sâmbătă, 1 august 2020

ALEXANDRU STANCIULESCU - GÂND DE SEARĂ - MINILECTURĂ - DOAR O VORBĂ.....!


Gelu Stanciulescu

FIARELE SALBATICE
Sfantul Nicolae Velimirovici


În înteles general fiarele salbatice întruchipeaza patimile. Asa cum fiarele salbatice chinuiesc trupul, la fel si patimile aduc vatamare sufletului. Ziditorul i-a dat lui Adam putere asupra tuturor patimilor. Iata de ce Adam avea putere asupra fiarelor salbatice ca simbol al patimilor. Sfintii, care prin Noul Adam, Hristos, si-au îmblânzit patimile, au dobândit de altfel si putere asupra fiarelor salbatice.

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 49-50


CARTEA LUMII
Sfantul Ioan din Kronstadt


Lumea, opera Dumnezeului celui Viu, a lui Dumnezeu cel plin de întelepciune, musteste de viata. Pretutindeni se gaseste viata si întelepciunea, pretutindeni descoperim expresia gândirii, în ansamblu ca si în fiecare detaliu. Iata adevarata carte din care se poate învata, desi mai putin explicat decât prin Revelatie, sa cunoastem pe Dumnezeu. Înainte ca lumea sa fie, Dumnezeu singur era viu si infinit. Iar când lumea a fost chemata din neant la existenta, Dumnezeu, desigur, n-a devenit o fiinta finita; toata plinatatea vietii si a infinitului locuieste în El. Dar aceasta plenitudine de viata si de infinit se exprima, de asemenea, în creaturile vii si organizate, al caror numar este aproape infinit si care sunt înzestrate cu viata.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 62-63


OGLINDA SI CONSERVA
Sfantul Paisie Aghioritul


Omul este fie oglinda, fie capac de conserva. Daca razele soarelui nu cad peste el, nu straluceste.

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 44


TARIA LUMINII
Sfantul Ioan din Kronstadt


Asa cum în lumina soarelui putem vedea si aerul, si pamântul, si apa, tot ce se afla în vazduh si pe pamânt, asijderea si în lumina soarelui imaterial putem vedea cu ochiul inimii lumea duhurilor, a îngerilor, a sfintilor; pe Maica Domnului, pe patriarhii biblici, prooroci, apostoli, ierarhi, ucenici, cuviosi, toti sfintii; îi vedem cu ochiul inimii (prin credinta) întocmai cum vedem cu ochii firesti realitatile lumii senzoriale. O inima simpla si curata poate vedea, de pilda, cu ochiul launtric chipul Maicii Domnului ca si cum ar vedea cu ochi trupesti oricare alt obiect.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 418




Dor de tata


~*~

Când sunt copii noştri mici
Noi pentru ei suntem TĂTICI
Ce gingaş e, şi sună bine:
,,TĂTICULE, mi-e dor de tine!”

Dar cresc, nu le mai eşti pe plac,
Din TATA tu devii BABAC!
Şi vorba sună trist şi gol:
,,- BABACULE, mai dă-mi un pol!”

Dar viaţa e un foc de paie
Şi vrei nu vrei, ajungi TATAIE,
Iar vorba ta, în râs e luată:
,,TATAIE, ia mai las-o baltă!”

Şi-n anii care-ţi mai rămân,
Te vor numi doar ĂL BĂTRÂN,
Și vorba lor te năuceşte:
,,BĂTRÂNE, ce-ţi mai trebuieşte?”

-  Copile, tu să ai ştiinţă:
Am fost un tată cu credinţă
Şi din puţin, de-a fost să fie,
Eu am răbdat, şi ţi-am dat ţie!

Dar fă-mi, te rog, o bucurie,
La cimitir, de vii la mine,
Să-mi zici ca în copilărie:
,,-TĂTICULE, mi-e dor de tine!”


~*~
Marin Sorescu




STROPUL DE APA VIE
Sfantul Ioan din Kronstadt


Când te rogi, socoteste ca toata faptura nu înseamna nimic înaintea lui Dumnezeu. Iar pe Acela Vezi-L prezent pretutindeni, în tot ce exista, asemenea unui strop de apa vie, dând viata si miscare la toate.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 74.



MATERIA ORGANIZATA
Sfantul Ioan din Kronstadt


Oriunde exista materie organizata, creata, acolo trebuie presupus si Creatorul ei, fiindca materia în sine nu are nici un sens si nici o putere, nu se poate organiza de la sine, dezvolta, nu aduce roade. Evident, nu exista clipa în care sa nu fie condusa de o inteligenta nemarginita, de o Mâna atotputernica.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 405


VASUL OLARULUI
Parintele Paisie Olaru


Sa te lasi în mâna Domnului, ca lutul în mâna olarului. Olarul, când vrea sa faca o oala mai de pret, o da de doua-trei ori prin foc, o caleste si o ciupeste pâna se face dupa placerea lui.

Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 94


MODA „ULTIMUL RACNET”
Sfantul Ioan din Kronstadt


O, cât de sârguincios se arata diavolul si lumea în a sadi neghina în tarina lui Hristos, care este Biserica, în a sadi, o data cu cuvântul dumnezeiesc, cuvântul lumesc, cuvântul desertaciunii! În locul templelor divine, lumea si le-a ridicat pe ale sale: teatre, circuri, sali de adunare, templele desertaciunilor lumii. În locul sfintelor icoane, pe care iubitorii de cele lumesti nu le iau în seama, au început sa apara portretele oamenilor, pictate sau fotografiate, imagini de tot felul; în locul lui Dumnezeu si al sfintilor sunt cinstiti pâna la divinizare celebritatile lumii: scriitori, artisti, cântareti, pictori care se bucura de trecere în societate si de un respect vecin cu evlavia. Sarmanii crestini! Au cazut cu totul de la Hristos! În loc de îmbracaminte duhovniceasca, îsi îndreapta atentia spre haine la ultima moda si spre tot felul de podoabe artificiale, care exceleaza prin scumpete si stralucire.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 193-194


DE UN MILION DE ORI MAI BINE
Sfantul Ioan din Kronstadt


Exista înlauntrul nostru un ochi duhovnicesc cu care vedem de un milion de ori mai bine decât cu ochii trupului, acestia fiind doar un instrument al ochiului duhovnicesc, un canal de comunicare prin care sufletul cunoaste obiectele vizibile si reflecteaza asupra lor. Ce obiecte intra în aria de contemplare a ochiului duhovnicesc? Fenomenele de ordin spiritual. În afara lumii vazute exista Dumnezeu ca Duh infinit, Ratiune infinita, care a creat si creeaza totul în universul material, acesta constituind traducerea în fapt a planurilor si ideilor Sale, si exista lumea duhovniceasca îngereasca, fara numar, care traieste într-o perpetua contemplare a Divinitatii, a faptelor atotputerniciei si întelepciunii Sale. Ochiul nostru duhovnicesc tine mai mult de Domnul si ca atare, lucrarea lui se numeste contemplatie, cugetarea de Dumnezeu. Contemplatia si cugetarea de Dumnezeu se pot extinde la infinit, dupa cum Dumnezeu Însusi este infinit; ele au darul de a ne curati sufletul de pacat, de a-l desavârsi, de a-l apropia tot mai mult de Dumnezeu, Izvorul luminii, ratiunii si existentei noastre. Apoi contemplarea cinurilor îngeresti, pe masura ce avem revelatia lui Dumnezeu, firii lor duhovnicesti purtatoare de lumina, bunatatii lor duhovnicesti, iubirii de Dumnezeu, iubirii reciproce si de neamul omenesc, lucrarii lor ocrotitoare asupra pamântului nostru, a stihiilor pamântului, a comunitatilor umane, asupra locurilor sfinte si în general a oricarui loc si a fiecarui crestin în parte. Ochiul duhovnicesc mai este îndreptat si înlauntru, asupra omului însusi, si atunci lucrarea lui se numeste cercare de sine, autocunoastere, introspectie, sfânta înviorare sau trezvie, în raport cu rationamentele si dorintele noastre.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 417


IUBIREA
Savatie Baștovoi



Atunci cînd cineva află iubirea, toate rănile se vindecă. Atunci cînd iubirea dispare, toate rănile sîngerează din nou. Pentru că nu putem fi iubiți mereu, singura cale de a ne tămădui este să învățăm să iubim. Starea de iubire este starea în care rănile sîngerează lumină


SARUTUL FLORILOR
Sfantul Ioan din Kronstadt


Cine da culorile cele mai delicate si care se potrivesc cel mai bine, cine da forma perfecta si chip ales celor fara de chip, materiei amorfe a pamântului, cine da florilor forme fara seaman? Atoatefacatorule, da-ne noua sa putem saruta în florile pamântului întelepciunea, bunatatea si atotputernicia Ta!

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 36


MINUNAREA SUFLETULUI
Sfantul Ioan din Kronstadt


Închipuie-ti, pe cât de viu poti, atotputernicia si maretia cuvântului lui Dumnezeu. El zice, si Cuvântul Sau devine imediat fiinte multe si diferite. El zice: „Sa fie lumina” – si iata lumina. El zice: „Sa fie o tarie”, si El creeaza taria. El zice: „Apele de sub tarie sa se adune la un loc… Sa fie luminatori pe taria cerului… În ape sa misune vietuitoare – si a fost asa” (Facere 1, 3-20) dupa Cuvântul Sau, dupa cum vocea unui comandant, vibrând în aer, ajunge la urechile soldatilor si face ca trupele sa se miste dupa vointa lui, le asaza aici sau dincolo, le face sa împlineasca o anumita miscare, sa realizeze intentiile si planurile sale.

Închipuie-ti masa materiei create. Închipuie-ti muntii enormi iesind din pamânt la Cuvântul lui Dumnezeu; închipuie-ti zgomotul marilor ape atunci când s-au adunat în oceane, în mari, în râuri si în izvoare.

Închipuie-ti cum s-a risipit aerul; cum la un singur Cuvânt al lui Dumnezeu-Creatorul, nemarginita varietate a plantelor a aparut dintr-o data. Închipuie-ti cum au aparut planetele, cum si-au început ele drumul fara sfârsit; cum pestii, pasarile, reptilele au aparut dintr-o data, si, în sfârsit omul. Si toate acestea (înafara omului) au fost create din aceeasi materie informa, sau mai bine zis din cele patru elemente, fara suflet, fara forma, fara viata. O, nu-i asa ca sufletul se minuneaza de aceasta? „Cât de minunate sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu întelepciune le-ai facut!” (Psalm 103, 25). Astfel, si acum înca Stapânul scoate din materie tot ceea ce Îi place. El zice, si se face. El preface pâinea si vinul în Trupul si Sângele Sau euharistic.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 165-166.












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu