Cum s-a format mafia
evreiască în America?
Grid Modorcea, Dr. în arte
19 Iulie 2020
Nu o dată am
scris despre vechiul cartier evreiesc din New York, zona Soho, pe care l-am
străbătut de zeci de ori, mai ales de când am aflat că noii veniți, chinezii,
își întind ocupația, altfel spus, de când Chinatown a invadat Soho. Cei care au
citit corespondența mea de la New York, au aflat multe amănunte. Cartierul
vechi avea viață. Acum au mai rămas doar câteva Sinagogi, care sunt părăsite,
în ruine, o imagine despre care nu s-a făcut încă nici un film. Cum de evreii
și-au părăsit cuibul, pe care l-au clădit cu sacrificii, începând cu primii
emigranți evrei din Europa? Au vrut să termine cu o imagine care nu le-a
convenit și s-au mutat din Downtown în zone selecte, în Midtown și Upper Town?
Aceeași
soartă o au și italienii, fiindcă și vechiul lor cartier, unde s-a născut
Robert de Niro, era în Soho, însă tot chinezii și-au extins Chinatown și
cartierul italienesc s-a redus la o stradă. În timp ce ei, chinezii, au asaltat
și alte cartiere newyorkeze și acum există 9 (nouă) Chinatown! Are dreptate
Trump să se supere pe „ciuma chineză”, cum numește el focarul pandemic. Dar nu
despre asta vreau să scriu. Acesta este un alt film, care sigur se va face,
Hollywood-ul lucrează. Vreau să scriu despre vechiul cartier evreiesc, așa cum
îl vedem reconstituit în filmul „Once Upon a Time in America” (A fost odată în
America -1984), realizat de Sergio Leone (1929 – 1989), un as al genului
western spaghetti, film care mi-a declașat gândurile de mai sus. Bine că a fost
odată în America și nu mai este! Fiindcă ce a fost, nu se poate crede, de parcă
ar fi o răzbunare a mafiei italiene asupra mafiei evreiești!
„Once Upon a
Time in America” este ultimul film al lui Leone. L-am revăzut recent pe un
canal TV, specializat în seriale virotice. Mi-e greu să înțeleg cum de a putut
programa așa ceva! Consider că „A fost odată în America” face parte din aceeași
familie cu „The Merchand of Venise”, filme care sigur sunt interzise în Israel.
Un astfel de film este departe de a-i favoriza pe evrei, departe de a fi o
carte de vizită pentru ei. Da, e o carte de vizită, dar negativă, urâtă,
înspăimântătoare, fiindcă filmul este o saga a mafiei evreiești din New York,
cum s-a format această mafie, foarte periculoasă, mai periculoasă decît cea
italiană sau afro-americană.
Am văzut
multe filme în care se vorbește despre confictul mafiei italiene cu cea
evreiască, așa cum ar fi filmul despre Lucky Luciano, un capo mafioso de temut,
film realizat în 1973 de Francesco Rosi, cu Gian Maria Volonté în rolul lui
Luciano. Un film biografic. Nu este departe de gen nici Sergio Leone, care ne
face biografia unor gangsteri evrei, cum se formează de când sunt copii.
Și
prezentarea pe IMDb e în acest stil, ea începe cu sloganul filmului: „As boys,
they said they would die for each other. As men, they did” (Ca băieți, au jurat
că vor muri unul pentru celălalt. Ca bărbați, au și făcut-o). Apoi continuă
așa: „O poveste epică, remarcabilă, a unui grup de tineri gangsteri evrei din
New York, care au supraviețuit prohibiției. Ei se reîntâlnesc după 35 ani și
încearcă să se salveze. Filmul poate fi privit și ca o poveste a unui om care
este în război cu el însuși. David (Noodles) Aaronson (Robert de Niro) este un
criminal sălbatic și neîndurător, dar iubitor și cald în același timp.
Conflictul firii sale îl constituie Deborah, femeia pe care o iubește și care
încearcă să-l schimbe. Deși ea este singurul lucru pur și sincer din viața lui,
Noodles nu ezită să o violeze în momentul în care ea vrea să-l părăsească. De
aceea « Once Upon a Time in America » nu este doar un film cu și despre
gangsteri. Este și o introspecție analitică în sufletul lui Noodles”.
O
introspecție?! Nu e nici un fel de introspecție! Și Noodles și ceilalți nu-s
capabili de așa ceva. Ei ucid fără milă, fără nici un regret, fără respect
pentru viață. Academia americană nu a premiat acest film, nu i-a oferit nici o
nominalizare. A fost nominalizat doar de Golden Globe, producția, iar din
echipa artistică doar Ennio Morricone, vechiul colaborator al lui Leone, pentru
muzică. Morricone ne-a părăsit de curând, fiind compozitorul cel mai titrat,
cel mai renumit, care a compus muzică la peste 500 de filme! Melodiile lui la
filmele western sunt celebre. Pentru mine, numele lui se leagă de România, mai
exact de Gheorghe Zamfir, cu care a colaborat la coloana sonoră a filmului „One
Upon a Time in America”. Naiul care se aude în multe momente ale filmului, este
al lui Zamfir. Vezi amănunte despre această colaborare în volumul Sunetul
primordial.
Filmul lui
Leone, deși are partituri memorabile, a fost ignorant de pe lista premiilor, de
jurizarea internațională în general, fiindcă o astfel de imagine este
condamnabilă, este ca un holocaust. Ne arată că și evreii sunt călăi, nu numai
victime. Crimele pe care le fac bandiții evrei sunt total iraționale. Nimic nu
are logică. Povestea de iubire dintre
Noodles și Deborah este secundară, este printre altele, comparativ cu tema
centrală, gangsterismul evreiesc, care pune stăpânire pe un cartier, care
șantajează, care umilește poliția, care ia controlul asupra afacerilor prohibite,
care pare să fie o trăsătură ancestrală, asta te sperie, fiindcă Leone
urmărește cum se formează „crima organizată” din fașă și cum crește, cum
acaparează viața și politica americană. Grupul de gansteri e peste tot, se bagă
în orice, numai să-și umple cu bani valiza comună pe care o au într-un seif, la
gară. Prietenia dintre tinerii din grup e numai pe bază de crimă, de curaj
criminal. Ei au crima în sânge, nu se abat de la nimic pentru a câștiga, ucid
și oameni nevinovați. Acțiunea se petrece în anii ’20 și ’30, cu evocări ale
unor „modele” anterioare, deci evreii apar ca pionieri ai „crimei organizate”.
O afliere cu
alți gangsteri e imposibilă, fiindcă numai golanii evrei vor să câștige, așa
cum se întâmplă atunci când sunt
cooptați de un alt ganster, Frankie (Joe Pesci), să dea o lovitură, jaful unei
colecții de diamante. În final, banda lui Max își ciuruie partenerii, îi face
tăieței (asta însemană Noodles)! Apoi toată povestea cu sindicatul
muncitorilor, oțelarilor, felul cum rezolvă ei problemele sindicale, pe bază de
crimă. Iar umorul lor este de groază, așa cum procedează când îl șantajează pe
șeful poliției, Aielo, schimbând la maternitate locul a 50 de bebeluși și
numerele lor, încât Aielo, în loc de băiat, dă peste o fată. I-au dat o lecție
polițistului corupt, personaj care anticiapează seria de filme de pe Wall
Street, cu spargerile de bănci, culminând cu „The Departed” (Cârtița - 2006) al
lui Martin Scorsese, alt regizor emblematic al genului mafiot, care în
„Cârtița” descrie o rețea criminală, amestecând evrei, irlandezi, italieni,
asiatici, afro-americani, tot tacâmul, făcând un reper pentru ceea ce înseamnă
poliție coruptă. La fel, scenele sexy cu
Carol, femeia pe care Noodles o violase la jaful de diamante! Unii furau
diamantele, el cu violul. Meteahnă pe care o aplică și pe pielea iubitei sale,
Deborah, un viol absurd, inutil, bestial, de parcă ar fi fost cu visul în
biroul lui Weinstein.
Toate
acestea se petrec pe fundaul prohibiției, care generează valul de noi violențe,
care în paralel se manifestau prin mafia italiană de la Chicago, unde acționa
capo mafioso Al Capone. Nu-ți vine să crezi, dacă este adevărat, că America s-a
format așa, cu prezența gangsterilor în istoria ei.
Sigur că
evreii domină societatea americană, prin afacerile lor de alt tip, dar ne
înspăimântă gândul că au un asemenea fundament! Oricum le-ai întoarce, tot
peste gangsteri evrei dai. Mă refer la film. Toată istoria filmului american e
plină de ei. Nu mai departe de „American Hustle” (Țeapă în stil american -
2013), comedia cu escroci criminali a lui David O. Russell, care pornesște tot
de la un caz real petrecut în anii ’70. Este reală povestea spusă de Sergio
Leone? E posibil, fiindcă el a ecranizat o carte a lui Harry Grey, pe nume „The
Hoods” (Golanii din cartier). Cine e acest autor? Un fost gangster, devenit
informator de poliție cu pseudonimul Harry Grey. Nu se știe numele real. E
posibil să fie și el evreu, să fi făcut parte din grup. Leone a transpus fidel
întâmplările din carte numai pe parcursul a două treimi din film, anii ’ 20 și
’30, dar evenimentele contemporane, anii ’60, au fost create și adăugate de
regizor.
Ca să
justifice ororile din film, Leone a lansat o teorie, a inventat „teoria
visului”, cum că tot ce vedem ar fi „viziunea solipsistă a unui gangster
opioman din anii 1930”. Să precizăm că filmul începe și se sfârșește în 1933,
cu Noodles ascunzându-se de asasinii „Sindicatului Crimei” într-un salon de
opiu. Și în ultima scenă a filmului, Noodles zâmbește liniștit, căzut în transa
opiumului. Și unii fani și critici interpretează filmul ca fiind un vis sau o
fantezie indusă de opiu, în care Noodles își amintește trecutul și își
imaginează viitorul. Da, dar în viitorul din film, în anii ’60, apar și
evenimente pe care Noodles nu putea să le trăiască în anii ’30, precum muzica
din Beatles, reeferirile la războiul din Vietnam sau existența televiziunii. Cu
teoria visului, vrea să se înțelagă că istoria contemporană a Americii este, în
cele din urmă, la fel cu viziunea indusă de opiu a unui gangster din anii ’30.
Oricât ar fi
inventat, Leone nu putea să trădeze subiectul. Iar opinia generală este că
romanul „The Hoods” a fost transpus fidel. Ori aici e greutatea filmului, în
reconstituirea epocii, a ghetoului evreiesc din cartierul Lower East Side și a
personajelor reale. Eroii, borfașii
David „Noodles” Aaronson, Patrick „Patsy” Goldberg, Phillip „Cockeye” Stein și
Dominic au existat. La fel Max Bercovitz, jucat de James Woods. Ca și Deborah,
o frumoasă din cartier care aspiră să devină actriță și dansatoare pe Broadway.
Fratele ei, Fat Moe, la fel, a existat. Activitățile necurate din cartier sunt
controlate de golanul local Bugsy și grupul său. Max și Noodles încep să
organizeze activități ilegale la concurență cu banda lui Bugsy. Și ei au
succes. Furios că nu a putut să-i supună, Bugsy îl împușcă mortal pe Dominic,
care era un copil. Noodles se răzbună, înjunghiindu-l repetat pe Bugsy cu un
cuțit automat, dar și pe un ofițer de poliție care încearcă să intervină, fapt
pentru care e condamnat la doisprezece ani de închisoare.
Informațiile
din fișa filmului ne spun că în roman apar câțiva gangster evrei notorii,
precum Meyer Lansky și Bugsy Siegel. Leone a eliminat aceste nume, dar
personajul Noodles este bazat pe descrierea gangsterului Meyer Lansky, iar Max
îl are model pe Bugsy Siegel. Mafia (numită „Combinația”) este reprezentată în
film de scurta apariție a fraților Minaldi, Frank și Joe. Câteva jafuri și acte
de violență au fost bazate pe fotografii inspirate de incidente reale, cum ar fi
eliminarea lui Joe Minaldi, ca și moartea lui Bugsy Siegel. Iar multe replici
sunt bazate pe reacțiile reale ale gangsterilor Lansky și Siegel.
Nu e de
glumă! Istoria se repetă. Vorbeam de „American Hustle”, film fără nici un
premiu Oscar, dar devenit landmark al cinematografiei americane. Nu mică ne
este surpriza să aflăm că grupul de
escoci lucrează pentru Meyer Lansky. Și acest lucru se repetă de câteva ori, să
se știe pentru cine lucrează ei! Aici grupul de escorci este format din evreul
Irving Rosenfeld (Christian Bale), seducătoarea și parșiva sa parteneră, Sydney
Prosser, cu identitate flasă (Amy Adams), un agent FBI, plin de idei trăsnite,
Richie DiMaso (Bradley Cooper), care îi impinge pe cei doi în sferele puterii
și ale Mafiei din New Jersey, unde îl cunosc pe Carmine Polito (Jeremy Renner),
un politician vehement și oportunist, care se trezește prins ca într-un clește
între escroci și agenții federali. Iar soția lui Irving, Rosalyn (Jennifer
Lawrence), va face gafe care duc la prăbușirea escrocheriei. Apare o rețea de
intrigi în care se amestecă și un arab, și un mare creier mafiot, Tellegio
(Robert de Niro), dar totul e făcut pe un ton comic, deși escrocheria de
milioane, pe bază de furturi de tablouri, a fost un fapt real, un scandal de proporții
petrecut în anii ’70.
Sigur,
lucrurile grave, serioase, dar periculoase, sunt învelite de cineaști înt-un
limbaj comic sau, ca în cazul lui „”One Upon a Time in America, sunt construite
pe visul unui opioman. Semnificativă precauție! Și se pune în față pledoaria
pentru iubire, remodelare și supraviețuire! Filmul lui Leone lansează stilul
jocului gangsteresc, care se bazează pe exagerare, pe lungimi incredibile
(varianta originală prezntată prima oară la Cannes durează aproape 4 ore, mai
exact 229 minute!), care nu pot suplini ideea de introspecție, fiindcă atunci
când vrei să reconstitui viața unui cartier și a unor criminali, nu apelezi la
limbajul psihologic.
Lungimile,
așteptarea, pasul pe loc, care anunță chipurile o nouă spargere, un nou viol, o
nouă lovitură, nu suplinesc o psihologie superioară. Fiindcă personajele sunt
lipsite de umanitate, nu au decât psihologia crimei. Ar ucide tot ce mișcă în
fața lor. Și când o fac, o fac cu un smile umanoid sau un hânjet de fiară
satisfăcută. E uluitor să constați că acestă poveste nu transmite nici o idee,
nici o viziune, nici o morală. E ca un izvor în deșert când Deborah citește din
„Cântarea cântărilor”! Filmul este ca o fotograife de epocă, pe care
spectatorul o interpretează în funcție de cultura sa. Deci stilul gansteresc
este un vid de introspecție, nu spune nimic. Eroii ni se par că sunt niște
meditativi, că ei gândesc adânc, dar numai până la cotitură, unde îi așteaptă
să rezolve o situație cu o nouă crimă.
Acest tip de
încetinire a montajului, preluat și de Coppola în „Nașul”, film pe care ințial
trebuia să-l facă tot Sergio Leone, lansează, de fapt, o nouă percepție, un nou
tip de receptare, se adresează spectatorlui, implică direct co-participarea
lui, îl povoacă să deruleze în mintea sa un second story. Introspecția se află
nu în personaj, ci în spectator. Dacă e un spectator bun, altfel un film de
acest gen este o școală de produs criminali. Fiindcă bestia, eroul negativ,
este frumos, plăcut, atrăgător, ca Robert de Niro, comparat aici cu Marele
Gatsby.
Pentru a
reconstitui o perioadă istorică, cinemtograful este ideal, el este o mașină de
înregistrat realitatea, ori limbajul realist al filmului lui Leone, care se
vrea înainte de toate un document de epocă, nu permite introspecții și
moralități. Este o poveste reală, o frescă istorică, care parcurge trei mari
perioade din istoria Americii. Și nu iese fum fără foc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu