miercuri, 3 iulie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - Ce am învățat până la 50 de ani!




Preluata de la Parintele Deheleanu Cristian...
Cititi, va rog, pana la capat... Chiar merita!

Ce am învățat până la 50 de ani!

Am învățat că scopul primordial vieții mele nu este să conduc firme, să dețin doctorate, să am vacanțe în insule exotice... Ci să fiu un creion ce scrie povești pentru Dumnezeu.

Am învățat că pot să nu ajung erou. Dar acolo unde sunt trebuie să îmi fac datoria!

Am învățat că trebuie să învăț din greșelile altora. N-am timp să le fac eu pe toate!

Am învățat care este cel mai mare păcat: să nu îți dai seama că trăiești în păcat. Să faci răul crezând că faci bine.

Am învățat că viața este ca marea: nu îi pasă că nu știi să înoți!

Am învățat că nu doar sufletul e prețios. Ci și trupul. E pahar de unică folosință. Dacă nu ai grijă de el la tinerețe vei regreta amarnic mai târziu.

Am învățat că atunci când orgoliul strălucește prea tare orice înțelepciune se întunecă. Și unde înțelepciunea e lipsă domină prostia.

Am învățat că inima nu e vie dacă pulsează numai sânge. Ci dacă pulsează și dragoste!

Am învățat că lumea nu se cucerește cu sabia, cu forța. Ci cu dragostea.

Am învățat că arătatul cu degetul poate ucide. Nu doar pe cel arătat...

Am învățat că dacă vrei să faci ceva vei găsi o cale. Dacă nu, vei găsi o scuză...

Am învățat că Dumnezeu ne dă copii nu ca să umplem planeta. Ci ca să putem simți la microscară ce trăiește El la macrocosmos!

Am învățat că părinții buni dau copiilor și rădăcini și aripi. Rădăcini ca să nu uite unde au casa, și aripi ca să nu uite unde e Cerul.

Am învățat cum arată fericirea. Privește în ochii unui cerșetor după ce i-a oferit o bucată de pâine.

Am învățat că viața e de... sticlă. Se sparge atât de ușor. Dar mai știu și că lui Dumnezeu îi place să lipească cioburi.

Am învățat că oamenii din jur pot fi egoiști, rapace, irascibili, invidioși și răi. Dar oricum ar fi eu trebuie să trăiesc frumos mai departe!

Am învățat că cine vrea să trăiască cu evlavie va fi prigonit! Sfinții sunt miei trimiși în turma lupilor!

Am învățat că nu trebuie pus totul la inimă. Inima nu e magazie...

Am învățat că iluziile sunt gratis. Dar dezamăgirile le plătim cu un preț mult prea scump!

Am învățat că, deși ar putea să mă ferească, Dumnezeu îngăduie să fiu rănit. Am învățat că rănile sunt găuri prin care intră lumina. Oamenii ciuruiți de Hristos sunt plini de Cer!

Am învățat că oricâtă durere aș simți, nu trebuie să devin o durere pentru ceilalți.

Am învățat că acolo unde sunt prăpăstii între oameni nu e eficient să ridici garduri. Ci să construiești poduri!

Am învățat că o lumânare poate aprinde mii de lumânări. Un singur om poate schimba o generație... Mă strădui să împrăștii lumina.

Am învățat că dacă lași toate căruțele să ți-o ia înainte nu vei mai putea înainta de praf...

Am învățat că orice vârf aș cuceri nu trebuie să mă opresc. Urmează altul și mai înalt.

Am învățat că aproape toți oamenii îl iubesc pe Dumnezeu. Dar numai puțini dintre ei se și tem de El!

Am învățat că Dumnezeu nu alege oamenii desăvârșiți. Ci îi desăvârșește pe cei care L-au ales.

Știu la ce distanță este Dumnezeu de noi. La o îndoire de genunchi!

Știu multe lucruri, multe locuri frumoase. Dar maximum de frumusețe este Hristos. Dincolo de El nu mai este nimic.

Știu unde mă voi duce: ACASĂ!

Am învățat în 50 de ani că…mai am multe de învățat




LASĂ-I PE CEI DIN JUR SĂ RÂDĂ DE TINE!
SFÂNTUL IOAN DE KRONSTADT:

            Când ești cuprins de vreo patimă, lasă-i pe cei din jur să râdă de tine și să-ți facă în ciudă; nu te supăra câtuși de puțin pe ei, fiindcă îți fac un bine. Răstignește-ți egoismul, recunoaște că nu ai dreptate și că inima ta trece printr-o rătăcire. În plus, compătimește-i și deplânge-i cu amar pe cei ce iau în râs cuvintele și faptele credinței, evlaviei și adevărului, pe cei ce se împotrivesc binelui pe care îl faci sau ai vrea să îl faci spre folosul semenilor. Să te ferească Dumnezeu să te mânii pe ei, fiindcă sunt jalnici, vrednici de plâns. Slavă Ție, Doamne, Mântuitorul meu, Care prin rugăciunile mele m-ai izbăvit de tirania patimilor!

Sfântul Ioan de Kronstadt, Viața mea în Hristos, trad. de Boris Buzilă, Editura Sophia, București, 2005



FRUMUSETEA
Sfantul Luca al Crimeei



De duhul unei forte grandioase sunt patrunse masivele montane învaluite de nori întunecati si valurile oceanului bântuite de furtuna, care napadesc asupra stâncilor de pe tarm. Duhul vesniciei si al nemarginirii se revarsa în sufletele noastre de la miliardele de stele ale cerului noptii. Câta bucurie si pace ne aduc culorile blânde ale rasaritului si câmpiile si lacurile învaluite de lumina lunii! Natura vadeste valoarea suprema a frumusetii morale si repulsia fata de urâtenie în ochii blânzi si curati ai oamenilor buni, în înfatisarea respingatoare a raufacatorilor si a infamilor. Si daca aceasta este într-atât de evident, atunci în aceste forme ale frumusetii si ale urâteniei morale noi percepem în mod real iradierea duhului frumusetii si a duhului rautatii, care influenteaza inimile noastre; asadar nu suntem oare îndreptatiti sa afirmam ca la baza acelor profunde perceptii duhovnicesti pe care le primim de la frumusetea sau urâtenia formelor lumii anorganice stau influente, proprii întregii naturi, care actioneaza asupra noastra, în chip asemanator energiei duhovnicesti?

Nu este important ca materia amorfa nu produce nicidecum asupra noastra impresia ordinii duhovnicesti, ci este important ca Duhul e asociat cu forma. Noi vorbim despre faptul ca Duhul orienteaza dezvoltarea corpurilor omenesti în forme corespunzatoare. Acum vom spune ca prin contributia creatoare a Duhului se creeaza si formele lumii anorganice, toate formele creatiei. În acea actiune profund duhovniceasca, chiar interactiune morala, pe care o produce asupra noastra frumusetea naturii patrunse de energie duhovniceasca, trebuie sa vedem telul si însemnatatea frumusetii. Daca creatia ar fi fost ceea ce îsi închipuie materialistii, atunci în ea nu ar fi existat frumusetea formelor create de catre Duhul.


Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii, traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 70-71.




SOAPTA VANTULUI
Sfantul Ioan din Kronstadt



            Acelasi vânt, o data dezlantuit, poate sa bata în multe locuri; asemenea si Duhul lui Dumnezeu, Unul si acelasi, poate sa „bata” cu putere si tarie în soboarele îngeresti cele fara de numar si în toti oamenii sfinti. „Vântul sufla unde voieste si tu auzi glasul lui” (Ioan 3, 8).

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 78


CLOPOTUL

         –    Ai aflat, bunicule? De acum înainte magazinele se vor deschide și în Duminici. –    Ce spui, copilul meu?, a spus moșul Dimitrie, ațintindu-și cu nedumerire și mirare ochii săi încețoșati de ani asupra nepotului său. –    Da, bunicule, este hotărârea ministrului. –    Ce mai este și asta? Dar pentru ce? Ai aflat? Cum i-a venit să scoată o astfel de hotărâre? –    Este lege a statului, bunicule! În unele Duminici din an magazinele pot rămâne deschise, ca să meargă oamenii să cumpere. –    Adică vrei să spui că va bate clopotul dimineața și lumea va ieși în piață? –    Ei, cam așa. Bătrânul a clătinat mâhnit din cap. Și-a coborât privirea sa obosită, a rămas pentru puțin gânditor, apoi, fără să și-o ridice, a spus ca pentru sine: –    Nu mergem bine. V-o spun eu. Ne va pierde Dumnezeu. Apoi și-a adâncit și mai mult capul în piept. –    Bunicule, îți aduci aminte… – l-a scos nepotul din visarea sa melancolică. Îți aduci aminte când veneau zilele de Paști în sat, atunci când eram la școala generală, și alergam cu ceilalți copii să tragem clopotul de doliul toată ziua de Vineri, iar apoi la Înviere… Ce frumos era atunci! Ei, îți aduci aminte? –    Ah, bunul meu copil, tu numai aceasta îți aduci aminte? E firesc, pentru că te-ai născut la oraș și de aceea nu știi ce înseamnă sunetul clopotului. Pentru noi cei de la sat știi ce era clopotul în vremea aceea? Toată viața noastră cu clopotul se scurgea. Bucurie, nuntă, sărbătoare, mâhnire și doliu, primejdie, foc, adunare în piața satului, toate cu clopotul erau anunțate. Cu clopotul bisericii. Înțelegi ce înseamnă asta? Biserica era mama noastră, iar clopotul glasul ei. Așa o simțeam, copilul meu. Vorbea glasul ei. M-ai înțeles? Vorbea… Iată că acum mi-a venit în minte și Panais… –    Cine, bunicule? –    Știi ce minune s-a făcut cu acest om, voinicul meu, cu clopotul? Și acum îmi aduc aminte de cuvintele lui, când ne povestea în piața satului… Panais a fost un om înfricoșător, o adevărată sălbăticiune. Nedus la biserică și netămâiat. Era cioban sus în munte și se ocupa cu stânele toată vremea. De ani întregi piciorul lui nu călcase în biserică. „Nu calc eu în magazinul popii”, spunea el. Nu știu, ceva se vede că avusese mai demult, vreo neînțelegere… Și nici pe lângă biserică nu voia să treacă, nici o cruce nu făcea, binecuvântatul. Nedus la biserică și neîmpărtășit ani de zile, copilul meu. I se sălbăticise fața și de societate se separase, ca – ce să spun? – ca un afurisit acolo sus pe munte, la stâne… Pe acest Panais l-am văzut într-o zi în biserică. Ne uitam toți unul la altul și ne întrebam ce-o fi pățit Panais. Cu capul plecat, nebărbierit, nespălat, a stat toată Liturghia, apoi a plecat ca vânat de cineva. A doua Duminică la fel, a treia tot așa, Panais primul la biserică. Chipul său i se îmblânzise. Multă vreme nu a vorbit. Știi ce înseamnă, nici o vorbă? După mai multă vreme ne-a întâlnit în centrul satului. L-am chemat la o cafea și atunci acela ne-a spus totul. –    Ce a spus, bunicule? –    Și acum îmi aduc aminte cuvintele lui: „Ce-a fost ceea ce s-a petrecut cu mine, măi băieți? Nu pot să pricep. Oare puteți voi să-mi explicați? Eram, știți, acolo sus și pășteam oile. Se înserase și peste puțin aveam să bag oile în stână. Am stat un pic pe iarbă, așa proaspătă cum era. Vezi, era luna aprilie. Sufla continuu maistralul . Și pe morți îi învie acesta, o astfel de suflare are. Așa de mult mă liniștea acest vântuleț, încât nu mai voiam să mă ridic de acolo. Și atunci a fost… A venit în urechile mele clopotul. Clopotul Sfântului Gheorghie de aici de la biserică. Nu cumva prima dată l-am auzit? Nu sună în fiecare zi? Ei, vă spun, prima dată l-am auzit. Adică, cum să v-o spun? A sunat înlăuntrul meu. Ai înțeles? Am sărit în sus. «Pentru mine bate clopotul», am spus. Am simțit acest lucru. Ai înțeles? Și îndată, ca – ce să spun? -, ca tămâia să-mi vină. Am pățit-o, îți spun. Mi-au dat lacrimile. «Pentru mine bate clopotul – spuneam -, pentru mine». Iată, asta am pățit. Acum tu poți să-mi explici?”. Acestea le-a spus Panais. Și atunci, copilul meu drag, s-a ridicat cel mai bătrân, a stat în mijlocul nostru și a dat tâlcuirea: „Acesta, sătenilor, nu este un lucru la întâmplare. Panais, acesta nu a fost glasul clopotului, ci a fost glasul lui Dumnezeu. Ai înțeles? Cu glasul clopotului ți-a vorbit Dumnezeu. Dumnezeu ți-a dat un semn, ca să te bage în biserică. Tu cum fluieri și bagi oile în stână? Așa și Dumnezeu. Și ai prin noima, Panais! Ai prins-o. Și acum nu mai ești nedus la biserică și neîmpărtășit. Ai înțeles? Asta a fost”. Asta a fost, dragul meu. Clopotul. Și acum îmi spui că va suna clopotul Duminică dimineață și lumea va ieși în piață pentru cumpărături. Ah, ne va pierde Dumnezeu, copilul meu. Ce să spun, nu știu…

Revista „Sotir”


INFINITUL MIC
Parintele Arsenie Boca



Iisus Hristos decide, în infinitul mic, ce calitati sau defecte sa fie expulzate prin cele doua globule polare, care cuprind jumatate din numarul cromozomilor, si nicidecum hazardul. El înclina sa fie una sau alta din configuratiile probabile pentru noi si sigure pentru Dumnezeu; El formeaza destinul nostru în asa fel încât o asezare specifica în infinitul mic sa aiba urmari imense în configuratia si în faptele noastre viitoare. Toate acestea le face contabilitatea absoluta a lui Dumnezeu, care creeaza în dependenta cu omul si potrivit cu faptele sale, ajungându-l cu rautatile lui din urma si întorcându-i-le în brate, sau iertându-l de ele, daca s-a silit prin lupta cu sine însusi, sa-si dobândeasca iertarea.

Iesirea din înghesuirea aceasta nu e cu putinta decât traind prezenta nevazuta a lui Hristos în noi, traind învatatura crestina în toate fibrele fiintei, ceea ce face cu putinta lui Dumnezeu sa scoata afara, prin mecanismul ereditatii, neghina recesiva si, în vremea straduintei celui în cauza, sa faca sa revina multime de geneze recesive în geneze dominante, ceea ce lui Dumnezeu Îi este foarte cu putinta. Puterile credintei, amplificate de puterea si binecuvântarea lui Dumnezeu, au influenta nebanuit de mare asupra eventualelor noastre infirmitati.

Dumnezeu pe toti îi trimite înzestrati si în stare sa fie drepti. Dar, trecând ei prin poarta nasterii pamântesti, iau în spate poveri parintesti, care-i spetesc si-i încovoaie spre pamânt. Pe urma, slabiti de osteneala vietii si de mediul înconjurator, greu se vor decide sa reprezinte cauza lui Dumnezeu.

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 86-87.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu