EXCLUSIV Interviu cu Ioan-Aurel Pop,
președintele Academiei Române:
'O eroare a unor decidenți fără
perspectivă culturală'
Autor:
Cristi Șelaru, Redactor ȘTIRI PE
SURSE
12/08/2020 08:27
STIRIPESURSE.RO
demarează un proiect jurnalistic în care mai multe personalități ale vieții
academice, culturale și sociale din România răspund la două dintre cele mai
mari provocări pe care Guvernul le pregătește în educație: eliminarea predării
Limbii Latine și înlocuirea notelor cu calificative la ora de Religie.
Președintele
Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, consideră, într-un interviu acordat pentru
STIRIPESURSE.RO, că eliminarea studierii Limbii Latine este ”o eroare a unor
decidenți fără perspectivă culturală”. Ministerul Educației și Cercetării,
condus de Monica Anisie, membră a PNL, lucrează la revizuirea planului cadru
pentru învățământul gimnazial. ”Specialiștii” MEC au realizat, până acum, patru
variante de plan-cadru pentru clasele V-VIII pentru a pune în aplicare legea ce
prevede tăierea cu până la 5 a numărului de ore pe săptămână în gimnaziu.
Limba Latină
este una dintre materiile care au căzut ”pe frontul gândirii” celor din
ministerul conduse de Anisie și se ia în calcul eliminarea ei, începând cu data
de 14 septembrie. ”Ar fi o catastrofă în urma căreia ni s-ar atrofia treptat
mințile.”, mai spune, în interviul pentru STIRIPESURSE.RO, academicianul
Ioan-Aurel Pop, care vine cu argumente extrem de solide în favoarea păstrării
predării Limbii Latine.
Ilustrul
profesor ne vorbește despre ce-i ”mână în luptă” pe cei 33% dintre profesorii
și 27% dintre părinții care au cerut eliminarea predării Latinei, atunci când
MEC i-a întrebat, într-un chestionar online, ce materii ar considera că trebuie
scoase pentru a pune în practică legea care cere diminuarea programului școlar.
”Mulți dintre ei sunt produsul anilor mai recenți, ai unor licee de pripas și
ai unor universități improvizate, în care dragostea de carte profundă, de
cultură generală serioasă, de cunoaștere diacronică a valorilor omenirii lasă
mult de dorit”, punctează Ioan-Aurel Pop în interviul pe care îl redăm mai jos.
”Cristi Șelaru: După cum știți, o lege ce urmează să
se aplice de la debutul acestui an școlar prevede diminuarea numărului de ore
pe care elevii trebuie să le petreacă la școală. Conform diverselor scenarii pe
care MEC le are în lucru, orele de Limbă Latină ar putea să dispară cu totul
din curricula școlară în ciclul gimnazial. Cum vedeți acest lucru, din poziția
dvs. de istoric, dar și de președinte al Academiei Române?
Ioan-Aurel Pop: Văd acest lucru drept un mare rău,
așa cum am spus și în anii trecuți. Mai întâi, scoaterea latinei din școlile
unei țări latine este un nonsens, este ca și cum ne-am nega strămoșii,
originile. În al doilea rând, latina nu este o limbă moartă, ci limba unei mari
culturi care trăiește prin Horațiu, Vergiliu, Ovidiu, Cicero, Caesar, Titus
Livius, Tacitus și câți alții! În al treilea rând, latina nu este o limbă
moartă și datorită variantelor sale contemporane: italiana este latina vorbită
azi în Peninsula Italică, franceza este latină vorbita azi în fosta Gallie,
spaniola este latina actuală din Hispania și așa mai departe. Evident, româna
este latina dunăreană sau latina așa cum s-a menținut ea și s-a transformat, de
două milenii încoace, în fostele provincii Dacia și Moesia. În al patrulea
rând, latina este ca o „geometrie” a umanioarelor, pentru că disciplinează
mintea, te face să poți vedea în spațiu și timp, adică în perspectivă. În multe
școli, chiar cu profil tehnic, din Germania, se studiază latina tocmai pentru
„gimnastica minții”. Latina este și cheia învățării altor limbi ... Scoaterea
latinei ar fi, prin urmare, o eroare a unor decidenți fără perspectivă
culturală. Latina nu se învață pentru școală, ci pentru viață. Iar diminuarea
numărului de ore petrecute de elevi în școală este, de asemenea, o mare eroare.
Cu cât scade numărul de ore petrecute în școală crește cuantumul de timp
petrecut de unii elevi pe stradă, în săli de jocuri, pe site-uri nepotrivite,
prin mall-uri etc. Părinții de azi, ocupați peste măsură cu câte două-trei
joburi, nu ar trebui să se bucure că scad orele petrecute de copiii lor la
școală. Dimpotrivă, ei ar trebui să ceară creșterea numărului de ore petrecute
la școală, timp în care copiii să-și facă și temele, să repete ceea ce au
învățat, să se și joace etc. Copilul spune, adică „râde”, prin vocea lui Lucian
Blaga: „Înțelepciunea și iubirea mea e jocul”, dar și jocul e bine să fie
supravegheat. Altfel, el degenerează. Firește, dacă toate aceste reduceri de
ore se fac temporar, din perspectiva tristă a școlii online de pe durata
acestei pandemii, atunci ar fi de înțeles. Dar mă tem că nu este așa.
Cristi Șelaru: MEC a publicat rezultatele unui
chestionar care arată că 33% dintre profesorii și 27% dintre părinții care au
răspuns au cerut eliminarea predării Latinei.
Ce mesaj aveți pentru profesorii și părinții care au cerut asta?
Ioan-Aurel Pop: Profesorii care au cerut asta nu
știu ce au făcut sau știu și vor să facă un rău intenționat, conform
principiului „după noi, potopul!”. Probabil că mulți dintre ei sunt produsul
anilor mai recenți, ai unor licee de pripas și ai unor universități
improvizate, în care dragostea de carte profundă, de cultură generală serioasă,
de cunoaștere diacronică a valorilor omenirii lasă mult de dorit. Pe părinți
nu-i condamn, pentru că majoritatea nu au pregătirea necesară ca să se poată
pronunța în cunoștință de cauză. Totuși, unii părinți sunt mai deștepți decât
unii profesori, fiindcă sunt mai puțini părinții care se văd în postura de
demolatori decât profesorii. Pe de altă parte, dați-mi voie să spun că
democrația împinsă la extrem poate conduce la anarhie. De unde pot să știe
elevii și chiar unii părinți ce este mai bine să știe viitorii maturi ca să fie
bine adaptați la viață? Viața este formată din poveri și din plăceri și,
oriunde și oricând, oamenii preferă plăcerea. La școală nu se învață doar
lucruri ușoare și plăcute, ci lucruri necesare și în toată ecuația asta legată
de pregătirea pentru viață, munca este elementul esențial și nu plăcerea. Iar
munca nu este o glumă! Dacă îi întrebăm pe părinți ce le-ar plăcea să studieze
copiii lor, trebuie să ne așteptăm și la surprize foarte mari. Cu atât mai grav
ar fi să-i întrebăm pe copii ce vor să învețe, câtă matematică, fizică sau
română să facă și să socotim răspunsurile lor decisive. În acest caz, nu este
vorba despre democrație, ci de un simulacru care obturează competența,
experiența, viziunea pentru viitor.
Cristi Șelaru: Oare la ce se gândește un cadru
didactic, dar și un părinte, când cer eliminarea Latinei? De exemplu, Polonia
tocmai ce a adăugat limba latină curriculumului de bază pentru a-i ajuta pe
elevi 'să înțeleagă temelia civilizației occidentale', într-o reformă ce
vizează învățământul.
Ioan-Aurel Pop: Un profesor care nu vrea să se mai
învețe latina, gândește foarte simplu. Din egoism, crede că își apără propria
disciplină. Din comoditate, fiindcă nu a învățat nici el latină sau nu a știut
s-o folosească în viață, crede că latina este un „balast”. Dacă el nu s-a putut
înălța la nivelul unei înalte culturi universale, crede că toți pot trăi și
așa, în ignoranță și semidoctism. Un părinte, de regulă, își apără odorul și,
mai ales când vede cât de încărcate sunt programele școlare, vrea să-i ușureze
„chinul”. Aici trebuie să repet ceea ce spun destul de des: nu văd problema
școlii în numărul prea mare de ore petrecute la școală de către elevi. Problema
școlii noastre este supraîncărcarea cu materie a programelor, după principiul
„predăm cât mai mult, înțelege cine poate”. Mai înțelept ar fi să predăm mai
puțin și mai sigur, mai temeinic. Un profesor nu poate să fie mulțumit dacă
înțeleg 3 elevi din 30 ceea ce a predat el, ci doar dacă înțeleg lecția
majoritatea elevilor. Iar elevii nu pot să înțeleagă fără fixare, fără
recapitulare, fără reveniri la explicații. Astăzi, parcurgerea integrală a
programei înseamnă o goană prin materie din care nici profesorii nu înțeleg
mare lucru.
Cristi Șelaru: Pentru că sunteți președintele Academiei
Române, ați fost consultat în vreun fel în această chestiune?
Ioan-Aurel Pop: Da, am fost invitat într-un grup mai
mare de profesori, pedagogi, cercetători și părinți, unde, după o oră și
jumătate petrecută online, nu apucasem să spun nimic, pentru că se „discutau”
programele de școală primară, de gimnaziu și de liceu împreună. Mi-am trimis,
însă, în scris punctul de vedere către secretarul de stat pentru învățământ
preuniversitar.
Trebuiau să
fie consultați mai mulți oameni cu experiență în învățământ și trebuiau bine
organizate lucrurile. Nu consider că trebuie schimbate toate planurile-cadru în
același timp. Nu avem de ce să ne grăbim, dacă tot am pierdut trei decenii cu
experimente neterminate, pentru care nu am avut analize ale urmărilor lor (feedback-uri).
Am transmis și voi mai transmite: școala preuniversitară este obligată să-i
pregătească pe elevi pentru viață, pentru aspectele practice ale vieții, dar nu
pentru meserii anume (cu excepția școlilor profesionale, a liceelor cu
profiluri anume, tehnologice, de exemplu).
Firește că
avem obligația să-i pregătim pe elevi pentru viață, dar viața nu înseamnă doar
cariere și calcule exacte, doar investiții și întreprinzători, doar servicii și
mall-uri, ci și concerte, statui, monumente, muzee, opere literare, festivaluri
de folclor sau de jazz, spectacole de operă, tradiții ale popoarelor, adică
înseamnă cultură și civilizație în ansamblu. Competențe în viața practică
înseamnă și a vorbi corect românește, și a cunoaște curentele culturale care au
traversat istoria omenirii, și a conversa în limbi străine, și a plasa corect
pe hartă lanțul Carpaților sau al Anzilor, și a recunoaște o biserică gotică și
a nu o confunda cu una bizantină, și a ști din ce limbă (limbi) vin numele
științifice ale plantelor și animalelor etc.
Cristi Șelaru: De ce trebuie predată, în continuare
Latina, în gimnaziu? Mihail Șora spunea, acum câteva zile, despre intenția
Guvernului PNL de a elimina orele de latină că ”este exact acea aversiune care
te scoate de pe orbita fiinţelor gânditoare”.
Ioan-Aurel Pop: Dacă este să începem cu începutul,
nu cred că este ideală predarea limbii latine în gimnaziu, fiindcă gramatica
latină se învață mai ușor după cunoașterea temeinică a gramaticii limbii române
(care descinde din latină) și după cunoașterea gramaticilor altor limbi, de
exemplu a limbii germane. Locul latinei ar fi la liceu. Dar știu că predarea
unei limbi străine nu se mai face acum la modul clasic, ci „creativ”, în multe
cazuri cu ocolirea completă a gramaticii. Sunt „școli de gândire” în pedagogia
contemporană care susțin învățarea limbilor străine exclusiv prin conversație,
după ureche. Poate să meargă această tehnică la preșcolari, dar școala are
regulile ei normative. Cu toate acestea, dacă este ca latina să rămână la
gimnaziu, atunci locul ei este mai firesc în clasa a VIII-a decât în clasa a
VII-a. Știu că și programul elevilor de liceu este foarte încărcat, ca și
programul elevilor de clasa a VIII-a, dar nu Latina este cauza supraîncărcării.
Necazul este că avem tot mai puțini profesori de Latină și de studii clasice.
De ce să facă tinerii astfel de studii, dacă ei nu vor avea unde să muncească
și din ce să trăiască? Pentru predarea latinei, este nevoie de profesori
dăruiți, care se cuvine să fie apreciați și nu disprețuiți și mereu amenințați
cu dispariția meseriei lor.
Cristi Șelaru: De ce considerați că s-a ajuns ca
tocmai această disciplină să fie propusă pentru eliminare?
Ioan-Aurel Pop: Odinioară, studiul latinei era o
marcă importantă a culturii generale și nu era de imaginat un intelectual
autentic care să nu fi făcut în școală o astfel de disciplină. Se studia
temeinic literatura latină, se recita (scanda) în latină, se cunoșteau pe de
rost poezii și bucăți de proză. Azi nu mai există aproape nimic din toate
acestea, iar lumea merge înainte. Mulți consideră, cum se spune la noi, că
„merge și așa”. Este mai comod, pentru mulți, să ne afundăm în ignoranță, din
moment ce cultura generală nu mai înseamnă aproape nimic, din moment ce
modelele promovate de mass media sunt ariviștii, inculții, orgolioșii,
tupeiștii. Latina, din păcate, nu mai are „avocați” cum avea odinioară, fiindcă
mergem în viață pe minima rezistență, pe succesul facil, pe acumulări de bunuri
materiale. Vorba lui Shakespeare care, în Sonetul 66, spune că „prostia a ajuns
doctor la deștepți”.
Cristi Șelaru: Dacă MEC va duce la capăt acest plan
și Latina va fi eliminată, ce „prejudicii” în educația elevilor credeți că se
vor produce?
Ioan-Aurel Pop: Vom avea tineri tot mai inculți,
care se vor crede că America Latină se cheamă așa pentru că acolo limba
oficială este latina! Limbajul gramatical va fi tot mai sărac, încât ideile de
declinare, conjugare, flexiune, numele cazurilor și ale modurilor, gradele de
comparație ale adjectivelor etc. li se vor părea „intelectualilor” de mâine
noțiuni extraterestre. Un pedagog și filosof grec, întrebat acum circa două
milenii și jumătate, de ce are nevoie un copil de educație, a răspuns prompt:
„Pentru ca, atunci când merge la teatru, să nu stea o piatră peste altă
piatră!”. Pe vremea aceea, toți grecii liberi mergeau la teatru si stăteau pe
bănci de marmură, adică de piatră. Ne vom transforma și noi, încet, în pietre
peste pietre, adică în roboți, în humanoizi.
Cristi Șelaru: Considerați că Latina, odată
eliminată, va mai putea fi reintrodusă, vreodată?
Ioan-Aurel Pop: Aproape orice rău se poate repara,
dacă există voința de a face binele. Eu consider că, dacă Latina va fi
eliminată, faptul se va petrece doar pe durata educației nefirești online de pe
vremea pandemiei. Latina nu ne ajută să comunicăm între noi ca indivizi, dar ne
ajută să comunicăm cu lumile și cu civilizațiile, ceea ce înseamnă infinit mai
mult decât dialogul cotidian și decât nevoile curente. Iar celor care cred că
toate educația se va face de-acum doar online nu le răspund cu vorbele – prea
grele și aspre – ale scriitorului și profesorului de-odinioară Umberto Eco, ci
cu concluziile științifice ale profesorului Manfred Spitzer (Universitatea din
Ulm), care spune în cartea „Demența digitală”, publicată recent în românește:
„Mediile digitale ne fac să ne folosim mai puțin creierul, iar eficiența
acestuia scade cu timpul. La tineri, ele împiedică și formarea creierului,
eficiența mentală rămânând astfel de la început sub medie”. Prin urmare, școala
exclusiv digitală – în care Latina pare să nu mai aibă loc – ar fi o catastrofă
în urma căreia ni s-ar atrofia treptat mințile.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu