Țara Moldovei și unitatea românească
Acad. I.A. Pop: Țara
Moldovei și unitatea românească
Textul conferinței pe care a
susținut-o Acad. I.A. Pop la Universitatea de Medicină și Farmacie ,,Grigore
T.Popa” din Iași, în 28 martie 2018:
Țara Moldovei și unitatea românească
De multe
ori, în țara aceasta a noastră, prejudecățile, clișeele și remarcile pripite
țin loc de adevăr, iar adevărul – atât cât este acesta omenește posibil – este
obturat, blamat, trunchiat sau ocolit cu bună știință. În acest an al Centenarului
Unirii de la 1918, se aud fel de fel de remarci în spațiul public, unele chiar
despre țările Țării, despre provinciile istorice (cum li se mai spune), despre
temeiurile noastre de a exista ca stat. Cele mai multe și mai aspre privesc
Transilvania, dar nici Moldova nu este scutită. Ba, aș spune că cele legate de
Moldova sunt mai adânci și mai dureroase, fiindcă – spre deosebire de
Transilvania – Moldova este încă sfâșiată și, parțial, înstrăinată.
1. Recent,
în contextul marii sărbători de la 24 ianuarie, am auzit formulări de genul
„unirea Moldovei cu Țara Românească” sau, mai rău, „alipirea Moldovei la Țara
Românească”. Este drept că țara românească de la sud de Carpați și-a asumat și
prin nume misiunea de reconstituire a unității politice a poporului român, a
poporului omonim și că am învățat cu toții de mici că „soarele, pentru toți
românii, la București răsare”, dar formulările de mai sus sunt greșite. La 24
ianuarie 1859 nu s-a unit Moldova cu Țara Românească, ci s-au unit două țări
românești împreună. Când s-au luat deciziile de la Iași și București, în
ianuarie 1859, nici nu se știa unde avea să fie capitala. În al doilea rând,
Moldova era o țară la fel de românească precum era și Valahia. La 1859, s-au
unit Moldova și Țara Românească prin voința națiunii române și cu acordul
parțial al unora dintre marile puteri. Evident, au fost și unii moldoveni și
munteni temători, geloși sau chiar contrari unirii – cum se întâmplă în orice
gest major omenesc – dar voința majorității era aceea de unitate.
2. Se mai
aude câteodată și observația că Moldova este mai săracă, că a venit la
„concertul” politic național cu multă sărăcie. Se poate ca ea să fi venit în
statul nostru unitar cu o zestre materială mai mică decât alte provincii
românești. Dar oare este asta de mirare? Dacă ne gândim la soarta acestei țări
românești dinspre răsărit, mirarea se transformă în admirație. Să luăm în
calcul numai cetele de barbari, venite toate dinspre imensele stepe și atrase
de mirajul celor două Rome (Roma Eternă și Noua Romă): jaful lor atingea mai
întâi, dintre toate țările românești, Moldova și iar retragerea lor, însoțită
de robi, poame, foc și sânge, se făcea tot prin Moldova; cu alte cuvinte,
Moldova era cea dintâi atacată și cea din urmă eliberată. Treaba aceasta s-a
petrecut aproape constant, cu intensitate mai mare la început, din secolele al
IV-lea-al V-lea până în pragul secolului al XVIII-lea, adică aproape un mileniu
și jumătate. Ultima invazie tătară în Moldova a fost la 1717 (aceasta atingând
și Maramureșul). Ar trebui să ne mirăm nu că Moldova este săracă, ci că au mai
rămas în ea piatră peste piatră și om lângă om. Au venit apoi – după o scurtă
și grea perioadă de adunare a pământurilor românești răsăritene, întreprinsă
sub domnii cei vrednici, de la Bogdan I la Ștefan cel Mare – frângerile sau
răpirile teritoriale dureroase și grave: mai întâi, „plămânii Moldovei”, adică
cetățile Chilia și Cetatea Albă (1484), apoi Tighina (1538), Hotinul (1715),
Bucovina (1775), Basarabia (1812)și altele. Rivalitatea ungaro-polono-otomană
pentru stăpânirea și dominarea Moldovei, a fost urmată de cea
austriaco-rusească, mai tenace și mai primejdioasă. Seria de războaie
austro-ruso-turce, derulate de dinainte de 1700 până după 1800, cu multe dintre
lupte petrecute chiar între Carpați și Nistru, au secătuit țara noastră de la
răsărit mai mult decât pe oricare dintre celelalte provincii. Jaful acesta nou,
din Epoca Modernă, este jaful neamurilor civilizate, celălalt, mai vechi, era
jaful „barbarilor”. Nu este de mirare că țăranul moldovean s-a învățat să
producă doar strictul necesar, din moment ce tot surplusul îi era luat cu
japca, prin pradă, de străini, iar ceea ce mai rămânea era pretins de boieri și
de domnie (ca să meargă, în mare parte, tot la străini, sub forma tributului).
3. Se face
uneori distincția nepotrivită și se promovează chiar opoziția dintre Bucovina
și Moldova, cu remarca nefericită despre „civilizația superioară” din Bucovina:
„Eu nu sunt moldovean, ci bucovinean!”. Mai întâi, trebuie spus că regiunea
Bucovinei a fost chiar vatra Moldovei, a fost inima de unde a pornit țara cea
mare a Moldovei. În Bucovina se găsesc cele trei capitale vechi ale țării,
adică Baia, Siret și Suceava, aici se află marile ctitorii și tot aici sunt
gropnițele domnești cele de demult. Aici își doarme somnul de veci părintele
Moldovei, domnul Ștefan cel Mare și Sfânt, care, așa viforos cum era, a deschis
calea țării românești est-carpatice spre înveșnicire. În al doilea rând,
distincția dintre Bucovina și restul Moldovei este de dată recentă (din secolul
al XVIII-lea), anterior neexistând decât Țara de Sus și Țara de Jos. Diviziunea
cea veche nu a fost pe meridian (pe linia nord-sud) – cum au încercat și au
reușit rușii să facă de-a lungul Prutului – ci pe paralelă (pe linia vest-est),
după cum era structura țărilor românești tradiționale, aflate între munți și
Nistru încă din primul mileniu al erei creștine. Prin urmare, bucovinenii nu
sunt numai moldoveni, dar sunt chiar cei mai vechi și mai neaoși moldoveni,
dacă ținem seama de formarea voievodatului Moldovei.
Nevoia de
distincție a bucovinenilor vine din cel puțin două motive. Primul este sensul
peiorativ pe care-l dau unii, ignoranți sau răuvoitori, numelui de moldovean,
iar al doilea este legat de pătrunderea mai timpurie a Bucovinei sub influența
civilizației occidentale, în urma anexării ei de către austrieci. E rău să te
stăpânească străinii – cum zicea Eminescu – dar nu este totuna să te
stăpânească un imperiu înapoiat sau unul mai avansat. Când spun „înapoiat” și
„avansat” mă gândesc la modelul civilizației de succes care domină (încă) azi
în lumeși care nu este cel răsăritean sau bizantin, axat pe lumea rurală, pe
lentoare și fatalism, ci cel occidental, urban, concurențial-individualist,
bazat pe competiție, pe capital, pe bănci, pe comerț. Bucovina, cu toată drama
sfâșierii și deznaționalizării ei parțiale, a ajuns sub înrâurirea
Occidentului, deși, la scara istoriei, este greu de spus dacă a fost un noroc
sau nu. Oricum, pentru mine bucovinenii rămân neaoși și vrednici moldoveni.
4. Mai
există însă în spațiul public și o distincție mult mai gravă, aceea dintre
moldoveni și români, pe care mulți dintre noi, în țară, o luăm în derâdere sau
o socotim minoră. Aceasta este însă sistematic cultivată de către unii străini,
mai ales în Răsărit, dar și de către unii români din Republica Moldova,
moștenitori ai educației (propagandei) sovietice sau cumpărați spre a o
răspândi și susține. Românii din țară tratează superficial această deosebire
inventată, pentru că orice om știe că toscanii sunt italieni, că saxonii sunt
germani, că normanzii sunt francezi, că toate națiunile au ramuri locale și
regionale etc. La fel, moldovenii, muntenii, oltenii, ardelenii, bănățenii sunt
români și nu poate să existe nicio contradicție între unii și alții. Ca urmare,
suntem și una și alta, nu doar una sau doar alta! Această dihotomie falsă
dintre români și o ramură a românității este însă mai primejdioasă decât se
poate crede, pentru că sapă încet și sigur la rădăcinile națiunii noastre. De
când există pe scena internațională Republica Moldova, confuzia se răspândește
cu repeziciune și în Occident, pentru că „statalitatea” creează identitate (mai
ales acolo unde, precum în Franța, statul se confundă cu națiunea și
naționalitatea sau etnia cu cetățenia). Din moment ce patria lui Eminescu este
România („Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie,/ Țara mea de glorii, țara mea de
dor?”), iar Eminescu este poet național și în Republica Moldova, cum să se
poată vorbi de moldoveni ca popor deosebit de acela al românilor? Este lipsit
deorice logică! Dar s-au mai văzut lucruri lipsite de logică ridicate la rang
de realitate. Firește, datoria oricărui intelectual român este să spulbere
confuzia și să evidențieze adevărul.Și mai acută în acest sens este datoria
statului numit România, a țării-mamă, care pare adesea adormită, dar aceasta
este o altă chestiune, care nu-și are locul aici. Din pricina despărțirii voite
dintre moldoveni și români, unii, înverșunați, ne propun să uităm de vorba
„moldoveni” și să folosim numai etnonimul consacrat de români. Nu cred că asta
este soluția. „Moldovenii” și „Moldova” sunt mai mult decât două nume frumoase;
ele sunt realități care exprimă esența calității noastre de români. Datoria
noastră este, dimpotrivă, să le propagăm cu înțelepciune, astfel încât străinii
și detractorii să poată înțelege cât de români sunt moldovenii și cât de mult
datorează moldovenilor națiunea noastră românească.
5. Mai spun
unii că Moldova și moldovenii s-au mișcat greu în istorie, dovadă că până și
descălecatul, adică întemeierea țării, s-a făcut din Ardeal, cumva din afară
sau din străinătate. Mai întâi, trebuie precizat că descălecatul nu e totuna cu
întemeierea țării. Întemeierea Moldovei s-a făcut – ca și fondarea Țării
Românești – pe parcursul câtorva secole (secolele XI-XIV), prin reunirea
tuturor țărilor românești de pe cuprinsul dintre Carpați, Nistru, Dunăre, Mare
și Ceremuș. Descălecatul a fost doar un impuls politic (și nu demografic) venit
dinspre vestși rezultat din presiunea regalității ungare asupra românilor din
Maramureș. Această presiune grea a creat două tabere în rândul nobilimii
(cnezimii) românești maramureșene: una colaboraționistă, în frunte cu nobilul
Dragoșși alta revoltată, în frunte cu voievodul Bogdan. Dragoș a ajuns voievod
abia în Moldova, cu învoirea regelui Ungariei, iar Bogdan a fost voievod în
Maramureș, cu voia adunării cnezilor Țării Maramureșului și apoi în Moldova
(Țara de Sus), cu învoirea boierilor Țării Moldovei și împotriva intereselor
Ungariei. Acest impuls politic (Bogdan a venit 100-200 de familii de cnezi
maramureșeni) nu a fost însă extern. Pe vremea comunismului stalinist, i s-a
spus acad. David Prodan – când preda istoria medie a României la Cluj – că,
susținând descălecatul,nu este marxist-leninistfiindcă privilegiază factorul
extern în istorie. Pe vremea aceea, „determinant” trebuia să fie „factorul
intern”. David Prodan și-a înfruntat cenzorii, spunându-le că „factorul extern”
era inexistent în acest caz, deoarece descălecatul s-a produs pe același fond
de civilizație românească. Cu alte cuvinte, românii (maramureșeni) au trecut la
alți români (moldoveni). Evident, consilierii sovietici din Universitate au
înghițit în sec, dar au contracarat cu altă aberație: maramureșenii erau
valahi, iar moldovenii erau volohi, adică două popoare înrudite, dar distincte.
6. În fine,
ultima aberație despre care vreau să vă vorbesc este sărbătorirea în acest an,
2018, peste Prut, a lui Ștefan cel Mare, ca simbol al moldovenismului, menit să
contracareze unitatea românească, sărbătorită în România, la Centenar. Nimic
mai fals și mai neinspirat! Se vede că sunt slabi consilierii propagatorilor
moldovenismului. Ștefan al III-lea cel Mare și-a numit țara sa, căreia noi îi
zicem Moldova, „Țara Românească”. În scrisoarea trimisă Senatului Veneției la
1477, marele domn se plânge că „cealaltă Valahie” (adică Muntenia) nu este
statornică în alianța contra turcilor. Prin urmare, adevărata Valahie
(=adevărata Țară Românească) și cea dintâi era pentru domnul de la Suceava
Moldova. Dar Ștefan a fost un unificator al românilor ante litteram: a adus
Țara Românească de la sudul munților sub ascultarea sa de mai multe ori (fie și
cu sabia), a fost numit „conte” sau guvernator al Transilvaniei, a stăpânit
aproape 100 de sate, târguri și cetăți în Transilvania, a creat episcopie
(ajunsă apoi mitropolie) românească la câțiva kilometri de Cluj (la Feleacu),
apus stema Moldovei peste tot, de pe Târnave până în regiunea Dejului etc.
Recent, un tânăr cercetător de la Cluj a descoperit în Arhivele de Stat din
Milano un document tulburător, din 1489, prin care domnul Moldovei Ștefan cel
Mare este numit „regele Daciei”. De altminteri, Dacia figurează în mărturii
venețiene pentru circa trei decenii, la finele secolului al XV-lea și la
începutul secolului al XVI-lea (sub Ștefan și urmașii săi), ca principal aliat
al Occidentului în cruciada antiotomană. Prin urmare, Ștefan cel Mare este
restitutor Daciae cu un secol înainte de Mihai Viteazul și chiar de principii
din familia Báthory, care visau formal această mărire. Ștefan cel Mare nu este
un simbol al moldovenismului, ci al daco-românismului, așa cum s-a manifestat
acesta în secolul al XIX-lea drept precursor al României unitare moderne.
Ștefan cel Mare este cel mai important conducător politic și militar pe care
l-au avut românii în Evul Mediu, un conducător de talie europeană.
*
Dar Moldova
mai are o bogăție uitată de unii, spiritualitatea, cultura românească. Afirm
asta bazându-mă pe cel puțin două argumente: primul este dat de personalitățile
și operele de excepție ivite din spațiul moldovenesc, iar al doilea este dat de
susținerea ideii de român și de România. Ideea de român a fost apărată în
Moldova încă din Evul Mediu și a condus pas cu pas la formarea identității
românești:
a. În
secolul al XIII-lea (1234), românii din sud-vestul viitoarei Moldove refuzau
slujba religioasă a catolicilor și se îndreptau, după tradiție, spre propriii
episcopi de rit bizantin, rezistând și atrăgându-i și pe alții la modelul lor
de viață spirituală.
b. În
secolul al XIV-lea (circa 1370-1380), românii din Moldova îi ajutau în
rezistența lor pe românii din Transilvania și respingeau prozelitismul catolic,
cerând, în locul preoților unguri, preoți vorbitori ai limbii române.
c. În
secolul al XV-lea (1477), în Moldova lui Ștefan cel Mare, ca și în Occident, se
știa bine că existau două „Valahii”, adică două Țări Românești, în care se
vorbea aceeași limbă și se cultiva aceeași credință.
d. În
secolul al XVI-lea (1514; 1562), moldovenii se mândreau cu originea lor romană
(comună cu a celorlalți români), iar oștenii erau încurajați la luptă de domnul
țării prin invocarea acestei obârșii ilustre.
e. În
secolul al XVII-lea, marii cronicari moldoveni au scris, pentru prima oară în
românește și pentru prima oară pe întreg spațiul românesc (înaintea transilvănenilor
și muntenilor), că românii din Moldova, Transilvania și Țara Românească
formează un singur popor, de origine romană, că vorbesc o limbă neolatină
(înrudită cu italiana, spaniola și cu celelalte limbi romanice), că denumirile
regionale de moldoveni, munteni, olteni, ardeleni etc. nu fac decât să
întărească unitatea românească și numele general de români (rumâni), identic cu
acela de vlahi (valahi, volohi, blaci etc.), dat de străini poporului nostru.
f. La
începutul secolului al XVIII-lea, principele savant Dimitrie Cantemir, – primul
cărturar român de valoare europeană și cu conștiință clară de român – scriind
în latină și alte limbi de circulație și cunoaștere internațională, a făcut
cunoscută în mediile intelectuale ale lumii unitatea și romanitatea românilor,
latinitatea limbii, specificul moldovenilor și al tuturor românilor. De la
Cantemir pornește și Școala Ardeleană, ca și toată izbucnirea de afirmare
culturală națională a românilor din secolul al XVIII-lea, prezentă în toate
cele trei țări, de la Blaj la București și de Iași la Râmnic.
g. Toți
marii învățați moldoveni din secolul al XIX-lea au susținut unitatea
românească, de la Kogălniceanu la Xenopol și Iorga.
Numai știind
și pătrunzând toate acestea, se poate înțelege creația lui Nicolae Iorga –
calificat de unii drept „istoric naționalist”, deși el a fost unul național și
internațional în același timp –, mesajul său peste decenii și secole,
intuițiile lui, verbul lui înaripat, atunci când a scris inclusiv despre
„neamul românesc din Basarabia”. Iorga, care știa aproape toate mărturiile de
mai sus, a scris cele mai frumoase cuvinte care s-au văzut și auzit vreodată
despre România și țările ei de demult: „În timpurile cele vechi, românii nu
făceau nicio deosebire în ceea ce privește ținuturile pe care le locuiau;
pentru dânșii, tot pământul locuit de români se chema Țara Românească. Țara
Românească erau și Muntenia, și Moldova, și Ardealul, și toate părțile care se
întindeau până la Tisa chiar, toate locurile unde se găseau români. N-aveau câte
un nume deosebit pentru deosebitele ținuturi pe care le locuiau și toate se
pierdeau pentru dânșii în acest cuvânt mare, covârșitor și foarte frumos, de
Țară Românească”. Și adaugă, lămuritor: „Țara Românească a avut odinioară un
sens pe care foarte mulți l-au uitat și unii nu l-au înțeles niciodată; ea
însemna tot pământul locuit etnograficește de români” . Numai ignoranții sau/și
răuvoitorii se pot mira de aceste afirmații. La fel scrisese pe la 1700
Dimitrie Cantemir, când vorbea despre „toată Țara Românească, care apoi s-au
împărțit în Moldova, Muntenească și Ardealul” sau, cu câteva decenii mai
înainte, Miron Costin, convins că „numele [nostru] cel drept din moși-strămoși
este român, cum își cheamă și acum locuitorii din țările ungurești, și muntenii
țara lor și cum scriu și răspund cu graiul: Țara Rumânească”. Cu alte cuvinte,
în scrisul istoric din Moldova, de la 1600 până la 1900, se înregistrează
aceeași tradiție și aceeași direcție, a reflectării identității românești. Aici
nu este vorba despre naționalism sau despre românism, ci despre realitate, iar
această realitate vine de departe, tocmai de la 1200, când și Țara Moldovei era
o țară de țări. Firește, vorbele lui Iorga pot suna, la prima vedere,
metaforic, pot părea cu iz romantic stimulat de ideea națională, cum au și
fost. Pot părea așa, fiindcă se află în ele, pe lângă o nețărmurită erudiție,
multă simțire, multă osândă și durere, toată obida unui neam obligat să
trăiască aproape un mileniu despărțit. Firește, criticii știu că Țara Românească
și limba română nu au existat în realitatea palpabilă așa cum le prezintă
Nicolae Iorga, și Dimitrie Cantemir, și Miron Costin, dar ei nu pot înțelege că
ele au dăinuit în suflete și în inimi și că marii învățați moldoveni despre
această dăinuire vorbesc.
Concluzii
După toate
acestea, oare nu era în firea lucrurilor ca cea mai impresionantă doină
(„Balada”) românească s-o compună Ciprian Porumbescu, cea mai frumoasă poezie
dedicată României s-o scrie Mihai Eminescu, cea mai emoționantă definiție a
patriei române s-o dea Mihail Kogălniceanu, cea mai frumoasă odă închinată
limbii noastre s-o alcătuiască Alexe Mateevici? Toți acești mari români au fost
moldoveni! Ei ne-au fost cei mai buni dascăli din lume întru românism și
românitate! Oare mai putem avea mirări, nelămuriri și îndoieli în această
privință? Mai mult decât atât, cunoscute fiind aceste antecedente cu rădăcini
la începuturile mileniului al doilea, adică acum aproape o mie de ani, nu era
oare de așteptat ca cele mai înalte culmi ale culturii românești să fie atinse
în Moldova? Cel mai mare poet român a fost și este Mihai Eminescu, cel mai mare
povestitor este Ion Creangă, cel mai mare compozitor este George Enescu, cel
mai mare istoric este Nicolae Iorga, cel mai mare autor de romane istorice este
Mihail Sadoveanu, cel mai mare sonetist – Mihail Codreanu. Cea mai mare mișcare
literară de modernizare a culturii românești și de sincronizare a sa cu
spiritualitatea europeană s-a născut și s-a afirmat la Iași – este vorba de
”Junimea” – și l-a avut în frunte pe un fiu de transilvănean, Ioan Maiorescu.
Acesta, stabilit la Craiova, și-a dat băiatul la școlile bune de la Brașov,
apoi în Germania etc. Fiul acesta, întors în patrie, nu s-a dus nici la Sibiu,
nici la Craiova, nici la Brașov și nici măcar la București, ci la Iași, acolo
unde se edificase prima universitate modernă românească și unde se făurea, la
cel mai înalt nivel, cultura modernă românească. Dacă programul de modernizare
al societății românești l-au făcut pașoptiștii, programul de modernizare al
culturii românești l-au făcut junimiștii, la Iași, și l-au făcut foarte bine.
De la
moldoveni am învățat ce înseamnă sacrificiul pentru țară, de la ei știu de ce
țara trebuie să fie mai presus de fire, știu de ce nu mă pot niciodată supăra
pe țară, de ce țara trebuie să se cheme România și de ce poporul acesta –
oricum s-ar numi – este și rămâne poporul român. Tot de la ei știu – de la
Iorga și Eminescu, de la Miron Costin și Dimitrie Cantemir, de la Mihai
Viteazul, întregitorul de la Iași, de la anonimii din 1374, protectorii limbii
noastre la curia papală, de la țăranii-oșteni morți la Războieni și la
Stănilești, de la boierii apărători ai Tighinei și Bugeacului, de la morții
căzuți la Mărășești și de la plugarii și păstorii din toate timpurile – că unirea
noastră este prea tânără, că ea abia are o sută de ani încheiațiși că ne mai
căznim s-o facem și acum. Astfel, pomeniții mari bărbați ai Moldovei ne
transmit să judecăm drept și să nu ne pripim, să nu plecăm urechea la
cârtitorii care îndeamnă la dezbinare. Ce sunt – exclamă ei, cu înțelepciune –
o sută de ani de unire (șchioapă și ea!) pe lângă un mileniu de dezunire
românească sau de unire prezentă numai în suflete? Ca să judecăm dacă unirea e
bună sau rea, trebuie mai întâi s-o trăim măcar tot atât timp cât a durat
dezbinarea! Acest mesaj despre țară, despre unitate și despre limbă ni l-au
transmis învățații moldoveni. De aceea, se poate spune că ei au făcut,
într-adevăr, cultura românească modernă și ei ne-au învățat ce este România și
cum trebuie făurită ea; dar tot ei ne-au arătat, cu modestie, că mesajul lor
este numai o descifrare, o decriptare a ceea ce a făcuse veacuri la rând
poporul român.
În acest
fel, Dumnezeu a răzbunat Moldova cea obidită, cea săracă și asuprită, Moldova
cea atacată și jefuită de tătari și de câți alții, Moldova frântă de dușmani,
cu gropnițele domnești și cu vechile capitale furate de austrieci, Moldova cea
cu Tighina și Căpriana, cu Hotinul și cu Marea cea Mare înstrăinate, Moldova
ceea mereu micșorată, dar niciodată îngenuncheată. Este acea Moldovă în care
până și baciul din Miorița se resemnase cu moartea! Dar este vorba numai o
moarte simbolică, a trupului, fiindcă spiritul Moldovei rămâne mereu viu și
puternic: sacrificiul Moldovei și al moldovenilor a născut România și pe
români. Iar dacă cele mai frumoase, mai mari și mai impresionante valori
culturale românești sunt făurite de moldoveni, atunci eu, român fiind, cum să
nu mă simt moldovean? Cum să nu laud Suceava și Orheiul, Academia Mihăileană,
actul de la 5 ianuarie 1859 sau înființarea Universității la 1860, „Luceafărul”
scris la 1883 sau „Rapsodia română” a lui Enescu? Cum să nu mă las „cuprins de
acel farmec sfânt” și să mă pătrund de razele lunii „sara pe deal”?
Moldova este
parte integrantă a edificiului național românesc, dar, mai presus de toate,
este făuritoarea, păstrătoarea și întăritoarea culturii românești și al celui
mai valoros tezaur al ei – limba noastră comună, limba română. Cel mai înalt
imn închinat limbii noastre s-a întruchipat prin creația lui Mihai Eminescu,
moldoveanul, românul, universalul, acela care a ieșit din toate tiparele și
ne-a împins pe toți în nemurire. Când am citit prima oară „Ce-ți doresc eu ție,
dulce Românie…”, am înțeles de ce Mihai Eminescu este mai întâi român – cel mai
vrednic dintre români – și de ce abia apoi este moldovean și universal. După ce
am învățat temeinic, pas cu pas, ceea ce au făcut moldovenii pentru români și
România, am înțeles de ce mă sunt moldovean, așa cum ar trebui să fie și să se
simtă toți românii. Moldovenii ne-au dat cea mai profundă lecție de românism !
Acad. Ioan Aurel Pop
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu