vineri, 1 aprilie 2022

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....! 2/04/2022 - 10/04/2022

 



Coșmarul

 

 

Moș Titu este trecut de optzeci de ani. E un bărbat voinic, vânjos, cu părul alb, cu o voce blândă, părintească. Dacă discuți cu el, îți dai îndată seama că e un suflet bun, sfătos, așa cum îi șade bine unui bătrân. Și, totuși, pe acel suflet apasă un păcat greu, săvârșit în tinerețe, într-un moment de aprigă mânie. Moș Titu a ucis un om. Spicuim din relatările sale.

 

,,- Aveam gospodărie frumoasă, nevastă și copii. Toate păreau că merg de minune.

 

Într-o zi, am început să am bănuieli față de soția mea. am auzit șoapte prin sat, cum că s-ar ține cu vecinul meu, cu Ionică. Acesta era și el familist, mai tânăr cu vreo 10-12 ani decât mine. Crescuse acolo cu mine, mai mult în casa părinților mei. Ne ajutam la bine și la rău.

 

La început nu mi-a venit să-mi cred urechilor. Am crezut că-i bârfa satului. Cu vremea șoaptele s-au înmulțit. Am început să urmăresc. Îmi era greu, fiindcă trebuia să merg la serviciu iar programul meu era uneori noaptea, alteori, ca mecanic de locomotivă, trebuia să plec cu trenul zile întregi.

 

Într-o zi, i-am spus muierii că plec de acasă pentru două zile la Tg. Jiu. Mi-am luat schimburi și mâncare, așa cum făceam când plecam departe. M-am dus apoi la șeful meu și i-am cerut învoire două zile.

 

M-am întors noaptea acasă. M-am ascuns în porumbii din grădină. Era lună și o liniște deplină. Doar greierii își cântau cântecul lor nestingheriți. Către miezul nopții, l-am văzut pe Ionică ieșind din curtea lui. S-a uitat în dreapta și în stânga, apoi a intrat în curtea mea și de acolo în casă. Ușa era descuiată. Când eu eram acasă, ușa era întotdeauna încuiată noaptea. Muierea mea spunea că-i este frică noaptea de hoți și nu trebuie lăsată ușa descuiată.

 

A stat Ionică în casa mea  vreo două ore. Când a plecat, l-a petrecut Mariuța mea până în curte. Era numai în cămașă și despletită. Era lună și-i vedeam ca-n palmă. S-au sărutat în curtea casei, apoi Ionică a plecat prin grădină spre casa lui. Eu fierbeam. Aveam un topor cu coadă lungă la mine. Îl strângeam ca-n clește și așteptam.

 

Când a ajuns în dreptul meu, fluiera ușor, mulțumit, fericit. Era un bărbat tânăr, frumos, puternic. Îi știau de frică toți  flăcăii satului. Deodată m-a cuprins o putere mare. Mi s-a-ntunecat privirea. M-am ridicat dintre porumbi, am săltat toporul și am dat. ionică s-a prăbușit. L-am auzit strigând: ,,- Nea Titule, nu mă omorî!” a urmat un horcăit și mor a fost.

 

Muierea a auzit totul. A ieșit din casă și a fugit înfricoșată.

 

m-am dus în casă, m-am spălat, m-am îmbrăcat cu hainele ale bune, m-am dus în odaia copiilor și i-am sărutat. Copilul avea zece ani, iar fata opt. M-am dus apoi la miliție. Au urmat cercetările, reconstituirea, procesul și condamnarea. Mi-au dat douăzeci și cinci de ani. Am făcut douăzeci, fiindcă am mai câștigat prin muncă.

 

După ce am terminat, am venit acasă. muierea și copilul muriseră, fata avusese două căsnicii nereușite. Era văduvă cu două fete, fără serviciu. Casa se uzase, ploua în ea. Țiglele erau sparte, tavanele căzute, gardul distrus. Eu eram bătrân, vlăguit de închisoare.

 

Cât am stat în temniță, noapte de noapte, îl visam și-l auzeam pe Ionică strigând: ,,- Nea Titule, nu mă omorî!” Mă sculam și nu mai puteam adormi toată noaptea. Au trecut de atunci treizeci de ani, dar eu tot îl visez. Nu-mi visez muierea și copilul, nu-mi visez părinții sau frații morți, dar pe el îl visez mereu. Mă dor creierii, îmi zvâcâie tâmplele, stau nopți în șir trează și mă gândesc, așa, la câte toate. Cum încerc să închid ochii, îl văd în baltă de sânge strigând: ,,- Nea Tituleee, nu mă omorî!” alteori vine la mine cu un pahar plin de sânge și mă forțează să beau, că-i sângele lui. Aș fi vrut să am altă viață. Ceasul acela rău de n-ar fi fost,  nu s-ar fi întâmplat toate câte s-au întâmplat!”

 

L-am întrebat pe moș Titu ce regretă cel mai mult din viață. Mi-a răspuns prompt:

 

,,- Regret clipa când m-a hotărât să-l omor! Problema se putea rezolva fără violență. Puteam să mă despart de muiere, puteam să-mi refac viața. M-am gândit în permanență la gura lumii.  Am crezut că toată viața vor râde de mine, că am fost batjocorit, umilit. Eram om mândru și nu-mi suflaseră mulți în ciorbă. N-am putut suporta umilința. Acum aș proceda altfel. De! Dă-i, Doamne, românului mintea românului de pe urmă!”

 

Moș Titu locuiește în gazdă, în oraș, într-o cămăruță strâmtă. Este un om dezrădăcinat, cu suflet pustiit. Părinții mei îmi povesteau că altădată avea multă vie altoită, pământ mult, gospodărie bogată, ba chiar și slugi. Totul s-a risipit, totul a rămas o ruină, atât din gospodăria lui de la țară, cât, mai ales, din sufletul lui. Și asta datorită mâniei de-o clipă!         

 

(Coșmarul, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  IX(1997), nr.  1918(31 iul.), p. 1, 3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Lumini și umbre, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1998, pp.  48-50; ed.  a II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc, 2013, pp.  48 – 50; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp.  206 - 208; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  56-58);

 

 

 

DRAGOSTEA NEMASURATA

Fericitul Trifon Turkestanov

 

 

Cât ne esti de aproape în zilele de boala; Tu Însuti vii sa-i cercetezi pe cei bolnavi, Tu Însuti Te apleci asupra patului de suferinta si inima atunci se face cu Tine dimpreuna-graitoare. Tu sufletul ni-l luminezi cu pace în vremea grelelor mâhniri si suferinte, Tu ne trimiti neasteptata ajutorare. Tu esti Acela ce ne linisteste, Tu – dragostea care ne cearca si ne mântuieste, Tie cântare Îti aducem: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire. Slava lui Dumnezeu pentru toate , p. 131-132



Cununia

 

 Când eram elev la seminar, ba chiar şi student, în vacanţe, colindam satele, în special cele de munte şi culegeam cântece bătrâneşti, bocete, colinde, colocăşenii, obiceiuri şi altele. Unele dintre acestea le-am publicat de-a lungul anilor, altele mi-au rămas în manuscrise sau pe casete.

 

Într-o zi am fost îndrumat la doamna D. T. Avea pe atunci 36 – 37 ani, dar faţa îi era zbârcită şi, în general arăta mult mai trecută. Era la vremea prânzului şi tocmai venise acasă. Fusese la săpat, pe bani, la un vecin. Ne-am aşezat pe marginea drumului şi-am vorbit multe şi de toate. Din când în când întrerupea discuţia şi-mi cânta încet, aşa cum numai ea ştia să cânte, câte o doină, în care simţea că-şi exprimă mai bine gândurile şi trăirile.

 

Auzisem despre dânsa de câţiva ani. O auzisem cântând la radio, o văzusem la televizor. Îi apăruse chiar un disc. Nu era o oarecare. Câştigase câteva concursuri de prestigiu, aşa încât stilul ei devenise reprezentativ în zonă. Ai fi crezut că e în culmea fericirii. De unde! Era sfâşiată de dureri adânci. Soţul ei era foarte gelos şi cu greu îi dădea voie să plece de acasă la vreun concurs, spectacol sau înregistrare. Când se întorcea de acolo, în loc să se bucure şi el de succesul ei, îi lua banii câştigaţi, se îmbăta şi o bătea. O bătea de moarte! Atunci când vorbea cu mine era răguşită. Spunea că de mai bine de trei săptămâni se afla în acea stare. Nu era răcită. Tocmai aducea o spinare de lemne în croşnă şi soţul ei venise pe la spate, o prinsese de funia care-i trecea peste umăr, o izbise, o târâse, iar funia i se încolăcise în jurul gâtului. Soţul era înfuriat, fiindcă seara, aflat pe undeva într-o colonie împreună cu alţi tăietori de lemne, o văzuse pe soţia sa cântând la televizor şi i se păruse, vezi Doamne, că zâmbeşte mai nu ştiu cum. Ortacii de muncă râseseră de el, iar lui atât îi trebuise. După ce mi-a povestit toate acestea şi altele asemenea, am îndrăznit să-i zic:

 

– Dumneata eşti o personalitate a folclorului, a cântecului românesc. Nu-i păcat să-ţi îngropi talentul ce ţi-a fost dat?

 

– Ce să fac, dom’le? m-a întrebat.

 

– Divorţează! i-am zis, convins fiind că aceea e soluţia salvatoare pentru ea.

 

A tresărit, m-a privit fix pentru câteva clipe şi mi-a zis:

 

– Domnule, eu sunt cununată cu bărbatul meu!

 

Am înlemnit. Nu mă aşteptam la un asemenea argument. Simţeam cum roşisem până în vârful urechilor de ruşine. A continuat:

 

– Ştiu că n-aş muri de foame. Mi-aş lua fetele şi m-aş duce în lume. M-am gândit de multe ori şi la asta, dar nu pot. Sunt cununată. Întâmplă-se ce s-o întâmpla de acum încolo, nu mi-e teamă. Am două mulţumiri, pe care nu mi le mai poate lua nimeni. În primul rând, cântecele mele au fost înregistrate la radio, la televizor. Cât va fi lumea, voi fi şi eu acolo, se va pomeni şi numele meu. În al doilea rând, mă bucur că fetele mele cântă aproape la fel ca mine. Poate vor avea ele mai mult noroc în viaţă!

 

Au trecut de atunci mai bine de patruzeci de ani, dar îmi amintesc de această discuţie de câte ori îi aud glasul sau o văd la televizor. Aş putea spune că este geniul neînţeles. Ar fi prea simplu. Cred mai degrabă că domniţa cântecului mehedinţean este tipul adevărat al ţărăncii românce, care a înţeles cu adevărat, dintotdeauna, seriozitatea actului de întemeiere al unei familii, sfinţenia cununiei. Am dat-o drept exemplu multor mirese, ba chiar şi unora dintre acelea pe care „de le zgârie pisica / dau fuguţa la mămica”. Dacă am avut cui!

 

(Text publicat  în vol. Al. Stănciulescu-Bârda, Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2006, vol.  II, pp.  361 – 362. A apărut și cu titlul Căsătoria, în ,,Cuget Românesc", Bârda, an.  II (1993), nr.  2, p. 4; în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  III(1991), nr.  456 (8 nov.), p.  1, 3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  54-55; în ,,Scrisoare pastorală”, an. V(2006), nr. 80, pp. 3-4)

 

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda



Călugărița

 

 

Domnișoara Mărioara S. mi-a scris mai multe scrisori, încă de pe primăvară. Mă întreba, nici mai mult, nici mai puțin, dacă e bine să se călugărească sau nu. Drept ,,argumente” spre orientarea sa spre viața monahală, spune că are 23 de ani, că e fecioară, că e foarte credincioasă, că lucrează în domeniul sanitar, că e dezamăgită de viață.

 

I-am răspuns, cum era și firesc, cu prudență, că nu se pot da îndemnuri definitive în aceste situații. Călugăria este  chemare, o vocație, cu care te naști. O ai sau nu o ai. Dacă vrei s-o altoiești pe un spirit lipsit de o asemenea menire, eșuezi, creezi un avorton, o anomalie. Nici celui în cauză nu-i folosește, iar pe alții îi smintește. Fiecare se poate analiza pe sine cu toată atenția și cu toată seriozitatea, ca să vadă spre ce are pornire. Nu poți să ceri urechii să vadă, nasului să audă, ochilor să meargă. Fiecare dintre noi avem ,,stofă” pentru o anumită activitate majoră în viață. Descoperi de timpuriu vocația ta, chemarea ta și o urmezi, te vei putea realiza; nu o descoperi sau o falsifici, nu-ți vei găsi locul niciodată, vei fi un om mereu nefericit, mereu în căutare, iar munca ți-o vei face de mântuială. Cât privește călugăria, lucrurile sunt deosebit de delicate. Ca și în preoție, nu e bine să intri, dacă nu ai chemare pentru aceasta. O profanezi și vei răspunde în fața lui Dumnezeu și a oamenilor de falsul pe care-l săvârșești. Pe un asemenea drum dacă te-ai hotărât să mergi, trebuie să știi că e deosebit de greu, cu multe capcane, cu multe pericole și cu multe privațiuni. Cele trei voturi monahale, pe care va trebui să le respecți cu strictețe toată viața: fecioria, sărăcia de bună voie și ascultarea necondiționată, nu sunt lozinci pentru defilare. Ele constituie codul moral și social, alături de multe, foarte multe condiții asemănătoare, înseamnă dedicarea definitivă și totală a vieții slujirii lui Hristos. Ca și preoția, este sublimă. Ca și focul sau curentul electric, dacă nu știi, nu vrei sau nu poți s-o folosești conform unor reguli precise și dure,  te arde! Trist, dar adevărat!

 

În sensul acesta i-am răspuns domnișoarei M. S., îndemnându-o ca în concediu să meargă la o mănăstire, ca să cunoască adevărata viață monahală în toată splendoarea și duritatea ei și apoi să se decidă singură.

 

Drept răspuns, domnișoara M. S. mi-a scris că în concediu se va duce pe litoral să lucreze ca chelneriță la un local de acolo. Auzise că acolo se câștigă bine. De atunci nu mi-a mai scris. Nici nu mai era cazul.

 

Probabil că între timp s-a ,,documentat!”

 

(Călugărița, în ,,Cuget Românesc", Bârda, an.  I(1992), nr.  1, p. 4; în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  III(1991), nr.  448(29 oct.), p. 1, 2-3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  206-207; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  52-53).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

COPILARIE SI SFINTENIE

Parintele Arsenie Boca

 

 

Lui Iisus lucrurile, întâmplarile, oamenii de tot felul, pâna si copiii Îi prilejuiau motive de revelatie. De la toate lucrurile lumii Iisus ridica oamenii la ratiunile supranaturale ale Providentei. Pe copii, de pilda, Iisus i-a gasit modelul sufletului deschis spre Dumnezeu. Ei, desi nu înteleg nimic si nu schiteaza nici o împotrivire dialectica, cred totul si pun întrebari uimitoare de credinta. Pentru ei existenta lui Dumnezeu si prezenta divina este un lucru de la sine înteles. Nu în zadar s-au alaturat aceste doua cuvinte: copilarie si sfintenie. De fapt, omul începe viata cu sfintenie, apoi o pierde: devine pacatos, devine „întrebatorul complicat al veacului acestuia”.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca un mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 71

 

 

ALIPIREA DE PAMANT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cât de neînsemnat este pamântul, cu întreaga viata de pe cuprinsul sau, fata de cer, de vesnica Împaratie a lui Hristos! Si totusi, noi ne lipim de pamânt si ne aratam atât de indiferenti fata de mântuirea sufletului, de viata vesnica.

 

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 202



Boieroaica

  

 

S-au  căsătorit în urmă cu mulți ani. El provenea dintr-o familie săracă și cu mulți copii, dar ,,sănătoasă” din punct de vedere politică. Ea era descendenta unui neam de oameni avuți, deposedați de tot și de toate în vremea ,,eliberării”, tracasați și hăituiți. Se căsătoriseră din drag. Cel puțin așa crezuse el. Undeva, în străfundurile sufletului său și al părinților, asemenea alianță însemna mult, în sensul că ei, oameni săraci din neam n neam, au posibilitatea să se înrudească cu marii proprietari ai satului.

 

Ea se bucura de căsătorie, fiindcă își vedea familia oarecum protejată de atacurile activiștilor de tot felul, care le vizitau tot mai des casa și le intrau în suflet, își vedea viitorul asigurat lângă un om vrednic și isteț.

 

A trecut vremea. El a devenit muncitor navetist, ea a rămas casnică. S-au înmulțit copiii la casa lor și se părea că toate merg bine. Și-au construit câte  ceva pe lângă casă. Și totuși! Diferența dintre ei a rămas diferență. El mereu a avut complexul inferiorității; ea a socotit mereu că e carda întâia în casă, că e fiica lui…..! După o vreme ea a început să disprețuiască rudele lui. Așa s-a comportat față de ele, încât niciuna nu le-a mai călcat pragul. El suferea cumplit din cauza aceasta, dar tăcea. Prietenii s-au îndepărtat curând și rareori se întâmpla ca vreunul să vină la ei la un ,,pahar” de vorbă. Chiar copiii au crescut cu un fel de dispreț abia disimulat față de tatăl lor, așa cum le imprimase mama. De altfel, prima poezie învățată în casă de copii a fost aceasta: ,,Uite, mamă, vine rata,/ Vine măgarul de tata,/Ne-aduce pâine și pește,/de-alelalte ne privește!”

 

El aducea toace cele necesare în casă. Venea ostenit de la muncă, dar întotdeauna se găsea și pentru el ceva de făcut, chiar până seara târziu, căci vitele erau neadăpate, grădina nelucrată, uneori nici mâncarea nu era făcută.

 

Cu vremea el s-a uscat din picioare de muncă și griji, în timp ce ea s-a îngrășat ca o bute. Cel mai greu o ducea dânsa vara, în vremea căldurii, căci nu-și mai găsea locul, când la umbră, când la vreo surată.

 

  A venit Revoluția, s-au produs schimbări în toate domeniile. S-au împărțit pământurile. Acum a venit și vremea ei. A luat pământ mult, ce-i drept, dar nu aveau cu ce să-l lucreze și a rămas pârloagă. Nu conta! De acum ea nu mai era ceea ce fusese înainte. Dacă până atunci viața lor de familie era cum era, de la Revoluție încoace ea a devenit un adevărat coșmar. Boieroaica și-a intrat în drepturi. Prăpăditul de soț a ajuns ca o stafie. Trudea din greu să urnească hărăbaia agricolă, dar în zadar. Era prea sărac. Ea nu știa de greutăți, de nevoi, de lipsuri. Știa doar atât, că e bogată, că e cineva, iar bărbatu-său era un nimeni, un sărăntoc și un coate-goale. Ea nu scăpa nici un prilej pentru a-l persecuta, numai ea știa cum. În casa lor era un adevărat iad. El le făcea pe toate. Ea umbla teleleică pe la neamurile ei și pe la suratele din mahala. Bârfea pe oricine și de orice, dar în primul rând se plângea că n-a avut noroc în viață, că s-a măritat cu un sărăntoc și-un puturos, ea, fată bogată și de viță!

 

Pe masa lor nu se mai găsea mâncare gătită, fiecare mânca ce apuca, fiecare își avea viața lui, grijile lui, neîmplinirile lui. Se urau reciproc, dar se suportau de nevoie. Averea a ajuns ca un blestem, ca un diluviu care le surpa căsnicia. Nu erau pregătiți să suporte și să lupte împreună, umăr la umăr; erau prea egoiști și prea individualiști pentru a se înțelege unul pe altul. Se pândeau și se măcinau reciproc, cu fiecare vorbă, cu fiecare gest. Fierbeau fiecare în suc propriu și așteptau momentul prielnic să se răzbune, să rămână stăpân pe situație. Copiii s-au împrăștiat și s-au înstrăinat. Doar ei luptau mocnit și sperau fiecare într-o posibilă victorie asupra celuilalt. Au îmbătrânit înainte de vreme și s-au urâțit. Fiecare înțelegea, în felul lui, proprietatea, averea. Casa lor a devenit un colț din care   ai fi vrut să fugi din prima clipă, căci era un colț de iad.

 

Cine are urechi de auzit, să audă!

 

(Boieroaica, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  IX(1997), nr.  1831(1 apr.), p. 3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Lumini și umbre, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1998, pp.  81-83; ed.  a II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc, 2013, pp.  89 – 82 ; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp.  228 - 230; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  50-51);

 

Pr. Al.Stănciulescu-Bârda

 

 

 

Să adormim cu gândul la Dumnezeu!

 

 

Pot să mă rog toată ziua, toată noaptea, dacă mă culc şi adorm din împrăştiere, mă asemăn cu un păstor care are oi şi n-a închis uşa. Şi a intrat lupul şi le-a sfâşiat. Dacă noi căutăm să ne fure somnul din „Doamne Iisuse...”, pe acea măsură, Bunul Dumnezeu ne ajută a birui patimile.

 

Gândurile sunt săgeţi diavoleşti şi, dacă noi nu stăm de vorbă cu ele, atunci Duhul Sfânt ne dă puteri tari. În timpul zilei adunăm ori lumină ori întuneric. În timpul zilei sunt unele goluri, şi în golurile acelea dacă zic „Doamne Iisuse...”, mă ajută Duhul Sfânt în timpul nopţii.

 

(Părintele Proclu Nicău, Lupta pentru smerenie și pocăință, Editura Agaton, Făgăraș, 2010, p



SCOALA DUMNEZEIASCA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca aceia care sunt doritori de a învata artele, stiintele si întelepciunea lumeasca intra în scoli si studiaza la dascali iscusiti, asculta îndrumarile acestora si iau aminte la reguli, calauzindu-se de ele în faptele lor, caci altfel nu pot învata, daca nu le savârsesc pe toate dupa povatuirile si legile date de catre dascali. Asemenea si crestinilor – ucenicilor lui Hristos – li se cuvine sa se învete de la Dânsul daca vor sa capete întelepciunea duhovniceasca si cereasca, asa dupa cum Însusi El ne zice: „Învatati-va de la Mine” (Matei 11, 29), întrucât El este Întelepciunea Ipostatica a lui Dumnezeu, „Cel Ce de la Dumnezeu S-a facut pentru noi întelepciune” (1 Corinteni 1, 30), si trebuie ca ei sa fie cu luare-aminte la preasfintele si preaadevaratele Sale dogme, învataturi si legi care ne sunt date în sfânta Sa Evanghelie – dumnezeiasca si cereasca scoala. Din acestea învatam adevarata pocainta, credinta, smerenie, dragoste, rabdare, blândete si multe altele, caci tocmai în ele sta întelepciunea crestineasca a duhului, care este dispretuita si umilita înaintea lumii, însa preamarita înaintea lui Dumnezeu. Învatatorii cei iscusiti, când ne vorbesc despre legile stiintelor, ne arata si chipul în care se pot înfaptui acestea, caci legea în sine, fara o pilda graitoare, putin folos aduce, sau aproape nici unul. Dorind sa-i învete pe ucenicii lor, dascalii le si arata în fapta învatatura legii, pentru ca ei, privind la regula si totodata la lucrare, mai bine sa deprinda a savârsi acele lucruri. Asemenea, crestine, a facut si Hristos, Cerescul si Preaînteleptul nostru Învatator. El nu ne-a înfatisat doar dogmele învataturii Sale ceresti, ci ne-a pus dinainte si chipurile ei, dupa cum ne si zice: „Pilda v-am dat, ca si voi sa faceti asa cum am facut Eu cu voi” (Ioan 13, 15). Ne-a învatat smerenia, rabdarea, dragostea, blândetea si toate celelalte virtuti si a binevoit sa ni le arate prin fapte pe acestea, atunci când S-a smerit pentru noi chiar si pâna la spalarea picioarelor ucenicilor (Ioan 13, 5); a rabdat si a fost „ascultator pâna la moarte si înca moarte pe Cruce” (Filipeni 2, 8); i-a iubit pe vrajmasii Lui si s-a rugat pentru ei: „Parinte, iarta-le lor!” (Luca 23, 34); si astfel ne-a înfatisat un chip viu si neprihanit al unei vieti bineplacute lui Dumnezeu, în care sta adevarata întelepciune. Aceasta este marea învatatura pe care ni se cuvine sa o deprindem de la Dascalul nostru Hristos, daca voim a fi învataceii Lui, adica a fi crestini. Caci un crestin nu este altceva decât ucenicul lui Hristos.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 146



Boala Vetei

 

 Țața Veta era o femeie zdravănă, roșie-n obraz, cu ochi de șerpoaică, cu mers legănat. Știa ce-i în sat și ce-i la palat, pe ce șade pământul, dincotro bate vântul. Știa trecutul, știa viitorul, făcea cu ulcica, fermeca ulciorul. Pe toate le știa, afară de rostul casei sale.

 

Cât era ziua de mare, țața Veta umbla teleleică prin sat, punea coarne când unuia, când altuia, nu-i mai tăcea gura ca unei gaițe. Vite nu avea, pământ nu muncea, doar câțiva scaieți și câțiva brustulani ocrotea pe lângă casă, ca să aibă verdeață să-și desfăteze privirea. Din când în când își mai găsea câte unul adăpost în casă, câte un scăunel la masă, câte un locșor în pat. Veta îi primea pe toți, fără osebire de vârstă, de rasă, de culoare, de grosimea râpului de pe picioare. Ba mai zicea și bogdaproste, mai ales că regula se știa și niciunul din musafiri nu venea cu traista goală. O ducea bine Veta și ,,afacerile”-i mergeau strună.

 

Bărbatu-său, Ieronim, era om așezat, muncitor, la minte  cam gros, cu suflet milos. Era angajat pe undeva pe la Vârciorova și acolo se ducea zilnic. Niciodată nu urca î mașină, ci lua voinicește drumul în picioare, la dus și la-ntors. Pleca dimineața pe la patru, venea pe la zece, la unsprezece noaptea. Fie vară, fie iarnă, fie lună, fie viscol, Ieronim își ducea crucea fără să icnească. Aducea întotdeauna câte ceva de-ale gurii, căci știa că Veta lui e tare bolnavă.

 

Când venea acasă, o găsea pe Veta-n vârful patului, înfășurată la cap cu o broboadă, cocoloș de trențe înmuiate în oțet  și așezat pe sân, cu ghem la burtă, cu un picior înfășurat în tot felul de buruieni și leacuri. Era tare bolnavă! Se văicărea de-ți venea să-i plângi de milă. Bietul Ieronim uita de osteneală, de necazurile și grijile serviciului și ale drumului. Intra în casă cu teama de-a găsi-o pe Veta moartă, după starea în care-o lăsase de dimineață. O întreba aproape șoptit, ca să n-o sperie:

 

,,- Cum te simți tu, Vetă? Ți-e mai bine?”

 

Ea răspundea prelung, mieunat, sigură că i se dă crezare:

 

,,- Nu mai pot, Ieronime, nu mai pot! Mă țâcnește-n cap, în urechi, mă fulgeră-n picior, mă zvârcolește-n burtă! Toate s-au pus pe mine și cred că mult n-m s-o mai duc! O să te scap și pe tine mai curând de-o grijă, că tare greu ți-o fi cu mine!”

 

Ieronim se-nduioșa, căci avea inimă bună. O iubise pe Veta, că din drag o luase. Înțelegea familia așa cum auzise și văzuse în casa părinților săi, așa cum spusese popa la biserică. Familia pentru el era totul, era jurământul sfânt. Nu putea s-o lase pe Veta, tocmai atunci când ea era grav bolnavă. Venise în satul ei, în casa ei, nu mai avea părinți, nu mai avea pe nimeni, doar pe ea, pe Veta. Ea îi era și binecuvântarea, și blestemul, și comoara, și paguba!  

 

,,- Tu gătiși ceva, Veto?” o întreba Ieronim întotdeauna, știind dinainte răspunsul.

 

,,- Nu putui să mă mișc, omule! Tare rău îmi fu și nu veni o muiere măcar să-mi aducă un pahar cu apă!” se văicărea ea.

 

,,- Adusei eu ceva de-ale gurii. Dacă poți, vino de mănâncă și tu!” o îndemna el.

 

,,- Parcă m-aș scula să încerc să pun și eu ceva în gură!” mai zicea Veta și se ridica binișor,  cu grijă, să nu i se rupă ceva în trup. La început ciugulea păsărește, apoi mânca hulpav și la urmă gângurea suspinat:

 

,,- Parcă mă simt mai bine acum!”

 

Dimineața Ieronim se scula, își pregătea cele necesare, lua ce lua în gură, îi mai lăsa și Vetei să aibă peste zi și pleca la treabă. Veta dormea dusă și Ieronim credea că-i semn bun, că somnul greu e semn de sănătate. Ieronim nu discuta cu nimeni, fiindcă întâlnea greu oamenii din sat. Chiar dacă i-ar fi spus cineva ceva rău despre nevastă-sa, el tot n-ar fi crezut. Știa că-i bolnavă și mai multe nu.

 

Așa li s-au scurs anii, așa li s-a ofilit tinerețea. Unul naiv și credul, altul viclean și prefăcut. Copii n-au avut, bucurii în doi câte degete la o mână, tristețe cât apa Dunării. Au fost doi străini și nimic mai mult. El s-a stins la vârsta la care alții cred că sunt abia la jumătatea vieții. Ea a mai scăldat-o cum a putut până la vârsta legiuită, apoi a primit pensie și a mai trăit vreo treizeci de ani.

 

Și fiindcă Ieronim nu-i aflase leacul pentru boală, i-a lăsat și Veta pomenile nefăcute, mormântul nesăpat și netămâiat. Asta așa, ca să n-o doară mai rău….  amintirile!

 

(Boala Vetei, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  IX(1997), nr.  1941(2 sept.), p. 3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Lumini și umbre, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1998, pp.  85-87; ed.  a II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc, 2013, pp.  84 – 86 ; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp.  232 - 234; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  47-49).

 

     Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

FATA IN FATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Crestinul ortodox se întoarce cu fata spre sfintele icoane ale Mântuitorului, Maicii Domnului, îngerilor si feluritilor sfinti, cu scopul de a arata vadit credinta sa ca cei închipuiti în icoane sunt de fata, sunt aproape de el; în sfintele icoane se realizeaza, se înfaptuieste credinta noastra ortodoxa, iar fara sfintele icoane parca atârnam în vazduh, nestiind cui sa ne rugam. Rugându-se Domnului, proorocul David spune: „Cautati fata Domnului asupra celor ce fac rele, ca sa piarda de pe pamânt pomenirea lor” (Psalm 104, 4; 26, 13; 33, 15).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu sau ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 180

 

 

Nimica sunt, nimica pot, nimica am”

Părintele Proclu Nicău

 

 

Până la urmă, tot smerenia este vârful tuturor virtuţilor. Dacă cineva are fapte bune şi n-are smerenie, se răstoarnă din căruţă; este în primejdie. Unii n-au fapte bune, dar au smerenie, căinţă, păreri de rău, pe aceia îi mântuieşte Bunul Dumnezeu mai mult ca pe aceia care au fapte bune şi li se pare că au ceva.

 

Un bătrân s-a rugat Bunului Dumnezeu întrebând ce fapte să mai facă, ca să se mântuiască. Şi i s-a arătat îngerul şi i-a zis: „Aşa să te mântuieşti, dacă cugeţi astea: nimica sunt, nimica pot, nimica am”. Şi aceste cuvinte, tot un cuvânt sunt: smerenia. Şi cine se smereşte, caută să fugă de tulburări… În viaţa de obşte, de tulburări nu poţi fugi; numai atâta: să ţii gura închisă, să zici: „Doamne Iisuse…”, şi să răspunzi numai strictul necesar; cât este nevoie. Atâta am sporit în mănăstire: cât am ascultat de altul.

 

(Părintele Proclu Nicău, Lupta pentru smerenie şi pocăinţă, Editura Agaton, pp. 44)









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu