„Mă țintuia
iar și iar porecla: Veneticilor! Rusnacilor!”
– Stimate
domnule Ion Lazu (Ionu pentru apropiaţi), v-aţi ivit în lumină în sfântă zi de
Bobotează, într-o comună din Benderul cândva graniţă între Ţara Moldovei şi
ţara Sultanului. Ce „date” (cu sensul din expresia datul sorţii) v-au modelat matricea
culturală: locul naşterii, familia, locul de adopţie…?
– Cine știe
ce mi-ar fi dat prin cap ca răspuns la această primă întrebare a Dvs., de
identificare, dacă nu ați fi făcut precizarea: „Locul nașterii, familia, locul
de adopție?” Desigur, toate trei, delaolaltă; nu văd cum le-aș mai putea departaja
(aș fi făcut-o poate în tinerețe, ca orice ins care deschide ochii asupra lumii
și crede că „gândește cu capul lui”). Mam născut într-o comună de pe malul drept
al Nistrului, la cca 50 km sud de Tighina (Bender) și la cam tot atâta distanță
de Cetatea Albă. Ar fi fastidios să detaliez istoria regiunii. 6 ianuarie,
Boboteaza, 7 ianuarie, Sf. Ioan – nu mai e nimic de adăugat, decât detaliul că
pe la noi, botezul se făcea cu 10 nași – i-am avut și eu. Unul dintre ei fiind
ing. Ion Giuglea, frate cu marele filolog clujean Gr. Giuglea. În scurtul
răstimp până la refugiul nostru, în 13 martie 1944 (zi nefericită), se
petrecuseră zguduiri istorice teribile în Basarabia: Cedarea din 28 iunie 1940,
cutremurul din 9/10 noiembrie 1940, acordarea cetățeniei sovietice tuturor
locuitorilor din Basarabia; 22 iunie 1941, începutul războiului din Est, eliberarea
Basarabiei; luptele pentru Odessa, octombrie 1942; după bătălia Stalingradului,
întoarcerea frontului. La momentul refugiului, de nevoie, aveam 4 ani și două
luni. Și practice nu înregistrasem, mai exact nu conștientizasem nimic din
marele dezastru al acelor ani. Edenul copilăriei, care eludează contextul, la modul
salutar. Părinții, frații, ograda casei, la asta se reducea lumea mea. Abia la
un an-doi de la refugiu, am început să deschid ochii asupra celor din jur, a
oamenilor, a satului de adopție. Dar oamenii erau mereu alții, căci ne mutam
din sat în sat, vecinii, copiii se schimbau. Însă mă țintuia iar și iar porecla:
Veneticilor! Rusnacilor! De ce nu plecați înapoi, în Rusia voastră?! Mă uitam
oprimat la fratele meu mai mare: frumos, îmbrăcat cu grijă, premiantul clasei;
însă vorbind ca și mine, cu accent. Copiii ne îngânau, disprețuitori. De nu
cumva invidioși pe acești coconași. „Datoria a fost cea care mi-a «organizat»
viața personală”
– Să
consultăm şi astrele! Sunteţi capricorn – zodie ale cărei principale calităţi
sunt simţul datoriei, organizarea, perseverenţa, răbdarea. Un capricorn, se mai
zice, este pesimist şi încăpăţânat. Pentru prima parte stau mărturie toate
faptele dvs. culturale. Ce ne puteţi spune despre a doua parte a caracterizării?
– Pe
vremuri, nu mă prea îndemnam să mă raportez la zodii, nu neapărat pentru că aș
fi fost un tânăr îndoctrinat etc., ci poate din bravadă, din dorință de
autonomie, pentru că nu-mi convenea să mă știu închis întrun țarc, fie și al
unor caracterizări flatante. Cum n-aș fi fost de acord în principiu cu ideea că
oamenii sunt de douăsprezece feluri și doar atât! Mi se părea ori o copilărie,
ori o constrângere, dacă nu chiar un abuz. Oricum, o manipulare. Nu trebuie
eludat faptul că acesta este îndeobște modul de abordare al adolescentului
prezumțios. (Iar mai apoi, prins de-ale vieții îndatoriri, n-am mai avut răgaz
să mă autocontemplu, în grilă astrală…). Uitându-mă acum peste datele
Capricornului, constat că mă încadrez destul de bine/cuminte: simțul datoriei, perseverența,
răbdarea – pe acestea le am din fire, moștenite de la părinții mei Grigore și
Vera Lazu, personajele bine cotate, din Veneticii. În ce privește
„organizarea”, caracterizarea asta pare să vină dintr-o altfel de abordare, mai
nemțească, uscatămecanicistă – și căreia oricum nu mam străduit să-i fac loc în
viața mea – de familie, de condeier etc. Datoria a fost cea care mi-a
„organizat” viața personală, iar nicidecum ideea de a institui ordinea (cazonă)
în ceea ce fac și în juru-mi. Pentru cea de a doua parte a întrebării, răspunsul
meu poate să contrarieze: pe vremea liceului și a studenției eram un bun coleg:
comunicativ, cooperant, îmi plăcea să merg în excursii, să cânt, să dansez; am activat
vreme de 5 ani într-o echipă de dansuri populare a Universității: din dorința
de comuniune, ca ins modest, fără aplomb, fără veleități și vedetisme – un om
din mulțime. Dar păstrându-mi în taină punctul meu de vedere. Ce să însemne
asta? Puteam să par celor din jur un credul, de nu chiar un ins cu capul în
traistă; ci eu vedeam (sau doar mi se părea că vedeam) tot, în mare detaliu,
precum la radiografie: slăbiciunile colegilor, greșelile celor dragi; mai ales
vedeam limitarea convivilor, despre care aveam intuiția/teama că lipsa lor de „ideal”
și de autoexigență îi va impinge pe nesimțite și iremediabil spre niște destine
de oameni comuni. Iar această taină a mea s-ar fi putut exprima prin cuvintele:
Eu sunt altfel! Era punctul meu de sprijin/pornire (în asaltul pe care mă
pregăteam să-l declanșez –, pentru a răsturna universul, desigur…). Nu cred că
eram pesimist, ci eram mai degrabă un visător, un idealist, poate fără
suficientă fantezie, totuși. Fapt este că la absolvirea liceului, la
despărțirea de colegi, am avut un lung acces de tristețe, ca o boală; nu știu
cum aș fi ieșit deasupra, de n-ar fi fost urgența pregătirii pentru admiterea
în facultate. Însă s-a întâmplat că la puțin timp după licență am contractat o căsătorie
nepotrivită – și au urmat aproape două decenii de chinuri și supărări. Situația
mă depășea, inclusiv sub aspect economic- financiar. Dar era în cauză mai ales
nepotrivirea cu partenera de viață (o persoană genialoidă, cum mi s-a părut, de
fapt schizofrenică, îndreptându-se cu încetinitorul spre un dezastru personal).
Voiam să mă devotez, simțind în mine mari resurse de omenie și un atașament
ardent pentru marile mize ale lumii, înarmat cu o răbdare strict
basarabenească. Dar voiam și să fiu înțeles, apreciat; și voiam să scriu. Și ce
să fi scris, peatunci? „În fiecare zi eu sufăr!”. „Sufletul meu e în altă
parte…”. Nu am spus nimic, nimănui. Nu m-am plâns, nu am mărturisit, nici măcar
părinților. Presupun că toată lumea vedea cum stau lucrurile; poate că ele erau
mai grave decât eu însumi le vedeam. Însă, lucru de subliniat: din pudoare, din
considerație pentru tânărul cumsecade ce eram, neagresiv, delicat cu deosebire,
nimeni nu mi-a spus în față: Mamă, femeia asta nu e pentru tine. Prietene,
colega, ai făcut o alegere hazardată… Mi-e teamă că aici ar avea un cuvânt de
spus și încăpățânarea (din horoscop, desigur!). La 40 de ani, moment de
răscruce, aproape fără voia mea, m-am trezit eliberat de obligațiile acelei
căsnicii. Ușor-ușurel, am devenit omul care sunt, care ar fi trebuit să fiu din
prima tinerețe. Nici urmă de pesimism, de atunci încoace, ci numai dorința de a
duce la îndeplinire ceea ce depinde de mine; iar încăpățânarea îmi displace și
ca termen. „Nu mai este cenzura, dar ceva tot este…”
– Mistreţul
lui Doinaş avea colţii de argint, al dvs. e în stadiul de blană: „aspră, adâncă
şi răcoroasă / Ca o brazdă de iarbă câinească”, „blana cu care mistreţul ne
vicleneşte / Otrăvindu-ne seară de seară”… Aşadar, moştenire astrală sau genetică
– blana asta a mistreţului?
– Dvs. ați
dori să rămânem și pentru producția mea lirică în zona inefabilului,
astral-genetică. Pe când pe mine exemplul pe care l-ați ales, această poezie
din anul 1965 – dar cum a trecut mai mult de o jumătate de secol de la
izvodirea ei?! – pe mine această citare mă aduce brusc cu picioarele pe pământ…
mai exact pe blana de mistreț, din camera gazdei mele Mihai Tcaci de la Solca.
Unde peste zi nu prea stăteam, prins cu treburi geologicești, cu echipa, cu
deambulările într-o zonă mirifică din Bucovina. Însă seara târziu, după lucru la
hărți, după lecturi și buchiseli, mă pomeneam dintr-odată singur-singur – izolat,
părăsit, (gazdele, cum e de presupus, dormeau într-o căsuță alăturată); și înhățat
pe negândite de grijile familiei mele din București, deci de la depărtări…
astrale, dacă nu vă supără exprimarea mea. Începusem să mă livrez coalei de
hârtie; publicasem primele poezii în revista „Ateneu” (nr. 5, din dec. 1964),
iar în campania pe care o evoc am dat în clocot… liric. Peste încă un an am depus
la Ed. Eminescu un manuscris cu titlul Blana mistrețului. Poezia apăruse în
„Luceafărul”, atunci Ion Gheorghe a schimbat Blana de mistreț în Blana
mistrețului. Însă volumul de poezii avea să apară abia peste 12 ani, cu un
titlu adaptat situației: Muzeul Poetului. Între timp îmi apăruseră trei volume
de proză… Însă, rămânând la mai vechea sugestie cinegetică, o secțiune din cea
de a treia carte și volumul ca atare s-a numit Blana de viezure. Mircea Ciobanu,
care mă readucea la viața editorială, după o absență de 8 ani, na mai schimbat
nimic. De fapt, în cele trei cărți scoase împreună la Cartea Românească nu mi-a
tăiat niciun cuvânt. Și prin câte furci caudine am trecut, cu cenzura! Acum
însă, în acești 26 ani de libertate, nu am mai reușit să public la Cartea
Românească absolut nimic. Nu mai este cenzura, dar ceva tot este… „Răbdarea mea
este… geologică, nu?”
– Vă
consideraţi „un sălbatic rupt din context / răstălmăcit de vremile prea
tulburi”. În ce „vremuri” v-ar fi plăcut să trăiţi?
– Nu am avut
niciodată astfel de fantezii (încrezător în „datul sorții”, cum bine spuneați,
am avut mereu convingerea intimă – îndreptățită ori nu – că în orice vremuri,
în Antichitate, în Evul Mediu etc., cu studii superioare sau simplu meșteșugar,
la condei ori la rindea, om de la țară sau bucureștean – și presupoziția mea pare
să capete câștig de cauză, în timp, căci am trăit din plin ambele ipostaze,
vreme de 40 campanii, fără să înregistrez șocul, frustrarea etc. – am avut
convingerea că eu aș fi rămas în esență același om: cu firea mea, cu datele
temperamentale, cu disponibilitățile de viață și creative); ci am vrut să trăiesc,
în demnitate și respect de sine, anume printre oameni care să nu mă
dezamăgească în asemenea grad. (Colegi de-ai mei, chiar mai slab do-Melania
Cuc, Prescură tați, cu rezultate profesionale de tot modeste, au făcut tot
posibilul, deci și imposibilul! ca să ajungă într-un post din Capitală; eu am
ieșit la pensie din postura de geolog terenist… printre altele, am refuzat să
devin membru de partid.). Și da, înțeleg prin sălbatic un ins care o ține pe-a
lui, își urmează imboldurile intime și nu se ia după ce zic alții, binevoitorii,
oportuniștii. Un alt „sălbatic rupt din context / răstălmăcit de vremurile prea
tulburi” mi s-a revelat colegul întru geologie I.G., specialist de anvergură,
imbatabil, dăruit fără rest meseriei, însă un om neiubit/invidiat/disprețuit de
confrați, subestimat de familie, obstrucționat cu înverșunare de toți șefii lui,
de sistem ca atare. Am lucrat împreună vreme de 3 campanii, în cea mai dificilă
zonă din toată cariera mea, în câmpul minier Bocșa Montană-Ocna de Fier-Dognecea,
exact în ultimii ani ai ceaușismului. A depus eforturi supraomenești, dar totul
ne era împotrivă, până și rezervele minerale, deja epuizate. Însă ceva tot s-ar
mai fi putut face, inclusiv prin reciclarea haldelor, pentru care pusesem la
punct o metodologie adecvată, dacă… Dacă ar fi existat un interes real, dacă
persoana colegului ar fi impus respect, dacă nu l-ar fi obstrucționat toată lumea.
Or, eu am ținut un jurnal al celor 3 campanii (așa cum am ținut un jurnal al
peripețiilor cu pusul plăcilor memoriale pentru 230 scriitori dispăruți – și am
scos Odiseea plăcilor memoriale, o carte de aproape 400 pagini, Ed. BMB, 2012, ajunsă
la a doua ediție, completă, căci rătăcisem prin casă o parte din însemnăricile
cu pricina, cca 50 de pagini de carte… Și, ați înțeles: editura USR, la care
manuscrisul a zăcut 2 ani, s-a derobat, deși era vorba despre o acțiune a
Uniunii.). Definitivat în 1991, textul jurnalului de la Bocșa a apărut abia în
2004: romanul Sălbaticul, Ed. Vinea, 440 pagini. (Un cititor mai subtil mi-a
pus această întrebare: Dar cine era cu adevărat „sălbaticul”: acel geolog
atipic ori autorul în persoană?! Răspuns incomprehensibil.) Însă aceste
întârzieri de decenii, ale mai tuturor cărților mele, nu m-au demobilizat
nicicum. Un album de artă fotografică, predat în 1975, a apărut în 1984. Dar a
apărut. Răbdarea mea este… geologică, nu? „Dintotdeauna le-am acordat creatorilor
de artă un statut special”
– Cândva,
doamna Magda Ursache vă asemăna cu Don Quijote – în lupta cu morile de vânt ale
uitării. Dvs. Înşivă afirmaţi în Himera literaturii: „acesta a fost efortul
dintotdeauna al scriitorului: să vorbească despre lucruri care nu mai sunt, ca
şi cum ele ar mai fi, ca şi cum prin asta le-ar putea face să existe în
continuare. Conştient că vorbeşte despre lucruri trecătoare, el încearcă să le
încetinească pe cât posibil căderea; să le facă un pic veşnice”. „Pomenirea” aceasta
– nu doar cea din romanul Veneticii, s-a concretizat în plăci comemorative pentru
peste 230 scriitori, în peste 600 de evocări pe blog (Scriitorul zilei, Poezia
zilei, texte adunate apoi în cele trei volume din „Calendarul scriitorilor
români”). Dincolo de zestrea astrelor, de unde vine această vocaţie a datoriei?
– Mi se pare
nu doar simplu, ci și natural, congener datului uman. În ce mă privește, m-am
devotat unei mai bune imagini pe care merită să o aibă scriitorul în conștiința
semenilor noștri. Dintotdeauna le-am acordat creatorilor de artă un statut
special; scriitorul s-a bucurat de admirația mea entuziastă încă de pe vremea
lecturilor frenetice din copilărie. Mi se părea o minune să înțeleg dintr-o
carte ceea ce nu puteam nicicum desluși în viața din jur. În campania 1991, am văzut
la Blaj, Mica Romă a lui Eminescu, pe doar câteva străzi din centrul urbei, nu
mai puțin de 30 plăci memoriale, toate evocându-mi scriitori pe care îi țineam
la mare cinste. Și peste tot pe unde am călătorit, la noi sau în Europa,
plăcile memorial m-au impresionat cu dinadins. De aici ideea: de ce nu ar pune
și Uniunea Scriitorilor astfel de plăci, pentru marii noștri scriitori
dispăruți? Văzând că breasla se dezinteresează, miam zis că aș putea s-o fac
eu. Am luat pe cont propriu această acțiune, desigur cu sprijin financiar de la
Uniune. Numai că… numai că Uniunea pusese vreo 60 de plăci în 60 de ani. Și pe sprânceană.
Am ținut totul sub control strict: Listele, adresele, aprobările (luptele la
baionetă cu comitetele de bloc, cu vecinii, familiile etc.) Am ales modelul de
placă, am lansat oferta pe internet firmelor specializate în prelucrarea
pietrei. Am ales din cele 30 de oferte pe cea mai convenabilă – la un preț de
trei ori mai mic decât celelalte! Și în 2 ani și jumătate am pus cele peste 160
de plăci. Nu m-am oprit decât în momentul crizei din 2009. Proiectul cuprindea
și orașele din țară, dar și 18 nume de mari scriitori din exil: Paris, Roma, Florența,
Madrid, Buenos Aires, Honolulu... Tot pe această direcție, a unei corecte
percepții a scriitorului, am inițiat un proiect: Memorialul scriitorilor români
încarcerați sub regimul comunist. Proiect însușit de USR în anul 2008. Am luat pe
cont propriu întocmirea listei, am ajuns la cifra de 403 scriitori încarcerați.
Însă proiectul a rămas în suspensie, din motive de criză, poate și din cauză că
Uniunea a amânat/ temporizat ducerea la îndeplinire a proiectului… Am întocmit
de curând o listă cu 65 scriitori care au luat parte la luptele din Primul
Război Mondial. Decisive pentru Marea Unire. De luni de zile insist ca USR să posteze
această listă de onoare pe situl său. În ultimă instanță, am postat-o tot pe-al
meu blog. Ca lumea să nu uite jertfa de sânge a scriitorilor români.
RODICA LĂZĂRESCU
Sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu