Academia Romana se
pronunta asupra ...celor spuse de UDMR
Guvernanţii şi toată
societatea civilă ar trebui să răspundă aşişderea ......
Academia
Română răspunde DUR solicitărilor UDMR în problema autonomiei! Academia Română
face câteva precizări privind Conţinutul Rezoluţiei de la 1 Decembrie 1918 de
la Alba Iulia şi chestiunea autonomiei, ca urmare a apariţiei în presă a unor
declaraţii aparţinând domnului Kelemen Hunor, preşedintele UDMR.
„Termenul de
autonomie, în înţelesul invocat de unii lideri politici actuali, nu este
folosit decât o singură dată în textul Rezoluţiei de la 1 Decembrie 1918 de la
Alba Iulia, anume la articolul al II-lea: „Adunarea Naţională rezervă
teritoriilor sus indicate (Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească1) autonomie
provizorie până la întrunirea Constituantei, aleasă pe baza votului universal”.
După cum se vede, este vorba despre decretarea autonomiei teritoriilor locuite
în majoritate de români, unite cu România (circa 100.000 de km pătraţi),
teritorii privite în întregimea lor. În al doilea rând, chiar şi acestor
teritorii, Adunarea le-a acordat autonomie provizorie, doar până la întrunirea
adunării, alese prin vot universal, menite să dea Regatului României o nouă
Constituţie. Toate aceste prevederi s-au respectat cu stricteţe, iar
Transilvania cu Banatul şi Părţile vestice s-au încadrat definitiv în România,
fără nicio autonomie, doar după îndeplinirea condiţiilor indicate. Cei care
critică neaplicarea Rezoluţiei de la 1 Decembrie „uită” o chestiune esenţială,
anume „decretarea” unirii. Punctul nodal al documentului este tocmai unirea
românilor respectivi şi a teritoriilor menţionate cu România! Iar această unire
a fost „decretată” de către cei 1.228 de delegaţi, aleşi în chip democratic şi
posesori de documente oficiale („credenţionale”), ai tuturor românilor în
cauză. Cererea de aplicare a unor deziderate cuprinse în acest document
presupune recunoaşterea tuturor prevederilor în cauză şi, în primul rând, a deciziei
de unire a Transilvaniei cu România. Cum să invoce nerespectarea unor
afirmaţii, principii, drepturi, cuprinse în rezoluţia menţionată, cei care nu
recunosc esenţa actului despre care scriem aici? Dar chiar şi aşa, principiile
în cauză, analizate la rece, corect şi obiectiv, se vede că nu se referă la
autonomie în sensul invocat de unii lideri maghiari.
Oricine
poate şi trebuie să citească atent Rezoluţia Marii Adunări Naţionale şi să
judece singur. Adunarea pomenită – după decretarea solemnă a Unirii – a
stabilit următoarele principii fundamentale: „deplina libertate naţională
pentru toate popoarele conlocuitoare”, „egala îndreptăţire şi deplina libertate
autonomă confesională pentru toate confesiunile din stat”. „Deplina libertate
naţională” este explicată clar, fără putinţă de interpretări paralele şi ea
însemna, pentru autorii Rezoluţiei, dreptul „popoarelor conlocuitoare” de a se
„instrui, administra şi judeca în limba proprie”, de „a fi reprezentat în
corpurile legiuitoare” ale României, de a fi reprezentat în guvernarea ţării.
Ce se poate
constata în legătură cu aceste principii? Maghiarii din România „se instruiesc”
în limba lor, în mod gratuit şi, adesea, cu burse din partea statului, de la
grădiniţă până la doctorat şi la studiile post-universitare. Nu există program
de studii superioare, de exemplu, cerut de maghiari care să nu fi fost aprobat
de organele statului român. Condiţia este cea mai generoasă din Europa: să
existe cel puţin zece doritori care să urmeze acea specialitate. Dar, în spiritul
discriminării pozitive, se aprobă şi specializări cu 7-8 cursanţi. Prin urmare,
pentru câte 10 amatori de studii în maghiară sunt plătiţi de stat câte circa 20
de profesori maghiari. Iar dacă nu sunt 10 doritori de astfel de studii în
România, sunt aduşi tineri din Ungaria, care, în spiritul reglementărilor
europene, studiază în România, în ungureşte, pe locuri bugetate de statul
român. Mai mult: un student care învaţă în ungureşte primeşte de la stat
finanţare dublă (iar unul care învaţă în nemţeşte primeşte de 2,5 ori mai mult)
în raport cu unul care studiază în româneşte. Niciodată, în România de după
1918, sistemul de educaţie de toate gradele în limba maghiară nu a fost oprit,
ci doar restricţionat, în vremea comunismului naţionalist (în anii ’80 ai
secolului al XX-lea). Prin urmare, maghiarii din România au şansa să fie
perfect bilingvi şi să poată ocupa orice funcţie, oriunde în ţară, la fel ca şi
etnicii români. Despre administraţia în limba proprie, la fel: peste tot în
ţară, maghiarii sunt reprezentaţi în administraţie în proporţie cu numărul lor,
iar în satele, comunele, oraşele, municipiile şi judeţele unde ei predomină
administraţia este, practic, maghiară, desfăşurată în limba maghiară.
„Judecarea” se face, de asemenea, în teritoriile majoritar maghiare, cu
judecători şi grefieri maghiari. Statul român asigură traducători ori de câte
ori este necesar. Prin urmare, orice împricinat, martor etc. poate vorbi în
faţa instanţei, în mod neîngrădit, în ungureşte.
Este drept
că, în documentul invocat, se mai foloseşte o dată cuvântul autonomie (mai
exact adjectivul „autonom”, cum s-a văzut), anume în articolul III, atunci când
se vorbeşte despre „deplina libertate autonomă confesională pentru toate
confesiunile din stat”. Dar aici este vorba, evident, despre religie, despre
confesiuni şi nu numai despre cele maghiare (calvină, romano-catolică din
Ardeal, unitariană etc.), ci despre toate.
Prin urmare,
în documentul de la 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia nu este vorba nicăieri
despre acordarea autonomiei (teritoriale, culturale, regionale, judiciare,
administrative, politice etc.) pentru vreo minoritate (sau „popor conlocuitor”,
cum se zicea atunci), ci despre asigurarea „deplinei libertăţi naţionale”, în
sensurile precizate, anume dreptul de a se instrui, administra, judeca în limba
proprie, de a fi reprezentate în guvern, parlament etc. Or, toate acestea s-au
îndeplinit şi se îndeplinesc zi de zi. Fireşte, nu există nici aici – ca în
orice lucru omenesc – perfecţiune. Toate organismele internaţionale, inclusiv
cele ale Uniunii Europene, recunosc oficial că România respectă standardele
recunoscute privind minorităţile naţionale şi că, în multe privinţe, legislaţia
românească acordă mai multe drepturi decât prevăd aceste standarde. În acest
spirit, legislaţia românească prezentă asigură de fapt autonomia comunităţilor
maghiare din România, în sensul asigurării educaţiei, justiţiei şi
administraţiei proprii, adică exact cum prevedea Rezoluţia de la Alba Iulia şi
cum pretind reglementările actuale, oficializate în plan internaţional.
Facem aceste
precizări în contextul declaraţiilor domnului Kelemen Hunor, preşedintele
Uniunii Democrate Maghiare din România, facute la cel de al XIV-lea Congres al
UDMR desfăşurat la Cluj-Napoca în luna februarie 2019.
În plus,
Academia Română i-a act cu nemulţumire de declaraţiile făcute în cadrul
Consiliului Reprezentanţilor Unionali al UDMR, la Oradea, în data de 9 martie
2019, în care afirmă, într-o formulare aluzivă, ambiguă şi nu tocmai coezivă,
că instituţii din cadrul Academiei Române, pe care nu le numeşte, ar avea
intenţia de a „nu exista reprezentare maghiară în România”. Redăm declaraţia,
conform agenţiei de ştiri Mediafax:
„Dacă cineva
nu citeşte altceva decât că Academia Română, una dintre instituţiile acesteia,
conducătorul acesteia, şi nu doresc să dau nume, ce fel de studii publice,
atunci este clar, şi nu este vorba despre un partid politic sau o organizaţie,
care sunt intenţiile. Intenţia este să nu existe reprezentare maghiară în
România, ca un partid mixt să preia reprezentarea maghiarilor, ca maghiarii să
fie categorisiţi pe marginea unei ideologii.”
Câteva
instituţii de presă din România au preluat această declaraţie extrapolând şi
susţinând că UDMR se află în război cu Academia Română, în condiţiile în care
domnul Kelemen Hunor însuşi precizează în propriul său discurs că „aceste
intenţii le-am văzut până acum din alte direcţii şi nu din cetatea ştiinţei
româneşti”.
În acest
context, atragem atenţia că declaraţia domnului Kelemen Hunor este de natură
strict politică, făcând referire la viitoarele alegeri ce vor avea loc în
România, şi că Academia Română este, prin statut, o instituţie apolitică,
neimplicată în procesul electoral, care nu face declaraţii de natură politică,
nici de susţinere, nici de obstrucţionare a vreunei formaţiuni politice.
Academia
Română, în virtutea misiunii sale de instituţie fundamentală a statului modern
român democratic, pe care o îndeplineşte de 153 de ani, pledează pentru
manifestarea democratică a tuturor cetăţenilor României, fără nicio
discriminare, şi pentru respectarea drepturilor constituţionale.
Considerăm
deci aceste declaraţii ale domnului Kelemen Hunor lipsite de onestitate în
raport cu Academia Română şi ne opunem încercării de a atrage instituţia
academică într-un conflict, de orice tip ar fi el, după cum respingem cu
fermitate transformarea Academiei Române în temă de campanie electorală pentru
vreo formaţiune, fie ea politică sau doar uniune etnică.
Reafirmăm cu
tărie că Academia Română nu restrânge reprezentarea minorităţilor în România,
nu intervine în relaţia dintre comunităţile română şi maghiară şi nu atacă
activitatea vreunui partid politic sau organizaţie. Dimpotrivă, susţinem
prevederile constituţionale care reglementează relaţia dintre majoritate şi
minoritate şi aducem în atenţie articolul 6 din Constituţia României, care
prevede garantarea „dreptului la păstrarea, la dezvoltarea şi la exprimarea
identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase” pentru persoanele
aparţinând tuturor minorităţilor naţionale: maghiară, germană, bulgară,
armeană, evreiască, ucraineană şi toate celelalte.
Biroul
Prezidiului Academiei Române”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu