Te rog citeste cu ATENTIE..
Foarte
actual!
INTERVIU CU MIHAI EMINESCU
"Vom avea de-acum înainte
dominaţia banului internaţional, impusă de străini"
Eminescu
nu a fost doar poet şi gânditor, ci şi un mare jurnalist român (cel mai mare)
şi, în această calitate, primul analist economic şi politic din istoria
României.
"Diagnosticele",
avertismentele, analizele şi soluţiile sale, bazate pe o profundă cunoaştere a
realităţilor româneşti, a istoriei şi a contextului european, sunt valabile şi
astăzi.
Citindu-i
textele publicistice, ai senzaţia halucinantă că sunt scrise aici şi acum.
Pornind
de la această realitate culturală care, deşi publică, este necunoscută
publicului (căci Eminescu este mai mult citat decât citit), ne-am gândit să-l
"confruntăm" cu situaţia din prezentul imediat, printr-un interviu
virtual.
De
fapt, virtuală este proiecţia în prezent, pentru că răspunsurile
"intervievatului" sunt, de fapt, extrase din textele sale apărute în
publicaţiile Federaţiunea, Convorbiri Literare, Curierul de Iaşi (1869-1877), Timpul
(1877-1883), România Liberă (1889) - şi din manuscrisele publicate postum.
Domnule
Eminescu, aţi putea descrie, în câteva cuvinte, cam cum arată România de
astăzi, în perspectivă socială şi politică?
Plebea
de sus face politică, poporul de jos sărăceşte şi se stinge din zi în zi de
mulţimea greutăţilor ce are de purtat pe umerii lui, de greul acestui aparat
reprezentativ şi administrativ care nu se potriveşte deloc cu trebuinţele lui
simple şi care formează numai mii de pretexte pentru înfiinţare de posturi şi
paraposturi, de primari, notari şi paranotari, toţi aceştia platiţi cu bani
peşin din munca lui, pe care trebuie să şi-o vânză pe zeci de ani înainte
pentru a susţine netrebnicia statului român.
Cea
mai superficială socoteală din lume ar dovedi, îndestul, că puterea productivă
a naţiei româneşti n-a crescut, n-a putut să crească în raport cu groaza de
cheltuieli pe care le-au impus formele de civilizaţie străină, introduse cu
grămada în ţara noastră.
Clasele
productive au dat îndărăt; proprietarii mari şi ţăranii au sărăcit; industria
de casă şi meşteşugurile s-au stins cu desăvârşire - iar clasele improductive,
oamenii ce încurcă două buchi pe hârtie şi aspiră a deveni deputaţi şi
miniştri, advocaţii, s-au înmulţit cu asupră de măsură, dau tonul, conduc
opinia publică.
Care credeţi că este cauza acestei situaţii?
Am
admis legi străine în toată puterea cuvântului, care substituie, pretutindenea
şi pururea, în locul noţiunilor naţie, ţară, român, noţiunea om, pe aceea de
cetăţean al universului.
Am
creat o atmosferă publică pentru plante exotice, de care planta autohtonă
moare.
Azi
avem cele mai înaintate instituţii liberale: control, suveranitatea poporului,
consilii judeţene şi comunale.
Stăm
mai bine pentru aceasta? Nu, de zece ori mai rău, căci instituţiile noi nu se
potriveau cu starea noastră de cultură, cu suma puterilor muncitoare de care
dispunem, cu calitatea muncii noastre, încât trebuie să le sleim pe acestea
pentru a întreţine aparatul costisitor al statului modern.
Aţi definit, în editorialele de la TIMPUL, aceste
legi de import ca fiind "legi ale demagogiei". Ce sunt acestea şi cum
ar trebui să arate nişte legi. "nedemagogice"?
Legile
demagogiei sunt factice, traduse de pe texte străine, supte din deget, pe când
ele ar trebui să fie, dacă nu codificarea datinei juridice, cel puţin dictate
şi născute din necesităţi reale, imperios cerute de spiritul de echitate al
poporului; nu reforme introduse în mod clandestin, necerute de nimenea sau
vulgarizate ca o marfă nouă sau ca un nou spectacol.
Cum s-a ajuns la acest import necondiţionat?
Spiritul
public nu e copt. Această copilarie a spiritului nostru public se arată de la
începutul dezvoltării noastre moderne, din zilele în care cei dintâi tineri,
rău sau deloc preparaţi, s-au întors din Paris, unde, uimiţi de efectele
strălucite ale unei vieţi istorice de o mie şi mai bine de ani şi uitând că
pădurea cea urieşească de averi, ştiinţă şi industrie au un trecut foarte lung
în urma-i, au socotit a introduce aceeaşi stare la noi, introducând formulele
scrise ale vieţii publice de acolo.
Deci îi învinuiţi de superficialitate.
E o
zicală veche că, de-ai sta să numeri foile din placintă, nu mai ajungi s-o
mănânci.
Drept
că e aşa, dar cu toate acestea acele foi există. Şi dacă n-ar exista n-ar fi
placintă. Asemănarea e cam vulgară, dar are meritul de a fi potrivită.
Condiţiile plăcintei noastre constituţionale, a libertăţilor publice, de care
radicalii se bucură atâta, sunt economice; temelia liberalismului adevărat este
o clasa de mijloc care produce ceva, care, puind mâna pe o bucata de piatră, îi
dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea, care face din marmură statua,
din in pânzatură fină, din fier maşine, din lână postavuri.
Este
clasa noastră de mijloc în aceste condiţii? Poate ea vorbi de interesele ei?
După părerea Dumneavoastră, ce prevalează - sau ce
ar trebui să prevaleze - în viaţa unui stat: politicul sau economicul?
De
când lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus şi economiceşte
jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia
economică e muma celei politice.
Cestiunea
economică la noi nu e numai o cestiune a mişcării bunurilor; ea e mai adâncă, e
socială şi morală. Fără muncă şi fără capitalizarea ei, adică fără economie, nu
există libertate. Celui care n-are nimic şi nu ştie să se apuce de nici un
meşteşug dă-i toate libertăţile posibile, tot rob e, robul nevoilor lui, robul
celui dintâi care ţine o bucată de pâine în mână.
Nu
există alt izvor de avuţie decât sau munca, fie actuală, fie capitalizată, sau
sustragerea, furtul. Când vedem milionari făcând avere fără muncă şi fără
capital nu mai e îndoială că ceea ce au ei, a pierdut cineva.
Am avut de curând alegeri locale unde, conform unui
nărav devenit tradiţie, mita electorală a fost la loc de cinste. Se pare că
mita este una dintre bolile societăţii româneşti. Cât de corozivă credeţi că
este această racilă?
Mita
e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta; pentru mită capetele cele mai
de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii.
Oameni
care au comis crime grave se plimbă pe strade, ocupă funcţiuni înalte, în loc
de a-şi petrece viaţa la puşcărie. Funcţiunile publice sunt, adesea, în mâinile
unor oameni stricaţi, loviţi de sentinţe judecătoreşti. Acei ce compun grosul
acestei armate de flibustieri politici sunt bugetofagii, gheşeftarii de toată
mâna, care, în schimbul foloaselor lor individuale, dau conducătorilor lor o
supunere mai mult decât oarbă.
Elemente
economice nesănătoase, jucători la bursă şi întreprinzători şarlatani, se urcă,
cu repejune, în clasele superioare ale societăţii omeneşti.
Dar Justiţia ce păzeşte?
Justiţia,
subordonată politicii, a devenit o ficţiune.
Spre
exemplu: un om e implicat într-o mare afacere pe cât se poate de scandaloasă,
care se denunţă. Acest om este menţinut în funcţie, dirijază însuşi cercetările
făcute contra sa; partidul ţine morţiş a-l reabilita, alegându-l în Senat.
Partidele,
la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă
făgăduielile făcute naţiei în ajunul alegerilor şi trec, totuşi, drept
reprezentanţi ai voinţei legale şi sincere a ţării. Cauza acestei organizări
stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei, organizare egală cu aceea a
partidei ilustre Mafia şi Camorra, care miroase de departe a puşcărie.
Daţi-mi un indiciu din care să se poate vedea că
tot sistemul administrativ este direcţionat împotriva populaţiei, nu în
sprijinul ei.
Oare
nu e caracteristic pentru tratamentul de care se bucură populaţiile noastre din
partea administraţiei şi a fiscului când constatăm că, în acelaşi timp în care
zeci de mii de străini imigrează în fiece an, românii, din contră, părăsesc
ţara lor, ca şoarecii o corabie care arde, şi că emigrează? La noi mizeria e
produsă, în mod artificial, prin introducerea unei organizaţii şi a unor legi
străine, nepotrivite cu stadiul de dezvoltare economică a ţării, organizaţie
care costă prea scump şi nu produce nimic.
Cum aţi caracteriza actuala clasă politică?
Uzurpatori,
demagogi, capete deşarte, leneşi care trăiesc din sudoarea poporului, fără a o
compensa prin nimic, ciocoi boieroşi şi fudui, mult mai înfumuraţi decât
coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale ţării. De acolo pizma cumplită pe
care o nutresc aceste nulităţi pentru orice scânteie de merit adevărat şi goana
înverşunată asupra elementelor intelectuale sănătoase ale ţării, pentru ca, în
momentul în care s-ar desmetici din beţia lor de cuvinte, s-ar mântui cu domnia
demagogilor.
Partidul Conservator, cu care aveţi o legătură
strânsă, fără a fi devenit membru al său, şi-a construit doctrina după
editorialele Dumneavoastră din TIMPUL.
Sunteţi susţinătorul unei teorii, al unui model de
stat pe care nici mass-media, nici sociologii nu-l cunosc sau se fac că nu-l
cunosc: STATUL ORGANIC.
Sunteţi amabil să-l prezentaţi în rezumat, sau
măcar în bazele de plecare?
Viaţa
noastră modernă pare a se apropia de povârnişul fatal, pe care istoricii latini
îl presupun, fără cuvânt, a fi existat înaintea constituirii statelor, adecă
acea stare de vecinică vrajbă, însemnată cu vorbele bellum ominium contra
omnes, răsboiul tuturor contra tuturor.
Dar,
precum în roiul de albine sau în muşinoiul de furnici nu există legi scrise şi
facultăţi de drept, deşi toate fiinţele, câte compun un roiu, trăesc într'o
rânduială stabilită prin instincte înăscute, tot astfel omul primitiv trăeşte
din cele dintâi momente în societate.
Când
începe a-şi da seamă şi a căuta să explice modul de convieţuire şi de
conlucrare, se nasc religiile, care stabilesc adevăruri morale, sub forme
adevărat că dogmatice sau mitologice, religii care sunt totodată şi codice.
Astfel, s'ar putea spune că întreaga luptă între taberele opuse, numite una
liberală - care ajunge la comunism, alta conservatoare - care poate ajunge
într'adevăr la osifiearea statului, e pe de o parte lupta pentru drepturi, pe
de alta lupta pentru datorii.
Conservatismul
luptă pentru datorii. Pentru el, împlinirea datoriilor către semenii săi,
solidaritatea de bună voie sau impusă prin legi a cetăţenilor unui stat, o
organizare strictă, în care individul e numai mijloc pentru întreţinerea şi
înflorirea colectivităţii, cruţarea economică a tuturor claselor, pe care le
priveşte ca organe vii ale societăţii, cu un cuvânt organizarea naturală,
înţeleasă de toţi, moştenită adesea prin tradiţie, prin obiceiul pământului,
recunoscută de toţi fără legi scrise chiar, iată starea de lucruri la care
aspiră conservatismul extrem.
Dar
şi ceastă direcţie are primejdiile ei. Vecinica tutelă, exercitată asupra
claselor de jos, le dă într'adevăr pânea de toate zilele, dar le lipseşte de
energie individuală, le face indolente.
Pe
de altă parte sistemul libertăţii, totodată al individualismului, cuprinde
primejdii şi mai mari.
El
preface viaţa într'o luptă de exploatare reciprocă, care poate ajunge la
disoluţiunea completă a statului. Şi într'acolo tind ideile comuniste
internaţionale de azi. Între aceste două extreme e poate meşteşugul adevăratei
politice.
Atitudinea dumneavoastră intransigentă la adresa
evreilor imigranţi v-a atras antipatia acestora şi, implicit, reputaţia de
antisemit. Imaginea este contrafăcută şi se bazează pe necunoaşterea
publicisticii Dumneavoastră. De aceea, v-aş ruga să vă nuanţaţi atitudinea în
chestiunea evreiască. În primul rând, această chestiune este reală?...
Da,
este. La orice popor drepturile publice şi private au fost rezultatul unei
munci seculare şi a unor sacrificii însemnate.
Dacă
exista aristocraţia, cu prerogative deosebite, acestea erau compenzaţia muncii
războinice; dacă ţăranii, cari pretutindenea au fost aserviţi, au izbutit în
urmă a se vedea stăpâni pe bucăţile lor de pământ, aceasta a fost oarecum
răsplata pentru că în vremi trecute ei singuri au purtat greutatea
instituţiilor: dacă partea clerică s-a bucurat de prerogative, ea a şi împlinit
o sarcină de cultură, pe care, în împrejurările date ale evului mediu, nu le
putea îndeplini o clasă de raţionalişti.
Evreii
singuri, cu totul deosebiţi şi având tendenţe deosebite de popor, nu
compensează întru nimic munca poporului care-i susţine. Evreul nu cere, ca
clasa de mijloc din secolul al XVII-lea, libertatea muncii productive, ci
libertatea traficului.
El
e vecinic consumator, niciodată producător şi desigur că numai cu foarte rară
escepţie se va găsi într-adevăr câte un evreu care să producă.
Există discriminări juridice sau de altă
natură împotriva evreilor?
Restricţiuni
juridice au existat pentru ei totdeauna, dar nu din cauza religiei.
Ştefan-Vodă
cel Mare întăreşte câtorva evrei, veniţi din Polonia, libertatea confesiei,
dreptul de a-şi clădi sinagoge, un drept pe care turcii, aşa-numiţii noştri
suverani, nu l-au avut niciodată, deşi confesia mozaică e pentru spiritul
ascetic şi îngăduitor al religiei creştine tot atât de străină ca şi cea mahometană.
Afară de aceea aveau dreptul liberei negustorii cu manufacturi străine - dar
aicea se mărginea totul şi aşa ar fi trebuit să rămâie.
Meseriaşi
şi proprietari nu puteau fi, căci proprietatea emana de la domnie şi era strâns
legată cu contribuţia de sânge, la care nimeni nu i-a poftit, nicicând, şi de
la care, chiar când îi pofteşti, ştiu a se sustrage, făcându-se sudiţi
austrieceşti, deşi sânt născuţi în România din supuşi ruseşti şi n-au văzut
Austria cu ochii. Prin ce muncă sau sacrificii şi-a câştigat dreptul de a
aspira la egalitate cu cetăţenii statului român?
Ei
au luptat cu turcii, tatarii, polonii şi ungurii?
Lor
li-au pus turcii, când au înfrânt tractatele vechi, capul în poale?
Prin
munca lor s-a ridicat vaza acestei ţări, s-au dizgropat din învăluirile
trecutului această limbă? Prin unul din ei şi-au câştigat neamul românesc un
loc la soare?
Toţi evreii sunt aşa cum îi descrieţi?
Nu.
Şi ni pare rău de acei puţini evrei cari, prin valoarea lor personală, merită a
forma o escepţie, chiar dacă s-ar compune din 2-3.000, cari s-au identificat cu
această ţară.
Dar
fiecare poate pricepe că, într-o armie străină care se apropie de noi, nimeni
nu va căuta să deosebească pe puţinii amici, ce i-ar putea avea în acea armie.
Şi
evreii sunt o armie economică, o rasă de asociaţi naturali contra a tot ce nu e
evreu.
Facem parte din Uniunea Europeană. În ce condiţii
ne-ar fi favorabilă această apartenenţă?
În
condiţiile în care existenţa statului e asigurată prin cârma puternică şi
prevăzătoare a tot ce poate produce naţia mai viguros, mai onest şi mai
inteligent.
Suntem
însă, din contra, avizaţi de-a aştepta siguranţa acestei existenţe de la pomana
împrejurărilor externe, care să postuleze fiinţa statului român ca pe un fel de
necesitate internaţională. Acea necesitate internaţională n-are nevoie de-a
ţine seama de sentimentele noastre intime, ci numai de existenţa unui petec de
pământ cvasineutru lângă Dunăre.
Ce credeţi că ne aşteaptă în următorii ani?
Vom
avea de-acum înainte dominaţia banului internaţional, impusă de străini;
libertatea de muncă şi tranzacţiuni; teoria de luptă pe picior în aparenţă
egal, în realitate inegal.
Şi,
în această luptă învinge cel pentru care orice mijloc de câştig e bun.
Urmare
ei, capitalul, care ar trebui să fie şi să rămână ceea ce este prin natura lui,
adică un rezultat al muncii şi, totodată, un instrument al ei, e, adesea, ca
posesiune individuală, rezultatul unor uneltiri vinovate, a exploatării
publicului prin întreprinderi hazardate şi fără trăinicie, a jocului de bursă,
a minciunii.
Situaţia dezastruoasă pe care aţi creionat-o se
regăseşte în vreun fel în evoluţia generală a societăţii omeneşti?
Peste
tot credinţele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura secolului,
mână-n mână cu sărăcia claselor lucrătoare, ameninţă toată clădirea măreaţă a
civilizaţiei creştine. Shakespeare cedează în faţa bufoneriilor şi dramelor de
incest şi adulteriu, cancanul alungă pe Beethoven, ideile mari asfinţesc, zeii
mor.
Sursă: Pagina Politică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu