Munca diavolului:
pe mirean, să-l facă
monah, pe monah, să-l facă mirean
Există și
această luptă: când ești în lume, spui: „Vai, dacă aș fi în mănăstire, 15
acatiste aș citi pe zi. Aș ține post negru trei zile”. Când ești în mănăstire,
așa te tulbură diavolul, de zici: „Vai, mai bine mă căsătoream, aveam și eu
soție, copii, mergeam la mare...”. Diavolul încearcă să creeze o stare de
nemulțumire în interior, de frustare. Pe mirean, să-l facă călugăr, pe călugăr,
să se gândească la starea de mirean.
Și într-o
mănăstire mare, dacă ești, ajungi de-ți spui câteodată: „M-am săturat, numai eu
aprind candelele... am această ascultare de doi ani”. Sau „numai eu la
biserică, numai eu la bucătărie, numai eu la vaci?”. Când ești într-o mănăstire
mică, iarăși: „M-am săturat. Dar eu și pe aceea, și pe aceea? Mă duc la Petru
Vodă, mă duc la Sihăstria...”. Diavolul are această grijă: să-ți creeze o stare
de nemulțumire, de răzvrătire sau de cârteală.
Căderea este
lucrarea celui rău și face parte și din viața de mănăstire, și din viața de
familie. Puțini bărbați sunt mulțumiți de soțiile lor. Puține femei sunt
mulțumite de soții lor. Puțini copii sunt mulțumiți de părinții lor. Puțini
părinți, de copiii lor. Așa-i și în mănăstire: puțini care să se mulțumească cu
ceea ce este. Și mai există și o aruncare a vinei. E ca un zar.
Sursa: Alexandru Stanciulescu Barda
Minune la Mănăstirea
Dochiariu din Muntele Athos:
Un tânăr de optsprezece ani, mut din
naștere, începe să vorbească în fața Icoanei Maicii Domnului „Grabnic
Ascultătoare” (Gorgoepikoos)
Minune la
Mănăstirea Dochiariu din Muntele Athos: Un tânăr de optsprezece ani, mut din
naștere, începe să vorbească în fața Icoanei Maicii Domnului „Grabnic
Ascultătoare” (Gorgoepikoos)
O minune
care a avut loc la începutul lunii decembrie la Mănăstirea Dochiariu din
Muntele Athos a fost relatată de un călugăr care a fost martor la acest
eveniment. Această întâmplare minunată a fost povestită, de asemenea, și în
timpul unui eveniment public la o biserică din Tesalonic.
„În lăcașul
Maicii Domnului, la Mănăstirea Dochiariu din Sfântul Munte Athos, unde starețul
mănăstirii, Cuviosul Grigorie, împreună cu obștea cântă zilnic psalmi, fac
slujbe de pocăință și se roagă pentru sănătatea și odihna a sute de oameni,
unul dintre frații noștri în Hristos s-a rugat în paraclisul ce adăpostește
Icoana și a primit har din belșug de la „Grabnic ascultătoarea”, Icoana Maicii
Domnului care de bună voie își revarsă grabnic mila ei asupra tuturor celor ce
o invocă cu venerație și credință”, precizează site-ul grecesc
vimaorthodoxias.gr.
Potrivit
unui martor ocular, un tânăr în vârstă de optsprezece ani din orașul Strumica
[Macedonia], care suferea grav de bâlbâială, a vizitat Mănăstirea Dochiariu
pentru a se închina Icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului „Grabnic
ascultătoare”. Când tânărul, care nu mai vorbise înainte și care scoatea doar
sunete neinteligibile, a intrat în mănăstire și a stat lângă „Grabnic
ascultătoarea”, icoana făcătoare de minuni, el a început brusc să plângă și să
strige în limba sa maternă: „Maică Maria, dă-mi sănătate!”.
Toți aceia
care erau cu el și cunoșteau viața tânărului au rămas uimiți. După rugăciunea
pe care un călugăr din Dochiariu a citit-o netulburat, tânărul macedonean s-a
adresat tuturor celor prezenți care s-au rugat împreună cu el și a spus: „Vă
mulțumesc tuturor, acum mă simt foarte bine.”
Acesta este
încă un alt exemplu al puterii miraculoase a Preacuratei Fecioare, care, prin
icoana ei „Grabnic Ascultătoare” își revarsă harul ei peste mulți credincioși
în fiecare zi, în Grecia, dar și în străinătate. Credincioșii se roagă și
cheamă ajutorul ei, strigând: „Bucura-te, care ești grabnic ascultătoare,
îndeplinind spre folos cererile noastre!”
Sursa sfantulmunteathos.wordpress.com
Ce sărbătorim de Crăciun?
Astăzi, după
două mii de ani, noi ortodocșii credem că de Crăciun, sărbătorim Nașterea
Domnului nostru Iisus Hristos, întrupat din Fecioara Maria și care s-a făcut
Om. Nașterea Domnului nu o putem confunda în nici un fel, sub nici o formă.
Unele persoane care nu gustă din viața duhovnicească creează răspunsuri
mitologice, cum ar fi că de Crăciun noi sărbătorim pe moș crăciun, care s-a
născut undeva în Europa sau S.U.A. și este cunoscut sub numele saint Nicholas,
father Christmas sau în special drept santa Claus
(http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus)!
Ca exemplu, potrivit cercetătorilor de la
«Centrul Național de Cercetare Științifică» din Franța, cel mai vechi strămoș
al lui «moș crăciun» francez, Pere Noel, face parte din mitologia păgână, fiind
indentificat cu Gkarkan, fiul lui Bel, zeul celților! În folclorul păgân,
Gkarkan era un uriaș dolofan, cu burtă mare și plin de bunătate, care împărțea
cadouri copiilor, în timpul solstițiului de iarnă, transportându-le într-un coș
imens!
O altă
cercetare a fost a lui Clement Moore care s-a ocupat cu o pasiune obsesivă de
miturile și legendele Crăciunului, de la care a împrumutat multe cum ar fi
ideea hornului (prin care intră, potrivit tradiției populare, și spiridușii în
case!), spiritele care cândva îl însoțeau pe moș crăciun, piticii care îl
ajutau la fabricarea cadourilor (toate ființe demonice!), sania zburătoare
trasă de opt cerbi zburători etc!
Noi nu
confundăm sărbătoarea Crăciunului cu
miturile și legendele moșilor de crăciun, care sunt de origine păgână, ba mai
mult ortodocșii prin Sfânta Tradiție a Sfinților Părinți, prăznuiesc până
astăzi întruparea lui Dumnezeu ca cel mai mare dar spre mântuirea noastră. Un
text al Utreniei Nașterii spune: ”O minune! […] Hristos Se Naște Slăviți-L!
Hristos din ceruri, întâmpinați-L! Hristos pe pământ, înălțați-vă! Cântați
Domnului tot pământul, și cu veselie lăudați-L popoare, că S-a preaslăvit”.
Semnificația
Crăciunului Ortodox este aceea că Iisus Hristos Dumnezeu-Omul a împlinit scopul
creării omului prin apariția Sa în istorie, adică prin Întruparea și Nașterea
Sa. Unirea omului cu Dumnezeu. Scopul Întrupării este îndumnezeirea omului. În
stihira la Nașterea Domnului scrie «Dumnezeu Se face Om, ca să-l facă pe Adam
dumnezeu». Sfântul Atanasie cel Mare spune: «Acesta S-a întrupat, pentru ca noi
să ne îndumnezeim».» Mai mult Sfântul Ioan Gură de Aur zice: «Dumnezeu S-a
făcut Om, pentru ca omul să poată deveni dumnezeu. Prin îndumnezeire, firea
omului se transfigurează «după har». Omul se face «după har», ceea ce Dumnezeul
Treimic este «după fire» (necreat, fără început, nemuritor). Prin urmare,
Crăciunul este direct legat de Răstignire și Înviere, dar și de Înălțare și
Pogorârea Duhului Sfânt. Hristos-Dumnezeu-Omul trasează drumul pe care este
chemat să meargă orice om mântuit, unit cu El. Buna-Vestire și Crăciunul conduc
spre Pogorârea Duhului Sfânt, când firea umană este îndumnezeită în Hristos,
adică în Trupul lui Hristos. Dacă Crăciunul este Nașterea lui Dumnezeu ca Om,
Pogorârea Duhului Sfânt este desăvârșirea omului ca dumnezeu după har. Prin
botez noi participăm la Întruparea, Moartea și Învierea lui Hristos, trăim și
noi «Crăciunul nostru», reînnoirea noastră. Un alt irmos de la Slujba Utreniei
spune așa: „[…] Hristos Dumnezeu, tăinuindu-Se de puterile cele ce sunt pe
pământ și întrupându-Se ne-a înnoit pe noi; că S-a preaslăvit!”.
Deci din
semnificația sau înțelesul Crăciunului reiese clar că noi NU sărbătorim pe moș
crăciun care ne aduce daruri, ci pe Hristos, care ne aduce mântuirea ca Dar
veșnic.
Așadar
săniile zburătoare, cerbii, spiritele și piticii, care fabrică cadouri,
hornurile, vestimentația roșie, barba albă, școlile de magie și descântecele de
la cursurile lui Harry Potter sunt nesemnificative și fără valoare mântuitoare
în raport cu sărbătoarea pe care o trăim din plin în Biserica Ortodoxă. La
Nașterea lui Hristos a participat și zidirea, care a primit har de la Cuvântul,
Fiul Lui Dumnezeu întrupat. Prin cuvântul ”zidire” noi NU înțelegem pe moș
crăciun în sanie cu zurgălăi, urmat de spiriduși și vrăjitori care sunt o
imaginație, o ficțiune, ci înțelegem real animalele, peștera, ieslea, munții,
cerul etc. Icoana Nașterii Domnului arată întreaga creație care primește har de
la Hristos. Iar în centrul icoanei se află Hristos, și nu santa Claus, Hristos
care este izvorul harului necreat sau al energiei necreate şi din care se
revarsă energia sfinţitoare necreată şi îndumnezeitoare a lui Dumnezeu. La Naşterea lui Hristos, întreaga zidire a
înălţat imnuri Dumnezeului şi Creatorului său. Astfel s-a dovedit faptul că
Iisus Hristos este Creatorul a toate câte sunt şi că zidirea este creaţia Lui,
pentru că El este Dumnezeu (și nu moș crăciun!).
În
concluzie, Mitropolitul Augustin al Florinei zice: ”Crăciunul pe care Dumnezeu
ne-a învrednicit să-l sărbătorim este începutul și maica tuturor sărbătorilor”.
Dacă Hristos nu S-ar fi născut, n-am fi avut alte sărbători.
Și astăzi
după două mii de ani prăznuirea continuă; se bucură îngerii, Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu, dreptul Iosif, păstorii, magii, cerul, steaua, munții,
izvoarele și întreaga creație împreună cu noi cei de azi, care cu toții ne
bucurăm de Întruparea și Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos în vecii
vecilor. Amin.
Tuturor
românilor le doresc tot binele din lume!
Să fim buni,
să fim cuminți, să fim smeriți și evlavioși.
Să avem
nașteri de prunci mulți și sfinți, și părinții lor să se sfințească și noi toți
să ne sfințim. Să fim sfinți, pentru a putea intra în Împărăția lui Dumnezu.
La mulți și
sfinți ani aici pe pământ!
Sărbători
fericite!
Doamne
ajută!
de Pr. Daniel Terpea
Sursa: Graiul Ortodox
Pr. ASB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu