Vasilica Grigoraș – CE-AR FI ROMÂNUL
FĂRĂ SIMȚUL UMORULUI?
„CE-AR FI
ROMÂNUL FĂRĂ SIMȚUL UMORULUI?” face parte din volumul „Tâlcuiri la firul
slovei”, Editura PIM, 2020, capitolul <<ADNOTĂRI ASUPRA UNOR PROZE
PUBLICATE ONLINE ÎN „CERCUL LITERAR DE LA CLUJ”>>.
Felicitări,
autorului Teodor Sărăcuţ-Comănescu!
Cred că s-a
întrebat şi scriitorul Teodor Sărăcuţ-Comănescu. Poate a şi răspuns unei
asemenea interogaţii, iar rezultatul nu i-a plăcut. Aşadar a purces la a scrie proză cu oarece
tâlcuiri, glume şi uşoare ironii. Meşter în ale scrisului, asemenea croitorului dibaci a ales acul şi
foarfecele cele mai ascuţite, decupând cu atenţie din viaţa reală o bucată de
material viu colorat, chiar strălucitor pentru a realiza un text plăcut,
atractiv şi rezistent în timp.
Povestea din
„O glumă… vindicativă“ se petrece în vatra satului, cu personaje dintre
localnici, oameni harnici și cu multe alte calități, dar și cu oarece vicii,
metehne (răzbunători și băutori…). De, nimeni nu-i perfect! Personajul cheie,
în jurul căruia se urzește țesătura narațiunii este un musafir nepoftit și de
temut, un „urs păcălit”, nu de vulpe, ci de data aceasta de poreclitul
„Furcoi”. „Porecla o preluase oarecum de la bunicul lui, cel care îi lăsase
vatra moștenire“, ne spune autorul.
Frumos
prezentată şi argumentată este legătura dintre generaţii, transmiterea unor
cutume, obiceiuri şi îndeletniciri. Autorul descrie cu mare atenţie şi
delicateţe dorinţa părinţilor şi bunicilor de a-i convinge pe copii şi nepoţi
să rămână în sat. Legarea de glie a acestora este o lege nescrisă în
comunităţile rurale, urmaşii continuând să-şi trăiască viaţa în acelaşi mod cu
cel al înaintaşilor. Să se bucure de agoniseala acestora, dar s-o sporească
prin muncă şi să lase şi ei moştenire împlinirile lor. <Bătrânul îl îndrăgise
de mic și îi ținea hangul când nepotul se da la șotii, ba oarecum îl și mai
ademenea cu tot felul de lucruri ce-i plăceau copilului, îndepărtându-l parcă
voit de școală. O făcea dinadins ca să fie sigur că nepotul îi va continua
munca și nu va rămâne pustiu „furcoiul”>.
Lumea
satului are o geografie spirituală aparte, previzibilă, dar şi insolită. Teodor
Sărăcuţ-Comănescu ne spune chiar în titlu că uneori, gluma trăieşte alături de
răzbunare. Povestirea este o înşiruire de întâmplări, autorul alegându-le pe
cele mai relevante şi expresive. Dacă reacţiile par a fi cele fireşti, în toate
există şi dedesubturi, care stârnesc ilaritate şi bună dispoziţie. Tendinţa de
a se lua în băşcălie unii pe alţii se manifestă la cote înalte. Astfel, în
monotonia satului, unde, de obicei lucrurile se întâmplă după ritualuri ştiute
şi bătătorite de zeci şi sute de ani, apar evenimente ieşite din comun, precum
intrarea unui urs în sat care aduce prejudicii unui localnic, distrugându-i
câţiva pomi din gospodărie. Cumpătat şi cu scaun la cap, proprietarul livezii
consideră că este de datoria lui să-l anunţe pe primarul satului. Astfel,
acesta îşi caută identitatea, îşi caută locul care crede că i se cuvine ca
cetăţean în viaţa satului, în jocul plin de sevă al existenţei. Cântăreşte bine
şi decide să participe, să se implice activ. De data aceasta, îl preocupă
identificarea unei idei, a unei soluţii, a unei rezolvări, sperând s-o găsească
la cel care ţine în mână frâiele comunităţii. Onest şi serios merge şi anunţă
întâmplarea cu ursul, dar este luat peste picior de către edil în faţa unor
consăteni. Dându-i un sfat irelevant, stârneşte râsul celor prezenţi. Chiar
dacă în suflet este supărat, Furcoi nu se exteriorizează. El nu consideră că
iniţiativa lui de a cere ajutorul este un eşec, ci caută o soluţie pentru a-şi
rezolva problema. Se gândeşte la un plan pentru a-l doborî singur şi fără
incidente pe urs. „După ce a ajuns acasă, nici nu i-a trebuit mult să se
gândească, cum să rezolve situația, oricum era cunoscut pentru hâtreniile și
farsele pe care le făcea mai ales sătenilor care îl mai luau peste picior“.
Parcă
printr-o ironie a sorţii, inspirat de sfatul incoerent şi stupid primit, el
stabileşte metoda de a soluţiona problema. Şi care i-a fost cea mai la
îndemână, din moment ce: „Furcoi era un om harnic, mereu cu zâmbetul pe buze,
pus pe tot felul de glume, lucru ce îl făcea să fie plăcut sătenilor. Îl strica
însă băutura, cu care era bun prieten încă de tânâr, dar atunci ținea la
băutură, că adesea nu prea știai dacă era băut, numai dacă vorbeai ceva mai
mult cu el, până să te dumirești“. Elixirul potrivit, care nu dă greş niciodată
pentru a adormi pe cineva. Această combinaţie
„dulce ca mierea şi tare ca ţuica“ îl atrage pe urs, îl turmentează
imediat şi-l adoarme tun. În concluzie, punct ochit, punct lovit. De data
aceasta, doborâţi doi dintr-o singură lovitură, ursul şi primarul. De la un
posibil eşec la reuşită n-a fost decât un pas, realizat cu inteligenţă. Dar, a
fost şi o lecţie pentru edilul care se considera superior, se vedea pe un soclu
înalt deasupra concetăţenilor pe care-i reprezenta şi-ar fi trebuit să-i ajute
în situaţii delicate, dificile.
Ineditul
povestirii constă în maniera de prezentare a faptelor, însă autorul este şi un
iscusit portretist, conturând portrete ale personajelor cu lumini şi umbre în
proporţii bine stabilite. Calităţile şi defectele se completează în aşa manieră
încât personajul este plăcut, îl are pe vino-ncoa, te face să empatizezi cu el
şi să-l îndrăgeşti. În planul epic, personajele umane câştigă savoare prin
existenţa ursului. Dialogul este ritmic, replicile cu nuanţe hâtre, uneori cu
înţelesuri absconse. Într-o poveste cu evoluţie graduală, autorul descrie cu
precizie fapte şi evenimente. Punctul culminat, în loc să incite, să provoace
îngrijorare, aduce linişte în sufletul lui Furcoi şi putem vorbi chiar de un
final fericit al încurcăturii în care intrase, însă relaxarea lui provoacă
furtună în ograda inimii primarului. Furcoi ascultător a urmat sfatul edilului,
şi-a făcut treaba cum s-a priceput el mai bine, dar a lăsat decizia finală să-i
aparţină celui care i-a dat sfatul. Acesta neştiind cum să acţioneze, apelează
la structurile locale ale statului, în speţă la poliţie; „cei doi polițiști
și-au coborât involuntar armele de pe umăr, în timp ce Furcoi râdea cu gura
până la urechi”. Şi cum să nu râzi de o asemenea ispavă?
Dacă la
început se manifesta o lipsă de limpezime a situaţiei, o nebuloasă în
rezolvarea unei probleme stridente, acest lucru se redresează prin lentoarea
reacţiilor şi tihna interioară a lui Furcoi, asemenea croitorului care măsoară
atent de mai multe ori materialul şi taie o singură dată, atât cât este nevoie
pentru a-şi croi haina dorită în care să se simtă confortabil. Şi, trebuie să
recunoaştem că i-a reuşit şi tare bine îl mai prinde!
Textul este
atractiv, stârneşte hazul şi binedispune cititorul. Este o încântare să-l
citeşti, însă mesajul pe care ni-l transmite autorul este că niciodată nu
trebuie să ignorăm sau să persiflăm oamenii în general, și cu atât mai mult pe
oamenii simpli. Prin inteligența nativă
și experiența de viață pot veni cu cele mai inspirate soluții pentru rezolvarea
unor situații delicate, chiar dacă la prima vedere nu te aștepți la astfel de
reacții. Și tocmai în asta constă frumusețea vieții și a scriiturii inspirate
din viață.
Oxigenul
inspirat de Furcoi din atmosfera satului este răbdarea şi buna chibzuinţă.
Persiflat de edil, nu reacţionează dizarmonic, iresponsabil, nu caută scandal
(aşa cum se mai întâmplă uneori între săteni), ci pleacă şi îşi face un plan de
acţiune. Sfârşitul bahic al rezolvării incidentului, era la îndemâna lui
Furcoi, făcea parte din viaţa lui. A fost suficient să scoată porumbelul din
joben, şi minunea s-a şi înfăptuit. Naraţiunea este încheiată prin nişte nasturi
stabili, cusuţi cu aţă trainică, astfel încât să asigure căldura şi eleganţa
stilului scriiturii, să evidenţieze talentul şi arta de a povesti a autorului,
dezinvoltura şi nonconformismul atitudinal, fineţea observaţiilor, firescul şi aplombul în istorisire
şi dialog. Autorul reglează ţinuta şi corectează impulsurile personajelor din
povestire în funcţie de reacţiile cititorului, anticipându-le.
Întâlnim o
interesantă și elegantă trecere de la tonul hâtru al povestirii la relatarea
realistă a faptelor și invers, deoarece scriitorul pune preţ pe naturaleţea în
comportament, în gândire, în relaţii şi în acţiune a personajelor. Povestea
este fără sfârşit, pentru că: „Ceea ce a urmat, nu e de povestit?!”. Autorul ne
invită s-o continuăm noi, cititorii, fiecare după imaginaţia lui. Şi, Doamne
câte variante s-or aduna!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu