Când aveţi o
suferinţă mare, îngenuncheaţi şi rugaţi-vă să se facă voia lui Dumnezeu
28 Iulie
2016 Părintele Efrem Filotheitul
Nimic nu
este întâmplător pe pământ, nimic nu se face fără pronia lui Dumnezeu! Noi ne
împotrivim proniei divine şi cârtim, aşa cum face un copil când mama sau tatăl
îi taie voia. Şi el reacţionează din egoism şi din încăpăţânarea care se vădesc
din cererea lui. Poate să şi plece de-acasă şi să-i ocărască pe părinţii lui,
pentru că nu i-au făcut voia.
Când aveţi o
suferinţă, o ispită, o strâmtorare sufletească, trupească, economică, fie că
este boală, fie că este ispită, sau orice alt rău, îngenunchiaţi şi rugaţi-vă,
cerând să se facă voia lui Dumnezeu şi nu voia voastră. Şi Dumnezeu, Care
îngăduie ispita, oferă în acelaşi timp omului şi mijlocul prin care poate s-o
depăşească.
Durerea îşi
exercită lucrarea ei şi asupra sfinţilor, ca să înmulţească slava lor în
Ceruri, datorită răbdării pe care ei o arată! Dar de multe ori, sfinţii suferă
şi ca să fie pildă altor oameni, aşa cum s-a întâmplat cu mult-încercatul Iov,
cu Sfânta Singlitichia, şi cu atâţia alţi sfinţi.
(Avva Efrem
Filotheitul, Sfaturi duhovniceşti, traducere Pr. Victor Manolache, Editura
Egumeniţa, Alexandria, 2012, p. 10)
Care e cea
mai puternică rugăciune în vreme de ispite şi necazuri?
26 Iulie
2016 Arhimandritul Ioanichie Bălan
- Care este
cea mai puternică rugăciune a creştinilor în vreme de ispite, pagube, judecăţi,
primejdii, vrăjitorie şi tot felul de necazuri?
- Este
citirea psalmilor, cu post şi cu lacrimi, mai ales la miezul nopţii. Psaltirea,
ajutată de post, are mare putere asupra diavolilor şi asupra vrăjmaşilor văzuţi
şi nevăzuţi. De aceea, ori de câte ori credincioşii au necazuri mari, judecăţi,
boli grele, operaţii etc., sunt datori să facă rugăciuni cu post, ziua şi la
miezul nopţii sau când poate fiecare, citind câteva catisme la Psaltire şi
Paraclisul Maicii Domnului. Apoi să facă metanii după putere și numaidecât vor
simţi harul şi ajutorul Sfântului Duh şi se vor izbăvi de toată primejdia.
(Arhimandrit
Ioanichie Bălan, Călăuză ortodoxă în familie și societate II, Ediția a III-a, Editura Mănăstirea Sihăstria,
Vânători Neamț, 2010, p. 107)
Dacă faci
liniște în tine, vei auzi răspunsul rugăciunilor tale
26 Iulie
2016 Ieromonahul Arsenie Boca
Un sihastru tăcut, prin însăşi viaţa lui,
învaţă, povesteşte şi convinge către căutarea lui Dumnezeu. Despre însemnătatea
tăcerii, Sfântul Isaac Sirul scrie aşa: „Dacă într-o parte vom pune toate
faptele vieţii de aici, iar în altă parte tăcerea, atunci vom vedea că tăcerea
le cumpăneşte pe toate celelalte. Să nu-i compari pe cei ce fac minuni şi semne
şi puteri în lume, cu cei ce-şi petrec viaţa într-o tăcere plină de cunoştinţă;
trebuie să iubeşti mai mult tăcerea nelucrătoare decât lucrarea celor flămânzi
în lume şi decât întoarcerea multor popoare spre Dumnezeu. Este mai bine să te
descătuşezi tu însuţi din lanţurile păcatului, decât să scoţi pe robi din
sclavie”.
Sfântul Ioan
Scărarul zice: „Tăcerea e mama rugăciunii, întoarcere din robia duhovnicească,
un succes în fapte bune şi o neîncetată urcare la Cer; ba chiar Însuşi Iisus
Hristos, ca să ne arate folosul şi nevoia de o viaţă tăcută, singur, lăsând din
când în când predica obştească, se retrăgea în locuri tăcute, pentru ca să se
liniştească şi pentru ca să se roage”.
(Părintele
Arsenie Boca, Lupta duhovniceasca cu lumea, trupul şi diavolul, ediție
revizuită, Editura Agaton, Făgăraș, 2009, p. 84)
Fără
pocăință, nimeni nu s-ar mântui
20 Iulie
2016 Episcop Kallistos Ware
Sfântul
Marcu Monahul (secolele V-VI) scrie: „Nimeni nu este mai bun şi mai milostiv ca
Dumnezeu, dar, cu toate acestea, n-o să-l ierte pe cel ce nu se căieşte de păcatele
sale. (…) Toate poruncile se reduc la una singură: cea a pocăinţei. (…) Căci nu
vom fi osândiţi pentru mulţimea păcatelor, ci pentru că n-am voit să ne pocăim.
(…) Pocăinţa nu se sfârşeşte până la moarte, nici pentru cei mici, nici pentru
cei mari”. Cum spune Avva Isaia (secolele IV-V): „Cunoscând de la început
Domnul nostru Iisus Hristos cât de mare este răutatea vrăjmaşului, ne-a dăruit
pocăinţa până la ultima noastră suflare. Că de n-ar fi pocăinţă, nimeni nu s-ar
mântui”. Iar Sfântul Isaac Sirul (secolul VII) ne învaţă, la rândul său: „Avem
nevoie de căinţă în fiecare clipă a celor douăzeci şi patru de ore ale zilei şi
nopţii”.
Îndrumătorii
duhovniceşti contemporani acordă şi ei o la fel de mare importanţă pocăinţei.
Astfel, Sfântul Serafim de la Sarov (1759-1833) afirma: „Unde nu sunt lacrimi,
nu este mântuire”. Iar părintele Serafim Papakostas, conducătorul mişcării
greceşti „Zoe”, din 1927 până în 1954, îşi începe opera cea mai cunoscută cu
aceste cuvinte: „În fiecare epocă, dar mai ales într-a noastră, atât de profund
neliniştită, obosită şi agitată, nimic nu este mai important ca pocăinţa. Nu
există ceva la care omul să aspire mai profund. Singura problemă este că nu
avem o idee prea clară despre ea”. Este momentul să menţionăm că rugăciunea lui
Iisus, care este mult mai practicată astăzi decât acum cincizeci de ani, este o
rugăciune specifică pocăinţei: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieşte-mă pe mine, păcătosul”.
(Episcop
Kallistos Ware, Împărăţia lăuntrică, Editura Christiana, 1996, p. 47)
Cum să ne
așezăm la rugăciune?
26 Iulie
2016 Înaltpreasfințitul Bartolomeu Anania, Mitropolitul Clujului, Albei,
Crișanei și Maramureșului
.
Există și o
direcție a rugăciunii: de obicei ne orientăm către răsărit, pentru că avem
cunoștință de faptul că din partea răsăritului se va arăta Fiul Omului, ca un
fulger, atunci când va veni să-i învieze pe toți și să-i judece. Rugăciunea cea
mai puternică este aceea care este însoțită de post.
Nu de mult
s-a citit în biserici o Evanghelie despre un copil demonizat, pe care Sfinții
Apostoli, la rugămintea tatălui copilului, nu fuseseră în stare să-l vindece.
Întrebat, după aceea, de către ei: Noi de ce n-am putut, Învățătorule, să-l
vindecăm? li s-a spus că Acest neam de demoni nu poate fi scos decât cu post și
rugăciune.
De obicei,
rugăciunea trebuie asociată cu postul și, din acest punct de vedere, chiar din
viața obișnuită, este bine ca, dimineața, rugăciunea să fie făcută înainte de
micul dejun. Aceasta presupune și o stare de post; minimă, dar este. Pentru că
stomacul îmbuibat nu este prielnic rugăciunii. Asta o știm din practică.
Este foarte
important ca rugăciunea să fie însoțită de credință, credința însemnând și
participarea intelectului, adică o rugăciune conștientă de ceea ce poate ea.
(Mitropolitul
Bartolomeu Anania, Rugăciunea, izvor de putere în încercările vieții, Editura
Doxologia, Iași, 2013, pp. 16-17)
Sursa:
Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu