Vasilica Grigoraș – „SINDROMUL
FRICII”, ISTORIE ȘI LITERATURĂ
Materialul
de mai jos face parte din volumul „Tâlcuiri la firul slovei”, Editura PIM,
2020, capitolul <<ADNOTĂRI ASUPRA UNOR PROZE PUBLICATE ONLINE ÎN „CERCUL
LITERAR DE LA CLUJ”>>.
Felicitări
autorului Petre Ioan Crețu
„SINDROMUL
FRICII”, ISTORIE ȘI LITERATURĂ
Lecturând cu
atenție textul postat de Petre Ioan Crețu în „Cercul literar de la Cluj”,
intitulat „Sindromul fricii” este firesc să ne întrebăm, de ce abia acum a
publicat autorul aceste însemnări? Poate acum a fost momentul oportun pentru
autor. Îi respectăm decizia și îi mulțumim că ne face părtașii unei experiențe
îmbibate de tragism până în măduva oaselor. Nu știm nici dacă este vorba de o
experiență personală. Și, până la urmă, nici acest lucru nu este important.
Interesant
de știut este dacă această povestire este istorie ori literatură? Putem afirma,
fără teama de a greși că este și una și alta. Aici întâlnim un număr
considerabil de pagini de adevăr istoric. Scrierea este o evocare a unui trecut
trist, nu de mult apus, un episod veritabil de istorie amară, semne vii și
convingătoare că fundamentul societății socialiste era putred. Omul față-n față
cu moartea, nu pe câmpul de luptă, în tranșee, ci moartea venea de la oameni
din același neam, care trăiau în aceeași țară, vorbeau aceeași limbă, frați
întru același Dumnezeu, ignorat și uitat de ei, cu apriga dorință și adevărată
furie de a lua oamenilor bucuria credinței strămoșești.
Cele cinci
fragmente de proză ale lui Petre Ioan Crețu fac parte din ceea ce se cheamă
literatură de sertar. Acest lucru se explică prin câștigarea libertății de
exprimare în România. După 1990, mulți autori români și-au întregit opera cu
asemenea scrieri, alții au început să scrie determinați de preaplinul trăirilor
sumbre acumulate personal ori de cei apropiați. Un mod de eliberare. Dacă au
rezistat în ciuda tuturor intemperiilor și vitregiilor unui sistem diabolic,
este îndreptățită nevoia decompensării conștiinței și a inimii care acumulase
multe trăiri odioase. Cred că în această logică procedează și autorul despre care
vorbim. Texte scrise cu acribia trăirilor în 1974, sunt scoase la lumina zile
în anul 2019. Aici, pentru pentru noi și, poate spre cunoașterea tarelor
sistemului apus de către tânăra generație.
Autorul face
o mărturisire adevărată, realistă și lucidă a faptelor pe măsura talentului său
literar. O transcriere corectă a unor realități, lecții practice de suferință
și agonie. Este trăit până și inimaginabilul. Trăirile sunt îmbrăcate în
imagini dezolante și cutremurătoare. Cu măiestria condeiului bine ascuțit,
scriitorul îi așază pe cei doi actori ai poveștii față-n față, călăul și
victima într-o incompatibilitate perfectă. Personajul negativ este lipsit de
educație și cultură, un slugoi al puterii politice, un executant al ordinelor
primite… Personajul pozitiv, adevăratul erou este omul învățat, educat,
rațional… Fiecare dintre cei doi era exponentul unei clase sociale într-o
orânduire blestemată, care doar din fățărnicie condamna și blama exploatatea
omului de către om. Câtă ipocrizie!
Scopul
acțiunii petrecute în proza lui Petre Ioan Crețu nu era altul decât eliminarea
celor care aveau verticalitate și demnitate și nu se înscriau în clișeul
politicii vremii. Pentru realizarea acestuia, foloseau metode inumane, precum
inocularea dorinței de sinucidere. Făceau acest lucru prin metoda „picătura
chinezească”, strigând fără încetare câteva cuvinte „singura ta șansă e
sinuciderea”, pentru că acesta era ordinul și pentru că nici nu știau mai multe
cuvinte, suferind de o veritabilă și profundă criză de vocabular. Dezlănțuirea
unui arsenal de cuvinte (arsenal prin repetiție și duritate, nu prin
diversitate) este prezentată de autor prin tablouri în care torționarii erau
dornici să-și arate superioritatea, să se simtă importanți. Aceste cuvinte
repetate fără încetare declanșau trăiri asemănătoare cu moartea.
Scriitorul
ne supune atenției o prezentare surprinzătoare a unor fapte abominabile, în
care o haită de lupi gonesc o turmă de miei. Descoperim un tăvălug de răutate
și dușmănie față în față cu o brumă de speranță. Nu se manifestă nicio urmă de
discreție, totul este ostentativ, provocator, iar tăcerile interioare ale
victimei nu prezintă altceva decât lupta între viață și moarte. Tensiune
maximă, dar și un exercițiu remarcabil al răbdării și credinței. O descriere a iadului
pe pământ. Strigătele dezlănțuite ale călăului, «Un hohot de râs metalic…
Timpane sparte. Un cerc de foc care îți strânge tâmplele. Explozie! Noroiul
puturos care se prelinge pe ziduri până în suflet și te asfixiază. Mi s-a spus
să stau nemișcat. Stau nemișcat. Atât nu am voie, să mișc. „Singura ta șansă e
moartea!” Beculețe care se aprind și se sting într-un ritm infernal. Un
păienjeniș de cabluri electrice, creiere electronice. Electronica morții.
Gestul disperat al mâinii, ca o fâlfâire de aripi, înainte de a te sinucide».
Maniera în
care este scrisă proza atestă cu certitudine consecvența în efectuarea răului
și autenticitatea faptelor reprobabile; asemenea fapte nu trebuie tăinuite, iar
meritul autorului constă în faptul că le-a oferit publicului spre cunoaștere și
combatere pentru a nu se mai repeta. Scrisul reprezintă un document istoric de
prim ordin ca toate mărturiile supraviețuitorilor din închisorile comuniste:
Nichifor Crainic, Valeriu Gafencu, Vasile Voiculescu, Nicolae Steinhardt, pr. Iustin
Pârvu, pr. Sandu Tudor, pr. Dumitru Stăniloaie…
Textul poate
fi apreciat ca fiind scris cu o obiectivitate ieșită din comun. Omul, subiect
al acțiunii pare înghețat, mumificat, lipsit de reacții. Temporal și spațial,
coordonatele și cadrele desfășurării acțiunii sunt fixate în așa fel încât
nimic să nu scape de sub control. Mai întâi se voia distrugerea voinței
oamenilor, sperând ca apoi să aibă loc „o prăbușire rapidă și firească”.
Dacă stăm să
gândim mai în profunzime, cred că autorul încearcă să ne spună că era o FRICĂ
generalizată. Unii se temeau pentru viața lor, ceilalți care își asumaseră
modul grotesc de a se comporta cu semenii se temeau că puterea lor de a
distruge vieți nu este suficient de mare; în atare situație, prestația lor în
posturile și funcțiile pe care le aveau nu era apreciată, astfel pierzându-și
demnitățiile câștigate.
Petre Ioan
Crețu se retrage în orizontul reflexivității întunecate. Scriitura sa este rece
și încremenită, ca și atmosfera în care se desfășoară acțiunea; această situație
te face să transpiri involuntar, să tremuri, să ai reacții, să pui întrebări,
să te revolți… Însă, cu oarece detașare, eroul povestirii încearcă să devină
neutru față de starea lucrurilor, se zbate între frică și dorința de a trăi.
Frica nu-l paralizează. În puținele momente în care putea să doarmă, visa că
are aripi, că poate zbura. Da, încă mai „Visează că un arhanghel ținea o spadă
în mâna dreaptă și făcea dreptate. E arhanghelul dreptății, un arhanghel iubit
de mulțime.” Decide să nu moară, pentru că afară este primăvară…
Miezul
descrierii faptelor este un punct imuabil, evoluția este inhibată de o idee
fixă, pare că startul și finișul coincid. Cu toate acestea muribundul depășește
orizontul macabru și se mișcă cu nădejdea zborului prin care va ieși din
carapacea încremenită. Asemenea timpului trecător părăsește anotimpul
înghețului polar și se îndreaptă spre însorirea mult visată, oferind
cititorilor bucuria lecturii unui text coerent și interesant.
Poeta
Adriana Popa ne prezintă o altă fațetă a scriitorului. Aceea de poet: „Petre
Ioan Crețu este îndrăgostitul etern. De viață, de fluturi, de frumos. Iubirea
lui are spațialitate și relief, iubirea aduce, parcă o sintaxă a stelelor”. Ne
permitem să adăugăm că în proza „Sindromul fricii”, autorul este învingător
prin iubirea vieții, adevărului și luminii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu