vineri, 13 mai 2022

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURA cu GAND de SEARA, DOAR O VORBA... 14/05/2022 - 25/05/2022

 



Puterea nurorilor

 

 

Soacra cu trei nurori nu este numai în povești, ci și în realitatea de zi cu zi. o întâlnesc adesea pe unde mă duc pașii. De cele mai multe ori e nefericită, se plânge că e singură, părăsită, nedreptățită, neajutorată. Întâlnesc și cazuri când soacra este un adevărat căpitan n casă, iar copiii, nurorile și nepoții soldați ascultători, gata să execute fără crâcnire ordinele căpitanului.

 

Cunoșteam demult o văduvă cu trei flăcăi. Îi crescuse cum putuse, îi căsătorise și se străduia să aibă fiecare casa lui, masa lui, familia lui. La început s-au înțeles bine cu toții și puneau umărul cu toții, ori de câte ori era nevoie și urneau greutățile din cale. Mama era fericită. O mulțumeau și copiii și nurorile. Dar, cum dracul are și el plan de lucru, de teamă să nu fie scos la șomaj, și-a băgat coada și-a tulburat apele.

 

Într-o zi a început cearta între frați. Motivul este greu de găsit. O neînțelegere oarecare la împărțirea unor bunuri fără valoare a declanșat avalanșa. Frații s-au bătut, s-au judecat pe la tribunale ani de-a rândul. Se amenințau cu moartea unul pe altul. Mama a încercat o vreme să facă pace, dar n-a reușit. Cât se războiau bărbații, dar cât se războiau femeile, nurorile! Părți necunoscute până atunci ale ființei lor ieșeau la lumină, precum aisbergurile la suprafața apei, puțin câte puțin.  Nimeni nu mai credea că se va face pace în acea familie,  că vor mai putea să stea vreodată acei frați la aceeași masă.

 

După mai bine de douăzeci de ani de scandaluri, de judecăți și de ură înfierbântată, când proprii lor copii ajunseseră la vârsta căsătoriei, iată că s-a petrecut în viața bărbaților ceva neprevăzut.

 

La nunta unei rude apropiate, a participat mama-văduvă, cei trei fii cu soțiile și copiii lor. Nu vorbiseră unii cu alții de mulți ani, așa cum am spus. Este obiceiul la noi, ca după ce tinerii se cunună, întreg alaiul de nuntași să iasă în fața bisericii și acolo să facă horă. Așa au făcut și de data aceasta. 

 

Nu știu cum s-a întâmplat, dar parcă Duhul Sfânt s-a pogorât în sufletul oamenilor acelora. Cineva a venit repede în biserică și m-a chemat afară. În fața bisericii am privit și nu-mi venea să cred. Cele trei nurori o înfășcaseră pe mama-soacră și o trăseseră în vârtejul jocului. În momentele acelea uitaseră de toate necazurile  și dușmăniile care-i despărțiseră de ani și ani. Lumea toată rămăsese înmărmurită. Lăutarii cântau o învârtită oltenească amețitoare. Bătrâna se ținea greu pe picioare. Numai de joc nu-i ardea, dar nu se putea opune brațelor vânjoase ale nurorilor. Simțea și ea, așa cum simțeam toți privitorii, că se produce o minune în viața lor.

 

Flăcăii bătrânei, bărbați în puterea vârstei, au privit înmărmuriți câteva minute, fără să se dezmeticească. Nu le venea să-și creadă ochilor.  Nu credeau că este adevărat. Instinctiv, s-au privit apoi unul pe altul.  Parcă prin suflet le-a trecut aceeași întrebare: ,,Oare, de ce m-am certat eu cu frații mei?”  Niciunul n-a găsit răspuns. Uitaseră totul. S-au simțit iarăși copii.  S-au prins și ei în horă, alături de mama și soțiile lor. Era o horă nebună, o horă a fericirii, a regăsirii. Cei de pe margine, care cunoșteau bine situația acelei familii, plângeau. Nu puteau rezista emoției.  Familia se regăsise, după zeci de ani de rătăcire. În momentele acelea parcă am simțit aripa Duhului Sfânt trecând ca o adiere peste sufletele celor de față.

 

Mulți au zis că împăcarea s-a datorat numai nurorilor, dar cred că acolo s-a  petrecut ceva mai mult! Și, totuși, se poate!

 

(Puterea nurorilor, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  X(1998), nr.  2130(29 mai), p. 6; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp.  113 - 114; în vol.  Inima mamei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  90-91).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

AVARUL

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Avarul pune mare pret pe lucruri; pe oameni, cei care au nevoie de lucruri, nu-i pretuieste; îi pare rau de obiecte, nu-i pare rau de oameni, desi omul este fiinta nepretuita. Pe sine se iubeste, pe altul nu. Tot ceea ce pretuieste el este pâna la urma gunoi, apa care curge si nu se mai întoarce. Domnul este pentru toti oamenii izvor nesecat; El a pus totul la picioarele omului, lumea întreaga.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 218

 

 

PUIUL SI APA

Sfantul Simeon din Dajbabe

 

 

Puiul îsi înalta capul numai atunci când bea apa, pe când crestinul cel bun îsi înalta gândurile spre Dumnezeu în toata vremea.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53





Disperarea unei mame

 

 

Doamna D. N. îmi scrie cu disperare. Se simte cea mai nenorocită mamă din lume. Fiul său, trecut demult de treizeci de ani, nu și-a găsit altă meserie decât aceea de a cânta la chitară prin baruri, restaurante și la petreceri. Mamei nu-i place nici meseria aceasta de ,,a-i cânta diavolului”, nici mediul în care se desfășoară și nu se poate împăca cu gândul că fiul său nu a putut să realizeze altceva în viață. Doamna D. N. recunoaște că fiul său e credincios în intimitatea sa, obișnuiește să se închine și să se roage. Doamna a rugat și pe alți preoți s- ajute în acest sens, dar n-a găsit înțelegere.

Stimată doamnă, respect grija dvs. legitimă pentru propriul fiu, dar, fără a vă jigni,  am impresia că faceți furtună într-un pahar cu apă. Fiul dumneavoastră nu mai este copil. Dânsul are responsabilități față de propria familie, față de copiii săi. Dacă până acum nu s-a calificat într-o altă meserie,  credeți că va face-o acum, de dragul meu? Mă îndoiesc! Și, la urma-urmei, ce găsiți rău în a cânta la chitară? Poate nu vă place dumneavoastră, dar le place atâtor oameni serioși. Dacă fiul dumneavoastră poate aduce o rază de bucurie și încredere în viața unor oameni, dacă poate să aline pentru câteva momente  grijile de zi cu zi ale celor ce-l ascultă, ce e rău în asta? Fiecare generație cu vremea și cântecul ei, doamnă!

 

Cred că aveți un fiu minunat, dacă iubește atât de mult muzica. Și cred că știe și meserie, din moment ce poate trăi din muzică. E o meserie nobilă, divină doamnă, și fiți mândră de fiul dumneavoastră. de ce vreți să-și lase această meserie? Ce vreți să facă altceva? El pentru asta s-a pregătit.

 

Vedeți bine câte concedieri se fac din toate instituțiile. Oameni cu studii superioare rămân pe drumuri, șomeri. Mulți dintre aceștia ar vrea să știe să cânte ca fiul dumneavoastră, dar nu știu și nu pot. Dacă dânsul își face bine meseria, nu e amenințat nici dumnealui, nici familia de lipsuri. Desigur, își amintește și de părinții săi și le dă o mână de ajutor, dacă are de unde. Faptul că a rămas credincios și că-și crește copiii în frica lui Dumnezeu este un motiv în plus să vă spun că sunteți o mamă fericit.  Nu vă mai faceți atâtea griji pentru dânsul. Creați stări de tensiune și conflict în familie, sunteți o  nefericită și-i faceți și pe alții nefericiți. Luați lumea așa cum este, doamnă, nu cum ar trebui să fie. Idealul e greu, uneori e imposibil de atins. Îngrijiți-vă și de-ale sufletului dumneavoastră, de nepoței. Iubiți-v fiul și nu-i faceți necazuri. Probabil că are el destule.

 

Dumnezeu să vă fie într-ajutor!

 

(Disperarea unei mame, în ,,Cuget Românesc", Bârda, an.  II(1993), nr.  2, p. 4; în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  III(1991), nr.  468(27 nov.), p. 1, 3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  215-216; în vol.  Inima mamei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  70-71; în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  I, 2004, pp.  178 – 179).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

POMUL BINE INRADACINAT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Pomul bine înradacinat în pamânt se dezvolta si aduce roade. Sufletul puternic înradacinat în Dumnezeu prin credinta si dragoste – ca prin niste radacini duhovnicesti – la fel se dezvolta duhovniceste si aduce roadele virtutilor placute lui Dumnezeu, multumita carora el traieste acum si va trai în lumea viitoare. Pomul dezradacinat înceteaza sa mai traiasca; el nu mai primeste viata pe care o sorbea din pamânt prin radacinile sale. De asemenea, sufletul celui care a pierdut credinta si dragostea si nu mai ramâne în Dumnezeu, în Care singur poate avea viata, moare duhovniceste. Ceea ce este pamântul pentru plante, Dumnezeu este pentru suflet.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 67-68

 

 

 

BATRANETEA

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Aceasta vârsta e caracterizata de preocuparea neîncetata si de grija aparte pentru viata cealalta. Desconsiderarea clipei prezente si predispozitia pentru cele viitoare sunt mai mult decât evidente. Batrânetea se afla în cautarea unei alte vieti; ea nu poate îndura gândul ca duhul care salasluieste în trup si îi da viata urmeaza sa se piarda definitiv. Dorul ei se îndreapta spre eternitatea pe care o simte aproape, întrucât sufletul sau este chemat sa traiasca si sa lucreze în vederea vietii viitoare: deja traieste mai mult pentru viata de dincolo decât pentru cea de aici.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 22.



Apostazia

 

 

Doamna G., farmacistă, e disperată. Fiul său L., student la medicină, s-a îndrăgostit de o tânără penticostală, vrea să-și abandoneze credința ortodoxă și facultatea, pentru a deveni el însuși penticostal și a urma o școală de pastori. Biata femeie a folosit toate argumentele de care dispunea, dar n-a reușit să-și convingă fiul să nu facă un asemenea pas.

 

Domnul L. a fost ținut în copilărie departe de biserică. A învățat în familie să se închine și să spună o rugăciune. Atât! Familia se temea ca nu cumva fiul să facă vreo imprudență și să se descopere că el a primit o educație religioasă în familie. Mergând într-un centru universitar și scăpând de sub supravegherea mamei, a căzut ușor victima primei tentații. Era prima dragoste, dar și la primul contact cu o manifestare religioasă, prima lui participare la slujbă.

 

A fost cucerit și de fată și de atmosfera religioasă de la casa de rugăciune. Era exact ceea ce-i lipsise de-a lungul anilor. Domnul L. nu avea convingeri religioase propriu-zise. Nu era un ,,convins”, ci doar un căutător. Nu denigra Biserica Ortodoxă, pe are intenționa s-o părăsească. De fapt, nici nu o cunoștea. Știa, doar, vag, că este creștin ortodox. Atât! Mama se trezea acum, când fiul trecuse de 20 de ani, pusă în fața unei probleme, care părea insurmontabilă. Când argumentele logice se terminaseră, începuseră lacrimile și implorările.

 

Nu, doamnă, nu poate să piară fiul atâtor lacrimi și rugăciuni! Aveți toată încrederea.

 

După câteva ore de discuții cu Doamna G., situația era alta. Domnul L. nu fusese străin numai de biserica lui din cartier, ci și de cultura creștină în general, de acele capitole de istorie românească, în care elementul religios fusese mai evident. Descoperea lucruri, pe care nu le bănuise. Era înmărmurit, aflând că domnul Constantin Brâncoveanu putuse să moară împreună cu fii să pentru credința ortodoxă. S-a convins domnul L. că trebuie să-și urmeze facultatea, că are de îndeplinit o misiune nobilă în viață.

 

Dincolo de tot ceea ce am discutat, domnule L., te rog reține un amănunt. Poate ți se va părea banal, dar cred că trebuie consemnat. În lume vei întâlni multe femei. Unele dintre ele vor fi mai frumoase, mai îmbrăcate, mai bogate, mai fardate sau mai învățate decât mama dumneata. Nici una dintre acele femei nu-ți poate fi mamă adevărată. Una singură este adevărata mamă. Iubește-o așa cum este, ajut-o și nu o părăsi. E mama care te-a născut, care te-a făcut om.

 

La fel și Biserica Ortodoxă: e mama care te-a născut creștin. Te-a născut, s-a rugat pentru dumneata. E corabia care te duce pe marea vieții spre limanul Hristos.

 

Chiar vrei s-o părăsești?

 

(Apostazia, în ,,Cuget Românesc", Bârda, an.  I (1992), nr.  1, p. 4; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  231-232; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  43-44).

 

 

 

IMBRACAMINTEA FRUMOASA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca îti place sa te falesti cu o îmbracaminte frumoasa, chiar în timp ce te îmbraci cu ea, adu-ti aminte de nestricacioasa haina a adevarului, cea în care trebuie sa ne fie îmbracat sufletul, sau de Iisus Hristos, Care este îmbracamintea noastra duhovniceasca, dupa cum s-a spus: „Câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbracat” (Galateni 3, 27). Pasiunea pentru eleganta vestimentara face de cele mai multe ori sa paleasca cu totul în inima noastra gândul la îmbracamintea cea nestricacioasa a sufletului, reducând toata viata la o preocupare desarta pentru îmbracaminte luxoasa.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258

 

 

 

TACEREA CARE NE INCONJOARA

Compozitorul Arvo Part

 

 

Tacerea e întotdeauna mai desavârsita decât muzica. E de ajuns sa învatam s-o ascultam. Aceasta e problema principala. Caci, în aceasta lume, totul e atât de plin, sunt atâtea pe care de-abia le putem presimti. Bineînteles, nu vedem îngeri. Totusi, ei sunt aici. Lânga noi. În general, oamenii nu-i vad. Nu aud ceea ce ne înconjoara, în tacere.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 66-67




UMBRA TRECATOARE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Considera orice lucru în lume ca pe o umbra trecatoare, nu-i îngadui inimii sa se lipeasca de ceva, nu da importanta la nimic din cele ce sunt ale lumii, nu-ti pune nadejdea în ele. Alipeste-te de singura realitate nestricacioasa, preaînteleapta, nevazuta: Dumnezeu. „Neprivind noi la cele ce se vad, ci la cele ce nu se vad; fiindca cele ce se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice” (2 Corinteni 4, 18).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 315



Valoarea femeii

 

 

Am găsit pe internet o povestire cu acest titlu, interesantă, care ar putea să fie de folos și celor necăsătoriți, și celor căsătoriți. Din păcate, nu e semnată. Iat-o:

,,Un tată vorbea cu fiul său. Probabil că acest tată era şi un bun contabil, căci la orice lucru el folosea creionul şi hârtia. Fiul, fiind la vârsta căsătoriei, îi povestea tatălui despre viitoarea lui soţie, despre alegerea făcută:

,,– Tată, mi-am găsit aleasa inimii şi vreau să mă căsătoresc cu ea.!” Tatăl îl întreabă:

,,– Cum este aleasa inimii tale?” Fiul răspunde:

,,– Este frumoasă!”

Tatăl, vrând să „calculeze” valoarea fetei, îi spune:

,,– Ia un creion şi scrie un zero! Şi cum mai este?”

,,– Este bogată!” Tatăl îi spune din nou:

,,– Mai scrie un zero lângă celălalt! Şi cum mai este?”

,,– Este harnică!” Tatăl:

,,– Mai scrie un zero! Şi cum mai este?” Fiul:

,,– Este sănătoasă! Tatăl:

,,– Mai scrie un zero! Şi cum mai este?” Fiul:

,,– Cu nume bun!” Tatăl:

,,– Mai scrie un zero! Şi cum mai este?” Fiul:

,,– Cu multă ştiinţă de carte!” Tatăl:

,,– Mai scrie un zero! Până acum totul este zero. Şi cum mai este?” Fiul, nemulţumit de atitudinea tatălui său, îi spune accentuând fiecare literă:

,,– Tată, aleasa inimii mele este foarte evlavioasă şi credincioasă!”

Tatăl îi spune răspicat, accentuând şi el fiecare literă:

,,– Fiul meu, în faţa tuturor zerourilor scrie un unu şi vei vedea cât valorează aleasa inimii tale! Dacă este credincioasă, atunci este de milioane. Te felicit!”

(Valoarea femeii, în ,,Scrisoare pastorală”, an. XIX(2019), nr. 400, pp. 3-4; în Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol. X, 2019, pp. 618-620).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

PIETRELE

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Piatra, care-L simbolizeaza pe Hristos, simbolizeaza în acelasi timp si credinta cea tare întru El. Când Apostolul Petru a recunoscut credinta sa întru Domnul, spunând: „Tu esti Hristos, Fiul lui Dumnezeu cel Viu!”, Domnul i-a raspuns: „Iar tu esti Petru (numele lui Petru înseamna piatra), si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea”, adica pe credinta pe care el o marturisea. În acelasi fel Petru (piatra), în Epistola sa, îi numeste pe credinciosi pietre vii: „Apropiati-va de El, piatra cea vie, de oameni într-adevar neluata în seama, dar la Dumnezeu aleasa si de pret. Si voi însiva, ca pietre vii, ziditi-va drept casa duhovniceasca” (1 Petru 2, 4-5), caci toti aceia care se boteaza în numele lui Hristos se îmbraca în Hristos si se aseamana lui Hristos. Pentru aceasta Apostolul Petru îi numeste pe crestini dupa cum si Hristos: pietre vii. Multimea pietrelor de pe pamânt simbolizeaza multimea credinciosilor din toate timpurile, de la începutul lumii pâna la sfârsitul ei. Luati aminte: Domnul a fagaduit lui Avraam ca semintia sa întru dreapta credinta se va face fara seaman, „ca nisipul de pe tarmul marii” (Facerea 22, 17).

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 32.

 

 

 

KILOMETRAJUL INIMII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Sa presupunem ca vrei sa faci un drum undeva, pentru o treaba oarecare, mergând pe jos, cu un vehicul sau pe apa; roaga-te lui Dumnezeu sa-ti calauzeasca mai întâi caile inimii si dupa aceea pe cele ale calatoriei pe care vrei sa o faci, sa te îndrepteze mai întâi pe caile vietii, potrivit poruncilor Sale. Trebuie sa doresti aceasta din toata inima si sa te rogi de mai multe ori în acest sens lui Dumnezeu. Cunoscându-ti dorinta sincera si stradania de a-I respecta poruncile, Domnul îti va îndrepta, putin câte putin, toate caile tale.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257




Taina mamei

 

 

Am găsit pe internet o povestire cu acest titlu, interesantă, care, sunt sigur, și Dvs. vă va place, mai ales că e plină de învățătură pentru viață, pentru relațiile de familie.

 

Faptul s-a petrecut  cu ceva ani în urmă într-unul din tribunalele Capitalei.

 

Personaje: soţia, soţul şi mama acestuia. Spectatori: publicul din sală, judecătorii şi câţiva avocaţi. Motivul procesului: o femeie bătrână şi singură, poate şi bolnavă, mama, pretinde unicului ei fiu, om în toată puterea, sănătos şi voinic, s-o ajute să-şi trăiască decent ultimii ei ani. Aşa cer legile nescrise ale omeniei. Potrivit lor, femeia s-a adresat tribunalului să-i facă dreptate. Adică să-l oblige pe fecior, inginer cu post bine retribuit, s-o întreţină pe mamă.

 

După cum era de aşteptat, tribunalul i-a acordat reclamantei câştig de cauză, cum se spune în limbajul juriştilor.  Până aici nimic deosebit. Un proces civil ca atâtea altele. Obişnuiţi cu de-alde astea, judecătorii se grăbeau să treacă la alt dosar, considerând cazul rezolvat. Abia acum începe însă povestea noastră…

 

Auzind sentinţa, ,,prea buna” noră a fost apucată pur şi simplu de o criză de furie; i s-a părut pe semne o nedreptate strigătoare la cer, ca soţul ei să-i aducă acasă, în ziua de leafă, mai puţin cu cele câteva sute de lei, pe care tribunalul hotărâse ca fiul să le dea lunar bătrânei sale mame. Şi atunci, în faţa sălii, ea a început să vocifereze, să-şi insulte soacra, s-o învinuiască de meschinărie. Cei prezenţi, stupefiaţi de această ieşire, o priveau cu justificat dispreţ.

 

Până la urmă, fireşte, tribunalul a trebuit s-o cheme la ordine. Privirile oamenilor se îndreptau acum spre bărbat. Condamnat de cei mai mulţi de atitudinea lui reprobabilă, compătimit de alţii pentru că ajunsese sub clasicul papuc, omul tăcea.  Dacă în acel moment cei trei ar fi părăsit sala, lucrurile s-ar fi oprit aici, lăsându-le celor de faţă doar gustul amar al întâlnirii cu o manifestare ce nu face cinste firii omeneşti. Ce s-a petrecut însă în sufletul bătrânei?! Până atunci nu mai fusese niciodată la tribunal. S-a uitat la chipurile celor din sală, s-a uitat la judecători, desluşind la toţi acelaşi reproş pentru fiul ei. Şi a cuprins-o un legitim şi dureros sentiment de remuşcare, de ruşine pentru ruşinea lui. S-a răzvrătit ceva în sufletul ei şi n-a vrut să lase lucrurile aşa. N-a vrut ca oamenii aceia străini să-l considere pe fiul ei ca pe un om de nimic, un nemernic. A cerut deci să vorbească, să-l apere de o asemenea bănuială nedreaptă.

 

-Rog să fiu iertată, începu ea, dar să nu credeţi că feciorul meu este un om rău la suflet. Eu îl cunosc mai bine decât oricine. Nu s-a purtat neomeneşte cu mine şi de la el nu am a mă plânge tribunalului. Eu nu aş fi făcut-o, dacă el nu m-ar fi îndemnat. Şi o să vedeţi de ce…

 

O linişte plină de nerăbdătoare atenţie se aşternu în sală. Copleşit, inginerul lăsă privirile în jos, pe când soţia lui, potolită subit, ascultă şi ea uimită.

 

-Eu sunt femeie simplă, a continuat bătrâna parcă îmbărbătată. Am muncit mult şi din greu ca să trăiesc şi să-l cresc pe el. Erau pe atunci vremuri grele, război. Singură am fost toată viaţa, n-am avut bărbat. Şi-o să vedeţi, iarăşi, de ce. Băiatul s-a purtat întotdeauna frumos cu mine: a fost cuminte, m-a ascultat, a învăţat pe brânci să-şi facă un viitor; a avut şi cap bun, nu-i vorbă. Pe urmă, când s-a făcut mai mare, a muncit, şi-a făcut un rost şi a avut el grijă de mine. Când s-a însurat, gândeam că am să-i pot fi de ajutor în casă, la copii. Sunt doar obişnuită cu munca. N-a trecut însă multă vreme şi am văzut că nora nu-şi mai găseşte locul cu mine, deşi aveau o locuinţă bună, încăpătoare. Cât despre copii… nu şi-a dorit să aibă… Un timp i-am răbdat înţepăturile. Lui nu-i spuneam nimic. Îl vedeam că munceşte, că îşi vede de treabă. Ştiam că-i bine văzut acolo unde lucrează şi mă bucuram pentru el. Nu vroiam să-l necăjesc cu ale mele. De altminteri, de faţă cu el, nora se purta altfel. El însă pleca dimineaţa şi venea tocmai seara. Uneori, se ducea prin ţară. Rămâneam acasă cu nora, că ea nu lucrează. Când nu trebăluiam prin bucătărie, mă făceam mică în colţul meu, să n-o supăr cu nimic. Toată ziulica tăceam, nădăjduind că lucrurile vor merge mai bine. Dar, n-au mers bine! Nu vă mai spun toate câte s-au petrecut. Destul că, după un timp, au izbucnit certurile între ei. Pricina eram eu. Până la urmă nici nu se mai fereau de mine. Pentru noră, banii erau lucrul de căpetenie. Într-o zi i-a strigat: ,,Ori eu, ori maică-ta! Alege!”

 

Aici nora, sub privirile ostile ale sălii, a trebuit să-şi plece privirea.

 

-Pe scurt, continuă bătrâna, n-am mai putut răbda. Fiul meu o iubea şi n-aş fi vrut să se despartă din cauza mea. Altfel de soţie îi dorisem eu. Dar ce puteam să fac? Mi-am găsit undeva o odăiţă şi m-am mutat. Numai că, tare singură pe lume mă simţeam acum! De lucrat nu mai puteam: sunt bătrână. Cu toate acestea nu mă lăsam. Mai găsisem câte ceva de împletit, de cârpit, mai mult ca să-mi treacă de urât. Pe la casa lor mă duceam rar. Fiul meu, n-am ce zice, mă ajuta. Dar soţia lui ştia cât câştiga. A început curând să-i ceară socoteala la bani; au izbucnit iar certuri. Atunci gândind că face un bine, băiatul m-a povăţuit să mă plâng tribunalului. Să nu mai aibă soţia lui ce spune, pentru că, dacă aşa va hotărî legea, el nu poate face altfel… Văzându-vă cum îl priviţi, m-am căit că l-am ascultat. Să ştiţi că nu este un om rău la suflet… Poate nu vă spuneam asta, dar nu m-a răbdat inima când am auzit-o aici pe soţia lui strigând…

 

Bătrâna ezită puţin. Îşi şterse lacrimile cu mâna tremurândă şi, parcă aducându-și aminte de un lucru îndepărtat, povesti mai departe cu un vădit sentiment de uşurare.

 

-Şi aş vrea să vă mai spun ceva…, ceva, care nu am mai spus până acum nimănui.. Nici chiar fiului meu, pentru că nu am vrut să-l amărăsc… Aveam, mi se pare, vreo 18 ani, bine nu mai ştiu. Eram la părinţi o droaie de copii. Într-o zi, ducându-mă în pădure să adun uscături pentru foc, am auzit un scâncet. La început m-am speriat neştiind ce-i şi am început să fug. Apoi m-am dumirit. Era un copil. Avea câteva săptămâni. În jur, nici ţipenie de om. Ce era să fac? L-am luat binişor în braţe. N-a mai plâns. Cu vreascurile în spate şi cu el la piept, am plecat spre casă. La marginea pădurii m-am oprit. Mi se făcuse frică. Am lăsat copilul jos. A început îndată să plângă mai tare ca înainte. Am rupt-o la fugă să nu-l mai aud. M-am oprit însă curând; mă urmărea plânsul lui. M-am întors. Căta spre mine cu nişte ochişori atât de rugători, încât nu m-am îndurat să-l las acolo.

 

Când m-a văzut tata acasă, s-a crucit. Mi-a strigat să duc copilul unde ştiu, că lui nu-i trebuie. Tata era om aspru şi neînduplecat. Şi  văzându-mă cum îl îngrijesc, intrase la bănuială. Gândea c-o fi al meu şi i-am ascuns adevărul. Poate că şi băuse în ziua aceea, că ne-a luat la bătaie şi pe mama şi pe mine. M-a schilodit, nu alta. Mie începuse să-mi fie drag copilul şi nu ştiam ce să fac. În cele din urmă m-am hotărât să plec cu el de acasă. Ce-o fi, o fi! mi-am zis… Uşor nu mi-a fost! Nicăieri nu voiau să mă primească cu el. Să-l las, nu mă înduram. Mi-a fost însă ruşine să spun cuiva că nu-i copilul meu. Cine m-ar fi crezut atunci? Când am găsit, în sfârşit, nişte oameni mai binevoitori, care m-au primit cu băiatul, aş fi fost în stare, dacă mi-ar fi cerut-o, să muncesc doar pentru a câştiga mâncarea mea şi a copilului şi să avem un adăpost. L-am crescut singură. Arătoasă nu eram.  Cine era să se uite la o biată femeie săracă, cu un copil pe deasupra? Nu m-a cerut nimeni în căsătorie. Îl aveam pe el, soarele meu. A crescut voinic, cum îl vedeți…

 

Aici, bătrâna a tăcut descumpănită. Nu mai putea vorbi. Au podidit-o lacrimile. Printre suspine a mai adăugat doar atât:

 

-Dacă acestei femei îi pare atât de rău după bucăţica de pâine pe care mi-o dă fiul meu, vă declar că nu vreau să mai primesc nimic de la el şi îmi retrag plângerea… În sală se înstăpânise tăcerea. Oamenii îşi ştergeau ochii pe furiş…

 

 Aceasta a fost toată povestea. Fiul, copleşit de emoţie, s-a apropiat de bătrână, ascunzându-si faţa în palmele ei aspre. Soţia lui s-a ridicat descumpănită şi a părăsit sala. Nu ştiu dacă va mai rămâne alături de un bărbat care-i va aduce acasă cu câteva sute de lei mai puţin, dar ştiu că el, ,,COPILUL GĂSIT ÎN PĂDURE” nu va mai putea trăi despărţit de cea care i-a fost o MAMĂ atât de bună.

 

(Taina mamei, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XVIII(2018), nr.  375, pp.  4-5; în vol.  Scrisoare pastorală, vol.  X, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2019, pp.  226 – 230).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

SUVOIUL DE APA VIE

Fericitul Trifon Turkestanov

 

 

Câta desfatare daruiesti celor care cugeta la Tine, cât de facator de viata e Cuvântul Tau Sfânt; mai alinatoare ca mirul si mai dulce ca fagurele e grairea cu Tine. Datatoare de aripi si învietoare e rugaciunea catre Tine; inima se umple atunci de atâta cutremur, iar faptura si întreaga viata devin atât de marete si pline de tâlc. Unde lipsesti Tu, acolo doar pustietate mai ramâne. Unde esti Tu, acolo dainuieste a sufletului bogatie si precum un suvoi de apa vie se revarsa cântarea: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 127

 

 

 

NOUAZECI SI NOUA LA SUTA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Inima e prea putin pentru a îngloba tot sufletul. Sufletul exista si-n ultima celula din organismul uman. Sufletul este în tot corpul viu, 99% din organismul omului e suflet. Doar 1% este mineral, ca de aceea ochii vad si de multe ori poftesc.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 65


LECTURA

Prof. Zoe Dumitrescu-Bușulenga

 

 

..Pentru ca intram in zona computerului, am pierdut placerea de a citi. Eu sunt un cetatean al Galaxiei Gutenberg. Umanismul culturii se sprijina pe lectura, nu pe imagini fugitive. Lectura iti lasa popasurile necesare pentru reflectie, pentru meditatie. Pierderea obisnuintei lecturii este pericolul cel mai mare care ameninta planeta, pentru ca slabeste intelectul, puterea de gandire, si te face sa uiti limba. Chiar si eu, dupa ce am stat cinci ani in Italia, la intoarcere a trebuit sa pun mana pe Eminescu si pe Sadoveanu, ca sa-mi refac limba.

 

Răsplata dezertorului

 

Părintele Stelică Zoican a relatat o întâmplare cutremurătoare,  trăită de Ion Răducan, locuitor al satului Izverna, în vremea celui de-al doilea Război Mondial. O repovestim mai jos.

Toată floarea satelor românești fusese recrutată. Tineri între 18 și 40 de ani luaseră drumul frontului, lăsând în urma lor plâns și jale. Aproape din fiecare casă lipsea câte unul. Copii, femei, bătrâni erau cu lacrimile în ochi și priveau cu teamă viitorul. Așteptau cu toții, cu răsuflarea tăiată, momentul când trecea poștașul. Doar-doar le-o aduce vreo scrisoare. Voiau să știe dacă cei plecați mai sunt în viață. La două-trei zile se auzeau țipete la câte o casă, fiindcă poștașul adusese vestea că moartea le răpise pe cel drag. Plângeau, se rugau, îi făceau pomenile și parastasele cuvenite, îi puneau o cruce în cimitir și trăiau cu speranța că într-o bună zi îl vor întâlni dincolo de moarte, pe lumea cealaltă. Pământul rămânea nemuncit, fânul necosit, vitele erau rechiziționate pentru front, seceta bântuia ca moartea, ucigând și ea tot ce putea.

Cei plecați pe front nu o duceau mai ușor. Armata română, alături de cea germană, înainta din greu, dar sigur, spre Răsărit. La ordinul mareșalului au trecut Prutul. Nemții voiau cu orice preț să ocupe Rusia toată. Se dădeau lupte grele, lupte pe viață și pe moarte. Nu conta numărul morților sau răniților. Rămâneau câmpurile de luptă pline de cadavre. Când era vreme, cei rămași în viață le îngropau, când nu, le luau doar armele și plecau mai departe. În zona Odesei a fost iadul pe pământ. Acolo era și Ion Răducan cu regimentul lui. Acasă nu tăiase un pui de găină. Acum nu-l mai înspăimânta moartea. Aștepta dintr-un moment în altul să se întâlnească cu ea și parcă era un făcut, că ea întârzia mereu. Mergea înainte, dar gândul îi era tot la cei de acasă, la copii, la soție, la părinți, la consătenii lui. Doamne, ce n-ar fi  dat să fi descoperit că totul era un vis de  coșmar și că se scoală într-o bună dimineață în patul lui, în casa lui, că schimbă o vorbă cu ai casei, înfulecă ceva și pleacă în revărsat de zori la câmp, la muncă, așa cum făcuse de când se ridicase flăcăiaș în sat. Parcă niciodată nu i se păruse mai frumoasă și mai fericită viața ca acasă, în satul lui, cu toți ai lui, așa cum i se părea acum, când își amintea de ea, șezând zile și nopți în noroiul din tranșee, înfiorându-se când îi treceau gloanțele pe la ureche, când explodau obuzele la doi pași de el și-i sfârtecau camarazii de luptă. Se ruga în sinea lui, se ruga alteori în șoaptă sau cu voce tare lui Dumnezeu să-l scape de iadul acela, se ruga pentru cei de acasă, pentru pace, pentru viață, pentru ce știa și pentru ce nu mai știa.

De la o vreme, când luptele se încrâncenaseră peste măsură, în mintea lui Ion Răducan a început să se zămislească gândul dezertării. Știa că este deosebit de riscant, dar parcă nu mai avea de ales. Nu putea crede că dacă merge înainte cu frontul se va mai întoarce vreodată acasă; dacă dezerta, putea fi prins și împușcat fără milă, fie de români, fie de nemți, fie de ruși. Până acasă erau aproape două mii de kilometri, așa cum socotea el. Trebuia să-i străbată pe timp de noapte, orientându-se după stelele cerului, după Drumul Robilor, așa cum făceau strămoșii lui, când erau răpiți de hoardele tătare. Nu avea bani, nu avea mâncare, nu știa limba rusă. Și, totuși, dorul de casă, de familie, pe de o parte, neînțelegerea unui război absurd, moartea care secera mii de vieți nevinovate în fiecare zi, pe de altă parte, l-au convins că trebuie să facă pasul decisiv, indiferent de consecințe.

Pentru ca să-și pună planul în aplicare, și-a făcut rost de încă două rânduri de haine soldățești, rusești și nemțești, pe lângă cele românești. Nu a fost greu, fiindcă morții erau amestecați pe câmpul de luptă și putea să își aleagă ce dorea. Într-o noapte, s-a strecurat din tranșeu și s-a depărtat ușor-ușor de linia frontului. Era înarmat cu un pistol-mitralieră, iar în buzunare înghesuise câteva benzi de cartușe. Nimeni nu l-a sesizat. A luat-o peste câmp, când pe burtă, când în genunchi, când cocoșat. Inima-i bătea să-i spargă pieptul, aștepta dintr-un moment în altul un glonț ucigaș.  Șoptea în sinea lui o rugăciune, dar rațiunea nu mai putea să urmărească textul. Dimineața era destul de departe de linia frontului. S-a ascuns în niște stufărișuri pe valea unui râuleț și a rămas acolo până s-a lăsat din nou întunericul. Noaptea a pornit din nou. Era frig, începutul lui decembrie 1943. Îmbrăcămintea lui era subțire, sărăcăcioasă, trupul vlăguit de neodihnă și de foame. Își dădea seama că trebuie să facă ceva, că așa nu mai poate continua. Se apropiase de un orășel din zona Odesei. Știa că acolo sunt garnizoane germane, care supraveghează populația. S-a îmbrăcat nemțește și s-a apropiat de localitate. S-a strecurat ca o umbră pe străzi, ascunzându-se înfricoșat, când se apropia câte o santinelă. La un moment dat, și-a luat inima în dinți și a deschis o poartă. A bătut ușor la ușă de mai multe ori. Nu i-a deschis nimeni. Ușa nu era încuiată. A pătruns în casă. Era o locuință de oameni înstăriți. Undeva, la o ferestruică, se vedea o rază de lumină. A înaintat pe coridor, atent, cu pistolul pregătit să riposteze în caz că e atacat. A deschis ușa camerei unde era lumină. Două femei îl priveau îngrozite. Ca la o comandă, au căzut în genunchi în fața icoanei Maicii Domnului. Așteptau să fie împușcate. Ion Răducan a rămas o clipă descumpănit. Se așteptase să fie străpuns de o rafală de mitralieră. Acum, în fața lui erau două ființe fără apărare. S-a lăsat ușor în genunchi, lângă ele și a început și el să se închine și să se roage.

Femeile au prins curaj, când l-au văzut îngenuncheat lângă ele, când l-au văzut făcându-și Sfânta Cruce.  După o vreme s-au ridicat. Cele două femei erau mamă și fiică. Tremurau. În localitate se întâmplaseră multe cazuri, când soldații germani violaseră femei, împușcaseră  oameni. Ion s-a aplecat, le-a luat mâinile într-ale sale și le-a sărutat. Le-a făcut semn cu mâna la gură, că-i este foame. În câteva minute, femeile au scos ca din pământ tacâmuri și mâncare. S-au închinat toți trei, au rostit fiecare în șoaptă, pe limba lui, rugăciunea Tatăl nostru. S-au așezat la masă. Femeia cea tânără știa mai multe limbi, printre care și germana. A încercat să intre în vorbă cu el și atunci au înțeles că e român. Cea vârstnică știa cuvinte românești, fiindcă avusese în copilărie vecini români. Mai prin cuvinte, mai prin gesturi, Ion le-a explicat că vrea să se ducă acasă. Le-a arătat o poză, în care era cu soția și copiii. Le-a câștigat încrederea femeilor. A rămas la ele timp de trei luni, până a dat spre primăvară și frontul se depărtase mult. Ion era foarte respectuos, așa cum învățase el de la părinți în copilărie. Muncea în gospodărie, tăia lemne, făcea toate treburile, iar femeile erau foarte mulțumite de el. Nu le-a supărat, nu le-a jicnit, iar primăvara când a plecat, aveau toți trei lacrimi în ochi, când și-au luat rămas bun.

Ion a rătăcit luni în șir, înaintând câte puțin, noapte de noapte, spre Prut. Nu știa unde se află, știa doar că trebuie să ajungă acasă. Mânca iarbă, lăstari, frunză și înainta spre apus. Într-o noapte a fost somat de o garnizoană. Erau români. L-au prins și l-au arestat.  A trebuit să dea multe declarații, să fie supus la multe anchete. A fost deferit Tribunalului Militar și apoi Curții Marțiale pentru dezertare de pe front. Între timp, lucrurile s-au schimbat și armata română a întors armele împotriva nemților. Toți cei aflați în curs de judecată au trebuit să mai aștepte. La începutul lui decembrie 1944, Ion a fost dus la Curtea Marțială. Completul de judecată era format din judecători români și sovietici. Erau procurori români și sovietici. Între timp, se strânseseră noi probe. Cei mai mulți dintre cei judecați, dezertori ca și Ion, au fost condamnați la moarte. Erau la dosar plângeri împotriva lor pentru fapte grave, pe lângă dezertarea propriu-zisă. Unii uciseseră, alții violaseră, alții răniseră sau se comportaseră necivilizat cu populația rusească. La proces erau uneori și ruși, aduși fie ca părți vătămate, fie ca martori.

Ion era sigur că va fi și el condamnat la moarte. Când a intrat în sala de judecată era un cadavru viu. Nu mai știa nici cum îl cheamă. Răspundea buimac, parcă de pe altă lume. Și, totuși, ceva se întâmpla. Judecătoarea aceea care conducea completul de judecată îi era cunoscută. Nu știa de unde. O privea  și nu înțelegea dacă e vis sau realitate. Nu-i venea să-și creadă ochilor. Femeia aceea, judecătoarea, nu era alta decât gazda lui cea tânără, la care locuise în iarna precedentă. Oare, ea îl recunoștea? Parcă ceva îi licărea în ochi, parcă buzele ei schițaseră un zâmbet abia perceptibil. Împotriva lui nu erau plângeri. Singura vină era doar dezertarea de pe front. Pentru asta i-au dat doisprezece ani de pușcărie. A făcut jumătate din ei, fiindcă a câștigat prin muncă.

Ion Răducan s-a întors acasă prin 1950. Nimeni nu mai știa ceva de el. Îi făcuseră cei de acasă toate pomenile și toate parastasele. A trăit până pe la 80 de ani. Cui avea timp să-l asculte îi spunea povestea lui și nu uita să se întrebe, dacă judecătoarea l-a cunoscut sau nu, dacă ea l-a scăpat de la moarte. Sfătuia pe oricare, tânăr sau bătrân, de câte ori avea prilejul, să nu uite că Dumnezeu veghează asupra noastră, că nu lasă nerăsplătită fapta bună, sau nepedepsită fapta rea. ,,Cinstea, mă, tată, te scoate și din ghearele morții!” nu uita el să precizeze de fiecare dată.

(Răsplata dezertorului, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XVI(2017), nr.  345, pp.  3-4; în ,,Națiunea”, București, 2017, 26 mart., ediție on-line(http://www.  ziarulnatiunea. ro); în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  IX, 2018, pp.  376-384).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

LUMINA SI INTUNERIC

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. De cauti lumina materiala, adu-ti aminte de lumina spirituala, fara de care sufletul ramâne în întunericul patimilor si al mortii spirituale. „Eu, Lumina am venit în lume – zice Domnul – ca tot cel ce crede în Mine sa nu ramâna în întuneric” (Ioan 12, 46).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258



Piranda

 

 

Noul meu prieten este patronul unui magazin de mărunțișuri. În vremurile lui bune a fost inginer respectat de colegi, de șefi și de subalterni într-o mare întreprindere. Acum încearcă să supraviețuiască. Într-o zi, trecând pe la magazinul său, a trebuit să zăbovesc un ceas și să-i ascult o destăinuire despre oameni și fapte de demult…

 

        ,,- Părinte, eu am crescut cu țiganii. Vecinii noștri erau țigani. Aveau o droaie de copii. Am învățat țigănește, cum și ei învățaseră românește. Veneau copiii la noi, mă duceam la ei, mâncam de multe ori împreună, fie la mine, fie la ei. Tatăl lor era om bogat. De multe ori arunca un butur întreg pe cărbuni, aștepta să se rumenească bine, îl scotea, îl împărțea în ciosvârte mari și ne îndemna să mâncăm. Între țigănușii cu care am crescut era și o țigăncușă. Era frumoasă, bat-o s-o bată! Se purta curat și se vedea că are stofă fină în sufletul ei. Toți îi spuneam Piranda și așa i-a rămas numele până a plecat din oraș. Era de vârsta mea. Am fost cu ea coleg de clasă până am terminat liceul. De multe ori tatăl ei a vrut s-o retragă de la școală și s-o mărite, dar tata s-a opus și, cu chiu cu vai, a reușit să-l convingă pe țigan s-o lase să termine școala. Eram bun prieten cu ea. O iubeam și ea zicea că mă iubește. Cred că tata se gândea s-o facă noră.

 

După ce-am terminat bacalaureatul, în fața noastră era marele monstru al examenului de admitere la facultate. Eu vream să urmez mecanica. Piranda voia să dea la Medicină. Taică-său nici nu vrea să audă. Îi găsise ginerică, se tocmise cu părinții acestuia, ajunseseră la înțelegere și în vară urma să facă nunta. I-a spus fetei să se pregătească, fiindcă nunta îi bate la ușă. Toate rugămințile fetei de-a lăsa-o să se pregătească pentru examen au răsunat în van. A încercat și tata să vorbească cu țiganul, dar degeaba. Nuntă și mai mult nimic. A doua zi, dimineața, Piranda nu-i! Dispăruse. Au căutat-o peste tot. Degeaba. Au anunțat miliția, procuratura. Au început căutările. Către seară, tata l-a chemat pe țigan și i-a spus: ,, - Fii liniștit, că fata e bine! Eu am primit-o la mine și se pregătește de examen!” Atât i-a trebuit țiganului. A reclamat până la București pe tata pentru răpire și sechestrare de persoană. Știa legile. Au venit de la miliție, de la procuratură, de la securitate, de la protecția copilului. Tata îi primea pe toți cu bunăvoință și o chema pe Piranda să vorbească cu ei. Sigură pe sine, hotărâtă să-și împlinească idealul cu orice preț, Piranda dădea declarații peste declarații: sunt majoră, vreau la facultate, ci nu să mă mărit, așa cum vrea tata; nu sunt răpită, nu sunt sechestrată; oamenii aceștia mi-au întins o mână de ajutor și-mi sunt mai mari binefăcători decât părinții mei!” Anchetatorii o priveau uimiți de frumusețea ei și de fermitatea cu care își urmărea idealul. În final, încheiau un proces verbal și spuneau că e cel mai frumos caz pe care l-au avut de rezolvat în cariera lor.  Piranda a dat la Medicină în București și a reușit. Eu am reușit la Cluj. Eram un derbedeu. Vream să mă însor. I-am spus Pirandei și am cerut-o de nevastă. Mi-a spus că ar vrea, dar numai după ce termină facultatea. Să fie sănătoasă! Eu m-am însurat, ea a continuat studiile. Au ajutat-o părinții ei, dar a ajutat-o și tata cât a putut, poate mai mult decât pe mine. Parcă era copilul lui. A fost printre șefii de promoție. A fost repartizată la un spital central din București. A ajuns Piranda profesor universitar și medic de renume. A participat la congrese în străinătate. Când venea în Severin, prima dată venea la noi. Îmi iubea părinții mai mult decât pe părinții ei.

 

În urmă cu câțiva ani, când a murit tata, am anunțat-o și pe ea. Așa-mi spusese ea. A venit imediat. Nimeni nu l-a plâns pe tata, cum l-a plâns fata asta. Spunea tuturor,în hohote de plâns, că dacă tata nu ar fi ajutat-o, azi ar fi fost o țigancă oarecare pe marginea străzii. Datorită lui a ajuns cineva în lume. Acum și părinții ei sunt mândri și nu le vină a crede că fata lor a ajuns acolo sus!”

 

(Piranda, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XVI(2016), nr.  343, pp.  4-5; în vol.  Scrisoare pastorală, vol.  IX, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2018, pp.  350-352).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

R O U A

Sfantul Ignatie Briancianinov

 

 

Dincolo de îngradirea manastirii, înspre apus, se întindea o pajiste larga. Pe atunci ea era acoperita cu iarba deasa si frageda, cu flori salbatice felurite, care înfloreau fara nici o grija si raspândeau o buna mireasma, fiind în deplina slobozenie si în largul lor. În ziua aceea s-a pogorât peste ele belsug de roua. Nenumaratele ei picaturi se întrezareau pe fiecare floare, pe orice tulpina sau frunza marunta, si în orisicare dintre picaturi se oglindea foarte deslusit soarele; fiece picatura raspândea raze aidoma cu cele ale soarelui. Poiana arata ca un covor întins de catifea, peste care, prin verdeata deasa si plina de lumina, o mâna îmbelsugata a risipit o multime nemarginita de pietre pretioase multicolore, cu minunate nuante si jocuri de lumina, cu raze si cu stralucire. Era ca si cum ar fi spus cineva: „Priveste! Soarele este pe deplin înfatisat în fiecare smerita, dar si curata, picatura de roua: asemenea si Hristos este prezent si ni Se daruieste în întregime la Sfânta Cina, în fiecare biserica crestin-ortodoxa. El împartaseste lumina si viata celor care se fac partasi Lui si care, unindu-se cu Lumina si Viata Dumnezeiasca, devin ei însisi stralucire si viata. Întocmai si picaturile de roua, primind în sine razele soarelui, încep ele însele sa raspândeasca lumina aidoma cu cea a soarelui”. Daca astrul cel material si vremelnic – creatie a Ziditorului, Care, fara de osteneala, într-o singura clipita l-a adus întru existenta – se poate oglindi deodata în nenumarate picaturi de apa, atunci de ce oare n-ar putea Însusi Ziditorul Cel Atotputernic si Omniprezent sa fie pe de-a-ntregul de fata prin al Sau Preasfânt Trup si Sânge, prin Dumnezeirea Sa unita cu acestea, sa fie de fata, în acelasi timp, în nenumarate biserici unde, prin voia si porunca Sa, Atotfaptuitorul si întru tot Sfântul Duh este chemat sa Se pogoare asupra pâinii si vinului, spre a savârsi Taina cea mai mare, cea mai izbavitoare si cea mai de nepatruns?

 

Sfantul Ignatie Briancianinov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 20-22





Cuvioasa Teofana Basarab

 

 

Pentru a înţelege mai bine pe Teofana Basarab, trebuie să înţelegem contextul istoric în care a apărut ea. Sunt intrigat de multe ori, când, trecând pe coridoarele şcolilor, întâlnesc tablouri ale lui Basarab I, în care scrie că a fost domnitor al Tării Româneşti din 1330 până în 1352.

 

Ei bine, cu mult timp înainte, el condusese Ţara Românească. Încă din 1323, lupta alături de bulgari ca să îi apere de bizantinii, care vroiau malul Mării Negre. Încă din 1323, se luptă cu tătarii la Întorsura Buzăului şi îi goneşte până în nordul Mării Negre şi de acolo avem ţara lui Basarab, Basarabia. Încă din 1323, până în 1330, se amestecă în luptele din Banat, dintre nobilii de acolo şi curtea de la Buda, iar Basarab are un cuvânt foarte puternic de spus.

 

Basarab se căsătoreşte cu Marghita, o unguroaică de aici de la Turnu Severin (Severinul era stăpânit în momentul respectiv de către unguri, cavalerii ioaniţi erau foarte puternici aici înainte de 1330) de religie  catolică. Basarab, din diplomaţie, poate mai puţin din iubire se căsătoreşte cu ea, construieşte o mică mânăstire la Câmpulung Muscel, întreţine legături foarte strânse cu Mehedinţiul şi încerc să cred că originile Basarabilor sunt din părţile Mehedinţiului, având în vedere nu numai legăturile strânse pe care le au toţi moştenitorii lui Basarab cu podişul Mehedinţiului, dar şi frecvenţa foarte des întâlnită a numelui de Basarab în satele din podişul Mehedinţiului, începând de la Bâlvăneşti în sus.

 

  Basarab I are două fiice: Teodora[1], Ruxanda şi un fiu, Nicolae Alexandru. Din raţiuni politice mai cu seamă, îşi căsătoreşte aceste două fiice cu doi tineri, unul bulgar, altul sârb, care vor ajunge Ţari, respectiv Ivan Alexandru, nepotul lui Mihail Şişman, ţarul bulgar şi pe Ruxanda cu Ştefan Dușan, care va ajunge Ţar al Serbiei. Era o mişcare politică extraordinară în contextul vremii, pentru a asigura stabilitatea, pentru a-şi asigura sprijinul din sud. Cât o fi fost de sinceră căsătoria dintre Teodora şi Ivan Alexandru, nu știm.

 

  Cert este că, timp de mai bine de un deceniu, Ivan Alexandru guvernează mai mult cu numele, pentru că Teodora, fostă Basarab, are o activitate extraordinară în plan politic, dar mai ales în plan cultural. Se creează la Loveci o adevărată şcoală de cultură, bulgară bineînţeles, unde se traduc şi se copiază manuscrise de la Muntele Athos, de la curtea bizantină. Multe dintre ele astăzi sunt la mari biblioteci şi muzee de la Londra, Graz, Leningrad şi Moscova. Nu mai vorbesc de cele din Bulgaria. Aşadar, Teodora desfăşoară o activitate culturală fără precedent. În urma luptei de la Verbujd, din 1330, dintre bulgari şi sârbi, moare Mihail Şişman, ţarul bătrân al Bulgariei şi locul lui este luat de nepotul său Ivan Alexandru, despotul de Loveci, respectiv soţul Teodorei.

 

Ajunsă Ţarină a Bulgariei, ea încearcă să continue activitatea culturală în Bulgaria. Au împreună cinci copii, trei băieţi şi două fete.

 

Nenorocirea este că între Teodora şi Ivan Alexandru stau nişte diferenţe de caracter enorme. Ivan Alexandru era un om foarte uşuratic şi foarte afemeiat. Un oportunist, care nu pregetă să sacrifice orice valoare spirituală, pentru a-şi împlini scopul.

 

Dovadă că, în calitate de ţar al Bulgariei, nu ezită să se dea bine cu evreii din Târnovo, se îndrăgosteşte de o evreică frumoasă dar foarte bogată, o alungă pe Teodora Basarab de la Curte, în 1347, deci la numai 24 de ani de căsnicie, se căsătoreşte cu această evreică, pe care o botează creştină ortodoxă şi îi pune numele la botez Teodora, pentru ca în acte să figureze în continuare Ţarul Ivan Alexandru şi Ţarina Teodora, cu scopul de a-i păcăli pe urmaşi. Dar nu i-a păcălit pe contemporani, pentru că bulgarii au avut un cult deosebit pentru adevărata doamnă Teodora Basarab, cunoscându-i drama.

 

Nu era vorba numai de despărţire în cadrul căsniciei Teodorei. Era şi un scurtcircuit politic foarte periculos.  Se întâmplă însă un lucru neprevăzut. Ea nu se întoarce la tatăl său, fiindcă astfel  ar fi putut declanşa un adevărat război, aici, în Balcani, între Ţara Românească şi Bulgaria, ci ea se călugăreşte. Primeşte această lovitură pe care i-o dă viaţa, cu smerenie, ca pe un dat de la Dumnezeu.

 

Dar nenorocirea nu se opreşte aici. Evreica, noua Ţarină a Bulgariei, încearcă să-şi facă loc precum puiul de cuc şi otrăveşte pe Ivan Asen, unul dintre fii Teodorei cu Ivan Alexandru.                                                                                                                                                                        

 

Există o miniatură şi am această fotografie a ei, în care maica Teofana, - Teofana fiind numele pe care şi-l luase prin călugărie -, îşi plânge copilul otrăvit la catafalc. Băiatul cel mare, Straţimir, intră în conflict foarte curând cu noul frate vitreg, numit Şişman, fiul evreicei botezate Teodora, un tip foarte viclean, foarte invidios, care căuta cu orice preţ să rămână singur moştenitor al tronului tatălui său. Între cei doi nu a avut loc niciodată vreo înţelegere sau pace.

 

După unele mărturii, maica Teofana moare în 1352.

 

Poate şi pentru a-şi aplana mustrările de conştiinţă pe care le are, în urma morţii lui Ivan Asen și puțin mai târziu a lui Mihail Asen, țarul Ivan Alexandru  hotărăşte la un moment dat să-şi împartă ţara în două părţi şi partea dinspre vest o dă fiului cel mare Straţimir, fiu al Teodorei, respectiv Teofana Basarab, iar acesta se mută la Vidin, unde îşi face capitala. Apar, din 1356, două ţarate în Bulgaria, cel de est şi cel de vest. Cel de răsărit este condus de Ivan Alexandru, care îşi asociază foarte curând pe Şişman, iar cel de vest este condus de Straţimir.

 

Strațimir ia cu sine la Vidin și osemintele mamei sale și le îngroapă undeva, la o mănăstire din apropierea Vidinului. Straţimir se căsătoreşte, din interese politice bineînţeles, cu vara lui primară, din păcate, Ana, fiica lui Nicolae Alexandru, fratele mamei. Asemenea căsătorii se întâmplau des la curţile domnitoare, cum tot aşa se făceau căsătorii, din interese politice, între copii de 5-6 ani, iar copiii nici nu se vedeau.

 

Ana, o fată foarte inteligentă, parcă sub îndrumarea duhului soacrei sale, începe o activitate culturală fără precedent la Vidin. Şi reuşește să facă, la scurt timp, din Vidin cel mai puternic centru cultural medio-bulgar al vremii. Se traduc şi se copiază nenumărate manuscrise. Important este un florilegiu de vieţi de sfinte, anexat unei Psaltiri.  Se propunea un model de viaţă creştinească şi călugărească prin acest florilegiu, care astăzi se află la Biblioteca Universităţii din Graz, Austria.

 

Slăbirea ţării şi frecuşurile dintre cei doi fraţi, Straţimir şi Şişman, fac ca pericolul turcesc să avanseze foarte mult spre Bulgaria. Se va ajunge la 1393, ca ţaratul de răsărit, condus de Şişman, să cadă sub turci. Şişman se pare că este luat ostatic și ucis. Peste trei ani va cădea şi cel de apus, condus de Straţimir. Din acel moment, nu se mai ştie nimic de familia domnitoare a lui Straţimir, iar țarul va fi ucis la scurt timp după arestare la Brusa.

 

Pe domniţa Teodora Basarab, devenită mai apoi maica Teofana, o vedem ca pe o altă Ana lui Manole, pe care nu soţul, ci tatăl ei, o zideşte la temelia statului român. Nu putem înţelege altfel o căsătorie încheiată din raţiuni politice. Nu putem înţelege altfel o femeie umilită, persecutată de propriul soţ, cu un copil otrăvit de concubina soţului, alungată de la curte şi obligată să se călugărească, ea, împărăteasa ţării. Nu putem înţelege altfel tăcerea şi supunerea ei, decât ca pe o autojertfire în folosul păcii, echilibrului politic, în folosul neamului său. Drama personală şi eşecul în căsătorie al Doamnei Teodora ar fi putut declanşa conflicte armate între români şi bulgari, ar fi slăbit puterea românilor în faţa expansiunii tătare şi turceşti. Răbdarea ei şi înţelegerea situaţiei ca pe o rânduială de la Dumnezeu, bunătatea şi înţelepciunea, grija pentru operele de cultură, au făcut pe bulgari să îi atribuie maicii Teofana aură de sfântă și să o cinstească în consecinţă, ca pe o personalitate  de frunte a vieţii lor politice şi religioase din epoca medievală.


*

*      *

Din parcurgerea şi studierea acestui vast material, am înţeles şi am fost uimit de înţelepciunea şi de curajul întemeietorilor noştri de ţară.

 

Într-o vreme în care nimeni nu ne recunoaşte existenţa, într-o vreme în care mari puteri, precum regatul Ungariei şi hoarda tătarilor îşi disputau întâietatea întru stăpânirea acestor părţi de lume, într-o vreme în care nu se ştia clar până unde se întinde catolicismul şi până unde ortodoxia, într-o vreme în care imperii precum cel bizantin se îndreaptă spre prăbuşire, iar altul mai puternic, cel otoman, ameninţă din sud, românii se afirmă ca un factor de rezistenţă, ca un popor suficient de matur, care îşi cunoaşte interesele şi îşi clădeşte idealuri pentru care este în stare să lupte veacuri de-a rândul.

 

Românii dovedesc înţelepciunea de a se uni sub conducerea unui singur comandant, marele voievod, au energia necesară de a munci cu disperare pentru a crea un stat puternic şi bogat, au o abilitate politică de invidiat, au curajul extraordinar de a lupta pe viaţă şi pe moarte cu un duşman în majoritate covârşitoare la număr, instrucţie şi dotare tehnică, au capacitatea strategică de a se folosi de toate avantajele pe care le oferă configuraţia terenului în cadrul conflictelor armate, ştiu să se folosească de tratativele cu puternicii zilei, au maturitatea necesară pentru a întemeia şi consolida un stat puternic în spaţiul carpato-danubian.

 

Se clatină şi se prăbuşesc puteri mari în jurul Ţării Româneşti, Hoarda de aur, Imperiul Bizantin, Ţaratul Bulgar, Ţaratul Sârb; altele, precum Imperiul Otoman se ridică la orizont tot mai viguros, dar românii rezistă cu îndârjire şi îşi afirmă tot mai mult existenţa în contextul popoarelor europene, ei înşişi străjeri la porţile Europei.

 

Cuvioasa Teofana Basarab ne poartă în lumea balcanică, în general şi în spaţiul balcanic medieval, în special. Studierea acestei epoci, 1320-1400, este atât o lecţie de istorie, cât şi o lecţie de viaţă.

 

Dacă din istoria românilor am învăţat atâtea lucruri pozitive, din istoria bulgarilor şi sârbilor învăţăm, din păcate, multe aspecte negative. Prăbuşirea celor două ţarate, precum şi a Imperiului Bizantin, nu s-a datorat numai turcilor, ci în primul rând bulgarilor, sârbilor şi bizantinilor înşişi.

 

Oameni cu putere de decizie la timpul respectiv nu au fost la înălţimea vremii lor. Lipsa de integritate morală şi de caracter, fărâmiţarea în stătuleţe, mândria excesivă a unor capete încoronate, lipsa de legătură cu realitatea a altora, lipsa de capacităţi politice de coeziune a principalilor factori de pe scena balcanică sau chiar europeană, în vederea duşmanului comun, au făcut ca să se schimbe cursul firesc al evoluţiei acestor state pentru multe secole.

 

Este foarte interesantă şi plină de bună-cuviinţă politica domnitorilor români. Ei nu poartă războaie de cotropire. Ei îşi apără propria ţară şi propriul popor şi dau o mână de ajutor altora, care le cer aceasta, pentru a-şi apăra destinele.

 

Românii ar fi putut să dea o altă istorie sau o altă orientare politicii şi configuraţiei europene. Situaţi la cumpăna dintre marile puteri politice şi religioase ale lumii, ar fi putut să tragă oricum foloase mult mai mari. Politica lor s-a păstrat însă, în limita unei bune-cuviinţe creştineşti, care ar trebui studiată în mod deosebit.

 

Fără îndoială că în planul lui Dumnezeu acest lucru a cântărit destul de greu, ceea ce a făcut ca statele întemeiate de români nu numai să existe de-a lungul veacurilor, dar să-şi capete şi independenţa şi unitatea aproape depline.

 

În cele trei sferturi de veac de care ne ocupăm, sunt momente clare, în care o altă atitudine a românilor ar fi schimbat faţa sud-estului european pentru multe veacuri. Câteva scenarii politice ne pot edifica în acest sens. Dacă românii s-ar fi unit cu ungurii, ar fi cucerit cu uşurinţă Serbia şi Bulgaria şi de acolo până la cucerirea Imperiului Bizantin nu ar fi fost decât un pas. Dacă s-ar fi unit cu tătarii şi ar fi pornit ofensiva împotriva ungurilor, şanse de victorie ar fi fost foarte sigure. Pe baza relaţiilor de rudenie cu ţarii bulgari şi sârbi, românii ar fi putut realiza o coaliţie anti-maghiară, fiindcă toate cele trei popoare au avut de suferit de pe urma ungurilor în această perioadă.

 

Şi, totuşi, românii rămân în graniţele lor, rămân şi în religia lor, punând stavilă expansiunii înverşunate lipsite de orice scrupule aşa cum se va vedea, a catolicismului. Rămân în credinţa lor până la sfârşit, pentru că pe pământul lor nu a existat o moschee măcar. Au dat românii turcilor şi copii, şi cereale, şi vite, şi aur, şi bani, dar nu le-au dat niciodată dreptul să construiască şi să rămână pe pământul românesc.

 

Este admirabil faptul, că într-o perioadă când popoare mai puternice şi mai mari, ca  sârbii şi bulgarii, au fost îngenunchiate, ţările lor ajungând paşalâcuri turceşti, iar Ţările Române şi-au păstrat întotdeauna statutul de suzeranitate, în cel mai rău caz de vasalitate.

 

Protagoniştii români din acele timpuri au ştiut să întemeieze, să consolideze edificii statale, dar de cele mai multe ori şi-au neglijat, ori au pus pe locul doi propria lor persoană, propria lor fericire. De cele mai multe ori interesul ţării este mai presus decât interesul personal, iar sacrificarea propriilor interese, aspiraţii şi bucurii, pentru binele neamului, al ţării, este element definitoriu al fizionomiei morale al acestora.


*

*      *

Jertfa spirituală pe care o depune cuvioasa Teofana la edificiul Ţării Româneşti a contribuit din plin la stabilitatea din zonă, la asigurarea cadrului necesar unei politici menite să pună stavilă pericolelor externe politice şi religioase, care pândeau Ţara Românească.

 

În acest context, înţelegând lucrarea Cuvioasei Teofana Basarab, considerăm că noi, românii, avem mult mai multe motive să o aşezăm pe această martiră a neamului la loc de cinste în panteonul istoriei şi credinţei noastre.

 

Şi o precizare aş mai face. Despre Sfântul Nicodim s-a zis şi aşa şi așa, că ar fi sârb, că ar fi vlah, că ar fi român. E posibil să fi avut şi grade de rudenie chiar în rândul familiilor conducătoare, macedo-române. Ei bine, de Teofana Basarab suntem siguri că a fost româncă. A susţinut şi istoriografia noastră, că Sfântul Nicodim este când întemeietorul, când organizatorul vieţii mânăstireşti în Ţara Românească, dar iată că Teofana Basarab este cea dintâi călugăriţă, cel dintâi monah român cunoscut incontestabil.

 

Cu ajutorul lui Dumnezeu, am reușit să public diferite articole despre Teofana Basarab[2] și apoi am dat la lumina tiparului o carte, Viața Cuvioasei Teofana Basarab[3], care s-a bucurat de multe aprecieri. Prin grija Preasfințitului Episcop Nicodim, Episcopia Severinului și Strehaei Sfântului a întocmai un dosar de canonizare dedicat Teofanei Basarab. Și această carte a stat la baza acelui dosar. Drept urmare, la 14 februarie 2022, Sfântul Sinod a aprobat canonizarea Cuvioasei Teofana Basarab.

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 


[1] Cu Teodora Basarab mi-a făcut ,,cunoștință” pentru prima dată răposatul mitropolit Nestor Vornicescu. Cu câteva luni înainte de a trece la cele veşnice, Vlădica Nestor Vornicescu, Mitropolitul Olteniei m-a chemat la reşedinţa sa din Craiova şi mi-a spus: „Părinte Alexandre, într-un moment de răgaz am făcut o revizie asupra manuscriselor şi fişelor mele de lucru, am găsit câteva teme la care am trudit mult şi care au fost dragi sufletului meu. Îmi dau seama că timpul nu va mai avea prea multă răbdare cu mine şi nu voi reuşi să le finisez pe toate. Am în vedere efortul  pe care trebuie să îl fac cu prilejul împlinirii a două milenii de  creştinism. Vor fi manifestări în ţară şi în străinătate, congrese, simpozioane, publicaţii, volume de alcătuit. Mă voi dedica în întregime acestora. Conduc comisia de istorie bisericească comparată şi greul îmi va apăsa pe umeri. M-am gândit să îţi încredinţez două dintre temele la care am lucrat. Una este dedicată Cuvioasei Teofana Basarab, fiica lui Basarab I, întemeietorul Ţării Româneşti şi alta Xilogravurilor în cultura română. Îţi dau tot materialul cules până acum. Te rog să continui această cercetare. Eşti liber să prelucrezi acest material aşa cum crezi de cuviinţă, poţi să faci articole, studii, cărţi, treaba ta. Dacă vei menţiona undeva, măcar într-o notă de subsol, că o parte din documentaţie ţi-a pus-o la dispoziţie Mitropolitul Nestor, voi fi mulţumit. Primeşte acest odor de la mine, părinte Alexandre şi nu lăsa pe cuvioasa Teofana să moară a doua oară. Bulgarii o au trecută în calendar în rândul sfinţilor, luptă-te şi frăţia ta,  ca să fie înscrisă şi în calendarul nostru. Pe măsură ce vei studia documentaţia, vei înţelege mai bine ce vreau să-şi spun!” Am primit materialul de la Vlădica Nestor cu emoţie, cu bucurie dar şi cu teamă. Erau două teme de care nu mă ocupasem niciodată în cercetările mele. Am parcurs acasă fiecare fişă, fiecare însemnare, fiecare fotografie. Cu cât citeam mai mult, cu atât orizontul se lărgea şi problemele căpătau noi valenţe. Am avut mai întâi în vedere tema cu Teofana Bsarab. Documentaţia pusă la dispoziţie de Vlădica Nestor provenea mai mult din bibliografie bulgară. Xerocopii după cărţi, articole şi studii din literatura istorică bulgară, mai multe fotografii de obiective istorice, de miniaturi, de monede şi conducători politici. Mai multe fişe citate şi notiţe disparate privind epoca şi personajele istorice implicate, completau documentaţia. De la bun început mi-am dat seama că această documentaţie trebuie adusă la zi şi aprofundată bibliografia românească, pentru a putea întregi imaginea epocii şi a înţelege personajele. Un lucru de loc uşor în condiţiile unei biblioteci personale nu tocmai bogate. Corespondenţa cu mitropolitul se desfăşura într-un ritm destul de  alert şi în toate scrisorile nu uita să mă întrebe în ce stadiu am ajuns cu valorificarea materialului. Mă străduiam, dar lucrul nu înainta. Ce încercam să construiesc într-o zi, se dărâma a doua zi, fiindcă alte date apăreau, care schimbau concluziile precedente. Când am aflat vestea decesului ierarhului, am răsuflat oarecum uşurat, fiindcă scăpam de o sarcină destul de grea. A trecut vremea şi am continuat să completez documentaţia, dar într-un ritm mai lent şi mai aprofundat. Totuşi, nimic nu se închega. Un serial de articole publicat în cotidianul „Datina” din Drobeta Turnu-Severin, prelucra materialul cu fiica lui Basarab, mai mult sub forma unui roman istoric, ceea ce nu mă mulţumea. Nu era ceea ce mi-as fi dorit. Într-o noapte l-am visat pe Vlădica Nestor. A apărut pe ecranul televizorului, vedeam clar imaginea lui, vedeam că vorbeşte, dar nu auzeam nimic. La un moment dat, l-am auzit spunându-mi: „Păcat că laşi timpul să rezolve problemele!”. Imaginea a dispărut şi somnul meu s-a spulberat. Am înţeles şi am reluat lucrul la cartea cu Teofana Basarab. Am colindat cât mi-a stat în putinţă bibliotecile publice, librăriile, am parcurs numeroase cărţi, reviste, dar nu pot spune că am epuizat bibliografia. Tema rămâne pentru mine o preocupare permanentă, iar acest prim rod al strădaniilor mele Cu câteva luni înainte de a trece la cele veşnice, Vlădica Nestor Vornicescu, Mitropolitul Olteniei m-a chemat la reşedinţa sa din Craiova şi mi-a spus: „Părinte Alexandre, într-un moment de răgaz am făcut o revizie asupra manuscriselor şi fişelor mele de lucru, am găsit câteva teme la care am trudit mult şi care au fost dragi sufletului meu. Îmi dau seama că timpul nu va mai avea prea multă răbdare cu mine şi nu voi reuşi să le finisez pe toate. Am în vedere efortul  pe care trebuie să îl fac cu prilejul împlinirii a două milenii de  creştinism. Vor fi manifestări în ţară şi în străinătate, congrese, simpozioane, publicaţii, volume de alcătuit. Mă voi dedica în întregime acestora. Conduc comisia de istorie bisericească comparată şi greul îmi va apăsa pe umeri. M-am gândit să îţi încredinţez două dintre temele la care am lucrat. Una este dedicată Cuvioasei Teofana Basarab, fiica lui Basarab I, întemeietorul Ţării Româneşti şi alta Xilogravurilor în cultura română. Îţi dau tot materialul cules până acum. Te rog să continui această cercetare. Eşti liber să prelucrezi acest material aşa cum crezi de cuviinţă, poţi să faci articole, studii, cărţi, treaba ta. Dacă vei menţiona undeva, măcar într-o notă de subsol, că o parte din documentaţie ţi-a pus-o la dispoziţie Mitropolitul Nestor, voi fi mulţumit. Primeşte acest odor de la mine, părinte Alexandre şi nu lăsa pe cuvioasa Teofana să moară a doua oară. Bulgarii o au trecută în calendar în rândul sfinţilor, luptă-te şi frăţia ta,  ca să fie înscrisă şi în calendarul nostru. Pe măsură ce vei studia documentaţia, vei înţelege mai bine ce vreau să-şi spun!” Am primit materialul de la Vlădica Nestor cu emoţie, cu bucurie dar şi cu teamă. Erau două teme de care nu mă ocupasem niciodată în cercetările mele. Am parcurs acasă fiecare fişă, fiecare însemnare, fiecare fotografie. Cu cât citeam mai mult, cu atât orizontul se lărgea şi problemele căpătau noi valenţe. Am avut mai întâi în vedere tema cu Teofana Basarab. Documentaţia pusă la dispoziţie de Vlădica Nestor provenea mai mult din bibliografie bulgară. Xerocopii după cărţi, articole şi studii din literatura istorică bulgară, mai multe fotografii de obiective istorice, de miniaturi, de monede şi conducători politici. Mai multe fişe citate şi notiţe disparate privind epoca şi personajele istorice implicate, completau documentaţia. De la bun început mi-am dat seama că această documentaţie trebuie adusă la zi şi aprofundată bibliografia românească, pentru a putea întregi imaginea epocii şi a înţelege personajele. Un lucru de loc uşor în condiţiile unei biblioteci personale nu tocmai bogate. Corespondenţa cu mitropolitul se desfăşura într-un ritm destul de  alert şi în toate scrisorile nu uita să mă întrebe în ce stadiu am ajuns cu valorificarea materialului. Mă străduiam, dar lucrul nu înainta. Ce încercam să construiesc într-o zi, se dărâma a doua zi, fiindcă alte date apăreau, care schimbau concluziile precedente. Când am aflat vestea decesului ierarhului, am răsuflat oarecum uşurat, fiindcă scăpam de o sarcină destul de grea. A trecut vremea şi am continuat să completez documentaţia, dar într-un ritm mai lent şi mai aprofundat. Totuşi, nimic nu se închega. Un serial de articole publicat în cotidianul „Datina” din Drobeta Turnu-Severin, prelucra materialul cu fiica lui Basarab, mai mult sub forma unui roman istoric, ceea ce nu mă mulţumea. Nu era ceea ce mi-as fi dorit. Într-o noapte l-am visat pe Vlădica Nestor. A apărut pe ecranul televizorului, vedeam clar imaginea lui, vedeam că vorbeşte, dar nu auzeam nimic. La un moment dat, l-am auzit spunându-mi: „Păcat că laşi timpul să rezolve problemele!”. Imaginea a dispărut şi somnul meu s-a spulberat. Am înţeles şi am reluat lucrul la cartea cu Teofana Basarab. Am colindat cât mi-a stat în putinţă bibliotecile publice, librăriile, am parcurs numeroase cărţi, reviste, dar nu pot spune că am epuizat bibliografia. Tema rămâne pentru mine o preocupare permanentă, iar acest prim rod al strădaniilor mele s-a închegat  într-o carte.

 

[2] Coroana Domniței, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  XII(2000), nr.  2579 (23 febr.), p. 5; nr.  2580(24 febr.), p. 5; nr.  2582(26-27 febr.),p. 5; nr.  2585 (2 mart.), p. 5; nr.  2586(3 mart.), p. 5; nr.  2587(4-5 mart.), p. 5; nr.  2588 (7 mart.), p. 5; nr.  2591(10 mart.), p. 5; nr.  2592(11-12 mart.), p. 5; nr.  2594(15 mart.), p. 5; nr.  2595(16 mart.), p. 5; nr.  2599(22 mart.), p. 2; nr.  2603(30 mart.), p. 5; nr.  2606(31 mart. 9, p. 5; nr.  2607(1-2 apr.), p. 5; nr.  2610(6 apr.), p. 5; nr.  2611(7 apr.), p. 5; nr.  2612(8-9 apr.), p.  5; nr.  2613 (12 apr.), p.  5; nr.  2614(13 apr.); nr.  2615(14 apr.), p.  5; nr.  2616 (15-16 apr.), p.  5; nr.  2619(20 apr.), p.  5; 2620 (21 apr.), p. 5; nr.  2627(2 mai), p. 5; nr.  2628(3 mai), p.  5; nr.  2629(4 mai), p. 5; nr.  2631(6-7 mai), p. 5; nr.  2634(10 mai), p. 5; nr. 2635(11 mai), p. 5; nr.  2636(12 mai), p. 5; nr.  2637(13-14 mai), p.  5; nr.  2639(17 mai), p. 5; nr.  2640(18 mai), p. 5; Cuvioasa Teofana Basarab, contemporană cu Sfântul Nicodim(I-II), în ,,Datina”, XVII(2007), 27 nov. ; 28 nov., p. 4; Cuvioasa Teofana Basarab - contemporană cu Sf.  Nicodim, în vol.  600 de ani de la nașterea în ceruri a Cuv.  Nicodim cel Sfințit de la Tismana, Dr.  Tr.  Severin, Editura ,,Didahia Severin”, 2008, pp.  99-113; Teofana Basarab, în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  III, 2008, pp.  200 – 201; Cuvioasa Teofana Basarab, fiica domnitorului Basarab I al Țării Românești și țarina țaratului bulgar, în vol.  Sfinți ortodocși români din afara granițelor (vol.  realizat și îngrijit de Doamna Georgeta Bidilică-Vasilache), Cluj-Napoca, Editura Studia, 2018, pp.  169-178.

 

[3] Viața Cuvioasei Teofana Basarab, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, ed.  I-a, 2020, 276 pag. ; ed.  a II-a, 2020, 276 pag.

 

 

 

RUGACIUNEA PENTRU LUME

a Cuviosului Paisie Aghioritul

 

 

Dumnezeul meu, să nu-i părăseşti pe robii Tăi care trăiesc departe de Biserică; dragostea Ta să-i aducă pe toţi lângă Tine.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care suferă de cancer.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care suferă de boli uşoare sau grave.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care suferă de infirmităţi trupeşti.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care suferă de infirmităţi sufleteşti.

 

Pomeneşte, Doamne, pe conducătorii ţărilor şi ajută-i să conducă creştineşte.

 

Pomeneşte, Doamne, pe copiii care provin din familii cu probleme.

 

Pomeneşte, Doamne, pe familiile care au probleme şi pe cei divorţaţi.

 

Pomeneşte, Doamne, pe orfanii din toată lumea, pe toţi cei îndureraţi şi nedreptăţiţi în această viaţă, pe văduvi şi pe văduve.

 

Pomeneşte, Doamne, pe toţi cei întemniţaţi, pe anarhişti, pe narcomani, pe ucigaşi, pe făcătorii de rele, pe hoţi, luminează-i şi ajută-i să se îndrepteze.

 

Pomeneşte, Doamne, pe toţi cei înstrăinaţi.

 

Pomeneşte, Doamne, pe toţi cei ce călătoresc pe mare, pe uscat şi prin aer, şi-i păzeşte.

 

Pomeneşte, Doamne, Biserica noastră, pe slujitorii sfinţiţi ai Bisericii şi pe credincioşi.

 

Pomeneşte, Doamne, toate frăţiile monahale, pe stareţi şi pe stareţe, pe monahi şi pe monahii.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care sunt în vreme de război.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care sunt prigoniţi.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care sunt precum păsările vânate.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care şi-au lăsat casele şi serviciile lor şi se chinuiesc.

 

Pomeneşte, Doamne, pe săraci, pe cei fără casă şi pe refugiaţi.

 

Pomeneşte, Doamne, toate popoarele, să le ţii în braţele Tale, să le acoperi cu Sfântul Tău Acoperământ, să le păzeşti de orice rău şi de război. Şi iubita noastră ţară, zi şi noapte să o ţii la sânul Tău, să o acoperi cu Sfântul Tău Acoperământ, să o păzeşti de orice rău şi de război.

 

Pomeneşte, Doamne, familiile chinuite, părăsite, nedreptăţite, încercate şi dăruieşte-le lor milele Tale cele bogate.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care suferă de tot felul de boli sufleteşti şi trupeşti.

 

Pomeneşte, Doamne, pe robii Tăi care ne-au cerut nouă să ne rugăm pentru ei.

 

 

~*~

 

(din “Sfinte rugăciuni ale creştinului ortodox“, Mănăstirea Sihăstria Putnei, 2006, sursa online: http://amcuce.wordpress.com)

 

 

 

 

OGLINDA PRAFUITA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca oglinda prafuita sau afumata nu-ti arata nimic, oricât ai privi într-însa; însa de vrei sa-ti vezi chipul si murdariile de pe el, atunci trebuie sa o stergi. Asemenea este si constiinta omeneasca: daca e pângarita cu multe naravuri pacatoase si cu o viata nelegiuita, omul nu zareste în ea patimile ce s-au lipit de sufletul lui si umbla asa, pângarit din cap pâna-n picioare, ca un arap, si cade dintr-un pacat în altul fara teama. Pustiitoare si jalnica este aceasta stare! Un asemenea om nu-si vede spurcaciunea si mârsavia, însa o va vedea atunci când se vor deschide cartile spre rusinare înaintea întregii lumi, a Îngerilor si a oamenilor, si i se vor pune dinainte pacatele lui, dupa cum graieste Dumnezeu: „Mustra-te-voi si voi pune înaintea fetei tale pacatele tale” (Psalmul 49, 22). Atunci el se va vedea pe sine ca un arap negru si ca o dihanie înfioratoare, caci mârsavia sufletului, ce se ascunde acum înlauntru, se va da atunci pe fata. La fel se va vadi si frumusetea sufletelor celor drepte si ele „vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Atunci sarmanul pacatos va începe sa se scârbeasca de sine însusi, sa se urasca pe sine, sa fuga de sine si va dori sa se prefaca în nimic, dar nu va putea, caci în veci nesfârsita va sta asupra lui aceasta slutenie, spre a-l vadi ca si-a petrecut viata pe pamânt într-o asemenea mârsavie. O, de-ar vedea omul urâciunea aceasta, zarind-o de pe acum, neîncetat ar plânge si ar cauta sa se izbaveasca de ea prin harul lui Hristos; însa, spre nenorocirea sa, orb fiind, nu o vede. Dar când oglinda este curata, atunci le arata deslusit pe toate care se gasesc înaintea ei; vedem în ea atât murdariile cele mari de pe chipul nostru, cât si pe cele marunte. Asemenea este si constiinta cea curata: zareste pâna si cele mai „mici” patimi si omul le spala pe acelea prin pocainta, prin lacrimi si prin credinta. Aceasta cugetare te învata sa-ti vii întru simtire, sa te adâncesti în Legea Domnului, care arata si da în vileag pacatele noastre si sa te pocaiesti si sa-ti curatesti constiinta printr-o staruitoare cercetare de sine, prin pocainta si prin credinta si în acest chip sa începi o viata noua, asa încât la Înfricosata Judecata sa nu fie vadite spre aflarea lumii întregi acele pacate ale tale pe care acum, ramânând singur cu tine însuti, nu vrei sa le cercetezi, sa le cunosti si astfel sa le curatesti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 100

 









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu