Un film despre John
Constantin Brâncuşi Moore, fiul nerecunoscut -
ADEVĂRUL 24 februarie 2017
Gata, ne-am
plictisit de Cuminţenia pământului.
După ce
ne-am făcut că ne întoarcem buzunarele pe dos, am pus-o în custodie la MNAR,
ne-am spălat pe mâini.
Bon
débarras, zic francezii. Cu ceva mărunţiş de la oameni în buzunar, ca o mică
cerşetoare ce este, şi cu promisiuni de la guvern că se vor găsi 11 milioane de
euro pentru ea. Mai vorbeşte cineva despre asta?
Să vorbim
atunci mai bine despre o poveste tulburătoare.
În memoria
colectivă, Brâncuşi e acel ţăran din Hobiţa care, plecat la 28 de ani pe jos
spre Paris, a îngenuncheat New York-ul cu „Pasărea“ sa măiastră şi a subjugat
zeci de femei, într-o viaţă de „călugăr“.
Agenda publică are minte scurtă dar, una peste
alta, în toată efervescenţa creată de campania (eşuată) în jurul sculpturii
Cuminţenia pământului, râvnită de statul român, s-a mai umblat niţel le mitul
brâncuşi, s-au mai desfăcut nişte legende, s-a mai spus lucrurilor pe nume, s-a
pus o lumină creativă, nu doar idolatră, ci şi iconoclastă, peste figura
confiscată, de multe ori naţionalist şi kitsch-ist, a lui Constantin Brâncuşi.
De pildă,
specialişti recunoscuţi, precum Doina Lemny de la Centrul Pompidou din Paris,
au explicat că n-a fost niciodată vorba ca Brâncuşi să-şi lase atelierul
moştenire statului român, sau au ieşit, de pildă, la iveală lucruri mai
lumeşti, care coboară zeul pe pământ: în timp ce i se atribuie, între altele, o
idilă cu Maria Tănase, puţină lume ştie că, din marea iubire cu pianista Vera
Moore, Brâncuşi a avut un fiu, de care n-a vrut să ştie şi pe care nu l-a
recunoscut niciodată.
Pentru a
celebra ziua Brâncuşi (născut pe 19 februarie 1876 la Hobiţa, stins din viaţa
pe 16 martie 1957 la Paris), Institutul Cultural Român de la Paris a programat
la Sala bizantină a Palatului Béhague proiecţia filmului documentar „A la
recherche du père perdu”, realizat de cineastul franco - român Ionuţ Teianu şi
produs de Tudor Giurgiu. Un film tulburător.
John
Constantin Brâncuşi Moore: un bătrân de 80 de ani, altădată talentat fotograf
oficial al cabaretului Crazy Horse, îşi duce zilele precar, într-o cenuşie
suburbie pariziană, într-o casă aproape în paragină, sub acoperişul căreia, în
cutii de carton, îngălbenesc, neumblate, superbe scrisori de iubire şi
fotografii fermecătoare din tinereţea mamei, pianista Vera Moore.
Un teribil
secret de familie a îngropat acest trecut fabulos nu atît în uitare, cât într-o
refulare bine camuflată în neputinţă, în blazare, într-o amarnică şi tristă
indiferenţă.
În actul de
naştere al bătrânului, emis la Londra în 1934, scrie, în dreptul numelui –
„Moore“, iar la prenume – „John Constantin Brâncuşi“. În dreptul mamei e
trecută Vera Moore, iar în dreptul tatălui – nimic.
John
Constantin Brâncuşi Moore n-a fost niciodată recunoscut de celebrul său tată,
iar mama sa, pianista engleză Vera Moore, a respectat toată viaţa dorinţa
sculptorului. În casa lor, pentru mamă şi fiu, filiaţia, numele tatălui erau
subiecte tabu.
Taina,
ştiută dintotdeauna, a trecut în cotidian, cu o banalitate răvăşitoare: John
Constantin Brâncuşi Moore îşi conducea mama la uşa casei lui Brâncuşi care o
închidea crunt, fără nicio privire către fiul care rămânea în stradă. John a
acceptat această situaţie, de fiu nelegitim.
Niciodată
n-a fost interesat de bani, n-a făcut demersuri ca să-l moştenească, nici la
moartea lui Brâncuşi, în 1957, nici la moartea Verei, mama sa, în 1997.
Nu şi-a
dorit gloria publică, n-a acceptat nicun interviu, el, fotograful oficial de la
Crazy Horse n-a scăpat niciun portret de-al său în presă. Până într-o zi,
târziu în viaţă, când un cineast francez cu rădăcini româneşti îî propune un
film.
Filmul lui
Ionuţ Teianu acompaniază, cu o cameră blîndă şi o naraţiune justă, aproape
tandre prin tuşele de umor, demersul bătrânului de a sparge secretul acceptat
ca pe un dat al destinului.
Înainte de
a-şi încheia socotelile cu viaţa, John Constantin Brâncuşi Moore a vrut să-şi
revendice, în mod public, paternitatea refuzată.
Pe de o
parte s-a adresat justiţiei, punând în braţele avocatului său dovezi firave,
scrisori de iubire, fotografii, şi încredinţarea că e un demers sentimental,
moral, şi nu unul financiar.
Pe de altă
parte, a plecat în căutarea tatălui pierdut, străbătând, la 80 de ani, un
dureros drum iniţiatic.
Ionuţ Teianu
şi Doina Lemny la proiecţia filmului, Palais de Béhague, Paris
Ionuţ Teianu
îi filmează gesturi mărunte şi esenţiale: pentru prima dată la locul de odihnă
a tatălui din cimitirul Montparnasse, John Constantin Brâncuşi Moore se aşează
frust pe piatra de mormânt şi-şi aprinde o ţigară. E un loc de pelerinaj,
ca-ntr-un muzeu al tuturor. Cu autoderiziune şi mândrie dureroasă, bătrânul scoate
paşaportul şi le arată vizitatorilor de moment ai celebrului sculptor
identitatea sa nerevelată.
Într-o altă
secvenţă, halucinantă, în casa lui ponosită, de om singur, bătrânul şi unul
dintre cei doi fii ai săi, privesc împreună pe internet vânzarea la licitaţie a
unei lucrări de Brâncuşi. Sculptura se vinde cu peste 7 milioane de dolari, la
New York.
Sensibilă,
picturală, scriitura filmică a lui Ionuţ Teianu, care alătură de cîteva ori,
poetic, discret, fără ostentaţie, portretul bătrânului fiu şi imaginea,
păstrată în arhive, a bătrânului sculptor, în gesturi aproape identice,
reuşeşte să treacă dincolo de anecdotica acestui caz.
„În căutarea
tatălui pierdut" nu pune deloc accentul pe faptul că, dacă filiaţia ar fi
recunoscută de justiţie, fiul lui Brâncuşi ar avea dreptul la jumătate din ce a
lăsat celebrul său tată.
Miza
filmului e altundeva, şi e tulburătoare: cum se desface o taină de familie, cea
dintre un fiu anonim şi scăpătat, aflat la apusul vieţii, şi un tată
intangibil, celebru şi nemuritor.
Sigur că
realizatorul, cineastul Ionuţ Teianu, a avut simţul personajului de film,
autentic şi emoţionant, şi „l-a exploatat” empatic în situaţii care te fac şi
să râzi şi să plângi.
Dar
participând la acest film John Constantin Brâncuşi Moore a câştigat şi el ceva,
ceva de care n-a avut parte o viaţă întreagă. Când cineastul l-a dus în satul
Hobiţa, pentru prima şi ultima oară în viaţa sa, John Constantin Brâncuşi Moore
şi-a întâlnit în mod spontan rudele dinspre tată.
Cadrul în
care fiul lui Brâncuşi şi bătrâna ţărancă din Hobiţa stau la masă, în grădină,
şi filozofează de-ale vieţii, fiecare în altă limbă, are ceva dintr-o împlinire
simplă a destinului, nespectaculoasă, uman esenţială.
John
Constantin Brâncuşi Moore s-a stins din viaţă pe 11 noiembrie 2016, la puţin
timp după încheierea filmărilor.
La Hobiţa,
un colţ pierdut din lumea largă, care n-avusese nicio şansă să facă parte din
orizontul vieţii sale de până la 80 de ani, bătrânul a trăit clipa în care
cineva l-a privit ca pe un fiu. Fiul lui Brâncuşi.
Sursa: ADRIAN MUNTEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu