miercuri, 19 august 2020

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ....!



SLAVOSLOVIA PRIMAVERII
Sfantul Inochentie al Odessei


Împreuna cu îmbelsugarea, pretutindeni e frumusete si podoaba: primavara nu se zgârceste a darui haine frumoase tuturora; multe dintre animale primesc anume în acest timp din mâna naturii – ca un fel de primenire pentru sarbatori – haina noua dupa felul si trebuinta lor; iar în împaratia plantelor, toate îsi schimba îmbracamintea si se înnoiesc din cap pâna în picioare si nici mesterul cel mai iscusit nu va fi în stare sa întreaca modelele ce împestriteaza în timpul primaverii dealurile si câmpiile. Oare, nu tot asa era si în starea de nevinovatie? Toate vietuitoarele, pâna si cele lipsite de cugetare, simt ca primavara este cel mai minunat timp al anului si-si exprima bucuria si multumirea lor prin tot ceea ce pot, dar mai ales prin cântare. Ascultat-ati voi cândva o astfel de cântare? Într-însa se aude rasunând simtamântul adânc de recunostinta, de multumire si un fel de veselie sfânta. Aceasta e bucuria fiintelor înviate din morti, care dupa ce pierdusera totul, deodata dobândesc cu prisosinta tot ceea ce le e de trebuinta. Câta lipsa de oboseala la acesti cântareti! Câta felurime în aceasta cântare! Pâna si miezul noptii rasuna de cântarea cea mai dulce! Ti se pare si, cu adevarat, este o curata priveghere de toata noaptea a naturii! Însa în cazul acesta, lumea fiintelor nerationale se apropie de lumea Îngerilor, unde duhurile cele curate, înconjurând tronul lui Dumnezeu, ziua si noaptea vestesc slava Atottiitorului!

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 31-32


MODA „ULTIMUL RACNET”
Sfantul Ioan din Kronstadt


O, cât de sârguincios se arata diavolul si lumea în a sadi neghina în tarina lui Hristos, care este Biserica, în a sadi, o data cu cuvântul dumnezeiesc, cuvântul lumesc, cuvântul desertaciunii! În locul templelor divine, lumea si le-a ridicat pe ale sale: teatre, circuri, sali de adunare, templele desertaciunilor lumii. În locul sfintelor icoane, pe care iubitorii de cele lumesti nu le iau în seama, au început sa apara portretele oamenilor, pictate sau fotografiate, imagini de tot felul; în locul lui Dumnezeu si al sfintilor sunt cinstiti pâna la divinizare celebritatile lumii: scriitori, artisti, cântareti, pictori care se bucura de trecere în societate si de un respect vecin cu evlavia. Sarmanii crestini! Au cazut cu totul de la Hristos! În loc de îmbracaminte duhovniceasca, îsi îndreapta atentia sp re haine la ultima moda si spre tot felul de podoabe artificiale, care exceleaza prin scumpete si stralucire.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 193-194


LUCRURILE STRALUCITOARE
Sfantul Ioan din Kronstadt


Noi iubim tot ceea ce straluceste pe pamânt: aurul, argintul, pietrele pretioase, cristalele, vesmintele de matase… De ce oare nu iubim slava viitoare la care Dumnezeu ne cheama? De ce nu nazuim sa devenim stralucitori ca soarele? „Atunci cei drepti vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Aceasta pentru ca natura sufletului nostru s-a pervertit prin pacat, iar noi suntem legati de pamânt si nu de cer, de lucrurile stricacioase mai degraba decât de cele nestricacioase; pentru ca iubim slava trecatoare, stricacioasa si înselatoare a acestui pamânt. De ce exista în noi o astfel de dragoste pentru tot ceea ce straluceste? Pentru ca sufletul nostru a fost creat pentru lumina cerului si pentru ca el a fost, la origine, cu totul lumina, cu totul stralucitor, lumina este deci înnascuta în noi, sensul si nevoia de lumina sunt înnascute în noi. Îndreapta-ti aceasta nazuinta catre lumina Cerului!


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 112


ARBORELE FIRAV
Sfantul Teofan Zavoratul


Mândria se aseamana unui arbore foarte înalt si încovoiat, toate ramurile caruia sunt firave, si pe care, daca se catara cineva, îndata se va prabusi de la înaltime.


Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 52



PATRIA
Sfantul Ioan din Kronstadt


Iubeste-ti patria pamânteasca si pe parintele ei. Ea te-a educat, te-a instruit, te-a facut sa însemni ceva printre oameni, ti-a dat respectul ce ti se cuvine, îti da de toate. Dar trebuie sa-ti iubesti cu deosebire patria cereasca, pe Parintele veacului ce va sa vina; acea patrie este, de buna seama, mult mai scumpa si mai vrednica de cinstire decât aceasta, fiindca este sfânta si dreapta, de neclintit, vesnica, nestricacioasa, fara seaman de frumoasa si datatoare de fericire, fiindca ti-a dat si îti da infinit mai multe înlesniri si bunatati decât patria pamânteasca; fiindca Parintele acelei patrii nu este un om muritor, supus patimilor, ci Dumnezeu Cel mai înainte de veci, Atoatefacatorul. El te-a facut fiu al lui Dumnezeu, mostenitor al lui Dumnezeu si împreuna-mostenitor cu Hristos, fiindca Tatal ceresc te face partas tuturor bunatatilor Împaratiei Sale: „Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit” (1 Corinteni 2, 9). Aceasta patrie ti-a fost juruita cu nepretuitul Sânge al Fiului lui Dumnezeu. Dar pentru a fi cetatean al acelei patrii trebuie sa-i respecti si sa-i iubesti legile, asa cum esti obligat sa respecti si cum respecti de fapt legile patriei pamântesti, fiindca fara aceasta nu te vei putea face cetatean al acelei neasemuite patrii. Iubeste Biserica, aceasta scoala de educatie duhovniceasca; ea ne pregateste sa fim madulare si cetateni ai acelei patrii.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 297-298.



MARFURI BUNE
Sfantul Tihon din Zadonsk


Asa precum negutatorul din diferite tari aduna marfuri felurite si, aducându-le în casa sa, le tainuieste pe acelea, asemenea îi este cu putinta si crestinului a aduna din toata lumea gânduri folositoare pentru suflet si a le aseza în camara inimii sale, zidindu-si sufletul cu ele.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 30



VORBE, VORBE, VORBE..
Sfantul Ioan din Kronstadt


Ne aflam într-un cerc profan de discutii. Vorbe, vorbe, vorbe... De cele mai multe ori goale, în care nu se sufla un cuvânt despre Dumnezeu – Tatal nostru al tuturor –, despre dragostea pe care ne-o poarta, despre viata viitoare, rasplata cereasca; de ce, oare? Pentru ca oamenii se rusineaza sa aduca vorba despre Dumnezeu. Dar ceea ce uimeste mai mult este ca chiar oamenii care trec drept evlaviosi si drept „luceferi” în societate arareori vorbesc despre Dumnezeu, despre Mântuitorul Hristos, despre valoarea timpului, despre înfrânare, judecata, fericirea viitoare sau chinurile vesnice, atât în cercul familiei, cât si în acela al oamenilor de lume, si îsi petrec adeseori timpul în discutii sterile, jocuri de societate, distractii. Si aceasta se întâmpla tot pentru ca se rusineaza sa înceapa o asemenea discutie , temându-se sa nu devina plictisitori sau ca nu vor putea sa o poarte ei însisi cu sinceritate. O, lume desfrânata si pacatoasa! Vai tie, ce vei face în ziua judecatii obstesti, în fata nemitarnicului Judecator! „Întru ale Sale a venit, dar ai Sai nu l-au primit” (Ioan 1, 11). Da, Domnul si Creatorul nostru nu este primit la noi! Nu-L primim în case, nu-L „primim” în discutii. Sau, iata, cineva citeste Sfânta Carte sau zice rugaciuni cu glas tare, dar oare de ce o face în sila, fara chef, de parca i s-ar împletici limba în gura? Nu din prisosul inimii, ci fiindca se simte stingherit, buzele-i pustii de-abia i se misca. De ce oare? Din dispretul fata de lecturile duhovnicesti si fata de rugaciune, pe care diavolul i l-a sadit în inima, dintr-o falsa rusine. O, sarmanii mei oameni! Va rusinati de ceea ce ar trebui sa tineti la cea mai mare cinste! O, fapturi nerecunoscatoare, na ravite! Ce chinuri meritati pentru o asemenea purtare?


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 158


IARBA
Parintele Ilie Cleopa


Daca noi privind iarba pe care pururea o calcam cu picioarele ne vom aduce aminte de asemanarea ce o avem împreuna, dupa cuvântul Scripturii care zice: „Omul ca iarba, zilele lui ca floarea câmpului” (Psalm 102, 15), si iarasi: „Tot trupul este iarba si toata slava omului ca floarea câmpului” (Isaia 40, 6), si iarasi: „Zilele mele ca umbra s-au plecat si eu ca iarba m-am uscat” (Psalm 101, 12), atunci cine poate spune câta filosofie duhovniceasca ne învata pe noi iarba si florile câmpului? Atunci când mergem prin tarina si vedem pe vreo pasune iarba batrâna si uscata de vreme si de acolo ne mutam cu mintea la viata noastra si gândindu-ne la batrânetea ce ne asteapta si la uscaciunea noastra ce vine odata cu batrânetea, atunci iarba cea batrâna si uscata pentru noi se face o scoala si buna povatuitoare catre nemernicia si nimicnicia noastra pe acest pamânt.

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37.


CANTURILE SUFLETULUI
Compozitorul Arvo Part



Învata-ti sufletul sa cânte. Fiecare stare sufleteasca are cânturile ei. Fie ca în tot ce faci cântul sa te însoteasca.

Trebuie sa-ti curatesti sufletul pâna când va cânta.

Un suflet fara grija cânta.

Inima trebuie sa se transforme în ureche, iar auzul, sa fie readus în inima.

În viata de zi cu zi trebuie sa ne izolam de orice zgomot.

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 66.


TAMAIA
Sfantul Ioan din Kronstadt


Tamâia în biserica este un semn material al sfinteniei fiintei lui Dumnezeu si a sfintilor Lui, precum si un mod de a ne aduce aminte ca si noi trebuie sa vietuim în sfintenie. Sfintenia e o însusire vesnica a lui Dumnezeu si a sfintilor Sai dupa harul si dupa darul Lui. Sfintenia trebuie sa fie întotdeauna si o însusire a noastra iar duhoarea pacatului ce ne este proprie trebuie respinsa în tot chipul: prin pocainta, prin munca, prin post, rugaciune, milostenie.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 191.


PAINEA VIETII
Sfantul Ioan din Kronstadt


În locul pomului vietii ne-a dat pâinea vietii; în locul roadelor pomului cunoasterii binelui si a raului ne-a dat pâinea care da viata. Atunci s-a spus: „nici sa va atingeti de el, ca muriti” (Facerea 3, 3), acum ni se spune: „Cine manânca din pâinea aceasta viu va fi în veci” (Ioan 6, 51, 58). Atunci Adam si Eva i-au dat crezare ispititorului si au murit; acum, dimpotriva, dam crezare cuvintelor Domnului vietii: „acesta este Trupul Meu, acesta este sângele Meu” (Matei 26, 26, 28; Marcu 14, 22, 24) si ne umplem de viata. Ne ridicam prin caderea de altadata. Am cazut neavând încredere în Dumnezeu, prin neascultare (necredinta), ne-am ridicat prin ascultarea credintei. Atunci am cazut la întelegere cu diavolul împotriva lui Dumnezeu, unindu-ne cu el, înselatorul, spre moartea noastra; acum ne înt elegem din toata inima cu Adevarul Însusi, cu Dumnezeu-Mântuitorul si ne unim cu El, cu inima curata, spre viata noastra, spre pace, spre bucurie. „O, înfricosata Taina! O, buna mila lui Dumnezeu! Cum eu, fiind tina, ma împartasesc cu Dumnezeiescul Trup si Sânge si ma fac fara stricaciune” (Canonul Sfintei Împartasiri, Tropar, Cântarea a 8-a).

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 419.


UMBRA TRECATOARE
Sfantul Ioan din Kronstadt


Considera orice lucru în lume ca pe o umbra trecatoare, nu-i îngadui inimii sa se lipeasca de ceva, nu da importanta la nimic din cele ce sunt ale lumii, nu-ti pune nadejdea în ele. Alipeste-te de singura realitate nestricacioasa, preaînteleapta, nevazuta: Dumnezeu. „Neprivind noi la cele ce se vad, ci la cele ce nu se vad; fiindca cele ce se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice” (2 Corinteni 4, 18).

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 315.


CURGEREA APEI
Sfantul Tihon din Zadonsk



Vezi ca din muntii cei înalti apa se scurge spre vaile de jos. Din aceasta învata ca Dumnezeul cel Preaînalt priveste catre cei smeriti dintru înaltimea Sa si revarsa râuri de daruri peste inimile lor, dupa cum citim: „Dumnezeu celor mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har” (1 Petru 5, 5). De aceea, trebuie sa ne smerim pentru a ne învrednici de mila Lui. Sfântul Ioan Gura de Aur asa ne graieste: „Cum ar putea cineva sa dobândeasca har înaintea lui Dumnezeu? Cum altfel, daca nu prin smerita cugetare? Caci Dumnezeu «celor mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har»; iar «jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit» si «inima smerita Dumnezeu nu o va urgisi»” (Omilia întâi la prima Epistola catre Corinteni). Iar în ce sta smerenia, Sfântul Ioan ne învata tot aici, cu câteva rânduri mai jos: „De îl vei necaji pe un om smerit, de-l vei umili sau îi vei spune ceva, el va tacea si va îndura cu blândete. Si unul ca acesta are o asemenea pace cu toti, încât nu poate fi rostita în cuvinte”.


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 94




Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU-BARDA








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu