ATENȚIE, PERICOL
DE CONTAMINARE CU „SEMINȚELE FERICIRII“!
În volumul
„Tâlcuiri la firul slovei”, Editura PIM, 2020, am inclus și capitolul
<<ADNOTĂRI ASUPRA UNOR PROZE PUBLICATE ONLINE ÎN „CERCUL LITERAR DE LA
CLUJ”>>.
Pentru
început: ATENȚIE, PERICOL DE CONTAMINARE CU „SEMINȚELE FERICIRII“!
A devenit o
cutumă pentru mulţi dintre noi, ca la un moment dat să ne mai şi copilărim. Dar
nu oricum, ci reînviind fragmente, părţi din propria copilărie din sânul
familiei şi comunităţii în care ne-am născut şi am trăit, acestea făcând parte
din bagajul nostru de amintiri. În acest perimetru se înscrie şi scriitura
Mariei Cernegura „Seminţele fericirii“, care ne mărturiseşte: „Mi-e dor de
vremurile din urmă când fericirea țesea sub mine mușchiul curajului de mai
târziu. Mi-e dor de copilul care am fost și nu mai sunt…“ Şi cine nu are un
asemenea dor?
În atare
situaţie, adultul şi copilul, întruchipări ale aceleiaşi entităţi, fiinţe îşi
dau mâna; pe de o parte, luciditatea, pe de alta, inocenţa devin aliaţi şi fac
un pact de bună înţelegere pentru o călătorie în timp şi spaţiu. Un joc, să-i
zicem sportiv (şi unde este sport, este şi fairplay), în care fiecare vine cu
partea lui de contribuţie. Şi dacă e să le cântărim (pe cât posibil), copilul
plin de candoare este cel care poartă făclia aprinsă a amintirilor. De la
început se deschide cufărul cu trăiri de tot felul. Ambii jucători se bucură
din plin. Maria Cernegura ne invită să ne bucurăm şi noi, cititorii de seninul
de altădată, să ne îmbrăcăm în haina atitudinii ludice, împodobită din belşug
cu lirism. Întoarcerea în timp, în anii împrimăvărării, în care natura întreagă
se trezeşte, creşte şi dăruieşte culoare, lumină, triluri…. Fiinţa umană parcă
înfloreşte şi ea, sufletul copilului fiind un bun receptor al mesajelor din
natură este mişcat de tot ceea ce se întâmplă.
Întâlnim în
„Seminţele fericirii“, multiple ipostaze ale trăirii copilului: este fericit şi
trist, atent şi distrat, ascultător şi neastâmpărat… Nu-i scapă nimic Mariei
Cernegura din ceea ce reprezintă copilăria în satul românesc. Lucru întâlnit la
mulţi dintre scriitorii români: Creangă, Sadoveanu, Agârbiceanu… Ceea ce îi
deosebeşte, sunt trăirile fiecăruia şi modul de expunere a acestora de către
scriitor.
Autoarea
reuşeşte să facă o prezentare realistă, nevedită după propriile modele până la
detaliu. Suntem beneficiarii unui tablou complex şi simplu în aceeaşi măsură.
Imagini în care sunt zugrăvite descrieri ale reliefului şi frumuseţilor naturii,
grădina cu nuci, cireşul amar, meri, perii vecinei, agudul, vişinii, narcisele…
În câmpul descrierilor de natură apar personajele: părinţi, fraţi, soră,
vecini, oameni din comunitate. Printr-o atentă angajare a privirii şi o reală
receptare a mediului natural şi a oamenilor, scriitoarea realizează portete vii
ale părinţilor. Constatăm că avea cui să-i semene fata: „am fost copil vesel,
iubitoare de oameni de mică și ascultătoare, și când n-am ascultat de vorba
bună am ascultat de băț și de ceartă și tot am ascultat. Și cel mai frumos pare
să fi vorbit despre mine oamenii, mai ales când am început să cânt în corul
bisericii, îndemnată de vecina…“
Întâmplător
sau nu, povestea copilăriei Mariei Cernegura se petrece pe strada Florilor,
însă uneori pe lângă flori, pomi şi fructe de tot felul, apărea şi nuieluşa lui
Moş Nicolae (asemenea poveştilor lui Ion Creangă). Bunătatea şi exigenţa făceau
casă bună în educaţia sănătoasă a copiilor; astăzi exigenţa fiind respinsă. O
fi bine, n-o fi?!
Bine
conturată este şi arhitectura sufletului celor care trăiau şi munceau în
comunitate. De multe ori, aceştia erau şi actorii unor întâmplări hazlii
(Anicuţa şi soţul băutor…), tărăşenii povestite cu talc de pe „delușorul ce se
năștea generos așa din nimic, curbat fără curaj, atât cât să pară coama unui
cal deşălat de atâta cărat femei grase pe spinarea lui.” Din modul de exprimare
se degajă un suav simţ al umorului. Nu-i scapă Mariei Cernegura nici micile
şmecherii ale omului simplu, dorinţa de a păcăli: „Moș Canțăr îşi croise câteva
păhărele din lemn cu fundul fals”, însă, asta nu ţinea mult pentru că ştia să
remedieze intenţia primară.
La polul
opus, relaţiile dintre vecini erau curate, sincere „vecina era pentru mama, ca
o mamă”. Şi credinţa era înstăpânită în sufletul oamenilor, aveau o relaţie
profundă cu Dumnezeu, pe care a moştenit-o şi autoarea: „Păstrez în sufletul
meu visul Maicii Domnului ca fiind sămânţa inocenței din mine care n-a pierit
nici astăzi”.
Trăind
fericirea de ACASĂ, în nararea faptelor ne atrage atenţia o comparaţie
inteligent alcătuită, o similitudine între pământ şi cer: „constelația care ne
reprezintă pe bolta cerului, atunci Ursa Mare cu steluța aia mică în coadă ar
face cel mai sigur descrierea noastră ca familie”. Cu gingăşie, mărturiseşte
câte ceva şi despre prima dragoste, de pe la 17 ani „când mai degrabă eram
îndrăgostită de dascălul bisericii decât de Dumnezeu”. E adevărat, că astăzi îl
iubeşte „definitiv și pe Dumnezeu”.
La prima
vedere, poate că nu e nimic spectaculos, însă totul este profund, şi acest
lucru nu prin noutatea faptelor, ci prin modul de prezentare a acestora.
Scriitura are expresivitate prin lumina, căldura şi sunetul, clinchet de
clopoţel al copilului, puritatea şi tandreţea contemplării, prin tonul diafan
şi mireasma proaspătă a descrierilor de natură, prin reveria discret semănată
cu „seminţe de fericire”, prin adierea intermitentă a seninului şi a umbrelor.
Prin scris,
Maria Cernegura retrăieşte clipe minunate din copilăriei. Generoasă ni le
împărtăşeşte şi nouă.
Atenţie,
pericol de contaminare cu „Seminţele fericirii“!
Vasilica Grigoraș

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu