ION LAZU – Poarta spre vis
Ieri am terminat un text
de evaluare a cărții lui Ben Todică. Cu
brațele aripi. Nici nu a fost prea
greu să-l scriu. Citisem cu mare atenție și cu real interes acele pagini de
publicistică adunate de prin revistele românești de pretutindeni și mi-am spus
părerea despre mesaje, mai degrabă despre nivelul stilistic, despre realizarea
artistică de fapt. La drept vorbind, după ce ai citit cu atenția cuvenită o
carte, nici nu e mare lucru să emiți judecăți de valoare: ele ajung să facă
parte din metabolismul scribului. E atât de simplu încât mulți dintre noi nu ne
mai mobilizăm să notăm impresiile la cald.
Să se bucure autorul. Muzica! Numai că, foarte repede după ce am
trimis recenzia, mi-am dat seama că despre un anumit aspect, chiar important,
nu scrisesem nimic-nimicuța. Mi-am dat deci repede seama că nu spusesem
ceva foarte important și necesar despre scrisul lui Ben Todică. Această latură
cu deosebire pregnantă a textelor sale este deschiderea spre vis. Intrarea intempestivă/năvalnică în vis.
Ce vreau să spun? Todică se apucă să-și lanseze sloganurile
despre limbă, neam și țară, nu mult diferite de vociferările „politicianiste”
cu care suntem suprasaturați/ asaltați din toate părțile deodată; dar omul
nostru își ia seama, simte nevoia unor ancorări în realitatea zilei sau în
realitatea amintirilor sale – ceea ce e cam același lucru. Abia aici tresari,
frisonat și te lași fascinat de pregnanța scenelor, trăirilor, spunerilor etc.
Ca, nu mult după această plonjare în propria poveste, autorul să noteze,
simplu: „M-am sculat din pat și am băut apă.” În acest moment, efectul este
electrizant: realizezi faptul simplu că în tot acest timp fusese vorba nu de o
amintiri, nu de reluări ale unor povești spuse cândva amicilor, ci este vorba despre
un vis, despe un extaz, un coșmar care l-a copleșit în somn și i-a redeșteptat
vechi trăiri esențiale. L-a făcut să trăiască în vis ceva care transscende
realul, îl potențează, îl transformă în act artistic. Nici mai mult, nici mai puțin.
Acum pot să afirm că anume aceste deschideri spre vis îl
singularizează pe autor. Ți-a căzut fisa, înțelegi pe dată ce e cu acest
personaj român/australian. L-ai dibăcit fără greș! Un om care face minuni în
trezie, oricare ar fi lucrul de care se ocupă: manual, tehnic, artistic etc.;
însă deosebit în mod esențial de toți ceilalți din jurul său prin teroarea
viselor care îi devastează somnul. Ai înțeles: acesta e în fapt omul nostru:
mai expresiv în vis decât în trezie!.
Ar fi să mă opresc aici, rugându-l pe Benoni să adauge aceste
rânduri la cele deja trimise. „Dar vezi, e felul meu”, vorba marelui Coșbuc.
Dacă tot m-am gândit ani și ani la diverse aspecte ale scrisului românesc, am
să spun că m-a intrigat foarte tare faptul că visul ca mijloc de exprimare
artistică aproape că lipsește din literatura română. Să nu-mi spuneți de
Galaction, de Agârbiceanu, de Delavrancea… nu mai avem de vreo sută de ani
autori la nivelul acestora. Dați-mi un singur exemplu din Moromeții, I, II,
etc., din vreun alt scriitor contemporan. Vă chinuiți zadarnic, dragii
moșului! Or, Ben Todică, dând curs unei
porniri din adâncurile firii sale, care s-a dovedit salutară, a intuit că
partea cea mai vădit artistică a trăirilor sale sunt visele/ obsesile/coșmarurile.
Își va fi zis, dumirit: Dacă nici astea nu sunt literatură, cu metafore, cu
mesaje la vedere și cu tot dichisul, atunci literatura nu mai este.
Sau să fiu eu însumi cu deosebire sensibil la astfel de abordări
scripturale?. Prea posibil. Aproape nu e titlu în proza mea unde să lipsească
transcenderea faptelor / răzbubuirea în vis a realului. De multe ori m-am
gândit care să fie scena-cheie din Veneticii – și am găsit destule scene care
au o încărcătură de mesaj aparte,
privind desigur dramatica soartă a refugiatului. Ca până la urmă să-mi dau
seama că scena-cheie este visul/coșmar al Verei din prima noapte de după
refugiu, la niște gazde ostile, care deja îi spuseseră că trebuie să-și caute
altă adresă. În acel vis-coșmar, Vera are imaginea sintetică a întregii vieți
viitoare a clanului basarabean; dintr-dată bătrână, își dă seama cine dintre ai
ei îi mai sunt în preajmă, și câți nu mai sunt…tot viitorul într-o împletire
semnificativă de revelații, destinul care își dă cărțile pe față. Tot așa și cu
ciudanovițeanul nostru, răzlețit de-o viață prin străini, la antipod… A înțeles
că abia visele spun cu tărie și fără greș care sunt lucrurile cele mai
importante din viața dumisale.
Tot înainte!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu