Un poet la
aniversare: Theodor Răpan
Indiferent
de vârsta căreia i-ar putea aparține, mai tânăr și la început de glorie
creatoare, alteori ajuns la anii auritei senectuți, retras în meditație, în
suferință și virtute, ori trecut la cele veșnice, ziua unui Poet, eveniment de
adevărată și cuvenită prețuire, ar merita să fie celebrată cu solemnitatea unei
sărbători a Cetății și a Limbii Române. Selectând dintre atâtea asemenea
situații, alegem acum, în plină zi de vară, în toiul secerișului, ca moment de
sărbătoare ziua lui Theodor Răpan. Poet și publicist, născut în ziua a patra
din luna lui Cuptor, anul 1954, în casa unui învățător din comuna Balaci, de
prin nord-vestul județului Teleorman, din imediata apropiere a localității
natale a lui Marin Preda, vestita Siliștea Gumești, Theodor Răpan debutează editorial
destul de timpuriu, la vârsta de 21 de ani, în anul 1975, cu placheta colectivă
Hohotul apelor („Caietul debutanților”, București, Editura Albatros), cunoscând
destul de rapid o evoluție literară cu adevărat spectaculoasă prin publicarea a
peste douăzeci de volume de versuri, adevărate bijuterii grafice și editorial închinate
poeziei și, în special, sonetului, pe care acesta îl ilustrează cu o stăruință
greu de egalat, în ansamblu, forme poetice apreciate pentru „frazarea inspirată
și frumoasă, izvorâtă din știința și sinceritatea pe care le dă talentul poetic
autentic, ajuns la maturitate creatoare” (Ion Brad): Privind în ochii patriei,
Editura „Cartea Românească”, redactor de carte – Mircea Ciobanu/ comentat de
Nichita Stănescu pe coperta a patra, 1986; Aşa cum sunt, Editura „Eminescu”,
redactor de carte – Nelu Oancea, 1989; Hotarul de foc, Editura „Europa” –
Craiova, cu prezentări de Nichita Stănescu şi Gheorghe Tomozei, 1991; La umbra cuvântului,
Editura „Semne”, 1995; Schimbarea la faţă, Editura „Semne”, 2001; Taurul lui
Falaris - Mărturisitorul – Jurnal de poet, Editura „Semne”, 2003, Muzeul de păstrăvi
– Scrisori din Lazaret, Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2004,
Poştalionul de seară – file din jurnalul unui heruim, Editura „Semne”, cu
desene de Damian Petrescu, 2005, Dincolo de tăcere–Jurnal de poet, Editura
„Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2009; Dansul inorogului – Elogiul
melancoliei, Editura „Semne”, cu ilustraţii de Aurora-Speranţa Cernitu, 2010;
Evanghelia inimii - Anotimpuri – Jurnal de poet, Editura „Semne”, cu ilustraţii
de Damian Petrescu, 2010; Evanghelia cerului – zodii de poet, Editura „Semne”,
cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011; Evanghelia tăcerii - solilocvii, Editura
„Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011, Evanghelia apocalipsei –
epifanii, Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2012, Testament
în alfabetul tăcerii, Editura „Tipo Moldova”, Colecţia Opera omnia, Poezie
contemporană, 2013, Fiind 365+1 Iconosonete, Editura „Semne”, cu ilustraţii din
Cesare Ripa „Della nivissima iconologia (Padova, 1625), 2013; Orb în lumină –
Poeme alese. Antologie de autor, Editura „eLiteratura”, 2014; Fără de moarte –
De trei ori 60 + 1 Iconosonete, vol. I, II, III, Editura „Semne”, cu opere
grafice de Damian Petrescu, 2014; Pas în doi. De trei ori 33 + 1 Iconosonete,
cu opere grafice de Damian Petrescu, Editura „Semne” – 2014. De altfel, poetul
Radu Cârneci, el însuși un veritabil sonetist, dar și autorul admirabilei
Antologii a sonetului românesc, comentând unul dintre volumele lui Theodor
Răpan, afirma următoarele: „Avem de-a face cu o carte bine gândită, bine
scrisă, bine lucrată! E o izbândă și ca Literatură, dar și ca Artă poetică și
grafică, o într-ajutorare, o îmbrățișare între Cuvânt și expresia grafică!
Pentru Theodor Răpan este, deocamdată, vârful profesiei sale poetice!” Printro asemnea
patimă și știință de a fraza elegant și inspirat în spațiul celor paisprezece
„rânduri” impuse de regula sonetului, Theodor Răpan se înscrie cu cinste în
familia de anvergură a genului de la noi, începând cu modelele propuse în prima
jumătate a secolului XIX de I. Heliade Rădulescu și Gheorghe Asachi, acesta din
urmă un admirator și foarte bun cunoscător al culturii şi literaturii italiene,
și continuând cu Eminescu, prin atât de cunoscutul triptic al melancoliei, sau
cu Dimitrie Anghel, Șt. Petică, Șt. O. Iosif, C. Pavelescu, G. Topîrceanu, O.
Goga, G. Coșbuc, Ion Pillat, cu al său ciclu unitar din Scutul Minervei (1933),
V. Eftimiu și Mihai Codreanu, V. Voiculescu, cu Ultimele sonete închipuite ale
lui Shakespeare în traducere imaginară …, Marin Sorescu, Radu Cârneci, Leonid
Dimov, Adrian Păunescu, Daniel Turcea, Mircea Cărtărescu, Nicolae Cabel ș.a. Dintre
ultimele volume de sonete semnate de Theodor Răpan, cele intitulate FĂRĂ DE
MOARTE. De trei ori 60 + 1 Iconosonete, 3 volume, PAS ÎN DOI. De trei ori 33 +
1 Iconosonete, PUR ŞI SIMPLU. 154 Contrasonete, LAUS AMORIS. De trei ori 33 +
1Iconosonete, SUM. De trei ori 33 + 1 Iconosonete, PRIN LABIRINTUL SINELUI
111+1 Iconoscrisori, acesta din urmă beneficiind de ilustrațiile pictorului austriac
Helmut Kand (2016), devin fundamentale în fixarea tot mai decisivă a autorului în
teritoriul sonetului românesc, ca posibilitate a exprimării în nuanțe cât mai desăvârșite
a complexelor stări și trăiri sufletești. De altfel, în legătură cu una dintre
aceste din urmă cărți (SUM. De trei ori 33 + 1 Iconosonete), autorul
formulează o emoționantă profesiune de credință. „Statornic crezământului meu,
susține Theodor Răpan, o nouă carte este o petrecere irepetabilă, pe care doar
Dumnezeu știe dacă o va așeza sau nu în cuibul Splendorilor! Bucuria plăsmuirii
ei se consumă în acel act unic și definitiv al Facerii, cu dureri și speranțe,
așa cum, prin efemera sa moarte, bobul de grâu clădește, an după an,
eternitatea Pâinii.” Receptate global, observăm că, în bună parte, în aceste
volume de sonete sunt reunite la modul absolut teme și idei fundamentale, multe
în viziune duală, precum viața și moartea, iubirea și păcatul, uitarea și
amintirea, speranța și disperarea, norocul și chinul, condiția umană și frumosul
etern, teme ce pot fi identificate în mod absolut din titlurile celor 99 + 1 de
sonete ale volumului LAUS AMORIS. De trei ori 33 + 1 Iconosonete (2015),
de la sonete de neuitare și înșelare, de pierzanie, îndurare, nerușinare sau înțelepțire,
de așteptare și întinerire, de vindecare sau de suspinare, de întemeiere și de scoborâre,
dezdurerare și îndumnezeire, până la sonete de bucurie și speranță, de împăcăciune
sau de întărâtare, de nescăpare și învrăjbire, de înviclenire sau cuminecare, într-o
nesfârșită serie de lexeme, care, în afara formulărilor incantatorii și a dispunerii
lor într-o serie antonimică inepuizabilă, acestea putând sugera imaginea unui
poet de o debordantă fantezie, cu deosebit de bogate resurse intelectuale și cu
un simț estetic de mare rafinament, un poet adevărat, de care în mod cert se va
ține seama într-o sinteză a lirismului românesc modern. Dimpreună cu prețuirea și
admirația pe care le merită întreaga sa operă, să-i urăm poetului Theodor Răpan
ani mulți cu sănătate și zile fericite.
ADINA IANCU
Spania
'
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu