DEPORTĂRI ÎN TRANSNISTRIA
George Anca – Gheorghe Constantin Nistoroiu – Nae
Ionescu – Liliana Popa -Niolae Uszkai – Nicolae Băciuț – Ion Minulescu – Moș
Nelutzu G -Florica Bațu Ichim – Tic Petroșel – Daniel Vorona – Adelina Fleva –
Gina Zaharia - Lora Levițchi – George Adrian Popescu – Raluca Faraon – Costel
Stancu
George Anca
DEPORTĂRI ÎN TRANSNISTRIA
Afişul
conferinţei din 13 mai a dr. Viorel Achim, la Arhivele Naţionale, sub egida
Asociaţiei Romanian Fulbright Alumni suna: “Deportările în Transnistiria ca
parte a politicii de omogenizare etnică promovată de guvernul Antonescu”.
Directorul Arhivelor, dl. Dobrincu, l-a introdus pe preşedintele Asociaţiei,
dl. Bălaşa, care l-a introdus pe dl. Florian, preşedintele Comisiei “Elie
Wiesel”, care l-a introdus pe dl. Viorel Achim, conferenţiarul.
Primisem
invitaţie, pe e-mail, împreună cu, printre alţii, Gh. Sarău, Luminiţa Cioabă,
Delia Grigore, Ioan Ciofu, Julieta Rotaru, Mircea Itu, Vasile Andru, Angela
Bilcea. Am şi adus câteva exemplare din Roboam, microroman rom, Trivium,
2007, înţelegând că va fi vorba despre deportarea romilor, în studiul căreia
dr. Achim este o autoritate.
Surprinzător,
introducerea lui Al. Florian a teoretizat holocaustul în România, iar
conferinţa s-a referit exclusiv la deportarea evreilor din Bucovina şi
Basarabia în Transnistria, în 1941 şi 1942, cu motivaţia, pe lângă antisemitism
şi rasism, mai ales a “politicii de populaţie” a guvernului Antonescu, după
proiectul demografic al lui Sabin Manuilă. Expertul a vorbit despre
“simplificarea peisajului etnic” în favoarea românilor, extinderea “României
imperiale”etc.
A
urmat, pe neanunţate, o contra-conferinţă a d-lui Alexandru Florian, pe tema
antisemitismului ca politică de stat, a holocaustului din România, o diatribă
ce părea să se lase cu deportări chiar fără întoarcere. Să nu te fi speriat?
Depinde şi de ce venisei în sala “Alexandru Sacerdoţeanu”. Şi nici nu era prea
clar ce se întâmpla, în faţa unei audienţe de vreo douăzeci de persoane.
Am
primit, ca spre liniştire, un mesja oarecum lămutritor:” imi pare rau ca
aseara, la Arhive, putin ne-am dezimformat cu totii.
Conferentiarul a mentionat initial ca va fi vorba de deportarea rromilor, apoi a aranjat sosirea colegului Al.Florea (inst. Holocaustului) si probabil din cauza asta a accentuat pe evrei. Elementul rom a disparut de pe afis tot in ultimul moment.
Oricum, la final i-am cerut sa zica ceva si despre specificul si motivatia deportarii rromilor si daca ati fi putut ramane pana la acest final v-as fi invitat si pe dvs. sa vorbiti despre initiativele de care mi-ati pomenit la sosire. ramane sa gasim alte oportunitati,
Marin MB”.
Conferentiarul a mentionat initial ca va fi vorba de deportarea rromilor, apoi a aranjat sosirea colegului Al.Florea (inst. Holocaustului) si probabil din cauza asta a accentuat pe evrei. Elementul rom a disparut de pe afis tot in ultimul moment.
Oricum, la final i-am cerut sa zica ceva si despre specificul si motivatia deportarii rromilor si daca ati fi putut ramane pana la acest final v-as fi invitat si pe dvs. sa vorbiti despre initiativele de care mi-ati pomenit la sosire. ramane sa gasim alte oportunitati,
Marin MB”.
Ori
ar fi trebuit o a treia conferinţă, ori nimic (vezi afişul). Eu veneam,
eventual, cu “Les Bohemiens” de Jacques Callot/ Charles Baudelaire: “ces
voyageurs, pour lesquels est ouvert / L'empire familier des tenebres futures”.
Poate aş fi citat din Luminiţa Cioabă: “Îngerii Ţigani / au furat poruncile
Domnului / dându-şi inima oamenilor / însă / oamenii / n-au înţeles niciodată /
şi mereu le-a fost frică / de-a intra în vorbă / cu / Îngerii Ţigani / aşa că
s-au îndepărtat din neam în neam / precum cerul de pământ / pe când / Îngerii
Ţigani / au fost şi au rămas / lângă / Dumnezeu”.
În
12 capitole – 13, Cenuşa din gânduri, Nevoia roboamică, Deşertul egiptean,
Coloana hai-ku, Ex-patriot, Romani people, Milarepa, Cronici 10, Ces voyageurs,
Bombardament, Păcui – rom(an)ul Roboam îşi părăseşte punctul de plecare – o
susţinere publică a pastorului Florin Cioabă că originea romilor nu ar (mai) fi
indiană, ci evreiască, anume dintr-unul din triburile lui Roboam (vezi Biblia,
Cronici, 10) – ramificând arborele arhaic-arheologic (Petre Diaconu) prin
coşmare româno-rome-americane, inclusiv de pe forumurile ziarelor şi din
meditaţiile lui Milarepa.
În
locul deportărilor în Transnistria, poate carnetul de la Moscova al
arheologului român pastişat.
Gheorghe Constantin
Nistoroiu
NAE IONESCU -
Pana şi Spada publicisticii româneşti
„Toţi îşi
trăgeau seva intelectuală şi
preocupările
filosofice, ca şi ancorarea
în
idealul creştin şi românesc de la Nae
Ionescu.” (Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa)
Viitorul mare
filosof creştin al lumii ortodoxe Nicolae
Constantin Ionescu s-a născut în Brăila-Cetatea Filosofiei, în 6 Iunie
1890, înrudit cu familia boierilor Băleni. După absolvirea şcolii generale, a
încheiat cu brio colegiul naţional „Nicolae Bălcescu”-Brăila, ca și
Perpessicius, Carandino, Polihroniade. În cadrul Facultăţii de Litere şi
Filosofie a Universităţii Bucureşti i-a audiat pe iluştri dascăli, Vasile
Pârvan, Constantin Rădulescu-Motru, Dumitru Drăghicescu, Nicolae Iorga, P. P.
Negulescu. A colaborat cu succes la revista lui C. Rădulescu-Motru, Noua Revistă Română. A susţinut cu
excelenţă Licenţa în Filosofie, apoi prin bursa Fundaţiei Universitare Carol I,
pleacă alături de soţia sa Elena-Margareta Fotino, la studii postuniversitare
în Germania între 1913-1919, perioadă în care i s-au născut cei doi băieţi,
Radu, care va deveni erou-martir pe frontul din Octombrie 1941, şi Răzvan. După
intrarea României în război contra Puterilor Centrale, Nae Ionescu este
internat în lagărul de la Rogling, ocupat de prizonierii de război
intelectuali, alături de Monsenirul Vladimir Ghica şi profesori de la
Universitatea Catolică Louvain, între care Jacques Riviere. Doctorandul Nae
Ionescu participă activ la controversele religioase, despre care prinţul Ghica
reliefa strălucirea argumentativă a
tânărului. Copiii şi soţia filosofului sunt ajutaţi de un evreu neamţ care
se va stabili ulterior în România sub numele de Vişan, ajutat apoi la rândul
său de profesorul Nae Ionescu.
Raul Vişan,
fiul binefăcătorului va deveni unul dintre studenţii ilustrului filosof.
În 3 Aprilie
1919, în cadrul Universităţii din Munchen, Nae Ionescu şi-a susţinut doctoratul
cu magna cum laudae, sub îndrumarea profesorului Clemens Baumker, cu teza Die Logistik als Versuch einer neuer
Begrundung der Mathematik.
Se povesteşte că la petrecerea organizată de conducerea Universităţii
germane în cinstea proaspătului Doctor în Filosofie, amfitrioana, soţia
rectorului l-a întrebat pe Nae Ionescu:
-Spuneţi-mi
dle doctor, prin ce se deosebeşte ţara dumneavoatră de Germania sau de alte
ţări. Nae Ionescu care era un Don Juan al vremii respective, ca frumuseţe şi
cuceriri galante, plin de erudiţie şi un spirit aprins i-a răspuns înflăcărat:
-Prea distinsă doamnă şi onorabilă gazdă, în
fiecare ţară există prin tradiţie, câte un înţelept al satului, al cetăţii, al
localităţii respective. La noi în România este invers. În fiecare sat, cetate,
localitate există doar câte un prost.
De aici
expresia : Prostul satului !
Asistenţa l-a
felicitat cu urale şi cu un ropot fierbinte de aplauze prelungi.
Ce departe suntem de acele vremuri minunate...
În acelaşi an
s-a întors în ţară, unde va preda la început germana, filosofia şi matematica
în Liceul Militar-Mănăstirea Dealu, apoi va urma ca asistent al catredei lui
Constantin Rădulescu-Motru, între 1920-1923, debutând în premieră cu lecţia, Funcţia epistemologică a iubirii. Va
ţine cursurile de Logică, Filosofia religiei şi Problema filosofică a
Dumnezeirii având drept axă epistemologică-Dragostea divină.
Savantul
Constantin Rădulescu-Motru va înfiinţa noile reviste Ideea Europeană, Revista de
filosofie, unde profesorul Nae Ionescu va fi printre preferaţii
fondatorului.
În 1928,
ajunge proprietarul cotidianului CUVÂNTUL,
care va deveni celebru şi va înfiinţa revista LOGOS. Revue internationale de synthese chretienne orthodoxe.
Între
1929-1930 susţine o furibundă campanie de întoarcere a fugarului prinţ Carol.
După ce Carol
a devenit rege, profesorul ajunge „consilier politic” al monarhului, refuzând
postul de şef al Siguranţei. Prin Cuvântul,
filosoful „lămurea” opinia publică
despre „ce va face” regele, neştiind
că suveranul doar va desface...
Din
anul 1933, Nae Ionescu şi Cuvântul,
se despart de rege şi sprijină mişcarea naţionalistă ortodoxă creştină. În
afara catedrei, pentru a se menţine permanent în luptă cu convingerile, cu
îndatoririle civice, cu luminarea maselor, cu raţiunea intelectualilor, cu
societatea în general, profesorul a avut o efervescentă activitate
publicistică, făcând din CUVÂNTUL,
cea mai teribilă tribună de luptă în slujba ideilor, principiilor, onoarei,
demnităţii, mândriei profesiei, chiar a intereselor proprii.
În arborele
genealogic al Jurnalisticii de elită românească, profesorul ocupă un loc de
frunte după Mihail Eminescu, Bogdan Petriceicu Haşdeu şi Nicolae Iorga. Ceea ce
este dramatic la români, dramă care se extinde apoi ca o filoxeră a raţiunii
peste societate, mult timp, dacă nu permanent este că în jurnalism mai ales, nu
se păstrează o limită a demnităţii peste care să nu se poată trece şi la fel de
important este verticalitatea de a nu-ţi călca în picioare flamura de luptă
ridicată întru slujirea adevărului, dreptăţii, unităţii, religiozităţii
naţiunii din care te-ai născut şi pentru care ai o datorie nobilă de a o purta
în suflet, de a o lumina, de a te jertfi pentru ea.
Duelul
politic exprimat prin publicistică nu trebuie să se răsfrângă negativ niciodată
asupra CULTURII şi SPIRITUALITĂŢII NAŢIUNII. El trebuie doar să aţâţe minţile,
să înfierbinte inimile, să ardă în suflet cultura, să înfrunte, să confrunte
ideile, lipsurile, cerinţele, îndreptările, să corecteze permanent politicul, educându-l, îndrumându-l,
călăuzindu-l, pentru ca naţiunea să-şi păstreze nobleţea spirituală şi
monarhică.
Culoarea
politică în publicistică trebuie să arate doar rangul sabiei spiritului, dar
mânuirea ei cu măiestrie cavalerească trebuie pusă numai în slujirea
CUVÂNTULUI, pentru a deveni stâlp şi temelie la înfăptuirea demnă a NAŢIUNII, a
BISERICII.
Nae Ionescu a
fost discipolul marelui istoric-savant Nicolae Iorga, căruia îi purta un
respect deosebit, dar nu-l ierta când se abătea de la Crezul în care şi el a
fost format.
„Neculai Iorga ne-a definit generaţia, ne-a
precizat drumurile. De aceea, ori pe unde ne-am afla, alături de el sau...împotriva
lui, noi, generaţia războiului, căreia îi cade în sarcină crearea noului stat
românesc, sîntem PROMOŢIA ISTORICĂ NECULAI IORGA. Ce reprezintăm? PRIMATUL
SPIRITUALULUI. Mai exact: depăşirea „economicului” prin
<<spiritual>>.” (Nae
Ionescu, 13 August-1930, în Roza
vînturilor, Ed. Roza vînturilor, Bucureşti-1990,
p. 193)
Mare blestem
s-a abătut atunci asupra naţiunii noastre când cei doi titani ai culturii, unul
în Istorie, celălalt în Filosofie s-au luptat prea mult timp, aprig, unul
pentru mândria exacerbată, celălalt pentru dreptatea socială, dar şi pentru
orgoliul personal.
Nae Ionescu a
fost girantul aducerii prinţului aventurier, fugar pe tronul ţării. L-a
auxiliat în problemele legate de Coroană, l-a sprijinit în presă. „Nae Ionescu – teoreticianul fanatic al
restaurării, carlistul de zile rele, apologistul de vremi trandafirii.”
(Stelian Neagoe, Însemnări politice (1929-1939),
Ed. Humanitas, Bucureşti-1991, p. 320)
Când a văzut
că nădejdea poporului şi a sa au fost spulberate, filosoful l-a părăsit pe
monarh şi a luptat împotriva lui pe faţă până la moartea sa provocată de
suveran.
Dimpotrivă,
Nicolae Iorga la început s-a opus, apoi a cedat cu uşurinţă, l-a slujit pe
rege, l-a slugărit, a închis ochii şi gura la afacerile veroase, necinstite,
revoltătoare şi i-a girat crimele împotriva celor mai buni fii ortodocşi ai
Naţiunii creştine.
Filosoful Nae
Ionescu şi-a folosit CUVÂNTUL împotriva
falangei NEAMULUI ROMÂNESC a
istoricului Iorga, când acesta a dezertat de la principiile pe care le-a
semănat, le-a udat, le-a răsărit, le-a crescut, dar le-a secerat înainte de
rodire, înainte de coacere.
„Noi, generaţia lui 1906, am înţeles că naţiunea nu este un instrument politic, ci unul
cultural. Generaţia lui 1906 este
generaţia crescută prin fermentarea ideilor, dar mai ales prin temperatura dlui
Iorga. Aşadar, anul celei mai perfecte osmoze între generaţia tînără şi
învăţătorul ei, profesorul Nicolae Iorga. Anul cînd elementele vii, conştiente
şi creatoare au dinamizat o ţară întreagă – nu în jurul unui crez politic, ci
pentru o luptă spirituală: autonomia
culturii româneşti. Privit de departe, anul 1906 are o mai mare valoare decît oricare altă răscruce sau
victorie realizată de generaţia care ne precede. Pentru că s-a dat atunci lupta
în chiar lăuntrul culturii româneşti, între elementele sale creatoare şi cele
sterpe. Şi de această luptă depindea însăşi fiinţa românească.” (Mircea
Eliade, Vremea, an. VIII, nr. 377, 21
februarie 1935)
Filosoful l-a
acuzat mai întâi de pregătirea Răscoalei
din 1907, (ajutat călduros şi de Oculta binevoitoare), care prin cuvântul
său greu a răscolit, a răzvrătit masele, a aprins ţăranii, apoi i-a abandonat,
fiind primul care a aprins fitilul tunurilor să tragă în ei, dar lăsând să-i
cadă o palidă lacrimă rece, „Dumnezeu
să-i ierte!”
Istoricul s-a
jucat cu focul. Îi plăcea să-l aprindă. Îl aţâţa. Îl întreţinea până se înălţa
ameninţător, apoi de frică să nu se ardă, turna apă peste el. „ În 1907 articolul apărut în „Neamul
Românesc” şi intitulat <<Dumnezeu să-i ierte!>> - magnifică pagină
de literatură revoluţionară, căreia revoluţia franceză abia dacă i-ar putea
oferi un analog – îl ridicase în fruntea turburătorilor. A, desigur, istoria nu
a înregistrat un nou Danton, şi nici măcar un nou Doja.” (Nae Ionescu, Cuvîntul, an.IV, nr. 1231, marţi 25
septembrie 1928)
Teoretic,
istoricul Nicolae Iorga care venea din Mişcarea „Sămănătorul”, sânul cald
al tradiţiei, al satului, alături de Vlahuţă, Coşbuc, Aurel C. Popovici, apărea
ca un susţinător, chiar ca un Părinte al maselor, al ţăranilor, susţinând în
articolul-interviu al gazetei Giornale
d’Italia, că „sîntem un stat de
ţărani, că nu avem burghezie românească.” Uitase repede teza lui A. C.
Cuza, pe care o anticipase, o valorificase şi o trăise, precum că: „Naţiunea
este realitatea creatoare a culturii umane, iar statul, instrument tehnic,
adaptat cu totul altor scopuri, trebuie să ţină el însuşi samă de imperativele
culturii.” (Nae Ionescu, Cuvîntul,
duminică 19 august, 1928)
Nicolae Iorga
iniţiase de la început în Mişcarea de la
Sămănătorul, procesul de transformare spirituală a ţării. „Mişcarea aceasta însemnează o nouă formulă:
şi anume formula generaţiei noastre. Nu
am inventat-o noi. Ea se ridică în chip necesar din structura noastră şi îşi
cere, împotriva tuturor întîrziaţilor, realizarea.” (Nae Ionescu, Cuvîntul, 13 august 1930)
Dar, cel care
a intuit-o, a formulat-o, a şi sfărâmat-o. Când Iuliu Maniu şi ţărăniştii săi
(sprijiniţi de publicistul Nae Ionescu în 1928), militau pentru înregimentarea
ţăranilor în viaţa politică, savantul a sărit ca ars. [...] „Naţional-ţărăniştii aruncă astăzi în viaţa publică masele...
„[...] Această concepţie are pentru noi două defecte. Întîi că e antinaţională.
Naţia e un suflet, o conştiinţă, o acţiune. Masele sînt oamenii cîţi s-au
întîmplat a fi aduşi să locuiască pămîntul unei ţeri. Oricari ar fi şi oricum
să fie. Merită această adunătură să se impună naţiunii selecţionate în curs de
secole? Al doilea, masele n-au voinţa care li se atribuie. Ele nu pot avea
decît instincte şi pasiuni. Instinctele duc însă la sălbăticia primitivă,
pasiunile trag spre îndeplinirea poftelor şi satisfacerea intereselor.”
(Nicolae Iorga, Politica de mase în Neamul Românesc, an. XXIII, 2 august
1928)
În anul 1931
a avut loc o inversare de atitudini. Atunci Nae Ionescu l-a susţinut călduros
pe istoricul Nicolae Iorga să ajungă în posesia puterii, punându-şi toată
nădejdea în vizionarismul mentorului său, dar l-a mustrat aprig pentru
catastrofala sa savantă guvernare, în
care cel mai mult au avut de suferit profesorii şi învăţătorii „sfertodocţii”, cum îi răsfăţa
istoricul, care în şase luni de guvernare n-au primit o leţcaie. Savantul le-a
precizat de sus, prin răsfirarea bărbii, programul de guvernare:
-Eu nu
sunt eu! Sfertodocţilor, cântaţi la nunţi,
luaţi-vă o bucată de pământ, cultivaţi-o, puneţi răsaduri...
„...O singură iluzie – şi aceea foarte puţin
consistentă – am avut... Am susţinut guvernul Iorga care a fost o necesitate
logică şi, am zice, socială. Dar guvernul Iorga a fost o „formulă”, nu o <<combinaţie>>.
O formulă care suplinea un sistem prăbuşit.” (Nae Ionescu, Cuvîntul, sîmbătă
4 iunie, 1932)
Tot în
această strălucită guvernere, pe
lângă învăţători şi profesori, pe lângă toată ţara, au fost umiliţi cel mai
abitir studenţii, căruia Ion Plăeşu îi reproşează de la înălţimea articolului
său, Unde eşti, domnule Iorga?
-„Cum te-ai purtat d-ta cu tinerimea care
te-a adus pe braţe? <<Secături
entuziaste>>, aşa le spuneai. Nu te-ai apropiat niciodată de sufletul
lor, de greşelile tinereţii lor. I-ai ironizat, i-ai dispreţuit... Cu nimeni nu
te-ai purtat mai neomeneşte decît cu studenţii. Cînd ai fost prim-ministru, în
nimeni n-ai lovit mai adînc decît în
intelectuali. Şi n-ai spus, atunci, o vorbă despre halul în care se făcea
politică românească. Te-ai scuzat pe urmă în trei sau patru cărţi de memorii.”
(Ion Plăeşu, Credinţa, an.I, nr. 19,
23 decembrie 1933)
Nicolae Iorga
excela aproape în toate domeniile, dar
mai presus de toate în colosala sa mândrie. „Eu nu mă umilesc nici în faţa lui Dumnezeu şi nu cer nimic nimănui.”
(N. Iorga, Memorii, vol. VI, p. 17)
Fiica
istoricului Grigore Tocilescu, Maria Gr. Tocilescu era însă de altă părere. „Îmi amintesc şi acum cu mîhnire de articolul
intitulat Trajanus Ulpius Cotigă, în
care acest mare suflet era terfelit de slugoiul
cu barbă al tuturor guvernelor care-l plăteau.” (Porunca Vremii, an.IX, nr.1751, miercuri 18 septembrie 1940, p. 6)
În anul 1933,
liberalii şi-au început guvernarea sub zodia
imprevizibilului, aplicând măsura brutală, complet nejustificată, dar
cerută de Oculta omniprezentă, de dizolvare a formaţiunii naţionalist creştine,
a cărei ripostă sub bagheta
monarhului Carol al II-lea, a condus la asasinarea premierului I. G. Duca, pe
peronul gării Sinaia. Anul 1934 a început din prima zi cu prigoana
carlisto-liberală.
1 ianuarie
1934: „Represiunea începe cu furie. Este
suspendat mai întîi Calendarul lui Nichifor Crainic. Se arestează generalul
Cantacuzino – care este lovit de prefectul poliţiei- Nichifor Crainic, Dragoş
Protopopescu, Nae Ionescu. Ziarul Cuvîntul este suspendat.” (Armand
Călinescu, Însemnări politice, Ed.
Humanitas, Bucureşti-1990)
Grigore
Gafencu a fost consternat de faptele liberalilor şi ale monarhului. „Arestarea lui Nae provoacă stupoare şi
indignare. Dacă e unul pe care regele era dator să-l acopere e Nae. Totuşi, la
prima cerere, la prima telegramă se zice a lui Titulescu, Nae e sacrificat.”
(Stelian Neagoe, Însemnări politice...,
p. 320)
Contrar tuturor aşteptărilor profesorul Nicolae
Iorga a reacţionat destul de demn şi de repede în apărarea lui Nae Ionescu prin
telegrama trimisă monarhului în 4 Ianuarie 1934. „Rog pe m.v. să intervie pentru profesorul Nae Ionescu, pentru tot ce a
făcut pentru ea. Într-o ţară în care Tătărăscu are preşedenţia, profesorul Nae
Ionescu poate să aibă, cel puţin, libertatea.” (N. Iorga, Memorii, vol. VII, p. 129)
Soţia
filosofului Elena-Margareta Fotino-Ionescu, mărturiseşte că profesorul a fost
arestat între 2 ianuarie-15 martie 1934. „...Am
alergat de la Iorga la Vaida, de la Pascu la Zeciu, eu am făcut legătura cu
regele şi eu ţi-am făcut atmosfera binevoitoare de la Malmaison.”
(Elena-Margareta Ionescu, Jurnal cu şi
fără Nae Ionescu. Ed. Vremea, Bucureşti-2015, p. 88)
După
telegramă, istoricul îşi continuă apărarea în celebra sa gazetă universitară. „Nae Ionescu mi-a fost elev, şi coleg, şi
prieten. Nae Ionescu al mieu e un brăilean focos, plin de talent la vorbă şi
unul din marii maeştrii ai scrisului gazetăresc. El e şi un cugetător original,
de concepţii largi şi de o logică prin care mulţi au fost strânşi în chingi. E
un profesor pe care elevii săi îl iubeau pentru puterea convingerilor sale...
Mai ales însă am admirat la dînsul fanatismul cu care, zi de zi, confiscat,
ameninţat, gata să intre la închisoare, cerea restituirea în drepturile sale a
unui prinţ căruia, să fi căutat cu lumânarea, nu-i găseai atunci zece
prieteni.” (N. Iorga, Neamul
românesc, marţi 9 ianuar 1934)
Publicistica
unuia dintre cei mai mari Filosofi metafizici şi gânditori creştini Români, Nae
Ionescu a fost selectată de discipolul său, cel care se va ridica la înălţimea
magistrului, Mircea Eliade în anul 1935, care va întregi volumul Roza vânturilor.
Dacă în
Patria sa dragă, personalitatea marelui Om era încremenită, fiindcă, „În cercul de fier al celor patruzeci şi
cinci de ani de comunizare impusă de totalitarismul comunist, despre Nae
Ionescu, spirit strălucit care a exercitat o influenţă covârşitoare asupra
generaţiei de la 1930, nu s-au putut publica în ţară decât texte <<critice>>, în schimb,
afară l-au onorat mari personalităţi de talia lui Claude-Henri Rocquet, „Prodomos”, nr. 10, 1970 şi Linscott
Ricketts, Mircea Eliade. The Romanian
Roots, 1907-1945, SUA, 1988. (Nae Ionescu în Conştiinţa Contemporanilor
săi. Memorii. Articole. Eseuri. Interviuri. Corespondenţă. Crestomaţie de Gabriel Stănescu, Criterion Publishing
Co, Inc. Bucureşti, 1998, p. 9-10)
Cuvântul de
excepţie al profesorului Nae Ionescu, întrupat din Logosul divin, a ars ca un Rug aprins în CUVÂNTUL, de pe Muntele jurnalisticii româneşti
interbelice.
„Cuvântul”, sublinia unul dintre discipolii săi, mozaistul
Mihail Sebastian, a fost mereu, din
primul său ceas de viaţă, antiliberal.
Era în antiliberalismul său mai mult
decât o poziţie politică; era o necesitate organică. Prin tot ce a gândit „Cuvântul” în viaţa românească, prin
tot ce a înţeles şi explicat în istoria ţării, el se opunea liberalilor, partid de bancă, partid de oligarhie, partid de poliţie.” (Mihail
Sebastian, Cum am devenit huligan,
Ed. Humanitas, Bucureşti-1990)
Să fie oare
vorba, în fapt, despre repetabila povară a vieții politice românești în care
trecutul devine permanent prezent ?!
Fond de carte,
bibliofil Dumitru Ionescu-Bucureşti
Liliana Popa
Premieră la Teatrul Dramaturgilor Români
Teatrul Dramaturgilor Români anunță premiera
spectacolului „EXISTĂ NERVI”!
Primăria Municipiului București, prin Teatrul
Dramaturgilor Români, prezintă un nou spectacol în regia lui Felix Alexa, „Există nervi”!
După succesul înregistrat cu spectacolul „Despre tandrețe”, regizorul Felix Alexa
revine la Teatrul Dramaturgilor Români cu o comedie în cheie absurdă – „Există nervi” de Marin Sorescu. Vineri, 10 ianuarie 2020, ora 20.00 și duminică, 12 ianuarie 2020, ora 20.00, în sala „Ion Băieșu”,
publicul bucureștean va redescoperi prima piesă de teatru a unuia dintre cei
mai apreciați scriitori români.
FELIX ALEXA despre
spectacolul de la Teatrul Dramaturgilor Români: „Există nervi este o piesă
cu replici de o inteligență sclipitoare, ce-ți rămân mult timp în memorie prin
forța lor poetică. În spectacolul meu, personajele lui Sorescu trăiesc în lumea
de azi, dar sunt ancorate în trecut prin obsesii, mentalități, frici. Panica
existențială este o temă constantă în toată dramaturgia lui Sorescu, exprimată
într-o formă originală, de o forță aparte, îmbinând umorul și sensibilitatea
poetică. Am mizat în spectacolul meu pe acest amestec de speranță și deziluzie,
stare confuză, ce ne este, din păcate, atât de proprie în ziua de azi. Există nervi este un spectacol ce privește cu umor negru acest secol aparent calm,
ce ne distruge sistematic nervii.”
În acest spectacol rafinat despre absurdul
existenței umane, instalarea anormalului în cotidianul familiar se face în note
de umor și ironie. Profesorul (Răzvan
Vasilescu) și Femeia necesară (Amelia
Ursu) apar în casa Locatarului (Gabriel
Răuță), pe care o iau drept un compartiment de tren. Încercând să își
explice situația neobișnuită împreună cu Prietenul său (Alexandru Conovaru), Locatarul cade victima unor obsesii și
neliniști legate de identitățile celor doi. Despre personajele piesei, MARIN
SORESCU susținea că sunt – „niște oameni
care se pândesc. Acțiunea ar fi așadar o vânătoare tragică de gânduri ascunse,
de constatări, de banalități, de speranțe, mizerii, înălțări și tot ce formează
fondul nostru cel adevărat. Eroii trăiesc o zodie a suspiciunii care întrece
orice limită, merge uneori până la coșmar și demență. Vorbele lor sunt în doi
peri, frazele sacadate, pline de locuri comune, care tocmai pentru că nu mai
înseamnă nimic pot spune foarte mult. Am lăsat personajelor mele cea mai mare
libertate. Din sadism. Am fost primul care m-am mirat de replicile lor ciudate
și mărturisesc rușinat, chiar am zâmbit. Acțiunea Profesorului, plină de
neprevăzut, m-a intrigat peste măsură. Totuși nu m-am amestecat. Explorând zona
dintre subconștient și conștient, real și posibil, posibil și fantastic, piesa
nu trebuie luată ca o dramă a limbajului. Drama pe care am vrut s-o pun în ea
este o dramă a faptelor, care câteodată pot întrece toate aceste margini.”
Scenografia spectacolului este semnată de Andrada Chiriac, iar adaptarea scenică,
ilustrația muzicală și light-desig.
S-a întâmplat în 6 ianuarie1897: S-a născut prozatorul Ionel Teodoreanu
(nume complet: Ioan-Hipolit Teodoreanu), creatorul celebrului roman pentru
adolescenţi „La Medeleni”; fratele scriitorului Al. O. Teodoreanu (Păstorel) şi
soţul prozatoarei Ştefana Velisar-Teodoreanu (n. 6 ianuarie 1897,Iași – d. 3
februarie 1954, București). Primii ani de şcoală primară Ionel Teodoreanu i-a
urmat la şcoala germană „Pitar-Moş” din Bucureşti, după care a revenit la Iaşi,
unde a absolvit liceul în anul 1916. la doi ani de la terminarea liceului, el a
promovat, în trei sesiuni consecutive, toate examenele din cei trei ani de
studii ai facultăţii de Drept de la Universitatea din Iaşi. În anul 1920 i s-a
eliberat diploma de licenţiat în Drept, în baza examenului pe care l-a trecut
cu succes.Între timp, spre sfârşitul anului 1918, Ionel Teodoreanu a cunoscut-o
pe Maria Ştefana Lupaşcu (Lily), viitoarea sa soţie (cunoscută apoi ca
scriitoarea Ştefana Velisar Teodoreanu). Cei doi s-au căsătorit şi au avut
împreună doi fii gemeni: Ştefan şi Osvald-Cezar.Ionel Teodoreanu a debutat în
Revista „Însemnări literare”, în 1919, cu „Jucării pentru Lily”. În ceea ce
priveşte debutul său editorial, acesta a avut loc câţiva ani mai târziu, în
1923 cu „Uliţa copilăriei”. Ca şi fratele său, Păstorel Teodoreanu, a fost
legat de grupul „Viaţa Românească”, tutelat de Garabet Ibrăileanu. Acesta l-a
susţinut cu tărie ţi şi-a pus mari speranţe în talentul scriitoricesc al lui Ionel
Teodoreanu. Speranţele criticului nu au fost înşelate, fiindcă Ionel Teodoreanu
a devenit în scurt timp un colaborator de nădejde la revista „Viaţa
românească”.Anii 1920, 1921, 1922 şi 1923 au fost deosebit de activi pentru
tânărul scriitor, iar din 1924 acesta s-a apucat de lucru la trilogia „La
Medeleni”. Cartea a fost primită bine de unii critici, care au ţinut să
sublinieze prospeţimea condeiului lui Teodoreanu. Însă nu acelaşi lucru se
poate spune şi despre G. Călinescu, care l-a ironizat pe romancier în a sa
lucrare „Istoria Literaturii Române de la origini şi până în prezent”. Totuşi,
în ciuda atitudinii lui Călinescu, despre romanul lui Ionel Teodoreanu se poate
spune fără să greşim, că emană cu adevărat viaţă. De altfel, trilogia „La
Medeleni” a adus creatorului ei un mare succes, atât de public cât şi de
librărie.Împărţindu-şi timpul între baroul avocăţesc şi masa de scris, Ionel
Teodoreanu a elaborat, până în 1947, aproape în fiecare an câte un volum. Între
1930 – 1933 el a ocupat postul de director al Teatrului Naţional din Iaşi.
Aceasta a fost singura funcţie oficială pe care a deţinut-o de-a lungul vieţii.
Perioada directoratului său a rămas un moment distinct în istoria teatrului
ieşean, prin calitatea ridicată a reprezentaţiilor.În anul 1938 Ionel
Teodoreanu s-a decis să părăsească Iaşul (pe care l-a evocat adesea în
scrierile sale) în favoarea Bucureştiului. Ajuns în capitală el şi-a continuat
atât activitatea literară cât şi pe cea de avocat. după stabilirea sa în
Bucureşti au apărut romanele „În casa bunicilor”, „Fundacul Varlamului”,
„Întoarcerea în timp” şi „Masa umbrelor”. Din punct de vedere critic, scrierile
lui Ionel Teodoreanu nu se pot împărţi în perioada ieşeană sau perioada
bucureşteană. Stilul său a rămas acelaşi iar scriitorul şi-a urmat nestingherit
destinul literar. Din marele număr de romane publicate, în mod deosebit a atras
atenţia publicului şi cel intitulat „Prăvale Baba”.Ionel Teodoreanu a încetat
din viaţă la 3 februarie 1954, la Bucureşti.
Romane publicate:
La Medeleni, vol. I-III (1925–1927)
Turnul Milenei (1928)
Bal mascat (1929)
Fata din Zlataust (1931)
Golia (1933)
Crăciunul de la Silivestri (1934)
Lorelei (1935)
Arca lui Noe (1936)
Secretul Anei Florentin (1937)
Fundacul Varlamului (1938)
Prăvale Baba (1939)
Ce-a văzut Ilie Pânișoară (1940)
Tudor Ceaur Alcaz, vol. I–IV (1940–1943)
Hai-Diridam (1945)
La porțile nopții (1946)
Să vie Bazarcă (1947, apărut postum in 1971)
Zdrulă și Puhă (1948)
Scrieri cu caracter memorialistic:
Ulița copilăriei (1923)
În casa bunicilor (1938)
Iarbă (1938)
Întoarcerea în timp (1939)
Masa umbrelor (1946)
Surse:
https://serialreaders.com/110-biografie-ionel-teodoreanu.ht…
https://www.tititudorancea.org/z/biografie_ionel_teodoreanu…
https://www.artline.ro/Ionel-Teodoreanu-29568-1-n.html
https://www.historia.ro/…/ionel-teodoreanu-un-crai-de-lux-s…
http://www.radioiasi.ro/…/ionel-teodoreanu-intre-rezervele…/
https://radioromaniacultural.ro/documentar-65-de-ani-de-la…/
http://www.memoria.ro/…/_evocari:_prin_ani_si_peste_a…/1177/
Romane publicate:
La Medeleni, vol. I-III (1925–1927)
Turnul Milenei (1928)
Bal mascat (1929)
Fata din Zlataust (1931)
Golia (1933)
Crăciunul de la Silivestri (1934)
Lorelei (1935)
Arca lui Noe (1936)
Secretul Anei Florentin (1937)
Fundacul Varlamului (1938)
Prăvale Baba (1939)
Ce-a văzut Ilie Pânișoară (1940)
Tudor Ceaur Alcaz, vol. I–IV (1940–1943)
Hai-Diridam (1945)
La porțile nopții (1946)
Să vie Bazarcă (1947, apărut postum in 1971)
Zdrulă și Puhă (1948)
Scrieri cu caracter memorialistic:
Ulița copilăriei (1923)
În casa bunicilor (1938)
Iarbă (1938)
Întoarcerea în timp (1939)
Masa umbrelor (1946)
Surse:
https://serialreaders.com/110-biografie-ionel-teodoreanu.ht…
https://www.tititudorancea.org/z/biografie_ionel_teodoreanu…
https://www.artline.ro/Ionel-Teodoreanu-29568-1-n.html
https://www.historia.ro/…/ionel-teodoreanu-un-crai-de-lux-s…
http://www.radioiasi.ro/…/ionel-teodoreanu-intre-rezervele…/
https://radioromaniacultural.ro/documentar-65-de-ani-de-la…/
http://www.memoria.ro/…/_evocari:_prin_ani_si_peste_a…/1177/
Autori mureșeni. Cărți 2020
Gheorghe Nicolae Șincan, Cioplitor de vise
CREDINȚA CA ARTĂ
Gheorghe Nicolae Șincan, Cioplitor de vise
CREDINȚA CA ARTĂ
Ca preot, pr. dr. Gheorghe Nicolae Șincan a făcut de toate, înăuntrul și
înafara bisericii: a liturghisit, a spovedit, a cuminecat, a cununat, a
botezat, a înmormântat, a umblat cu crucea de Bobotează, și-a vizitat
credincioșii acasă, de câte ori a fost nevoie, a ridicat și reparat biserici, a
făcut milostenii, a umplut un raft de carte, din truda minții sale și cu harul
cu care a fost înzestrat, s-a luptat pentru credință, demnitate, dreptate,
adevăr… Dar ce n-a făcut? A fost părinte – soț și tată, și-a făcut o familie
frumoasă, a trăit bucurii, supărări, a trecut prin vămile vieții (a rămas
văduv!), s-a oferit pe sine drept model de credință și viață.
Dincolo sau peste toate acestea, și-a asumat și o condiție nobilă, deopotrivă credință și artă: cioplitor de vise!
Lucrurile se petrec aidoma povestirii „Sculptorul”, din această carte. Pr. dr. Gheorghe Nicolae Șincan vede în oameni ceea ce ei nu văd, nu știu că există în ei, pune în evidență ceea ce este valoros la ei, îi „cioplește”, pentru a-i face mai încărcați de credință, mai frumoși, mai buni.
E această activitate de „cioplitor”, cu adevărat, o mare artă. De ani buni, „povestirile repovestite” ale lui Gheorghe Nicolae Șincan modelează, adaugă prin eliminare ceea ce este necesar unei vieți trăită la înălțimea celor zece porunci.
Cu fiecare carte a sa, Gheorghe Nicolae Șincan ne convinge de validitatea opțiunii sale, de frumusețea ei.
Am avut privilegiul să fiu cel care să-i fie aproape mereu mai bine de trei decenii, să fiu cel care aduce în raft fiecare operă pe care a… cioplit-o și pe care o așteaptă mulți să o privească, să le fie de învățătură.
Am apreciat de la bun început stilistica morală a demersurilor părintelui Gheorghe Nicolae Șincan, fiind deopotrivă convins cu autorul, că aceasta e o cale scurtată pe care se poate ajunge la înălțimi, acolo unde aerul e pur, unde ne simțim mai aproape de Dumnezeu.
Zelul cu care sunt strânse aceste nestemate ale gândirii și cunoașterii și arta cu care sunt repovestite de autor, interesul manifestat pentru ele, atât pe rețelele de socializare cât și editorial, susțin nevoia lor, îndreptățesc așteptările celor care sunt „stăpân și frate” al autorului, cititorul.
Pentru că, până la urmă, el este marele destinatar al tuturor eforturilor de acest fel, neimpuse de nimeni, fiind porniri interioare ale unui om dedicat și cu vocație de predicator.
Pr. dr. Gheorghe Șincan ne convinge încă o dată cât de importantă este arta cu care sunt spuse adevărurile acestei lumi, ca ele să fie însușite conștient și cu inima larg deschisă, pentru ca zăbava cetitului să fie una frumoasă și de deplin folos!
Dincolo sau peste toate acestea, și-a asumat și o condiție nobilă, deopotrivă credință și artă: cioplitor de vise!
Lucrurile se petrec aidoma povestirii „Sculptorul”, din această carte. Pr. dr. Gheorghe Nicolae Șincan vede în oameni ceea ce ei nu văd, nu știu că există în ei, pune în evidență ceea ce este valoros la ei, îi „cioplește”, pentru a-i face mai încărcați de credință, mai frumoși, mai buni.
E această activitate de „cioplitor”, cu adevărat, o mare artă. De ani buni, „povestirile repovestite” ale lui Gheorghe Nicolae Șincan modelează, adaugă prin eliminare ceea ce este necesar unei vieți trăită la înălțimea celor zece porunci.
Cu fiecare carte a sa, Gheorghe Nicolae Șincan ne convinge de validitatea opțiunii sale, de frumusețea ei.
Am avut privilegiul să fiu cel care să-i fie aproape mereu mai bine de trei decenii, să fiu cel care aduce în raft fiecare operă pe care a… cioplit-o și pe care o așteaptă mulți să o privească, să le fie de învățătură.
Am apreciat de la bun început stilistica morală a demersurilor părintelui Gheorghe Nicolae Șincan, fiind deopotrivă convins cu autorul, că aceasta e o cale scurtată pe care se poate ajunge la înălțimi, acolo unde aerul e pur, unde ne simțim mai aproape de Dumnezeu.
Zelul cu care sunt strânse aceste nestemate ale gândirii și cunoașterii și arta cu care sunt repovestite de autor, interesul manifestat pentru ele, atât pe rețelele de socializare cât și editorial, susțin nevoia lor, îndreptățesc așteptările celor care sunt „stăpân și frate” al autorului, cititorul.
Pentru că, până la urmă, el este marele destinatar al tuturor eforturilor de acest fel, neimpuse de nimeni, fiind porniri interioare ale unui om dedicat și cu vocație de predicator.
Pr. dr. Gheorghe Șincan ne convinge încă o dată cât de importantă este arta cu care sunt spuse adevărurile acestei lumi, ca ele să fie însușite conștient și cu inima larg deschisă, pentru ca zăbava cetitului să fie una frumoasă și de deplin folos!
ION MINULESCU
(6 ianuarie 1881 - 11
aprilie 1944)
CELEI CARE
MINTE
Eu ştiu c-ai
să mă-nşeli chiar mâine...
Dar fiindcă
azi mi te dai toată,
Am să te iert
-
E vechi
păcatul
Şi nu eşti
prima vinovată!...
În cinstea
ta,
Cea mai
frumoasă din toate fetele ce mint,
Am ars
miresme-otrăvitoare în trepieduri de argint,
În pat ţi-am
presărat garoafe
Şi maci -
Tot flori
însângerate -
Şi cu parfum
de brad pătat-am dantela pernelor curate,
Iar în
covorul din perete ca şi-ntr-o glastră am înfipt
Trei ramuri
verzi de lamâiţă
Şi-un ram
uscat de-Eucalipt.
Dar iată,
Bate miezul
nopţii...
E ora când
amanţii, -alt'dată,
Sorbeau
cu-amantele-mpreună otrava binecuvântată...
Deci vino,
Vino şi
desprinde-ţi din pieptenul de fildeş părul,
Înfinge-ţi în
priviri Minciuna
Şi-n caldul
buzei Adevarul
Şi spune-mi:
Dintre câţi
avură norocul să te aibă-aşa
Câţi au murit
Şi câţi
blesteamă de-a nu te fi putut uita?...
Eu ştiu c-ai
să mă-nşeli chiar mâine...
Dar fiindcă
azi mi te dai toată.
Am să te iert
-
E vechi
păcatul
Şi nu esti
prima vinovată!...
Deci nu-ţi
cer vorbe-mperecheate de sărutări,
Nu-ţi cer
să-mi spui
Nimic din tot
ce-ai spus la alţii,
Ci tot ce
n-ai spus nimănui.
Şi nu-ţi cer
patima nebună şi fără de sfârşit,
Nu-ţi cer
Nimic din ce
poetul palid
Cerşeşte-n veci
de veci, stingher,
Voi doar
să-mi schimbi de poţi o clipă
Din şirul
clipelor la fel,
Să-mi torni
în suflet înfinitul unui pahar de hidromel,
În păr să-mi
împleteşti cununa de laur verde
Şi în priviri
Să-mi
împietreşti pe veci minciuna neprihănitelor iubiri.
Şi-aşa tăcuţi
-
Ca două
umbre, trântiţi pe maldărul de flori -
Să-ncepem
slujba-n miez de noapte
Şi mâine s-o sfârşim în zori!
Liliana
Popa
tăceri
înnodate
oaspete de o zi
într-un fulg celest
alunecînd în clipa de rouă
șoptită de vânt
fără iarnă
într-un fulg celest
alunecînd în clipa de rouă
șoptită de vânt
fără iarnă
oaspete de o
noapte
în ceața visului
desprins din jocul
cu gene perle
al iubirilor reci
fără vară
în ceața visului
desprins din jocul
cu gene perle
al iubirilor reci
fără vară
oaspete de o zi
din cer cade pulberea
cuvintelor nerostite
mâna cu penel alunecă
pe sub arcade
peste buzele pecetluite
din cer cade pulberea
cuvintelor nerostite
mâna cu penel alunecă
pe sub arcade
peste buzele pecetluite
Timpul nu
Toate ceasurile
Toate pe nepusă masă deodată
Au dispărut şi-au încetat să bată
Se spune că unele s-au înecat în mare
Odată cu uriaşe vapoare
Lovite în plutire de zare,
Altele, în scoarţa pădurii,
În cuibul păsării furtunii,
Altele s-au scurs în pământ
Să-şi ascundă minutele de vânt
Şi bat înăbuşit plângând.
Toţi cei ce-şi numărau secundele
În lupi îşi numărau iernile,
În păsări plecările întoarcerile,
În înfloriri zăpezile, în zori nopţile
Iar timpul, vânt rece trecea trecea...
Toate pe nepusă masă deodată
Au dispărut şi-au încetat să bată
Se spune că unele s-au înecat în mare
Odată cu uriaşe vapoare
Lovite în plutire de zare,
Altele, în scoarţa pădurii,
În cuibul păsării furtunii,
Altele s-au scurs în pământ
Să-şi ascundă minutele de vânt
Şi bat înăbuşit plângând.
Toţi cei ce-şi numărau secundele
În lupi îşi numărau iernile,
În păsări plecările întoarcerile,
În înfloriri zăpezile, în zori nopţile
Iar timpul, vânt rece trecea trecea...
Florica Bațu Ichim
BALADĂ AROMÂNĂ
Cu suflete
topite-n lumânare
străbunii mei n-au în morminte stare,
Tufechea
Înfrăţind-o cu o mână
păzind familie şi stână
mereu de veghe
şi etern fugari
să ocroteasca Mielul de lupi şi de tâlhari.
topite-n lumânare
străbunii mei n-au în morminte stare,
Tufechea
Înfrăţind-o cu o mână
păzind familie şi stână
mereu de veghe
şi etern fugari
să ocroteasca Mielul de lupi şi de tâlhari.
*
Muşatului ficior
în leagănul dintâi
dur, puşca i-o puneau sub căpătâi
şi-n fumul ei,
cu basmele ţesând
creştea bărbat de existenţi flămând.
Muşatului ficior
în leagănul dintâi
dur, puşca i-o puneau sub căpătâi
şi-n fumul ei,
cu basmele ţesând
creştea bărbat de existenţi flămând.
Măicuţa mea,
prin laptele ce-am supt
mi-a strecurat şi drojdia să lupt
clocotitoare-n vene,
curgândă mai departe
în dincolo de viaţă şi de moarte.
Cu suflete
topite în chindie
străbunii mei au început să-nvie
şi îi aud dintru mormânt strigând:
- Nu va lăsaţi pieirii! Tradiţie păstrând,
nu va luaţi după lumescul zbor!
E vremea
să vă-ntoarceţi la izvor,
cu viata voastră
să păziţi mereu
familii pe pământ şi-n ceruri, Dumnezeu!
prin laptele ce-am supt
mi-a strecurat şi drojdia să lupt
clocotitoare-n vene,
curgândă mai departe
în dincolo de viaţă şi de moarte.
Cu suflete
topite în chindie
străbunii mei au început să-nvie
şi îi aud dintru mormânt strigând:
- Nu va lăsaţi pieirii! Tradiţie păstrând,
nu va luaţi după lumescul zbor!
E vremea
să vă-ntoarceţi la izvor,
cu viata voastră
să păziţi mereu
familii pe pământ şi-n ceruri, Dumnezeu!
mă sună Leahu
din Sibiu
să mă întrebe dacă știu că mă iubește,
știu!
-tu unde ești?
-sunt în Canada – zic!
-ce faci acolo, nene?
-canadiene, Leahule, canadiene!
-Tic, tu n-ai uitat, pe 3 e ziua mea!
-cum să uit, Leahule, așa ceva? nu e o zi obișnuită, îți cumpăr o păpușă inuită !
-chinuită ?
-nu chinuită, bre, ești damblagiu? La ăștia nu e ca la noi, ca la Sibiu…
să mă întrebe dacă știu că mă iubește,
știu!
-tu unde ești?
-sunt în Canada – zic!
-ce faci acolo, nene?
-canadiene, Leahule, canadiene!
-Tic, tu n-ai uitat, pe 3 e ziua mea!
-cum să uit, Leahule, așa ceva? nu e o zi obișnuită, îți cumpăr o păpușă inuită !
-chinuită ?
-nu chinuită, bre, ești damblagiu? La ăștia nu e ca la noi, ca la Sibiu…
:cu mâinile
în cruce urc muntele de lacrimi de la picioarele lui Iisus Hristos
.
vreau să învăț să vă urăsc
sincer
și nu are cine să mă învețe
.
mi-e milă de mine mi-am închis părinții într-un cerc sufletul meu e un câine
vreau să învăț să vă urăsc
sincer
și nu are cine să mă învețe
.
mi-e milă de mine mi-am închis părinții într-un cerc sufletul meu e un câine
*
într-un an am
furat apa de ploaie de sub streașină iubeam o fată dărăpănată
primii care au ridicat
piatra și m-au lovit au fost hoții și
curvele sticleții graurii leproșii dobitoacele și
cercetătorii ca într-o nouă și ultimă ediție m-au crezut pe cuvânt
au profitat de ocazie și nu au zis nimic mi-au
lins rănile am simțit ceea ce simte
un bolovan de sare
piatra și m-au lovit au fost hoții și
curvele sticleții graurii leproșii dobitoacele și
cercetătorii ca într-o nouă și ultimă ediție m-au crezut pe cuvânt
au profitat de ocazie și nu au zis nimic mi-au
lins rănile am simțit ceea ce simte
un bolovan de sare
după aceea am
încremenit nici nu știu ce limbă vorbeam mă uitam la avion
.
coboară --- spune-i câinelui să cânte --- ți-am adus
o conservă de pește din jerusalim și încă o bucată
de brânză --- vreau să ne vadă împreună --- dormi
.
când s-a făcut ziuă i-am ordonat aruncă-mă în patul tău de fecioară pasărea
s-a întins moartă avea
coarne am văzut multă nedreptate nu nu
nu așa -- Dumnezeu e liber de-acum ne-am dus dracu -- așa nu
nu nu cu lingura -- minte-mă -- încă odată
mi-a intrat frigul în oase
cu trei glasuri și cu nouă mâini așează capul meu pe perna necredinciosului
.
coboară --- spune-i câinelui să cânte --- ți-am adus
o conservă de pește din jerusalim și încă o bucată
de brânză --- vreau să ne vadă împreună --- dormi
.
când s-a făcut ziuă i-am ordonat aruncă-mă în patul tău de fecioară pasărea
s-a întins moartă avea
coarne am văzut multă nedreptate nu nu
nu așa -- Dumnezeu e liber de-acum ne-am dus dracu -- așa nu
nu nu cu lingura -- minte-mă -- încă odată
mi-a intrat frigul în oase
cu trei glasuri și cu nouă mâini așează capul meu pe perna necredinciosului
*
în carnea
noastră era pustiu duhurile de carton ale copiilor care deveniseră
părinții noștri
pluteau în stoluri -- înflorea dramaturgia ---- animalele și păsările
semănau demult între ele ---- câinii și pisicile și papagalii dăduseră
în nepermisă sacră bâlbâială -- am ieșit simultan și lucizi din lacul
cu apă verde
ca dintr-o utilitară antiexaltare (și) să nu ne înmulțim am intrat în letopisețe
.
așa dificil cum eram ți-am cumpărat
din teheran
un cap de mop și liqueur chocolates
.
(ca numărătorul de șerpi dacă se schimbă vremea adorm cu capul în jos
şi cu mâinile în buzunar după aceea
te invit și
te rog sub tortură să-mi declari de ce
este răguşită domnişoara emancipată care stă agățată în cuiul din perete)
.
nu știu dacă am ajuns aici cu mine în
brațe dacă am intrat în marea moartă
.
am văzut vrabia dezbrăcată
mergând la mormântul meu
.
--- sunt ură şi rugăciune
sunt şi nimic nu sunt ---
.
de foame
am băut
ulei
.
după cum se poate observa ne-am născut pe întuneric ---- dama (logodnica)
stă bine a mutat la cal pe care îl apăram cu turnul pionul
cu sângele îngroșat ia doza de dulcolax
să nu dea faliment -- piatră de
poticnire --
amenință pe diagonală regele meu negru a fost capturat
de nebun pentru că nu am respectat niciodată drepturile omului ---- mă clatin
.
am zis dacă nu te-aş iubi n-aş putea sorbi cu atâta ură preadulcea ta făptură
părinții noștri
pluteau în stoluri -- înflorea dramaturgia ---- animalele și păsările
semănau demult între ele ---- câinii și pisicile și papagalii dăduseră
în nepermisă sacră bâlbâială -- am ieșit simultan și lucizi din lacul
cu apă verde
ca dintr-o utilitară antiexaltare (și) să nu ne înmulțim am intrat în letopisețe
.
așa dificil cum eram ți-am cumpărat
din teheran
un cap de mop și liqueur chocolates
.
(ca numărătorul de șerpi dacă se schimbă vremea adorm cu capul în jos
şi cu mâinile în buzunar după aceea
te invit și
te rog sub tortură să-mi declari de ce
este răguşită domnişoara emancipată care stă agățată în cuiul din perete)
.
nu știu dacă am ajuns aici cu mine în
brațe dacă am intrat în marea moartă
.
am văzut vrabia dezbrăcată
mergând la mormântul meu
.
--- sunt ură şi rugăciune
sunt şi nimic nu sunt ---
.
de foame
am băut
ulei
.
după cum se poate observa ne-am născut pe întuneric ---- dama (logodnica)
stă bine a mutat la cal pe care îl apăram cu turnul pionul
cu sângele îngroșat ia doza de dulcolax
să nu dea faliment -- piatră de
poticnire --
amenință pe diagonală regele meu negru a fost capturat
de nebun pentru că nu am respectat niciodată drepturile omului ---- mă clatin
.
am zis dacă nu te-aş iubi n-aş putea sorbi cu atâta ură preadulcea ta făptură
luna scoate
apă cu găleata din fântână numele tău l-am scris
pe-al meu picior cu un cuțit
ești nebună
îmi șoptești tu ești nebună (din vina cui iubita mea te-ai țăcănit)
pe-al meu picior cu un cuțit
ești nebună
îmi șoptești tu ești nebună (din vina cui iubita mea te-ai țăcănit)
nemângâiată-i
pielea mea nemângâiată departe-s ale tale
mâini
n-am să-ți mai simt poate niciodată gura alunecând pe sâni
mâini
n-am să-ți mai simt poate niciodată gura alunecând pe sâni
luna cu găleata între raze mă privește c-un surâs
(uimit ești)
nebună
ești (clar ești nebună) din vina cui iubita mea te-ai țăcănit
nebună
ești (clar ești nebună) din vina cui iubita mea te-ai țăcănit
Și nu mai
știu
.
Era o iarnă spre amiază.
Omătul se-așternuse binișor. Sau poate-și răsfira
de zor,
tăcerea pe ogor.
Apoi plecase către nord s-ascundă
ninsoarea lui.
Avea privirea blândă,
și un fular
din frunze de stejar.
.
Uitase-afară omul de zăpadă. De fapt, îi dăruise-o stradă
să-și plimbe timpul său pe unde-o vrea.
Din când în când se mai trezea
trecând pe-acolo-n pas vioi.
Mereu i se părea că-s doi,
ori poate-așa era!
.
Dar prea devreme se-nserase.
Își amintise că săpase,
de bună seamă,
pe-un colț de stâncă, un altar,
ca să-și îngroape tot ce-nseamnă
cuvinte spuse în zadar.
Și nu mai știu unde s-a dus,
cu pasul drept, c-o schijă-n piept,
pe-un drum pustiu.
Și nu mai știu...
Era o iarnă spre amiază.
Omătul se-așternuse binișor. Sau poate-și răsfira
de zor,
tăcerea pe ogor.
Apoi plecase către nord s-ascundă
ninsoarea lui.
Avea privirea blândă,
și un fular
din frunze de stejar.
.
Uitase-afară omul de zăpadă. De fapt, îi dăruise-o stradă
să-și plimbe timpul său pe unde-o vrea.
Din când în când se mai trezea
trecând pe-acolo-n pas vioi.
Mereu i se părea că-s doi,
ori poate-așa era!
.
Dar prea devreme se-nserase.
Își amintise că săpase,
de bună seamă,
pe-un colț de stâncă, un altar,
ca să-și îngroape tot ce-nseamnă
cuvinte spuse în zadar.
Și nu mai știu unde s-a dus,
cu pasul drept, c-o schijă-n piept,
pe-un drum pustiu.
Și nu mai știu...
EPIFANIA
Lumina botezului pune cunună pe capul ateului de
pacate-ngenunchiat,
Botezul cu Duh Sfânt şi Foc pătrunde adânc când dracul sufletele le-a scos la
mezat,
Clopotele din mănăstiri cad din turle arzânde, pământul e pârjolit, ard de vii animalele,
Apa Iordanului a secat, cerurile închise cerşesc venirea Domnului,
Lideri politici în jilţuri pufoase, diavolii-i asmută în încurcături globale sângeroase,
Omul de rând, căzut cu faţa la pământ, merge de-a buşelea la căpătat,
De ale gurii, de îmbrăcat, din lăcomie, în plus, de pâine dumicat,
Arde pământul, Iordanul a secat, cerurile-nchise plâng c-am uitat,
Legea naturii, legea dreaptă a firii, ne plâng bătrânii, ne plâng străbunii,
Hoarde de oameni risipite prin lume, azi zămislesc mult desfrănat păcat,
Arde pământul, azi e Sărbătoare, celebram recidiva omului îmbătat,
Judecata minţii-nceţoşată în rele, dirijează răul către mulţime,
Inocenţii sunt condamnaţi, penalii scriu soarta lumii la întruniri mondiale,
Secretive alianţe, vând unii pe alţii, scopul final, un soare de aur,
Ferecat cu lăcate 99, în cea mai mare viesterie de stat;
Virginele sunt cu pietre omorâte, hoţii sunt iertaţi,
Torturatorii râd în gura mare, sunt fii de sticleţi,
“Dumnezeu nu exista: oameni spurcaţi!
Aici e iadul, aici e raiul,
Prostime slută, oameni descreieraţi,
La ocnă, la muncă, viermi întinaţi!’
Jertfelnicul vostru de alienaţi,
În numele credinţei, gropile singuri vi le săpaţi”
Ha ha ha… Ha ha ha…
Clopotele din mănăstiri cad din turle arzânde, pământul e pârjolit, ard de vii animalele,
Apa Iordanului a secat, cerurile închise cerşesc venirea Domnului,
Lideri politici în jilţuri pufoase, diavolii-i asmută în încurcături globale sângeroase,
Omul de rând, căzut cu faţa la pământ, merge de-a buşelea la căpătat,
De ale gurii, de îmbrăcat, din lăcomie, în plus, de pâine dumicat,
Arde pământul, Iordanul a secat, cerurile-nchise plâng c-am uitat,
Legea naturii, legea dreaptă a firii, ne plâng bătrânii, ne plâng străbunii,
Hoarde de oameni risipite prin lume, azi zămislesc mult desfrănat păcat,
Arde pământul, azi e Sărbătoare, celebram recidiva omului îmbătat,
Judecata minţii-nceţoşată în rele, dirijează răul către mulţime,
Inocenţii sunt condamnaţi, penalii scriu soarta lumii la întruniri mondiale,
Secretive alianţe, vând unii pe alţii, scopul final, un soare de aur,
Ferecat cu lăcate 99, în cea mai mare viesterie de stat;
Virginele sunt cu pietre omorâte, hoţii sunt iertaţi,
Torturatorii râd în gura mare, sunt fii de sticleţi,
“Dumnezeu nu exista: oameni spurcaţi!
Aici e iadul, aici e raiul,
Prostime slută, oameni descreieraţi,
La ocnă, la muncă, viermi întinaţi!’
Jertfelnicul vostru de alienaţi,
În numele credinţei, gropile singuri vi le săpaţi”
Ha ha ha… Ha ha ha…
Dar norii se adună pe cer ca să spună,
Pământului ce arde în vâlvătaie, răbdare să aibă,
Cad secerate la pământ animale şi oameni carbonizaţi,
Fumul de moarte peste nori se ridică,
Plânge inima naturii, papi în veşminte aurite, de frică, abdică,
Teroriştii aruncă edificii militare în aer,
Oamenii urlă: “Doamne, înmoaie, măcelul,
Copiii, dacă nu şi noi, salvează-i, că-s nevinovaţi!”
Pământului ce arde în vâlvătaie, răbdare să aibă,
Cad secerate la pământ animale şi oameni carbonizaţi,
Fumul de moarte peste nori se ridică,
Plânge inima naturii, papi în veşminte aurite, de frică, abdică,
Teroriştii aruncă edificii militare în aer,
Oamenii urlă: “Doamne, înmoaie, măcelul,
Copiii, dacă nu şi noi, salvează-i, că-s nevinovaţi!”
Semnul 777 pe 666 din ceasloave îl scoate,
Iată mielul lui Dumnezeu, cel ce spălă păcatele lumii,
Ioan se întoarce, în 2020, la secatul Iordan,
Mâinile -si ridică spre cer: “Doamne, auzi-mă, e tot ce îţi cer,
Fă indurare pentru ‘cesti oameni şi inocente vieţuitoare,
Apocalipsa prin înnecare transform-o într-o mare de sare,
Pârjolul, focul devastator, stinge-l cu apă,
Ascultă-mă, Doamne-n genunchi, te implor!
Capul mie mi-l ia ca şi plată,
Lasă-i pe oameni şi pe animale,
Să mai trăiască, sub al Crucei oblon ”….
Iată mielul lui Dumnezeu, cel ce spălă păcatele lumii,
Ioan se întoarce, în 2020, la secatul Iordan,
Mâinile -si ridică spre cer: “Doamne, auzi-mă, e tot ce îţi cer,
Fă indurare pentru ‘cesti oameni şi inocente vieţuitoare,
Apocalipsa prin înnecare transform-o într-o mare de sare,
Pârjolul, focul devastator, stinge-l cu apă,
Ascultă-mă, Doamne-n genunchi, te implor!
Capul mie mi-l ia ca şi plată,
Lasă-i pe oameni şi pe animale,
Să mai trăiască, sub al Crucei oblon ”….
Cerurile s-au deschis, duhul lui Dumnezeu s-a
revărsat, pe pământ,
Coborându-te în chip de porumbel,
Ai lăcrimat, la ororile oamenilor de progres tehnic ce au eşuat.
Tu, cel iubit Fiu al Meu întru care am binevoit” (Matei, 3: 16-17).
Tu, sfânt potir plin de credinţă, penitenţa ta i-a mântuit,
Ocrotiţi vor fi: oameni, plante şi animale,
Pământul rănit, în matcă reaşezat, lava încinsă cu ape ieşite din matci îl înmoaie,
Zăgazurile cerului se rup, ordon norilor, cu apa neîncepută să ploaie,
Să umple Iordanul, copiii şi puii de vieţuitoare, ale mele odoare, să fie salvaţi,
Adâncurile apelor de duh sfânt se vor umple,
Gurile fântânilor de bună mireasmă de busuioc,
Arde tămâie, Ioane, în trunchi de smochin,
Lumea-ntrecutu-s-a pe sine în rele, depăşind tăria din al cobrei venin.
Coborându-te în chip de porumbel,
Ai lăcrimat, la ororile oamenilor de progres tehnic ce au eşuat.
Tu, cel iubit Fiu al Meu întru care am binevoit” (Matei, 3: 16-17).
Tu, sfânt potir plin de credinţă, penitenţa ta i-a mântuit,
Ocrotiţi vor fi: oameni, plante şi animale,
Pământul rănit, în matcă reaşezat, lava încinsă cu ape ieşite din matci îl înmoaie,
Zăgazurile cerului se rup, ordon norilor, cu apa neîncepută să ploaie,
Să umple Iordanul, copiii şi puii de vieţuitoare, ale mele odoare, să fie salvaţi,
Adâncurile apelor de duh sfânt se vor umple,
Gurile fântânilor de bună mireasmă de busuioc,
Arde tămâie, Ioane, în trunchi de smochin,
Lumea-ntrecutu-s-a pe sine în rele, depăşind tăria din al cobrei venin.
"În Iordan Botezându-Te Tu, Doamne, închinarea
Treimii s-a arătat.
Glasul Părintelui a mărturisit Ţie, Fiu Iubit pe Tine numindu-Te;
şi Duhul, în Chip de Porumbel, a adeverit întărirea Cuvântului,
Cel Ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule şi lumea ai luminat, “
Slavă Ţie, Doamne, Iisuse Hristoase, în veci slavă Ţie,
Nu pot în ochii tăi a privi, Doamne, ne iartă micimea minţii,
Ne iartă condiţia umană, decăzută, deşi suntem făcuţi dintr-o cruce,
Prin fapte bicisnice, pe tine noi te-am renegat.
Faţarnice feţe ce lumea conduc, ordine nouă vor să impună,
Spală cu apă, Doamne, creierele lor de zgură,
Pune-le visarea în minte, fă-i de nu treji, cu caluş pe veci la gură.
S-a apropiat Împărăţia Cerurilor, globală schimbare, se cere făr de întârziere,
Îi voi boteza pe fiecare, în numele Tău, Tu, unicul Domn şi salvator al lumii cu adevărat:
“Pe Tine, Împăratul cerului și al pământului, Luminătorul nostru, văzându-Te în Iordan,
botezat de robul Tău, cerurile s-au înfricoșat și tot pământul s-a înfiorat,
îngerii s-au mirat și toată făptura s-a bucurat.
La păcătoși și la vameși ai venit ca să speli cu ape păcatele oamenilor,
Iar noi, nevrednicii, cu mulțumire Îți cântăm:
Slavă Ție, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce în Iordan Te-ai botezat
și lumea întreagă ai luminat, slavă Ție!”
Gând ceresc având întru sine, luminătorul lumii, marele Înaintemergător,
a grăit către oameni:
„Curățiți-vă, pentru că vine Hristos să izbăvească lumea din stricăciune
și să dezlege blestemul lui Adam cel întâi zidit”.
Să se bucure pustia Iordanului și precum crinul să înflorească,
iar pământul să se bucure acum; va fi din nou rodit.
Pregătiți căile Domnului și drepte faceți cărările Dumnezeului nostru”,
veşnicia pentru semeni, în patru zări trămbiţele arhanghelilor suna-vor,
Deschideti-vă inimile, luaţi din preaplina bunătate a mieilor,
Fiind Șuvoi, izvorâtor din Dumnezeu, de har și bunătate,
în repejunile Iordanului ai intrat, ca prin ape să curățești păcatul omenesc.
Frică s-a făcut văzând pe Făcătorul cerului și al pământului
dezbrăcându-Se la râu și primind botezul de la rob.
Puterile îngerești s-au mirat, râul Iordan și-a întors apele înapoi,
neputând suferi focul ce mânca apele lui,
și nici să spele pe Cel Curat și să șteargă pe Cel fără de păcat.
Veselește-te, Iordane, bucurați-vă, izvoare și bălți,
toate adâncurile mării; că astăzi s-a sfințit firea apelor,
liberându-se de stăpânul întunericului ce se ascunsese acolo.
Și toată făptura veselindu-se, cântă cu noi:
Aliluia! Aliluia! Aliluia!
Mărire ţie, Dumnezeule, mărire, Ţie!
Împărate Preaveșnic, Iisuse Hristoase,
Tu ai venit la Iordan pentru a Te arăta la toată lumea,
ca să dezlegi, ca un Judecător Atotmilostiv, osânda lui Adam cel întâi zidit,
singur ispitind inimile tuturor să dai viață nouă, oamenilor.
Pentru aceasta cu mâna luând lopata cea curățitoare,
aria întregii lumi cu înțelepciune ai curățit-o,
despărțind, precum păstorul, oile de capre.
Învrednicește-ne și pe noi, cei botezați în numele Preasfintei Treimi,
să fim mântuiți și așezați de-a dreapta Ta.”
Amin, Amin, Amin!
Glasul Părintelui a mărturisit Ţie, Fiu Iubit pe Tine numindu-Te;
şi Duhul, în Chip de Porumbel, a adeverit întărirea Cuvântului,
Cel Ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule şi lumea ai luminat, “
Slavă Ţie, Doamne, Iisuse Hristoase, în veci slavă Ţie,
Nu pot în ochii tăi a privi, Doamne, ne iartă micimea minţii,
Ne iartă condiţia umană, decăzută, deşi suntem făcuţi dintr-o cruce,
Prin fapte bicisnice, pe tine noi te-am renegat.
Faţarnice feţe ce lumea conduc, ordine nouă vor să impună,
Spală cu apă, Doamne, creierele lor de zgură,
Pune-le visarea în minte, fă-i de nu treji, cu caluş pe veci la gură.
S-a apropiat Împărăţia Cerurilor, globală schimbare, se cere făr de întârziere,
Îi voi boteza pe fiecare, în numele Tău, Tu, unicul Domn şi salvator al lumii cu adevărat:
“Pe Tine, Împăratul cerului și al pământului, Luminătorul nostru, văzându-Te în Iordan,
botezat de robul Tău, cerurile s-au înfricoșat și tot pământul s-a înfiorat,
îngerii s-au mirat și toată făptura s-a bucurat.
La păcătoși și la vameși ai venit ca să speli cu ape păcatele oamenilor,
Iar noi, nevrednicii, cu mulțumire Îți cântăm:
Slavă Ție, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce în Iordan Te-ai botezat
și lumea întreagă ai luminat, slavă Ție!”
Gând ceresc având întru sine, luminătorul lumii, marele Înaintemergător,
a grăit către oameni:
„Curățiți-vă, pentru că vine Hristos să izbăvească lumea din stricăciune
și să dezlege blestemul lui Adam cel întâi zidit”.
Să se bucure pustia Iordanului și precum crinul să înflorească,
iar pământul să se bucure acum; va fi din nou rodit.
Pregătiți căile Domnului și drepte faceți cărările Dumnezeului nostru”,
veşnicia pentru semeni, în patru zări trămbiţele arhanghelilor suna-vor,
Deschideti-vă inimile, luaţi din preaplina bunătate a mieilor,
Fiind Șuvoi, izvorâtor din Dumnezeu, de har și bunătate,
în repejunile Iordanului ai intrat, ca prin ape să curățești păcatul omenesc.
Frică s-a făcut văzând pe Făcătorul cerului și al pământului
dezbrăcându-Se la râu și primind botezul de la rob.
Puterile îngerești s-au mirat, râul Iordan și-a întors apele înapoi,
neputând suferi focul ce mânca apele lui,
și nici să spele pe Cel Curat și să șteargă pe Cel fără de păcat.
Veselește-te, Iordane, bucurați-vă, izvoare și bălți,
toate adâncurile mării; că astăzi s-a sfințit firea apelor,
liberându-se de stăpânul întunericului ce se ascunsese acolo.
Și toată făptura veselindu-se, cântă cu noi:
Aliluia! Aliluia! Aliluia!
Mărire ţie, Dumnezeule, mărire, Ţie!
Împărate Preaveșnic, Iisuse Hristoase,
Tu ai venit la Iordan pentru a Te arăta la toată lumea,
ca să dezlegi, ca un Judecător Atotmilostiv, osânda lui Adam cel întâi zidit,
singur ispitind inimile tuturor să dai viață nouă, oamenilor.
Pentru aceasta cu mâna luând lopata cea curățitoare,
aria întregii lumi cu înțelepciune ai curățit-o,
despărțind, precum păstorul, oile de capre.
Învrednicește-ne și pe noi, cei botezați în numele Preasfintei Treimi,
să fim mântuiți și așezați de-a dreapta Ta.”
Amin, Amin, Amin!
*
REUNIREA FAMILIEI
Caleidoscop de petale de chilhlimbar coniac si
musgravit din trandafiri,
Plutesc in aer dansand in spirale, in turbioane fermecate, frematand,
O plasma infierbantata ce a zacut mocnit, ascunsa-n burta pamantului in adancuri,
Tasnit-a in vazduh cu forta eliberatoare, ca vinul cel mustit de mult.
Ce avut-a de secole calus la gura, sa nu mai poata a spune, nici un cuvant!
Plutesc in aer dansand in spirale, in turbioane fermecate, frematand,
O plasma infierbantata ce a zacut mocnit, ascunsa-n burta pamantului in adancuri,
Tasnit-a in vazduh cu forta eliberatoare, ca vinul cel mustit de mult.
Ce avut-a de secole calus la gura, sa nu mai poata a spune, nici un cuvant!
Petale spulberate de vant din lava clocotita de
vulcan,
Ce a inviat din morti, stand in genunchi, plangand,
In hoarde de pietre si moloz zburand in toate partile prin aer,
Mugeste asa de groaznic ca eliberat de-a inspaimantat si cel mai crancen cerber.
Ce a inviat din morti, stand in genunchi, plangand,
In hoarde de pietre si moloz zburand in toate partile prin aer,
Mugeste asa de groaznic ca eliberat de-a inspaimantat si cel mai crancen cerber.
Culeg polenul auriu de flori mestesugite sublim de
maini maiastre din foc amestecat cu lava,
In basoreliefuri imense ce-s proiectate pan' la cer, din moscul de pamant si din jaratec,
Iti simt de la distanta al tau suflet protector, frumos, ca al unui rasarit de soare,
Cand mana ta spre mine ai intins si tot ce a fost rau, una cu lava s-a facut!
In basoreliefuri imense ce-s proiectate pan' la cer, din moscul de pamant si din jaratec,
Iti simt de la distanta al tau suflet protector, frumos, ca al unui rasarit de soare,
Cand mana ta spre mine ai intins si tot ce a fost rau, una cu lava s-a facut!
M-ai invatat ca distrugerea asta ce pare- o
tragedie de nedescris, nu-i decat o stare,
Ce imi aduce o sansa ce in conditii normale, eu n-as putea avea,
Privirea ta albastra, o vad in tot ce ma-nconjoara,
Prin ea m-a inaripez sa am putere de-a ma ridica,
Departe de taciunii incinsi amestecati in fum.
Ce imi aduce o sansa ce in conditii normale, eu n-as putea avea,
Privirea ta albastra, o vad in tot ce ma-nconjoara,
Prin ea m-a inaripez sa am putere de-a ma ridica,
Departe de taciunii incinsi amestecati in fum.
Jarul fierband incandescent de lava cuprinde tot
orasul,
Melasa ei se-ntinde incet dar sigur peste tot pe drum,
Acoperind uratul si rautatea ce isi gasira in asta lume, pozitii din cele de frunte,
Iar bunatatea si iubirea, nu prea mai avura loc!
Si totul s-a preschimbat in catifea burgund,
Pierdut-am pentru aceasta victorie, atatea suflete curate,
Ce s-au sacrificat ca noi acuma in moloz, sa nu ne transformam!
Melasa ei se-ntinde incet dar sigur peste tot pe drum,
Acoperind uratul si rautatea ce isi gasira in asta lume, pozitii din cele de frunte,
Iar bunatatea si iubirea, nu prea mai avura loc!
Si totul s-a preschimbat in catifea burgund,
Pierdut-am pentru aceasta victorie, atatea suflete curate,
Ce s-au sacrificat ca noi acuma in moloz, sa nu ne transformam!
Cladiri de inaltimi ametitoare, medii si mai mici,
Scumpeturi de acareturi ori doar kitschuri banale,
Ivaluite-n plasma au fost, trimise de aici, sa imparateasca
O alta lume, unde troneaza banul,
Si-acuma-s arse-n foc si transformate in moloz,
Totul din haos si strigare s-a preschimbat in pace si serenitate,
Unde doar a mea inima pulseaza cu mare intensitate,
Intr-o zvacnire adunand tot rubiniul in purpuri al universului de strigate,
Caci innecate sunt intr-o mare de lava prefacuta in judecator.
A celora ce au trait de-a lungul vietii lor,
Tot torturand pe altii si infierati de ura.
Scumpeturi de acareturi ori doar kitschuri banale,
Ivaluite-n plasma au fost, trimise de aici, sa imparateasca
O alta lume, unde troneaza banul,
Si-acuma-s arse-n foc si transformate in moloz,
Totul din haos si strigare s-a preschimbat in pace si serenitate,
Unde doar a mea inima pulseaza cu mare intensitate,
Intr-o zvacnire adunand tot rubiniul in purpuri al universului de strigate,
Caci innecate sunt intr-o mare de lava prefacuta in judecator.
A celora ce au trait de-a lungul vietii lor,
Tot torturand pe altii si infierati de ura.
Pasit-am cu tine de mana afara de aici,
Intrat-am pe fereastra de-azur a cerului din nori,
Ce s-a deschis in bunatatea sa sa ne adaposteasca pe amandoi
De haul ce lasaram in urma, unde nimeni viu, nu- a mai ramas!
Intrat-am pe fereastra de-azur a cerului din nori,
Ce s-a deschis in bunatatea sa sa ne adaposteasca pe amandoi
De haul ce lasaram in urma, unde nimeni viu, nu- a mai ramas!
Si am calatorit cand am pasit in alta lume a
gandurilor noastre,
In mult invezite si scaldate-n flori paduri ca cele tropicale,
Iar din femeie, eu copilita deodata am devenit
Si fata-mi translucenta imi lucea ca steaua Betelgeuse
Noi evadat-am din iadul lasat jos, intr-o lumea paralela
Ce translucenta si toata radianta ne contopea,
Si sufletele si inimile in ea, si-atunci pentru o clipa
Simtit-am ca asa pacat a fost, ca-n viata de pe pamant,
eu nu te-am intalnit!
In mult invezite si scaldate-n flori paduri ca cele tropicale,
Iar din femeie, eu copilita deodata am devenit
Si fata-mi translucenta imi lucea ca steaua Betelgeuse
Noi evadat-am din iadul lasat jos, intr-o lumea paralela
Ce translucenta si toata radianta ne contopea,
Si sufletele si inimile in ea, si-atunci pentru o clipa
Simtit-am ca asa pacat a fost, ca-n viata de pe pamant,
eu nu te-am intalnit!
Si am pasit noi mult smeriti si coplesiti de-atata
splendoare,
Pe clapele uriasului pian ce grandios s-a transformat in scara catre soare,
In curcubeu violaceu, norii ne propulsau pe clape tot mai departe,
O melodie nepamanteasca, vibratia suflelor noastre, tot calcand pe ele, a declansat.
De pomii-n in a noastra trecere, coroanele isi aplecau pan' la pamant,
Ne inganau pasari necunoscute inca pe pamant de oameni,
Ce-aveau capuri albastre cu dungi portocalii si rosii si cozi multicolore.
Pe clapele uriasului pian ce grandios s-a transformat in scara catre soare,
In curcubeu violaceu, norii ne propulsau pe clape tot mai departe,
O melodie nepamanteasca, vibratia suflelor noastre, tot calcand pe ele, a declansat.
De pomii-n in a noastra trecere, coroanele isi aplecau pan' la pamant,
Ne inganau pasari necunoscute inca pe pamant de oameni,
Ce-aveau capuri albastre cu dungi portocalii si rosii si cozi multicolore.
Izvoare de apa neinceputa in susur domol curgeau pe
langa noi,
Tu, imbracat in roba stralucitoare, aveai o transparenta ca apa de clestar,
Priveam mesmerizati ca-ntr-un caleidoscop,
Intr-un aranjament perfect toate culorile inchipuite doar de pe pamant.
Ce mult s-au contopit ca-ntr-un miracol,
Caci parca o deitate suflat-a cu har indumnezeit pe ele,
Florile erau turcoaze si safire iar padurea cu frunze de smarald
In freamatarea ei parca era vie si ne soptea.
Tu, imbracat in roba stralucitoare, aveai o transparenta ca apa de clestar,
Priveam mesmerizati ca-ntr-un caleidoscop,
Intr-un aranjament perfect toate culorile inchipuite doar de pe pamant.
Ce mult s-au contopit ca-ntr-un miracol,
Caci parca o deitate suflat-a cu har indumnezeit pe ele,
Florile erau turcoaze si safire iar padurea cu frunze de smarald
In freamatarea ei parca era vie si ne soptea.
Cules-am iluziile dintr-o viata rastignita pe pamant,
Caci in al nostru altruism am construit palate pentru altii,
Ce insa n-au stiut a ne vedea pe noi
Si- al nostru foc cel creator aproape c-a murit.
Caci in al nostru altruism am construit palate pentru altii,
Ce insa n-au stiut a ne vedea pe noi
Si- al nostru foc cel creator aproape c-a murit.
Vulcanul Tambora astazi a erupt,
Iar ale noastre suflete ramas-au pustiite,
Pan' am pasit in acesta lume noua patrunsa de divin,
Ce in perfectiunea sa,
Reflecta opusul a ceea ce este prea malefic pe pamant!
Albastru in aceasta dimensiune,
Emana pur curat si demn
Aceasta intindere de lume,
Far de exact nume or forma ori dimensiune,
Pe loc m-a fascinat!
Iar ale noastre suflete ramas-au pustiite,
Pan' am pasit in acesta lume noua patrunsa de divin,
Ce in perfectiunea sa,
Reflecta opusul a ceea ce este prea malefic pe pamant!
Albastru in aceasta dimensiune,
Emana pur curat si demn
Aceasta intindere de lume,
Far de exact nume or forma ori dimensiune,
Pe loc m-a fascinat!
I-am revazut pe-ai mei cei ce-au plecat demult si
mai de curant,
Si am simtit plutind in aer parfum de mir cel sfant,
Vazut-am mari de elegante albe margarete,
Ce imbracau pamantul cu gratie si cu noblete, caci parca cineva, stia,
Ca-s ale mele flori de suflet preferate, spre dulcea regasire cu maicuta mea!
Si am simtit plutind in aer parfum de mir cel sfant,
Vazut-am mari de elegante albe margarete,
Ce imbracau pamantul cu gratie si cu noblete, caci parca cineva, stia,
Ca-s ale mele flori de suflet preferate, spre dulcea regasire cu maicuta mea!
Si am pasit usoara ca un fulg, eliberata de lumea
cea de jos,
Pe orice raza de lumina puteam sa salt far' de efort si far' sa ma ranesc,
Un joc de lumini si umbre facea acest decor,
De neintors vreodata, de unde-am venit;
Imbratisat-am tot verdele si inspirat-am cu nesat din oxigenul miruit din aer,
Te-am cautat din privire, pe tine, insa, nu te-am mai vazut,
Dar auzit-am din vazduh o melodie,
Ce noi alesam cand clipe frumoase impreuna in vis, am petrecut.
M-am linistit ca esti pe undeva si iti e bine,
Amurg in prima zi in noua mea casa frumoasa,
M-am imbracat in petale albe de flori de margarete,
Si mers-am la culcare.
Pe orice raza de lumina puteam sa salt far' de efort si far' sa ma ranesc,
Un joc de lumini si umbre facea acest decor,
De neintors vreodata, de unde-am venit;
Imbratisat-am tot verdele si inspirat-am cu nesat din oxigenul miruit din aer,
Te-am cautat din privire, pe tine, insa, nu te-am mai vazut,
Dar auzit-am din vazduh o melodie,
Ce noi alesam cand clipe frumoase impreuna in vis, am petrecut.
M-am linistit ca esti pe undeva si iti e bine,
Amurg in prima zi in noua mea casa frumoasa,
M-am imbracat in petale albe de flori de margarete,
Si mers-am la culcare.
Si- atunci ai aparut tu din valtoarea de albastre
vise,
Ce se imbratisau cu cerul cel nocturn,
Erai tu mai frumos ca niciodata,
Erai parca un inger din acela pictat,
Pe frescele din epoca renascentista
Si fericita in brate eu mi te-am luat.
Iar roba mea si a mea fata si ale mele palme,
In aur pur au inceput a straluci dendat'
Tu ingere al meu, ce toata viata m-ai pazit!
Mi-ai dat de stire ca am plecat definitiv de pe pamant,
Ce se imbratisau cu cerul cel nocturn,
Erai tu mai frumos ca niciodata,
Erai parca un inger din acela pictat,
Pe frescele din epoca renascentista
Si fericita in brate eu mi te-am luat.
Iar roba mea si a mea fata si ale mele palme,
In aur pur au inceput a straluci dendat'
Tu ingere al meu, ce toata viata m-ai pazit!
Mi-ai dat de stire ca am plecat definitiv de pe pamant,
La gandul ca unita cu iubitii mei bunici si a mea
mama,
Eu mult m-am fericit! Si grabnic spre ei m-am indreptat,
Iar tu neauzit, in al nostru spate,
Paseai pe clape de pian, faceai cat o orchestra intreaga, cu muzica din nestemate soapte,
Punandu-ne lumina in ale noastre vieti de apoi!
Eu mult m-am fericit! Si grabnic spre ei m-am indreptat,
Iar tu neauzit, in al nostru spate,
Paseai pe clape de pian, faceai cat o orchestra intreaga, cu muzica din nestemate soapte,
Punandu-ne lumina in ale noastre vieti de apoi!
Amin!
Cățelul pământului
el o iubea pe ea
așa spunea cuvintelor să se răstească la lumină
din colțuri ascunse un cățel al pământului
cu mormăieli de neputință când pe cer
luneca uneori o stea
apoi alta
apoi un mugure de incandescență ardea
literele de cerc polar ale privighetorii
el o iubea pe ea
iar cățelul pământului
desenat pe ariile acelea de întuneric
despre care rar se spune în basm de un buric al serii
se întuneca de rușine când ea
cu nodul basmalei desfăcut se desfăta de râs
în lipsă pe întinse alte pășuni
el o iubea pe ea
așa s-a desenat o literă
pe întorsura pădurii înainte să plouă
cu mormoloci
și doar cățelul pământului cu ochii săi stinși
și opaci
a mai crezut
ca poate poate există o poveste în caierul de nisip
abia răsfirat de furtuni
el o iubea pe ea
a strigat cățelul pământului disperat de demență
fără să știe cine este ea ea
ea care nu avea nimic din liniștea unei
case
Raluca Faraon
trei clovni
pe o frânghie
unul ține în echilibru precar
o lumânare de ceară.
altul, o lampă cu ulei.
ultimul, cel mai îndărătnic, un felinar.
o lumânare de ceară.
altul, o lampă cu ulei.
ultimul, cel mai îndărătnic, un felinar.
se gonesc
unul pe altul cu o grimasă
rămasă de la ultimul spectacol
încremenită pe chipul vopsit în cenușiu.
rămasă de la ultimul spectacol
încremenită pe chipul vopsit în cenușiu.
“unde o fi capătul? există un capăt oare?”
întunericul face bulbuci și le arde tălpile goale.
întunericul face bulbuci și le arde tălpile goale.
clovnii sunt muți.
dar ochii lor strigă tare.
poate-i aude o pasăre de noapte.
poate dintre crăpăturile întunericului
un înger le va întinde mâna
dar ochii lor strigă tare.
poate-i aude o pasăre de noapte.
poate dintre crăpăturile întunericului
un înger le va întinde mâna
***
îţi pui inima în praştie
şi tragi cu ea peste rîu.
te nimereşti pe tine, cel de dincolo,
în piept
- o rază de soare trezeşte mijlocul pietrei
şi el migrează în altă lume -
viaţa de aici e doar coaja
vieţii de dincolo, îţi spun.
tu taci. Cuvintele tale
se tem de propriul lor conţinut
cum toboşarul de liniştea
dinlăuntrul tobei sale.
şi tragi cu ea peste rîu.
te nimereşti pe tine, cel de dincolo,
în piept
- o rază de soare trezeşte mijlocul pietrei
şi el migrează în altă lume -
viaţa de aici e doar coaja
vieţii de dincolo, îţi spun.
tu taci. Cuvintele tale
se tem de propriul lor conţinut
cum toboşarul de liniştea
dinlăuntrul tobei sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu