VLADIMIR VOLKOFF
TRATAT DE DEZINFORMARE
TRATAT DE DEZINFORMARE
CAPITOLUL V
ZILELE RADIOULUI
Inventarea
radioului nu a adus cu sine noi procedee de dez-informare, dar a servit mult în
perioada marcata de ascensiunea national-socialismului şi de al Doilea Război
Mondialf de fapt, radioul - sau telefonul fără fir, cum i se spunea pe atunci -
reuneşte avantajele relaţiei gură-ureche cu cele ale tiparului.
Această
epocă a fost dominată de două personaje care, de altfel, au sfârşit prin a
purta un adevărat duel, prin intercalarea dezinformării.
Goebbels
Goebbels,
mare tribun al viului grai şi abil utilizator al radioului, nu a fost un dezinformator
în sensul exact al cuvântului, ci un propagandist care folosea minciuna într-un
mod atât de constant şi de cinic, încât ne permitem să ni-l însuşim aici.
„Micul
doctor”, căruia i se atribuie expresia „O minciună repetată de o mie de ori
rămâne minciună, o minciună repetată de un milion de ori devine adevăr”, a mai
spus: „Propaganda nu are nimic în comun cu adevărul” şi pretindea că putea „să
se joace cu sufletul poporului la fel cum se cântă la pian”. Programul său
consta în „a dezlănţui pasiuni vulcanice, a provoca explozii de furie, a pune
în mişcare masele ome-neşti, a organiza ura şi disperarea cu un calcul rece”,
iar pentru a-şi defini doctrina, nu-şi menaja cuvintele: „Propaganda bună este
aceea care duce la succes, iar propaganda^ rea e aceea care-şi ratează scopul,
oricât ar fi de inteligentă, căci propaganda nu are misiunea de a fi
inteligentă, ci de a asigura succesul (...). Prin urmare, nimeni nu poate
spune: propaganda dumneavoastră este prea brutală, prea vulgară (...). Dacă cineva
zice «Propaganda dumneavoastră nu are ţinută morală», e inutil să mai discut
serios cu el.” Este foarte posibil ca Goebbels însuşi să nu fi crezut în nici
una dintre ideile naţional-socialiste pe care le profesa. Puţin conta pentru el
conţinutul teoriei pe care le-o transmitea maselor, nu-l interesa decât
adeziunea acestora: „Esenţa propagandei constă în a câştiga fiinţele pentru o
idee, într-un mod atât de intim, de viu, încât să sfârşească prin a i se dărui
complet şi a nu mai putea să renunţe la ea”.
Lui Goebbels
nu-i lipsea nici simţul umorului: a ajuns să determine un subprefect de poliţie
să-şi dea demisia, după ce, în toate discursurile sale, îi atribuise prenumele
ridicol de „Isidor”,* iar când s-a hotărât să împiedice premiera filmului Nimic
nou pe Frontul de Vest, în loc de a organiza o manifestaţie politică, s-a
mulţumit să introducă în sală şoareci şi năpârci. De altfel, îşi semna de
bună-voie textele cu formula „Goebbels, căpetenia bandiţilor”, pentru că un
adversar politic îl insultase cu aceste cuvinte.
Bineînţeles,
Ministrul Reichului pentru luminarea poporului şi propagandă - acesta fiind
titlul său când naziştii au preluat puterea - nu se mulţumea numai să ţină
discursuri, radiodifuzate sau nu. Defilările, drapelele, făcliile şi tobele, salutul
hitlerist, strigătele de Sieg-Heil scandate sonor, toată mizanscena de
la Niirnberg, îi servea să „dezrădăcineze” individul (în sensul weilian al
termenului) şi să facă din el un automat care nu se mai putea lipsi de partid
şi devenea capabil ca, în numele lui, să săvârşească toate actele de eroism şi
toate atrocităţile.
La apogeul
nazismului, Goebbels dispunea de trei sute de ofiţeri şi cinci sute de angajaţi
care munceau douăzeci şi patru de ore pe zi la manipularea informaţiei, iar în
timpul războiului a creat „companii de propagandă” în care corespondenţii de
război îşi satisfăceau stagii de opt zile.
Nu trebuie
să uităm că, deşi a inventat şi si-a asumat „războiul total”, Goebbels fusese
ostil războiului în sine, considerând, în maniera lui Sun Ţî, că spada nu
trebuie să fie scoasă din teacă decât în ultimă instanţă: nu obţinuse el
rezultate miraculoase, fără a se trage nici un foc de armă, cu reocuparea
Renaniei, restabilirea serviciului militar, revenirea bazinului Sarre,
Anschlussul cu Austria, anexarea teritoriului Sudetilor şi Memelului,
stabilirea unui protectorat în Cehoslovacia?
Dacă-l
asculta, Hitler ar fi putut obţine coridorul din Dantzig pe cale paşnică,
rezolvând la fel şi problema coloniilor. Dar zeii au vrut altfel.
Când a sosit
Gdtterdămmerung-ul din final, propaganda lui Goebbels a atins niveluri
fantastice. A mers până la a pune să se întocmească manuscrise false ale lui
Nostradamus, scrise pe pergament şi legate cu piele din secolul al XVT-lea, în
care ilustrul mag prezicea victoria „oştirilor ce poartă cruce cu capete
încârligate”. A susţinut până la capăt că aveau să obţină această victorie cu
ajutorul unei „arme miraculoase” şi, pentru a încheia, a resuscitat mitul
oamenilor-lupi, atribuindu-le acest apelativ băieţilor tineri care aveau să
acţioneze în spatele liniilor inamice.
Sefton
Delmer
în timpul
celui de-al Doilea Război Mondial, britanicii au adus intoxicarea la un înalt
grad de perfecţionare, creând un birou intitulat Doublecross („Cruce
dublă”; înşelătorie, păcăleală) cu specialitatea de a camufla escadrile de
false avioane şi regimente de false tancuri, pentru a înşela inamicul asupra
locurilor de debarcare. Dar au făcut mult mai mult decât atât: cu Sefton Delmer
şi al său „radio negru”, englezii au practicat cu succes dezinformarea
propriu-zisă.
Delmer era
conştient că „nişte ştiri atent alese, prezentate abil, formează cea mai
subversivă propagandă”. Avea grijă să nu recurgă la minciună decât cu vigilenţă
şi parcimonie: „Nu trebuie să minţim decât deliberat, niciodată din întâmplare
sau neglijenţă”. Şi îşi rezuma tehnica astfel: „Cea mai simplă şi mai eficace
operaţiune «neagr㻓 (cum numea el acţiunile de dezinformare) „este aceea de a
scuipa în supa cuiva, strigând «Heil Hitler».”
Delmer
emitea în limbile germană sau italiană şi, departe de a face propagandă
antinazistă vulgară, transmitea, de exemplu, dându-se drept un post de radio al
armatei germane care difuza muzică şi buletine de ştiri „destinate camarazilor
noştri din Wehrmacht”. Evident, informaţiile difuzate nu erau de na-tură să-i
încurajeze pe respectivii camarazi. De pildă, nelinişteau combatanţii cu
privire la soarta soţiilor lor-care ar fi rămas la discreţia comandanţilor
nazişti, dacă soldaţii mureau pe câmpul de onoare. Alteori, Delmer se prezenta
ca un post de radio republican fascist şi transmitea ştiri menite să-i perturbe
pe italieni: afirma că lira avea să fie devalorizată şi că se declanşase goana
după bani; cu altă ocazie, Aliaţii au promis o „zonă de graţie” din nordul
Italiei pe care aveau să se abţină de a o bombarda şi, nu peste mult, Mussolini
a început să-i acuze pe italienii fără conştiinţă care-şi abandonau munca
pentru a alerga să se refugieze acolo - la care, Delmer a difuzat din abundentă
declaraţia lui Mussolini.
Întrucât Goebbels
declarase că avea să le distribuie provizii muncitorilor din uzine, postul de
radio al lui Delmer a anunţat că aceste alimente urmau să conţină Pervitin,
pentru a le mări productivitatea. Când copiii familiilor bombardate la Hamburg
erau evacuaţi spre est, Delmer a lansat zvonul că în lagărele unde aveau să fie
primiţi făceau ravagii epidemiile, sub forma următorului anunţ: „Doctorul
Conţi, ministrul Sănătăţii Reichului, îi felicită pe medicii-ofiţeri din
lagărele de copii (...) pentru devotamentul exemplar cu care au tratat epidemia
de difterie care s-a declarat printre copiii din grija lor. Ministrul îşi
exprimă speranţa de a-i vedea triumfând asupra tragicei penurii de medicamente,
putând reduce astfel rata mortalităţii la o medie de şaizeci de morţi pe
săptămână.”
Delmer a
transmis muzică interpretată de Marlene Dietrich (care era antinazistă) la
postul său de radio pretins nazist, precum şi insulte la adresa Papei, din
partea unor aşa-zişi fascişti. Efectul de bumerang a fost atât de puternic încât,
după război, Delmer a fost nevoit să publice o carte pentru a dezminţi anumite
neadevăruri care emanau de la el şi cărora li se acordase prea multă încredere.
Unele nu fuseseră răspândite de „radioul negru”, ci prin alte procedee de
dezinformare, şi mai vicioase.
Astfel,
Delmer a aruncat din avioane porumbei voiajori morţi, având legate de picioare
chestionare ale Aliaţilor, chipurile completate de unii germani influenţi care
ar fi avut de gând să trădeze, „astfel încât Gestapo-ul a primit ordin să-i
aresteze pe câţiva dintre cei mai importanţi membri ai partidului nazist”.
A aranjat ca
nişte polonezi, asasinând un german, să lase urme care indicau că acesta fusese
omorât de o mişcare germană de rezistenţă.
A făcut ca
în Germania să ajungă o broşură referitoare la „problema creşterii numărului de
dezertori”, care îi „invita pe ofiţeri să-şi mărească vigilenţa”.
Cu ajutorul
organizaţiilor norvegiene de rezistenţă, a aplicat la Oslo afişe care
reprezentau un soldat german greu de recunoscut, despre care se afirma că era
căutat pentru un omor. Textul preciza că omul era periculos, deghizat în
căpitan Luft-waffe sau în Sonderftihrer al partidului nazist şi
că trebuia să fie predat, „viu sau mort”, poliţiei militare. „în Norvegia”,
afirmă el, „am avut rezultate excelente, graţie acestui procedeu”.
A pus la
punct o etichetă cu instrucţiuni asupra modalităţii de a sabota submarinele.
Aceste etichete au fost lipite de luptătorii norvegieni din Rezistenţă pe
submarinele germane. „Scopul operaţiunii nu era atât acela de a incita
echipajele submarinelor să-şi saboteze propriile nave (...) cât de a nelinişti
serviciile germane de informaţii.”
A redactat
un manual de instrucţiuni medicale pentru obţinerea concediilor. Scopul urmărit
era dublu: să-i încurajeze pe simulanţi şi să-i incite pe medicii germani spre
a găsi chiulangii chiar şi acolo unde nu era cazul. Germanii au găsit acest
manual atât de abil, încât l-au tradus pentru a-l răspândi în armatele aliate.
Efect bumerang.
A publicat o
revistă de astrologie intitulată Zenit, care conţinea horoscoape
negative pentru principalii conducători ai Reichului şi previziuni lipsite de
optimism pentru operaţiunile ce implicau submarine. Unele numere, antedatate,
anunţau înfrângerile de la El-Alamein şi Stalingrad.
Cu ajutorul
complicilor polonezi, a făcut să apară în presa germană articole aparent
patriotice, în care fuseseră strecurate expresii pesimiste. De exemplu, unul
dintre acestea celebra a cincizecea aniversare a Amiralului Doenitz în cei mai
respectuoşi termeni. Totuşi, textul preciza că, „din cauza unei pierderi de
circa treizeci de submarine pe lună, amiralul [şi-a] pierdut o parte din
energia şi prospeţimea sa tinerească.”
Nu e de
mirare că între Delmer şi Goebbels s-a declanşat un adevărat duel. Este vorba
de bonurile germane de raţionalizare a alimentelor. Delmer tipărise bonuri
false, cu care RAF. inunda Germania, paraşutându-le. Germanii au observat
stratagema, evident, şi au publicat o circulară în care semnalau cele câteva
diferenţe dintre cupoanele autentice şi cele false. „Dar aceste deosebiri erau
atât de subtile, încât nu se puteau remarca decât cu instrumente speciale şi,
bineînţeles, comer-cianţii nu distingeau nimic.” Tipografii germani au schimbat
modelul bonurilor. Britanicii le-au copiat la perfecţie. Atunci, pentru a
dovedi că falsurile engleze erau stângace şi uşor de detectat, „putându-i băga
în închisoare pe cei care le foloseau”, Goebbels a pus să se imprime falsuri
ale falsurilor, „într-un mod atât de grosolan, încât contrafacerea devenea
vizibilă imediat”.
În toate
aceste trucuri, se remarcă folosirea strălucită a transmiţătorilor în materie
de dezinformare. Delmer îi viza atât pe chiulangiii medicali, cât pe medici
înşişi, nu atât submarinele, cât serviciile de informaţii, îl făcea pe
Mussolini să lucreze pentru el şi nu ezita să folosească însuşi Gestapo-ul sau
poliţia militară germană, pentru a-şi realiza carambolajele.
De mare
artă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu