TRAGEDIA EVACUĂRII BASARABIEI
CENZURAT
DE PRESĂ
(partea a doua)
de Paul Goma
Dare de seamă asupra modului cum s-a
desfăşurat evacuarea
Basarabiei (după primele informaţii culese)
1. ORGANIZAREA EVACUĂRII
Din declarațiile funcționarilor,
militarilor şi populației civile evacuați din BASARABIA şi BUCOVINA,
rezultă că nu a existat o organizare a evacuării.
Majoritatea celor evacuați învinuiesc
autoritățile militare superioare şi guvernul care, deşi informat din timp
asupra intențiilor URSS, nu a permis funcționarilor şi militarilor să-şi
evacueze familiile
şi avutul, ba mai mult, cei care au încercat să facă acest lucru au fost opriți prin
ordine severe, amenințati cu pedepse.
La cele de mai sus se adaugă faptul
că nu s-au dat dispoziții ca evacuarea funcționarilor de le
telefoane şi jandarmi să se facă odată cu trupele. Prin faptul că aceştia
s-au evacuat mai înainte şi, în general, fără un plan stabilit, legăturile
telefonice au fost întrerupte, comunicările de ordine nu s-au mai
putut da, iar actele de banditism provocate de populația minoritară şi de evrei au
început pe toată adâncimea
zonei, punând în pericol şi dezorganizând retragerea trenurilor cu
materiale, muniții, populație şi chiar a unităților militare. Faptul că o
parte din gărzile de C.F. n-au ştiut de evacuare şi deci au rămas pe loc
până târziu au asigurat scurgerea trenurilor şi au împiedecat
actele de terorism.
2. ANUNȚAREA TARDIVĂ
A EVACUĂRII
(...) Autoritățile civile, poliție şi
jandarmerie primind ordinul de evacuare târziu, nu au anunțat imediat populația
civilă, gândindu-se în general mai întâi la familiile şi persoana lor. Evacuarea
nu a fost anunțată
nici în interior, aşa că multă [lume] a plecat în ultimul timp în Basarabia, fără
să fie prevenită de evacuare.
3. ACTIUNEA
COMUNISTĂ ÎN PREAJMA EVACUĂRII
În ziua de 27 VI
a.c., cercurile comuniste, în mare măsură evrei, fiind înştiințate
de demersul URSS, au început propaganda filo-sovietică. În noaptea de 28/29
VI a.c. s-au răspândit manifeste comuniste tipărite, probabil în BUCUREŞTI, în
ultimul timp (atacau problema PARTIDULUI NAȚIUNII), şi care se adresau
soldaților din MOLDOVA,
fiind aruncate în preajma cazărmilor, în atelierele CFR, în cartierele
muncitoreşti etc. Vestea evacuării BASARABIEI a fost transmisă rapid
în cercurile evreeşti şi comuniste, organizându-se acțiuni de
teroare (...)
4. ACŢIUNEA TERORISTĂ A COMUNIŞTILOR
ŞI
EVREILOR PE TIMPUL EVACUĂRII
(...)
Manifeste comuniste aruncate din avioane în ziua de 29 VI îndemnau
populația să împiedece evacuarea, ruinarea fabricilor, stațiile
de cale ferată, podurile etc. (...) S-au aruncat şi exemplare din ziarul
„LIBERTATEA” în care se făcea apologia regimului sovietic care vine să salveze
BASARABIA şi BUCOVINA din mâinile românilor.
Prin alte manifeste răspândite se îndemna muncitorimea şi țăranii să lupte în contra pregătirii de război a
ROMÂNIEI, pentru desconcentrare,
înapoierea rechizițiilor şi pentru un guvern popular de prietenie cu URSS; se ataca de asemenea Coroana şi
guvernul, vinovați de toate
provocările în contra Rusiei Sovietice. Atmosfera de ostilitate creată, populația evreiască şi
comuniştii s-au constituit în bande
armate care s-au dedat la acte de sălbăticii împotriva famiilor celor care urmau să-şi transporte puținul din
averea lor pe care puteau să-l ducă
în MOLDOVA.
(...) Astfel au
fost lăsate pradă bandelor de terorişti familiile funcționarilor
şi militarilor.
TRANSPORTURILE
DE EVACUARE
(...) b)
Transportul si evacuarea populației civile
Cea
mai mare greutate au întâmpinat-o funcționarii şi populația civilă.
Cu toate că unii dintre ei au reuşit să-şi împacheteze mobila şi îmbrăcămintea,
nu aveau cu ce le transporta până la gară, birjarii refuzând
să-i servească. Chiar dacă unii reuşeau să-şi încarce bagajele în
vreo căruță găsită întâmplător, erau întâmpinați de bande evreeşti care
devastau conținutul sau îl impărțeau. Trenurile fiind supraîncărcate,
capii familiilor plecau în căutare de locuri, dar la întoarcere nu-şi mai
găseau familia.
Această
panică era produsă de bandele evreeşti care omorau pe funcționarii
români, lansând în același timp zvonuri că toate podurile peste
Prut sunt aruncate în aer. Toate acestea au înspăimântat funcționarii
şi locuitorii într-atât, încât unii au renunțat de a-şi vedea familiile,
plecând pe jos spre Prut, mulți dintre ei căzând victime bandelor
evreeşti şi minoritare înşirate în satele din lungul drumului. (...)
c) Transportul evreilor din Moldova în
Basarabia
În
timp ce trupele şi populația din Basarabia îndura toate lipsurile
şi batjocura evreilor, neavând unii dintre ei decât cămaşa, evreii care se
evacuau în Basarabia erau îmbrăcați
în haine de sărbătoare, cu enorme cantități de bagaje şi
însemnate sume de bani. Aceşti indivizi, precum şi bagajele lor au trecut
necontrolate de nici o autoritate română.
(...)
Şeful Biroului Statistic
Militar
Locot. Colonel Ion Palade
Arhiva
Ministerului Apărării Naţionale, fond 948, Secţia 2, dosar nr.982, f. 116-156. Original.
Carol al II-lea, Jurnal:
La 30 iunie
[19401: Incidente,
mai ales cu populația evreiască, au avut loc pretutindeni. Din această cauză
evacuările în multe locuri au fost imposibile. S-au împuşcat
funcţionari, s-au atacat chiar unități militare.
La 1 iulie: Tot aceleaşi
ştiri asupra exceselor şi agresiunilor din partea evreilor
şi comuniştilor. Ele se fac mai ales asupra ofițerilor care sunt adesea
bătuţi şi degradaţi [li s-au rupt/smuls epoleţii, n. m. P.G].
La 3 iulie: Ştirile din
Basarabia sunt foarte triste. Azi a fost ultima zi a
evacuării şi a fost hotărîtă zi de doliu naţional. Steaguri cernite, în
bernă. Evreii şi comuniştii s-au purtat oribil. Asasinatele şi molestările mă
fac să mă tem că se vor produce reacţii primejdioase.
La 6 iulie: Ştirile din ţară
sunt îngrijorătoare; purtarea evreilor din Basarabia şi Bucovina a fost aşa
de rea cu ocazia evacuării încât a provocat o reacţie şi o indignare care se manifestă
prin excese, asasinate,
devastări.
Din raportul Ministerului de Interne din 30 iunie
1940:
„Populația evreiască originară din
Basarabia sau doritoare să se stabilească în URSS continuă să treacă Prutul pe
teritoriul basarabean. În cursul zilei de astăzi 7.600 de evrei au trecut prin
punctele Ungheni şi Cristeşti, 2.000 de evrei prin Galați-Reni.”
*
„Toţi cei
surprinşi în apropierea Prutului [pe malul stâng, devenit „sovietic”, n.
m., P.G.] după 3 iulie 1940 au fost internaţi în lagăre şi supuşi la tot
felul de vexaţiuni” 3).
*
În lunile iulie-octombrie 1940 au trecut în teritoriile cedate [adică în
teritoriile devenite sovietice - n. şi subl. m.] 165.0894) persoane; doar 15.000 persoane din
cele peste 300.000 reţinute în lagăre sau
refulate de la graniţa nouă au putut trece pe malul drept al Prutului”.
*
Cei opriţi din
drum ori refulaţi - internaţi ori nu în lagăre - erau jefuiţi prin:
-
confiscarea banilor, a bijuteriilor, a hainelor de preţ;
- înşelăciune: internaţii erau obligaţi să predea „în
păstrare” banii, lucrurile de preţ; la
ieşire li se confiscau cele rămase;
- în situaţii disperate (internare,
refulare) li se propuneau „servicii” - obţinerea unor autorizaţii,
contra 100 ruble - s-au înregistrat sute de plângeri contra unuia Raichmann
din Chişinău, dealtfel „lucrător” la NKVD".
*
- Multe familii
au fost sparte: unii membri au putut trece noua frontieră, alții
ba.
- Aproximativ
25.000 de capi de familie (din Basarabia, din Bucovina) au
primit ajutoare de la „Comisariatul General pentru Aşezarea şi Plasarea
Refugiaților” [în ceea ce mai rămăsese din România].
Carol II, însemnări zilnice, 1940 (citat de
Stelian Neagoe în Bătălia pentru
Bucovina, Helicon,
1992):
„...excese ale populației minoritare,
mai ales evreii care atacă şi insultă pe ai noştri, ofițeri batjocoriți...”
„Azi (3 iulie) a fost ultima zi a
evacuării şi a fost hotărîtă zi de doliu național. Evreii şi comuniştii
s-au purtat într-un mod oribil. Asasinate şi molestări ale ofițerilor şi ale celor
care voiau să plece. Acestea mă fac să mă tem că se vor produce reacții
primejdioase.”
Din rapoarte:
Localitățile Căuşani şi Ialoveni au fost ocupate de
trupele sovietice în 29 iunie orele 9 dimineața (...) Gara
Bolgrad a fost ocupată de 80 paraşutişti sovietici în scopul de
a împiedeca evacuarea trenurilor cu refugiați.
(...) În 29 iunie în localitatea
Ştefăneşti jud. Cernăuți a fost arestat un
ofițer de grăniceri care, torturat în scopul obținerii de date, a decedat.
În com. Bărboeşti jud. Storojineț sovieticii au împuşcat pe şeful de post şi trei jandarmi care refuzaseră se predea armele.
(...) Ofițerii Reg. 54 infanterie au fost arestați,
dezbrăcați, maltratați.
(...) Aceeaşi soartă au avut şi cadrele Batalionului
2/R 39 infanterie în localitățile Geaga şi Manziriu.
Ofițerii şi subofițerii au fost dezarmați, degradați şi jefuiți.
Populația civilă formată mai mult din evrei
manifestă o mare bucurie de cele întâmplate şi fotografia pe ofițerii dezarmați, degradați, batjocoriți.
(...) Între Bolgrad şi Româneşti sunt 9-10 trenuri cu familii de ofițeri şi refugiati nemilitari
care sunt maltratate şi jefuite de civilii localnici, bulgari şi găgăuzi. În
gara Bolgrad a fost atacată de către elemente găgăuze şi bulgare înarmate Compania a 8-a de grăniceri-pază „Talmaz” îmbarcată la Căuşani. Militarii au fost dezarmați şi prădați de bocanci, bluze şi alte materiale
(...) Între Bolgrad şi Etulia circa 500 de cetățeni din rândul populației găgăuze şi bulgăreşti au atacat un tren militar.
În urma schimburilor de focuri a
fost grav rănit mecanicul locomotivei care a reuşit, cu eforturi
supraomeneşti, să conducă trenul până la Galați. O garnitură de vagoane militare şi civile a fost sechestrată
în gara Reni de către elemente ale
armatei sovietice echipate în civil.
(...) Coloanele regimentului 25 infanterie
au fost în permanență însoțite de unități de tancuri sovietice şi survolate de avioane evoluând la joasă altitudine.
Caporalul Hăulică Constantin din
acest regiment a fost bătut de evrei fiindcă a încercat să ia dintr-o căruță o
lunetă goniometrică. Un soldat român, bolnav,
transportat într-o căruţă a fost împuşcat după relatarea unui martor ocular: „Lăsaţi-ne măcar o căruţă, să-l
putem duce pe bolnav”, au cerut
ofiţerii civililor care-i agresau. „Balnav! Nu trebuie balnav!” şi, într-o
clipă câteva gloanţe sfărâmă ţeasta nefericitului soldat.
(Memoriul Institutului General de Statistică, 26
nov. 1940):
1. Situaţia de la 1930. Ultimul recensământ a arătat că numărul locuitorilor de
religie mozaică ai Țării era, la 30
Decembrie 1930 de 756.930, ceea ce
reprezenta 4,2% din totalul populației. (...) În mediul rural un număr
de 236.926 nu reprezenta decât 1,6% din totalul locuitorilor rurali
ai Țării. Dimpotrivă, în mediul urban, cei 520.004 locuitori de religie
mozaică reprezentau 13,6 % din totalul populației.
(...) Din masa totală (...) mai mult
de un sfert trăia în Basarabia (27,3%), peste o cincime în Moldova (21,4%) (...)
Procentul pe provincii
este următorul: 10,9% în Bucovina, 7,2% în Basarabia, 7% în Crişana şi
Maramureş, 6,7% în Moldova, 2,5% în Transilvania, 2,3% în Muntenia şi
numai 1,5% în Banat, 0,5% în Dobrogea şi 0,2% în Oltenia. (...)
Putem constata că în Bucovina 79,3%, iar în Basarabia 77,4% din
populaţia trăind din comerţ se declarase a fi de neam evreesc. În
mediul rural din Basarabia această participare se ridică chiar la 80,2%,
iar în oraşele Bucovinei la 81,4%. În oraşele Moldovei reprezintă
66,2%, în sate 41%."
Modificările ce
s-au produs între 1930-40.
(...) Modificarea cifrei populației evreeşti prin
migraţii nu este cunoscută cu exactitate
[datorită] imigrărilor clandestine. (...) [ţinînd seama de tendinţa de emigrare a evreilor din România] se poate socoti că nu au sporit în intervalul 1930-40 cu o
cifră care să întreacă 50.000 [persoane].
3. Situaţia de după detaşările de teritorii.
Prin detaşările de teritorii din 1940
România a pierdut în întregime, respectiv, în parte mai multe din regiunile în
care este aglomerată
populaţia de religie mozaică.
Din populația de religie mozaică de
la 1930 de 756.930 persoane, România a pierdut (...) 427.962
persoane, adică 56% şi anume: 278.943 prin
ocuparea Basarabiei, Bucovinei de Nord si a regiunii Herța (s. mea, P.G.), 148.273 prin
atribuirea părţii de Nord a Transilvaniei către Ungaria şi 846 [persoane] prin cedarea
Cadrilaterului.
Cifra exactă a Evreilor pe teritoriul
rămas (...) nu depăşeşte, după toate probabilităţile 400.000, adică 2,6-3% din populația actuală.
*
Din iniţiativa
lui N. Iorga, memoriu-protest (adresat
Parlamentului),
semnat: Maniu, C.I. Brătianu, N. Lupu, Al. Lapedatu, Halippa.
*
Toate criticile
împotriva guvernului, a regelui, a armatei: cenzurate.
*
Generalul
Ion Antonescu, în scrisoarea către Carol II, înmânată cu ocazia
unei audienţe [în iulie 1940] - urmarea: Antonescu a fost arestat
şi sechestrat la mânăstirea Bistriţa...
„Majestate,
Țara se prăbuşeşte. În Basarabia şi în Bucovina se petrec scene sfâşietoare.
Funcționarii, familiile lor şi ale ofiţerilor au fost
lăsate pradă celei mai groaznice urgii. (...) Poporul şi armata au fost
dezarmaţi fără luptă. Demoralizarea lor este fără limite. Lipsa lor de
încredere în conducători este totală. Ura lor împotriva vinovaţilor, a tuturor
vinovaţilor de ieri şi de azi creşte.
Consiliul
de Coroană v-a hotărît să cedaţi. Decizia a dezlănţuit
haosul. Consecinţa lui, anarhia şi anarhizarea sunt numai la începutul
lor. Țara care simte, ţara care vede, ţara care presimte, ţara toată
e consternată, în panică - consternată şi în panică fiindcă a auzit de
repetate ori pe primii miniştri, pe miniştrii ei declarînd că „Sântem înarmaţi
până în dinţi”, că „Nu vom ceda nici o brazdă”, că „Să avem încredere
oarbă şi fără control în şefi, în priceperea şi inţelepciunea regelui”.
Nici o replică n-a fost tolerată. Orice strigăt public, de alarmă a
fost înăbuşit, adesea sângeros. Țara a mai avut încredere fiindcă generalul
pe care Majestatea Voastră l-a acoperit cu cea mai mare încredere [Florea
Tenescu, n.m. P.G.] a declarat la un banchet că sânteţi „cel mai puternic rege din Europa” şi în neuitata şi recenta
declaraţie de la Chişinău (...) a asigurat-o că a încins-o cu un stăvilar de foc, de fier, de beton peste care nu se va trece.
Realitatea s-a răzbunat -
fiindcă era alta. (...)
Am
prevenit de ani de zile, în scris, verbal, guvernele, pe şefii militari,
pe Majestatea Ta că va veni catastrofa de azi. Metodele întrebuinţate
în selecţionare şi în conducere trebuiau să ne ducă fatal la aceasta.
Am fost însă socotit răzvrătit şi lovit ca atare. (...)
Ascultă-mă cel puţin în acest ceas, Majestate. N-am fost
un duşman al Majestăţii Tale. Am fost un
slujitor fanatic al acestui neam. Am
fost înlăturat prin intrigi şi calomnii de acei care au adus ţara unde este şi de forţe oculte. Nu mai asculta de
aceştia, Majestate.
Ei te-au adus unde eşti şi
ne-au adus unde ne găsim.
Este ultimul meu
strigăt de alarmă, Majestate.”
*
Până
şi jurnaliştii simpatizanţi ai Sovietelor ca Tudor Teodorescu-Branişte
au scris pagini de durere şi de revoltă împotriva „nedreptăţii
istorice: răpirea Basarabiei şi a Bucovinei”.
*
S-a instaurat
cenzura(rea) textelor critice la adresa guvernanţilor. Victime cunoscute: N.
Iorga, Stelian Popescu - care a publicat integral articolul abia
după alungarea lui Carol II - printre altele scria:
„Acei oameni care ne-au asigurat că
grija lor de căpetenie este apărarea Țării, după două ore de consfătuire au
ajuns să hotărască cedarea fără murmur a pământului Țării”.
„Nu se
nenoroceşte un neam întreg pentru decenii, poate pentru secole, fără să
se stabilească răspunderile”.
*
Cunoscute erau
atitudinile critice ale generalilor Ciupercă şi Şteflea care,
într-o convorbire cu generalul Iacobici i-a(u) spus:
„Te rog aminteşte domnului general
Tenescu că tot „alte considerente” au făcut să ne prăpădim
aproape o armată. Ar fi timpul ca „alte considerente” să nu mai joace rol în
operaţiuni”.
*
În Jurnalul său, Grigore Gafencu
găsea că:
(...) „răspunsurile româneşti [la ultimatumul sovietic]
au fost greşit concepute şi foarte prost
formulate. La pretenţiile ruseşti referitoare la drepturile istorice şi etnice ale Rusiei asupra Basarabiei, nu
am răspuns nimic: nici o punere la
punct, nici un contraargument, nici un protest.
Ne-am mulţumit să răspundem „pentru a câştiga timp” - pretinde Ministerul de Externe - că sântem gata să
stăm de vorbă. Ruşii au înlăturat cu
multă îndemânare intențiile dilatorii cuprinse în nota de răspuns, aducîndu-ne numaidecât la cunoştinţă
„programul de evacuare”. Nemții au
informat guvernul sovietic că răspunsul nostru, dilatoriu în formă, înseamnă,
totuşi, o acceptare. Fapt e că ne-am plecat în faţa forţei, fără s-o spunem şi
fără să stăruim asupra bunului nostru drept.
Nu am respins argumentarea sovietică, ci ne-am declarat gata, după ce am luat
cunoştinţă de ea, să stăm de vorbă”.
Nicolae Iorga, articol din Neamul Românesc (3 iulie 1940):
în acele
momente de grea cumpănă s-au găsit, la noi, oameni care au avut
cruzimea infamă „Să-şi râdă de dureri străine”. Este vorba de comuniştii
cărora Internaţionala a III-a le trasase sarcina de a intensifica
acţiunile antinaţionale şi antistatale, pe baza mai vechii lozinci a
„autodeterminării naţionalităţilor până la despărţirea de statul român”.
Directiva Kominternului din 8 mai 1940 dădea indicaţii: „În faţa P.C., a
clasei muncitoare şi a popoarelor din România /sic/ stă sarcina de a nu
admite atragerea României în război. Să nu se admită transformarea
României într-un cap de pod al imperialiştilor englezi şi francezi
împotriva URSS. (...) Rezolvarea pe cale paşnică a chestiunii Basarabiei (...)
constituie o condiţie necesară pentru apropierea de URSS (...)
pentru preîntâmpinarea unui război, pentru pace”.
În Neamul românesc din 6 iulie
1940, sub titlul „De ce atâta ură?” tot N. Iorga scrie1):
„Se adună şi cresc văzînd cu ochii
documentele şi materialele, actele oficiale şi declaraţiile luate
sub jurământ. Inalţi magistraţi şi bravi ofițeri care şi-au riscat viaţa ca să apere cu
puterile lor retragerea şi exodul românilor au văzut cu ochii lor nenumărate
acte de sălbăticie, uciderea nevinovaţilor, lovituri cu pietre şi huiduieli.
Toate aceste gesturi infame şi criminale au fost comise de evreimea furioasă
ale cărei valuri
de ură
s-au
dezlăntuit ca sub o comandă nevăzută. De ce atâta ură? Aşa ni se
răsplăteşte bună-voinţa şi toleranţa noastră? Am acceptat acapararea
şi stăpânirea iudaică multe decenii şi evreimea se răzbună în ceasurile
grele pe care le trăim. Şi de nicăieri o dezavuare, o rupere vehementă
şi publică de isprăvile bandelor ucigaşe de sectanţi sau sanguinari. Nebunia
organizată împotriva noastră a cuprins târguri, oraşe,
sate. Fraţii noştri îşi părăseau copiii bolnavi, părinţii bătrâni, averi agonisite
cu trudă. (...) În nenorocirea lor ar fi avut nevoie de un cuvânt bun,
măcar de o fărâmă de milă. (...) Li s-au servit gloanţe, au fost sfârtecaţi
cu topoarele (...) li s-au luat hainele, li s-a furat ce aveau cu dânşii, ca
apoi să fie supuşi tratamentului hain şi vandalic. Românimea
aceasta, de o bunătate prostească faţă de musafiri şi jecmănitori
merita un tratament ceva mai omenesc din partea evreimii care se lăuda
până ieri că are sentimente calde şi frăţeşti faţă de neamul nostru în
nenorocire.”
Sâmbătă 6 iulie
1940. Jale mare peste
tot. Comitete pentru ajutorarea refugiaţilor din Basarabia şi Bucovina. Pagini
întregi cu numele
refugiaţilor şi locurile unde se află. Familii întregi despărţite în timpul bejeniei
caută să afle unde se găsesc membrii lor. (...) Blestemat fie
Carol şi toţi acei care l-au ajutat în politica lui nenorocită care ne-a dus la
dezastrul de azi. Lumea vorbeşte în gura mare şi înjură pe (...?)
[academicianul Dan Berindei a îngrijit-prin-suprimări nu doar aici jurnalul
socrului său - n. m. P.G.] pe Carol şi complicii săi. La fiecare pas auzi
numele lui Tătărescu şi Urdăreanu. Toţi călătorii îi înjură pe
aceştia, dar şi pe evrei, pe care-i consideră „trădători în slujba sovietelor”.
Ei povestesc tot felul de bazaconii în legătură cu atitudinea evreilor din
Basarabia şi Bucovina faţă de trupele noastre şi /faţă de/ cele
sovietice. Încerc să stabilesc adevărul, dar nu reuşesc. Constat că se formează
un curent antisemit foarte puternic. (...) Tragedia cu refugiaţii.
Comunicate în legătură cu locurile unde sunt cazaţi (...) Listele de subscripţii continuă să
adune bani pentru cei care şi-au părăsit
căminele, ajungînd azi nişte cerşetori pe drumurile Țării.
(Ioan Hudiţă, Jurnal politic, 1,
pp. 231-233)
*
Dintr-un
raport de poliţie:
Propagandiştii comunişti străbat
satele basarabene, nu doar cu minorităţi importante, dar masiv româneşti,
asigurîndu-i pe ţărani să nu se teamă de armata rusească şi promiţindu-le
pământ.
În timp ce ocupantul străin
brutaliza, teroriza populația din teritoriile anexate, PCR lansa în
restul ţării manifeste prin care îşi exprima „satisfacţia şi entuziasmul
pentru eliberarea de către Armata Roşie a Basarabiei şi Bucovinei de sub jugul boierilor români”; şi „Armata Roşie a muncitorilor şi țăranilor, armata
care ajută proletariatul din toată
lumea de a se elibera de sub jugul imperialismului a intrat în acţiune. A păşit în Basarabia şi în Bucovina,
de unde izgoneşte ciocoii şi
moşierii care au supt sângele poporului şi va ajuta muncitorii şi țăranii să scuture jugul capitalist şi să-şi
croiască o viaţă fericită instaurind
sovietele de muncitori, țărani, soldați.”
*
Bilanţ
comunicat de Marele Stat Major:
Au fost refinuţi
în timpul retragerii [deci: între 28 iunie-3 iulie 1940, precizare
necesară] şi făcuţi prizonieri: 282 ofițeri,
dintre care cca 100 erau activi.
În
timpul Retragerii („Săptămâna Roşie”): ucişi, dispăruţi: 356 cadre și 42.876 soldați şi gradaţi.
*
Scrisori
[nedistribuite, reţinute de Cenzura Militară]:
Soldatul Costică Delea din
Teleorman scrie acasă:
„Ce-am văzut am să spun şi la morţi
(...) Ni s-au luat caii, căruţele cu bagaje şi cu arme. Ofițerii au fost
bătuţi, li s-au rupt tresele, scuipaţi, dezbrăcaţi (...). Soldații ruși nu
s-au atins de noi, priveau şi râdeau cum civilii evrei ne băteau cu pietre
şi cu ciomege, ne
trăgeau de picioare de pe cai, ne dezbrăcau, ne batjocoreau, mai ales femeile
parcă erau turbate (...). Dar o vrea
bunul Dumnezeu să ne-ntoarcem
- atunci o să fie vai de mama lor, a jidanilor”. (subl. mea, P.G.).
*
Raport: Armata a 4-a către Marele
Stat Major (2 iulie 1940): „Armata şi populația evacuată din
Basarabia îşi manifestă revolta împotriva evreilor. Nu sunt excluse
manifestaţii antisemite mai grave chiar din partea armatei. (...)
Se propune, de urgenţă, pentru a se evita noi drame, recuperarea ostaşilor care
rătăcesc răzleţiţi între Prut şi Siret.” (subl. în text).
*
Grupul
de Armate Nr. 1 informează Secţia II de la M.St.M:
„În ziua de 1 iulie [1940] s-a
observat la mulți ostaşi o stare de spirit de extremă agitaţie, soră cu nebunia, contra
evreilor, stare de spirit care a degenerat în bătăi şi chiar omoruri. (...)
Din discuţiile lor cu civilii s-a desprins hotărîrea acestora [a militarilor]
de a se răzbuna pe evrei din cauza atitudinii conaţionalilor lor din
Basarabia şi din Bucovina”.
*
„Comandamentul Grupului de Armate nr.
1, cu aprobarea Marelui Stat Major, hotărăşte măsurile:
-
În toate gările cu nod de cale ferată
să se înfiinţeze birouri de informaţii care să îndrume pe ostaşii
care nu-şi găsesc unitățile;
-
Gărzile militare din gări să fie
întărite şi comandate de un ofițer activ din garnizoana respectivă;
-
Fiecare tren de persoane sau
accelerat să fie insoţit de o gardă care va face poliție în tren şi va preveni
actele îndreptate împotriva evreilor.”
*
„Din păcate resentimentele nu au
putut fi, toate, zăgăzuite: la 1 iulie [1940], la Iaşi, au fost distruse case ale
unor evrei. Cele mai multe incidente s-au petrecut în gările unde se încrucişau
trenuri care duceau Evrei spre Basarabia. Soldații răzleţi, furioşi, au
molestat evreii care, în vagoane, arborau steaguri roşii şi pancarte
provocatoare.”
*
„Statul român, Ministerul Apărării şi
de Interne: eforturi considerabile pentru a
nu îngădui actele de răzbunare”.
*
Scrisoare de răspuns (octombrie 1941)
a lui Ion Antonescu adresată lui Wilhelm Filderman (fost coleg de şcoală)
care intervenise pentru
ca evreii colaboraţionişti ai sovieticilor din Basarabia şi Bucovina să nu
fie persecutaţi:
„(...) inţeleg durerea Dvs., dar
trebuia să [o] înţelegeţi Dvs. toţi, la timp, pe a mea, care era a unui
neam întreg. (...) V-aţi gândit ce s-a petrecut în sufletele noastre anul
trecut la evacuarea Basarabiei [28 iunie-3 iulie 1940] şi ce se petrece
azi (...), când plătim cu mult sânge ura cu care coreligionarii Dvs. din
Basarabia ne-au tratat la retragere? (...) Dar, potrivit unei tradiţii, voiţi să vă transformaţi şi de data asta din acuzaţi în acuzatori, făcîndu-vă
că uitaţi pricinile care au determinat situaţiile pe care
le plângeţi (s.m.
P.G.). Să-mi daţi voie să vă întreb şi prin
Dvs. să-i întreb pe toţi coreligionarii Dvs. care au aplaudat cu atât mai
frenetic, cu cât suferinţele şi loviturile primite de noi erau mai mari:
Ce aţi făcut Dvs. anul trecut, când
aţi auzit cum s-au comportat Evreii din Basarabia şi din Bucovina
faţă de trupele româneşti care se retrăgeau şi până atunci apăraseră liniştea şi
belşugul acelor evrei? Vă reamintesc eu: înainte chiar de
apariţia trupelor sovietice, Evreii (...) au scuipat
ofițerii noştri, le-au zmuls epoleţii, le-au rupt uniformele şi când au putut,
au omorât cu bâtele soldații. Avem dovezi fotografice. Aceşti ticăloşi
au întâmpinat venirea trupelor sovietice cu flori şi au sărbătorit-o cu
exces de bucurie. Avem fotografii doveditoare (...). În timpul ocupaţiei
bolşevice aceia pentru care vă înduioşaţi astăzi au trădat pe bunii
români, i-au denunţat urgiei comuniste şi au adus jalea şi doliul în
multe familii româneşti. Din pivniţele Chişinăului se scot zilnic, oribil
mutilate, cadavrele martirilor noştri (...) V-aţi întrebat de ce şi-au
incendiat evreii casele înainte de a se retrage [în iulie 1941]? V-aţi întrebat
de ce (...) am găsit copii evrei de 14-15 ani cu buzunarele pline de grenade? V-aţi întrebat
câţi dintre ai noştri au căzut, omorâţi
mişeleşte de coreligionarii Dvs., câţi au fost îngropaţi înainte de a fi fost morţi? (...)
Sunt acte de ură împinsă până la nebunie pe care evreii
Dvs. au afişat-o împotriva poporului nostru tolerant şi ospitalier (...)
Drept răspuns (...) evreii Dvs., ajunşi comisari sovietici, împing
trupele sovietice printr-o teroare fără
seamăn, mărturisită de prizonierii ruşi, la un masacru inutil, numai pentru a ne provoca nouă pierderi. (...) În regiunea
Mării de Azov, trupele noastre retrăgându-se temporar au lăsat câţiva ofițeri şi soldați răniţi. Când au
reluat înaintarea şi-au regăsit
răniții mutilaţi îngrozitor. Oameni care puteau fi salvaţi şi-au dat ultimul
suspin în chinuri groaznice. Li s-au scos ochii, li s-au tăiat limba, nasul,
urechile.
Te îngrozeşti? Te înduioşezi? Te
întrebi de ce atâta ură2) din partea unor evrei ruși cu care nu am
avut niciodată nimic de împărţit?
Mareşal Antonescu
19.X. 1941
„P.S. Un soldat rănit din P. Neamţ a
fost îngropat de viu din ordinul şi sub ochii comisarilor sovietici jidani,
deşi nenorocitul implora să nu-l ingroape, arătând că are 4 copii.”
[Teşu Solomovici publică în iunie
2006 următoarele:
„Horia Herman Clejan nu deținea nici
o funcţie în Centrala Evreilor. Nici nu se prea amesteca în treburile
comunităţii. Era arhitect şi, înainte de război, îi construise lui Ion
Antonescu o casă la Predeal. Îi câştigase, se pare, simpatia. Aşa se face că,
atunci când antisemitismul devenise politică de stat în România, Clejan a
continuat să aibă acces la Mareşal. A fost invitat, la 8 septembrie 1941, să-şi
spună părerea despre ordinul Consiliului de Miniştri care impunea tuturor
evreilor din România să poarte un semn distinctiv - o stea galbenă în şase
colţuri. Discuţia a avut loc într-un cadru neoficial, la reşedinţa lui
Antonescu din Butimanu. La ea a participat şi Willi Filderman, preşedintele
Federaţiei Uniunii Comunităţilor din România (FUCE).(...)
„Invitaţia fusese lansată, în
dimineața aceleeaşi zile, pentru orele 18.00. Era duminică. În ziua de odihnă,
Conducătorul statului îl invită pe liderul evreilor la el acasă, la vila din
comuna Butimanu. Ne aflăm în vara lui 1941, după victoriile eclatante ale
armatelor germane şi române pe frontul de Răsărit, Hitler, stăpânul Europei şi
Conducătorul unei ţări aliate cu Germania nazistă şi ale cărui trupe
„sângerează pe frontul împotriva bolşevismului”, îl invită pe liderul
evreimii-române acasă la reşedinţa sa personală. Să vină împreună cu arhitectul
evreu Horia Clejan.
„Două zile mai târziu, Consiliul de
Miniştri a revocat ordinul cu privire la semnul distinctiv impus evreilor”.
În legătură cu această informaţie, ce
mai poate spune Lucian Pintilie (vezi, mai departe), sprijinit de A. Oişteanu:
cum stăm cu „steaua galbenă”?
„...arhitectul evreu Clejan nu se
prea amesteca în treburile comunităţii. Totuşi, la 2 februarie 1944, s-a lăsat
convins de conducătorii evrei şi i-a cerut mareşalului o audienţă. Antonescu îl
invită la reşedinţa sa şi-i ascultă plângerile. A doua zi (...) i-a trimis
mareşalului o lungă scrisoare:
„Domnule mareşal, sunt fericit că
mi-aţi făcut deosebita cinste acordându-mi audiența solicitată şi vă rog,
înainte de toate, a primi mulţumirile mele cele mai profunde. Cele ce vreau să
vă comunic sunt realităţi, sunt situaţii care, în ambianţa actuală, ar fi bine
dacă s-ar rezolva cât mai grabnic.” Clejan îi scrie despre situaţia evreilor
din Transnistria: „După datele din 10 noiembrie 1943 ale Ministerului de
Interne, au mai rămas 55.000 de supravieţuitori din cei 110.000 deportați. Din
aceştia au fost repatriaţi 6300 de dorohoieni şi 700 de deportați politici, în
total circa 7000 de repatriaţi, rămânând aşadar 48.000. După datele culese însă
de Comisia pentru Transnistria ar fi rămas 58.000, aceştia fiind ameninţaţi să
fie distruşi, aşteaptă zi cu zi salvarea. Pentru ei şi soarta lor tragică
suferă şi se frământa toată obştea evreiască. Pentru aceştia stau azi înaintea
Domniei Voastre, să implor omenie şi iertare pentru cei ce-au greşit. Dacă unii
din ei au fost deportați din vina de a fi gândit sau lucrat împotriva
intereselor statului, jumătate din ei au şi plătit cu viaţa lor această
greşeală, iar cei rămaşi au ispăşit cu prisosinţă prin suferinţele lor, cum
însă mulți n-au fost vinovaţi, ei au ispăşit totuşi cu cei vinovaţi moartea,
mizeria şi lipsurile. Ştiu că s-au făcut numeroase întâmpinări la Domnia
Voastră în această cauză şi că s-ar fi luat oarecare măsuri în această
direcţie. S-a hotărât şi repatrierea copiilor orfani, dar numai până la 15 ani
şi numai orfanii de ambii părinţi. Vă rog să aprobaţi ca această măsură să-i
cuprindă pe toţi minorii până la 21 de ani, orfani chiar numai de un singur
părinte. Ceilalţi deportați din Transnistria ar fi indicat să fie duşi, după
posibilităţile de transport, în localităţile situate mai aproape de Nistru,
pentru a nu fi lăsaţi în voia soartei dacă evenimentele s-ar precipita, iar
apoi treptat să fie trimişi în oraşele de origine sau în lagărele din Vechiul
Regat.”
În legătură cu evreii deportați
dincolo de Bug, (...) „Dincolo de Bug au fost trimişi evrei în detaşamentele de
muncă pentru „Organizaţia Todt” şi altele. Despre aceştia se spune că ar fi
fost omorâţi cu toţii, ultimii 433 la 10 decembrie 1943, fapt confirmat de o
scrisoare din Tulcin. Această scrisoare mai afirmă că toţi evreii din Oradotca,
Crasnopolka şi Tarasifca ar fi pierit până la ultimul. Aceasta fiind situaţia
de dincolo de Bug, vă rog cu multă insistenţă a dispune ca persoane să plece la
faţa locului spre a cerceta dacă mai sunt acolo evrei deportați şi a lua măsuri
urgenţe de repatriere”. Referitor la situaţia evreilor din Vechiul Regat şi
Transilvania de Sud, Clejan îl roagă pe mareşal „să nu fie supuşi la taxe
excesive”, pentru că „majoritatea evreilor luptă cu greutăţile vieţii şi au de
suportat pe lângă contribuţiile directe şi taxele militare, întreţinerea
tuturor acelora plecaţi la muncă şi a familiilor lor, întreţinerea populației
evacuate din oraşe şi târguri, a celor deportați, a spitalelor, şcolilor etc.
Toţi aceştia, graţie spiritului domniei-voastre de dreptate şi omenie, graţie
voinţei domniei-voastre, cu toate restricţiile şi sacrificiile impuse, au credinţa
şi nădejdea că vor putea trăi, munci şi răzbi până la vremuri mai bune. Ei sunt
cu tot sufletul pentru triumful dreptăţii neamului românesc şi vă exprima prin
mine tot devotamentul şi recunoştinţa. Să trăiţi, domnule mareşal. H. Clejan.”
Mareşalul citeşte scrisoarea lui
Clejan, împinge mai încolo de pe birou harta operaţiunilor militare, şi -
culmea! - ia o foaie albă şi începe să-i scrie evreului. Reproducem în extenso
această scrisoare, e un document istoric şi psihologic de mare însemnătate:
„București, 4 februarie 1944.
Domnule Clejan, scrisoarea dv.
referitoare la situaţia evreilor din Transnistria şi de-a lungul Bugului, ca şi
cele relative la dispensarea din obligativitatea prestării muncii de folos
obştesc, mi-a dat ocazia de a reţine din nou o serie de aspecte ale problemei
evreilor în România în limitele realităţii, determinate de situaţia de război
şi de evenimentele precedente acestuia. După cum v-am declarat şi oral, am fost
nevoit să evacuăm evreii din Basarabia şi Bucovina, căci datorită comporȚării
lor oribile în timpul ocupării acestui teritoriu de către ruşi, populația a
fost atât de puternic întărâtată împotriva acestora, că fără aceste măsuri de
securitate ar fi avut cele mai groaznice pogromuri.
Cu toate că am fost hotărât să
evacuez pe toţi evreii din Basarabia şi Bucovina, prin diferite intervenţii, am
fost împiedicat s-o fac. Astăzi regret că nu am făcut aceasta căci am constatat
că din rândul evreilor rămaşi acolo, elemente nedemne au fost recrutate de
către adversarul ţării noastre. Nu există nici o organizaţie comunistă sau
teroristă, descoperită de organele noastre de poliție căreia să nu-i aparţină
şi evrei şi adesea ele sunt constituite numai din evrei. Aceasta este tragedia
rasei evreilor de a nu fi recunoscători, de a se opune Țării în care ei trăiesc
şi de la care trag foloase. De aceea atrag şi de data aceasta atenţia că, dacă
evreii şi pe mai departe vor continua să submineze statul tolerant, vor atrage
după sine urmări şi mai grele decât până acum, căci statul nu poate lăsa
nepedepsiţi pe aceia care, profitând de această toleranță, se străduiesc
într-un fel criminal să ducă statul la prăbuşire. Mai departe, nu trebuie să
uităm că noi avem în Transnistria peste 200.000 de români şi de partea aceasta
a Bugului tot aşa de mulți care, în cazul că frontul se apropie de graniţele
noastre, ar trebui să vină în România liberă. Situaţia acestor fraţi ai noştri
ridică pentru naţiunea română una din cele mai grele probleme de conştiinţă şi
eu sunt profund îngrijorat pentru cei 100.000 de români, pe care nu pot să-i
adăpostesc în ţară. Se înţelege de la sine ca în astfel de împrejurări este
pentru mine o imposibilitate morală şi politică de a consimţi la aducerea
înapoi a evreilor din Transnistria. Despre aceasta nu poate fi vorba. Voi
dispune însă că evreii din imediata apropiere a frontului să fie aduşi în sudul
Transnistriei, de unde, apoi să poată fi transportaţi din ţară, de către
comunitatea evreiască, prin legăturile pe care le are în străinătate. Dintre
evreii din Transnistria au fost recolonizaţi numai aceia care au fost deportați
acolo din greşeală, adică aproximativ 7000 de evrei din Dorohoi şi 4000 de
copii orfani.
În războiul actual care se extinde
asupra întregului glob pământesc, evreii nu sunt iertaţi de suferinţele şi
mizeriile pe care aproape întreaga omenire trebuie să le îndure. Dacă în timpul
lipsei alimentelor şi a condiţiilor neigienice de viaţă au fost secerate şi
vieţi ale evreilor, aceasta înseamnă că legile nemiloase ale războiului, pe
care nu noi l-am provocat, au impus şi evreilor imperativul de a plăti tributul
de sânge. Românii, care luptă în primele linii ale frontului, mor zilnic cu
miile. Însă că un om de factură europeană, nu am suportat niciodată omorurile
împotriva nimănui şi nu pot să fac acest lucru. Am luat măsuri şi le voi lua şi
pe mai departe, ca astfel de omoruri să nu se comită nici împotriva evreilor,
oriunde s-ar găsi. În ce priveşte dispensarea de obligativitatea presȚării
muncii de folos obştesc şi exercitarea profesiei, aceasta este o problemă în
care nu mă amestec şi nu mă priveşte. Cred însă că nu se poate face o
comparaţie între contribuţia materială a acelor evrei care sunt pentru
dispensarea lor de la obligativitatea presȚării muncii de folos obştesc şi
jertfa de sânge a acelora care cu arma în mână contra duşmanului, apără şi
asigură viaţa şi munca tuturor acelor care se găsesc în patrie, deci şi a
evreilor. Aceste obligaţii au fost stabilite în înţelegere cu Centrala Evreilor
şi o mare parte a obligaţiilor servesc intereselor Centralei şi sprijină
familiile de evrei lipsite de mijloace.
Mareşal Antonescu.”
Teșu Solomovici încheie comentariul
la acest episod:
„Frumoasă epistola, aproape
pastorală, umanistă, dar nu trece nici măcar o zi, ca același Ion Antonescu,
„omul de factură europeană” care purta un dialog civilizat cu un lider al
evreilor oprimaţi, promiţându-i anumite înlesniri, să se manifeste îngrozitor
de câinos. Auzind de la Guvernatorul Transnistriei, Alexianu, că evreii mor pe
capete din cauza tifosului şi există pericolul extinderii epidemiei („Trebuie
să-i dezinfectez, altfel o să-i infecteze pe toţi”), mareşalul îi recomanda
acestuia, cu cinism: „Lasă-i, să mai moară pe-aceia”. Este același Antonescu
care închide ochii şi se face că nu ştie de miile de refugiaţi evrei din
Polonia, Ungaria, Franţa, chiar şi din Germania care se strecoară în România ca
să-şi salveze vieţile. Ce asimetrie de psihologie umană imposibil de înţeles!”
Din care rezultă un Antonescu, nu
doar brutal, „antisemit”, ci chiar „fascist”, după opinia istoricului A.
Pippidi - ci şi perfid, cinic.
*
Din raportul
Ministerului de Interne din 30 iunie 1940: „Populația evreiască originară din
Basarabia sau doritoare să se stabilească
în URSS continuă să treacă Prutul pe teritoriul basarabean. În
cursul zilei de astăzi 7.600 de evrei au trecut prin punctele Ungheni şi
Cristeşti, 2.000 de evrei prin Galați-Reni.”
„Toţi cei
surprinşi în apropierea Prutului [pe malul stâng, devenit „sovietic” [n.
m., P.G.], după 3 iulie 1940 au fost internaţi în lagăre şi supuşi la tot
felul de vexaţiuni”3).
„În lunile iulie-octombrie 1940 au
trecut în teritoriile cedate [adică în teritoriile
devenite sovietice - n. şi subl. m.] 165.0894)
persoane; doar 15.000 persoane
din cele peste 300.000 reţinute în lagăre sau refulate de la graniţa nouă au putut trece pe
malul drept al Prutului”.
Cei opriţi din
drum ori refulaţi - intemaţi ori nu în lagăre - erau jefuiţi prin:
-
confiscarea banilor, a bijuteriilor, a hainelor de preţ;
- înşelăciune: internaţii erau obligaţi să predea „în
păstrare” banii, lucrurile de preţ; la
ieşire li se confiscau cele rămase;
- în situaţii disperate (internare,
refulare) li se propuneau „servicii” - obţinerea unor autorizaţii,
contra 100 ruble - s-au înregistrat sute de plângeri contra unuia Raichmann
din Chişinău, dealtfel „lucrător” la NKVD.
- Multe familii
au fost sparte: unii membri au putut trece noua frontieră, alţii
ba.
- Aproximativ
25.000 de capi de familie (din Basarabia, din Bucovina) au
primit ajutoare de la „Comisariatul General pentru Aşezarea şi Plasarea
Refugiaţilor" [în ceea ce mai rămăsese din România].
Carol II, însemnări zilnice, 1940 (citat de Stelian Neagoe în Bătălia
pentru Bucovina, Helicon, 1992):
„excese ale
populației minoritare, mai ales evreii care atacă şi insultă pe ai noştri,
ofițeri batjocoriţi..."
„Azi (3 iulie)
a fost ultima zi a evacuării şi a fost hotărîtă zi de doliu naţional.
Evreii şi comuniştii s-au purtat într-un mod oribil. Asasinate şi molestări ale ofiţerilor şi ale celor care voiau să plece.
Acestea mă fac să mă tem că se vor produce reacţii primejdioase”.
Din rapoarte:
„Localităţile Căuşani şi Ialoveni au
fost ocupate de trupele sovietice în 29 iunie orele 9 dimineaţa
(...) Gara Bolgrad a fost ocupată de 80 paraşutişti sovietici în scopul de
a impiedeca evacuarea trenurilor cu refugiaţi”.
(...) În 29 iunie în localitatea
Ştefăneşti jud. Cernăuți a fost arestat un ofițer de grăniceri
care, torturat în scopul obţinerii de date, a decedat. În com. Bărboeşti
jud. Storojineţ sovieticii au împuşcat pe şeful de post şi trei
jandarmi care refuzaseră se predea armele.”
(...) „Ofițerii Reg. 54 infanterie au
fost arestaţi, dezbrăcaţi, maltrataţi (...) Aceeaşi soartă au avut şi cadrele
Batalionului 2/R 39 infanterie în localităţile Geaga şi Manziriu.
Ofițerii şi subofițerii au fost dezarmaţi, degradaţi şi jefuiţi. Populația
civilă formată mai mult din evrei manifesta o mare bucurie de cele întâmplate
şi fotografia pe ofiţerii dezarmaţi, degradaţi, batjocoriţi
(...)
Între
Bolgrad şi Româneşti
sunt 9-10 trenuri cu familii de ofiţeri şi refugiaţi nemilitari care sunt
maltratate şi jefuite de civilii localnici, bulgari şi găgăuzi. În
gara Bolgrad a fost atacată de către elemente găgăuze şi bulgare înarmate
Compania a 8-a de grăniceri-pază „Talmaz” îmbarcată la Căuşani. Militarii au
fost dezarmaţi şi prădaţi de bocanci, bluze şi alte materiale.
(...) Între Bolgrad şi Etulia circa
500 de cetățeni din rândul populației găgăuze şi bulgăreşti au atacat un
tren militar. În urma schimburilor de focuri a fost grav
rănit mecanicul locomotivei care a reuşit, cu eforturi supraomeneşti, să
conducă trenul până la Galați. O garnitură de vagoane militare şi civile a fost
sechestrată în gara Reni de către elemente ale armatei sovietice echipate în civil.
(...) Coloanele regimentului 25
infanterie au fost în permanenţă însoţite de unități de tancuri sovietice şi
survolate de avioane evoluând la joasă altitudine. Caporalul Hăulică
Constantin din acest regiment a fost bătut de evrei fiindcă a încercat să ia
dintr-o căruţă o lunetă goniometrică. Un soldat român, bolnav,
transportat într-o căruţă a fost împuşcat după relatarea unui martor ocular:
„Lăsaţi-ne măcar o căruţă, să-1 putem duce pe bolnav”, au cerut
ofiţerii civililor care-i agresau. „Balnav! Nu trebuie balnav!” şi, într-o
clipă câteva gloanţe sfărâmă ţeasta nefericitului soldat.”
(Memoriul Institutului General de Statistică, 26
nov. 1940):
Situaţia
de la 1930. Ultimul
recensământ a arătat că numărul locuitorilor de religie mozaică ai Țării era, la 30 Decembrie 1930 de 756.930, ceea ce reprezenta 4,2% din totalul
populației. (...) În mediul rural un număr de 236.926 nu
reprezenta decât 1,6% din totalul locuitorilor rurali ai Țării. Dimpotrivă,
în mediul urban, cei 520.004 locuitori de religie mozaică reprezentau
13,6 % din totalul populației.
(...) Din masa totală (...) mai mult
de un sfert trăia în Basarabia (27,3%), peste o cincime în Moldova (21,4%)
(...) Procentul pe provincii este următorul: 10,9% în Bucovina, 7,2% în
Basarabia, 7% în Crişana şi Maramureş, 6,7 în Moldova, 2,5% în Transilvania,
2,3% în Muntenia şi numai 1,5% în Banat, 0,5% în Dobrogea şi 0,2% în Oltenia.
(...) Putem constata că în Bucovina 79,3%, iar în Basarabia 77,4% din populaţia
trăind din comerţ se declarase a fi de neam evreesc. În mediul rural din
Basarabia această participare se ridică chiar la 80,2%, iar în oraşele
Bucovinei la 81,4%. În oraşele Moldovei reprezintă 66,2%, în sate 41%.
Modificările
care s-au produs între 1930-40.
(...) „Modificarea cifrei populației evreeşti
prin migraţii nu este cunoscută cu exactitate [datorită] imigrărilor
clandestine. (...) [ţinând seama de tendinţa de emigrare a evreilor din
România] se poate socoti că nu au sporit în intervalul 1930-40 cu o cifră care
să întreacă 50.000” [persoane].
3.
Situaţia de după detaşările de teritorii.
Prin detaşările de teritorii din 1940
România a pierdut întregime, respectiv, în parte mai multe din regiunile în
care este aglome¬rată populaţia de religie mozaică.
Din populația de religie mozaică de
la 1930 de 756.930 persoa¬ne, România a pierdut (...) 427.962 persoane, adică
56% şi anume: 278.943 prin ocuparea Basarabiei, Bucovinei de Nord a regiunii
Herța (s. mea, P.G.), 148.273 prin atribuirea părţii de Nord a Transil¬vaniei
către Ungaria şi 846 [persoane] prin cedarea Cadrilaterului.
„Cifra exactă a Evreilor pe
teritoriul rămas (...) nu depăşeşte, după toate probabilităţile 400.000, adică
2,6-3% din populația actuală.”
NOTE
1) Evreii contestă existența
„listelor negre” agitate din primele ore ale zilei de 28 iunie 1940, alcătuite
(nu doar din disciplină de partid, ci din datorie a comunității) în zdrobitoare
majoritate de congenerii lor - după care urmau să se facă arestările
„duşmanilor” - de clasă, - de naţie, - de rasă; deasemeni contestă numărul
imens al NKVD-iştilor evrei care au participat la teroarea bolşevică din
Basarabia şi din Bucovina de Nord.
Consultând monumentala Basarabia necunoscută, în 4 volume,
alcătuită de Iurie Colesnic, apărută la Chişinău, începînd din 1993 (v.
Bibliografia), aflăm când fuseseră arestaţi acei intelectuali basarabeni mai
puţin cunoscuţi, care nu reuşiseră să se refugieze peste Prut şi pe dată
populaseră închisoarea din Chişinău. La sfârşitul lui august (1940), doar la
două luni după Ocupaţia Bolşevică se aflau încarceraţi în jur de 8.500 deţinuţi
- doar acolo, însă asemenea „aşezăminte” funcţionau din plin în fiecare
capitală de judeţ, iar la Tiraspol, pe malul stâng al Nistrului, una „foarte
specială”.
Dacă listele -
în
fapt: fişe personale, dosare de cadre - nu ar fi fost pregătite de cine ştie când (ba ştim: din
1918!) şi nu ar fi trecut din familie în
familie - (citeşte: din celulă de partid bolşevic în celulă de partid bolşevic, jucînd rol şi de
serviciu de cadre şi de informații), arestările nu ar fi avut loc atât de operativ
după „eliberarea Basarabiei de către Armata Roşie”...
...Ce s-a întâmplat cu
basarabenii şi cu bucovinenii „refugiaţi în România”?- ce
întrebare!, ce nonsens, ce adevăr cumplit! :
Din dimineaţa zilei de 24
august 1944, am devenit - alături de „criminalii de război” - categoria cea mai
periculoasă în ochii noului regim: din acel moment am fost arestaţi, internaţi
în lagăre „de repatriere”; cei avînd şansa de a rămâne „refugiaţi în România”,
au fost convocaţi mereu (până în 1953, după moartea lui Stalin) la la jandarmerie, la miliție, la securitate; în
1951 au fost deportați în Bărăgan, ca „titoişti”; mereu declasaţi în profesiile
lor, consideraţi, nu doar „clasă socială” aparte, ci etnie deosebită, deci
persecutabilă, ca, mai târziu, germana, din ianuarie 1945, sârba din 1949; cei
care nu erau arestaţi trebuiau să se considere mai-mult-decât-norocoşi; în
schimb erau bănuiţi de românii localnici - munteni, olteni, bănăţeni, mai
vârtos ardeleni - că ar fi „oameni ai ruşilor, favorizaţi”. De ce?, fiindcă
erau basarabeni; ca cine? - ca o mare parte din evreii instalaţi la conducerea
ţării; fiindcă unii erau profesori de limbă rusă - de ce?, fiindcă erau
basarabeni! - ca evreii care ocupaseră toate scaunele importante: în
securitate, în justiţie, în administrație, în economie, în politica externă, în
cultură se exprimau numai în ruseşte. mulți dintre românii basarabeni și
bucovineni, cerşetori pe drumurile propriei lor ţări, au devenit / au fost oameni
pierduţi pentru ei inşişi, pentru familiile lor; pentru naţiune.
Acum
este vorba de rămaşii-pe-loc, la sânul Marii Familii a Popoarelor
Sovietice, consecință: înghițiți de Monstrul Bolşevic şi deveniți,
pentru a câta oară? „pribegi
în proprie ţară”.
Nevrând
să rămân mai prejos de evreii basarabeni (multe lucruri am învățat
de la ei, în primul rând: neuitarea;
în al doilea: listarea,
voi înşira - deocamdată - numele câtorva
personalități culturale, didactice, artistice, religioase,
politice, administrative, în majoritate
foşti membri ai Sfatului deci
consideraţi de bolşevici trădători
de patrie (ai
Rusiei!), deputaţi în Parlamentul
României. În dreptul fiecăruia, voi menționa
data aresȚării, data morții - în detenție - sau a execuției.
Ordinea este cea în care aceştia au fost repertoriati în
Basarabia necunoscută de Iurie
Colesnic:
1.
Gheorghe
A. Rusu: pedagog, poet, dramaturg; deportat cu
întreaga familie la 13 iunie 1941; mort de epuizare în
lagărul OLT-5 Ivdel, Sverdlovsk, în 1942;
2.
Constantin
Leancă: arestat la 6 iulie 1940; mort de distrofie într-o stație
de cale ferată, în regiunea Gorki, în1942;
3.
Nicolae
Secară: membru al Sfatului Țării; arestat la
30 iulie 1940, mort în 1942;
4.
Paul
Vatamanu: arestat la 25 iunie 1941, mort în 1941-42?
5.
Aurel
Ştefanelli: nu se ştie când anume a fost arestat
în cursul anului 1941, mort în 1945 (?)
6.
Ion
Codreanu („Moş Ion”): arestat 30 iunie 1940;
în 1941 - a fost schimbat cu Ana Pauker; singurul supravieţuitor
dintre membrii Sfatului Țării căzuți în mâinile NKVD;
7.
Ion
Bahtalovski: biolog, agronom, specialist în viticultură, autor de
lucrări
de specialitate; arestat în 26 iulie 1940, mort de distrofie în 1944;
8. Alexandru Baltaga: preot,
membru al Sfatului Țării; arestat la 30 august 1940,
mort în 1941, în spitalul închisorii din Kazan;
9. Vasile Chiparis: pictor;
legionar; arestat la 24 aprilie 1941, executat în 1942;
10. Alexandru Ciulcu: profesor,
istoric, scriitor, a condus Straja Țării; arestat
la 26 iulie 1940, mort în 1942;
11. Teodosie Cojocaru: militar,
om politic, membru al Sfatului Țării; arestat în iulie
1940, mort în 1941;
12. Gheorghe Druţă: profesor,
militar, publicist; arestat la 6 noiembrie 1940
- dispărut în Siberia;
13. Vasile Gafencu: agricultor,
arestat de NKVD la 5 octombrie 1940, mort în 1942 -
unde? (Tată al lui Valeriu Gafencu, student, poet creştin martirizat
la Piteşti, în reeducare, mort în 18 febr. 1952, în spitalul închisorii Tg.
Ocna pentru că refuzase „îngrijirea medicală condiţionată”);
14. Cezar Stoica: avocat,
poet, publicist (frate cu Titus Stoica); arestat în 7 august 1940, mort de
epuizare în 1942 în lagărul din Nijne-Amursk;
15. Vladimir Bodescu: jurist,
membru al Sfatului Țării arestat la 10 august 1940, mort de epuizare, în 1941;
16. Ştefan Balamez: arestat
în 28 iunie 1940, membru al Sfatului Țării -
unul dintre cei care votaseră împotriva Unirii, dar şi el a fost arestat - a
dispărut în Siberia;
17. Nicolae Bivol: membru
al Sfatului Țării, profesor, jurnalist, om politic,
fost primar al Chişinăului, arestat în 3 august 1940, dispărut în Siberia;
18. Nicolae Ignatiuc: agricultor,
membru al Sfatului arestat
la 23 iulie 1940, executat în 1943;
19. Emanoil Catelli: membru
al Sfatului Țării agronom, om politic, istoric,
publicist; arestat la 5 iulie 1940, executat în 1943;
20. Alexandra Juriari Russo: înrudită
cu Alecu Russo; membru marcant al Mişcării Legionare;
arestată la 7 iulie 1940, decedată în unul din lagărele
din Karaganda, în 1943;
21. Ştefan Botnariuc: membru
al Sfatului Țării, învăţător, arestat în 27 iulie
1940, mort în 1941;
22. Ioachim Arhip: învățător;
arestat la 12 ianuarie 1941; dispărut în unul din lagărele din zona Arhanghelsk
- când?
23. Al. Terziman (Altersohn): jurnalist
de (foarte) stânga, după Cedare a fost în graţiile
sovieticilor; arestat la 22 iunie 1941; i se pierde urma în 1943,
în Gulag;
24. Ieremia Cecan: preot; arestat în 12
iulie 1940, executat la 27 iunie 1941;
25. Ion Halippa (fratele
mai mare al lui Pantelimon): teolog, istoric, arheolog,
autor de lucrări de specialitate; în corespondenţă cu Hasdeu, Muzicescu, Z. Arbore;
revoluţia bolşevică din 1917 l-a surprins la Berdiansk; după 27 martie 1918
a fost arestat; liberat, nu i s-a permis trecerea Nistrului în Basarabia românească; a fost ţinut
ostatic în URSS în ciuda nenumăratelor intervenţii (Rakovski, Nina Arbore, Titulescu); a fost arestat în multe rânduri,
ultima oară la 25 iunie 1941;
asasinat împreună cu fiul său în închisoarea din Zaporojie.
Aceşti
25 de oameni (cărora li se adaugă alţi cinci membri ai Sfatului Țării:
Teodor Neaga, Pantelimon Sinadino, Grigore Turcuman, Teodor Uncu şi
Luca ştirbeţ), au fost listaţi şi ei de concetățenii lor/noştri evrei cu mult înainte
de 28 iunie 1940, ba, de ce nu?, începînd din 27 martie 1918!, apoi arestaţi.
Ei nu fac parte din primul eşalon al intelectualilor basarabeni; însă şi
ei au reprezentat importante valori culturale, ştiinţifice, artistice, morale
ale comunității noastre, exprimîndu-se, înflorind în doar cei
22 de ani de libertate: 1918-1940. Au fost lichidaţi şi
ei „pe baza” listelor-dosarelor alcătuite de
prietenii-noştri-de-veacuri, evreii din Basarabia, liste consfinţite prin:
Hotărârea
Nr. 1201-471:
Cu privire la activitatea tribunalelor militare pe
teritoriul Basarabiei şi nordului
Bucovinei",
semnată de Molotov la 9 iulie 1940...
Cele
mai frecvente nume ale „truditorilor NKVD”, în procesele verbale
de anchetă, sunt: Goldenberg, Ştain,
Şteineman, Levin, Şaţkih, Izrailov, concetățeni ai
anchetaţilor, vorbitori de limbă română. Ultimul menţionat (Izrailov - apare
şi unul Izrailevski, nu ştiu dacă era
tot Izrailov sau altul) fiind
şi „expertul în materie de presă românească: acuzaţiile lui se rezemau pe
citate din scrierile arestaţilor interpretate bolşeviceşte, deci ilogic şi pe neadevăruri
flagrante, delirant formulate, exemple: „X
- membru al partidului culacilor
anti-sovietici”- citeşte: Partidul Naţional-Tărănesc;
„Y - membru al partidului fascist liberal”;
„Z - a făcut parte din gruparea trădătoare de patrie, Sfatul Ţării”, şi alte perle de gândire
strâmbă şi de limbă şchioapă care din nefericire trimiseseră la moarte milioane
de nevinovaţi - până atunci doar în Rusia; din 1939 şi în Polonia; din vara
anului 1940 şi în Țările Baltice, apoi, din 1944-45 şi în Ungaria şi în Cehoslovacia, şi în Bulgaria, şi în România
câtă mai rămăsese.
Cei
care au reuşit să plece peste Prut atunci, în Săptămâna Roşie - 28 iunie-3
iulie 1940 - au supravieţuit. Unii au fost „recuperaţi” de ruși în 1944, duşi
în Siberia, după mulți ani liberaţi... în închisorile româneşti (ca Pantelimon
Halippa, preotul Tepordei). În majoritate intelectualii basarabeni şi
bucovineni, dacă au rămas cu statut de refugiat-în-propria-le-ţară şi nu au fost
„repatriaţi în Siberia”, au trăit cu permanenta spaimă de NKVD; de Jandarmerie;
de Siguranţă; de Miliţie, de Securitate. Cei care aveau o meserie
şi au găsit în cele din urmă posturi în invăţământ, în cercetare au trebuit să
accepte declasarea, nepreţuirea profesională, repartizarea în cele mai rele, mai
izolate, mai sărace localităţi (ca învăţătorii de părinţi ai mei), frecvent alungarea din slujbe, nu totdeauna din iniţiativa
„alogenilor”... Mânuitorii de condei se mulțumeau cu traduceri (pe alt nume),
cercetătorii îşi câştigau pâinea neagră „îndeplinind alte... funcţii, după
expresia tovarăşilor de la Cadre: de pildă istoricul literar şi strălucitul
genealogist Gheorghe Bezviconi a fost paznic al Cimitirului Bellu; istoricul
Alexandru I. Gonţa, persecutat cu proletară vigilenţă de Ştefan Pascu, academician
ceauşist, fiindcă „teoriile” sale nu corespundeau „liniei”.
[Jur
că este vorba de o banală coincidenţă: când am scris romanul Basarabia - din
care un capitol a fost „împrumutat” de prezentul eseu - nu aveam
ştiinţă de teza de doctorat a lui Alexandru I. Gonţa: „Satul în Moldova medievală”;
vorbind de termenul „Moldova”, avansasem o ipoteză de nespecialist:
„Moldova” nu este termen slav, ci ar putea veni de la bastarnul mold - în
germană semnifică „pământ”, cu terminaţia frecventă în toponimia dacă; (d)ava (după modelul Sucidava,
Buridava...), rezultând într-o primă fază: Moldava.
Spre surprinderea-satisfacţia mea am găsit reprodus de Colesnic memoriul-protest
al lui Alexandru I. Gonţa în care el susţinea că Mold este termen got...]
Şi dacă i-am lua de model
pe evrei şi în asta? Asta fiind confecţionarea de liste negre de duşmani ai
poporului român? Întreprindere cu atât mai lesnicioasă, cu cât evreii-noştri se
exprimaseră în limba română, în presa controlată de ocupanţii ruşi, întru
„îndrumare”; nu ar fi nevoie nici de traducători, nici de „experţi” ca să
înţelegem scrierile bolşevice, antiromâneşti, antiomeneşti ale lor - în
Basarabia şi în Bucovina de Nord din 28 iunie 1940, în restul României din 23
august 1944? Cum ar arăta „o mică” listă roşie? A celor care mai ales prin
cuvânt - cuvântări, laude la adresa URSS, condamnări ale „trecutului”,
directive, denunţuri - ne-au acuzat, agresat, terorizat decenii şi decenii?
Aproximativ astfel:
-
F. Aderca, J. Ancel, Pavel Apostol, Maria Arsene, Ashkenazy, Camil Baltazar,
Banuş, Baranga, A. Băleanu, Benador, Adriana Berger, Radu Bogdan,
Cristina şi Mihail Boico, Savin Bratu, Breslaşu, Brucan, Nina Cassian,
Șt. Cazimir, Vera Călin, Ion Călugăru, Chapier, Chişinevski, Isac Chiva,
Pavel Câmpeanu, Andrei Cornea, Paul Cornea, Colin, Cosaşu, Crohmălniceanu,
S. Damian, Davidoglu, H. Deleanu, Dorel Dorian, Elvin, R. Feldman-Alexandru,
Alexandru şi Radu Florian, Eugen Frunză, Lucien Goldmann,
Al. Graur, C. Grosu, Ianoşi, R. Ioanid, Iosifescu, Iureş, Jar, Oscar Lemnaru,
I. Ludo, Radu Lupan, T.G. Maiorescu, Norman Manea, Lilly Marcou,
V. Mândra, Ion Mihăileanu, Mirodan, N. Moraru, Neuman, A. Oişteanu,
Ornea, Saşa Pană, Ana Pauker, Perahim, I. Petran, Petroveanu, J. Popper,
Porumbacu, Răutu, Ed. Reichman, Roller, Valter Roman, Petre Roman,
Shafir, V. Silvestru, Petre Solomon, Geo Şerban, Socor, Şelmaru, Tertulian,
L. Tismăneanu, Sorin Toma, A.G. Vaida, Anatol Vieru, Vitner, Ştefan Voicu, Volovici,
Vrancea, Wald, Zalis, Zincă...
E frumoasă scurtă, mult prea scurtă listă roşie a mea? Nu, nici o listă nu poate fi frumoasă. Denunţul:
un act odios, chiar atunci când
era botezat: „demascare”, cu atât mai
ticălos cu cât este redactat în taină - şi anonim. Cu atât mai mizerabilă (lista-neagră), cu cât este destinată a fi
folosită de duşmanul comunității naţionale
în care denunţătorul găsise adăpost şi, dacă nu iubire, atunci toleranţă. Abominabile, criminale au fost listele negre alcătuite de evrei:
acelea, spre deosebire de a mea, au fost materializate cu începere de
la 28 iunie 1940, în Basarabia şi în Bucovina de Nord, iar din 23 august 1944 în restul României - prin arestări, prin excluderi din
cultură, din cărţi, din locuinţe, din viaţă;
listele-negre rămase valabile mult
după moartea lui Stalin. „Micuţa” listă-roşie
a mea este doar... „literatură”, vorba securiştilor culţi, nu a provocat măcar o pereche de palme pe fără obrazul
ticăloşilor, al vânzătorilor de aproape, al turnătorilor bolşevico-sionişti.
Dar
evreii vinovaţi de Holocaustul Roşu din
România - inclusiv Basarabia,
Bucovina de Nord, Herța (28 iunie 1940-1990) să ştie:
noi, victimele lor, nu am uitat, nu i-am uitat: vor da şi ei
seama de ale lor. Fie şi postum - în cultură, tot după
metoda lor, brevetată, aplicată - de a profana
mormintele şi monumentele alor noştri: Şincai, Eminescu, Maiorescu,
Hașdeu, Goga, Iorga, Lovinescu (vezi Post-scriptum 4).
Ce-ar
fi dacă, întru simetrie cu Memorialul Holocaustului Nazist înfipt în inima Berlinului, ar fi edificat în centrul
oraşului Tel Aviv un Memorial al Holocaustului
Comunist? Doar evreii se laudă (adevărat, numai în intimitate)
cu cea mai de seamă invenţie: marxismul şi materializarea lui: bolşevismul:
„Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie”...
2)
„De ce atâta ură?” - întrebare pe buzele tuturor românilor. Astfel se intitula
articolul semnat de Nicolae Iorga în 6 iulie 1940. Întrebarea merită un
răspuns, fie şi ca ipoteză:
La o
adică (citeşte: un Nürnberg
II) evreii vor pretinde că, într-adevăr, în focul revoluţiei lor, naţionale
(cea de la 1940, a stabilirii patriei lor în Basarabia
- promisiunea lui Stalin...), al visului materializat, bucuria a debordat
şi a produs „efecte colaterale”. Însă - vor accepta ei cu un sfert de gură
şi abia atunci când nu vor mai putea nega argumentele noastre - victime au fost
de deplorat numai dintre acelea care reprezentau pentru ei, în primul rând,
„opresiunea”: poliţişti, jandarmi, prefecţi, agenţi de ordine - precum şi asupra
câtorva legionari, cuzişti – „antisemiţi” notorii. A, nu, nu este deloc
adevărat că ar fi atacat coloanele de militari în retragere, nuuu!: doar de pe margine
îşi exprimau - cam zgomotos, recunosc - satisfacţia că armata română, „garanţia
statului burjui şi faşist” pleacă, lăsând loc glorioasei Armate
Roşii, creaţie a lui Troțki, Lev Bronstein; a, nu, în nici un caz evreii nu
au agresat români civili: preoţi, călugări, studenţi la teologie, elevi de liceu,
chiar eleve... - acestea sunt minciuni grosolane, invenţii ale propagandei
faşiste, naţionaliste, antisemite!, ei au fost totdeauna, pretutindeni... umanişti!
Ah, „umanismul” bolşevico-sionist!
Când
va veni vremea - şi va veni, chiar peste o sută de ani - partea românească
va produce probe: declaraţii ale victimelor, ale martorilor oculari, articole
de ziar - române, străine, filme, fotografii. Acelea vor arăta adevărul, anume
(mă repet, ei şi? bine fac, am învăţat bine lecţia) :
Înainte
de a fi fost agresaţi ei înşişi (ca să existe scuza-explicaţie a răzbunării lor
pe români), evreii, începând din 28 iunie
1940, au dovedit că sunt capabili de cruzime
asiată, de violenţă oarbă, de acte de barbarie, de sadism
(românii, aflând de la fugiţii peste Nistru, din Ucraina între 1920-1940 şi
din „Republica Autonomă Moldovenească” de performanţele în materie de tortură
şi de „lichidare a duşmanului de clasă” folosite curent de komisarii şi enkavediştii
evrei, nu credeau - cum să creadă incredibilul?), fără a mai vorbi de
calificativele groteşti, proferate la adresa românilor ca „Faşişti!”, precum şi
curat-rasiste: „Țâgani!”.
Toate
acestea s-au manifestat din plin - şi din greu - dinspre aproape toţi
evreii aflaţi în Basarabia şi în Bucovina de
Nord în acea Săptămână Roşie, înspre toţi românii. Nu doar poliţiştii, jandarmii au fost atacaţi,
unii ucişi; nu doar militarii (gradele inferioare: țărani,
funcționari, muncitori mobilizaţi) au fost dezarmaţi,
dezbrăcaţi, bătuţi, umiliţi prin tăierea nasturilor
de la pantaloni - şi răpiţi. Dar şi simplii locuitori ai României din provinciile
Basarabia şi Bucovina, români cu care ei se cunoşteau, cu care vorbeau, aveau
relaţii, dacă nu de prietenie, atunci de coabitare paşnică, concetăţeni, consăteni,
vecini...- s-au trezit peste noapte „duşmani de veacuri (şi de moarte)”,
în ochii şi în faptele evreilor. şi, vai, nu doar evreii adulţi, îndoctrinaţii
de bolşevism, de ură de clasă - și de
rasă, de ură de român - s-au schimbat fulgerător, de cum au primit ordin de la sovietici - în 28 iunie, dar
şi adolescenţii şi copiii au format pe dată cete, grupuri, haite înarmate, cu banderole
roşii pe mână şi au început a-i vâna, agresa pe români, până ieri colegi,
prieteni, tratându-i de... „faşişti” (oare de unde vor fi învățat aceşti copilaşi
cuvintele, dacă nu din familiile lor, de la taţii, de la mamele lor?), de „bandiţi”,
„exploatatori”, „antisimiţi”, „ţâgani” - ştiut fiind: marii-ruşi ocupanţi
ai Basarabiei, pe urma surghiunitului Puşkin la Chişinău, le spuneau tuturor
moldovenilor: ţigani (Genialul fiind,
nu-i aşa, un curat-alb: ruso-nubian), deci şi
marii-ruşi, altfel evrei, erau oameni-sovietici, cu toţii blonzi
şi cu ochi albaştri, în nici un caz bruneţi faşisto-țâgani...
De
ce atâta ură? - care nu se reducea la insulte, la acuzaţii aiuritoare („Voi
ne-aţi ars pe rugul Inchiziţiei!”). Există sute de mărturii ale copiilor,
adolescenţilor atunci, în Săptămâna Roşie (28 iunie-3 iulie 1940): înjuraţi, brutalizaţi,
loviţi, scuipaţi de colegii evrei, prieteni până ieri... Una din metode:
când copilul român era doborât la pământ şi nu mai mişca, oricum, nu se
mai putea nici zbate, era acoperit de scuipaţi, de muci; urma „apoteoza”
(bine învăţată, repetată, înainte de 28 iunie): agresorii se pişau, în cerc,
pe agresat. Nu doar copiii făceau asta, ci şi adulţii evrei - cu precădere femeile;
victime: ofițeri în uniformă, preoţi, teologi...
De
ce atâta ură? - care a mers, frecvent, până la omor: nu puţini copii,
adolescenţi
înarmaţi
(oare de unde vor fi avut revolvere copilaşii de 7-9-11 anişori:
„de la cazarmă”?), înnebuniţi de ura de rasă instilată de părinţii lor, trăgeau;
și ucideau români.
[5
august 2005. Cine se mai îndoieşte de realitatea îndoctrinării rasiste, xenofobe,
anti-goi a evreilor (în familie, în şcoală, în armată) să ia în seamă tragedia
recentă provocată de un extremist israelian: nemulţumit de retragerea
coloniştilor din Gaza, a mitraliat arabi, palestinieni, creştini - cetățeni
israelieni]
De
ce atâta ură? Un cronicar al celei de a doua ediţii a eseului de faţă (Nicolae
Pop) a scris:
„O
martoră a evenimentelor îmi spunea că evreii le ziceau de la obraz românilor
locali, în vara lui 1940: „V-am băgat în sac. Rămâne numai să-1 legăm
la gură” (s.m.)
De
ce atâta ură împotriva românilor? Ipoteză în două puncte:
1. Fiindcă românii contrariaseră
proiectul sionist al alcătuirii unei ţări a
evreilor în 1918 - în Basarabia; în 1940 Stalin le promisese - tot în Basarabia,
încă neocupată - o Republică Sovietică Socialistă Evreiască. Diktatul
de la 26 iunie 1940 şi începutul evacuării fusese prilej de bucurie, dar
şi de răzbunare pe cei care le
întârziaseră planul cu o eternitate de 22
ani. Dealtfel lozinca cu care avocatul Carol Steinberg a
întâmpinat (cu listele-negre pregătite la
Moscova) trupele ruseşti în Chişinău glăsuia:
„Bine
aţi venit! V-am aşteptat 22 ani!”
Şi,
pentru că tot începuseră a face „purificare etnică”, să o facă, nu doar prin
alungarea băştinaşilor de pe pământul pe care Iahve-Stalin li-1 dăruise (sic),
ci şi prin lichidarea lor, aşa cum îi învăţase sionismul: pământul promis devenea
numai al lor, fără nici un goi, deci trebuia etnic-purificat. Crime
care au continuat, după Ocuparea Teritoriilor (de la 3 iulie
1940), „pe cale legală, sovietică –
instituţionalizată” - prin lucrarea miliţienilor, a procurorilor, a NKVD-iştilor
în majoritate evrei;
2. URA evreilor
împotriva românilor s-a exprimat după război prin neacceptarea
adevărului: a crimelor, în general, în special a
numărului victimelor. În negaţia lor furioasă (iată
cine sunt adevăraţii negaţioniști!) au
mers până la intervertirea
evenimentelor, prezentînd efectele drept cauze: astfel Ehrenburg-Grossman au pretins:
evreii „se răzbunaseră” pe români în 1940!) fiindcă
aceştia îi masacraseră în Transnistria, în...1941! În procesele intentate
românilor acuzaţi de crime împotriva evreilor, au formulat culpe fanteziste, inventate,
delirante, acu zaţilor nu li s-a permis să se apere, „judecătorii” calificând probele (înainte de a le cunoşte) de... cum
altfel: faşiste (mai ales că adevăraţii judecători ai românilor erau sovietici,
iar „jurnalişti” orduri brucane).
Au trecut de-atunci ani, decenii - nu
s-a găsit nici un „caz” de evreu din cei care îi acuzaseră pe români că îi
trimiseseră la moarte să accepte că existaseră cazuri de salvatori ai lor; cazuri, însă la români
au existat, la evrei (în Basarabia, Bucovina,
1940-1941): ba!
„Cazul
Cornel Dumitrescu”, românul care, cumpărînd fabricile de textile din
Cernăuți, a salvat de la deportare în lagărele nemţeşti, deci de la moarte, 3.600
evrei (celebrul Oskar Schindler: cca 1.000), pretextînd faţă de germani - care
controlau Bucovina - că industria lucrând pentru a rmată are nevoie de
muncitori.
După ocuparea Țării de către...
Liberatoarea Armată Roşie, în 1944, Cornel Dumitrescu a fost arestat şi îndelung
anchetat de sovietici. În cele din urmă i-au dat drumul. Ruşii avuseseră nevoie de două
luni întregi ca să transcrie-traducă două emisiuni ale BBC din care reieşea
clar că Dumitrescu, departe de a fi colaborat cu nemţii, sabotase programul
nazist - adevărat: în perfectă
complicitate cu Antoneştii, cu Casa Regală - astfel salvând
evrei de
la moarte. Evreii însă au avut nevoie de, iată: 60 ani, ca să... nu sufle nici până astăzi o
vorbă despre acest „caz”. Din cei 3.600 evrei angajaţi în fabrici, câte 5 pe
un loc de muncă, deci scoşi din gura lupului neamţ, nu s-a găsit un singur evreu normal să declare adevărul despre cine a fost Cornel Dumitrescu şi despre ce a făcut el pentru ei?
Şi, atenţie: totalul evreilor
ocrotiţi, deci salvaţi, a fost mult mai important datorită organizării
Cantinei Fabricii de Stambe, unde 2-3-5 persoane alcătuind
familia fiecărui angajat aveau un prânz gratuit, inclusiv protecţia lui
„Cornel Dumitrescu, omul Casei Regale”- ceea ce a favorizat rămânerea pe
loc, citeşte: în viaţă - a cel puţin 10.000 evrei.
Iar cei 10.000 (hai să spunem: doar
1.000; doar 100; doar 10 - să fie puţine „doar zece” suflete?) şi
urmaşii lor au tăcut chitic - în România, în Palestina, în Franţa, în America, pe unde au ajuns - de ce au tăcut? De
ce tac în
continuare supravieţuitorii şi descendenţii lor faţă cu falsurile uriaşe, monstruoase
atribuite românilor de către congenerii lor, sioniştii bolşevici: 400.000 de
victime! Să fi devenit chiar cu toţii rabini - ca Rosen?, securişti - ca R. Ioanid
- deci obligaţi să păstreze „secretul... militar”? Să fi primit cuvânt de ordine
de la Centrală de a nu contraria, de a nu accepta să „nuanţeze” acuzaţia totală la adresa românilor?
Este sau ba această faptă-rea o încălcare criminală a Poruncii a 9-a? Nu este
vorba doar de ingratitudinea evreilor români
(ce, ar fi puţin lucru?), ci - am mai spus-o?, foarte bine am făcut, am s-o
re-spun: de neacceptare a adevărului din
partea evreilor de pretutindeni.
De ce atâta ură? Să fie adevărat ce
spun răuvoitorii anume că în comunitatea lor ura este carburantul
existenţei, potrivit preceptului:
„Cine
nu-i urăşte pe ne-evrei - acela nu este bun evreu”?
De ce atâta ură împotriva românilor?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu