Botezul Domnului
Botezul Domnului
“Sarbatoarea Bobotezei se refera la episodul
Botezului lui Hristos in raul Iordan, savarsit de Sfantul Ioan
Inaintemergatorul, care mai este numit si Botezatorul Domnului. Acest eveniment
a avut loc atunci cand Hristos a ajuns la varsta de treizeci de ani si inainte
de a incepe lucrarea oficiala a invataturii si, mai tarziu, a Patimilor Sale
pentru mantuirea neamului omenesc.
Alegerea
acestei varste pentru inceperea activitatii publice a lui Hristos in lume are
legatura cu faptul ca la treizeci de ani, alcatuirea biologica a organismului
omenesc ajunge la implinire. In plus, la aceasta varsta, Hristos Se putea face
mai usor primit de catre iudei.
Botezul
Domnului este descris de Sfintii Evanghelisti (Matei 3, 13-17, Marcu 1, 9-11,
Luca 3, 21-22, Ioan 1, 32-34). Nu ne vom referi insa la toate detaliile, ci vom
accentua numai cateva dintre adevarurile teologice si hristologice fundamentale
legate de acest fapt.
1
(Viata lui Hristos pana
la Botezul lui Ioan)
Sfanta
Scriptura nu aminteste multe evenimente din intervalul de timp dintre
Intampinarea Domnului si Botezul lui Hristos. Ceea ce cunoastem este fuga in
Egipt si intoarcerea de acolo, ca si prezenta lui Hristos in templu la varsta
de doisprezece ani.
Aceasta
tacere are o motivatie anume si un scop precis. Evangheliile nu au fost scrise
pentru a descrie intreaga viata a lui Hristos, ci pentru a face cunoscuta lumii
intruparea Fiului lui Dumnezeu Cuvantul si, de asemenea, pentru a vadi
invatatura, faptele si patimile Sale pentru neamul omenesc. In fond,
Evangheliile au fost materiale de catehizare. Drept aceea, nu era necesara istorisirea
vietii lui Hristos si nici a intamplarilor din copilaria Sa. Prezenta Lui in
templu a fost surprinsa de Evanghelie tocmai pentru ca a insemnat o vadire
timpurie a faptului ca El era Fiul lui Dumnezeu.
Absenta
evenimentelor din copilaria si din adolescenta lui Hristos nu inseamna ca El nu
se afla in Iudeea. Hristos a trait langa Maica Sa si langa Iosif, care era
tatal Sau adoptiv, si le era supus (Luca 2, 51). Nu este adevarat ceea ce se
spune de catre unii, care nu se bazeaza pe vreo marturie, ci numai pe rodul
inchipuirii lor, si anume ca Hristos S-ar fi dus in alte tari, ca de exemplu in
Indii, unde Si-ar fi petrecut viata pana la varsta de treizeci de ani, cand
S-ar fi aratat dintr-o data in Nazaret si la raul Iordan. Daca s-ar fi
intamplat un asemenea lucru, prin aparitia Sa, ar fi produs o puternica
impresie compatriotilor.
In
Evanghelii exista anumite marturii care arata ca atunci cand a inceput
propovaduirea, Hristos era cunoscut de compatriorii Sai, numai ca ceea ce ii
nedumerea pe acestia era intelepciunea Sa. Exista trei pericope evanghelice
care exprima acest adevar.
Prima
provine din Evanghelia dupa Ioan, unde scrie ca odata, in vreme ce Hristos era
in templu si ii invata pe iudei, acestia se mirau spunand:
“Cum stie
Acesta carte fara sa fi invatat?” (Ioan 7, 15).
Iudeii stiau
bine ca Hristos nu studiase in multe si cunoscutele scoli ale acelei vremi.
Cea de-a
doua pericopa se afla in Evanghelia dupa Matei si se refera din nou la mirarea
compatriotilor lui Hristos, atunci cand Acesta invata in sinagoga lor. Ei se
mirau si spuneau:
“De unde are
El intelepciunea aceasta si puterile? Au nu este Acesta fiul teslarului? Au nu
se numeste mama Lui Maria si fratii Lui: Iacov, si Iosif si Simon si Iuda? Si
surorile Lui au nu sunt toate la noi? Deci de unde are El toate acestea?”
(Matei 13, 54-56).
Asadar,
Hristos era cunoscut de compatrioti si, desigur, era cunoscut si in mediul
familial in care a trait si care era alacatuit din Mama, tata adoptiv si fratii
proveniti din casatoria anterioara a lui Iosif.
Cea de-a
treia pericopa apartine Sfantului Evanghelist Marcu (Marcu 6, 2-3) si descrie
acelasi episod ca si fragmentul
anterior, cu singura diferenta ca aici Hristos Insusi este prezentat ca fiind
teslar; asadar era cunoscut si dupa meseria Lui.
Din aceste
fragmente vedem ca la varsta de treizeci de ani, Hristos era cunoscut de
compatrioti, ca traia intr-un anumit mediu familial, cu frati vitregi, si ca
toti oamenii erau mirati de intelepciunea Sa si de semnele pe care le facea.
Si, desigur, daca cineva se mira de ceva, atunci arata pe fata atat ceea ce
stie cat si ce nu stie despre acel lucru.
2
(Intelepciunea lui
Hristos se arata o data cu inaintarea in varsta)
Cel mai
cunoscut episod din copilaria lui Hristos este prezenta Sa in templu si
convorbirea cu invatatorii, care a pornit de la la faptul ca El ii asculta pe
invatatori si ii intreaba. Si, fireste, dupa cum spune Sfantul Evanghelist,
“toti care Il auzeau se minunau de priceperea si de raspunsurile Lui“ (Luca 2,
47).
Nu vom face
o analiza amanuntita a acestor fapte, ci ne vom opri numai asupra a doua
fragmente graitoare care au legatura cu intruparea lui Hristos. Primul vorbeste
de viata de dupa Intampinarea Domnului, adica dupa patruzeci de zile de la
Nastere. Sfantul Evanghelist scrie:
“Iar copilul
crestea si Se intarea cu duhul, umplandu-Se de intelepciune, si harul lui
Dumnezeu era asupra Lui“ (Luca 2, 40).
Celalalt
fragment are legatura cu episodul din templu, atunci cand Hristos era de
doisprezece ani.
“Si Iisus
sporea cu intelepciunea si cu varsta si cu harul la Dumnezeu si la oameni“(Luca
2, 52).
In privinta
varstei si a cresterii treptate a trupului lui Hristos, nu exista nici o
chestiune de discutat. Dezvoltarea se petrecea firesc, ca la toti oamenii, pentru
ca Hristos era om desavarsit. Problema se pune in legatura cu “umplandu-Se de
intelepciune” si cu “sporea cu intelepciunea“, referitor la faptul ca firea
omeneasca s-a indumnezeit in momentul luarii sale in ipostasul Cuvantului, in
interiorul pantecelui Nascatoarei de Dumnezeu.
Ereticul
Nestorie spunea ca Preasfanta Fecioara Maria a nascut un om simplu, care cu
trecerea timpului a luat harul lui Dumnezeu. Aceste afirmatii au fost
condamnate de Biserica, pentru ca firea omeneasca s-a indumnezeit imediat, prin
luarea ei in ipostasul Cuvantului. Dupa cum spune Sfantul Ioan Damaschin,
“sporirea cu intelepciunea si cu varsta” are intelesul ca, inaintand in varsta,
Hristos isi arata “intelepciunea care se afla in El“. In Hristos exista
intelepciunea, datorita unirii ipostatice a firii dumnezeiesti cu cea
omeneasca, dar aceasta intelepciune era dezvaluita in raport cu varsta Sa.
Temea
aceasta este analizata mai amanuntit de Cuviosul Teofilact care, in
comentariile sale interpretative, urmeaza linia Sfintilor Parinti si mai ales
pe cea a Sfantului Ioan Gura de Aur. El spune ca Hristos ar fi putut inca din
pantecele mamei sa ajunga la masura varstei mature, dar acest lucru ar fi parut
ca este rodul fanteziei. De aceea, El S-a dezvoltat treptat, la fel ca toti copiii.
Intelepciunea lui Dumnezeu Cuvantul se arata in functie de cresterea varstei
Lui trupesti. Hristos nu a devenit intelept, “ci, putin cate putin, se arta
intelepciunea din El, urmand varstei sale trupesti“. Daca Si-ar fi aratat
intreaga Sa intelepciune de cand era mic, ar fi parut un monstru. Hristos nu a
capatat intelepciune o data cu varsta, ci intelepciunea sa afla in El si se
arata oamenilor cate putin.
In cazul
oamenilor nu exista situatii similare, insa prin conventie, putem sa folosim o
analogie. Copilul are din nastere anumite trasaturi de caracter, dar ele nu se
vadesc toate de la inceput. Putem sa ghicim anumite caracteristici ale
pruncului, insa acestea se vor manifesta atuncea cand el va fi dezvoltat din
punct de vedere psihosomatic. Copilul poate sa aiba predispozitie spre
intelepciune, dar el devine intelept numai atunci cand creste. El poate sa
aiba talent artistic, dar acest talent
se va manifesta numai odata cu varsta. Acelasi lucru se poate observa si in
cazul lui Hristos, cu diferenta ca in locul trasaturilor de caracter, trebuie
sa punem Dumnezeirea. Hristos era om desavarsit si Dumnezeu desavarsit, iar
firea omeneasca pe care a luat-o s-a indumnezeit din prima clipa a zamislirii,
dar intelepciunea lui Dumnezeu Cuvantul se arata o data cu inaintarea in
varsta.
3
(Numirile sarbatorii
Botezului lui Hristos)
Botezul lui
Hristos in apa Iordanului savarsit de Ioan Inaintemergatorul se mai numeste si
Teofanie sau Epifanie. In vechea Biserica, sarbatoarea Craciunului si cea a
Bobotezei se praznuiau impreuna, in aceeasi zi (6 ianuarie). In secolul al
patrulea, aceste sarbatori au fost separate, iar Craciunul a fost mutat pe 25
decembrie, in ziua in care neamurile il sarbatoreau pe zeul soare, iar
crestinii, pe soarele dreptatii. De asemenea, Boboteaza se mai numeste si
sarbatoarea Luminilor, dupa cum spune Sfantul Grigorie Teologul, datorita
iluminarii catehetilor si a luminii care s-a dat prin Botez.
Cuvantul
Teofanie (aratarea lui Dumnezeu) provine din fragmentul apostolic:
“Dumnezeu
S-a aratat in trup, S-a indreptat in Duhul, a fost vazut de ingeri, S-a
propovaduit intre neamuri, a fost crezut in lume, S-a inaltat intru slava“ (I
Timotei 3, 16)
si are
legatura mai mult cu Nasterea lui Hristos.
Cuvantul
Epifanie (aratare) provine din fragmentul apostolic:
“harul
mantuitor al lui Dumnezeu s-a aratat tuturor oamenilor...” (Tit 2, 11)
si se refera
mai ales la Botezul lui Hristos, pentru ca atunci, oamenii au cunoscut harul
Dumnezeirii.
Cert este ca
in ziua Botezului lui Hristos, aratarea Sfintei Treimi si cuvintele Cinstitului
Inaintemergator au constituit marturia oficiala ca Fiul lui Dumnezeu este Cel
“din Treime“, Care S-a intrupat pentru izbavirea neamului omenesc de pacat, de
Diavol si de moarte.
4
(Insemnatatea Sfantului
Ioan Botezatorul)
Cinstitul
Inaintemergator si Botezator Ioan a avut un rol important in Botezul lui
Hristos. El a fost o mare personalitate si un mare profet care s-a aflat in
punctul de trecere dintre Vechiul si Noul Testament, pentru ca a fost ultimul
profet al Legii vechi si primul ce apartine Legii noi.
El a fost
zamislit in chip minunat, adica s-a nascut prin interventia lui Dumnezeu, insa
nu de la Duhul Sfant, ci prin samanta, din tatal sau, Zaharia. Nasterea sa a
fost legata de o serie de fapte minunate, iar sederea in pustie de la varsta de
trei ani arata ca avea o viata ingereasca. Prin propovaduirea pocaintei, el a
pregatit poporul pentru intampinarea lui Mesia. Smerenia lui era nesfarsita,
iar felul sau de viata arata ca ajunsese la o mare impartasire din har.
Cinstitul
Inaintemergator era ruda cu Hristos, pentru ca mama lui, Elisabeta, era ruda cu
Maica lui Hristos. Bunavestire a Maicii Domnului s-a petrecut atunci cand
Cinstitul Inaintemergator era un fat de sase luni, in pantecele mamei sale, de
unde intelegem ca Ioan Botezatorul era cu sase luni mai mare decat Hristos.
Sfantul Ioan
Inaintemergatorul a luat Duh Sfant, Care l-a facut profet inca din pantecele
mamei sale, de cand era un fat de sase luni. Atunci cand Preasfanta Nascatoare
de Dumnzezeu, care tocmai zamislise prin puterea Duhului Sfant, a salutat-o pe
Elisabeta, “pruncul a saltat in pantece” (Luca 1, 41). Asadar, el s-a facut profet
si a transmis darul proorocirii si mamei sale, pentru ca aceasta a recunoscut-o
pe Maica Domnului (Sfantul Grigorie Palama).
Multe sunt
atributele care il caracterizeaza pe Ioan Inaintemergatorul. Cuvantul Ioan
inseamna darul lui Dumnezeu, iar Prodrom (Inaintemergator) inseamna “cel care
deschide calea“, adica “cel care anunta venirea lui Mesia“. Se numeste
Botezator, pentru ca L-a botezat pe Hristos. In randuiala Bobotezei, Cuviosul
Cosma Melodul, Episcopul Maiumei, il denumeste prin trei sintagme si anume:
voce a Cuvantului, candela a luminii si luceafar al soarelui.
Daca Fiul
lui Dumnezeu este Cuvantul Tatalui in ipostas, Ioan este vocea Cuvantului; daca
Hristos, ca Dumnezeu, este lumina vesnica si nezidita, Inaintemergatorul este
candela; daca Hristos este soarele dreptatii si soarele luminos al Dumnezeirii,
Ioan este luceafarul, adica vestitorul de ziua, care anunta rasarirea soarelui.
Astfel, toate denumirile, atribuite si expresiile prin care acesta este
desemnat sunt legate de lucrarea sa principala, care este anuntarea venirii lui
Mesia.
5
(Felurile botezurilor
dupa Sfintii Parinti)
Dupa cum
talcuieste Sfantul Nicodim Aghioritul, cuvantul Vaptisma (Botez) inseamna
scufundare, fiind un verb substantivizat care vine de la vapto, adica a scufunda.
De aici provin cuvintele vaptizo (a boteza) si perfectul compus vevaptisme
(m-am botezat). Asadar, notiunea de botez se leaga de cea de apa.
Sfintii
Parinti invata ca exista mai multe feluri de botez. Sfantul Grigorie Teologul
spune ca botezul este de cinci feluri. Primul a fost cel al lui Moise, care a
insemnat o curatire temporara, al doilea a fost cel al Inaintemergatorului,
care a botezat poporul cu botezul pocaintei, al treileaeste botezul lui
Hristos, prin care oamenii se boteaza si se fac crestini si care se savarseste
prin harul Duhului Sfant, al patrulea este cel al muceniciei si al sangelui,
iar al cincilea botez este al lacrimilor si al pocaintei.
Dupa ce
vorbeste despre aceste tipuri de botez, Sfantul Ioan Damaschin mai adauga si
altele. El spune ca botezul este de opt feluri. Primul a fost cel al potopului
pentru indepartara pacatului; al doilea a fost cel al marii si al norului,
atunci cand iudeii au trecut prin Marea Rosie si au fost acoperiti de un nor;
al treilea a fost botezul Legii vechi, pe care l-a consfintit randuiala mozaica
si care este legat de curatia trupeasca; al patrulea a fost botezul pregatitor
al Sfantului Ioan Inaintemergatorul, care ii indemna pe cei botezati spre
pocainta, cu alte cuvinte, Ioan nu ierta pacatele, ci le oferea oamenilor o
inainte-curatire, ceea ce inseamna ca ajuta poporul sa-si simta pacatosenia si
sa astepte adevaratul Botez al lui Hristos; al cincilea a fost botezul pe care
l-a primit Hristosatunci cand a venit la Iordan, botez care este diferit de celelalte,
pentru ca Hristos nu avea niciun pacat si nu a facut o marturisire a pacatelor;
al saselea este botezul desavarsit al Domnului, care are loc in Biserica prin
apa si prin Duh Sfant; al saptelea este botezul sangelui si al jertfirii, pe
care l-a primit Hristos pentru noi, adica Patimile si Rastignirea, dar si
mucenicia sfintilor care sunt partasi la Patimile lui Hristos; in fine cel
de-al optulea botez este cel de pe urma, care nu mai este unul mantuitor,
pentru ca el indeparteaza si pedepseste pentru vesnicie pacatul. Este vorba
despre focul iadului.
Sfantul Ioan
Gura de Aur aduce distinctie intre botezul iudaic si cel crestin. Primul (cel
iudaic) nu curatea de pacatele sufletesti, ci numai de murdaria trupeasca.
Botezul bisericesc este fara de asemanare mai presus, pentru ca il izbaveste pe
om de pacat, ii curata sufletul si ii da Duh Sfant. Intre acestea doua se afla
botezul Cinstitului Inaintemergator, care a fost o punte dispre iudaism spre
crestinism. Botezul lui Ioan era mai presus decat cel iudaic, pentru ca avea
legatura cu venirea lui Hristos, dar mai prejos decat cel al crestinilor.
6
(De ce S-a botezat
Hristos?)
De vreme ce
botezul lui Ioan avea rolul de a-i indruma pe oameni pentru ca acestia sa-si
cunoasca starea de pacatosenie si de a pregati poporul pentru primirea
Botezului desavarsit al lui Hristos, iar Hristos, fiind Dumnezeu desavarsit si
om desavarsit, nu facuse nici un pacat, atunci de ce a fost nevoie ca El sa
primeasca Botezul? Raspunsul la aceasta intrebare ne dezvaluie adevaruri
fundamentale.
Sfantul Ioan
Damaschin spune ca Hristos nu S-a botezat pentru ca avea nevoie de curatire,
“ci pentru a lua asupra Sa curatirea noastra“. El Si-a asumat curatirea
oamenilor in acelasi fel in care a primit Patimile si Rastignirea, cu toata durerea
si suferinta lor. Prin Botezul Sau, Hristos a reusit sa implineasca multe
lucruri.
Astfel, dupa
cum spune Sfantul Ioan Damaschin, Hristos S-a botezat pentru a strivi capetele
demonilor din apa, fiindca exista ideea ca demonii locuiesc acolo; pentru a spala
pacatul si a-l ingropa in apa cu totul pe vechiul Adam; pentru a-l sfinti pe
Botezator, fiindca nu Inaintemargatorul L-a sfintit pe Hristos, ci Hristos l-a
sfintit pe Inaintemergator, atunci cand acesta din urma a pus mana sa pe capul
lui Hristos; S-a mai botezat pentru a tine Legea, deoarece El Insusi o daduse
si nu voia sa para un calcator al ei si, in fine pentru a descoperi taina
Sfintei Treimi si a oferi preinchipuirea si modelul propriului nostru botez,
adica Botezul desavarsit care se face cu apa si cu Duh Sfant.
Dincolo de
toate acestea, prin Botezul Sau in raul Iordan, Hristos a sfintit apele. De
aceea, in ziua Bobotezei savarsim slujba sfintirii apelor, iar in timpul
slujbei cerem Duhului Sfant sa se pogoare asupra apei. Astfel, dupa sfintire,
apa inceteaza sa mai fie apa a caderii, facandu-se apa a reinnoirii pentru ca
se uneste cu harul nezidit al lui Dumnezeu.
7
(In Iordan focul
nezidit a coexistat cu apa care e zidire)
In Traditia
patristica, Botezul lui Hristos in raul Iordan este corelat cu trecerea
minunata a Marii Rosii de catre israeliteni. Asa cum odinioara, prin harul
facator de minuni al Cuvantului neintrupat ce a lucrat asupra lui Moise,
egiptenii au fost incercati iar evreii au fost eliberati, la fel si acum, prin
puterea Cuvantului intrupat, omul stricat si decazut este replamadit, iar
demonii sunt striviti, adica isi pierd puterea.
Sfantul
Nicodim Aghioritul spune ca olarul are nevoie de doua elemente ca sa refaca un
vas: de apa, ca sa amestece lutul, si de foc ca sa arda si sa usuce plamadeala.
La fel a procedat Dumnezeu – marele olar – cu plamada omeneasca. Vrand sa
remodeleze firea noastra stricata de pacat, Dumnezeu a folosit foc si apa.
Focul a venit de la El, pentru ca Dumnezeu este “foc mistuitor” care arde raul,
iar apa a fost luata din raul Iordan.
Prin
intruparea lui Hristos, ca si prin toate celelalte etape ale sfintei iconomii,
intre care se afla, fireste, si Botezul in raul Iordan, neamul omenesc a fost
remodelat. Caderea si sticarea firii noastre au fost urmate de replamadirea si
de renasterea omului. Aceasta renastere a avut multa putere, pentru ca in urma
pacatului firea omeneasca nu s-a nimicit in totalitate, dar si pentru ca
replamaditorul omului a fost Insusi Creatorul sau.
Este
abosolut imposibil ca apa si focul sa existe impreuna, pentru ca focul nu se
poate aprinde si nici nu poate sa arda intr-un loc umed, iar apa stinge focul.
In raul Iordan, ele au putut sa coexiste pentru ca focul era nezidit, in vreme
ce apa era zidita. De aceea, focul nu a fost afectat de apa. Dimpotriva, apa
zidita s-a sfintit prin focul Dumnezeirii.
8
(Raul Iordan)
Raul Iordan
a ramas consemnat in isorie prin mai multe evenimente, dar mai ales in legatura
cu propovaduirea si cu Botezul Sfantului Ioan Inaintemergatorul si prin faptul
ca Insusi Hristos S-a botezat in acest rau.
Sfantul Ioan
Gura de Aur spune ca Iordanul este chipul neamului omenesc. El se numeste
astfel, pentru ca are in alcatuire doua izvoare: Ior si Dan. Aceste izvoare
formeaza raul Iordan, care se varsa in Marea Moarta. Potrivit unei talcuiri
refritoare la originile noastre, intregul neam omenesc se trage din doua
izvoare, adica din Adam si Eva, dar prin pacat, el a fost indreptat spre
moarte, adica spre marea moarta a vietii noastre, care este cuprinsa de
intunecime. Intrupandu-Se, Hristos a venit in Iordan, adica in neamul omenesc,
a biruit moartea si i-a intors pe oameni spre viata primordiala.
Proorocul
David spune:
“Marea a
vazut si a fugit, Iordanul s-a intors inapoi“ (Ps. 113, 3).
Prin aceste
cuvinte, el a vrut sa arate uimirea marii, a apelor de pe mari intinderi si a
raului Iordan la intrarea lui Hristos cel fara de pacat in apa. Aceasta mirare
este explicata in rugaciunea pentru sfintirea apelor, scrisa de Sfantul
Sofronie, Episcopul Ierusalimului:
“Iordanul
s-a intors inapoi, vazand focul Dumnezeirii pogorandu-Se trupeste si intrand
intr-insul“.
Asadar,
focul Dumnezeirii a intrat in apa prin trupul lui Hristos.
Intr-un
anume fel si intr-o anumita masura, aceasta profetie se aplica si in viata
crestinului. Marea este existenta omului plina de zbucium, fapt pentru care
este numita mare sarata. Si, dupa cum am vazut anterior, Iordanul este viata
omeneasca care, dupa caderea primelor fapturi, a fost indreptata spre pieire si
s-a unit cu moartea si cu stricaciunea. Prin pocainta, omul se izbaveste de
marea sarata a vietii, iar viata lui se schimba, se transforma, se intoarce la
adevaratele ei izvoare si capata un alt sens (Isihie Preotul).
9
(Sfanta Treime S-a
aratat la Botezul Domnului)
La Botezul
lui Hristos S-a aratat Sfanta Treime. De altfel, unul dintre scopurile
intruparii si ale Botezului lui Hristos a fost descoperirea Dumnezeului
Treimic, adica a faptului ca Dumnezeu, chiar daca are o singura fiinta si o
singura fire, este in trei ipostasuri: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Astfel, se
aude vocea Tatalui, Care marturiseste si intareste faptul ca Cel aflat in
Iordan este Fiul Sau, iar in acelasi timp, Duhul Sfant Se arata “in chip de
porumbel“.
Aratarea
Dumnezeului Treimic si confirmarea Tatalui au avut loc si cu putin timp inainte
de Patimile lui Hristos, o data cu Schimbarea la Fata, a Mantuitorului pe
muntele Tabor. Asupra faptelor legate de acest eveniment ne vom opri atunci
cand vom analiza Schimbarea la Fata a Domnului.
Sfantul
Grigorie Palama face o analiza teologica minunata a motivului pentru care
Dumnezeul Treimic a aparut in acea clipa. El spune ca Sfanta Treime Se arata in
momentul zidirii si al rezidirii. Omul a fost facut prin harul comun al
Dumnezeului Treimic, pentru ca “Tatal zideste totul prin Fiul si in Duhul
Sfant“. De altfel, in Sfanta Scriptura se spune ca Dumnezeul Treimic a fost Cel
care a hotarat crearea omului: sa facem om dupa chipul si dupa asemanarea
Noastra (Facerea 1, 26). Tatal l-a zidit pe om dupa chipul Cuvantului si i-a
dat viata in Duhul Sfant. Pentru ca harul Dumnezeului Treimic este comun,
intreaga Sfanta Treime a participat la crearea fiintei omenesti. Trebuia asadar
ca Dumnezeul Treimic sa Se arate si in momentul replamadirii si rezidirii
omului. De altfel, dupa Botezul Sau, Hristos Si-a inceput lucrarea publica
pentru mantuirea neamului omenesc.
Aratarea
Dumnezeului Treimic in momentul
rezidirii omului vadeste inca un adevar teologic, si anume faptul ca omul este
singura fiinta de pe pamant cunoscatoare si inchinatoare la Sfanta Treime, dar
si singura creata dupa chipul Dumnezeului Treimic. Potrivit explicatiilor
teologice ale Sfantului Grigorie Palama, animalele nu au gand si ratiune, ci
numai suflet vital,care nu subzista prin el insusi, ceea ce inseamna ca, atunci
cand animalele mor, sufletul lor se pierde, adica nu se pastreaza, pentru ca nu
are substanta, ci numai energie. De asemenea, ingerii si arhanghelii au gand si
ratiune, dar nu au duh care da viata trupului, pentru ca sunt deasupra
simtirii. Omul, insa, are gand, ratiune, si duh, care da viata trupului cu care
impreuna este unit si, de aceea, numai omul este dupa chipul Dumnezeirii in
trei ipostasuri. De altfel, tocmai acesta a fost motivul pentru care, spre a
mantui si a transforma lumea, Fiul lui Dumnezeu S-a facut om, nu inger, omul
fiind oglinda creatiei. Astfel, schimbarea si transformarea creatiei s-au facut
prin omul indumnezeit.
10
(Tatal da marturie
despre Fiul Sau iubit)
Vocea
Tatalui marturiseste si confirma faptul ca Hristos este Fiul Sau cel iubit.
Potrivit Sfantului Evanghelist Matei, Tatal vorbeste despre Fiul la persoana a
treia:
“Acesta este
Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit“ (Matei 3, 17).
Din
Evanghelia dupa Marcu, rezulta ca Tatal S-a adresat la persoana a doua:
“Tu esti
Fiul Meu cel iubit, intru Tine am binevoit“ (Marcu 1, 11).
Acest lucru
nu are o foarte mare importanta. Ceea ce observam aici este ca Tatal da
marturie despre Cuvantul, adica despre Fiul Sau iubit. Dumnezeu Cuvantul S-a
nascut din Tatal mai inainte de toti vecii, iar aceasta nastere este trasatura
ipostatica a celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi.
Dupa cum
spune Sfantul Grigorie Palama, demna de observat este exprimarea “intru Care am
binevoit“. Pentru a se intelege valoarea acestei exprimari si, in general,
valoairea si insemnatatea intruparii Fiului lui Dumnezeu Cuvantul, trebuie
acordata atentie diferentei dintre voia lui Dumnezeu prin bunoavointa si cea
prin ingaduinta. Dumnezeu are o singura voie dar uneori ea este sub forma de
bunavointa, iar alteori, sub forma de ingaduinta. Dumnezeu a vazut ca omul va
cadea si, chiar daca nu l-a creat pentru aceasta, in cele din urma a ingaduit
caderea, tocmai pentru ca omul insusi a voit-o. Dumnezeu nu poate sa incalce
libertatea omului si de aceea, se creeaza multe probleme, pe care, insa El le
ingaduie sa existe. Moartea, bolile si atatea altele au fost ingaduite de
Dumnezeu, dar nu le-a planuit El Insusi.Asadar, voia lui Dumnezeu prin
bunavointa este diferita de cea prin ingaduinta.
In acest
context, Sfantul Grigore Palama spune ca marturia Tatalui “Acesta este Fiul Meu
cel iubit intru Care am binevoit” arata ca intruparea a fost voia lui Dumnezeu
dupa bunavointa, care se mai numeste si voire anterioara. Aceasta inseamna ca
intruparea lui Hristos a fost “programata” de Dumnezeu fara a depinde de
caderea omului, fiindca ziditul putea sa fie mantuit numai prin unirea sa cu
neziditul in ipostasul Cuvantului.
Astfel,
toate cate s-au petrecut in Vechiul Testament – legiuirile, fagaduintele – erau
incomplete, deoarece purtau pecetea caderii omului si nu se inscriau in voia
anterioara a lui Dumnezeu, ci aveau ca scop intruparea Cuvantului. Nu numai
proorocirile, legiuirile etc. din Vechiul Testament tinteau spre intrupare,
pentru ca insasi zidirea si incununarea zidirii lumii au avut ca scop unirea
firii dumnezeiesti cu cea omeneasca, adica a neziditului cu ziditul. Pana si
crearea omului dupa chipul lui Dumnezeu s-a facut pentru ca in el sa incapa
arhietipul creatiei. In acelasi context se incadreaza si legea care s-a dat in
Rai, iar firile si treptele ingeresti tind spre aceeasi finalitate, care este
“iconomia divino-umana”.
Toate
acestea arata importanta si valoarea intruparii Fiului lui Dumnezeu Cuvantul.
Fara intrupare, mantuirea omului si reinnoirea zidirii ar fi fost imposibile.
Nu omul, ci Dumnezeul-Om Hristoseste centrul lumii si al istoriei. Cea mai mare
crima a epocii noastre este ca omul se considera centrul lumii. Se poate spune
cu certitudine ca intreaga stradanie ascetica a crestinului tinteste spre indepartarea
din viata a gandirii antropocentice si spre dobandirea gandirii
teantropocentrice [divino-umane, n.n.]. Centrul nu trebuie sa fie omul, ci
Dumnezeu-Om.
11
(Fiul este “stralucirea
slavei Tatalui”)
Marturisirea
Tatalui ca Cel care Se boteaza nu era un oarecare, ci era Insusi Fiul Sau
iubit, a fost semn al Dumnezeirii Cuvantului si al faptului ca Fiul este de o
fiinta cu Tatal. In teologia ortodoxa, vocea Tatalui nu este numai ceva
perceput de simturile omului, ci inseamna contemplarea lui Dumnezeu, adica
revelatie. Desigur, la teorie [contemplatie, n.n.] este partas si trupul, dar
simturile se transforma pentru a putea contempla slava lui Dumnezeu. Faptul ca
marturia Tatalui este o revelatie reiese si din cuvintele Sale de pe Muntele
Tabor, atunci cand ucenicii lui Hristos au cazut la pamant, neputand suporta
lumina contemplarii.
Fiul
marturisit de Tatal Se dezvaluie ca fiind “stralucirea slavei Tatalui“,
deoarece fiinta si lucrarea Dumnezeului Treimic sunt comune. Pentru a se arata
Dumnezeirea Cuvantului, in Epistola catre Evrei a Sfantului Apostol Pavel se
folosesc urmatoarele cuvinte: “Care fiind – stralucirea slavei si chipul
fiintei Lui” [In Biblia greceasca: “El este stralucirea slavei sfinte si chipul
desavarsit al sfantului ipostas“] (Evrei 1, 3).
Cuvantul
stralucire desemneaza lumina, adica razele care provin dintr-un corp luminos.
Atunci cand corpul este zidit, stralucirea lui este zidita, dar cand este vorba
despre slava nezidita, stralucirea acesteia este nezidita. Desigur, daca spunem
ca Fiul este stralucirea Tatalui, prin aceasta nu se intelege ca El este
energia Parintelui Sau, deoarece Cuvantul este o Persoana separata, iar aceasta
Persoana este Dumnezeu, de o fiinta cu Tatal, si prin urmare, Tatal si Fiul au
aceeasi energie, lucru care este valabil si in legatura cu Duhul Sfant. In
Sfanta Treime exista fire, energie si Persoane. Persoanele sunt trei, avand in
comun fiinta (firea) si lucrarea (energia).
Dupa cum
spune Cuviosul Teofilact, cuvantul stralucire se foloseste pentru redarea
catorva adevaruri teologice: in primul rand, Fiul S-a nascut din Tatal asa cum
stralucirea se naste din soare; in al doilea rand, Fiul S-a nascut fara
schimbare din Tatal, dupa cum raza se naste din soare in chip neschimbat; in al
treilea rand, asa cum soarele nu se micsoreaza prin faptul de a straluci, nici
Tatal nu S-a micsorat nascandu-l pe Fiul; in al patrulea rand, Fiul este
nedespartit de Tatal si straluceste vesnic si de sine statator, la fel cum este
si stralucirea fata de soarele care o naste.
12
(Sfantul Duh se arata
in chip de porumbel)
De-a lungul
timpului, au existat mai multe aparitii ale Sfantului Duh. Uneori, Se arata in
chip de adiere sau de tunet, iar alteori, sub forma de limbi de foc. Aici, El
Se arata “ca un porumbel”. Nu era porumbel, ci parea a fi de forma
porumbelului, pentru ca Sfantul Duh nu este zidit, ci nezidit, la fel ca si
celelalte Persoane ale Sfintei Treimi.
Aparitia
Duhului Sfant “ca un porumbel” ne aduce aminte de potopul lui Noe, cand
porumbelul pe care Noe l-a trimis de pe arca s-a intors cu o ramura de maslin
in cioc, prin care a anuntat sfarsitul potopului. In clipa Botezului lui
Hristos, Sfantul Duh “ca un porumbel” a vestit sfarsitul potopului pacatului.
Nu avea in cioc o ramura de maslin, ci arata inspre Mila lui Dumnezeu, Care
este Hristos, adica Fiul iubit al Tatalui.
Dincolo de
aceasta, aratarea Sfantului Duh “ca un porumbel“ simbolizeaza nerautatea si
blandetea. De asemenea, aminteste faptul ca, asa cum porumbelul este preacurat
si nu sade acolo unde este miros urat, la fel si Sfantul Duh este preacurat si
nu ramane acolo unde este mirosul urat al pacatului.
Pogorarea
Duhului Sfant ca un porumbel si venirea Lui peste Hristos au o mare importanta,
fiind in stransa legatura cu marturia Tatalui. Prin lucrarea Duhului Sfant, s-a
adeverit faptul ca rostirea “Acesta este
Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit” nu se referea la Ioan
Inaintemergatorul, ci la Hristos. Aratarea porumbelului deasupra lui Hristos in
acelasi timp cu auzirea vocii Tatalui
indica faptul ca cele trei Persoane ale Sfintei Treimi sunt de o fiinta si, in
plus, face deosebirea intre Ioan Inaintemergatorul si Hristos. Daca, pana in
acel moment, poporul il respecta profund pe Ioan, in timp ce Hristos era un
necunoscut, pogorarea Sfantului Duh si vocea Tatalui L-au dezvaluit lumii pe
Hristos, adica pe Fiul lui Dumnezeu, Cel trimis pentru mantuirea
omului(Cuviosul Teofilact).
13
(Cerurile s-au deschis
si s-au sfasiat)
Vederea de
Dumnezeu a Cinstitului Inaintemergator a fost mare. In vietile sfintilor,
intalnim adesea experiente ale contemplarii slavei Sfintei Treimi in Persoana
lui Hristos, dar Sfantul Ioan Botezatorul a fost invrednicit nu numai de
vederea Cuvantului, ci si de auzirea vocii Tatalui si de vederea Duhului Sfant.
Aceasta contemplare nu a fost o vedere a simturilor, desi omul vede si cu ochii
trupesti, care mai inainte se transfigureaza spre a putea suporta vederea de
Dumnezeu. Faptul ca a fost vorba despre o revelatie suprafireasca si despre
aparitia Sfintei Treimi reiese din frazele folosite de Sfintii Evanghelisti
atunci cand prezinta cele petrecute. Evanghelistul Matei spune: “indata
cerurile s-au deschis“ (Matei 3, 16), iar Evanghelistul Marcu afirma: “a vazut
cerurile deschise” (rupte) [Acolo unde traducatorul roman al Bibliei a folosit
cuvantul deschis, in textul biblic grecesc se intrebuinteaza cuvantul
schizomenos, care are semnificatii teologice speciale] (Marcu 1, 10). Asadar,
cerurile s-au deschis si s-au sfasiat.
Aceste doua
cuvinte (deschis si rupt) nu sunt intrebuintate intamplator, pentru ca ele
exprima doua realitati diferite, care au legatura cu intruparea Fiului lui
Dumnezeu si cu iubirea de oameni a Dumnezeului treimic, dupa cum talcuieste
Sfantul Grigorie Palama.
S-au deschis
arata ca, daca in urma neascultarii lui Adam, cerurile s-au inchis si omul a
pierdutcomuniunea cu Dumnezeu, de asta data, prin deplina ascultare a lui
Hristos, Care este noul Adam, cerurile se deschid din nou si omul poate sa
dobandeasca comuniunea cu Dumnezeu. Astfel, Hristos este noul nascator al
neamului omenesc. Dupa trup ne tragem din Adam, dar duhovniceste ne tragem din
noul Adam, adica din Hristos.
A vazut
cerurile deschise (rupte) exprima o alta mare taina. Hristos a luat in trup
toata puterea si toata energia nemasurata si nesfarsita a Duhului Sfant. Stim
insa foarte bine ca, fiind nezidita, energia Duhului Sfant nu poate fi incaputa
de cele zidite. Prin ruperea cerurilor, s-a aratat in chip vazut ca acestea nu
au putut suporta puterea Duhului Sfant ce a trecut spre Trupul in care
Dumnezeirea Se afla in unul din ipostasurile Sale sau, mai degraba, in acest
fel, s-a vadit indumnezeirea firii omenesti luate de Dumnezeu asupra Sa.
In mod
obisnuit, neziditul nu poate fi incaput de zidit. Un asemenea lucru ajunge sa
fie cu putinta numai in conditiile in care ziditul este intarit de Duhul Sfant.
De aceea, in Biserica se canta: “In lumina Ta… am vazut lumina“. Sfintii Il vad
pe Dumnezeu ca lumina doar daca sunt intariti de Lumina nezidita a lui Dumnezeu,
iar omul, in general, se poate invrednici de impartasirea cu Trupul si cu
Sangele lui Hristos pentru ca, fiind madular al Bisericii, primeste harul
curatitor, iluminator si indumnezeitor al lui Dumnezeu; in momentul in care se
impartaseste, cerurile vietii sale duhovnicesti se rup, neputand rezista in
fata lui Dumnezeu.
Daca
presupunem ca termenul ceruri i-ar desemna pe ingeri, atunci cuvantul
Evanghelistului infatiseaza un alt mare adevar teologic. Chiar daca ingerii
sunt curati in fata lui Dumnezeu, pentru ca se curata si se lumineaza
incontinuu prin trairea aproape de Dumnezeu, totusi ei nu au curatia superioara
si desavarsita a Creatorului. Numai firea noastra in Hristos, facuta salas al
lui Dumnezeu si asemenea lui Dumnezeu, poate sa incapa stralucirea, frumusetea,
puterea, si harul Duhului Sfant. De aceea, prin venirea Duhului Sfant, nu numai
ca s-au rupt cerurile, dar si ingerii cei curati s-au dat la o parte.
14
(Botezul lui Hristos
model pentru botezul nostru)
Asa cum am
spus anterior, unul din scopurile pentru care Hristos S-a botezat a fost acela
de a Se face model pentru noi, deoarece, prin propriul Sau Botez, a introdus in
Biserica taina Botezului. Asadar, noi intram in Biserica prin Sfantul Botez,
care este considerat o taina incepatoare. Viata noastra duhovniceasca incepe
prin taina Botezului, asa cum lucrarea de mantuire a lumii a inceput prin
Botezul lui Hristos, dupa care au urmat toate celelalte, adica Patimile,
Rastignirea, Invierea si Inaltarea.
In cartea sa
despre viata in Hristos, Sfantul Nicolae Cabasila considera ca Botezul este o
nastere, dupa care urmeaza miscarea [este vorba despre miscarea pruncului
imediat dupa nastere], prin Mirungere, si viata, prin Sfanta Impartasanie.
Incununarea Botezului si a tuturor celorlalte taine este reprezentata de Sfanta
Impartasanie; Asadar, ne botezam si ne mirungem pentru a putea, ca membri ai
Bisericii, sa ne impartasim cu Trupul si cu Sangele lui Hristos.
Credinta si
Botezul sunt interdependente. Dupa cum spune Sfantul Vasile cel Mare, credinta
si Botezul reprezinta doua cai ale mantuirii care sunt strans legate intre ele
si nedespartite. Credinta este consfintita prin Botez, iar Botezul isi are
temelia in credinta. Una o completeaza si o plineste pe cealalta. Deoarece
credem in Tatal, in Fiul si in Sfantul Duh, ne botezam in numele Tatalui, al
Fiului si al Sfantului Duh. Mai intai are loc marturisirea de credinta, care
este incepatoarea mantuirii, dupa care urmeaza Botezul, care pecetluieste
consimtamantul nostru.
Acestea sunt
spuse tinand cont de faptul ca exista doua feluri de credinta: incepatoare,
care se numeste si credinta din ascultare, si desavarsita, care se numeste
credinta din vederea de Dumnezeu. Mai inatai, omul asculta de Dumnezeu si
crede, iar mai apoi se boteaza si se miruieste, dobandind astfel credinta din
vederea de Dumnezeu. Aceste lucruri trebuie intelese din punctul de vedere al
practicii vechii Biserici, in care Botezul nu era o ceremonie formala si un
eveniment lumesc sau social, ci o taina de introducere in Biserica, ceea ce
inseamna ca era precedat de curatirea omului. Botezul se numea si se mai
numeste si iluminare, deoarece prin Botez si prin taina Mirungerii omul ajunge
la iluminarea mintii.
15
(Botezul este nastere
curatitoare si iluminatoare)
Botezul
crestinilor a primit multe denumiri, fiecare dintre acestea aratand valoarea
lui, adica lucrarea pe care o implineste. In continuare vom analiza cele mai
reprezentative fatete ale acestei lucrari.
Botezul se
mai numeste si nastere, deoarece prin el, omul renaste. Aceasta denumire a fost
data de Insusi Hristos in dialogul Sau cu Nicodim:
“Adevarat,
adevarat zic tie: de nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa
intre in Imparatia lui Dumnezeu” (Ioan 3, 5).
Cristelnita
este pantecele duhovnicesc care ne renaste spre o noua viata, caci dupa Botez,
ne asemanam lui Hristos. Aceasta renastere ne face sa fim ceea ce trebuie sa
fim. De aceea, ziua Botezului este ziua in care primim identitate, dupa cum
spune Cuviosul Nicolae Cabasila.
Nasterea care
se petrece prin sfantul Botez este legata de curatire si de iluminare. Sfantul
Grigorie Teologul spune ca Hristos nu avea nevoie de curatire, de vreme ce era
curat prin El Insusi, dar venind la Iordan, a primit curatirea pentru neamul
omenesc, la fel cum tot pentru neamul omenesc a luat trup, chiar daca, in mod
firesc, el era fara de trup. Asadar, prin sfantul Botez si prin Mirungere,
Hristos il curata pe om si il ilumineaza. Mai intai, are loc curatirea de
patimi prin lucrarea poruncilor, iar apoi urmeaza iluminarea prin harul Duhului
Sfant. Sfantul Grigorie Teologul spune in acest sens: “Prima data este
curatirea, apoi iluminarea, fara insa ca prima sa poata veni dupa cea de-a
doua“.
Dupa cum
afirma Sfantul Ioan Damaschin, iertarea pacatelor se da in acelasi fel tuturor
celor care se boteaza, dar harul Sfantului Duh se da in functie de credinta si
de curatie. Prin sfantul Botez, primim arvuna darului Duhului Sfant, iar
renasterea este pecete, legamant, iluminare si inceputul unor noi vieti.
Botezul lui
Hristos in raul Iordan, la fel ca si propriul nostru Botez, este un fel de
potop, mult mai inalt si mai curatitor decat potopul lui Noe, dupa cum spune
Cuviosul Proclu, Patriarhul Constantinopolului. Altadata, firea omeneasca a
fost omorata prin apa, acum insa, prin Hristos, apa botezul da viata celor
ucisi de pacat. In vremurile de demult, Noe a constituit arca din lemn care nu
putrezeste, iar acum, Noe cel duhovnicesc a facut o arca din trupul nestricat
al Mariei. Odinioara, porumbelul a adus o ramura de maslin ca sa vesteasca
mireasma Imparatului Hristos, iar acum, Duhul Sfant vine ca un porumbel ca sa-L
arate pe milostivul Domn.
Toate cate
s-au petrecut in timpul Botezului lui Hristos in raul Iordan se repeta si in
viata noastra, atunci cand primim taina sfantului Botez.
16
(Botezul Domnului si
botezul nostru)
Sarbatoarea
Bobotezei sau a Epifaniei dezvaluie multe adevaruri teologice. Ca o abordare
personala a acestei sarbatori, la cele infatisate pana acum, trebuie sa mai
adaugam si alte cateva consideratii, care au legatura cu propriul nostru Botez.
Trebuie sa accentuam mai ales trei elemente reprezentative.
In primul
rand, cei care sunt botezati si mirunsi se numesc crestini nu numai prin faptul
ca sunt ucenicii lui Hristos, dar si pentru ca primesc pecetea Duhului Sfant.
[In limba greaca χρισμα. Acest cuvant inseamna miruire, ungere, pecetluire si
din radacina sa provine cuvantul hristianos (χριστιανος=crestin)]. De altfel,
cele doua particularitati ale crestinului nu se contrazic, pentru ca suntem ucenicii
lui Hristos prin harul pe care il primim prin Sfintele Taine. Dupa cum spune
Sfantul Nicodim Aghioritul, toti crestinii pot fi considerati unsi ai Domnului,
“miruiti cu pecetea desavarsitoare“, prin care se pun in lucrare harul si
impartasirea Sfantului Duh. Daca regii, preotii, si pororocii Vechiului
Testament se numeau unsii lui Dumnezeu, chiar daca se pecetluiau cu ulei
obisnuit si nedesavarsit, cu atat mai mult sunt numiti unsi ai Domnului cei
care s-au pecetluit cu Pecetea Sfanta. Evanghelistul Ioan scrie: “ungerea pe
care ati luat-o de la El ramane intru voi“ (I Ioan 2, 27), iar Sfantul Apostol
Pavel subliniaza acest adevar: “Cel ce ne intareste pe noi impreuna cu voi, in
Hristos, si ne-a uns pe noi este Dumnezeu, Care ne-a si pecetluit pe noi si a
dat arvuna Duhului in inimile noastre“ (II Cor. 1, 21-22). Ungerea in Duhul
Sfant, care este legata de iluminarea si de limpezirea mintii, este arvuna
Duhului si pecetea lui Dumnezeu.
In al doilea
rand, prin Botez, omul primeste arvuna Duhului, dar are posibilitatea sa ajunga
la plinirea acestuia. Sfantul Grigorie Palama spune ca asa cum pruncul primeste
de la parintii sai putinta de a se face om matur si mostenitor al averii
parintesti atunci cand implineste varsta potirivita, dar pierde mostenirea daca
intre timp moare, la fel se intampla si cu crestinul. Prin Botez, omul a primit
puterea de a deveni fiu al lui Dumnezeu si mostenitor al bunatatilor vesnice,
dar numai daca intre timp nu moare cu moarte duhovniceasca, adica prin pacat.
Asadar, daca omul pierde comuniunea cu Dumnezeu, murind duhovniceste, el pierde
sansa pe care a primit-o prin Botez. Desigur, harul nu se pierde, pentru ca nu
paraseste inima omului, dar nu mai lucreaza mantuirea.
Hristos a
dat porunca uncenicilor Sai de a invata toate neamurile,
“botezandu-le
in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, invatandu-le sa pazeasca
toate cate v-am poruncit Eu voua” (Matei 28, 19-20).
“Botezandu-le”
si “invatandu-le sa pazeasca” arata felul in care omul se implineste
duhovniceste.
In al treilea
rand, atunci cand harul de la Botez este acoperit de pacat, trebuie neaparat sa
urmeze botezul pocaintei si al lacrimilor; tunderea monahala se mai numeste si
al doilea botez pentru ca este inceputul vietii de pocainta si de curatire prin
care omul reajunge la slava pierduta. Despre acestea, Sfantul Grigorie,
Episcopul Nisei, spune:
“Lacrimile
care curg ca intr-o baie si suspinele din rarunchii sufletului readuc
incet-incet harul care se indepartase“.
O singura
lacrima de pocainta are valoarea apei Botezului, readucandu-l pe om in situatia
de dinainte. Desigur, aceasta lacrima trebuie sa curga din pocainta, dupa cum
exprima si invata Biserica Ortodoxa.
***
Hristos S-a botezat pentru a tine
Legea si pentru a aduce harul Sau in apa, in toata zidirea si in om. In acest
fel, El a dat fiecarui om puterea de a dobandi harul infierii, care este
Teofania (aratarea lui Dumnezeu) propriei noastre vieti. Aceasta aratare a lui
Dumnezeu a fost inceputul cunoasterii de Dumnezeu. Deoarece cunoasterea de
Dumnezeu este un fapt existential, ea duce la mantuire.
Septembrie 1994
(Mitrop.
Hierotheos Vlachos) Sursa: Pr. ASB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu