PRIETENIA ADEVARATA
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Noi avem
ceva înca si mai de pret decât fratii: prietenii. Femeile au prietene carora le
spun necazurile si bucuriile: nici unei surori, nici mamei si nici tatalui nu
spune o femeie ceea ce îi spune unei prietene. Barbatii, de asemenea, au
prieteni carora le spun necazurile si greutatile. Unui tata nu îndraznesc sa-i
spuna greutatile, asa ca unui prieten adevarat.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 105.
SCRISOARE PASTORALĂ –
424
Scrisoare pastorală
Foaie periodică, gratuită a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi
Anul XX(2020), nr. 424(16 –30 Iunie)
Dragii mei
enoriași!
Nil
Dorobanțu(1920-1977) și vocația lui profetică. La 1 august se împlinesc 100 de
ani de la nașterea lui Nicolae(Nil) Dorobanțu în Crainici-Mehedinți.
Nil
Dorobanțu este o personalitate colosală a Bisericii Ortodoxe Române și a
neamului românesc. Până în urmă cu câțiva ani nu se știa mai nimic despre el.
Doar câteva rude și cunoscuți îi rosteau numele în șoaptă și mai vorbeau despre
el. În rest, tăcere. Libertatea cuvântului câștigată cu mult sânge la
Revoluție, a făcut să apară ca dintr-o altă lume această personalitate
unicat în peisajul cultural românesc și
bisericesc. Se vorbea după 1989 că există ,,literatură de sertar”, care va fi
scoasă la lumină în următorii ani. A fost așa ceva, dar mult mai puțin decât
ne-am așteptat. Iată că Nil Dorobanțu a
depășit pe toți și pe toate în această privință. Peste zece mii de pagini acoperite cu scrisul
său mărunt, înghesuit, au fost descoperite. Dumnezeu știe câte vor mai fi
uitate prin cine știe ce cotlon! Vreo treizeci de cărți i-au văzut lumina
tiparului până acum și încă nu se știe câte vor mai apare. Și ce cărți!
Nil
Dorobanțu are o viață fascinantă, neobișnuită pentru secolul al XX-lea. În
literatura creștină s-a vorbit mult de ,,nebunii pentru Hristos” și mulți
sfinți au fost trecuți în această categorie. Nil Dorobanțu a fost numit de
alții ,,nebun pentru Hristos”, iar el însuși, nu numai că nu s-a supărat,
dar și-a însușit cu bucurie acest
calificativ. Faptele și scrisul său dovedesc cu prisosință că merita această ,,nebunie”.
Nepot al
generalului Gheorghe Dorobanțu, Nicolae este crescut și educat la Curtea
Militară Regală din București. Absolvent al Școlii Militare de Ofițeri de
Infanterie din cadrul Academiei Militare, ajunge ofițer activ cu gradul de
sublocotenent la vânători de munte. Avea tot viitorul înainte. După câteva
întâlniri cu Părintele Arsenie Boca dezertează din armată și se îndreaptă spre viața monahală. Cu mare
greutate, recurgând la acte medicale false, unchiul general reușește să-și
scape nepotul de Curtea Marțială. Dă admitere la Facultatea de Teologie din
București, reușește, dar nu-i este de ajuns. Se înscrie, în baza acestei
reușite, și la Facultatea de Drept și la cea de Filozofie – Litere. Legea dădea
acest drept celor care reușeau la o facultate. Termină cele trei facultăți cu
rezultate maxime. Se înscrie la doctorat în teologie, la profesorul Dumitru
Stăniloae. Nu oricine făcea doctorat la Părintele Stăniloae! Învățase între
timp să vorbească cursiv câteva limbi,
precum: engleză, franceză, germană, italiană, rusă, sanscrită, greacă, latină
și ebraică. Doar atât! Lucrează cu scriitorul Mihai Ralea, cu sociologul Henry
Stahl, ajunge secretarul sociologului Gheorghe Vlădescu-Răcoasa, Gala Galaction
îi este duhovnic. Cu capacitatea și studiile lui ar fi făcut o carieră
strălucită în învățământul universitar,
dar el se călugărește la Cernica. Împlinește funcții mărunte în
București și în Eparhia Dunării de Jos. E hirotonit ierodiacon în 1948 și ieromonah în 1949, apoi, în
același an, ieroschimonah.
Cutreieră
schituri și mănăstiri din Moldova, cunoscând din aproape viața monahală.
Pretutindeni ieșea din anonimat cu viața lui deosebit de riguroasă și cu
predicile sale. Lumea îl află și îl caută. Unde se ducea el, venea lumea puhoi
să-l asculte, să se spovedească, să vorbească cu el. Critica fără menajamente
anomaliile vieții monahale din mănăstirile în care adăsta. Nicăieri nu era
văzut bine de călugări, fiindcă le era, prin viața și prin predica lui, ca un
,,ghimpe în coastă”. Din unele mănăstiri era gonit, din altele pleca el singur.
Predicile lui aveau ceva din fiorul predicilor marilor profeți ai Vechiului
Testament. Parcă l-ai fi ascultat pe Isaia, pe Ieremia, pe Iezechiel, pe Ilie
Tesviteanul sau pe Ioan Botezătorul. Deși se traversa o perioadă deosebit de
grea, în care se puneau cătușe la gură, la mâini și la picioare, Nil Dorobanțu
critica cu un curaj nebun noua orânduire politico-socială, ateismul,
marxism-leninismul, materialismul dialectic și istoric, presiunile și
nedreptățile sociale. Era om cult, gânditor profund. Nu făcea afirmații
gratuite, ci totul era bazat pe date concrete, pe argumente logice. Discursul
lui Nil era imbatabil și era sorbit de ascultători. Mulți străbăteau distanțe
uriașe ca să-l vadă și să-l audă pe Nil Dorobanțu. Nu scăpau de criticile lui
Nil nici instituțiile și autoritățile bisericești. El nu putea accepta
colaborarea Bisericii cu statul ateu, intervențiile puterii politice în
Biserică, în mănăstiri. Acuză ierarhia bisericească până la cel mai înalt nivel
pentru acest ,,pact cu diavolul”, pentru pastoralele care aveau și conținut
politic, pentru epurările din mănăstiri, pentru caterisirile, dislocările,
alungarea unor preoți de valoare și multe-multe altele.
Nil ducea o
viață de o austeritate greu de înțeles. Postea aproape tot timpul, post
riguros, de cele mai multe ori post negru. Cei ce erau în apropierea lui
spuneau că niciodată nu l-au văzut mâncând. Umbla îmbrăcat sumar, cu haine
vechi, rupte. Oficia zilnic Sfânta Liturghie în biserici, în mănăstiri, iar
când nu avea acces în locașuri de cult, o oficia în păduri, în case de
creștini, în peșteri și pe unde apuca. O zgaibă de om avea curajul nebun de a ataca un sistem
politic, un imperiu chiar. Reclamațiile și notele informative referitoare la
viața, activitatea și predicile lui Nil Dorobanțu curgeau zilnic la securitate,
la miliție și la alte autorități și instituții ale statului și ale Bisericii.
Nil
cutreieră aproape toată Moldova, din mănăstire în mănăstire, ba chiar ajunge la
unele din Transilvania, Banat și Oltenia. Astfel, cunoaște în cele mai mici
amănunte viața mănăstirească, realitățile din mănăstiri. Unii îl admirau, alții
îl denigrau, unii erau fascinați, alții se scandalizau. Mulți îl considerau
nebun de-a binelea. Doar el se considera nebun pentru Hristos și era gata în
orice clipă să-și dea viața pentru Hristos și pentru Biserică. Avea capacități rar întâlnite, cum este aceea
a levitației, adică a plutirii în aer, a deplasării rapide, fulgerătoare, fără
a atinge pământul. Avea darul clarviziunii. Citea pe fiecare ca pe o carte.
Nil
Dorobanțu era în permanență sub lupa autorităților. Nebun-nebun, dar prea
deranja. O dovedesc dosarele sale de urmărire. Era în plină perioadă
stalinistă. Începând din 1956 încep arestările, bătăile, torturile și temnița.
Este întemnițat în mai multe rânduri, dar el se roagă pentru iertarea și
mântuirea torționarilor săi. Tot în 1956 este caterisit. Nu se înfricoșează, nu
se intimidează. De fiecare dată când iese din închisoare își continuă
activitatea misionară cu mai mult patos.
Hăituit de
peste tot, interzis în biserici și mănăstiri, se retrage în satul natal și timp
de 14 ani șade ascuns într-un grajd, fiind întreținut de mama sa. Acolo va
scrie mii și mii de pagini, va medita, se va ruga și va posti, va oficia Sfânta
Liturghie zilnic. Când iese din adăpost, după ce se mai liniștiseră lucrurile,
mai umblă prin biserici și mănăstiri, continuându-și activitatea. Doi unchi ai
săi, unul rector al Institutului Agronomic din Timișoara și altul rectorul
Institutului Stomatologic din București, îi promit chiar o carieră
universitară, dar refuză categoric. Alta era misiunea lui în lume, altele
planurile sale.
A murit în
1977, bătut în mod sălbatic și a fost înmormântat, fără veșminte preoțești, în
cimitirul satului natal.
Opera lui
Nil Dorobanțu este operă postumă, adică a apărut după moartea sa. Nu știm dacă
a publicat vreun articol în timpul vieții. A scris cu un patos nebun, convins
fiind că și așa Îl slujește pe Hristos. Citind astăzi cărțile lui Nil
Dorobanțu, oricine își dă seama că autorul și-a asumat un risc uriaș. Dacă
manuscrisele sale ar fi fost găsite de autorități, Nil Dorobanțu ar fi fost
condamnat la ani grei de închisoare, poate chiar la moarte. Nu cunoaștem alt
autor de talia lui Nil și alte scrieri de factura și nivelul scrierilor sale(Va
urma).
*
Sfaturi părintești. Din scrierile Părintelui Nil
Dorobanțu privind Sfânta Spovedanie selectăm:
,,La scaunul
spovedaniei cu cât ne recunoaștem păcatul, cu atât suntem iertați și dezlegați,
nu ca la scaunul de judecată lumesc plin de condamnare. Deci, pocăința e de
obște și nu trebuie să ne rușinăm de spovedanie sau de mărturisire, ci să
spunem drept. Cum arătăm fără rușine doctorului trupesc rana chiar la anus, la
vulvă, cele ascunse din plămâni, inimă, intestine etc., cu atât mai mult arătăm
lui Hristos și duhovnicului rana cea
înțeleasă psihic. Că precum sufletul e
mai mare ca trupul, așa și mântuirea e cea mai mare folosință și dobândă să o
socotim. Ce ar folosi omului de ar dobândi lumea întreagă, dar își va pierde
sufletul lui?”
*
Din
Siberia-nghețată. Domnișoara Dr. Mădălina Ghiaur din Chișinău ne-a pus la
dispoziție o cutremurătoare poezie, pe care a auzit-o de la mama sa, Doamna
Prof. Victoria Ghiaur. E vorba de calvarul siberian al unei familii din
Basarabia. Așa au fost mii de familii de acolo, dintre care unele s-au mai
întors peste mulți ani, altele nu s-au mai întors niciodată.
,,Toate trec, așa se spune, dar
nimic nu trece fără urme! În noaptea de 4 iulie ne-am trezit cu o echipă de
dușmani, care băteau în fereastră. Mama a deschis. Au intrat în casă și i-au
spus mamei să stea pe loc căci trebuie să plecăm din sat cu familia, avem
dreptul să luăm cu noi 250 kg cu tot cu haine și mâncare. Atunci biata mamă mai
vroia să fugă ba încolo, ba încoace să mai ia câte ceva, dar nu se mai putea,
căci soldații o urmăreau la tot pasul. Pe urmă a strigat: ,,- Sculați, dragii
mamei, căci a venit și rândul nostru să părăsim casa părintească, cuibul vostru
drag în care ați crescut nouă copilași, pe tata l-au dus și nu mai vine și ne
duc și pe noi!". Am început toți a răcni, a plânge, dar nimănui nu-i era
milă de noi. Olguța, sora mai mică, plângea și striga: ,,- Dă, mamă, vaca să
rămânem acasă!", dar dușmanii au tras mașina la colțul casei și ne
împingeau ca pe niște oi în mașină. La ora 4 dimineața ne-au dus la
primărie..." Așa începea să-și depene firul amintirilor mama, bunica Sira,
despre calvarul siberian. De fiecare dată, de parcă era în firea lucrurilor,
începea să povestească cu o clipă de tăcere amărâtă, urmată de înlăcrimarea
ochilor și de un tremurat în cuvinte. Ne povestea nouă, copiilor, nepoților,
despre acea noapte, când au fost deportați în Siberia din satul de baștină,
Tătărești, raionul Strășeni, ca ,,elemente periculoase" ale puterii.
Povestea cu lux de amănunte, ținea foarte bine minte orice zi petrecută acolo,
nume de persoane cu care cot la cot si-a câștigat bucățica de pâine cu toporul
în mână. Printre rândurile înșirate, de fiecare dată recita și o poezie
alcătuită de un oarecare Niculăiescu din satul Lozova raionul Strășeni. Se
numește Drumul celor deportați. Iat-o:
,,Ca un vuiet plin de jale,
Încărcat cu moldoveni,
S-a pornit trenul în cale
De la gara din Strășeni.
Încărcat cu mult norod
Și păzit de santinele,
Se grăbea în lung pohod
Ca din vremi cu zile grele.
Peste câmpi cu râuri line,
Printre munți și văi întinse,
Alerga grăbitul tren
Cu vagoanele închise.
El mergea cu repeziciune,
Nici la gări nu se oprea,
Vrând s-ajungă mai departe,
Acolo, unde se cerea.
Pe la gări și la ,, priezduri"
Stând, norodul vrea știe
Unde merge eșalonul
Cu bărbați, femei, copii o mie.
Dar săracii moldoveni
Nu primeau nici un răspuns,
Căci știau că astă faptă
Se petrece în ascuns.
Mers-a trenul sutce-ntregi,
Făr-a face mult opriș,
Prin pustiul siberian
A stătut lângă Irtâș.
De la Omsk pornesc îndată
Și se-ndreaptă-nspre vagoane
Cu viteza cea mai mare
Un șirag de camioane.
Din vagoanele închise
Ei ne mută binișor,
Drept pe malul lui Irtâș,
Și ne-așează-ntr-un vapor.
Vaporașu-n jos pornește
Pe la ceasul șapte seara
Ș-a tot mers el zile multe
Ajungând pân-la Samara.
Din vaporul cela mare
Ne-au pus în altul mititel
Și temându-se de lipsă
Ne-au făcut și un apel.
Vaporașu-n sus pornește
Legănându-se în voie
Printre ape multe, multe,
Ca pe timpurile lui Noe.
Din aceste ape mari
Multe, după cum v-am spus,
Le desparte vaporașul,
Apucând pe Canda-n sus.
Și de-atâta mers pe drumuri
Prin arșiță și văpaie,
Ne debarcă la Usteaha,
Spunându-ne să facem baie.
După ce ne-am curățit,
Am mâncat pâine și ceai
Și-ncărcându-ne-ntr-o barcă
Ne-am pornit înspre Urai.
Tare des era în barcă,
Încât nu mai încăpeai
Și ziceau bietele mame
,,Facă Dumnezeu ce-o vrea!"
Încărcați peste măsură
În barca numită ,, Vagai",
Noi cu mare greutate
Am ajuns pân-la Urai.
Dacă barca s-a oprit,
Aici toate s-au schimbat:
Cu bagajul ce-l aveam
Mai în voie am debarcat.
În Urai acum, măi frate,
Te-ntâlnești cu mare dor.
Ni s-a dat în mâna dreaptă
Câte-un sprintenel topor.
Ș-apoi maistru ne vorbește:
,,Luați topoarele cum știți,
Căci cu dânsele de-acuma
Îți putea să vă hrăniți!"
Cu toporul eu în mână
Multe lacrimi am vărsat,
Așteptând o zi voioasă
Să mă-ntorc la noi în sat.
S-a-mplinit cinci ani de zile,
De când noi am dispărut
Dintre frați, dintre surori,
Din câmpiile cu flori.
Ne-au adus aci-n pustiu
Și în locuri mlăștinoase,
Ne mănâncă gărgăunii
De nu poți dormi în ,,casă".
Bate vântul, iarna vine
Și eu sânt în țări străine,
Gândindu-mă tot mereu,
Cum să-mi văd eu satul meu.
N-oi uita eu niciodată
Părinții care m-au crescut
Gândindu-mă tot mereu
La satul în care m-am născut.
Căci pe-aceste stepe late
Eu adesea rătăcesc
Și cu ochii plini de lacrimi
La Moldova mă gândesc.
O mare de cerneală aș vrea
Și-o hârtie cât un glob
Și-atunci să scriu mai mult aș
putea
Cât de amară-i viața mea."
Nu vrem să
umezim ochii, să cerem compasiune, sau să devenim neguțători de orori. Noi, cei
care am fost acolo, nu vrem nimic, nu cerem nimic, nu pretindem la nimic, dorim
numai să ne acceptați ca martori".
Am redat
această relatare în memoria regretatului Nicolae Tărăbâc, fostul primar din
Malovăț, care a trudit 14 ani ca tăietor de lemne în Siberia. Menționăm,
totodată, că satul Lozova de unde era autorul acestor versuri a fost și satul
natal al regretatului mitropolit Nestor Vornicescu.
*
In memoriam: Motreanu Elena. Era tânără și
frumoasă, vrednică și cinstită, mereu ocupată cu tot felul de treburi acasă, la
câmp, pe unde era nevoie. În duminici și sărbători se îmbrăca frumos și ieșea
în sat la horă cu celelalte fete. Tatălui său îi plăcea întotdeauna s-o
socotească drept ,,căpitanul” fetelor de seama ei. Ca orice tânăr, își dorea o
căsătorie fericită și un viitor frumos. Era sora tatălui meu și-mi amintesc că
în toate nopțile de revelion, când se adunau la casa bunicului șapte-opt fete
din mahalaua Lucheștilor, distracția cea mai ,,gustată” era ,,ghicirea” viitorului. Câte una aștepta
afară, iar celelalte ascundeau sub străchini și farfurii tot felul de obiecte:
oglindă, bani, lână, pieptene, creioane etc. Intra apoi în casă cea care
așteptase afară și întorcea, la întâmplare, o farfurie, o strachină. Obiectul
găsit dedesubt simboliza atributele viitorului soț al acelei fete: frumos,
bogat, tânăr, bătrân, învățat și multe altele.
Într-o seară
de Sfinții Arhangheli, bunicul a dat alarma: Lena a fugit cu al lui Motreanu.
,,- Ia, Nicolae, securea și hai după ei
să-i ajungem!” Tata, mai rațional, nu s-a lăsat atras în această capcană. I-a
explicat bătrânului că sora lui e majoră și are dreptul să facă ce vrea cu
viața ei. Pe de altă parte, el are copii de crescut și nu-și pune viața în
pericol. Ce mai înjurături a luat tata!
Mitu
Motreanu era băiat cu armata făcută, cu serviciu la Timișoara, așezat, la locul
lui, numai bun de însurat. Era mândru și puternic. Nu i-au suflet mulți în
ciorbă! Era cunoscut și în satele din jur. Când lua el hora, fie în sat, fie pe
la nedei în alte sate, toți se retrăgeau pe margini ca puii de potârniche. Nu
vroia niciunul să aibă de-a face cu pumnul lui Motreanu!
Bunicii nu
voiau în ruptul capului ca fata lor să se mărite cu Mitu. Nu știau sau nu
puteau să-ți explice de ce, fiindcă pur și simplu nu aveau motive, ar fi voit
doar să li se ceară acordul, să vină împețit, după rânduială. ,,Fuga” fetei era
un afront ce li se aducea. Tocmai fata lor cea cuminte să le facă una ca asta!
Fiindcă legal nu puteau să facă nimic ca să zădărnicească lucrurile, au început
o campanie de blesteme, cum n-am mai auzit nici până atunci, nici de atunci
încoace. Bunică-meu, dar mai ales bunică-mea, blestemau amarnic pe la toate
crucile și răscrucile pe fiica neascultătoare. Abia târziu, după nuntă, s-au
împăcat, dar armonia niciodată nu s-a restabilit deplin între bunici și familia
fiicei lor.
Mătușă-mea
Lena s-a înțeles bine cu soțul. Au avut patru copii, și-au făcut casă. Aveau de
toate în casa lor, numai bucurii n-au avut. Băiatul cel mare a avut diabet. De
la 5 ani până la 29 ani când a murit
și-a făcut zilnic injecții cu insulină; celălalt băiat s-a spânzurat la
40 de ani. Soțul a făcut arterită și i-au tăiat un picior de două ori, altul o dată. Când era în ultima
fază a bolii, el, bărbatul voinic ca bradul de altădată, ajunsese un ciot de
om. Puteam să-l ridic cu o mână. Mătușă-mea s-a stins în durerile groaznice
provocate de un nenorocit de cancer. Parcă toate acestea nu erau decât
împlinirea blestemelor părinților!
De câte ori
am vorbit copiilor la școală despre familie, despre relațiile copiilor cu
părinții, am dat exemplu pe mătușă-mea Lena. Mi
s-a părut exemplul cel mai convingător, ca să-i fac să înțeleagă cât de
important este să-și asculte părinții.
Copiilor,
feriți-vă ca de foc să nu dați prilejul părinților voștri să vă blesteme!
Blestemul de părinte se prinde! Părinților, nu blestemați pe copiii voștri,
indiferent cât de mult v-ar supăra! Supărarea trece, blestemul rămâne, iar
urmările lui sunt cumplite. Decât să-i blestemați, mai bine mulțumiți lui
Dumnezeu că are cine să vă supere!
Dumnezeu să
te ierte, amărâto, că prea grea ți-a fost crucea în viață!
*
File de
jurnal – 1 aug. 1982(II). ,,Am vorbit cu băiatul Părintelui Ionică Sfetcu,
Domnul Prof. Virgil Sfetcu, profesor în București, fost inspector în cadrul
Ministerului Învățământului. I-am explicat situația cu pictorul Ivănescu. M-a
sfătuit să cer recepția parțială a lucrării și rezilierea contractului.
Domnul Prof.
Virgil Sfetcu mi-a povestit apoi despre mișcarea numită ,,meditația
transcendentală”, care a făcut atâta vogă în primăvara aceasta. În urmă cu vreo
doi ani, un oarecare emigrant, Nicolae Stoian, a obținut, prin Corneliu
Mănescu, ambasadorul României la Paris, dreptul de a ține în România ședințe de
yoga și meditație transcendentală. Pentru toți cărora le explica despre ce va
fi vorba, lucrul apărea ca un fel de relaxare cu suport științific. Lumea a
fost entuziasmată, s-au găsit susținători. Ministrul învățământului, Aneta
Spornic, a obținut, prin actualul prim-ministru Constantin Dăscălescu, viza
doamnei Ceaușescu pentru înființarea unor cursuri și ședințe la Institutul de
Psihologie din București. Au fost atrași - și apoi înscriși ca membrii – foarte
mulți oameni de stat și de cultură, foarte mulți din elita intelectualității
bucureștene. La intrarea în această ,,organizație” trebuia ca fiecare membru să
dea câte o adeziune scrisă și o declarație că nu va spune nimănui nimic din
ceea ce a auzit și a văzut. O asemenea declarație se dădea apoi după fiecare
ședință.
Se spune că
fiecare intra într-o încăpere semiobscură, în care se afla Stoian sau un
reprezentant al său, îmbrăcat într-un anumit fel, care impresiona, în mijlocul
unor jocuri de lumini artificiale. I se cerea celui nou intrat să ia o anumită
poziție și să răspundă la anumite întrebări. Se pare că operațiile se bazau pe
hipnotizare, fiindcă toți își aminteau până la un anumit punct despre ce
ziseseră și despre ce făcuseră, după care nu-și mai aminteau nimic. Se crede că
în spatele aspectului său
,,științifico-obscurantist”, mișcarea urmărea scopuri politice și de spionaj.
A trecut o
bună bucată de vreme de activitate și nimeni nu s-a sesizat. La un moment dat,
această organizație, care număra la noi în țară peste 3.000 de membrii, verigă
a unei mari rețele internaționale, a cerut la O. N. U. să fie recunoscută ca
,,sectă religioasă”. S-a făcut o dare e seamă asupra răspândirii și activității
organizației. A trebuit să se obțină avizul reprezentanților țărilor în care
organizația își avea filiale. Reprezentantul român a refuzat să-și dea avizul
și a făcut cunoscut cazul guvernului român. Au început cercetările și
rezultatul a fost dezastruos.
Toți care
dăduseră adeziuni scrise au fost ,,trântiți”. Cei de la celelalte ministere au
fost trimiși în fabrici ca muncitori în specialitate, cei de la Ministerul
Învățământului au fost dați ca ,,muncitori necalificați și începători” în cine
știe ce șantiere izolate din țară. După aceea, pentru ,,a-i avea în mână” și
sub observație mai bună, au fost readuși în București și încadrați la diferite
fabrici. Printre ei este și academicianul Victor Săhleanu. Doamna Zoe
Dumitrescu-Bușulenga și Marin Sorescu au fost absolviți de pedeapsă, pentru că
nu semnaseră încă adeziunea. Corneliu Mănescu a fost chemat în țară și pus să
se pensioneze. Manea Mănescu de asemenea, Aneta Spornic concediată etc.
Institutul de Psihologie a fost desființat, de asemenea și Organizația de bază
a P. C. R. din institutul respectiv. Este pentru prima dată în istoria P. C.
R., când a fost desființată sub această formă o organizație de bază. Nicolae
Stoian fugise între timp în străinătate”.
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a
reușit să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 422,
în ,,Armonii culturale”, Adjud(VN), 15 iun. 2020, ediție on-line
(http://armoniiculturale.ro); în ,,Logos și agape”, Timișoara, 17 iun. 2020,
ediție on-line (http://www.logossiagape.ro);
Pandemia fricii(I), în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an.
XXII(2020), nr. 1033(17 iun.), p. 11; Pe
urmele sfinților, în ,,Națiunea”, București, 20 iun. 2020, ediție on-line
(https://www.ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate); Pandemia
fricii(II), în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an XXII(2020), nr. 1034(25
iun.), , p. 12; ,,Scrisoare pastorală” – 423, în ,,Armonii culturale”,
Adjud(VN), 29 iun. 2020, ediție on-line(http://armoniiculturale.ro); în ,,Logos
și agape”, Timișoara, 29 iun. 2020, ediție
on-lien(http://www.logossiagape.ro); In memoriam: Prof. Nicolae Lungu, în
,,Națiunea”, București, 2 iul. 2020, ediție on-line(https://www.
ziarulnatiunea.ro/category/firea-romanilor); Războiul Părintelui Ganea(I), în
,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1035(2 iul.), p. 11;
Cărți rare – iulie 2020, în ,,Armonii culturale”, Adjud(VN), 3 iul. 2020,
ediție on-line(http://armoniiculturale.ro); Războiul Părintelui Ganea(II), în
,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an, XXII(2020), nr. 1036(9 iul.).
Parohia
noastră a publicat o nouă tranșă din cartea Părintelui Simion Desrobitu,
Dumnezeu, îngeri și demoni. Autorul și-a cumpărat întreg tirajul.
*
Ajutoare și
donații. În această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și
donații, astfel: Un enoriaș al satului Bârda, care nu dorește să i se cunoască
numele, a donat diferența la sfeșnicele noi: 880 lei(2.200-1.320=880 lei);
Doamna Elisabeta Leferenz din Nürnberg (Germania): încă 238 lei; Domnul Balaban
Adrian din Galați: 155 lei; Doamna Nițu Florentina din Tr. Severin, fiică a
satului Bârda: 100 lei; Domnul Ceontea Teodor din Tr. Severin, fiu al satului
Bârda, Domnul Sain Petre-Gheorghe din Topleț, fiu al satului Bârda și Doamna
Coroiu Petruța din Brașov: câte 50 lei.
Dumnezeu să
le răsplătească tuturor!
*
În
cursul lunii iunie am donat pâine
enoriașilor participanți la slujbe, astfel: 7 Iun.(Malovăț): 145 pâini; 8
Iun.(Malovăț): 105 pâini; 14 Iun.(Bârda): 160 pâini; 21 Iun.(Malovăț): 160
pâini; 28 Iun.(Bârda): 118 pâini; 29 iun.(Bârda): 64 pâini. Așadar, în luna
iunie s-au donat 752 pâini. Totodată, menționăm că am vândut enoriașilor noștri
pâine la prețul de achiziție de 0,70 lei/buc. astfel: 14 Iun.(Bârda): 490
pâini; 21 Iun.(Malovăț): 90 pâini; 28 Iun.(Bârda): 472 pâini; 29 iun.(Bârda):
96 pâini. Așadar, în luna iunie s-au vândut 1.148 pâini.
*
Contribuția
de cult. La sfârșitul primului semestru, situația contribuției de cult în
parohia noastră se prezintă astfel: în Malovăț au achitat 90,43% din familii;
în Bârda 90,23%, iar la nivel de parohie au achitat 90,37%. Precizăm că în
parohia noastră contribuția de cult nu reprezintă o sumă fixă. Ea este
percepută după principiul: fiecare dacă vrea și cât vrea. Indiferent dacă
cineva achită sau nu ceva pentru contribuția de cult, serviciile religioase
sunt gratuite, iar preotul este la dispoziția tuturor, fără deosebire, 365 zile pe an, 24 ore pe zi. În rest e
liber!
Mulțumim
cordial tuturor celor care au ajutat, după voința și puterea lor la susținerea
parohiei! Dumnezeu să le ajute!
*
Plăți. În
cursul lunii iunie am efectuat câteva plăți mai mari, astfel: 2.200 lei
sculptorului pentru sfeșnicele de la biserica din Bârda; 1.375 lei tipografiei
pentru cărți; 1.330 lei brutăriei pentru cele 1.900 pâini achiziționate în luna
iunie(donate și vândute); 636 lei impozit; 327 lei poștei pentru colete; 285
lei protoieriei pentru cărți și icoane; 280 lei timbre; 75 lei curentul
electric; 60 lei lacul de piatră pentru soclul gardului bisericii din Bârda; 58
lei internetul și altele mai mici.
*
Lucrări la
biserică. Am reușit să aducem cele șase sfeșnice comandate pentru biserica de
la Bârda. Au fost executate de sculptorul Foșalău Ion din Nemțișor jud. Neamț
și achitate de enoriașii satului Bârda.
La Malovăț
Domnul Nistor Petre a reușit, împreună cu câțiva enoriași din Malovăț, să mai
înainteze binișor la finisarea clădirii din curtea bisericii, pe care o vom
folosi ca magazie, iar la nevoie drept capelă.
*
Zâmbete.
Redăm câteva glume din anul 1980: ☺ Soţul şi soţia stau la masa. Deodată, uşa e
trântită de perete şi patru securişti dau buzna. Se reped la soţ şi, spre
disperarea soţiei, îl iau pe sus şi-l
urcă într-o maşină neagră. Trec zile, trec săptămâni şi omul nu mai apare acasă.
Disperată, soţia reuşeşte să obţină o audienţă. ,,- Vai, ne pare rău, dar soţul
dvs. a murit de pneumonie!” ,,- Nu se poate, spune plângând soţia, soţul meu nu
era bolnav când l-aţi arestat, cum se
poate să fi făcut pneumonie?” ,,- Ei, doamnă, a încercat să fugă, a alergat, şi
ştiţi cum este, el transpirat, glontele rece...!” ☺
La coadă la carne, un glumeţ face haz de necaz: ,,- Care este deosebirea dintre porc şi măcelărie? Simplu:
porcul are coada mică şi carne multă, măcelăria....!”
Un tovarăş de la coadă i se adresează: ,,- Dar care-i deosebirea dintre
ceasul meu şi tine?” ,,- E bună! Nu ştiu...!” ,,- Ceasul meu merge singur, tu
mergi cu mine!” ☺ ,,- Care este deosebirea dintre vânt şi miliţie?” ,,- Miliţia bate mai tare si mai tare!” ☺ Prin decret prezidenţial, s-a înlocuit soarele cu un bec de 40
w. Pentru economie!” ☺,,- Ce deosebire există între Decebal şi Nicubal
(Ceauşescu)?” ,,- Primul practica cultul
morţilor, al doilea moartea culţilor!”
*
Vârsta lui ,,De ce?” ,,- Tataie, când
o să fac și eu șapte ani?” ,,- Lasă, puiule, nu te îngrijora! În curând vei
avea șapte, nici nu vei observa când vei avea douăzeci și șapte sau când vei
ajunge la șaptezeci!” ,,- Crezi că voi ajunge repede la șaptezeci?” ,, - Timpul
trece repede, tataie! Ce n-aș da eu să mai fiu ca tine de șase ani, să-mi
trăiască părinții, să mă iubească, să-i iubesc!” ,,- Dar tu o să te duci la părinții tăi!” ,,
- Așa este, o să mă duc!” ,,- Când?” ,,- Nu știu! Când va vrea Doamne-Doamne!”
,,- Dar tu unde ai vrea să stai mai mult? Cu ei sau cu noi?” ,,- Cu voi!” ,,-
Eu știu de ce!” ,,- Ia spune!” ,,- Fiindcă ne iubești!” ,,- Așa este, ai
dreptate!”
*
Spovediri.
Împărtășiri. În zilele rânduite și nu numai am spovedit și împărtășit la
biserică și la domiciliu 4+17+31+2= 54
enoriași. Lipsă mare și de păcătoși!
*
Program. În
cursul lunii Iulie avem următorul program de slujbe: 4 Iul.(Malovăț-Bârda); 5
Iul.(Malovăț); 11 Iul.(Malovăț-Bârda); 12 Iul.(Bârda); 18
Iul.(Malovăț-Bârda); 19 Iul.(Malovăț);
20 Iul.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț); 25 Iul.(Malovăț-Bârda);
26 Iul. (Bârda). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte,
preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe
adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.
Sănătate,
pace și bucurii să vă dea Dumnezeu!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu