ELEGIE
ERASMUS
Poeme de
Nicolaus Olahus, Dimitrie Stelaru, Dimitrie Grama - Agendar
DIMITRIE
GRAMA
Dialoguri
…ca niste
frunze uscate
cad, asa pe
rand,
din mine;
copilaria,
prima
bicicleta,
tineretea,
prima
iubire,
dascali si
colegi,
diplome.
…ca niste
frunze moarte
cad
necontenit
mustrari de
constiinta.
…ce-mi pasa
de ele acum?
sunt mult
mai mult
decat am
fost
sunt tot
atat de putin
ca la
inceput…
locurile
alea goale
ramase
singure
cu mine
in mine,
le numesc
amintiri…
disperat,
atat eu,
dar mai ales
altii,
chiar
straini,
incercam sa
umplem
golurile
astea
cu tot felul
de
banalitati si
cu minciuni
si acest
lucru
ma sileste
sa imi
retraiesc viata,
ma sileste
sa cred
ca voi muri
nemuritor.
dimitrie,
decembrie 2016
DIMITRIE STELARU
Înger
vagabond
Noi,
Dimitrie Stelaru, n-am cunoscut niciodată Fericirea,
Noi n-am
avut alt soare decît Umilinţa;
Dar pînă
cînd, înger vagabond, pînă cînd
Trupul
acesta gol şi flămînd?
Ne-am
răsturnat oasele pe lespezile bisericilor,
Prin păduri
la marginea oraşelor-
Nimeni nu
ne-a primit niciodată,
Nimeni,
nimeni...
Cu fiecare
îndărătnicie murim
Şi rana
mîinilor caută pîinea aruncată.
Marii
judecători ne-au închis
Stăruind în
ceaţa legilor lor;
Pe frunţile
noastre galbene au scris:
"Vagabonzi,
hoţi, nebuni. Lepădaţii noroadelor.
Casa lor e
temniţa. Puneţi lacăte bune fiarelor."
Odată-poate
cu înfriguratele zori vom sîngera
Şi
spînzurătorile ne vor ridica la cer.
Dar lasă,
Dimitrie Stelaru, mai lasă!
Într-o zi
vom avea şi noi sărbătoare-
Vom avea
pîine, pîine
Şi-un
kilogram de izmă pe masă.
NICOLAUS OLAHUS
Elegia la mormântul lui Erasmus
din Rotterdam
Îngrijorat
călător, dacă vrei să știi a cui oase
Lespedea
rece de-aici le-adăpostește, te rog:
Mersul
grăbit îți oprește și-ascultă a mea tânguire.
Dacă oprești
al tău pas, tu vei afla ce dorești.
Cum
socotesc, auzit-ai de dumnezeescul Erasmus,
Căci în
acest univers nimeni nu fu mai vestit.
Dărăpănatul
său trup odihnește-n mormântul acesta
Trist, însă
spiritul său cu ambrozie-i hrănit.
Încă din
fragezii ani el dăduse dovadă de mintea
Sa minunată
la toți oamenii cei renumiți.
Când
înflorita etate tânără trupu-i ajunse,
S-arătat pe
deplin geniul duhului său.
Harnica lui
tinerețe neîncetatului studiu
Fu
închinată, când Biblia tot cerceta.
Când a
crescut înțeleptul lui cuget și-ajunse om matur,
În univers
ca o stea fără pereche luci.
Iar când cu
pas tremurând îi sosi bătrânețea, în lume
N-a mai
putut încăpea geniul său strălucit.
Anii târzii,
ce-ndeobște slăbesc ale minții podoabe,
Lui i-au
sporit și mai mult rodnicul minții belșug.
Să mai
înșirui pe rând însușirile sale alese?
Nimeni în
stare nu e să le înnumere, cred.
Căci după
cum biruiește soarele stelele toate,
Astfel și el
pe ceilalți toți învățați i-a-ntrecut.
Viața
întreagă îi fuse atâta de neprihănită,
Că îl poți
lua însuși tu ca fericit îndreptar.
Despre
aceasta ne dau mărturii credincioase ale sale
Opere ce-au
izvorât dintr-un cucernic talent.
Ele redau
neclintita-i credință și firea-i curată.
Chipu-i, ce
parcă e viu, și trăsăturile lui:
Ele ne-arată
și drumul cel drept înspre culmile-nalte
Ale-nstelatului
cer ce-i pregătit celor buni.
Iar dacă
vrei a afla de ce-nlăcrimați mi-s obrajii
Înrourați,
să m-asculți - rogu-te - încă puțin.
Când împăratu-nvingea
pe iberi înspre soare-apune
Carol, ce
este stăpân pe universul întreg,
Iar
generoasa lui soră domnea în Brabant și în Flandra,
Ocărmuind în
chip drept prin înțeleptul ei sfat,
Sta
credinciosul Erasmus în orașul ce-i zic Basilea,
Care un
nume-și luă după al său împărat.
Sufletul
nostru era înfrățit prin virtuți și credință
Ce
ne-ndemnau a trăi și a muri la un loc.
Des de-acolo
despre multe lucruri primit-am aicea
Multe
scrisori despre cari nu pot acuma vorbi.
Însăși
regina a fost cuprinsă de-o vie-nclinare
După acest
învățat însuși de cer înzestrat.
Ea de
dorință ardea să-l vadă pe Erasmus
Și să
discute cu el, sacre cuvinte schimbând,
Deci fu
plăcută la toți scrisoarea prin care pe dânsul
Îl îndemna a
veni, tot stăruind ne-ncetat.
Tocmai îmi
făgăduise prin multe scrisori c-o să vină
Și mă vestea
tot mereu că va porni în curând.
Ba-mi și
scrisese cu propria-i mână mai multe dorințe
Ale
curatului său suflet, în câte-un răvaș.
Tocmai se
pregătea să vie să-și vadă iubita
Țară,
prietenii scumpi și părintescul cămin.
Însă pizmașa
Lachesis a rupt urzita sortită,
Iar în
mâna-i luă Atropos firul tăiat.
Iată de ce
nu putu Erasmus să-și plinească dorința:
Astfel
Ursita a vrut, astfel a vrut Dumnezeu.
Iată de ce,
sfâșiat de chinuri cumplite, tristeții
Pradă sunt
azi tocmai eu, ce pe-ntristați mângâiam.
Fi-va notată
c-o piatră cernită deci ziua de astăzi,
Fiindcă a
lumii întregi scumpă podoabă răpi.
Scrieți dar,
ceată sfințită a barzilor, triste distihuri,
Plângeți, o,
Muze, iar voi, Grații, bociți pe cel dus,
Căci
răposat-a Erasmus, de-a părinților noștri
Gură slăvit,
a pierit gloria lumii întregi.
Ce fericit
aș fi fost dacă soarta-mi dădea-ngăduința
Încă de vie
să văd fața amicului scump!
Ce folos
însă să-mi cresc durerea prin lacrimi amare,
Cu ne-nduratele-mi
mâni pieptul mâhnit să-mi lovesc,
Când
ursitoarele triste urzeala o țes și o taie
Deopotrivă
la toți, și renumiți, și umili?
Căci
neclintitele praguri a soartei nu poate să treacă
Nimeni decât
când îi e ceasul de sorți hotărât.
Deci,
cititor, ce te îndrepți spre mormântul acesta, o vorbă,
Cea de pe
urmă, să-i spui astfel, cu gândul blajin:
Bunul-rămas
eu pe veci îți doresc, o, ilustre Erasmus,
Care de-acum
ai trecut printre bărbații cerești.
George
Anca
AGENDAR
Agendă fără
nimic literar
Morteza Ghadimi, adj. Min.ext.
Iran. Maestrul D.C. (Dimitrie Cuclin). Retroproiectorul “Delta”. La main et
l'esprit. Associer chatiment et clemence. 7.IX.72 – Vasilichi, 76, militant
pentru înaltele idealuri ale poporului român.
În numele şcolii româneşti şi al
meu personal aduc un înalt şi binemeritat omagiu profesorului şi savantului
C.D. (Constantin Daicoviciu). Erou al muncii socialiste pentru merite
deosebite. Partidul şi guvernul dau o înaltă
apreciere contribuţiei pe care oamenii de ştiinţă şi cultură , întreaga noastră
intelectualite, o aduc la edificarea societăţii socialiste, la progresul şi
bunăstarea poporului român.
Cinetica termică şi fotochimică.
Delegaţia Partidului Congolez al
Muncii. Atmosferă de caldă prietenie.
Presa sovietică despre vizita
delegaţiei române.
Autodafe – sprijinul conştiinţei –
modelul – contrastul – ţărănie – intelectualism – ziarism – consolarea
profesiei.
Al. Cerna-Rădulescu.
Comportare civică necorespunzătoare.
Thugan Al Hindawi (ministru,
Iordania). Această vizită a stimulat şi mai mult dezvoltarea relaţiilor între
partidele, ţările şi popoarele noastre, pe toate planurile, spre binele ambelor
popoare, al cauzei generale a socialismului şi păcii în lume, în lupta
împotriva imperialismului.
Această prietenie are mari
posibilităţi de dezvoltare.
Ne bucurăm f. mult că în aceşti
ani, China, poporul chinez, sub conducerea P.C. a obţinut realizări importante.
Sorin Stănescu, V. Săhleanu, Pitiş,
Riga, C. Maximilian, Dan Alexandrescu. Dan Abulius, Al. Gheorghiu, Margareta
Ungureanu.
Prietenia militantă şi unitatea de
luptă dintre cele două partide, ţări şi popoare.
American Anthropological Association.
Traducere în chineză – oferirea
foarfecii – La Roumanie d'aujourd'hui – ajutorul reciproc internaţionalist –
realizările noastre (mai plin) – realizările lor (urare). Este deosebit de
plăcut pentru mine şi colegii mei din delegaţia română, să îndeplinim misiunea
de onoare pe care am primit-o din partea conducerii PCR, a guvernului RSR, de a
participa la inaugurarea expoziţiei industriale a RSR în Pekin, frumoasa
capitală a RPC. Expoziţia pe care o veţi vizita oglindeşte munca şi activitatea
poporului român sub conducerea partidului nostru comunist. În cele peste trei
decenii de la eliberarea de sub jugul fascist, poporul român a asigurat
victoria definitivă a socialismului în patria noastră.
Franjuri şi perdele, nu cuvinte,
smocuri de realitate.
Gramatica fanteziei.
Rodul muncii neobosite a harnicului
şi talentatului popor chinez, care...
Întrebările presei. Scânteia:
viitoarea modalitate a bacalaureatului; formalismul practicii studenţeşti.
Scânteia tineretului: integrarea în muncă; policalificarea tinerilor. RTv:
repartizarea absolvenţilor; rezultatele şcolii de la 6 ani; renovarea
tehnologiei didactice; locul educaţiei muzicale. România liberă: ce prevede programa
grădiniţei de copii; pregătirea studenţilor pentru aparatul de stat local.
Viitorul social: formaţia umanistă a studenţilor din învăţământul superior
tehnic. Era socialistă: policalificarea. Revista de pedagogie: activitatea
şcolilor cu program prelungit; diminuarea supraîncărcării. Neuer Weg:
orientarea instruirii practice a elevilor în funcţie de venituri. Cutezătorii:
intensificarea educaţiei politice în şcoli; pregătirea omogenă a copiilor.
Viaţa studenţească: sarcinile formării comuniste a studenţilor; sarcinile
pentru aplicarea planurilor de învăţământ. Flacăra: spiritul revoluţionar;
rurali şi săraci puţini în institutele de artă; feminizarea unor facultăţi.
Femeia: activizarea relaţiei şcoală-familie. Publicaţiile pentru străinătate /
Loumania: păstrarea nivelului cercetării ştiinţifice fundamentale;
reprezentarea slabă a istoriei în planul de învăţământ. Buletinul UNESCO:
îmbunătăţirea manualelor şcolare de istorie şi geografie. Contemporanul:
îmbunătăţirea metodicii ştiinţelor sociale în învăţământul mediu; A Het:
dezvoltarea învăţământului în limbile naţionalităţilor conlocuitoare. Presa
noastră: rolul purtătorului de cuvânt. Ştiinţă şi tehnică: integrarea
învăţământului cu cercetarea şi producţia. Revista economică: îmbunătăţirea
programei şi practicii în învăţământul economic.
Contribuţia părinţilor în grădiniţa
de copii. Surplus, undă puternică a populaţiei şcolare. Învăţământ unic prin
conţinut. Nu se fac schimbări. Interzis teme multe acasă. Lichidarea
repetenţiei. Problema nu se poate rezolva peste noapte, presupune o schimbare
radicală a învăţământului. Cu fiecare copil în parte. Cunoaşterea copilului şi
a caracterului lui. Liceul devine învăţământ general. Absolventul va fi
muncitor calificat.
Signora Statera, Ringraziando per
la sua amabilita, ecco l’antica intervista (p.9). Complimenti al Professore
Lombardi, chi mi a risposto alle lettere, ed a prof. Sabbattini, che l’ho
legetto con passione.
Introducere în prelucrarea automată
a datelor, vol I (Şora). Presa aşteaptă multe de la minister (inclusiv
atestarea). Morbul formalismului în atelierele şcolare. De la filologie la
tarabă (1971). Tejghetari la catedră. Nişte profesori întunecaţi (1970).
Diploma de ţăran (Flacăra, ’73). Nota 5, pâinea elevului. Elevii despre ei
înşişi, 22 grupaje în ’73, 11 în ’74, 3 în ’75. Acces la studii, camera 36.
Centrul Naţional de Chimie (S. Gâdea). Ziua învăţătorului, 30 iunie. Birex,
18.VI.’75. Rolul şcolii în educaţia ateistă a tineretului, generalizarea
experienţei ateiste, contrariul educaţiei ateiste, metodele propagandei
ateiste. Dodii. Amfibologiile intelectului. Patologie infecţioasă. Liceul
Basarab are de 5 ani aprobare pentru revistă şcolară. Nicio revistă şcolară nu
se difuzează decât în şcoala proprie.
L’Humanite, 19.7. 1970: L’art et la maniere
de fabriquer une eclipse (Apollo-Soiuz).
Educarea frăţiei şi unităţii dintre
tinerii de toate naţionalităţile. Cum pot să-i înveţe pe tineri legile muncii
în agricultură oameni care n-au nicio legătură cu profesiunile satului. Elevii,
constructori ai propriilor şcoli.
Marcel Petrişor, H. Matei, Deleanu,
Pârjol. Harta României. Poligrafia Bucureştii Noi. Extaz substanţial. Dinamism
relaţional. T. G. Maiorescu, Gavril, Ivo Muncean. A II-a Conferinţă a
miniştrilor educaţiei din ţările europene membre ale Unesco, Bucureşti, 26 XI –
3 XII ‘ 75. Introducerea masivei specializări a elevilor. Florica Dinulescu,
Radu Prişcu, G. Ciucu. Atragerea în contracte a studenţilor. Şt. Pascu,
Anastasatu, Eugenia Popovici. Integrarea. Renunţarea la probele orale. Paul
Niculescu-Mizil. Inundaţii, învăţământul în acest domeniu. Mulţi exmatriculaţi,
mulţi repetenţi.
Nu docţie, paleologie. Mai rău. N-a
înţeles de ce cântă. A căzut pe mâna unor folclorişti până a pierdut şi simţul
că el e floclor, însuşi, de la Livezile. I-am şi spus, dragă, păzeşt-ţi
ţărănia. Da’ şi-a lăsat mustaţă, umblă cu copilul, într-o şubă lungă. Pe stradă
nu se umblă scenic. Ce să-mi belesc pielea. Vai de mine, să-mi dau capul pe
mâna bărbierilor.
Suntem două şubrezenii care,
susţinute una de alta, facem o validitate.
Am adus de la Paris lemnele astea
ale lui Brâncuşi, căruţa de lemne putrede. Nu mi-au dat voie nici să mă apăr.
Nici Brâncuşi, mort, nu le recunoştea, fiindcă erau văruite, lăcuite, ‘57-’72.
Deldebio. L-a furat pe Brâncuşi cât a vrut. Brâncuşi plătea chirie la
municipiu.
Toate lucrurile astea vin de aici
de la noi, şi Grecia şi Sicilia. Am mâncat şi eu cu Coandă, colonelul, baiatul
generalului, de-a condus compania Bristol, de avioane. M-am cunoscut împreună
cu Paul Popovăţ, şi ăla un propulsorist nemaipomenit. A dus o luptă contra
elicei – că e ăl mai mizer mijloc de propulsare. Nici roata de cauciuc. Vorbea
de explozie. N-a reuşit. I-a murit şi copilul, Mircea. A luat cu cheie vasul
“România” în exploatare. L-au furat chelnerii, focarii, cărbunarii. A vrut să moară
şi s-a sinucis. S-a dus în arierul vasului, unde era elicea – s-a aruncat, şi
ea l-a sfârtecat. În testamentul lui: “Eliceo, m-ai învins, m-ai omorât” (55
ani). Aveam o carieră în Corlate şi el: eu sunt geolog – cum te cheamă? –
Mircea Popovăţ - oi fi băiatul lui Paul
– da. Ăla mi-a fost şeful meu (mobilizat la Paris). Materiale de război
furnizate de Franţa. Şi le doborau nemţii unul după altul. Vasele în convoi. Am
fost şi eu silit să intru, în urma unei greve în 1917. Troţki fusese expulzat
la Marsilia. Nu plecăm, să vie şi unul de pe terenul vacilor cu noi – dacă ne
scufundă submarinul. M-au trimis. M-am dus. Am văzut cel mai mare spectacol din
viaţa mea. Cum un vas iese din port fără să ştie unde se duce. Un comandant
francez, pe jumătate nebun, nu făcea decât să se uite la ceas.
Antiteatru. M. Preda, N. Oancea.
Exped. Paleolog. Sprijin mai puternic. Control mai activ. Completarea planului.
Baremele laboratoarelor. Alice în Ţara Minunilor. Dir. Napoleon Ionescu.
Semnarea angajamentului solemn. Slaba legătură cu terenul. Respectarea
instrucţiunilor Comitetului Central de desfăşurare a învăţământului politic.
Jose Gallastegui. Bokingi Embeyolo. Gib Mihăescu (neapărat). PCR acordă o
atenţie deosebită învăţământului. Ora 12, Elis Buşneag, ultimele retuşuri..
Întâlnire “Scânteia”. Protocol, condiţii de detaşare a personalului didactic
românesc în Republica Zair. Norme, comitetul de părinţi. Să nu se mai schimbe
învăţătorul. Ai bani, avem bani, statul are bani.
“Lăutarii cam băuţi cântau în dodii
spre supărarea ginerelui, şi el puţin afanisit” (Eugen Barbu, Miresele). Măsuri
pentru traducerea în viaţă a indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Tezele
să nu mai fie hazard, barem comunicat elevilor dinainte. Întâlnirea dintre specialiştii
români şi bulgari privind manualele şcolare de istorie – Petăr Petrov, Milen
Semkov, Petear Dakov, C. C. Giurescu, R. Vulpe, C. Velichi, M. Muşsat. “C. A.
Sculptor of Owls”, Cleveland, Ohio, 1975. Il zibaldone. Gianni Rodari:
Grammatica della fantasia. Introduzione all’arte di inventare storie, 1973.
Martin Bongo (Republica Gabon). C. Mateescu. S. Stratilat. Omagiu lui Brâncuşi.
Hepatită epidemică (morbiditatea). A răspândi în rândul poporului român cât mai
multe meserii. “Ţărâna lui ne va fi doar nouă grea până la aducerea ei în ţară,
făcând alături tot una cu sufletul lui adunat în Trilogia Nesfârşitului de el
însuşi sieşi înălţată şi pentru nesfârşita lui amintire dată lumii întregi”
(p.23, V. G. Paleolog).
1975
cu Nuna
29.6.85
Sunt supărată pe tine, toată
noaptea ai mâncat, în capul mesei, cu multă lume, gagici, iar eu n-aveam unde
să stau şi nici nu m-ai băgat în seamă.
Aia că tot aşa şi tu (în visul
meu), mergeam la film, cu noi un puşti, îţi putea fi ginere, nu mă deranja
întâi, apoi nu-mi dădeaţi nicio atenţie, am luat-o înainte, începuse filmul,
v-am aşteptat şi i-am dat destul de încet puştiului un pumn în nas. Ţie-ţi
aruncasem înainte „începi să suferi tinerii”.
Aşa e, te obsedează că te înşel,
iar pe mine că-mi ceri de mâncare.
Să ne împăcăm (chiar sărut). Treci,
traversându-l, pe drumul pe care străbătusei în lung, du-te-vino, şi uită-te,
poate te regăseşti.
Cu aceleaşi scandaluri.
Cu ce cuvinte s-or fi făcând gândurile-n
vis aşa şi-n amintire ori în fantome, poate vorbesc şi ele.
Oricum, eu nu-ţi mai adresez
cuvântul.
Asta mi-ai spus-o demult.
Îţi dau voie să zici tot ce n-am
zis.
Asta ar lipsi, să spun ceva, orice.
Numai eu îţi pot face favoarea asta.
Confidenţa roşie, context spontan,
taie-mi capul.
Era jurnal.
Tema?
Aceeaşi.
Ce trebuia să te înfurii şi-n
realitate? Destul că mâncai singur în visul meu şi-mi băteai gagicii în visul
tău.
8.7.85
O refuzasem pe Nana să mergem la
film, pentru a nu ieşi din atmosferă – Brâncuşi, India, când, spărgător de
asceză, s-a anunţat pustnicul Ştefăniţă, fost bibliotecar la Academie. De-atâta
Milarepa, cu el ce-aş avea de împărtăşit.
În tinereţe, ancestralităţile ne
umpleau fiinţa şi ne puneau în mişcare, de-aia eram poeţi şi necunoscuţi.
Ascetul vine pentru India şi poate bine face. S-a murit destul şi prin Vrancea
între timp. Ce soartă şi-n ortodoxia asta reprimată. Presiuni de memorie,
medium neantului, fiori alcătuirii. Probabil notez în timp ce discutăm. Filmul
mi-era noroc.
Îi fusese jefuită casa de pe
Roşchila de cărţi şi de trei perechi de ochelari (poate citi şi aşa). Încă din
staţie, povesteşte vizita primită în 9 mai 1973 (eram în Italia), de la
Bucureşti, trei persoane în civil – când o să începeţi să vă ajutaţi patria? -
care patrie, dumneavoastră aveţi patrie? Oameni mari, ce trebuia să vă pierdeţi
timpul până aici, când putea rezolva problema un flăcău de la Focşani, fără să
ştie nimeni?
Biserica, de 64 de ani, se surpase
în '40 şi în '77, la cutremure. O refăcuseră pe trei sferturi de milion, popa-i
încasase fără chitanţă şi pierdea zeci de mii, din când în când, la barbut. Nu
coia casă parohială, că stătea la oraş. A făcut una, până la urmă, peste
morminte, profanâdu-le. Sătenii au vrut s-o ia, lemn cu lem, el i-a potolit
(deşi-l blestemaseră în biserică). Vrea să ridice altă casă, iar asta să rămână pentru rituri, sfeştanii,
muzeu. Morţii cu oasele profanate ar putea suferi. Trecerea noastră prin viaţă
este întru revitalizarea spiritului universal, ca să-i spună vulgar, care prin
fiecare din noi poate să urce ori să scadă. Odată pictată biserica, Ştefăniţă
descoperise chipul preotului scamator în acela al Sfântului Tiron (cred că-şi
dorise şi el frescă).
Să duc din partea lui o frunză
galbenă (a venit toamna). Nana: o s-o păstrez. Unde s-a dus Dumnezeu să plângă.
Revăd jurnalul din Dharamshala şi notiţele de la cursul de filosofie budhistă
tibetană. Le voi lăsa deoparte.
Mama Sibiu
Opreşte-mă, mamă, la vamă, Sibiu cu
paznic Tolstoi, pe strada Jean Racine, maestre ale depresiei în grup, călimări
sparte. Ne-om fi stins. Ghinturi. Galbenul cornilor. Prologul, replicile,
pastişele. Noroc de soare, mobile de oase, ologul ridicat din cerşit. Camera
lui Kadrey tapetată cu piele de om. A doua şchioapă înre bisericile din
Surdeşti şi Plopiş. Sari înaintea paznicului, aschimodia conţilor.
Tocmai că am sărit pe Jean Racine.
Dusă la Sibiu să vândă rachiu lui Nicu Steinhardt. Daună mama, paznicul, să
refacem târgul. Mama e Elisaveta, paznicul controlorul, socrul Tavi Ghibu.
Panta prăvale uscăturile. Kairos, paznicul maicilor. Doarme tineretul în case
de munte. Îşi pierduse vocea, mă chemase să-i citesc. Vă dau şi d-stră ziarul
Tolstoi.
Vedeam oraşul ca pe război.
Paznicul scormoneşte cu ochii un kairos de când nu voi mai fi. Toţi ne ocupăm
cu acelaşi lucru. Paznicul cur în cur cu Tolstoi. Cinci fabrici am pus în
funcţie. Vorbim de frumuseţea patrimoniului. Ţi-o fi părut o scrisoare fără
amintirilr tale. Tocmai nu-ţi răspundeam şi te transcriu peste cartuşiera
controlorului. Nu eşti drumul spre Bergen. De când nu mai invidiasem copacii.
Paznicul în centrul ţăranilor. Cunoscându-i, îi manipulează cu oraşul.
Mama Tălmaciu, fabrica de aţă,
prinţesa Sturza.
somnul
paznicului Tolstoi
în Sibiu o
noapte de apoi
pe pojghiţa
haitei de copoi
muierea muie
cataroi
Măiastra indoriană. Rumeguşul
bronzului, rombului. Antihi o ştie pe Dana de Sighişoara. În Sibiel respiri
româneşte. În Birmingham lecţie de uitare. Calea Dumbrăvii pe zi cu soare de
primăvară, pe Rîul Caselor. Pe strada protopop Emil Cioran, o zgaibă de
statuie. La vreo sută de metri de Goga.
Aia de-a mamei şi somnului ne aduce
malaria din altă viaţă. Nu mai tot face atâta praf, manea în Răşinari, Manoa.
Ori o fi premergând suferinţa frumuseţii, ori frumuseţea e doar în salbă.
Chirpiciul să ni-l lăsăm dărâmat, de nu ne vrem în fereastră la Shakespeare.
Naştere, adeverinţă de moarte.
Drumul archebuzerilor &
pânzarilor. Veniţi, bătrâni, din muzeele voastre în Thalia. Patrimoniu
invizibil. Oameni închişi în meserie de arte, ca să nu zic din garda veche.
Încotro atâţia specialişti. Cărarea de a fi îmbătrânit. Directorii să fie
sănătoşi. Facem politică culturală, dar să fim atenţi. Siuranţa naţională.
Fortificaţii părăsite. Cetăţi dacice.
Pe Tipografilor cu Schiller. Doctor
să moară sub 50 de ani. Paznicul se făcu interdictorul persoanei trimise. Că
Măiastra. Şi el pomeni de două ori Brâncuşi. Monopolul lemnului cultural,
nomenclatura muzeelor româneşti, media de vârstă afină cu mine şi cine mai
vine, bărbi, chelii, foste tinereţi, oglinzi presate, gânditorisme, soarele
Sibiului peste fumători.
Aveam nevoie
de un pumn virtual în imaterialitatea propriului patrimoniu. Măiastra lui
Brâncuşi îl speriase, crezuse că aş fi delirat concertul camerei de gazare.
Spirit de convalescenţă. Puse filtre de Sibiu. Noi, în Răşinari. Am petrece, vă
salut domnu’, felicitări, nu ştiu dacă vă cunoaşteţi cu domnu’, aş fi zis ce-aş
fi zis, notiţe, după paznic strategic, lemne securiste pe o strângere de şurub,
are ce-şi cotcodăci la neconcurenţă, a-i reproşa, mi-ar păli dumbrava,
pecetluire rămăşiţei adventiste.
Prima zi, a doua noapte, paznic întinerit,
la costum şi cravată, mama, muzeimea, eu, că nici eu, nici el, nici ei, cum îţi
alegi interzicrea, ca în viaţa de toate vieţile. Scrisul fără tortură, ce-ar
zice Pasi de nevorbire, şi ce-ai pierdut, ce-ţi păsa, ce te făcea o gargară,
cum şparleai îi şi deranjai, ori nu, le plăceai şi ieşeai prost, ori
plăcându-te îi diversionai, ăsta ce caută să ne desrostuiască. Rostească-se în
romanul crap cu trout Kalamazoo tema
tabu-urilor sub cenzură proteică, vorba Tatianei, dacă era Eliade.
Rar şi-ar fi
pus problema persoanei tocmai neapartenenţa ce-aţi fi căftănit caft. Nici nu mă
mai benoclează tot spatele. Câţiva pe stânga, dată, poate supărat de ce,
neştiind voi, îmi făceam de câteva metafore cât mă temusem a fi violat de
patrimonistă. Când nu-ţi niţeleşti masca, măscar, uşor macho, ia-o piticăneşte,
o ţară îşi are specialiştii bătrâni. La ce n-ar accepta valuri de şefi
judecându-i cu dispreţ din Sibiu. Casele lui Goga şi Cioran, nevizitabile, că
locuite, Muzeul Bruckental în renovare. Cum ne-or fi îndulcind patrimoniile.
Aproape că vă miraţi de Răşinari.
Cât de câştigat în ochii paznicului, la schimb, nici Bucur din Sibiu, ori că
vine la premii, autorefuz în Thalia. Cum să te mai distrzi decât pe decadenţă
printre hăitaşi, lumi închise, deschise, pumni pasionali, şcoala din 1616,
paznic cu bască, un milion de oameni, un milion de copaci. Sunt mândru de
paznic, personajul limpezit negativ. Carmello vede mai mult râs în Sibiu decât
în Bucureşti, mai de cuvânt. Are şi sânge croat, nu-i pare cunoscută Sonia
Gandhi. Crede che Lei conduce l’Universita? oppure la casa di cultura
societica?
Se va strânge, ne va strânge, eram
închişi, suntem deschişi. Încotro nu e invazie e muncă. Ai nevastă româncă, fata
ţi-e de câte luni? Acum învaţă să vorbească. Aş învăţa şi eu de la nepoată.
Ăsta fumează ca bivolu’. Să nu-mi spui că nu se cunosc muzeografii. Asta ne-o
fi soarta unora, să ne enervăm preopinentul, când nici nevoie unul de altul
n-am avea, alta decât să ne coalizăm contra noastră. Anti-Sibiu în Sibiu.
Anti-mine. Momenti magici della vechezza. Bravo, Carmello, mulţi italieni
români. Maschi cantanti imperiali. Orice rateu spre o scriere bună.
Euforia ar consuma
creativibilitatea. Cred că şi dădusem mâna cu nasu’ babii. Impulsul morţilor
opozitivi. Ca şi paznicul biată mamă.
Somn şi piază, nici în dodii, nici în India, ba în Sibiu, cu pază călare,
poate-mi făceam prieteni printre voi. Şi nu de râs împotriva aparenţelor vom
asculta poliţişti de patrimoniu, plictisul cititorului. Nu ştiu, eu n-am văzut
pe nimeni, astăzi mai dispar oameni, nu se mai scoală dimineaţa pe scenă, arunc
faţa de masă, câş la ambele colţuri ale gurii, aici s-ar petrece, Caramello
plecat la treabă, Tom în regie.
Ţuica soldaţilor, napoleonilor, sibienilor,
patrimonienilor, din femeile muzeelor, colecţiilor, ce limbaj de praf. Nu
strică o macabritate, cobe, Cobain, fetelor, ce alţi suicizi, învăţul ţării din
muzee, închidere în sinele istoric. Ecranul avansa, ţâşti băşti la suprafaţă,
în viaţa noastră întâlnirea voastră. Pe rândul meu, care mai vii. Ăştia nu mai
aprind lumini de scris. La praf cu ochii, cuantă nemecanică. Vă întârzie vreun
blitz.
Registrul arheologilor avansa geodezie de
cadastru militar, ortofotoplan. Hermanstadt, Mărginime, Dealul
Frumos/Schonberg, dolorism, întunericul rugăciunii, ziduri candelabre, altar de
scris. Trei trandafiri psd în faţa şcolii bisericii evanghelice. Patrimoniul ne
aduce de unde am fost plecaţi. Vopsitorilor, Plopilor, Faunului, Turnului,
ochioase case. Vom ajunge până mâine şi acasă.
Nemţi la 1200, cu voi, cu noi. Mă
vezi scriind bastioane de pe Cibin. Centru de refugiu. Ce studiezi mata, îmi
făcui trei fişe, minutele Indore – Târgu-Jiu, cu/fără Brâncuşi. Premii şi
reparaţii. Venirăţi din partea cealaltă, premianţii, concertanţii, ziua pe
ducă, stai mai la margine, să te duci să iei premiul, domnişoară a culturii, vă
pierdurăţi clienţii. Domnu’ Anca, după asta vă dau cuvântu’. Decebalus vincit?
Ţineţi-vă, ne ţinem. Gata Sibiul, povestirea paznicului Tolstoi, mort şi
înviat, mama iehovistă după semenişte şi conversanţă.
În casa
albastră, alb-astra. Dumbrava alb-astra. Ministrul seamănă cu paznicul.
Scormonind ancestralitatea, nu s-ar da pe spiritualitate. De ce intră kairos în
casa morţii Antifus, Antihi? Ceas albit în floare. Rinichi. Aer închis. Ne
drămuim sub Fuji, prin Sibiu. După ce plecară vânătorii, am delegat şi dintre
noi să ne termine, ne-am mai decimat şi înşine, vânaţi peste rând. Taie-mă cum
te tăiai, albă floare de ferăstrău. Ludoteca nu e gata, face paznicul Napoleon,
inversă vânătoare. Cad stinghii, împăiaţi restauratori..
Ieşise să
fumeze ca din insulă elenă. Gârâitul, ziceam, al porumbeilor, un jazz fost sas,
acum paz-pas. Ţestos Ahile, serene arene. Origen la mijloc. Genele soarelui de
Sibiu.. Paznicii în linie la temelia vânătorii mascate. Fetelor, vă săturaţi,
soarelui ne adunaţi. Vorbeau germană. Aş măsura săseasca prepotenţă în
fotomontaje. Lentoarea contemplării de paznic apropriindu-şi încă două minute.
Biserici, forturi, plezne, aripile în empatie zburătăcită. Boltă de clopotire
în miezuire.
Franz
Neuhauser Sibiu 1898 căruţaşi călăreţi cupluri grupuri fracuri trene pene
pălării secure bastoane vite oi trăsuri vreun cerşetor cai liberi raţe copii în
grădină râul peste pod oraşul biserici şi palate. Heute ist Hermanstadt.
Aţel/Hetzeldorf 1148, Movile, Voila. Năvălire mongolă 1241. Orga imperială.
Resaşizare. Asociaţia Carpatină din Transilvania, Păltiniş, 1894. Românii să
piară dracului dansând. Turnul Poarta Sării demolat în 1885. Ursuline.
Dominicani. Casă cu pinion în trepte. În Bucureşti, mulţi bani şi mulţi nebuni.
De unde-mi
scad zilele de Sibiu, nonsaşi, acolo primarul de dame, l-ar alege şi
preşedinte, soro. Omenirea aşteaptă binecuvântare şi primeşte blestem, mi-ar fi
spus mie mama asta venită în Piaţa Mare din Sibiu, via Tălmaciu, adevărul
despre viaţa veşnică într-o Lume Nouă fără sfârşit şi mi-a arătat un râu cu apa
vieţii limpede cum e cristalul. Soţul meu a murit, ştiu, mamă, tu murisei
înainte. Veta la Iehova. Umor franţuzesc în săsime. Vorbind frumos despre
morţi, drumul ne-o cunoaşte, noi agnostici, discuţii despre accelerat, îmi ard
fălcile, mamă iehovistă, mă interesează mama, ea mi-e Sibiul şi Iehova, zăpada
uite-o, nici ei nu-i păsa de saşi, pe mine mă adusese pe la Tălmaciu, care eşti
mamă din munţii ăştia, a, că erau dinaintea ta.
Unul în faţă
şi o iluzie engleză. De dimineaţă, Ulise între coloanele infernului. Te-aş
vedea, dacă te-aş cunoaşte, în vis, ştiu, oricine te-ai arăta. Mama se poate
sinucide, fato, alb ori Olt turbulenţă, ce să vă mai întreb, excelenţă. Cum
m-aţi urmări ca mama munţilor, ea de-a Orăştiei ca Dominic al Soranei. Calul
tău paşte primăvara Paşte. Lectură sibianismului tolstoian, de cobori-avatar
munţii mai repede cu mama şi paznicul, ne mai putem pierde. Omul se ridică pe
vârfuri degeaba. Ne compătimim mama călătoare, după muncă şi câte-o scrisoare.
Ce viitor
are ortodoxia în Sibiu? Trecut evanghelic, catolic. Nu-mi auzeam înţelese
sunetele, respirate aerele pe altar, conubiam neînţelegerea cu abstracta
amorului damnaţie. Requiem, Mozart, Hărăşteanu, a te apăra şi de Dumnezeu
ştiindu-te înconjurat zid. De pace cu psalmi interiorizaţi şi preoţime. Pe urmă
coama, tropic de lumit, animalele ni se întrupează în piaţa mare mărginime
urmându-mă. Paznicul din Sibiu n-a jignit-o pe mama, i-a fost client la ţuică.
Paznicul Tolstoi rachiu buduroi calul la căruţă Ilaşcu nu Druţă. Ca i ros, kairos. Mama iehovista cu
sovietista. Petale pe hududoi să vă faceţi trei din doi moara pe mălai de botez
alai cântaseră laseră milimetri de nisetri la galop interlop haos în Taos
pendinte pe dinte floare închisoare Marie reverie ochi mari indorari.
Ce-om
rearanja din caiete, din edite, bisericile cât le-am contemplat, ne pare
umanitate dumnezeirea, abia de ne-am despărţie vecie, de-am şi întortocheat
claritatea nimicniciei să ieşim la liman, lemn ud, grămadă de prăbuşite
monumente, morţi pe povârnişuri. Oi fi ratat Sibiul, nu paznicul, m-am gândit
la mama fără nebună. Conrad Haas Sibiu 1555 lanseză racheta spaţială cu trei
etaje pulberile lui Ioan Românul din Alba Iulia radioactivitatea Mărăcineanu depolarizarea
luminii Herman Oberth Werner von Braun tratamentul cu lumină Petrică Ionescu
regizor de operă după Zefirelli Sibiu la purtare
2007.
http://georgeanca.blogspot.com.au/2017/01/elegie-erasmus.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu