sâmbătă, 14 mai 2022

Melania Rusu Caragioiu - Scrisoare de MULTUMIRE

 






Mult Stimate Domnule Director, Constantin Vlaicu,

 

Am citit într-o suflare din articolele cuprinse în ,,Cronica Mehadiei” și celelalte reviste prezentate în spațiul adiacent.

Vă mulțumesc pentru materialele mele, apărute, dar, mai ales pentru revistele prezentate, ,,Cronica Mehadiei,” ,,Vestea”, ,,Cronica timpului” și primele publicații mai vechi, în Mehadia, apărute sporadic sau înainte de 1989.

 Vă mulțumesc pentru această  binevenită ocazie,  pentru reîmprospătarea amintirilor mele despre Zona importantă în istoria Banatului, României,  Județul Caraș- Severin,   acesta fiind mereu activ.

 Cu titlu informativ am să enumăr câteva gânduri dragi evocate din citirea unor articole.

Zona îmi este cunoscută mergând  împreună cu soțul meu, inginer agronom, care se ocupa cu exportul fructelor de pădure, bogate în zonă, Săptămânal frecventam Cenaclul ,,Sorin Titel”, cenaclu condus de Nicolae Danciu Petniceanu, cenaclu ale căror ședințe se țineau la Sala culturală; Lira” din Timișoara. Impresionată de verva literară a Scriitorului  Nicolae Danciu - Petniceanul, azi se găsește alături de marii scriitori în cartea mea, ,,Cântați, poeți cântați”,  carte apărută omagial lui Victor Socaciu, fost consul în Montreal și care a avut buna idee de a înființa un cenaclu românesc la Consulatul general al României de la Montreal, Cenaclu de mare ținută. Ca bibliotecar, cu ocazia sesiunilor științifice, colegii din țară, în special de la Biblioteca ,,Astra”- Sibiu, spre bucuria noastră a timișorenilor țineau prelegeri despre Stoica de Hațeg.

  L-am cunoscut personal și am colaborat cu octogenarul, astronomul Mihai Stoicovici, martor important la Marea Unire 1918 și la organizarea plecării în masă, pe jos, a  sutei de mii de români, majoritatea bănățeni de prin părțile Mehadiei,

 M-am întrebat de multe ori de ce Râul Bela Reka are apele intunecate și mi-am răspuns, aflând: ,,datorită bogăției subterane a locurilor parcurse”.

 In 1978 promoția mea de absolvenți de facultate am onorat Stațiunea ,,Băile Heculane” și atunci am primit diploma de  ,,Membru de onoare al Stațiunii Băile Herculane”.

 Eu lucram (1974-1988) la Secția Bibliotecii Județene Timiș, ,,Cartea românească și străină veche și periodice”, la sala de lectură și cercetare în ,,Bastiomul cetății”, existent de pe vremea ocupației turcești și a Mariei Tereza, Fac o asociere între Cetatea Mehadiei, la această secție a B.J.T. găsindu-se documente și despre cetatea Mehadiei. Cetatea Mehadiei, are legat numele și de Contele Mercy, diplomat și oficial, al cărui nume este dat străzii centrale din Timișoara, strada din fața sediului Revistei,"Orizont”- Timșoara.

 Mai târziu, după pensionare, fiind plecată în Canada, am colaborat la Revista ocazională și festivă, ,,Mihai Eminescu” și la Revista ,,Vestea”, editate la Mehadia de Nicolae Danciu Petniceani. Am urmărit și traseuul lui Mihai Eminescu prin Banat - Oravița. Nu am întrerupt nicioată colaborarea cu ,,Vestea” sau ,,Vestea de Mehadia”, Director Nicolae Danciu Petniceanu, neuitând să trimit copie conformă și către ,,Revista de Cultură Națională”,

 Cu mândrie am lăudat întotdeauna activitatea literară din acest spațiu cultural bănățean  și mai ales după 2012 când prin Corneliu Leu, Ligya Diaconescu, Dl. Aurel Bancu, Dl. Dr. Lucian Marina, Dl. Al. Florin Țene, Dl. Alexandru Cetățeanu, Dl. Marian Ilie și mai tărziu alte somități ale culturii române, am devenit ambasador al ,,Limbii  Noastre cea Română” în Țară și în Diaspora.

Sunt redactor din străinătate și la Revista ,,În bătaia peniței”- Caransebeș, Director  D-na, Ana Cristina Popescu, și am plâns împreună plecarea dintre noi a Președintelui UZPR,  Doru Dunu Glăvan pe care îl întâlneam la sedințele ZOOM, ASRAN, Montreal, unde eu am cinstea de a fi vicepreședintă.

Iată deci doar câteva repere legate de Caras Severin, repere care ar putea constitui nucleul unei cărți. Citind articolele din publicațiile trimise de Dumneavoastră am retrăit imaginar momente cheie din activitatea mea trecută,

 Vă mulțumesc pentu bucuria de a reîntâlni pagini din trecutul viu al Țării noastre România.

 Cu stimă și considerație,

 Melania  Rusu Caragioiu 

 

https://uzpcarasseverin.wordpress.com/2022/05/13/cronica-mehadei-nr-2-2022/






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu