Mareşalul Ion
Antonescu, evreii din România şi cercetarea ştiinţifică
Prof. univ. dr. docent Titu Georgescu
22 Iulie 2020
Solicitarea
oamenilor de ştiinţă, a cărturarilor istorici, profesorilor şi cercetătorilor
în ale istoriei, spre a-şi spune cuvântul, cu concluziile lor argumentate,
asupra unor probleme ale veacului douăzeci, reprezintă un semn bun, semn de
temeinicie. Participarea multor reputaţi oameni de ştiinţă şi cultură, din ţară
şi de peste hotare, este de bun augur.
Mărturisesc
din capul locului că nu fac parte din nici o fundaţie sau forum care
organizează această dezbatere; nici din vreun partid politic. Am răspuns
solicitării spre a veni în faţa dumneavoastră cu concluzii de istoric, pe tema
anunţată, desprinse din cercetări, confruntări cu dezbateri ştiinţifice, la
catedre universitare şi instituţii ştiinţifice, timp de peste patruzeci de ani.
Îmi expun puncte de vedere vis-à-vis de subiectul anunţat ca şi puncte de
vedere izvorâte din îngrijorarea faţă de inocularea, cultivarea unor bizare
mentalităţi îndeobşte în rândurile tineretului.
Se observă,
din ce în ce mai evident, că nu se mai poartă patriotismul! Naţionalul este
desuet! Asistăm la o competiţie, pe cele mai felurite zone, în care se întrec
fel şi fel de analişti, intelectuali ad-hoc, profesori pe puncte, politicieni
emfatici care susţin demolarea naţionalului, a independenţei, a virtuţilor
poporului român. Se supralicitează mondializarea, internaţionalisme noi, în
dauna naţionalului. Nu se insistă asupra naturii globalizării, asupra
proceselor ce au loc în lume prin uriaşa dezvoltare tehnică, dezvoltare
repartizată inegal, de unde şi implicaţiile pentru state mici şi mijlocii, slab
evoluate şi ameninţate a deveni tărâm al neocolonialismului veacului al
XXI-lea.
Eşti
catalogat depăşit dacă nu accepţi şi nu susţii, fără rezerve, politicile
mondialiste în dauna naţionalului. A vorbi de românism înseamnă şovinism,
naţionalism extremist. Faţă de cine extremismul acesta? Contra cui şovinismul?
Încercaţi să răspundeţi la asemenea întrebâri şi veţi fi surprinşi de o anume
repetare a istoriei, când românii erau acuzaţi, acum şase decenii (anii 40 -
s.n.I.M.), de naţionalism, de şovinism de către conduceri de ţări care atentau
la hotarele României şi le sfărâmau în
1940. Marea acuzatoare, model pentru viitorul Romîniei, Uniunea
Sovietică era uriaşa putere care, între cele două războaie mondiale, prin
Internaţionala comunistă, cultiva nonpatriotismul, antinaţionalul U.R.S.S.
anunţa, în a doua jumătate a secolului al XX-lea, „Noua ordine mondială” în
care statele lumii urmau să se alinieze unui viitor fericit, fără clase, fără
ură între rase, între popoare, etc.
Obişnuiesc
să scriuşi să spun studenţilor mei, ca şi în reuniuni ştiinţifice,
avertismentul filozofului Santa Yana: „Cine nu are memoria istoriei riscă să o
repete”. Să nu o repetăm după o jumătate de secol! Cine cultiva kominternismul,
internaţionalismul? Care erau agenţii acestui mondialism comunist sovietic?
Care erau suporturile şi ideologia acestor agenţi ai kominternismului şi
ai mondialismului Uniunii Sovietice? Nu
poate fi dezvoltat subiectul într-o succintă expunere, dar ca cercetător, timp
de doisprezece ani, la un Institut de istorie, cunosc bine şi dinăuntru, din
arhive ca şi din îndelungate discuţii directe, cu un anume gen de activişti,
felul cum se cultiva dominaţia mondială a unei mari puteri.
Unor
asemenea exponenţi ai antinaţionalismului şi ai internaţionalismului, pe tot
globul, li s-au consacrat atunci, multe pagini de istorie. Cunosc bine cum s-a
scris şi de către cine istoria antinaţională sub semnul rollerismului kominternist,
istorie în care poporul român era culpabilizat ca un popor cotropitor,
imperialist, şovin, antisemit. De către diriguitorii ideologici ai
internaţionalismului, prin scrierile rolleriste, erau culpabilizaţi
intelectualii români, erau supraevaluate prezenţele minorităţilor naţionale,
era creată o Regiune autonomă maghiară, erau incriminate „regimul
burghezo-moşieresc”, partidele istorice, ca odioase pentru suferinţele aduse
poporului.
Istoria
României, între 1918 şi 1944, era tratată ca un sistem dictatorial, de la
dictatura brătienilor la dictatura regelui Carol şi dictatura mareşalului
Antonescu. În şcoli, în reuniuni publice, în presă a rosti sau a scrie ceva
pozitiv despre regimul anterior celui socialist era înfierat cu înverşunare.
Era condamnată însăşi Istoria Românilor, de la origini şi falsificată sub
directivele Anei Pauker (Hannah Robisohn), Iosif Kişinevski (Ioşca Broitman),
Leonte Răutu (Lev Oigenstein) şi altor reprezentanţi ai mondialismului
comunist.
Nici nu
cutez să vă rog a citi, manualele alternative de istorie, de astăzi, pentru că
v-aţi cutremura de similitudini, aparent pe planuri diferite. Roller şi
rollerismul, ai anilor cincizeci, au astăzi o nouă generaţie de actori, cu
Sörös şi adepţii sörösismului, plus naivii, tineri destui. Între temele
reuniunii este şi aceea privitoare la mareşalul Antonescu, prin prisma
diferitelor isme. Înverşunarea cu care este condamnat, în anii din urmă,
conducătorul României anilor 1940-1944, are multe similitudini cu condamnarea
sa dură de către activiştii comunişti ai epocii postbelice. Să nu rezumăm
problema Antonescu la ostilitatea de astăzi a unor cercuri ale evreilor (mai cu
seamă a instituţiei de tip Gestapo - INSHR-EW - n.n.I.M.). Este mai mult. E un
atac la istoria poporului român. A fost condamnat la moarte de către mai marii
sovietici şi comunişti în 1946, este condamnat şi astăzi şi de mai marii
antisovietici şi anticomunişti.
Caz unic în
lume. Faceţi un sondaj dumneavoastră în istoria ţărilor din vestul României şi
veţi vedea cum se aniversează, cum se comemorează, cum se onorează marii
conducători de oşti, de cultură, de ştiinţă, diriguitorii statelor şi veţi fi
surprinşi să constataţi cum noi, astăzi, am uitat să comemorăm până şi marii
bărbaţi ai neamului precum Mihai Viteazul şi întâia unire a românilor de acum
patru sute de ani De ce nu s-a dat în 2000 o amploare deosebită acestui
eveniment? (de remarcat negativ dezinteresul autorităţilor pentru aniversarea
Centenarului României Mari din anul 2018 - n.n.I.M.). Am înaintat un memoriu la
AcademiA Română în care consemnam omisiunea gravă şi ceream să o îndreptăm prin
comemorarea în acest an (2003 - n.n.I.M.) a patru sute de ani de la pieirea
bravului întregitor de ţară, ucis mişeleşte pe Câmpia Turzii. Am cam uitat, în
acel 2001 şi de cei 180 de ani de la revoluţia lui Tudor Vladimirescu, un alt
fel de voievod al înlăturării regimului fanariot. Şi sunt încă numeroase
exemple.
Trist şi
îngrijorător. Când, anul trecut (2002 - n.n.I.M.), a fost aniversat Eminescu,
piscul poeziei româneşti, pe care îl socot şi un adevărat istoric, s-au adus
acestui bard acuzaţii care te cutremură fiind calificat drept precursor al
profascismului. Încriminez asemenea odioase jigniri aduse celui mai mare poet
român şi spun aceasta ca istoric ce nu poate fi acuzat de părtinire a
fascismului, cel puţin pentru multe din cărţiile şi studiile antifasciste ce
le-am publicat. Nu pot fi îngăduite asemenea oprobii la adresa piscurilor
culturii româneşti. Nu sunt de acord deloc cu acei care acuză doar pe unii
evrei de asemenea blasfemii. E mult mai mult. E laşitate, e obedienţă
umilitoare, e plecăciune de slugi care s-au format şi se formează într-un
climat obscurantist. Repet, să nu fim exclusivişti îndreptând acuzaţiile doar
spre evrei, care ar fi monopolizat tot ce priveşte incriminarea fascismului şi
profascismului. O spun tot în cunoştiinţă de cauză, ca cercetător istoric şi
apropiat de mulţi colegi evrei, încă din anii cincizeci.
Este
adevărat, au existat destui activişti, dintre care şi mulţi evrei, care şi-au concentrat
acuzaţiile împotriva „antisemitismului” regimului de dictatură antonesciană,
dintre 1940 şi 1944. Dar niciodată, în nici o scriere, nici în lucrările lui
Roller, nu s-au aflat cifrele aberante manipulate astăzi de 200.000, 400.000,
chiar 600.000 de evrei, asasinaţi în aşa-zisul holocaust în România
antonesciană. Aceste galimaţii le întâlnim azi la începutul mileniului trei.
Pentru a trata problema evreilor, în timpul regimului antonescian, trebuie să
subliniez toleranţa românilor în anii războiului, toleranţă proverbială, de
care au profitat şi profită prea mulţi străini.
V-aţi
întrebat vreodată de ce încă din Evul Mediu, evreii din Polonia, Ucraina,
Slovacia, apoi din Imperiul austro-ungar au emigrat în masă alegând teritoriul
ţării noastre spre a supravieţui şi chiar a propăşi? Să arătăm, fără rezerve,
către poporul român şi spre comprehensiunea sa fară de evrei şi să scriem
corect, exact, documentat cum au fost trataţi evreii de-a lungul istoriei şi,
cu stăruinţă, în timpul dictaturii antonesciene. Să nu iertăm abuzurile
săvârşite de unii în timpul guvernării Antonescu. Să scriem adevărul despre
lagărele în care au fost duşi o parte din evrei dar şi români, despre felul cum
au fost trataţi acolo, cum şi câţi au supravieţuit, dar şi faptul că mulţi au
pierit din pricina bolilor, în special a tifosului exantematic care a bântuit
în acea vreme. Să scriem despre stările aparte din Basarabia ca şi despre
condiţiile în care au murit mii de evrei în Transnistria şi regiunea Odessa,
mulţi aflaţi în rândurile unităţilor militare şi ale partizanilor ce luptau de
partea U.R.S.S.
Dar să
scriem şi partea cealaltă a adevărului că România era singura ţară dintre
aliatele Germaniei naziste unde Hitler nu a putut impune „soluţia finală”
(niciun evreu nu a plecat din România spre lagărele germane - n.n.I.M.). Şi
aceasta pentru că acelaşi Antonescu a spus NU ! lui Hitler! Ba mai mult. Evreii
n-au mai fost obligaţi să poarte steaua galbenă ca în alte ţări europene.
Antonescu a
permis plecarea din ţară (cu elibrare de paşapoarte în alb - n.n.I.M.) a
numeroşi evrei spre a ajunge pe teritoriul viitorului stat israelian. Luaţi
statisticile din anii 1942-1944 şi vedeţi câţi evrei au părăsit fiecare ţară
europeană spre a ajunge pe pământul sfânt şi vă veţi apropia de alte concluzii
aşa cum au făcut-o evreii Wilhelm Fildermann rabinul Şafran. Şi totuşi adevărul
trebuie cunoscut şi în ce-l priveşte pe Antonescu cu vinovăţiile şi nevinovăţiile sale dar şi natura suferinţelor
evreilor din România, atâtea câte au fost reale, nu inventate.
Este
concludentă scrisoarea doctorului Wilhelm Fildermann (președinte al Uniunii
Comunităților Evreiești din România (1929-1941; 1944-24 octombrie 1945) și
președinte al Consiliului Central al Evreilor din România (1936-1941; 1945) -
n.n.I.M.), adresată generalului Antonescu, la jumătatea lunii septembrie 1940,
în care îi cerea să apere pe evrei de furia legionarilor, precum şi răspunsul
lui Antonescu, în care îi arăta că doar
de zece zile a luat conducerea ţării, promiţând sprijin şi cerând ca evreii să
fie mai cu grijă la acţiunile lor potrivnice românilor. Sunt acele luni de
ofensivă a legionarilor prohitlerişti când au fost asasinaţi mai ales români şi
în primul rând mari savanţi ai ţării precum N. Iorga, V. Madgearu şi alţii. În
acest timp, nu numai firmele evreilor continuau să vieţuiască dar şi teatrul
evreiesc funcţiona (singurul teatru evreiesc din lume care a funcţionat pe
timpul celui de-Al Doilea Război Mondial cu aprobarea mareşalului Antonescu a
fost „Teatrul Baraşeum” din Bucureşti -
n.n.I.M.). Merită să fie citat şi rabinul şef Alexandru Şafran, privind
anul ultim de conducere a ţării de către mareşalul Antonescu: „După lichidarea
evreilor din Polonia şi Ungaria, cei cca 400.000 evrei români, supravieţuitori,
constituiau cea mai mare vatră spirituală religioasă din Europa”. Tot el
sublinia: „În România se menţine cultul tradiţional evreiesc mai mult decât
oriunde în altă parte”.
Aceste
adevăruri fundamentale aparţin unor personalităţi evreieşti importante,
rabinilor, nu unor cercuri evreieşti, animate la finele secolului al XX-lea, de
calcule cu totul reprobabile şi cel puţin jenante pentru spiritualitatea de
fond a lumii ebraice. Sunt mult mai multe şi bogate mărturii documentare ce nu
pot fi cuprinse într-o foarte sumară sinteză. Pot fi, de pildă aduse, în prim
plan, scrierile lui Raul Şorban despre salvări de numeroşi evrei aflaţi în
Ungaria horthystă, pe teritoriile nord-vestului Transilvaniei, de unde au fost
duşi la Auschwitz peste 150.000 de evrei, la ordinele Budapestei. Am aprecieri
elogioase pentru acei intelectuali din Israel care au deschideri profunde şi
corecte în tratarea acestei probleme (Memorabilă şi de necontestat este
afirmaţia Preşedintelui Israelului Simon Peres făcută cu prilejul vizitei sale
din 2010, în România: „Nu vom uita niciodată că, în perioada cea mai întunecată
a istoriei - perioada nazistă, România a ajutat la salvarea a 400.000 de evrei
de aici, care au venit în Israel, au ajutat la construirea Israelului, dar, în
acelasi timp, nu şi-au uitat iubirea pentru România, şi-au pastrat cultura
româneasca. Pentru aceasta, doresc să mulţumesc poporului român şi să îi spun
că aceasta este o prietenie care nu se va termina şi care va continua multa
vreme în viitor, nu doar în istorie” - n.n.I.M).
Între aceştia
se află şi universitarii care au trimis în România un cercetător evreu să
studieze, să cerceteze şi să realizeze teza de doctorat „Istoria evreilor din
România”. Este vorba de Fredy Cohen.
Dat fiind preocupările mele ştiinţifice şi ca profesor doctor docent la
Universitatea din Bucureşti, am solicitat să fiu conducător ştiinţific al tezei
de doctorat a istoricului evreu. Partea finală a acestei lucrări ştiinţifice,
în două volume, pentru care domnul Fredy
Cohen a făcut între 1990 şi 1992, cercetări temeinice în arhivele din Bucureşti
]i din ţară, se referă şi faza celui de-Al Doilea Război Mondial cu problema
evreilor în timpul regimului condus de Ion Antonescu. Păstrez volumul al doilea
al lucrării, rezultat din cercetările şi concluziile istoricului evreu ce se
detaşează de elucubraţiile unor pretinşi cercetători sau analişti care se
joacă, nestăviliţi, cu cifrele aşa-zisului holocaust din România. Cohen scrie
despre evreii români, aflaţi în alte state europene supuse Germaniei,
referindu-se la celebra - dispoziţie - a mareşalului Antonescu din 13 iulie
1943: „Evreii de origine română stabiliţi pe teritoriul german sau în ţările
aflate sub regim de ocupaţie germană să nu fie deportaţi în lagărele din
Transnistria având depline drepturi a se reîntoarce în ţară”. Numai din Franţa
au fost salvaţi 4.000 de evrei-români prin această dispoziţie.
Concluzia
istoricului evreu este: „Atitudinea lui Antonescu faţă de evreii de origine
română ilustrează politica independentă sau semiindependentă faţă de Berlin în
ceea ce priveşte iudaismul naţional sau local”. Este semnificativ faptul cum el
apreciază trimiterea a zeci de mii de evrei din Transilvania de nord, ocupată
de Ungaria spre lagărele germane: „Cât priveşte legislaţia maghiară
antievreiască, aceasta întrecea orice închipuire. Era mai durî decât cea
nazistâ. Exista doctrina horthystâ care privea problema aplicârii soluţiei
finale într-un mod cu totul particular şi original”. Revedeţi, pe lângă alte
scrieri, şi lucrarea doctorului în ştiinţe F. Cohen şi veţi găsi despre evreii
omorâţi de germani la Iaşi, despre cei pieriţi în Basarabia, Transnistria,
Odessa, până în treizeci de mii, dar nu veţi afla nicidecum aberaţiile
holocaustiene agitate de bizare forţe ostile adevărului şi bunei înţelegeri
între poporul român şi cel evreu, între popoare în genere.
Precizez: nu
pot fi trecute cu vederea, după iunie 1941, numeroşii evrei din Transnistria şi
chiar Basarabia, unde fiind comunişti şi prosovietici, luptau cot la cot cu
ostaşii armatei U.R.S.S. împotriva armatelor române, căzând în aceste bătălii
şi ruşi şi armeni şi evrei şi germani şi ucraineni. Evreii căzuţi pe fronturile
războiului sunt în afara cadrului pogromului sau holocaustului. Nu au controlat
atunci autorităţile române identitatea etnică a celor morţi în confruntările
militare. 130.000 de ostaşi români, luaţi prizonieri de sovietici, imediat după
23 august 1944, au fost deportaţi în lagărele din Siberia, cei mai mulţi au
murit în chinuri cumplite. Ne întrebăm la ce pogrom sau la ce holocaust să-i
trecem? Şi nu mai era front, la 12 septembrie 1944 România încheiase armistiţiu
cu U.R.S.S.
Mistica
holocaustului şi victimizarea prin orice mijloace în ţări ca România tolerantă
recunoscută în lume sau „generoasă” cum îi zice Cohen, repet, mistica aceasta
iese din rigorile unei istorii corecte, documentată ştiinţific. Personal,
accept cultivarea condamnării crimelor şi criminalilor care au făcut sute de
mii, milioane de victime dintre evrei. Şi bine fac evreii insistând. Dar nu
accept victimizarea cu orice chip şi anatemizări fanatice, cu inventări de
holocausturi acolo unde nu au fost, ba dimpotrivă, în cea mai mare măsură, au
fost aici, la noi, salvaţi. Se ajunge sub acuzaţia falsă de holocaust
antievreiesc la incitarea de către anume cercuri a unui antievreism care a
lipsit poporului român şi care nu e propriu spiritualităţii sale. Marota
holocaustului, mereu propagată, duce la aversiuni faţă de falsificatori şi nu
este bine pentru nimeni. Mai multă atenţie ! Nu vă jucaţi cu asemenea acuzaţii,
care alimentează antievreismul.
Când se va
scrie adevărul despre mareşalul Antonescu şi evrei (a se vedea şi Teşu
Solomovici, Mareşalul Antonescu - o biografie, Bucureşti, Editura Teşu, 2011 -
n.n.I.M.), când vom avea măsura dată de toată documentaţia de cercetarea
ştiinţifică multilaterală, în comparaţie şi cu alte ţări, atunci credibilitatea
va fi utilă tuturor. Adevărul privind salvarea, în cea mai mare parte, a
evreilor de către poporul romăn şi guvernanţii săi, adevărul privind toleranţa
de veacuri, până la generozitate, a românilor cu evreii, în secolele din urmă,
va arăta lumii că mai există popoare ce nu sunt împotriva evreilor, care nu
nutresc aversiune faţă de evrei, ba dimpotrivă. Va fi în binele lumii evreieşti
şi vor fi crezute acuzaţiile reale câtă vreme se va arăta documentat unde a
fost cu adevărat holocaust şi unde a fost azil de salvare. Fac un călduros apel
la cercetătorii ştiinţifici, istorici, evrei şi români, să realizăm echipe
mixte şi, eliberaţi de extremisme antisemite şi holocaustiene, să purcedem la
abordarea sistematică a istoriei evreilor din România cuprinzând, bineînţeles,
şi faza celui de-Al Doilea Război Mondial şi atitudinea mareşalului Antonescu
şi mărturii adevăratedin epocă.
Să facem
istorie adevărată cercetând temeinic, cu profesionalism, fără prejudecăţi, să
alcătuim colective de documentarişti, cu doctoranzi şi licenţiaţi în
specialitate, care să dezvelească arhivele şi să confrunte cât mai mulţi
martori reali. Atunci ne vom apropia de
adevărul atât de necesar şi românilor şi evreilor şi evreilor-români. Pentru
aceasta este imperios necesară buna credinţă. Astfel se rămâne sub imperiul
comenzii „de sus”, de la „cercuri” cu alte ţeluri decât acelea ale adevărului.
Academia Română, Academia oamenilor de Ştiinţă din România, Ministerul
Învăţământului, Uniunea Scriitorilor, institute ştiinţifice de cultură din ţară
au datoria să cuprindă, în preocupările lor principale, abordarea unor asemenea
dimensiuni istorice culturale, ştiinţifice naţionale, cu reverberaţii
internaţionale[1].
Notă - Prof.
univ. dr. docent Titu Georgescu, Mareşalul Ion Antonescu, evreii din România şi
cercetarea ştiinţifică, publicat în Studii vâlcene, serie nouă (VIII) Râmnicu
Vâlcea, Editura Almarom, 2003, p.194-199.
Aranjament grafic - I.M.
https://www.art-emis.ro/istorie/maresalul-ion-antonescu-evreii-din-romania-si-cercetarea-stiintifica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu