ŞCOALA LITERARĂ de la
TOMIS-între primele Universităţi ale lumii creştine
(partea a III-a)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Se spune despre sufletul desăvârşit că
este,
într-adevăr, ca un crin în
mijlocul spinilor.”
(Sf. Ier. THEOTIM I Filosoful)
„Aduceţi-vă
mereu aminte de învăţătorul şi
părintele vostru, la al cărui
sân şi în ale
cărui braţe aţi crescut”. (Sf. IOAN CASSIAN)
Şcoala de la Tomis purtătoare a spiritualităţii milenare a înţelepciunii
pelasgo-thraco-geto-dace s-a impus prin teologia, filosofia şi literatura sa ortodoxă
în mod imperios în Pantheonul Culturii Creştine Universale, prin autorii ei de
un colosal prestigiu, care i-au dăruit opere geniale, capodopere, prin
abundenţa semnificaţiilor religios-spirituale, prin revelarea cunoaşterii
ştiinţifice, dar şi prin încântarea şi frumuseţea valorilor estetice care le-a
conturat cu desăvârşire sublimul în imanenţa şi transcendenţa moştenirii lor nemuritoare.
Secţiunea I-a:Personalităţi
teologico-literare ale vestitei Şcoli a Pontului Euxin.
1. Sf. BRETANION de TOMIS.
Sursele privind biografia sa atestă două variante: prima afirmă că
viitorul ierarh s-ar fi născut în prima parte a veaculului al IV-lea, undeva în Dobrogea şi că ar fi plecat la
Domnul pe la începutul secolului al V-lea.
Cea de-a doua variantă atestă că ar fi venit pe lume în Capadocia thracă, iar
la Tomis a ajuns cu unii coloni sau
funcţionari imperiali.
Istoricul thrac Sozomen face
referire la personalitatea ierarhului dobrogean de excepţie BETRANION –
VETRANION – VRETANION, prezentându-l ca pe „un
bărbat destoinic şi renumit prin virtutea vieţii sale, după cum mărturisesc şi
sciţii înşişi.” (Sozomen, Istoria Bisericească )
Când Sozomen prezintă campania
împăratului Valens, de erezie ariană, împotriva goţilor situaţi în nordul
Dunării de Jos, relatează şi confruntările religioase de la Tomis. În drumul
său de la Noviodunum – Isaccea – Tulcea, Valens s-a oprit la Tomis încercând
să-l convertească pe ilustrul ierarh, care nu numai că nu s-a înclinat în faţa
imperatorului, dar l-a mustrat aspru pentru rătăcirea sa. În faţa represaliilor
ereticului Valens, ierarhul Betranion s-a retras cu poporul său credincios. Împăratul
a cedat însă permiţându-i ierarhului să revină în scaunul de la Tomis, de frica
revoltei dobrogenilor, „ştiind că ei sunt
viteji, iar prin părţile locului, necesari Imperiului Roman, fiind aşezaţi ca
un zid de apărare în faţa năvălirilor barbare.” (idem)
Ierarhului dobrogean îi aduce
venerare şi istoricul bisericesc Teodoret al Cirului (392-458), pe care îl
găseşte „plin de credinţă..., a înfruntat
stricarea dogmelor şi fărădelegilor săvârşite de Valens împotriva sfinţilor”,
(creştinilor ortodocşi).
În Ierarhia Spiritualităţii
episcopul dobrogean urcă de la măsura erudită înspre culmile Teologiei până la
Corola Sfinţilor ortodocşi dacoromâni şi universali.
2. Sf. THEOTIM I FILOSOFUL – episcopul Tomisului.
Isvoarele istorice consemnează prin acelaşi reputat istoric Sozomen,
faptul că Sfântul Theotim I, s-a născut undeva între Dunăre şi Mare, pe la
mijlocul veacului al IV-lea şi a murit la Tomis în 403. Istoricul îl numea Scitul,
şi păstorea peste Tomis şi toată Scythia Minor, remarcându-se prin profunda
smerenie, prin asceza regulilor monahale, prin mistica înţelepciunii teologice,
prin cunoaşterea învăţăturilor filosofice, prin purtarea părului lung, kometes, prin îmblânzirea hunilor: „În această zi, 20 Aprilie, se face
pomenirea lui Theotim Scitul, care conducea Biserica de la Tomis şi din restul
Scythiei, bărbat cultivat în filosofie (s.n.),
pe care barbarii huni care locuiau lângă
Dunăre, copleşindu-l cu laude şi admiraţie pentru virtutea lui, îl numeau
Dumnezeul romanilor (Theon Romaion
onomaton).” (Istoria
Bisericească, VII, 27)
Informaţia este confirmată şi
de Nichifor Calist care susţine că Sfântul Theotim I „era bărbat de neam scit.” (Istoria
Bisericească XII, 45)
Fericitul Ieronim (347-420)
l-a apreciat într-un mod cu totul de excepţie pe confratele său, dobrogeanul
ortodox pentru autoritatea şi înţelepciunea în semnificativa sa lucrare De viris illustribus..., <<Theotimus
Scythiae Tomorum episcopus>> - „Theotim, Episcop de Tomis în Scythia”.
Istoricul Socrate, la fel avea
numai cuvinte de laudă despre personalitatea, diplomaţia, înţelepciunea şi
cultura filosofului ierarh. (Istorie
bisericească VI)
În Corola admiratorilor s-a
numărat şi Sfântul Ioan Damaschin (650-789), care prin vasta sa operă a
îmbrăţişat teologia dogmatică, logica, liturgica, imnologia, muzicologia, iar
în Sacra Parallela - Sfintele paralele, îl
preţuieşte foarte mult pe marele filosof, ierarh de Tomis, citându-i caracterul
etic şi moral: „În mintea tulburată şi
plină de griji, nu se află nici un gând frumos şi nu se revarsă peste ea harul
lui Dumnezeu. A ajunge la desăvârşirea sufletului înseamnă a-l elibera de
griji, căci datorită grijilor se nimiceşte. De aceea se spune despre sufletul
desăvârşit că este, într-adevăr, ca un crin în mijlocul spinilor. Căci crinul
din Evanghelie înseamnă sufletul lipsit de griji, care nici nu se osteneşte,
nici nu toarce, şi totuşi s-a îmbrăcat mai frumos decât slava lui Solomon.”
(Matei VI, 28-29; Cuvintele unui Sfânt
român, în Scara, Revistă de Oceanografie Ortodoxă, Bucureşti, an. II, Febr.
1998)
Cu privire la Sinodul de la
Stejar – Calcedon, unde mitropolitul Epifanie Pentaglotos de Constantia
Salamina – Cipru, instigat de patriarhul Teofil al Alexandriei care dorea
Scaunul patriarhal al imperiului, l-a acuzat public pe patriarhul
Constantinopolului Sf. IOAN GURĂ de AUR (398-404), de origenism. Cel care l-a apărat ferm prin adevărul dogmatic, după
sfinţii Vasile cel Mare (329-379), Grigorie de Nazianz (335-390), Evgarie Ponticul (346-399), Didim cel Orb (313-398), Rufin (345-410), Ioan II de Ierusalim (386-417), Ieronim (342-420), Eusebiu
de Cezareea (263-340), a fost filosoful nostru Sfântul Theotim I : „Eu, Epifanie, nu
vreau să necinstesc pe acela care a adormit de mult (Origen) în chip frumos şi nu îndrăznesc să săvârşesc
o blasfemie, condamnând lucruri pe care cei dinaintea noastră nu le-au
înlăturat, mai ales că ştiu că în
cărţile lui Origen nu se află nici o învăţătură rea.” A scos apoi o
lucrare a savantului teolog Origen şi a lecturat-o, fluturând-o în faţa
celorlalţi confraţi, continuînd: „Cei ce insultă acestea uită că insultă
chiar acele lucruri (textele biblice) despre care tratează aceste
cărţi.” (Socrate, Istoria
Bisericească VI, 12)
Se cuvine o precizare tulburătoare, dar apa care nu se
tulbură nu se limpezeşte. Ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Universale, nefiind infailibili ca vicarii lui Hristos, catolicii au comis o serie de fără de legi
religioase, condamnând post mortem Titani ai Ortodoxiei, cum a fost cazul
marelui savant teolog Origen, dar şi pe confraţii lui care l-au venerat pentru
integritatea scrierilor lui deosebit de profunde.
Cine era
Origen? Origen era fiu de martir, cel mai de seamă şi cel mai original gânditor
teolog-filosof al Şcolii Creştine din Alexandria, a cărui strălucire nu s-a
întins până astăzi şi chiar mai departe, dincolo de hotarele imanenţei.
Episcopul Demetriu al Alexandriei îl numeşte decanul Şcolii din Alexandria la vârsta de 18 ani, şi-l supranumeşte, graţiei
culturii şi vieţii ascetice, Adamantius –
„Omul de oţel”, dar mai târziu tot el îl cateriseşte, fiindcă a fost
hirotonit preot de către ierarhii Alexandru de Ierusalim şi Teoctist de
Cezareea. Eusebiu de Cezareea îl reabilitează
încredinţându-i timp de 20 de ani noua Şcoală
din Cezareea. Este persecutat, prigonit, închis şi torturat sub tiranul Decius.
Origen a scris capodoperele: Hexapla,
Tetrapla, Enneapla, Filocalia, Despre Principii sau Despre lucrurile fundamentale, a conceput şi impus veşniciei termenul
homoousios,
adică deofiinţimea Fiului cu Tatăl şi naşterea Fiului din Tatăl deîndată,
denumirea lui Hristos ca Dumnezeu-Om, precum şi comunicarea atributelor, communicatio idiomatum. Termeni exclusiv
divini. Dacă anumite argumente sunt conceptele sale proprii, fără a le impune
Bisericii, cum a fost apocatastaza – adică restaurarea universală a tuturor lucrurilor
la starea lor originară pur spirituală sau preeexistenţa sufletelor, el s-a străduit să dea o explicaţie raţională a elementelor
doctrinare creştine, dar subliniază cu deplină autoritată evanghelică,
faptul că , „Numai acel lucru trebuie acceptat ca adevăr, care nu se deosebeşte în
nici o privinţă de tradiţia bisericească şi apostolească.” (J. A.
Robinson, The Philocalia of Origen, Cambridge-1893,
trad. de T. Bodogae, N. Neaga, Z. Laţcu, C. Galeriu în P.S.B. vol. 6,7,8,9; H.
Crouzel, Theologie de l’mage de Dieu chez
Origene, Paris-1956)
Origen a scris peste 6000 de suluri de lucrări.
- De fapt de ce a fost excomunicat
Origen, la câteva secole de la urcarea sa la ceruri alături de Prietenii lui
Hristos?!
Şi de către cine? De către
micimea reprezentanţilor Ortodoxiei şi de către Anastasie, pontiful Bulă,
printr-o epistolă bulimică-pascală.
BISERICA este în primul rând trupul mistic al lui Hristos, apoi soborul
creştinilor, corola Sfinţilor şi doar ierarhia coslujitoare şi coslăvitoare a
lui Dumnezeu, a Maicii Sale şi a Ierarhiilor cereşti.
Pericolul Origen de fapt, nu
erau Apocatastaza sau predestinarea sufletelor,
ci aşezarea textelor vechi testamentare
pe şase coloane, faţă către faţă, în cele şase limbi sacre: aramaica,
protodaca, sanscrita, hebraica, greaca, protolatina, în capodopera sa HEXAPLA, care reflectau întocmai
originalul, evitând pericolul falsificării ulterioare a creaţiei biblice, după
o versiune pământeană, aparţinând chiar ultrarabinilor, reprezentanţii fideli ai „poporului ales”.
Excomunicarea dată de anumiţi
ierarhi ortodocşi este un fel de ardere
pe rug spirituală. Deci un nou model de Inchiziţie.
Cine erau amicii anatematizaţi ai marelui savant Origen?
Îi aflăm printr-o prezentare pe scurt:
Didim cel Orb (313-398), şi-a pierdut vederea la 4 ani, dar ajunge
unul dintre cei mai mari văzători cu duhul ai lui Dumnezeu, alături de erudiţia
şi enciclopedia sa în aritmetică, filosofie, geometrie, gramatică, logică,
muzică, retorică, teologie. Rufin îl considera profet, bărbat apostolic, compunând numeroase opere nobile, plura et nobilia, Despre Sf. Treime, Despre
Sfântul Duh, Împotriva maniheilor etc
(cf. Ieronim; Istoria Lausiacă 4)
Sf. Atanasie cel Mare l-a apreciat şi l-a numit decanul Şcolii catehetice din
Alexandria. Didim cel Văzător a fost
anatematizat de orbii Sinodului V,
ecumenic de la Constantinopol din anul 553.
Eusebiu de Cezareea (263-340), episcop, supranumit Părintele istoriei bisericeşti. Graţie
culturii şi preocupării ştiinţifice dobândită sub îndrumarea magistrului
Pamfil, Eusebiu a devenit favoritul împăratului Constantin cel Mare, onorând cu
mare cinste domeniile filosofiei, teologiei, istoriei, geografiei, filologiei,
exegezei, paleografiei, dovedindu-se a fi după cum îl aprecia savantul Fotie,
patriarhul de Constantinopol, un mare om
de cultură. Opera sa vastă cuprinde: lucrări istorice (Istoria bisericească fiind capodopera sa), panegirice (Viaţa lui Constantin, Cuvântul împăratului
Constantin către adunarea sfinţilor, Laudele
lui Constantin ş.a.), apologetice, biblice şi exegetice, dogmatice,
oratorice, corespondenţa.
Evgarie
Ponticul (346-399), geto-dac get
beget, a fost unul dintre cei mai vestiţi asceţi, conturat într-o personalitate
complexă de excepţie. A fost un apropiat al sfinţilor Vasile cel Mare şi
Grigorie de Nazianz şi colaborator al patriarhului Nectarie de Constantinopol.
Are o aventură cu o frumoasă aristocrată, apoi exilul la Ierusalim la
mănăstirea celebrei Melania Romana, din nou revine pentru scurt timp în viaţa
mondenă, apoi se retrage în munţii Nitriei-Egipt, 14 ani la Kellia. Refuză
cârja de episcop, trăind din scris. Evgarie a lăsat o operă fundamentală,
devenind „întemeietorul misticii monahale
şi cel mai fertil şi cel mai interesant autor duhovnicesc al deşertului
egiptean.” (Ierom. Gabriel Bunge, Evgarie
Ponticul. O introducere, studiu introductiv şi traducere diac. Ioan I. Ică jr.,
Ed. Deisis, Sibiu-1997)
Opera sa prodigioasă: Antirrheticos-Combaterea celor opt duhuri
ispititoare, Monahul, Sentinţe metrice pentru monahi şi monahii, Probleme
gnostice, Despre rugăciune, Comentarii biblice, Corespondenţa etc., a suferit
alături de autorul ei, având aceeaşi soartă ca şi cea a lui Origen şi Didim cel clarvăzător, pecetluindu-le orbii de la Sinodului V ecumenic, din 553.
Fericitul Ieronim (342-420),
s-a născut la Stridoniu, localitate aflată între Dalmaţia şi Panonia. A studiat
la Roma, unde îl cunoaşte pe Rufin, apoi călătoreşte în Antiohia, fiind iniţiat
în tainele monahale răsăritene de Apolinarie de Laodiceea. Alege pustia Chalcis
la sud de Alep. Merge din nou în Antiohia unde este hirotonit preot, apoi
ajunge la Constantinopol şi-l cunoaşte pe Grigorie de Nazianz, iar prin acesta
pe marele Origen. Discipola sa, aristocrata Paula a întemeiat lângă Betleem 3
mănăstiri de călugăriţe pe care le-a condus şi una de călugări păstorită de
Ieronim. A tradus în 405, Biblia din ebraică şi greacă în latină şi a
transferat Patristica grecească lumii apusene, continuând cu istoria
bisericească, De viris ilustribus şi
vestitele sale traduceri din personalităţile proeminente ale Bisericii Răsăritului.
Ioan II de Ierusalim (386-417), episcop, învinuit de Epifanie de
Salamis de origenism. În aparenţă se
justifică, dar rămâne tributar lui Ieronim. A scris celebrele Catehezele mystagogice. N-a fost ars pe rug, nici de catolici, nici de
ortodocşi.
Rufin (345-410), s-a născut la Concordia-Aquileia în
familie creştină. A studiat la Roma, unde îl are coleg pe Ieronim. Devine monah
şi pleacă în Egipt, petrecând cca. 4-7 ani, vreme în care a audiat cursurile
celebrului Didim. Ajunge în Palestina – Ţara Sfântă, stabilindu-se pe Muntele Măslinilor
la o mănăsrire fondată de Melania cea Bătrână. Ioan episcopul Ierusalimului l-a
uns preot în anul 390, perioadă când se îndepărtează de Ieronim. Şi-a dedicat
viaţa traducerilor din marii Stâlpi ai Biserici lui Hristos, completând Istoria bisericească a lui Eusebiu, până
la moartea împăratului Teodosie din anul 395.
Revenind la firul nostru, alături
de prietenia cea mare a Sf. Ioan Gură de Aur şi de cele câteva Epistole
adresate reciproc, Opera sfântului Theotim I Filosoful s-a încununat sub formă
de predici şi dialoguri înveşmântate somptuos în frumoasele cugetări în limbile
latină, gotică, geto-dacă, acordând o deosebită importanţă „gândului frumos”, cupolă a „minţii
conducătoare”, din care culegem câteva:
1. „Lucru cu greutate nu este să
suferi mult, ci să suferi pe drept.”
2. „A-ţi aminti de Dumnezeu înseamnă
a-ţi aminti de viaţă, iar a-L uita înseamnă a muri.”
3. „Nu este fericire mai marte pentru un creştin decât
cunoaşterea lui Dumnezeu.”
4. „Când stăruim cu adevărat în
gânduri strălucitoare şi înflăcărate, atunci suntem îmbrăcaţi în purpură, dar
când suntem atraşi de cele trecătoare, atunci ne acoperim de gunoaie.”
Bibliografie selectivă (3)
Sozomen, Istoria Bisericească VII;
Studiu introductiv, traducere, note şi comentarii, Pr. Prof. Dr. Ioan
Rămureanu, la
Colecţia Părinţi şi Scriitori Bisericeşti, vol. VII, Ed. I. B. M.
al B.O.R., Bucureşti-1982;
Mitropolit Nicolae Corneanu, Episcopul Betranion al Tomisului, în
vol. Studii patristice, Aspecte din
vechea literatură creştină, Ed. Mitropoliei Banatului, Timişoara – 1984;
Artur Silvestri, L’Ecole
litteraire de Tomis, în Revue
Roumaine, Bucureşti, XLIe Annee, Nr.
7/ 1987;
Nichifor Calist, Istoria Bisericească XII;
Iordanes, Getica, Geografia VII;
Iosif Flavius, Antichităţile
iudaice XVII;
Fericitul Ieronim, De viris illustribus;
Socrate Istorie bisericească VI;
J. A. Robinson, The
Philocalia of Origen, Cambridge-1893, trad. de T. Bodogae, N. Neaga, Z.
Laţcu, C. Galeriu în P.S.B. vol. 6,7,8,9;
H. Crouzel, Theologie
de l’mage de Dieu chez Origene, Paris-1956;
Ierom. Gabriel Bunge, Evgarie Ponticul. O introducere, studiu
introductiv şi traducere diac. Ioan I. Ică jr., Ed. Deisis, Sibiu-1997;
G. Rowekamp, Johannes II von Jerusalem, în LACL;
Cross, Rufinus, Tyrannius or Turranius, în ODCC;
Scara, Revistă de Oceanografie
Ortodoxă, Bucureşti, an. II, Febr. 1998;
Remus Rus, Dicţionar Enciclopedic de Literatură
Creştină din primul mileniu. Ed. Lidia, Bucureşti-2003;
Pr. Prof. Dr. Ioan G. Coman, Scriitori bisericeşti din epoca străromână, Ed.
I.B.M. al B.O.R., Bucureşti-1979, cap. Theotim
de Tomis, Episcop misionar, prieten al Sfântului Ioan Gură de Aur, Scrieri,
doctrină.
Fond de carte, bibliofil DUMITRU
IONESCU-Bucureşti
va urma...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu