ÎN GRĂDINA
MAICII DOMNULUI - Colocviile de Marți, 30 august 2016, 5 pm, Calderon 39
Colocviile
de Marți
Marți 30
august, 5 pm, Calderon 39.
Anul VII, nr. 8 (81).
Tema: În Grădina Maicii Domnului
Recital Daniel Vorona
Intervenții:
Puși
Dinulescu: Scriitori în comunism și după
Ștefan
Dimitriu: cântă, recită și lansează
Gheorghe
Dănilă: Credința pe scenă și ecran
Vladimir
Udrescu: Mama lui Arghezi
Mihaela
Munteanu: Binoclul de operă
Dinu
Dumitrescu: Tehnologia are nevoie de umanism
George
Anca: Inconoclasm și alte erezii
Teatru de poezie
Puși Dinulescu, Puiu Dănilă,
Gabriela Tănase, Vali Pena, Liliana Popa, Ștefan Oprescu
Lansări de carte
Vladimir
Udrescu, îmblânzitorul de lumini, Editura TipoMoldova, 2013
Dorin
Croitor: Cina ratată cu îngerul Aznavour
Coordonator: Dr. George Anca
FB etc
Cristian
Badilita
July 31 at
10:27pm ·
Sînt multe
emisiuni care prezinta carti pe posturile TV din RSR. Doar ca TOATE, zic bine,
TOATE sînt realizate de insi submediocri, agenti publicitari ai cîtorva
edituri. Nu-mi amintesc ca vreunul din acesti "pui de lei" ai
culturii dilematico-brucaniene sa fi prezentat vreun volum din Septuaginta, din
Noul Testament comentat, vreo caramida a lui Ica jr sau vreo teza sustinuta de
autori români la Harvard ori Sorbona. Prezinta maculatura aferenta de cenaclu
(plesu, cartarescu,... liiceanu, in cel mai bun caz boia). De curînd face vîlva
un op scris de doi nemti al caror QI nu depaseste nivelul unei stridii, dar
care justifica perfect lichelismul românesc, de unde si succesul respectivei
ineptii. Se cheama "Sînt sincer, mint perfect. Arta compromisului" si
constituie, se pare, un fel de Biblie a slugarniciei sociale, slugarnicie
botezata cu tandrete ba "compromis", ba "politete", ba
"delicatete", ba "minciuna benigna" (asta-i cea mai tare:
"minciuna benigna"!). Ati priceput (a priceput si cezarel badescu,
poreclit înca din facultate linge-pres): daca vreti sa fiti fericiti, atunci
mintiti, mintiti, mintiti. Daca vreti sa ajungeti ca Paul Goma, shomer înjurat
de toata caracuda "bine-crescuta" din RSR, nu mintiti, nu lingeti, nu
faceti compromisuri. Fire-ar sa fie de nesimtit, ca bine-i facura Ceausescu si
securistii lui, aceste monumente ale Politetii românesti din exemplul carora ne
hranim si astazi, nu-i asa, tov badescu?
*
ION CREANGĂ
Olteni la
Iași
Voi cu inima
crestina,
Cumparati de
la Olteni.
Oltul falnic
prin copii-si
Zice
Prutului scarbit:
– Dulce
frate, fii in pace,
Steaua ta a
rasarit! …
La cel glas
de mangaiere
Geme sufletu
‘n dusmani ;
Voi cu inima
crestina,
Nici un ac
de la Jidani !
Mica e
lumina inca !
Dar credinta
‘n Cel de sus,
In parintele
dreptatii,
Si
‘ntunericu-i rapus !
Soarele
frumos luci-va …
Bucurati-va
Ieseni !
Voi cu inima
crestina,
Cumparati de
le Olteni !
Iazmele
otravitoare,
Duhul rau si
necurat,
Vai ! Destul
ne-au supt puterea
Si vieata
ne-au secat.
De pe ochii
vostri rupeti
Panza
‘ntinsa de dusmani !
Voi cu inima
crestina,
Nici un ac
de la Jidani !
Fratii
certe-se ‘ntre dansii,
Fiii cu
parintii lor !
Da blastam
cu foc s’ajunga
Pe acel
cutezator,
Care fara de
iubire
S’ar uita la
cei Munteni !
Ascultati
Romani cuvantu-mi :
Cumparati de
la Olteni !
Si atunci
viata noastra
Precum raul
cristalin
Se va scurge
limpezita
De otrava si
venin.
Mortii
nostri n’or mai plange
Sub calcae
de dusmani.
Sus dar
inimile voastre
Nici un ac
de la Jidani !
*
La carciuma
din cartier
Unde se
canta si se bea
Vreau asta
seara sa petrec
Cu amintiri
din viata mea
Am mai facut
cate-o betie
Am mai iubit
niste femei
Si m-am
vandut la galerie
Pentr-un
bilet de cativa lei
Sunt
vagabondu' vietii mele
Ca intr-un
film cu Rascapur
Maturator de
praf de stele
Si cusurgiu
fara cusur
Iar cand
adorm spre dimineata
Imi reprosez
de la-nceput
Ca n-am luat
totul de la viata
Si nu i-am
dat cat as fi vrut
Am fost si
print si cersetor
Un tradator
un om cinstit
Numai cu
viata de actor
Eu niciodata
n-am glumit
Am mai si
ras de-o nerozie
Am fost
bogat am fost falit
Si-n toata a
lumii nebunie
Eu publicul
mi l-am iubit (Gheorghe Dinică)
*
Am dorit, cu
mic, cu mare,
Si-am
luptat, cum am stiut,
S-avem noua
guvernare?
Si cu asta
ce-am făcut?
Ca mai bine
să ne fie,
Ne-a crescut
salariul brut,
Dar trăim in
sărăcie?
Si cu asta
ce-am făcut?
Ia coruptia
amploare,
Cum nicicind
nu s-a văzut,
Scoatem
totul la vinzare?
Si cu asta
ce-am făcut?
Pentru-a
cistiga o piine,
Multi o iau
de la-nceput,
Rătăcesc
prin tări străine?
Si cu asta
ce-am făcut?
Traversăm
ani grei cu crize,
Leul iar a
decăzut,
Cresc
intruna taxe-accize?
Si cu asta
ce-am făcut?
Totul este
ca-nainte,
De belele
n-am trecut,
Se trag
sforile, se minte?
Si cu asta
ce-am făcut?
Se urzesc
pe-ascuns vendete,
Cum nicicind
nu s-a văzut,
Ţara-i plină
de vedete?
Si cu asta
ce-am făcut?
Pleacă-ai
nostri, vin ai nostri!
E sloganul
cunoscut;
Iarăsi am
votat ca prostii.
Si cu asta
ce-am făcut? (Constantin Tănase)
*
MIHAI
GĂLĂȚANU
1. EMINESCU
NEGRU. Da, ar fi putut fi negru. Ba chiar, dacă stăm bine şi ne gîndim, chiar
era. Chiar aşa era. Era el, da, cam negricios. Aşa, negurat. Parcă mai şi
treceau ceţuri pi fruntea lui. Da' ce era el, Caraimanu'? Ce se mai credea şi
ăsta, Caraimanu' poeziei româneşti? Negreşit era el cam aşa tuciuriu de
ciricliu. Dacă te uiţi bine şi la poză, cea de la nouăsprezece ani, şi tot vezi
că era cam afro, cel puţin după coafură: cu părul ăla ca o claie abandonată,
des, parcă prea des: he-hei, din ce strămoşi îl avea el aşa, hait? Şi la faţă,
daaa, la faţă, soro, era cam sumbru, parcă prea sombru, zimbru sombru şi rebel.
Avea faţă de lustragiu: parcă-l şi vezi, cu peria într-o mînă - şi crema
într-alta. Undeva, la Gara de Nord. Cam pe-acolo pe unde-i scria Veronica, aia,
Bălăuca, berecheta, aia de i-a dat, ştii matale, luesu', da' să nu vorbim
despre asta, pst, ciocu' mic, că despre asta nu se vorbeşte, da, unde
rămăsesem? Că, da, ea are să vină, dacă-i trimite el, Mişu, conu' Mişu, bani,
niscai bani dă drum dă fier. Dar Eminescuul, sireacul, de unde să aivă bani,
să-i trimită?
2.
EMINESCU-ŢIGAN. Parcă mai degrabă e de crezut că Eminescu ar fi fost ţigan.
Ipoteză verosimilă. Infernală. Avea pînă şi ochii negri. Cam prea negri.
Sanscriţi, aşa-i? În ce limbă erau ochii lui? În ce limbă? în persană? în urdu?
în greacă, de fapt, chiar în greaca veche? Sau în mai multe limbi, amestecate?
Ochii lui erau - şi sînt - indescifrabili. Era Eminescu persan? Ba bine că nu!
Un persan care venea din India. De-aia avea el atîta muzicalitate în versuri.
Era un fel de Eminescu acordeonist al poeziei, domnu' Eminescu ăsta! Ştia la
ţambal. Le avea p-ăstea. Era tare la muzicuţă. De-aia zicea el că nopţile-s d-un
farmec sfînt şi nu-l mai pot pricepe. Oricum, nu pricepem mai nimic dăn
Eminescu.
Poet
ermetic. Şi parcă mai pricepe cineva ceva?
3. EMINESCU
EVREU. La urma urmei, se prea poate să fi fost. Să fi fost prigonit tocmai
pentru că era evreu. Astea, însă, se spun în şoaptă. Jidov, da, pribeag, că nu
spune chiar el că era pribeag? El însuşi spunea; pribegi, cine erau? Veneticii,
ăştia. Eminescu era o minoritate. Hotărît lucru! Ce, putea fi el majoritate?
Dacă era, acum toţi am fi arătat ca el. Ar fi fost modern, daa, foarte modern
chiar, să ai lues pe picioare? Să ai ulceraţii, şi toată lumea le-ar fi pictat
- şi toată lumea le-ar fi purtat, mai ales adolescenţii. Ăştia care poartă, de
obicei, clipsuri, tatuaje şi lănţişoare. Simboluri hippie. Cum ne cheamă, acum,
pe toţi, Nicolae Berghenbier, ne-ar fi chemat Nicolae Eminescu. Şi am fi
organizat pogromul împotriva lui, dacă nu cumva nu l-am organizat încă.
împotriva unui singur om. Simbolic. Democratic. Prin reprezentanţi. N-ar fi
fost mai simplu? Mai curat? Şi, oricum, am termina mai rapid, nu? Decît să te
încurci cu cîteva sute de mii... Şi mai află şi străinătatea!
4.
EMINESCU-FEMEIE. Şi, la urma urmei, poate umbla deghizat. N-au umblat atîţia
bărbaţi deghizaţi, dar şi-atîtea femei - în bărbaţi, c-am văzut şi prin filme??
Bărbaţi în fuste şi femei în pantaloni. Poate că Veronica era şi ea un bărbat
deghizat. Adevăru-i că, oricum, sufletul lui Eminescu era cam femenin. Era atît
de sensibil! Atît de romanţios. Vorbea despre stele şi plopi fără soţ... Păi,
de ce asta? Pentru că, probabil, era femeie - şi n-avea soţ. Tînjea după unul.
Ştiam noi. Ştiam noi că aşa trebuie să fie. Nimic nu e ceea ce pare! Eminescu
era în aparenţă bărbat. în esenţă, femeie. De-aia avea un chip atît de frumos.
De-aia vorbea atît de frumos despre lună. Despre mare. Că doar şi marea tot un
soi de suflet este, un suflet femenin, strîns înlăuntru, întrînsa, are. Dînsa.
Eminescu-femeie: acest gînd este, pentru mine, cea mai dulce desfătare.
5. EMINESCU
UNGUR. Eminescu adevărul este că vorbea cam stricat. Eminescu adevărat. Şi
scria cam stricat. Şi noi am crezut, la început, că era grec, fanariot. Sau
turc, de unde şi porecla cu Emin-aga. Sau, mă rog, Emin-Paşa. Pînă şi asta,
ibovnica lui, una Veronica, numită aşa pentru că, probabil, avea boli venerice,
oh, daa, era o femeie uşoară, îl poreclea cu porecla asta. Cică îl dezmierda!
Hait, dar cum să alinţi pe cineva c-o aşa o vorbuliţă? Cum să-l răsfeţi pă
cineva, pe unul, pe ibovnicul tău cu Emin-aga? Ce, era el agă? Jîndarm?
Poliţist? Lefegiu? Eminescu era ungur toată ziua. Bozgor nenorocit! Ungur din
Ardeal. De la Alba Iulia. Ungur de-al nostru, sadea.
6. EMINESCU
ŞI SOŢIETATEA. CUPLUL LITERATURII ROMÂNE: EMINESCU ŞI CARAGIALE.
Bineînţeles.
Bineînţeles că desigur. Desigur că cuplul literaturii române nu erau Eminescu
şi Veronica. Erau, de fapt, Eminescu şi Caragiale. Un fel de threesome. Menage a
trois. Şi asta pentru că Eminescu era homosexual. Şi Caragiale. Caragiale, la
fel. Mă rog, hai să nu exagerăm: bi. Bisexuali. Astfel se explică de ce
Eminescu tot îi cerea scrisorile înapoi. Să nu-l compromită. Scrisoarea a treia
- şi celelalte. Nu începe scrisoarea unu cu o aluzie vădit sexuală: De ce pana
mea rămîne în cerneală, mă întrebi? Lumea zice că erau scrisorile lui Micle, da
şi lumea, ce să zică? Fiecare încearcă să acopere realitatea. Să ascundă
tărăşenia. Că nu poţi să zici că ăştia doi, scriitori importanţi, vorba aia,
nenicule, mă-nţelegi? Monşer, nu poţi! Te vede Europa. Şi Europa stă cu ochii
pe noi ca pe butelie. Te rîde mapamondu'. Ruşine! Stupefiant. Ruşine.
Stupefiant! Noi dezvăluiri, noi şi senzaţionale dezvăluiri despre viaţa sexuală
şi intimă a unui mare scriitor. A doi, pardon, scriitori. Mai bine vă lăsăm să
priviţi la televizor. (Mihai Gălăţanu)
*
EDIT PIAF
Non ! Rien
de rien …
Non ! Je ne
regrette rien
Ni le bien
qu’on m’a fait
Ni le mal
tout ça m’est bien égal !
Non ! Rien
de rien …
Non ! Je ne
regrette rien…
C’est payé,
balayé, oublié
Je me fous
du passé !
Avec mes
souvenirs
J’ai allumé
le feu
Mes
chagrins, mes plaisirs
Je n’ai plus
besoin d’eux !
Balayés les
amours
Et tous
(*avec) leurs trémolos
Balayés pour
toujours
Je repars à
zéro …
Non ! Rien
de rien …
Non ! Je ne
regrette nen …
Ni le bien,
qu’on m’a fait
Ni le mal,
tout ça m’est bien égal !
Non ! Rien
de rien …
Non ! Je ne
regrette rien …
Car ma vie,
car mes joies
Aujourd’hui,
ça commence avec toi !
edit piaf
Nu! Absolut
nimic
Nu! Nu
regret nimic
Nici binele
ce mi s-a făcut
Nici răul,
toate imi sunt indiferente!
Nu! Absolut
nimic
Nu! Nu
regret nimic
Este plătit,
spulberat, uitat
Nu mă mai
interesează trecutul!
Cu
amintirile mele
Am aprins
focul
Tristetile,
plăcerile mele
Nu mai am
nevoie de ele!
Trecute sunt
iubirile
Si toti
fiorii lor
Sterse
pentru totdeauna
Plec din nou
de la zero
Nu! Absolut
nimic
Nu! Nu
regret nimic
Nici binele
ce mi s-a făcut
Nici răul,
toate imi sunt indiferente!
Nu! Absolut
nimic
Nu! Eu nu
regret nimic
Căci viata
mea, bucuriile mele
Astăzi,
incep cu tine.
*
PUȘI DINULESCU
Nostalgie
Văzui lumină
la fereastră...
Era o seară
cam albastră...
Atuncea am
bătut: cioc, cioc, cioc......
— Ai,
cumva... şi pentru mine-un loc?
Şi-acuma,
uite, grânele se coc
Şi mărfurile
se îndeasă-n stoc....
Ce-aş mai
zburda năvalnic, iar, în rock
Sau ce-aş
pocni vreun falnic dobitoc...
Dar nu mai
sunt de douăzeci de ani,
Să
mă-nhăitez cu alţi nebuni golani
Şi să umblăm
brutali, în cete,
După muieri
şi după fete...
Citesc acum
literatură,
Trecutul se
preface-n zgură
Şi-n gând la
viaţa irosită
Lâng-o
femeie neiubită...
Puşi
Dinulescu
*
VALERIU
FILIMON
Vecine,
vecine,
steauă
polară rămas-am în mine:
regesc
constelații
suite din
seve regine…
Aplecu-mi
fruntea...
peste arcul
miezului nopții
și-ascult
izvoarele,
ursitoarele,
ca un monarc
cu palmele-n
arc,
rugătoarele…
Alunec
mănunchi
de genunchi
și cu
buzele-ating
coloană lichidă
de Timp.
Vecine,
vecine,
genunchii
mei au prins rădăcini
în rugare
rotundă spre tine:
– Taie
cireșul de sânge-amurgit!
(te-am rugat
cu zorii pe buze)...
Vreau un
bucium cetluit tot cu
nojiți de
cireș. Când gârla
va trage
dimineața în ea, eu să
înmoi
buciumul și
Lumea s-o
cânt.
– Ai tăiat
cireșul, mi-ai făcut
buciumul și,
ce nerecunoștință –
nu te-am
plătit,
ci am zis:
Ești Omul cel mai Bun.
Vecine,
vecine,
cu tristețe
și tu
ai venit din
livada cu nuci.
Ostenit
așezatu-te-ai pe prispă.
Amurgul
smeuriu luneca pe draniță....
Degetele
tale și ale mele erau verziu-înnegrite.
Lacrimile
noastre se-asemănau.
Dezghiocasem
amândoi, înțelesuri.
Și livada cu
nuci ne privea printre lacrimi.
Valeriu
Filimon, Tărâmuri imaginare – Poezii, Edit. Paco, Bucureşti, 2001
IOAN
GROSESCU
Brovos,
halal să-ţi fie! Salut. M-ai "teleportat" cu ceea ce mi-ai trimis
despre Drăghicescu. F. interesant. Am pus şi pe Fb. ceea ce mi-ai trimis, să
ştie cât mai mulţi. Eu unul am compătimit. Am folosit citate din el în volumul
meu "Mahalalele Ploieştilor" (trimit extras) şi mi-am atras oprobriul
unor tovarăşi, căci, vezi-doamne, aş critica poporul român.
De unde ni
se trage felul de a fi?
Pentru că
demersul meu are ca scop investigarea şi relevarea caracterului şi spiritului
ploieşteanului, în împrejurările istorice trăite, socotesc că este potrivit să
aduc în atenţia cititorului influenţele suferite de români, desigur, implicit
de ploieşteni.
Ce schimbări
au adus vremurile în sufletul etnic al românilor?
Căderea Ţărilor
Române sub turci, începând cu secolul al XVI-lea până în secolul al XVIII-lea,
a însemnat instituirea haraciului, controlul graniţelor, numirea domnitorilor
etc., ceea ce a avut urmări dezastruoase prin profunzimea lor asupra spiritului
şi caracterului românilor.
Elementul de
căpetenie al caracterului românesc, voinţa simplă, incultă dar temeinică,
încăpăţânată, îndărătnică, voinţa neînfrântă, neînfrânată, straşnică, [...] se
slăbi, păli şi se topi în focul luptelor năpraznice cu turcii. În locul
cura-jului şi îndrăznelii de altă dată, un fel de frică instinctivă pătrunse în
sufletul românilor[1] Boierii privilegiaţi de domnitori, dăruiţi cu moşii
pentru participarea lor la confruntările armate, au rămas cu privilegiile, fără
să le mai merite pentru vreun serviciu. Căci de luptat, nu mai aveau cu cine.
Mai mult, acum luptele se dădeau pentru slujbe şi dregătorii, după modelul de
la Constantinopol. Astfel, s-au dezvoltat corupţia, intriga, decadenţa,
trăda-rea; spiritul de independenţă manifestat de boieri în trecut faţă de
puterile străine, a început să se manifeste faţă de domnitor, faţă de alţi
boieri. Luând ca model boierul, nici cei simpli nu mai sufereau să aibă pe
cineva deasupra lor. De aici, frecuşuri, chiar lupte.
Acapararea
de către turci a venitului realizat din comerţ a făcut ca negustorii, de altfel
foarte pricepuţi, să-şi piardă interesul pentru comerţ, pentru că foloasele nu
mai erau motivante.
Pe de altă
parte, jafurile turcilor şi tătarilor, autodistrugerea recoltelor şi caselor,
pentru a nu cădea în mâna jefuitorilor, împreună cu jaful la care se dedau
înşişi domnitorii – spre a-şi recupera repede peşcheşurile date Porţii pentru
obţinerea firmanului – şi boierii – spre a-şi recupera mita dată pentru
obţinerea de dregătorii, au făcut ca să se instaleze sen-timentul zădărniciei.
Îndrăzneala
şi sentimentul de libertate s-au transformat, în două se-cole de dominaţie
turcească (mai apăsătoare decât o ocupaţie), în însuşi-rea de a ascunde, de a
apuca ce se poate, prin viclenie defensivă, în fă-ţărnicie şi amăgire.
Cu toate că
teoriile susţinute de reputaţii istorici A. D. Xenopol şi Dimitrie Onciu,
potrivit cărora boierii ar fi de origine slavo-bulgară (şi din acest motiv s-ar
deosebi atât de mult de marea majoritate a românilor), au fost contrazise,
chiar infirmate de Nicolae Iorga, P. P. Panaitescu şi alţii, eu - luând ca
eşantion (atât cât mi-am putut da seama din sursele la care am ajuns) boierii
ploieşteni - constat că destul de puţini erau de origine română.
Primii
dintre români care s-au molipsit de caracterul oriental au fost boierii, după
ei s-au luat slugile şi, îndeosebi, orăşenii. Aceştia din urmă nu numai că au
împrumutat practicarea corupţiei, a intrigii, a fatalismului, de genul Ce ţi-e
scris, în frunte ţi-e pus! (vezi Coranul), trândăvia corpului şi pasiunile
lascive, dar şi îmbrăcămintea, făcută parcă anume ca să împiedice mişcarea.
Imitând,
şi-au pus pe cap uriaşe işlice - căciuli îmblănite, cilindrice sau pătrate - şi
calpace – căciuli de cel puţin cinci picioare în circum-ferinţă, confecţionate
din 7-8 piei de miel -[2], anterie largi şi grele pe trup; au preluat manelele
tărăgănate, interpretate la cobză, nai, darabană, geamparale şi caval, au luat
obiceiul să tragă tutun din narghilea, tolăniţi pe pat, între perne.
Istoricii
demonstrează cu documente că, după moartea lui Mihai Viteazul, influenţa
orientală a fost atotcuprinzătoare, la rândul ei fiind sufocată şi înlocuită
(aşa ne-a fost scris!) de cea rusă.
Dacă turcii
au subjugat prin forţa armată, influenţând caracterul românilor, grecii au
subjugat şi influenţat pe cale paşnică, amprenta lăsată de ei fiind mai
profundă (aproape două secole, din 1658, odată cu înscăunarea lui Mihnea al
II-lea, până în 1821, când i-a pus capăt, oficial, nu şi de facto, răscoala lui
Tudor Vladimirescu).
[...]
încălecarea grecilor peste români n-a fost cu putinţă decât în clipa în care
ţările române ajunseseră într-o stare de desăvârşită slăbiciune morală şi
materială. [...] După ce turcii degradară aproape cu totul energia morală şi
economică a ţărilor române, grecii veniră să desăvârşească opera lor de
înjosire şi de distrugere[3]
Călugării
răsăriteni, venind din părţi mai apropiate locului unde suferise Mântuitorul,
erau priviţi nu ca oameni ci ca sfinţi de bigota poporaţie a ţărilor române,
care se simţia prea fericită când putea să se despoaie în favoarea acestor
obraze, ce ştiau aşa de bine să se folosească de prostia lumii. [...] În curând
familiile boierilor români fură înţesate de nurori şi gineri greci, încât
Ţarina mănoasă a strămoşilor noştri încăpu [...] pe mâinile acestor năvălitori
subţiri şi pacinici.[4]
De aici,
[...] deosebirea izbitoare [...] între spiritul oraşelor şi acela al satelor
îşi trage obârşia de la această prăpastie pe care împrejurările istoriei
noastre o trase stăruitor între popor şi boierime. Negreşit că boierimea, cum
avea singură monopolul tuturor slujbelor în stat, trebuia să trăiască în oraşe,
în capitală sau în capitalele judeţelor.
Iată una
dintre cauzele care l-au determinat pe ţăran (în epocile mai recente şi pe orăşeanul
defavorizat, cu acces extrem de limitat la cultură, din zonele de margine) să
se acomodeze greu cu regulile şi standardele oraşului, obligându-l să treacă
prin faza (din ce în ce mai scurtă, pe măsura înaintării în timp) de mahalagiu!
Referitor la
influenţa greacă, D. Drăghicescu nota: Înrâurirea grecească modernă lasă în
spiritul public, al oraşelor mai ales, ceva din duplicitatea, ceva din perfidia
desbinătoare cu echivocul zavistnic şi corupt, cu lipsa de demnitate şi
linguşirea dublată de un orgoliu bolnav.[5]
Aceste
însuşiri s-au suprapus peste partea rea, existentă în caracterul românesc.
Influenţa greacă a avut însă şi partea ei bună: sufletul şi mintea rudimentară
a (sic!) românilor, îndeosebi a
boierilor, începe a se cultiva, a se subţia şi a se rafina. [...] Cultura
grecilor [...] era un nutriment mintal la care de mult râvnea sufletul nostru
etnic.
Asimilându-şi
limba grecească, care purta pecetea unei culturi mari, spiritul românilor din
clasa superioară se ciopli.
Ceva din
nobleţea, ceva din aristocraţia şi subţirimea moravurilor ce se văd la un popor
crescut într-o civilizaţie veche s-a observat la boierimea noastră..
[...] Cu
ajutorul influnţei greceşti scăpară strămoşii noştri de carapacea grosolană a
limbii slavone.
În paranteză
fie spus, grecii Coresi şi Dosoftei, cărora limba română le datorează enorm, au
promovat-o cu scopul de a alunga limba slavă şi influenţa (culturală,
materială, spirituală) slavonă, în favoarea grecilor, cu interese deosebite în
comerţ, meşteşuguri etc., fiind conştienţi că, deşi ar fi vrut, n-ar fi putut
să impună greaca, fiind prea puţin cunoscută.
Influenţa
Bisericii
Ca să se
înţeleagă mai bine caracterul şi mentalitatea românilor/ploieştenilor, este
obligatoriu să se cunoască influenţa religiei şi a bisericii, pentru că: cele
mai mari şi însemnate înrâuriri pe care le-a simţit neamul nostru [...] au
venit în cea mai mare parte tocmai pe poarta şi pe căile bisericii[6]
Deşi religia
creştină pătrunsese de timpuriu la daco-romani, anterior năvă-lirilor, biserica
românească adevărată nu luă fiinţă decât la venirea noastră în atingere cu
slavii şi sub înrâurirea directă a bulgarilor. Şapte-opt sute de ani, Dumnezeu
se adresă românilor în limba slavonă veche şi aceştia îi răspunseră rugăciuni
prin tălmaci slavişti.[7]
De ce limba
slavonă, pentru care românii nu aveau nicio aplecare? Pentru că limba slavonă
(folosită în biserică până în secolul al XVII-lea – scrierea cu alfabet
chirilic a continuat chiar şi după înscăunarea lui Cuza – slavona a fost
considerată limba sfântă a tuturor popoarelor din sud-estul Europei.[8]
Limba
slavonă şi alfabetul chirilic au pătruns la români numai ca ele-mente
constantinopolitane, pentru oficierea cultului ortodox şi organiza-rea
cancelariei.[9]
În acest
sens, să se reţină: Ritualul/canonul obliga preotul să ţină slujba în limba
slavonă, aceasta însă nu-l împiedica să comunice cu eno-riaşii în limba română.
La fel şi în cancelarii. Actele oficiale erau redac-tate cu litere chirilice,
dar în limba română, iar comunicarea se făcea în limba română. Iar scrisul
putea fi descifrat, fireşte, numai de cei (foarte puţini) care fuseseră
învăţaţi s-o facă.
D.
Drăghicescu consideră (şi realitatea îl confirmă) că Partea intelec-tuală
superioară, metafizica creştinismului n-a fost nicicând înţeleasă, pătrun-să şi
simţită la români (dar şi la toate popoarele neolatine de rit ortodox – n.m.,
I.G.) [...] lipsa fondului mistic şi metafizic este izbitoare. Ceea ce este de
temelie în practica sa religioasă este cultul, ritualul, adică împlinirea
tuturor formelor şi formulelor...
Chiar dacă
în istoria recentă categoriile cultivate ale românilor, influ-enţate de cultura
apuseană, au pătruns mai profund esenţa superioară a creştinismului (nu
neapărat ortodox), majoritatea credincioşilor orto-docşi confirmă teza privind
practica ortodoxă, demonstrată cu plasti-citate şi precizie de savantul
Drăghicescu.
Referindu-se
la actele botezului, cununiei, împărtăşaniei, înmormân-tării etc., acesta
notează: Niciodată mintea lui (a românului – n. m., I.G.) nu va fi chinuită de
întrebări asupra rostului acestor acte. În schimb însă, el va observa şi va
îndeplini cu o adevărată sfinţenie toate micile gesturi, obiceiuri şi practice,
care trebuie să se îndeplinească în asemenea împrejurări.
Pe de altă
parte, observă cu acurateţe modul practic în care se în-dreaptă românul spre
divinitate: Când are o trebuinţă (credinciosul român – nota mea) pe care o
simte adânc, când i se îmbolnăveşte copilul, soţia, boul de la plug, vaca de
lapte, oile, sau că îi mor păsările din curte, el îşi aminteşte de biserică şi
adesea inconştient se îndreaptă către un sfânt, cu o lumânare sau îşi face
cruce şi i se roagă pentru ca să stăruie pe lângă Dumnezeu pentru însănătoşirea
copilului, boilor, oilor etc.
Acest caracter
practic al religiozităţii majorităţii românilor, moştenire de la latini, are
repercusiuni aupra caracterului, mentalităţii.
Rugăciunea
fără dar moartă este, de aceea, la judecător, la zapciu, la ispravnic, la
primar, la notar vin cu plocoane şi bacşişuri.
Observând că
la inima Domnului, a boierului se ajunge prin cei mai mici, apropiaţi lor,
mama, fratele, sora boierului, funcţionarii primarului etc., aşa au făcut şi cu
Maica Domnului (Precista) şi cohorta de sfinţi (a se vedea şi proverbul: Până la
Dumnezeu, te mănâncă sfinţii – n. m., I.G.), promiţând pomeni, colace, lumânări
şi chiar [înălţarea de] biserici...
Istoria
ploieştenilor, îndeosebi a celor mai puţin instruiţi, locuitori ai mahalalelor
de margine, oferă îndeajuns de numeroase confirmări ale opiniilor savantului
Drăghicescu, rezultat al studiului (realizat până în 1907, când şi-a tipărit
cartea) atent şi îndelung al psihologiei românilor.
Evident,
unele obiceiuri, mentalităţi s-au schimbat, altele nu.
[1] D.
Drăghicescu, Din psihologia poporului român, Buc., 1907, reeditată în 1996,
Editura Albatros, p. 208
[2] Lazăr Şăineanu, Influenţa Orientului, vol.
II
[3] D.
Drăghicescu, op. cit., p. 241
[4] A. D.
Xenopol, Istoria Românilor din Dacia Traiană, Iaşi, 1889
[5] D.
Drăghicescu, op. cit., p. 248
[6] D.
Drăghicescu, op. cit., p. 276
[7] D.
Drăghicescu, op. cit., p. 283
[8] Nicolae
Stoicescu, Continuitatea românilor, p. 155
[9] Lucian
Chiriţescu, Permanenţă şi unitate în istoria poporului român în secolele
III-IV, în Revista de istorie, tom 31, nr. 7, p. 1185; 1978
*
AUREL I.
ROGOJAN
Istoria
Romaniei dupa directivele lui Stalin si Horthy. DEZVALUIRI:
Cine este
Horia-Roman Patapievici?
La
conducerea ICR se află fiul unei fantome a NKVD
Ne-a fost
dat sa traim un sfarsit de saptamana marcat de o stire prea repede trecuta sub
tacere, desi anunta un grav atentat impotriva constiintei istorice a romanilor.
Dintre autorii asumati ai atentatului nu puteau lipsi Horia-Roman Patapievici
si Teodor Baconschi. Primul in calitate de coordonator al unui proiect
editorial denumit “Romania medievala”, finantat din bugetul de criza al
Romaniei cu 7 milioane de euro, iar cel de al doilea ca parinte prefatator al
volumului cu titlul mentionat, editat de Institutul Cultural Roman. Volumul
este, putin spus, o blasfemie la adresa constiintei istorice a poporului roman.
Nu mai
referim asupra imprecatiilor pe care cei doi inamici ai Romaniei le gireaza
pentru a denigra in fata lumii identitatea nationala a romanilor si a da
dreptate nerusinatelor revendicari teritoriale ale neorevizionistilor unguri ,
dar este nevoie sa stie cine este ipochimenul din fruntea conducerii executive
a Institutului Cultural Roman, fiindca presedintele onorific ne este prea bine
cunoscut. Se numeste Traian Basescu.
Despre
Horia-Roman Patapievici s-a afirmat, mai mult sau mai puţin explicit, că ar
avea niscaiva legături cu afacerile secrete ale unor servicii străine, ca activ
şi totodată nociv agent de influenţă.
O tradiţie a
trădării
Avem, din
păcate, şi o tradiţie a trădării, prin care unii s-au definit dintotdeauna.
Este şi cazul familiei Patapievici, Dionis şi Odarca Patapievici, un cuplu
informativ creat de NKVD la începutul anilor ’40 în Cernăuţi şi infiltrat apoi
în Secţia Gestapo-ului din Viena, de unde, în 1947-1948, a avut loc
marşrutizarea în România.
Dosarul cu
declaratiile olografe ale lui Dionis Patapievici catre Partid este oferit la
sectiunea Blogroll de Pacepa.ro – Nota Z.O. Ascultati si Herta Muller, laureata
premiului Nobel pentru literatura, intervievata de Victor Roncea despre
securistii ICR si Patapievici
http://roncea.ro/2009/10/08/nobel-pentru-herta-muller-interviu-audio-realizat-de-victor-roncea-cu-herta-muller-despre-securistii-si-turnatorii-promovati-de-icr-si-patapievici/
Nu am fi
adus în atenţie acest caz dacă nu am fi fost martorii unui eveniment notabil
pentru lumea informaţiilor secrete. Protestul, cu voie de la Serviciul Federal
de Informaţii german (BND), al scriitoarei Herta Müller, faţă de protecţia pe
care preşedintele Institutului Cultural Român, Horia-Roman Patapievici, o
acordă mai multor foşti şi actuali agenţi secreţi ai Securităţii şi ai altor
servicii secrete – de aici sau de aiurea.
Furia Hertei
Müller
De ce apare
Herta Müller în disputa agenţilor secreţi protejaţi de Horia-Roman Patapievici?
De ce o campanie amplă anti-Patapievici în media externă de mare tiraj şi
circulaţie, vizibil supervizată de anumite servicii secrete străine? Răspunsul
cel mai la îndemână este acela că scriitoarea disidentă, protejată a BND, până
şi după plecarea din România, nu şi-a mai putut reţine indignarea faţă de
nerecunoştinţa şi lipsa de loialitate, adică trădarea la care “noul caporal”
s-a pretat, în cea mai bună tradiţie a familiei.
Traseul lui
HRP
În anii
1993-1995, Horia Roman Patapievici a fost dirijat de noii săi protectori să
întreţină legături, informative, printre rămăşiţele emigraţiei legionare din
Franţa şi R.F. Germania, unde se afla ca bursier. Ca ultimi reprezentanţi ai
României autentice, membrii exilului românesc trebuiau studiaţi şi anihilaţi,
la fel ca, în ţară, foştii deţinuţi politici, singurele foruri morale româneşti
din ţară, respectiv din afara ţării. Locul lor trebuia ocupat de falşi
disidenţi anticomunişti, ceea ce s-a şi întâmplat. Ca atare, diverşi trepadusi
au fost direcţionaţi către emigraţia anticomunistă legionară. Patapievici
junior, printre ei. Astfel a fost luat automat în studiu, documentare şi
cultivare de “instituţiile culturale” ale Oficiului Federal pentru Apărarea
Constituţiei (n.n. – omologul Serviciului Român de Informaţii). Contactele şi,
mai ales, contactările pe care le-a avut în Germania l-au făcut să ajungă, la
întoarcerea din ţară, nici mai mult, nici mai putin decât director al
“Centrului de Studii Germane” al Facultăţii de Filosofie de la Universitatea
Bucureşti.
Rolul
“Căpitanului Soare”
Pe acest
fond, s-a creat împrejurarea scandalului “căpitanului Soare”. Un superior de-al
“căpitanului Soare”, care a supervizat operaţiunea, nu a ezitat să-l dea în primire
pe ofiţerul SRI trimis pentru o banală cercetare şi să se folosească de acest
prilej pentru a-l lansa pe Patapievici pe orbita-i deja desenată. Scandalul
mediatic brodat sub pretextul inabilităţii “capitanului Soare” avea să-l scoată
pe Horia Roman Patapievici din anonimat, propulsându-l în atenţia opiniei
publice. Platforma şi notorietatea pe care Virgil Măgureanu i-a creat-o, prin
orchestrarea scandalului mediatic, sunt interpretate de cunoscătorii intimi ai
resorturilor ascunse ale gestului lui “dom’ Profesor”, drept “o recompensă
pentru marile merite ce nu pot fi specificate”, pe care Dionis Patapievici,
tatăl lui Horia-Roman, le-a adus, în secret, NKVD, Gestapo-ului şi altor
servicii, iar oficial Comandamentului Militar din Austria al Armatei Roşii. Dar
nu numai acestora.
“Fiul
lupului”, cum l-au numit jurnaliştii O. Zară şi Cătălin Antohe pe H.R.
Patapievici, avea nevoie de crearea împrejurărilor care să-i permită preluarea
şi continuarea tradiţiei familiei, a serviciilor ce nu pot fi specificate, începute
de bunicul şi tatăl său, în favoarea “mamei Rusia”, a Măreţiei Sovietelor şi
împotriva fiinţei naţional-statale a României.
Hop şi
Virgil Măgureanu
Cu
abilitatea-i caracteristică, Virgil Măgureanu l-a ajutat cu prisosinţă,
exploatând un fapt profesional banal, o investigaţie comună a “căpitanului
Soare”, pe care presa însetată de sângele serviciilor secrete a
supradimensionat-o, creând un fals persecutat, chipurile pentru atitudinea sa
“anti-Iliescu”. De notorietate era, deja, că şi directorul SRI, Virgil
Măgureanu, devenise un “anti-Iliescu”, căruia îi căuta înlocuitori. Ceea ce-i
poate justifica gestul de “a scoate la rampă” încă un opozant cu oarecare
lustru, adoptat de frăţia “Humanitas”, chiar dacă acesta, pe fond, avea ce avea
cu România, nu cu Iliescu în special.
Nu este
lipsit de interes, în acest context, după cum menţiona fostul său prim-adjunct,
generalul Victor Marcu, în raportul adresat fostului preşedinte al României,
Ion Iliescu, că V. Măgureanu i-a ascuns preşedintelui datele reale ale
scandalului “Soare-Patapievici”, adevărul fiindu-i adus la cunoştinţă de
generalul Marcu, la solicitarea lui Iliescu, de faţă fiind şi consilierul
prezidenţial pentru securitate, care ştie mult mai multe decât vrea să spună.
Ascensiunea
ulterioară, de rang ministerial, a lui H.R.P. în Colegiul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii, examinată de specialişti în
“intelligence”, apare ca o reuşită infiltrare a unei cârtiţe într-o instituţie
în care miza dosarelor Securităţii, referitoare la agenţii şi acţiunile
serviciilor străine, a mobilizat ample resurse din partea acestora din urmă.
Cine şi cum
a păzit documentele la CNSAS
Patapievici
junior nu a moştenit, însă, calităţile intrinseci pe care ascendenţii săi le-au
avut pentru operaţiuni speciale sub acoperire. El, împreună cu alţi camarazi au
fost “prinşi cu mâţa în sac”, adică executând tematici de scotocire şi
extragere de informaţii şi documente din arhivele Securităţii, solicitate de
servicii străine interesate în recuperarea memoriei acţiunilor lor trecute în
România, dar şi în proiectarea altora. Este cunoscut că, în misiunea sa de la
CNSAS, s-a aflat şi acoperirea, sau mai precis reconspirarea agenţilor dubli şi
a informatorilor din rândul “societăţii civile” creată de serviciile sovietice
pentru a ocupa terenul public după lovitura de stat din 1989. Inabilitatea sa
l-a făcut de altfel să şi recunoască faptul că a avut cunoştinţă de cazul
agentului-informator Antohi (şi nu numai a lui), faptă ce are consecinţe
penale.
Pedeapsa pentru
fapta sa ignobilă a fost “o rotire”, respectiv promovarea ca preşedinte al
Institutului Cultural Român, o înaltă demnitate ce i-a venit “mănuşă”
individului chitit pe continuarea lucrărilor antinaţionale ale înaintaşilor săi
kominternişti, care au distrus programatic intelectualitatea şi valorile de
identitate ale culturii şi spiritualităţii româneşti din toate timpurile.
Ascensiunea
lui H.-R. Patapievici, de la un mărunt ziarist la un aşa-zis protejat şi om
de-al preşedintelui Traian Băsescu, are toate dimensiunile unei “afaceri de
familie”, de sânge, şi devoalează întreaga reţea, întinsă ca o pânză de
păianjen asupra României.
O secvenţă
biografică, mare cât o biografie
Conform
biografiei oficiale romanţate, tânărul Patapievici a fost descoperit şi
apreciat de Virgil Ierunca si Monica Lovinescu, pe când scria la săptămânalul
Uniunii Scriitorilor a lui Mircea Dinescu, “Contrapunct”, fiind prezentat de
Vladimir Tismaneanu
Vladimir
Tismăneanu l-a prezentat celor două “voci” ale Europei Libere drept “regalist”,
Patapievici alege – cu profesionalism, am putea spune – o altă biografie, care
dă bine: fiu de deţinut politic.
Peste ani,
Patapievici îşi mai aminteşte nişte detalii, într-un editorial din “Evenimentul
Zilei”: “Tatăl meu a fost un refugiat din Cernăuţi”. Fugea de sovietici,
explica Patapievici, împreună cu un văr, din familia bunicii sale, Rozalia
Smercianski. A ales Polonia, mai spune fiul, pentru că ştia că România va fi şi
ea invadată. Patapievici junior ne dă de înţeles că este vorba de invadarea
Bucovinei de nord de către trupele Armatei Roşii, în urma ultimatumului din
1940. Experienţa aceasta groaznică, dublată de anii de închisoare politică se
pare că l-au afectat teribil pe Patapievici senior: “Toată viaţa lui, tata a
rămas îngrozit de ruşi”, spune fiul. A fost atât de oripilat încât a refuzat să
meargă într-o vizită la CAER, mai spune “fiul lupului paznic la oi”.
Adevărul
este însă cu totul altul. Oricât de ciudat ar părea, omul care astăzi conduce
Institutul Cultural Român, membru al Comisiei Tismăneanu pentru condamnarea
regimului comunist, membru al Colegiului Noua Europă condus de Andrei Pleşu, al
GDS, SAR, USR, Pen Club etc., considerat de o înaltă morală, este un mincinos
profesionist. Pentru că, în realitate, tatăl său nu a fost nici refugiat din
calea trupelor sovietice, nici fost deţinut politic al vreunui regim comunist.
Ci un agent patentat al NKVD, care a beneficiat de avantaje necinstite toată
viaţa sa. Pentru a nu rămâne doar pe tărâmul afirmaţiilor, în cele ce urmează
vom prezenta câteva dintre reperele operaţiunii de infiltrare-exfiltrare şi
valorificare a agentului Dionis Patapievici, realizată, în principal, de
serviciile secrete sovietice.
Spunem în
principal de cele sovietice fiindcă, ulterior, în operaţiune s-au interpus şi
integrat şi alte servicii de spionaj, îndeosebi pentru perioada în care Dionis
Patapievici a acţionat în România, sub acoperirea de înalt funcţionar în
aparatul central al Băncii Naţionale.
“Lead”-ul
informaţiilor cândva secrete (au trecut cei 40 de ani!), sec exprimat,
conchide: “Dionis Patapievici a fost exfiltrat din Austria, în anul l948,
pentru a fi reinfiltrat în centrala Băncii Naţionale a României”.
Dionisie
Patapievici
Ca în orice istorie
de spionaj cu agenţi acoperiţi, numele, naţionalitatea şi cetăţenia acestora
sunt învăluite în nebuloasele actelor de stare civilă, confecţionate pentru
susţinerea legendelor prin care le este atribuită o nouă identitate.
Astfel,
Patapievici senior apare când Patapievici Dionisie sau Dionis, când Patapiewicz
Denys, când Patapicovici. Naţionalitatea este incertă. Cea declarată era cea
polonă, alţii spun că ucraineană, şi-i credem, dacă în familiile ucrainene din
Basarabia copiii deveneau poligloţi, învăţând patru limbi străine, cu oarece
greutăţi vorbind doar una, cea română. Diferenţele si inexactităţile de nume
sunt foarte importante în materie de acte de stare civilă, fiind premeditat
introduse în documente, atât pentru facilitarea acoperirii , cât şi în vederea
derutei şi a îngreunării identificării certe a agenţilor ilegali.
Din l948 şi
până în l961, timp în care consilierii sovietici controlau toate mişcările şi
acţiunile Administraţiei, Armatei, Internelor şi Securităţii, cazul Dionis
Patapievici, criptonim “D. Pătraşcu”, fost membru al Gestapo-ului şi suspect de
spionaj economic, nu a existat.
Odată cu
declinul controlului consilierilor sovietici, D.P. devine subiectul unei
acţiuni contrainformative, cu un dublu scop: clarificarea trecutului său în
Secţia Gestapo-ului din Viena (dacă nu era cumva un urmărit internaţional cu
identitate falsă) şi a unor suspiciuni de spionaj şi sabotaj economic (în Banca
Naţională au fost şi victime politice, care au avut de suferit pe nedrept,
fiindu-le atribuite vinovăţii grave ale altora).
Cariera în
diversiune şi spionaj a lui D.P. a început la Cernăuţi, în anii liceului, când
a fost remarcat de profesorii români ca “agent al provocărilor bolşevice, al
cărui loc este dincolo de Nistru”.
Într-o
biografie, aflată în Arhiva Cadrelor fostei Bănci de Stat a Republicii Populare
Române, Dionis P. menţionează că a fost “suspectat şi persecutat de organele
statului fascist (n.n. român) pentru comportarea avută sub regimul sovietic”,
fiind nevoit să se refugieze, în 1941, în Polonia (n.n. în Galiţia, regiune a
Poloniei alipită Ucrainei, deci în URSS). Aşadar, nesuportând regimul românesc
antisovietic, a fugit din Basarabia în URSS. Nu din calea ruşilor, ci în
braţele lor! Ulterior, e adevărat, drumurile aveau să-l poarte şi pe pământuri
stăpânite de cel de-al Treilea Reich.
Perioada
şederii în Ţara Sovietelor a fost, după cum se va vedea, una de pregătiri
speciale intense, în vederea infiltrării în Poliţia Politică Secretă de Stat a
Reich-ului german (Gestapo). Dar despre voltele agentului sovietic şi ale
“fiului lupului”, în episodul de mâine: Tradiţia trădării în familia
Patapievici.
Tradiţia
trădării
În
repetatele completări ale biografiei sale, solicitate pentru clarificarea
necunoscutelor trecutului său, Dionis Patapievici, alias Denys Patapiewicz,
alias Denis Patapicovici, criptonim “D. Pătraşcu, tatăl lui Horia Roman
Patapievici, susţinea, pentru a-şi acoperi o parte din goluri, că ar fi fost
concentrat în Germania, afirmaţie contrazisă ulterior de altele. În realitate,
ascundea o altă parte întunecată a biografiei sale, încârligată ca o svastică
pe fundul unui ponei.
Referinţele
unei prietene a primei sale soţii, decedată în 1951, cu care, după schema de
ansamblu a cazului, pare a fi format un cuplu informativ NKVD-ist la Viena,
spun cu totul altceva: “Cunosc pe tov. Patapievici Dionisie, soţul fostei mele
colege de liceu, Drăgan Odarka, din 1939, toamna. Ucrainean (…) foarte
duşmănos, neînţelegător (…) La Viena, el a fost în serviciul Gestapo-ului
(astea le ştiu de la ea), a câştigat foarte bine, a jefuit o mulţime de lume şi
şi-a însuşit o mulţime de lucruri. (…) În 1950, în urma unei discuţii cu el
m-am supărat… Nu ne-am mai văzut… am auzit că ea a murit… A decedat în urma
unei grele suferinţe (amănunte mi-a povestit mama ei), datorită răutăţii şi
neglijenţei lui. Nu-i dădea medicamente, începea să o bată, când spunea că are
dureri nu o credea. Mama ei a venit după aceea în Bucureşti ca să crească
copiii (n.n. – fiicele Lydia şi Elena). Mi-a povestit că de multe ori nu le
dădea pensia alimentară şi bunica trebuia să dea lecţii de pian, ca să poată
întreţine aceşti copii. Am auzit că s-a însurat, are din nou un copil şi pentru
acest copil (n.n. – Horia-Roman) aduce cele mai mari bunătăţi, iar pentru cele
două fetiţe orfane nu vrea să dea nimic”.
Dintr-o
adnotare a inspectorului de personal Dobrescu, reţinem: “Patapievici Dionisie a
fost interesat să moară (soţia) pentru a nu se descoperi ce-a făcut în
Germania”. Într-adevăr, era singura persoană care putea deveni incomodă, dacă
ar fi cedat permanentului stres al dedublării existenţiale. Ceea ce este
posibil să se fi întâmplat…
Legenda pusă
în circulaţie, privind internarea din Germania, a fost infirmată într-o
împrejurare chiar de D.P. Astfel, cu ocazia pregătirii în vederea obţinerii
carnetului de conducător auto, a afirmat că nu are emoţii, deoarece a avut
carnet de conducere în Germania (Austria – Al Treilea Reich), unde a circulat,
aproape tot timpul, pe mai multe tipuri de maşini.
Deşi
grijuliu în a indica numeroase persoane care să se poată referi asupra
diferitelor etape şi perioade ale vieţii şi activităţii sale, nici măcar
accidental nu a menţionat vreo persoană dintre cele care ar fi putut cunoaşte
aspecte negative compromiţătoare. În anii petrecuţi în Germania (Austria), D.P.
s-a aflat, ca şi fiul său peste ani, în legătură cu legionari fugiţi din
România după rebeliune. Pe de o parte, îi supraveghea din însărcinarea
Gestapo-ului, iar pe de altă parte, tot ca şi fiul său, ulterior, şi a NKVD.
După retragerea armatei germane din Austria şi încetarea activităţii
Gestapo-ului, D.P. nu a fost epurat, asemenea altor camarazi, ci a fost preluat
imediat, în Viena, ca “translator poliglot”, de Comandamentul Militar al
Armatei Roşii. Concomitent, devine membru activ al Partidului Comunist din
Austria, agitator ce atrage atenţia autorităţilor (vom vedea şi ce interes
avea!) şi urmează în acelaşi timp cursurile Înaltei Şcoli pentru Comerţ
Mondial. Aici îşi susţine licenţa cu lucrarea apologetică “Banca de Stat şi
sistemul bancar al URSS”, despre care afirma că a fost un act ştiinţific
temerar, deoarece “a popularizat măreţele realizări sovietice într-o ţară
burgheză”. De aici şi până la infiltrarea în inima secretelor Băncii de Stat a
României nu are decât un pas…
După
epurarea aparatului poliţienesc austriac de către serviciile de informaţii
militare sovietice, D.P. a fost transferat la Poliţia din Viena. În anul 1948,
potrivit afirmaţiilor sale, are neplăceri, simţindu-se supravegheat de
autorităţi, deoarece era un militant prea activ al Partidului Comunist din
Austria şi al Asociaţiei Austria-URSS. Drept urmare, se adresează Misiunii
României şi Delegaţiei române pentru repatrieri, solicitând efectuarea
formalităţilor pentru stabilirea în România, unde a aflat că puterea sovietică
a instaurat un regim democratic liber, în care se va putea manifesta şi afirma
potrivit convingerilor sale.
Afirmaţiile
sale privind urmărirea şi persecutarea de către autorităţile austriece sunt
perisabile. Era omul sovieticilor, iar influenţa lor era, în acel moment,
indiscutabilă. Motive pentru a fi în atenţia autorităţilor existau:
comportamentul avut ca membru al Gestapo-ului şi conspiraţiile uneltite de
filiala vieneză a Kominternului, al cărui membru activ era, împotriva
securităţii şi neutralităţii Austriei. În subsidiar, nu pot fi excluse unele
abuzuri în rechiziţionarea de bunuri şi valori pentru uzul Armatei Roşii, care
ar fi fost deturnate în alte scopuri, ceea ce ar fi determinat păgubiţii să se
îndrepte împotriva funcţionarilor corupţi ai Administraţiei Militare Sovietice.
Nu este lipsit de semnificaţii faptul că D.P, imediat ce a venit în Bucureşti,
şi-a achiziţionat un apartament, singur pe etaj, la preţul de 100.000 lei, de
la proprietarul Godel Ofner. Secţia financiară a evaluat apartamentul la
150.000 lei, iar ulterior, când au apărut suspiciuni cu privire la provenienţa
banilor, l-a trecut pe numele fiicelor.
Dionis
Patapievici nu era cetăţean român. Pentru a obţine cetăţenia, invocă Legea
nr.162 din 29 mai 1947, care declară cetăţeni români pe toţi cei care, ei sau
părinţii lor, au locuit în 1920 pe teritorii supuse jurisdicţiei statului
român. Nu există dovada renunţării la cetăţenia sovietică. Este, însă,
simptomatic, cum cel care a renegat autoritatea statului român înţelege să uzeze
tocmai de această autoritate, care după cum relatează unchiul său, avocatul
Liubomir Patapievici, cu domiciliul în oraşul Agnita, “pentru tovarăşul
Patapievici a adus numai zile negre, iar tatăl său, Leonida Patapievici, a fost
chiar arestat pentru motivul de loialitate faţă de statul sovietic”. Este
justificată întrebarea dacă ucraineano-polonezul D.P. a ales România în locul
Ucrainei sau al Poloniei din anumite convingeri ori s-a conformat unui ordin de
misiune?
Viaţă de
emigrant în Romania
Odată stabilit
în România, cu mulţi bani şi bunuri de valoare – bijuterii, obiecte de artă,
tablouri, blănuri, albume filatelice etc. -, D.P. încearcă recunoaşterea
apartenenţei politice pe baza carnetului de membru al Partidului Comunist din
Austria, dorinţă ce nu i s-a împlinit.
Pe baza unor
recomandări din Austria, se prezintă profesorilor Mladenaltz şi Marin Lupu
(Marcel Wolfowitz), primul – decan la Academia Comercială, celălalt –
vicepreşedinte al Institutului de Studii Economice şi Planificare, dar şi al
Băncii de Stat al Republicii Populare Române, fiind acceptat apoi ca asistent
universitar, iar Lupu îl va angaja, concomitent, inspector, apoi şef de
serviciu şi consilier la Banca de Stat. Marin Lupu va exploata poliglotismul
lui D.P. în scrierea operei sale ştiinţifice (primul curs de istorie a
economiei naţionale), dublându-i postul de asistent cu cel de bibliotecar
documentarist.
Potrivit
criteriilor contrainformative ale Securităţii, D.P. ar fi trebuit preluat
imediat după repatriere în procedurile de “debriefing”, pus sub o strictă
supraveghere şi în carantină ideologică. Nimic din acestea. Consilierii
sovietici şi protecţia nomenclaturiştilor kominternişti l-au exceptat de la
reguli, dar nu şi de emoţii şi neplăceri. Serviciul de Cadre al Băncii de Stat,
prin vigilenţa şi fermitatea unui anume Dobrescu (n.n. – oare un ofiţer
acoperit?), permanent suspicios, era parcă anume programat să verifice
sistematic rezistenţa legendei de acoperire, solicitându-i suplimente de
autobiografie, clarificări şi căutând persoanele care să poată oferi referinţe
credibile. Odată cu plecarea consilierilor sovietici din Ministerul Afacerilor
Interne şi înlocuirea alogenilor din conducerea structurilor Securităţii,
Dionis Patapievici a fost imediat inclus în verificări de contraspionaj şi
clarificare a activităţii sale în cadrul Gestapo-ului din Viena. Ofiţerul de
caz i-a fost student la Academia Comercială. Natura relaţiilor dintre ei şi
ascendenţa profesorului asupra fostului student au influenţat imparţialitatea,
obiectivitatea şi probitatea profesională a verificărilor, dar mai cu seamă a
interpretării şi evaluării faptelor.
Agenţii din
categoria “ilegali în obiective” utilizau procedee fotografice pentru
culegerea, fixarea şi prelucrarea informaţiilor, dar şi pentru realizarea legăturii
impersonale. D.P. era un pasionat fotograf “amator”. D.P. avea, la un moment
dat, o familie de şapte persoane. Cumulul iniţial de funcţii şi salarii nu mai
exista. Soţia avea un salariu modest. El, cu prudenţă şi discreţie, era un
rafinat şi deocheat petrecăreţ. În 1965 dispune de resurse pentru
achiziţionarea unui autoturism “Renault major 10”. Deşi a avut posibilitatea
unei promovări, a unei mai mari independenţe profesionale, cu salariu atractiv
şi alte facilităţi, nu a acceptat să plece din Centrala Băncii de Stat. Pentru
păstrarea locului de muncă şi a orizontului de acces la informaţiile vitale
privind politicile monetare, fundamentarea balanţelor de venituri şi
cheltuieli, planificarea circulaţiei monetare ş.a., împotriva felului său de a
fi, D.P. evită orice situaţie care i-ar fi putut influenţa stabilitatea şi
continuitatea profesională.
Mai multe
surse ale contrainformaţiilor economice din obiectivul “Banca de Stat” îi
semnalează curiozitatea, curtoazia arătată secretarelor vicepreşedinţilor care
manipulau documentele sensibile, vizitele frecvente la compartimente
centralizatoare de informaţii secrete din Comitetul de Stat al Planificării şi
ministerele economice, dar şi profunda sa interiorizare şi imposibilitatea
descifrării adevăratelor sale trăiri.
În
evenimentele “contrarevoluţionare” din anul 1958, soldate cu arestarea
ministrului de finanţe Aurel Vijoli, D.P., ca şef al Serviciului Circulaţiei
Monetare din Direcţia Planificării Economice a Băncii de Stat, a fost în tabăra
celor care au înfierat imitarea de către ministrul Vijoli a metodelor
burghezo-liberale titoiste. Nici nu se putea altfel din partea autorului
lucrării propagandistice “Banca de stat şi sistemul bancar al URSS”. D.P. nu
lipsea din niciun colectiv care genera ori înmormânta probleme, dar consuma
întotdeauna informaţii sensibile de primă mână, chipurile pentru a prăgati
marile decizii de politici bancare. Unii nu vedeau cu ochi buni omniprezenţa
sa, dar întotdeauna se găsea cineva important care să spuna că “este bine ca tov.
Patapievici să facă parte din colectiv, deoarece este şi translatorul
întotdeauna prezent la întâlnirile cu delegaţiile CAER şi din URSS”.
Nici
completările biografiei şi nici investigaţiile specializate nu au lămurit cum
l-a urmat în străinătate prietena sa din primul an de facultate, Odarca Drăgan,
cu care s-a căsătorit, probabil la Viena. Analiştii de contraspionaj care au
reevaluat cazul au remarcat similitudinea cu alte cazuri, ceea ce le-a oferit o
ipoteză de lucru plauzibilă; un cuplu informativ. Deşi nu a rezistat, aparent
din “cauze naturale”, scopul său a fost atins. A susţinut biografia şi a
motivat acţiunile lui Dionis P. în periplul său de la Cernăuţi la Viena şi,
ulterior, la Bucureşti, în inima secretelor bancare ale României.
Detalii
dintr-o carieră de cercetat
Olga Drăgan,
mama primei soţii, avea cunoştinţă de apartenenţa lui Dionis P. la o
organizaţie naţionalistă ucraineană. Îi admirase puternicele sentimente şi
idealuri naţionaliste şi-l dezavua pentru trădarea lor. Este un element
deosebit de important. Naţionaliştii ucraineni erau vânaţi de către
Departamentul Operaţiunilor Executive (n.n. – lichidări fizice) în întreaga lume.
D.P. să fi fost, oare, o “coadă a topoarelor” NKVD?
Olga Drăgan
sesizase nu numai trădarea idealului naţionalist ucrainean, ci şi grija sa
exagerată pentru păstrarea poziţiei profesionale în bancă. În fond, după cum
chiar el a afirmat, “prin munca ce o duc, cunosc cele mai mari secrete ale
economiei ţării într-un orizont strategic de 15-20 de ani, fiind, în fapt,
unicul detonator al întregului volum de date secrete, în timp ce toţi ceilalţi
înalţi funcţionari cunosc doar ceea ce priveşte departamentele lor. Dacă eu aş
trăda, trădarea mea s-ar multiplica de câteva ori cu coeficientul importanţei
informaţiilor”.
Totuşi,
Dionis P. era permanent frământat şi nemulţumit. Se considera marginalizat
politic, domeniu în care avea ambiţii, dar nu i s-a echivalat şi calitatea de
membru de partid şi nici nu a fost primit în PMR, ulterior PCR. Era oarecum
nedumerit de această neîncredere, cu atât mai mult cu cât de la Securitate
primea anual avizul de acces la documente strict secrete de importanţă
deosebită. El nu ştia, însă, că documentele puteau fi şi contrafăcute în
scopuri de dezinformare/influenţare a spionajului statelor/băncilor interesate
de informaţiile respective.
După şapte
ani, “double crosse”-ul din acţiunea de contraspionaj “D. Pătraşcu” a primit
rezoluţia: “închis cu menţinerea în evidenţă pasivă”.
Se
redeschide, însă, fila nouă a tradiţiilor familiei. Atacul deschis, chiar dacă
repliat ulterior, al Hertei Müller, la onorabilitatea şefului ICR, Horia-Roman
Patapievici, poate fi, deopotrivă, o sancţiune pentru un act de trădare, dar şi
o manevră de conspirare/deconspirare a legăturii cu vreun “institut cultural”
afiliat pe lângă un serviciu de spionaj. În spionaj-contraspionaj, toate
întâmplările şi faptele sunt ambivalente. Ceea ce este trădare pentru o parte
este eroism în tabăra adversă. Că “Micul Führer de Buzău” nu poate fi decât
într-o tabără adversă României este loc comun. Istoria acestei întâmplări ne
oferă suficiente elemente pentru a putea înţelege apetenţa lui Horia-Roman
Patapievici de a-l imita în fizionomie, gesturi şi atitudini pe caporalul Adolf
Hitler. Pentru apucăturile sale de călău al culturii române şi fecaloidizarea
limbajului public, Horia-Roman Patapievici, demn descendent al unui
gestapovist-enkavedist, merită numele de serviciu de “Micul Führer-Komisar” al
culturii române.
Odată cu
devalizarea de către CNSAS a arhivelor Securităţii, atât BND, cât şi succesorii
NKVD au reconsiderat cazul lui Dionis Patapievici şi au regândit ceea ce
rezervaseră fiului său. În firul de continuitate al tradiţiilor înaintaşului
său, agentul sovietic cu trei nume, Horia-Roman Patapievici, omul cu trei fete,
care aleargă pe urmele tatălui său cel puţin prin darul minciunii, se află doar
la stadiul promiţătoarelor începuturi. Asta dacă nu se trezeşte la timp
preşedintele onorific al ICR şi al României…
Aurel I
Rogojan
Cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu