Pentru unii, democrația
înseamnă libertatea de a fi analfabet, prost, tupeist, arogant, dar aflat la
putere
Acad. Ioan-Aurel Pop, Preşedintele
Academiei Române
26 Iulie 2020
Există atâta
ură în societatea românească de astăzi: tinerii împotriva bătrânilor, românii
împotriva ungurilor sau ţiganilor, românii din țară contra celor din afara ei,
salariaţii din mediul privat contra bugetarilor, „deștepții” contra proștilor…
Ura prezentă s-a extins asupra
trecutului, contemporanii îi urăsc pe oamenii de demult, morți și deveniți oale
şi ulcele, se luptă cu statuile…
Din păcate,
ura aceasta s-a acutizat în ultimele luni aproape peste tot în lume. Cine și-ar
fi imaginat vreodată că statuile lui Cristofor Columb, Cervantes sau Voltaire
vor fi distruse sau profanate? În anumite zone ale Globului, ura prezentă s-a
extins asupra trecutului (care, bun sau rău, nu mai poate fi schimbat de
nimeni!), oamenii de azi îi urăsc pe oamenii de demult, morți și deveniți oale
și ulcele, oameni care vor fi greșit - căci cine nu greșește pe lumea asta? -
dar care au și construit, au inventat, au descoperit, au lăsat opere durabile.
Lupta contemporanilor cu statuile este semn de mare paupertate intelectuală, de
lipsă de cultură, de clar infantilism, de pierdere a limpezii judecăți. Evident
că și noi, românii, avem urile noastre, istorice și actuale, fiindcă trăim
printre oameni și nimic din ceea ce este omenesc nu ne este străin. Suntem și
noi, pe fondul slabei pregătiri pentru viață și al educației precare, supuși
manipulării. Această manipulare se pliază bine și pe prejudecățile noastre
istorice, care, însă, nu sunt mai grave decât realitățile similare ale altor
popoare. În plus, în vreme de criză, era aproape inevitabil să se dea vina pe
cei mai slabi, pe străini, pe „bogați”, pe oculta mondială, pe masoni sau pe
„proști”.
Ungurii au un guvern care apără
interesele cetățenilor și etnicilor unguri, sfidând regulile Uniunii Europene.
Când se
creează o psihoză privind un pericol de moarte, apare și lozinca: „Scapă cine
poate!”. De putut, pot tinerii și maturii, nu bătrânii care și-au trăit traiul.
Cu ungurii este o altă poveste, veche și adâncă, derivată din diferendul nostru
istoric. Ungurii au un guvern naționalist, care apără interesele cetățenilor și
etnicilor unguri, sfidând regulile Uniunii Europene. Prin urmare, unii ne
îndeamnă să-i invidiem și chiar să-i urâm. Nu-i vorbă, ne dau și ei, fruntașii
unguri, destule motive de antipatie, sfidând România, vorbind mereu de Ungaria
Mare, de „Bazinul Carpatic”, ca patrie a lor originară, unde pot acționa ca
vodă prin lobodă. Ţiganii sunt „de-ai noștri” de o istorie întreagă (sute de
ani i-am ținut ca robi), dar colindă lumea și se dau români când au interesul
s-o facă (zicem noi), unii cerșesc, alții nu respectă regulile, se războiesc
între ei pe clanuri etc.
În societatea românească există un
cadru favorabil manifestării urii de toate felurile
Românii
plecaţi în afara Ţării[1] au fost demonizaţi pe vremea comunismului, ca fiind
„transfugi trădători”, iar această percepție nu a dispărut încă, chiar dacă nu
mai mâncăm în țară salam cu soia (mâncăm E-uri pe pâine - n.r.). Ni se repetă
zilnic că România este una dintre cele mai corupte țări din lume. Pe fondul
acesta, este normal ca românul de rând, bugetar și sărac, să creadă că privații
s-au îmbogățit prin fraudă, că au supt sângele poporului… Dincolo de aceste
constatări ale mele, în societatea românească există un cadru favorabil manifestării
urii de toate felurile. Dacă, însă, comparăm scenele publice din alte
societăți, atunci nu trebuie să ne turnăm de pomană cenușă în cap. Nu suntem
noi campionii urii! Ceea ce nu înseamnă că nu se cuvine să devenim mai maturi
și mai responsabili, mai generoși și mai buni.
Momentul 1989 ne-a oferit șansa să
fim liberi, dar libertatea venită prea brusc ne-a amețit și nu am știut ce să
facem cu ea.
Ministerul
Educației Naționale este contestat, iar educația, în general un domeniu
neglijat de statul român postdecembrist indiferent cine a fost la putere. Noi
am avut în țară, vreme de peste patru decenii, un regim comunist care a
controlat totul, inclusiv educația. Deranja mult mai ales controlul acesta de
partid și ideologizarea unora dintre discipline. Eram setoși de libertate, iar
momentul 1989 ne-a oferit șansa de a fi liberi. Libertatea aceasta, venită prea
brusc, ne-a amețit și nu am știut ce să facem cu ea. Am vrut să schimbăm repede
totul, și pe cele rele și pe cele bune. Ministerul educației nu are cum să fie
simpatizat, fiindcă el a fost - în mintea publicului - cauza schimbărilor
rapide și, în mare parte, fără noimă. S-au schimbat și miniștrii la fiecare
câteva luni, ducând funcția de ministru în derizoriu. Reformarea, cel puțin cu
numele, a devenit continuă.
Banii investiți în educație sunt
secretul prosperității viitorului.
Neglijarea
de către toți liderii politici a educației și cercetării - dotate cu cele mai
mici bugete - a fost și este o eroare strategică, o cauză principală a crizei
prin care trece țara. O țară puternică, civilizată și conștientă alocă
procentaje substanțiale din buget educației, cercetării și sănătății. Dar și
țările cu nivel de trai mediu sau scăzut, care s-au ridicat în timp scurt, au
avut o strategie bună pentru educație, nu s-au zgârcit cu aceste domenii
capitale pentru viitor. Banii investiți în educație nu aduc profit imediat și
palpabil, dar ei sunt secretul prosperității viitorului. O mare parte din
mojiciile pe care le trăim astăzi în viața cotidiană se datorează lipsei de
cultură generală și de pregătire de specialitate serioasă. De aceea, avem în
România oameni cu „meseria” de politician, ceea ce este absurd …
De mic mi s-a inoculat ideea că
singura condiție pentru succesul în viață este munca onestă.
Oricât de
rău ar fi fost comunismul, a ridicat o pătură de intelectuali care erau
convinși de mici, din familie și din școală, că nu poți reuși în viață fără
carte. Pentru mine, învățătura (organizată sau individuală) a fost o obsesie.
De mic mi s-a inoculat ideea că singura condiție pentru succesul în viață este
munca onestă. Cu excepția unor lideri de partid semianalfabeți și aroganți
(care erau câteva sute, poate două-trei mii), atunci erau promovați în funcții
administrative oameni cu rezultate foarte bune la învățătură, care se bucurau
de respect în grupul lor și care înfăptuiseră ceva în viață, în meseriile lor.
Evident, nu erau cu toții savanți, dar erau oameni de valoare mulți dintre ei.
De aceea, o societate strâmbă, adusă la noi pe tancurile sovietice, a și putut
dura așa de mult. După 1989, democrația a însemnat, pentru unii, și libertatea
de a fi analfabet, prost, tupeist, agramat, dar aflat la putere. Oamenii
trebuie să trăiască toți pe lumea asta, indiferent de nivelul de inteligență și
de pregătire, dar dacă lăsăm să ne conducă cei cu 3,60 la bacalaureat vom
ajunge cu toții o societate de nota 3,60. Necazul este altul și este grav:
conducerea politică și-a pierdut în asemenea măsură încrederea românilor, încât
cei buni nu se mai avântă în luptă, nu mai vor să conducă, nu se mai înscriu în
partide și nu mai participă la alegeri. Și nu vorbesc de generația mea, care
și-a cam trăit traiul, ci de tineri, de tinerii talentați și blazați, care nu
mai cred că se pot realiza în România. Aici, generația „bătrânilor” are,
totuși, un rol important, anume acela de a-i convinge pe tineri să nu dispere,
să aibă încredere în virtuți și în valori, să lupte, în ciuda descurajării,
pentru poporul acesta și pentru România.
Academia Română a elaborat acum câțiva
ani un program de țară, în patru volume, pe câteva mii de pagini - puncte de
vedere legate de educație, de mediu, de
calitatea vieții, de efectele crizei actuale etc.
Academia
Română se implică zi de zi, de peste 150 de ani, în procesul de reformă a
învățământului și în cel de schimbare a mentalităților, de modernizare, numai
că nu este întotdeauna ascultată. Sunt, din păcate, români - „educați” în forma
descrisă mai sus - care cunosc mai bine Academia lui Hagi sau Academia de
Poliție decât Academia Română, cel mai important for de consacrare intelectuală
din această țară, din care au făcut parte Ion Heliade Rădulescu și Timotei
Cipariu, Titu Maiorescu și Nicolae Iorga, Henri Coandă și Grigore Moisil,
Lucian Blaga și David Prodan. Academia a elaborat acum câțiva ani un program de
țară, în patru volume, pe câteva mii de pagini (cu o sinteză a acestor volume,
pentru cei care citesc mai puțin sau care înțeleg mai repede), dar nu prea are
ecouri ale acestui efort științific. Asta nu înseamnă că rămânem pasivi.
Aproape săptămânal trimitem expertize ale noastre forurilor politice, puncte de
vedere legate de educație, de mediu, de
calitatea vieții, de efectele crizei actuale etc.
Din necunoașterea istoriei s-au
născut monștrii care se războiesc azi cu romanele și cu statuile, cu
monumentele și cu filosofii.
Istoria, ca
disciplină școlară, nu are nu renume bun. „Toceala” de date și fapte,
practicată de unii elevi pe vremuri, prin obligații impuse de profesori care se
credeau zei și care puneau accent pe memorare mecanică, nu a fost de bun augur.
În plus, istoria a fost și printre materiile politizate înainte de 1989, cea ce
i-a înrăutățit percepția. Numai că istoria nu înseamnă nici toceală și nici
politică, ci ea este viața oamenilor. Pe lumea asta, de când există ea, sunt
mai mulți oameni morți decât vii, dar morții au fost și ei vii și au construit
lumea. Dacă îi ignorăm și îi disprețuim, ne nimicnicim pe noi înșine, ne
declarăm singuri nevrednici. Din necunoașterea istoriei s-au născut monștrii
care se războiesc azi cu romanele și cu statuile, cu monumentele și cu
filosofii. Istoria națională nu înseamnă extremism, ci viața părții noastre de
lume. Dacă nu știm viața părții noastre de lume, cum putem să înțelegem și să
iubim lumea în ansamblul ei? Prin urmare, istoria trebuie să aibă în orice loc
de pe pământ locul ei ca disciplină școlară și ca segment al educației. Dar nu
se mai poate istorie ca în secolul al XIX-lea, cu profesori care dictează
lecții, care scriu câte un cuvânt cu creta la tablă, care aduc câte o hartă sub
braț și care au satisfacția să-i prindă și să-i „ardă” pe elevii care nu știu
anii de domnie ai vreunui prinț anonim … S-au dus vremurile acelea! Avem nevoie
de profesori mobili, moderni, mobilați la minte, care să știe că aleagă din trecut
(nu se poate studia totul!) firescul vieții, elementele perene, etern umane,
care ajută să meargă lumea mai departe. Dacă istoria înseamnă viață, atunci ea
trebuie să fie fireasca precum viața.
Patriotismul se sădește greu și
rodește și mai greu. S-a creat o prăpastie între bunicii albiți de ani și de
poveri și nepoții lor.
Sentimentul
patriotic este o trăire delicată și discretă. El trăiește în suflete. Îl
compromitem ușor dacă devenim aroganți. Dragostea de locul de naștere a
noastră, a părinților, a bunilor și străbunilor (sentimentul patriotic este
unul de dragoste!) se naște treptat, prin educația din familie și din clasele
primare. Dacă ești fericit în familie, dacă părinții se înțeleg între ei și
dacă te răsfață din când în când bunicii, atunci nici nu este nevoie de vorbă
lungă. Un vers de doină, un sunet de fluier, o poveste cu Făt-Frumos, o pară
pârguită din pomul livezii de la țară, o unduire de fată îmbrăcată cu ie, o
frunză ruginită, căzută pe trotuar toamna devreme sunt adesea îndeajuns ca să
ne creeze rădăcini și să ne dea avântul de a cunoaște lumea, de a înțelege
piramidele, de percepe un templu grec sau de a ne bucura de basmele lui
Ispirescu. Patriotismul nostru ne dă capacitatea de a putea înțelege și iubi
patriile altora. Patriotismul acesta, perceput de mine ca dragoste, se sădește
greu și rodește și mai greu. Din păcate, azi s-a creat o cezură, un fel de
prăpastie între bunicii albiți de ani și de poveri (plini de prejudecăți, zic
unii) și nepoții lor internauți (impulsivi și nerăbdători). Întotdeauna au fost
conflicte între generații, dar a biruit mereu buna înțelegere. Prăpastia se va
putea umple cu înțelepciunea bătrânilor, cu setea de nou a tinerilor și cu
munca stăruitoare a maturilor. Toți oamenii au niște datorii față de comunitate.
Dacă ne înțelegem fiecare „datoria vieții noastre”, nimic nu este pierdut, deși
avem uneori impresia că am rătăcit calea.
Persistența obstinată pentru critică
a condus la denigrare Ţării pe aproape toate planurile.
Din păcate,
după 1989, s-a creat un trend în care mulţi îşi vorbesc de rău Ţara, îşi
disprețuiască Neamul și se dispreţuiesc pe ei înșiși. Românii au avut așteptări
disproporționat de mari după 1989, sperând că, în timp foarte scurt, va curge
pentru toți lapte și miere. Viziunea nu era deloc realistă, dar cine să le
explice și cine să asculte? Puținii oameni sceptici sau realiști care au atras
atenția că lumea noastră nu se va schimba de la sine și nici în câțiva ani, au
fost ironizați, discreditați, uitați. Pe de altă parte, înainte de 1989, cine
critica regimul era acuzat că critică țara, era declarat trădător și era
pedepsit. România trebuia să fie atunci slăvită „în vers și cânt”, trebuia să
fie mereu aureolată de glorie, cu trecut imaculat, cu prezent prosper și cu
viitor de aur. De aceea, criticile la adresa românilor și a țării lor - venite
deopotrivă din interior și din exterior - au fost legitime până la un punct.
„Lauda de sine nu miroase-a bine”, dar persistența obstinată întru critică a
condus repede la denigrare pe aproape toate planurile.
În cadru mai
larg, mai ales după cele două războaie mondiale distrugătoare, pricinuite - se
spunea complet greșit, de națiuni orgolioase și dominatoare - au apărut mulți
„apostoli” ai globalismului, sub diferite forme, chiar de extremă stângă și de
extremă dreaptă. Ideea de planetă complet amestecată, cu oameni absolut
identici, obedienți, cu mințile spălate, un fel de roboți umani, nu este nouă,
dar s-a accentuat în ultimii ani. S-au creat și mijloacele necesare pentru
îndeplinirea acestui scop, mijloace subtile, greu de depistat de către omul de
rând, needucat. Anumiți intelectuali de mare valoare și cu priză la public au
fost atrași - cu metode multiple, în funcție de convingerile și de slăbiciunile
fiecăruia - de partea acestor idei. Pe acest fond, unii apărători ai națiunilor
au marșat prea mult, exagerând și s-au umplut de ridicol. Alții, convinși de
legitimitatea valorilor naționale care, reunite, dau concertul universal, au
rămas cu vocile stinse, marginalizați, jenați de spectacolul trist al
lumii.
Dincolo de
toate aceste sinuozități, românii nu pot să fie obligați de nimeni să-și
vorbească de bine țara și poporul. Ei trebuie să ajungă să fie convinși singuri
că se poate trăi și în România, că de ei depinde ca să o ducă mai bine cu
toții, că secretul succesului este munca stăruitoare, pregătirea de
specialitate, respectul pentru cel de lângă tine, pentru mediu etc.
Conferințele ținute la televizor, online, discursurile patetice în Parlament,
clamarea grijii pentru „țărișoară” îi mai pot impresiona pe unii, dar nu conduc
la binele țării. Mulți ne batem cu pumnul în piept ca patrioți, îi declarăm
eroi și martiri pe anumiți antecesori, stabilim zile de sărbătoare în memoria
strămoșilor și a evenimentelor marcante din trecut, dar nu facem nimic practic
pentru prezent, nu ne creștem cum se cade copiii, nu sădim un pom, nu clădim o
casă, nu muncim cu dăruire acolo unde suntem meniți să muncim. Vrem să câștigăm
bani buni pe muncă puțină sau fără muncă, să fim toți manageri și să lucrăm în
multinaționale. În general, românii se supraapreciază și așteaptă de la Țara
Românească răsplăți nu în funcție de realitate, ci de ficțiunea în care unii
trăiesc. Alții ne lamentăm cu gândul la trecutul glorios și ne plângem că
acesta nu este cunoscut. Viața politică a fost acaparată, în parte, de
ariviști, iar o parte din tinerii talentați ai țării își iau lumea în cap,
punându-se în serviciul altor patrii și altor forțe.
Educație pentru locul natal se face
prin toate materiile școlare.
Educarea
românilor pentru dragostea de Neam și Ţară se realizează greu în mijlocul unui
popor dezamăgit, dar se poate face. Ea trebuie făcută fără lozinci, fără
discursuri sforăitoare, fără mustrări și apostrofări. Românii trebuie lăsați să
se convingă singuri că au nevoie și ei (ca oricare popor) de o țară, adică de o
casă și că prosperitatea acestei case depinde, în primul rând, de ei. Familia
și școala au un rol hotărâtor în educație. Dar educația acesta trebuie să fie
una făcută din convingere, lin, „ca vântul ce-adie pe poteci”. Educație pentru
locul natal se face prin toate materiile școlare. Este de ajuns ca la Fizică să
fie pomeniți Aurel Vlaicu și Henri Coandă, la Științele Naturii Emil Racoviță
și George Emil Palade, la matematică Grigore Moisil și Solomon Marcus și câți
alții! Din anumite prestații publice, elevii și studenții înțeleg că toți
românii din România au fost, sunt și vor fi proști. Ca să se poată schimba țara
în bine - mă îndoiesc că dorim cu toții asta! - nu avem altă soluție decât s-o
iubim.
Să dăm Ţării ceea ce se i se cuvine,
atât cât putem fiecare!
Schimbarea
în bine se face prin muncă, pasiune și încredere, iar acestea nu se pot
manifesta, nu pot conduce la rezultate fără dragoste. Țara este realitate și
ideal în același timp, nu este un pământ oarecare pe care trăim ca să nu murim.
Se spune că trebuie să ne întrebăm nu ce ne-a dat nouă Ţara, ci ce i-am dat noi
Ei[2]. Eu aș adăuga că ne putem întreba, măcar din când în când, și ce ne-a dat
nouă țara, însă, înainte de asta, nu este rău să-i dăm și noi ei ceea ce se
cuvine, atât cât putem fiecare. Ca să fii patriot este de ajuns să-ți faci
datoria acolo unde ești pus: dacă ești elev, să înveți sârguincios, dacă ești
profesor, să ții lecții bune, dacă ești hornar, să cureți cinstit hornurile,
dacă ești contabil să faci calcule corecte etc. Nu să facem de toate și să
credem că ne pricepem la toate. Dacă vom face asta, țara va fi mai bună pentru
locuitorii ei și tot mai mulți români vor ajunge s-o respecte și s-o iubească.
Notă -
Adaptare după un dialog al Acad.
Ioan-Aurel Pop cu jurnalistul Liviu Man de la gazeta de Cluj
-----------------------------------------
[1] Urmare a efectui de turmă, în mod
frecvent şi total greşit, pentru românii plecaţi în afara graniţelor României
mass-media, dar - regretabil - şi mulţi intelectuali luaţi de val folosesc
cuvântul diaspora, care, conform DEx, defineşte: „Totalitatea comunităților evreiești
dispersate ca urmare a distrugerii Ierusalimului și alungării populației de
către Nabucodonosor II, regele Babilonului”. Sunt românii evrei? Suplimentarea
trasă de păr cu semnificaţia - Grup etnic aflat în afara granițelor țării de
origine a fost implementată „tacit”, pe parcurs, la comanda politică a
sinistrului cominternist Silviu Brucan (alias Samuel Bruckner supranumit şi
„Oracolul din Dămăroaia”) -, asemenea încercării de înlocuire a cuvântului
corect - ţigan (chipurile peiorativ) cu cel incorect - rrom. Urmările - au
dovedit a fi dezastruoase nu doar prin
nerespectarea adevărului, ci prin consecinţe - n.r.
[2] Lui John Fitzgerald Kennedy i se
atribuie în mod greşit fraza: „Nu întreba ce poate face ţara pentru tine, ci
întreabă ce poţi face tu pentru ea !”. În discursul său, preşedintele american
l-a citat (fără a-l menţiona) pe poetul-filosof libanez Khalil Gibran
(1883-1931), care a scris fraza într-un articol publicat în care îi susţinea pe
patrioţii libanezi în lupta lor împotriva dominaţiei Imperiului Otoman - n.r.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu