Ruperea celui mai solemn legământ de
credinţă ‒ consecințele divorțului în viața familiei
În câteva
cuvinte v-aş zugrăvi tristul tablou al dezbinării familiei prin divorţ, care în
zilele noastre se întâmplă destul de des.
Ce este
divorţul? Divorţul e urmarea unei vieţi de familie trăită în neînţelegeri din
cauza unor înclinaţii păcătoase, a unor patimi. Divorţul este călcarea unui
jurământ, este ruperea celui mai solemn legământ de credinţă, care dezbină un
cămin familial. Divorţul e cel mai mare duşman al familiei, e chiar lovitura de
moarte ce se poate da unei vieţi familiale.
Unitatea şi
indestructibilitatea căsătoriei îşi are începutul în crearea femeii din coasta
lui Adam: „Eva, os din oasele mele şi carne din carnea mea” (Facerea 2, 23).
Divorţul, pentru cei care s-au cununat, este tot aşa de nefiresc ca şi
despărţirea oaselor de carne, întrucât acestea înseamnă moartea, şi tot o
moarte sufletească este şi divorţul.
Taina
Sfintei Cununii se întemeiază pe un jurământ făcut de bună voie în faţa
Sfântului Altar, deci este o împreunare sufletească făcută cu ştirea şi voia
lui Dumnezeu, care trimite harul binecuvântării asupra noii familii.
Mântuitorul zice: „Va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de
femeia sa şi vor fi amândoi un trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu
despartă” (Matei 19, 5-6). Aşadar, divorţul este împotriva voinţei lui
Dumnezeu, deoarece desface ceea ce Dumnezeu a unit.
Ce urmări
are divorţul asupra copiilor? Aceştia devin nişte nefericite victime ale
păcătoşeniei părinţilor lor, nişte nenorociţi fără nici o vină. Nişte fiinţe cu
inimile rupte în două, căci dacă tribunalul îi va încredinţa mamei, autoritatea
tatei nu va putea fi înlocuită de nimeni, iar de vor fi încredinţaţi tatălui,
copiii vor suferi după dragostea duioasă a mamei lor. Deci, copiii sunt sortiţi
a nu cunoaşte adevărata dragoste părintească, ci răutatea invidioasă a unui
tată sau mame vitrege, de multe ori ajungând mai îndureraţi decât copiii
orfani.
(Arhimandrit Serafim Man, Crâmpeie de propovăduire din
amvonul Rohiei, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureşului şi
Sătmarului, 1996, p. 160).
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu