O
călătorie într-un autobuz întârziat
(Adrian
Botez și
diamantele negre)
Volumul
de versuri Autobuzul întârziat*,
publicat de prof. dr. Adrian Botez, la Editura Rafet, în anul 2019 - este unul
trist, unul care exprimă revolta poetului, în fața limitelor umane. Dedicat poeziei,
autorul se bazează pe forțele
spirituale, care pot modifica perspectiva. Cărturar serios, preferând valorile
solide ale creștinismului,
atrăgând o serie de mituri și
legende precreștine sau
postcreștine, el face o analiză a capacității omului de a suferi propriile neputințe. Bolile fizice sunt oglindirea bolilor
spirituale ale epocii. Lumea este în cădere și atrage, după sine, individul - care
speră să poată birui în această societate complicată, bruscată de megatendințele, care
afectează relațiile
interumane.
Cartea
are mai multe nivele, legate între ele prin mesaj, structurate conform viziunii
originale a poetului:
·
Argument;
·
Autobuzul
întârziat;
·
Doine
noi;
·
Armonii
fără - autobuz;
·
Epilog:
Soluția
beznei.
La final,
ne sunt prezentate câteva date despre scriitor, un cărturar activ în lumea
literară, poet, romancier, eseist, publicist, comentator al vieții de azi.
Preluând,
cu tact, motivele folclorice, el modelează, fiecare poem, cu o melodie veche,
primită de la cei care țin lumea
în echilibru. O lume spirituală bogată răzbate, din toată creația lui Adrian Botez, mereu dispus să se
întoarcă spre Hristos, ca spre adevărul absolut întrupat. O luptă spirituală se
dă în fiecare poem cu moartea, cu prezențele
spirituale, active în plan invizibil și
cu efecte în plan vizibil. Totodată, observăm o oboseală de fond a individului,
aflat pe acest câmp de bătălie, o uzură a societății, care nu mai suportă propria neputință. În multe planuri ale poeziei scrise
de poet, putem descoperi o judecată iminentă, absolută, purificatoare.
Temele
volumului sunt complexe, fraza destul de apropiată de limbajul uzual,
expresivă, cu direcție, cu
mesaj. Ceva se întâmplă, moartea își face
apariția în plin plan,
poetul o sfidează. Lumea de dincolo este tot mai pustie, opțiunile noastre nu mai au sens, o neputință cronică marchează totul. Un sfârșit de univers se apropie, sub reguli
stricte, care distrug sistemul, care sfarmă planurile. Omul se risipește în domenii, dar nu este proprietarul,
în fapt, al lumii de sub soare. Este declamat sfârșitul poeziei, îngerul devine și el neputincios. Armonia în care am
putea intra ne poate salva, Poetul a îmbătrânit sub grele ceremonii.
Fundalul
pesimist se sprijină pe flori de beznă, Apocalipsa
pare regia perfectă pentru cel întârziat în armoniile frumosului. În
perspectivă, se văd Munții, martorii lui Dumnezeu. Se
alătura natura, păsările care ating cerul cu trilurile lor. Doinele Poetului
exprimă jalea pentru o lume pierdută, pentru o dragoste scursă pe treptele
timpului, o tristețe după
pierderea sensului, într-o lume preocupată de corectitudinea politică, fără să
mai observe omul, așa cum a
fost creat el, sub nori și raze.
Unele
poeme devin rugăciuni spuse în fața unei
prezențe subtile: „potolește – Doamne/ durerea
(imprescriptibil oribilă) – sfâșietoarea/ durere a/ lumii// oricât am fi
de/ ticăloși – cu
toții/
putem să luăm o minusculă/ pauză – putem suspenda – pentru/ câteva clipe –
Ceasul/ Nemerniciei/ și să fie
dăruit acestor/ câteva clipe – ceea ce ai/ visat – atât de/ frumos – Tu:
Crăciunul/ Veșniciei…”
(Rugăciune, pp. 60-61).
Poetul
renunță la regulile
uzuale ale limbii române, strofele sunt frânte, toate încep cu literă mică, un
ritual păgân pentru sărbătorile pregătite în eternitate, în contradicție cu imaginea unui Crist care suferă. Sunt
reținute câteva
arhetipuri stabile în lume, fixate de cultura unui ev mediu de rezervă: Chipul Scrisorii, Tămăduitorul, Călăul,
Maestrul-Tiranul, Roata-Amintirii, Izbăvitorul-Neant, Apa Uitării, Cântarul
Hotărârii, Cavalerul-de-Pisc, Sfântul Trandafir…
Argumentul care declanșează eșafodajul volumului ne relevă un Poet
flămând de adevăr, văzând un rai țigan, un
Dumnezeu care se rezumă la un nume mistic, o ruină a esențelor din lume. Poezia poate continua în Cetate, dincolo de slăbiciunile omenești.
Autobuzul Morţii-Speranței (Speranţa
în „Învierea”,
în Revelarea infinitelor lumi-produse ale Demiurgiei Dumnezeieşti) nu mai sosește, are o întârziere ieșită din ritual, Poetul ar refuza urcarea
în el, va sfida sosirea cu energii negative, umbra lui va urca pentru un traseu spre niciunde, fără bilet
dus-întors… La Judecata de Apoi, Poetul își
ia libertatea să-l judece el pe Dumnezeu, cu toată asprimea, pentru erorile
umane. Dumnezeu nu va avea Monopoluri,
va fi pus în rând cu oamenii obișnuiți, anonimii, pentru a simți sudoarea
omului sub vremi. O revoltă și o
sfidarea a realității, individul
care nu mai suportă autoritatea divină, care se vrea alături de un Creator
neputincios, cu vântul bătând numai din Nord, din fiord în fiord… Simbolurile
sunt cele rupte din gândirea tuturor revoltaților, din mișcarea teologică a celor care au
proclamat că Dumnezeu a murit...?!…
Zgomotul
suferințelor se aude în
lume: hotare furate, maestrul frânge vioara într-o lume de crevase. Diamantele sunt negre, omul se închide
în crima din sufletul său și
pariază pe cai morți. Sub
blestem omul năzuiește: „…o
crizantemă albă a tresărit din/ neant: sunt buzele/ mele – înflorite de atâta/
tăcere…” (Blestem, p. 23).
În
univers, omul este singur, condamnat la moarte, nimeni nu bate la ușă… Sunt imagini specifice evului mediu,
cele prinse de Goya în tablourile sale, sau compozițiile lui Pieter Bruegel cel Bătrân…
Poetul observă petrecerile omului simplu, acceptă cămașa condamnatului, este atent la dansul
perechilor de tineri, care acceptă jocul sub muzici grele, sub păcate capitale.
Ei refuză etichetele, refuză convenționalul…
Masa o
ia la galop, dulapul cântă baritonal, un dans absurd al universului, doar cei
din adâncuri mai lasă semne… Vine ziua bolilor fără scăpare, omul se întreabă:
„în
dosul lucrurilor oare-a ce miroase?/ a galaxie – mucegai -/ și-a Caracatiți”… (Soluția
cefalopodă,
p. 27).
Revolta
este la paroxism: „avem nevoie de o/ nouă lume: indiferent/ care – dar să nu mai fie tot
asta”… deoarece „Dumnezeu nu dă – din/ principiu: are o/
singură mână – cu care numai/ ia” (Gherlă,
pp. 37-38).
Doinele
sunt străbătute de un fior venit din folclor, unul trecut prin cenzura atâtor
inimi: „…staulul s-a fost golit/ ieslea-i doar frumosul mit/ focul trage la
măsea:/ nu-i viață – ci-o
iarnă grea…” (Din
ceaslovul vieții, p.
48).
Sfâșietoarea doină a morții:
„Inorog ucis/ înecat în scris:/ slovele vuiesc/ rostu-l ascuțesc// dar nu-l primenesc…/ slove
blestemate/ tăceri nestemate/ zugrăveli tărcate…” (Descântec pentru primenirea morții, p. 65).
Fiecare
își duce crucea,
la final se vor vedea Munții - ...acolo,
departe, trebuie să înveți
zborul, gândurile sunt realitățile
ultime, există o veșnicie
între atâtea veșnicii…
Până și Dumnezeu a
rămas singur cu universul, singur în Creația
sa, omul mai poate urca un etaj, până la destinația pregătită…
Poetul a
dus tristețea sa până la
ultimele consecințe, un
întuneric dens acoperă tainele, viața;
personaj de epopee, El-Poetul se joacă de-a Moartea, într-un univers asimetric.
Poetul joacă și el
rolul unui apostat, printre Coloanele Frumuseții… Cităm: „Ți-am
aflat sânge și apă/ Ți-am văzut durerea stearpă:/
Mi-am lipit dorul de Tine/ ca fața de-un mărăcine…” (Doină, p. 52).
Constantin STANCU
Iulie
2019
*Adrian
Botez, Autobuzul întârziat, versuri,
137 pagini, Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2019. Volum dedicat soției, Elena. Coperta I: 1. „Vremea urâtă
vă ajută la memorie” – www.lovental.ro – 316x276; 2. „Astrofotografia”,
astrofotografieluna.blogspot.com – 1084x685.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu