Devenirea
imbecililor și firescul de a fi al vieții
Dr.
Nicolae Balaşa
02
Martie 2022
Diversiunea, de la micile găinării, până
la marile manipulări, formă abjectă a minciunii manifeste, provoacă durere,
chin și chiar vărsări de sânge. În cele din urmă, efectul de bumerang te șterge
de pe fața pământului și pe tine, găinarul sau criminalul, îmbibat cu venin și
ură, ce minți cu zâmbetul pe buze. Întrebarea e de ce, totuși, mințim cu patos,
pierzându-ne, la propriu timpul și vremurile, mai ales în condițiile în care,
moartea ne scoate, oricum, din lume? Simplu spus, în primul rând, din micimea ta,
uneori genetică, purtată din neam în neam, până la arderea ultimă. În al doilea
rând, din menirea ta satanică, rău pus în mișcarea ce își dorește, din ce în ce
mai mult, să distrugă, dacă se poate, tot.
Omul, acest amestec dual, de bine și rău,
veșnic tinde să devină, ne spune Lucian Blaga. În cazul unui echilibru interior
și exterior lui, devenirea ar trebui să fie, desigur, echilibrată. Te lupți,
bine și rău, acolo, în interiorul tău, și te stingi spre urdiniși, pentru a
ieși întru exterior, lumină-echilibru, al unui ansamblu ce pâlpâie într-o
ardere continuă. O astfel de stare, am putea-o numi, aici, pe pământ, firescul
firii de a fi al vieții, firesc, oricum angrenat în entropicul univerului. În
lume însă, este aruncat și omul extremă, fie sub forma răului ce tinde spre mai
rău, spre satanizare, fie binele, întruchipat în oamenii-sfinți, echilibrul
omenirii. Prima extremă a generat în vremuri, marile vărsări de sânge. Din
bălți de sânge au apărut imperiile, cu sânge s-au hrănit și în mări de sânge au
dispărut sau vor dispărea. Din nefericire, istoriile, cele naționale, în
special, pline de naționalisme, vorbe spurcate, au inversat valorile.
Întruchiparea răului absolut, a imbecilului în substanța sa și a faptelor sale,
i-a fost prezentată muritorului de rând, omul așezat în firescul ființării, ca
bine absolut.
Nu cred că există generație pe fața
pământului care să nu fi văzut sub ochii
săi sau să nu fi auzit, pe băncile școlii, despre așa ceva. Lipsa culturii, a
educației, pliată pe valorile reale, evident, valorificate critic, a făcut și
face ca locul marilor romane, ascultate la gura sobei, în locul muzicii din
marile concerte, să auzim, înfricoșați, bubuitul bombelor. De vină? Omul
imbecil în permanenta sa devenire! Omul imbecil cu minciuna, oricând, pe buze,
sforar al contextului în care își vrea porția, tinzând, în mod fals, să devină.
Omul a cărui singură substanță, scoasă pe tarabă, la vedere, ține doar de
trâmbițarea relațiilor sale sus puse, în jegoasa manipulare. Pe scurt, omul
imbecil devenit, a cărui cultură, zero, educație, ioc sau cel mult, cât ai
chiorî un șoarece, și aia falsă, experiență de viață, strânsă din te miri ce
găinării sau hoții penale.
Dacă am structura cele spuse mai sus,
personal aș spune că diferența dintre noi ține de suflet și de rânduială. De aici, și de modalitatea în care pleci de pe fața pământului. Una e să-ți joci
rolul vieții, aici, integrat lumii, în
zona firescului uman, și alta e să-ți dea viața însăși un picior în dos și să
te azvârle în ghena universului, ca pe ultimul golan sau ca pe ultima putoare!
Asta e!
...Și dacă tot am pomenit de moarte, doar
vă reamintesc ideea conform căreia, de la „căderea” noastră în lume, fie că pui
sau nu, cu ea, de o gâlceavă, nesimțită cum e, moartea se desfată, tolănită în
subconștient, cu oricare greașeală făcută de către noi, vieții. Prin urmare,
dacă de moarte nu putem scăpa, care este ideea de ființare a noastră, în lume?
Întrebarea, evident, face, apriori, distincția între sens (creionat, pentru
fiecare, de-a lungul acelui drum cu hățișuri, numit viață), și scop (desigur,
scop în sine, cu greutate, dată de consitența rolului interpretat pe scena
vieții). Personal, consider că nimeni „nu a căzut”, aici, pe fața pământului,
de-aiurea, doar pentru a-și urmări umbra într-o permanentă creștere și
descreștere din răsăritul până în apusul soarelui, chiar dacă el, omul, rămâne
înțepenit în propria-i gândire. Liiceanu spune despre o astfel de „înțepenire”
că ar fi echivalentă „prostiei”, la care
adaug eu, fără rezerve, echivalentă prostiei, ridicată la un rang mare.
Sunt multe de zis, însă de reținut e doar
faptul că prostul nu acceptă a fi, în lume, unul mai deștept decât el. În
plus, demnă de luat în seamă este și
ideea conform căreia, prostia nu ar durea și, din ea, nu s-ar muri. Cert e că
nici eu nu am văzut, deocamdată, astfel de specimene îmbălsămate, chiar dacă,
în viață, te miri când și în ce loc, ele roiesc în juru-mi.
Revenind la prezența noastră în această
lume, dacă acceptăm creaționismul, menirea omului ar fi fost una și aceeași cu
a creatorului, după chipul și asemănarea căruia am fost făcuți. Asta, evident,
dacă ne-am fi acceptat zidirea și am fi respectat canoanele ei. Faptul că, din neascultare, ne-am ratat „proiectul”, am dat, după cum am mai
spus, nemurirea, pe chin, venin și „moarte negreșită”.
Cei ce stăruie în lanțul ideilor
evoluționiste, lanț, din punctul meu de vedere, cu mult prea multe verigi
lipsă, își plaseză, speculativ, menirea, la nivelul ideii de conservare a
speciei, idee materializată de către Sigmund Freud, nu în dragoste, nu în
iubire de substanță divină, ci în sex și iar sex. Argumentele ar fi făcut
carieră dacă ar fi avut conținut și nu doar un fel de goliciune frumos
împachetată.
Cum nici creaționiștii și nici
evoluționiștii nu au găsit un răspuns care să stea în picioare, motivul
frământărilor în a ști, stăruie din primordii, chiar dacă odată, mai de mult,
în vremurile la care face trimitere Vechiul Testament, ni s-a spus că noi, ca
oameni, putem „cunoaște în parte și am putea propovădui tot în parte”, până în
vremurile Mântuitorului, a cărui infinită generozitate s-a auzit din Galileea,
în toată lumea, de atunci și până în zilele noastre: „Fiți, dară voi
desăvârșiți precum Dumnezeu Tatăl nostru din ceruri!” Ce să zic? Nu avem de
unde certitudini, dar, după câte vedem sub ochii noștri, să zicem că o fi fost!
Probabil, omul „curățit” o fi fost desăvârșit până în „ziua/clipa următoare”,
clipă în care iarăși a păcătuit, în clipa în care, din nou, a apărut răul ca
extremă și a fost prezentat omenirii ca bine absolut. Din acel moment,
„cunoașterea a acoperit din nou adevărata cunoaștere” - Karl Popper.
Infatuații, și de ieri, și de astăzi, în
perversitatea și nesimțirea lor, nici că vor să audă despre așa ceva. Oriunde,
acasă, pe stradă, la serviciu, imbecilii sunt buricul universului, „ei sunt cei
ce sunt”! - parafrazare a divinității, în discuția cu Moise, - „Predica de pe
Munte”, scuzabilă doar celor în situații patologice grave. Și patologie la tot
pasul! Doar geniile, totuși, mari
oameni, în rândul lumii, își acceptă limitele și își pleacă fruntea în fața
Conștiinței universale, în fața Marelui Echilibru. Imbecilii, smintiți,
știutori a tot, cu relații la vedere, pe tarabă, ba la guvern, ba la parlament,
ba spre locuri care au făcut poteci, oricând gata în a fi slugă, nu! Imbecilii,
incapabili de sinteză, doar interzic și anulează. Astăzi, idei, mâine, orice,
chiar și vieți. În fața lor, a imbecililor deveniți și a proștilor sau oriunde
în altă parte a lor, nu stați! Pericol mare! Uitați-vă în jurul vostru și o
să-mi dați dreptate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu