Scrisoare
pastorală
Foaie
periodică, gratuită a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi
Anul
XV(2016), nr. 334(16 –30 Septembrie)
Dragii mei enoriași!
Doină,
Doină, cântec dulce…! Regină a sufletului românesc din adâncimi de
vremi, nemuritoare, mereu tânără, mereu fără de seamăn între frumusețile lumii,
ne mângâi și ne mai dai speranță!
Cei ce
cunosc mai bine zic că nici un neam din lume nu te cunoaște, sau, mai bine-zis,
tu nu cunoști pe alt neam. Te-ai
născut aici, în Carpați, între munți și mare, între Dunăre și Țara Codrilor, pe
un plai de dor și-un picior de rai. Poate ești un înger trimis de Dumnezeu în
grădina Maicii Sale, ca să semene florile, să unduie valurile, să legene
ramurile și să bucure sufletele.
Dacă din
colinde românii au țesut scutecele Pruncului Sfânt, din tine, Doină, și-au
cusut straie pentru sufletul lor. Cu ele s-au îmbrăcat, când s-au dus cu oile
în munți, când au ținut plugul pe brazdă, când au legănat copiii, când au
plecat la cătănie ori la război, când au gustat iubirea, când și-au plâns
bătrânețile și nefericirea, când și-au condus morții la țintirim.
Te-au
cântat fetele și feciorii, femeile și bărbații, bătrânii și copiii. Ai fost ca
o rugăciune dătătoare de liniște, de speranță, de curaj și vitejie. Ai legat
oamenii și generațiile între ele cu țesătura nevăzută a dorului și a dragului,
ai înscris în armoniile tale toată istoria neamului, toate amintirile,
suferințele și bucuriile, înălțările și poticnirile, viii și morții. Ai fost ca
o punte între cele ce-au fost, cele ce sunt și cele ce vor fi, între vii și
morți, între disperare și victorie. Ai mângâiat pruncii din leagăn și le-ai
rânduit visele; ai ajutat fetele să-și întrevadă ursitul și flăcăilor să-și
presimtă împlinirea; te-ai bucurat cu învingătorii și ai închis ochii muribunzilor,
ai desfătat pe toți la nunți și la botezuri, la hore și la nedei; ai încurajat
bătrânii și pe cei aflați în suferință. Cu tine românii n-au mai fost singuri,
iar greul nu le-a mai fost prea greu; cu tine au putut să împingă mai ușor
carul istoriei și al vremurilor.
Te-ai
întrecut primăvara cu trilurile privighetorilor și ciocârliilor, cu fluierul
ciobanilor și plânsul mieilor; ai șters sudoarea secerătorilor vara; ai rumenit
strugurii și merele toamna; ai dat speranță iarna celor de sub troiene. Te-am
numit, Zeiță, ,,doină românească”, fiindcă te-am socotit întotdeauna a noastră,
fiică, soră, soție, mamă, bunică, iubită.
A fost o
vreme, când erai pe buzele tuturor. Eram prunc, când te cântau copiii și
tinerii care pășteau vitele pe deal, te cântau sătenii mei la arat, la secerat,
la prășit, la cosit. Dormeam vara afară și auzeam până după miezul nopții pe
câte unul trecând, flăcău sau vârstnic, uneori bătrân, cântându-te pe drum.
Mergea și cânta. Îi cunoșteam după glas. Se opreau și câinii din lătrat ca să-i
asculte. Știu oameni care toată viața te-au avut pe buze și, cu siguranță și în
suflet. Fie că erau fericiți, fie necăjiți, șuierau încet câte o doină, ca pe o
rugăciune a inimii. Pe versurile ei își plângeau trăirile și durerile. La
nunți, mergeau lăutarii în jurul meselor și cântau fiecăruia ,,cântecul lui”.
Celor mai bătrâni și mai greu încercați de viață le cântau însă ,,doina”.
Glasul lăutarului, acompaniat de fermecata vioară, te pătrundea până în suflet.
Nici mâncarea nu-ți mai trebuia! Cântau doine seara târziu cei ce mergeau la
clacă, la curățatul porumbului, la scărmănatul lânii și la alte treburi care se
făceau ,,pe ajutate”. Cântau doine mamele, când își adormeau copiii. Cântau
doine bocitoarele, când conduceau mortul la groapă și-n multe alte împrejurări.
Astăzi
mai aud doine la televizor, la radio, pe tot felul de aparate moderne, la câte
un spectacol organizat. Este ca un opreg, o catrință, o legătură, o pereche de
ițari, pe care le scoți din lada de zestre a străbunicii, le îmbraci ca să te
vezi în oglindă și le pui la loc. E minunat să asculți pe Dumitru Fărcaș, pe
Gheorghe Zamfir, pe Achim Nica, pe Constantin Gherghina și pe mulți alți
doinitori povestindu-ne istoria, copilăria, vremurile și viața, dar parcă nu-i
destul.
Aș vrea
să mai aud doina cântată de omul de rând, tânăr sau bătrân, la câmp, pe drum,
acasă, peste tot. Din păcate, omul acestor zile e tot mai încruntat, mai
crispat, mai împovărat, mai hăituit de griji și de nevoi! Îi place să asculte doina, muzica în general,
dar nu să o cânte. Omul de ieri cânta Doina ca pe o spovedanie a sufletului
său; omul de azi ascultă doina altora, dar nu descuie lacătul de la ușa propriului
suflet. Alte genuri muzicale sunt plăcute tinerilor. Aud adesea mașini trecând
pe drum. Au geamurile deschise și pe ele năvălesc asurzitor rafale de
bubuituri, țipete, zgomote, hărmălae ca de pe fundul iadului. Se zice că
aceasta e muzica tinerei generații! Dumnezeule sfinte!
Întoarce-te,
Doină, iarăși printre noi, să te cântăm, să te-ascultăm, să ne spunem prin tine
bucuriile, să ne plângem amarul. Cu tine în suflet și pe buze am fi iarăși noi
înșine. Prea ne-am înstrăinat fără de tine. Parcă umblăm de-a baba-oarba, atâta
vreme cât nu ești cu noi. Tu ne spuneai de unde venim ca oameni, ca neam, ca
țară, cine suntem și încotro ne îndreptăm. Erai busola acestui popor.
Dacă
ești, într-adevăr, îngerul acestui neam, șoptește-I lui Dumnezeu, așa cum știi
tu mai frumos și mai convingător, că avem nevoie de El, avem nevoie de tine,
avem nevoie de noi înșine!
,,Doină,
doină, cântec dulce,/ Când te-aud, nu m-aș mai duce!/ Doină, doină, viers cu
foc,/ Când răsuni, eu stau pe loc!”
*
Sfaturi
părintești. Din cartea Părintelui Arsenie Boca, Cărarea împărăției, mai spicuim un fragment:
,,NU SE POATE, SĂ NU SE POATĂ. Conflictul sau disonanţa dintre instinctul
poligamic al bărbatului şi
instinctul maternităţii femeii nu se poate înfrânge, nu se poate rezolva şi nu se poate converti, decât în
cazul când ambele părţi trăiesc învăţătura
creştină din toate puterile fiinţei. Creştinismul e a doua creaţie a lumii, a doua creaţie a omului, o
creaţie din nou a firii. Iisus Hristos
însoţeşte pe om prin învăţătura Sa, prin Biserica Sa, prin rânduielile Sale, prin Cuvântul Său; ajută pe
om prin darurile Sale, prin
sălăşluirea Sa în noi, şi în toţi, ca un Dumnezeu pretutindeni de faţă; iar mai mult decât acestea, - care se
ştiau şi până aci -, Iisus Hristos
întovărăşeşte, cârmuieşte chiar, creaţia fiecărui om ce vine în lume, în temeiul pretutindenităţii şi
atotputerniciei Sale de Dumnezeu. El
este cauza primară, care configurează viaţa în toate particularităţile sale, încât fiecare ins e unic între oameni.
El decide în infinitul mic, ce calităţi sau defecte să fie expulzate prin
cele două globule polare, care cuprind
jumătate din numărul cromozomilor, şi nicidecum hazardul. El înclină să fie una sau alta din configuraţiile - probabile pentru
noi şi sigure pentru Dumnezeu; El formează
destinul nostru în aşa fel încât o aşezare specifică în infinitul mic să
aibă urmări imense în configuraţia şi în
luptele noastre viitoare. Toate acestea le face contabilitatea absolută a lui Dumnezeu, Care creează în dependenţă
cu omul şi potrivit cu faptele sale,
ajungându -1 cu răutăţile lui din urmă şi întorcându-i-le în braţe, sau
iertându -1 de ele, dacă s-a silit, prin lupta cu sine însuşi, să-şi dobândească iertarea.
Ieşirea
din înghesuirea aceasta, după care: ,,Tu singur te pedepseşti cu răutatea şi tu singur te loveşti cu
ateismul tău”, nu e cu putinţă,
decât trăind prezenţa nevăzută a lui Hristos în noi, trăind învăţătura creştină în toate fibrele fiinţei, - ceea ce face cu putinţă lui
Dumnezeu să scoată afară, prin mecanismul
eredităţii, neghina recesivă şi, în vremea
străduinţei celui din cauză, să facă să revină mulţime de geneze recesive în geneze dominante, ceea ce lui
Dumnezeu îi este foarte cu putinţă.
Puterile credinţei, amplificate de puterea şi binecuvântarea lui Dumnezeu, au influenţă nebănuit de
mare asupra eventualelor noastre
infirmităţi, Minunea acestei refaceri se întâmplă oriunde se află credinţă îndeajuns, ca să
strămute configuraţia recesivă într-una
dominantă, fie prin calea naşterilor, fie de-a dreptul. Puterea lui Dumnezeu nu are hotarele neputinţei noastre şi
de aceea nimic nu-i este cu neputinţă.
Unde însă nu vrem şi noi, nu intervine: ne-a făcut fără noi, dar nu
desăvârşeşte lucrul fără noi.
Abia
un bărbat, care are cap pe Hristos, va fi în stare să-şi înfrângă pornirile pervertirii şi să păzească
netulburat, în vremea cuvenită,
mugurul vieţii, de la rodire până la desprinderea deplină de la sânul mamei. Un
atare bărbat păzeşte fără vrajbă predania pravilei bătrâne, care-i opreşte în
posturi şi sărbători şi în zilele asupra lor, - ca pe unul ce ştie: ce binecuvântează Dumnezeu şi ce pedepseşte. Vorbim aci cu toată înţelegerea şi cunoştinţa ce
s-a nimerit la îndemână, că bărbaţii
cu un sistem nervos rezistent sunt capabili de înfrânare. Pe când slabii, nervoşii, dezechilibraţii devin şi mai
anormali în urma înfrânării poftelor
lor genetice.
Persoanele tari se fac mai tari, prin această formă de asceză. Asta o spune Carrel, un mare doctor al timpului.
Iată de ce la căsătorie nu ajunge numai numărul anilor, îngăduiţi de lege, ci
se cere şi vârsta credinţei în Dumnezeu, prin care, ,,păzind hotarele legii”, să se asigure stăpânirea peste
patimi. Majoratul părţilor îl decide
mintea, nu instinctul; credinţa, nu necredinţa; înfrânarea nu desfrânarea.
Viaţa
noastră are trei faze, în dezvoltarea ei: faza vegetativă - până la naştere; faza bio-psihică, fără
limite precise; şi faza spirituală. Mulţi
nu trăiesc decât primele două faze ale vieţii, iar mai sus n-au nici gând s-ajungă. Trăind într-o căsătorie cu
aceştia, nu poţi fi decât într-un permanent
dezechilibru cu cerinţele spiritului. Viaţa acestora e o înjurătură continuă la adresa spiritului, iar pentru partea creştină e
un fel de mucenicie fără nădejde sigură.
Creşterea
normală desfăşoară viaţa omului în faza spirituală, în trăirea intensă a credinţei creştine; abia
acum, tinerii ajunşi la trăirea creştină
a vieţii, numai cu aceasta aduc garanţii suficiente că în căsătorie vor trăi, păzind legile lui Dumnezeu
şi înfrânând patimile contra firii. Căci
oricum s-ar căuta, nu i se găseşte acestui instinct alt rost de la Dumnezeu, decât singur rostul rodirii de copii. Orice denaturare
a acestui rost e desfrânare şi cădere de la trăirea creştină la viaţa păgână.”
*
File de jurnal – 5 dec. 1981. ,,A venit la mie Doamna T., profesoară de
istorie(…). Li s-a dat ca sarcină să facă monografia unei comune. A apelat
foarte insistent la mine să i-o fac pe-a Malovățului.
Acțiunea aceasta a monografiilor comunale e pornită
de Institutul ,,N. Iorga” din București. Vor să realizeze Dicționarul istoric al României. Dacă nu vor renunța la această
metodă, lucrarea, dacă, într-adevăr, se va realiza, va fi o rușine pentru
generația noastră. Cadrele didactice, în majoritatea lor, consideră această
acțiune asemănătoare cu culesul porumbului. Amatorismul, incompetența și
dezinteresul vor genera adevărate calamități. Metoda lui Lahovari a eșuat
demult și, totuși… Unii au dreptate, ca Doamna T.: ,,-Serviciu, navetă, casă,
familie, cozi etc., când să mai fac și monografie?”
Au apărut noi decrete. Se interzice navetismul.
Dacă în șase luni cei care fac naveta la țară nu-și fac buletin definitiv pe
localitatea respectivă, li se dezleagă contractul de muncă. Va fi o catastrofă!
Un fel de despărțire în drept și fapt a familiilor. Transferarea de la oraș la
sat prin decrete și legi e, practic, imposibilă. Sunt alte legi, nescrise, care
generează emigrarea spre orașe.
Am întâlnit pe Domnul Sevastian M., inspector la
Consiliul Popular Județean, sociolog de specialitate. Este întrebuințat la
toate acțiunile din primărie. A făcut recent teza de doctorat a lui A.,
actualul prim-secretar de la Olt, acum trebuie s-o facă și pe-a lui C.,
actualul vice-președinte al județului. Aceea a fost cu turismul, aceasta-i cu
productivitatea la vagoane!
Despre actuala specialitate a sociologului, Henri
Stahl ar fi spus următoarele: ,,Sociologul e ca un individ care intră într-o
sală de spectacole după începerea programului și începe să-și caute locul pe
întuneric, în timp ce toți ceilalți strigă să stea jos!” Domnul M. vrea să
plece la vamă, unde e vorba să se deschidă un loc. Are nevoie de mai multă
independență și mai puțină hărțuială.”
*
Dacă mai ai și tu…. Interpreta Rafila Barboș are o frumoasă priceasnă cu acest titlu, care ne
îndeamnă pe fiecare să prețuim după cuviință părinții, atât cât îi mai avem!
Iat-o:
,,Dacă mai ai și tu
încă o mamă,
Încă mai poți să te
numești copil;
Dacă mai ai și îți trăiesc
părinții,
Încă mai poți să zici
că ești copil!
Dacă ai harul și-ți
trăiește mama,
S-o prețuiești și
vei fi fericit!
Dacă mai ai și îți
trăiesc părinții,
Ai cui să-i spui,
atunci când ești lovit!
Când capul ți-așezai
la pieptul mamei,
Tot sufletul îți era
mângâiat,
Cât de fierbinți au
fost tale lacrimi,
Deodată totul te-a
înviorat!
Acum, când poți să
le mai duci o floare,
Un zâmbet dulce te
va-ntâmpina,
Părinților mai treceți pragul casei
Și sufletul lor se
va-nviora!
Părinții tăi doresc
să-i lași aproape,
De sufletul tău cât
ei mai trăiesc
Și când nu știi, în
taină ei veghează,
În rugăciune ei te
sprijinesc!
Și, iată, mama ta
acum dorește,
Cu duioșie tu să-i
dăruiești,
Dragostea ei mereu
și o jertfește,
Iar osteneala ei s-o
prețuiești!
Mai poți ca să
săruți acea mână,
Ce, îngrijindu-te, a
obosit!
Cu dragoste ia-i
dreapta și-o sărută,
Ce pentru tine a
îmbătrânit!
Mai poți să dai azi
florile iubirii
Părinților din casa
ce-ai crescut;
Nu la mormânt le
trebe trandafirii,
Ci în căsuța-n care
te-ai născut!
Ar vrea să intre-n
casa ta prieteni,
Ce te-nsoțesc și ei
mereu cu drag,
Dar când părinții
tăi îți deschid ușa,
Simți cum răsare
soarele în prag!
Dar când în lume nu
mai ai pe nimeni,
Te simți străin și
nu ai cui să-i spui,
Amarul greu
ce-adesea te doboară,
Nu poți să i-l
destăinui orișicui!
Mai poți să dai azi
florile iubirii
Părinților din casa
ce-ai crescut,
Nu la mormânt le
trebe trandafirii,
Ci în căsuța-n care
te-ai născut!”
*
Pletoșii. Era în 1979.
Înfloriseră salcâmii. Luasem mașină de curând, o Scoda 100 S de ocazie. Tăticu
era angajat apicultor la ferma de stat. Se afla cu cei 175 de stupi în
pastoral, la Negoiești – Apa Neagră, undeva în apropierea orașului Baia de
Aramă. La 2-3 zile îi duceam mâncare și ce mai trebuia. Într-o zi de sâmbătă,
după-amiaza, m-am dus la dânsul. Am mai stat de vorbă, l-am mai ajutat la câte
ceva pe acolo și, către seară, am plecat spre casă. Mă dusesem pe Florești, am
întors pe Balta. La Ponoare, pe o pantă, am auzit o bubuitură puternică și un
scârțâit strident, am simțit o izbitură și mașina s-a oprit. Am coborât. Roata
din spate-dreapta era desprinsă. Planetara(osia) se frânsese din butuc și roata
se mai ținea doar în cablul frânei de mână și în furtunul de lichid. Mașina se
sprijinea direct pe asfalt. Mai târziu am înțeles că planetara fusese frântă
demult, se mai ținea doar într-o așchie, care a cedat atunci.
Când am văzut situația în care mă aflam, să înnebunesc, nu alta. Aveam
carnet de câteva luni. O mie de probleme apăreau acum. Nu cunoșteam pe nimeni
în Ponoare. Mașina trebuia dusă la un autoservice în Severin, cale de 60-70 km.
Era nevoie de o remorcă sau mașină. Cu cine voi ridica și voi pune mașina mea în remorcă? Cum mă voi duce eu în
Severin să găsesc un mijloc de transport pentru mașină, fiindcă pe acolo rar se
întâmpla să treacă vreun vehicul. Dacă plecam eu, mașina putea fi demontată de
hoți! Dimineața trebuia să fiu la slujbă. Cum voi putea să ajung? Parcă îmi
căzuse cerul în cap. Nu știam ce să fac. Mă învârteam în jurul mașinii și mă
rugam.
N-au trecut zece minute și am văzut doi tineri venind pe drum. Erau cu
părul netuns, cu plete pe umeri, cu pantaloni scurți și-n papuci. M-am gândit:
,,Ăștia abia așteaptă să plec, ca să-mi demonteze mașina!” S-au apropiat. Îi
auzeam vorbind: ,,-Mai luăm cablul lui nea Mitu și ajungem până aici!” ,,- Bună seara!” a zis unul. Am răspuns la
salut. ,, - Ce vi s-a întâmplat? Se rupse planetara? Se mai întâmplă! Hai c-o
facem noi imediat!” Avea o voce caldă, prietenoasă, chiar părintească. ,, -
Cum… o faceți dvs.?!” am zis eu neînțelegându-i gândul. ,,- Aducem acum
aparatul de sudură și v-o facem boboc,
de puteți să vă duceți cu ea până la București!” Am înmărmurit.
Într-adevăr, au adus un aparat de sudură de la o casă din apropiere, au
tras un cablu cu curent și s-au apucat de treabă. Au desfăcut butucul roții, au
sudat capătul de planetară, au pus butucul la loc, au suspendat frâna de pe
partea aceea și au montat roata. Totul a durat maximum o jumătate de oră. M-au
sfătuit să merg încet și când ajung în Severin să schimb planetara. Am vrut să
le plătesc. ,,- Sunteți călător, nu vă luăm bani!” Eram uimit de noblețea și
mărinimia tinerilor acelora. Tocmai ei, care aveau părul netuns, ca-n Occident!
Am mulțumit tinerilor, i-am mulțumit lui Dumnezeu și mi-am zis în sinea
mea, că un neam care are un asemenea tineret nu poate să piară! Dumnezeu să le
răsplătească pe unde or fi!
*
Ajutoare și donații. În această perioadă am primit câteva
ajutoare și donații, astfel: Domnișoara
Bordeiașu Rodica-Ecaterina din București: 500 lei; Domnul Ioan Miclău din Cringila(Australia): 420 lei; Doamna Deatcu Viorica din Tr.
Severin: 140 lei; Doamna Minune Leanca din
Timișoara, Doamna Matei Eugenia din
Tr. Severin, fiice ale satului Malovăț: câte 100 lei; Doamna Bancă Dumitra și Doamna Nicolae Victoria, amândouă
din Tr. Severin: câte 70 lei; Doamna
Vlădioniu Mariana din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț: 60 lei; Domnul Botea Constantin din
Șimian(MH), fiu al satului Bârda: 50
lei;
Doamna Luca Jana din Bârda a mai adăugat 50 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 105 lei.
La 30 sept.,
situația contribuției de cult pe 2016 se prezintă astfel: în Malovăț au achitat
93,51% din familii; în Bârda au
achitat 92,81% din familii. La nivel
de parohie au achitat 93,30%. Precizăm
că
în parohia noastră serviciile religioase sunt gratuite, iar contribuția de cult
este la aprecierea enoriașilor, după principiul
,,fiecare dacă vrea și cât vrea”.
Dumnezeu să le
răsplătească tuturor!
*
În cursul lunii
septembrie am donat pâine credincioșilor participanți la slujbe, astfel: 4
Sept. (Bârda): 130 pâini; 8
Sept.(Malovăț): 126 pâini; 11
Sept.(Malovăț): 186 pâini; 14
Sept.(Bârda): 55 pâini; 18
Sept.(Bârda): 180 pâini; 25
Sept.(Malovăț): 200 pâini. Așadar,
în luna septembrie s-au donat 877 pâini.
Copiilor li s-au donat și ciocolate.
*
Excursii. ♦ În ziua de 6 oct. organizăm o excursie-pelerinaj de o zi la Mânăstirea Prislop și Mormântul Părintelui
Arsenie Boca. Vor fi vizitate și
mânăstirile Lainici(GJ), Teiș și Sf. Nectarie(CS). Prețul va fi de 45 lei/pers.
S-au înscris deja 55 persoane.
♦ Spre sfârșitul
lunii octombrie organizăm o excursie
pelerinaj de o zi pe următorul traseu: Mânăstirea
Tismana-Mânăstirea Baia de Aramă – Obârșia Cloșani-Băile Herculane-Mânăstirea
Sf. Ana(Orșova)-Mânăstirea Vodița. Vom stabili data de comun acord cu
participanții. Încă nu știm prețul.
*
Filme. În seara zilei de 26 sept., în biserica din
Malovăț a rulat filmul Cămașa lui
Hristos, în prezența câtorva zeci de enoriași. Filmul a prezentat viața
ofițerului care a condus execuția Mântuitorului. Am fost martorii vieții de la
curtea împăratului roman, cu toate intrigile și imoralitățile de acolo; am
privit cu durere și revoltă oprimarea populației supuse din Palestina acelei
vremi; am privit cu înfiorare patimile și răstignirea Domnului Iisus Hristos;
am asistat la transformarea sufletească
și creștinarea celui ce fusese
călăul șef și câștigase, prin tragere la sorți, cămașa Jertfei Celei Nevinovate.
Filmul reușește să reînvie o epocă, cu toate piscurile și prăpăstiile ei,
reușește să reînvie o generație care aspira la o renaștere morală și
religioasă; reușește să ne facă să înțelegem ceva din forța dumnezeiască a
Mântuitorului de-a schimba lumea în
general și sufletul fiecăruia în special.
Luni, 24 oct., ora 18, în biserica de la Malovăț și
luni, 31 oct., ora 18, în biserica de la Bârda, va rula filmul APOCALIPSA. Se merită efortul
de-a veni să-l vedeți! Vă așteptăm!
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a reușit
să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 332, în
,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia-Mare, 18 sept. 2016, ediție și on-line
(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); ,,Scrisoare
pastorală” – 333, în blogul Domnului Ben Todică, directorul postului
românesc de radio din Sydney(Australia) (http://bentodica.blogspot.ro); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia-Mare,
24 sept. 2016, ediție și on-line
(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); Ale cui interese le slujiți? în
,,Națiunea”, București, 2016, 19 sept., ediție și on-line
(http://www.ziarulnatiunea.ro); Numărul pământenilor, în ,,Datina”, Tr.
Severin, an. XXVI(2016), nr. 6732(22 sept.), p. 1; Teroriștii șoselelor, în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXVI(2016),
nr. 6734(24-25 sept.), p. 4; ,,Maica
Domnului” pe scenă, în ,,Datina”, an. XXVI(2016), nr. 6738(30 sept.), p. 4;
Lecturile dintâi(I), în ,,Datina”,
Tr. Severin, an. XXVI (2016), nr. 6739(1/2 oct.), p. 4; Ghinionul, în ,,Apollon”, Slobozia, 2016, nr. 9(sept.), p. 32,
ediție și on-line(www.revista apollon.ro).
Parohia noastră a
publicat cartea regretatului Prof. Ioan Neacșu din Batoți(MH)(1889-1969), fost
profesor la Liceul ,,Traian” din Tr. Severin, Oastea pandurilor(170 pagini).
Ioan Neacșu știe să
strunească excelent cuvântul scris. Frazele sunt frumos rotunjite, mustind de
informație; ideile se înșiruie cuminți, formând adevărate planuri citadine, cu
bulevarde, străzi, intrări, cu parcuri și locuri de agrement, cum ar fi spus
Nicolae Iorga.
Cartea lui Ioan
Neacșu se citește cu plăcere, curiozitatea stăpânind pe cititor de la un capăt
la altul al său. Nu trebuie să fii istoric ca s-o lecturezi. Autorul știe să-i
servească cititorului informațiile în mod gradat, fără a-l copleși, fără a-l
plictisi.
Când termini această
carte, exclami cu admirație și convingere: iată cum un istoric adevărat ne
învață ce-i dragostea de neam, de țară, de marii eroi; iată cum un intelectual de provincie reușește să intre în
rândul istoricilor consacrați prin muncă cinstită și asiduă, prin competență și
prin dragoste de adevăr. Și în cazul de față, Istoria se dovedește a fi o
adevărată ,,învățătoare a vieții”, cum ar fi spus Herodot.
Cititorii vor fi cei
care vor aprecia mai bine valoarea cărții și a autorului și, dacă aprecierile
vor fi pozitive, mulțumirea editorului va fi deplină.
Din această lucrare,
aflăm că din comuna Bobaița, din
care făcea parte și satul Bârda, erau
următorii căpitani și panduri ai lui Tudor Vladimirescu: Mitru Ciperu, Radu Cuteși, Barbu Deatcu, Dumitru, Ioviță Mihart,
Mihai Nițăscu și Ioan Trăileanu. Sunt foarte multe informații despre localitățile
și oamenii Mehedințiului în această carte.
A fost admirabilă
strădania Doamnei Înv. Eugenia
Bordeiașu, fiica autorului, de a nu lăsa uitarea să se aștearnă peste opera
atât de valoroasă a tatălui său. Să
tot ai așa copii!
*
Lumânări.
Am predat fabricii de lumânări a episcopiei cantitatea de 163 kg. ceară, rezultată din topirea
resturilor de lumânări.
*
Zâmbete.
♦ Un profesor de la Facultatea de Teologie din Sibiu mergea grăbit într-o
dimineață pe stradă. Om în vârstă, renumit prin cultura și publicațiile sale,
îmbrăcat preot, cu o barbă impunătoare, făcea pași mari, apăsați. Din când în
când saluta pe câte un trecător, ori
răspundea la câte un salut. La o poartă, un copil se ridica pe vârful picioarelor
și, cu mâna întinsă, încerca să ajungă la butonul soneriei, dar nu reușea.
Profesorul, gata oricând de-a da o mână de ajutor, s-a oprit lângă copil și i-a
spus părintește: ,, -Stai, puiule, că te ajut eu!” Cu mâna lui puternică a
apăsat îndelung pe butonul soneriei. Copilul a radiat de bucurie și i-a spus:
,, - Mai sună o dată!” Bătrânul a executat întocmai. Copilul l-a prins de
reverendă și i-a spus: ,, - Acu, hai să fugim!” Puștiul a zbughit-o râzând, iar
profesorul a rămas derutat, aproape năuc, înțelegând în ce încurcătură s-a
băgat! Mde!
♦ Castelul Bran. Ghidul îi conduce
pe turiști pe niște scări întortocheate. Coboară tot mai jos și mai jos.
Undeva, la capătul labirintului de camere apare o ușă, pe care scrie ,,Camera
de tortură”. Intră toți turiștii și se închide ușa în urma lor. În interior o
mulțime de schelete, unele mai vechi, altele mai proaspete... Turiștii, speriați,
întreabă: ,,- Ale cui sunt rămășițele astea?” Ghidul răspunde: ,,- Legenda
spune că aici și-au găsit sfârșitul turiștii care n-au dat bacșiș ghidului..., dar
asta poate fi doar o legendă...!”
*
Botezuri.
În ziua de 17 sept. am oficiat Taina Sfântului Botez pentru Ciobanu Ionuț-Cosmin, fiul Domnului Ciobanu Ilie și al Doamnei Ciobanu Olivia-Ionela din
Malovăț. Să le trăiască!
*
Program.
În cursul lunii octombrie avem următorul program de slujbe: 1 Oct.(Bârda; Malovăț); 2 Oct.(Bârda); 8 Oct. (Bârda; Malovăț); 9
Oct. (Malovăț); 14 Oct. (pomeniri
dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț);
15 Oct.(Bârda; Malovăț); 16 Oct. (Bârda);
22 Oct.(Bârda; Malovăț); 23 Oct. (Malovăț); 26 Oct. (slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12). 29 Oct.(Malovăț; Bârda); 30 Oct.(Bârda). În restul timpului, la
orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la
școală, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail:
Sănătate, pace și bucurii să vă dea
Dumnezeu!
Pr. Al.
Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu