NAE IONESCU-Pana şi Spada publicisticii româneşti
(partea I-a)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Toţi îşi trăgeau seva intelectuală şi
preocupările filosofice, ca şi ancorarea
în idealul creştin şi românesc de la Nae
Ionescu.” (Pr.
Gheorghe Calciu-Dumitreasa)
Viitorul mare filosof creştin al lumii
ortodoxe Nicolae Constantin Ionescu
s-a născut în Brăila-Cetatea Filosofiei, în 6 Iunie 1890, înrudit cu familia
boierilor Băleni. După absolvirea şcolii generale, a încheiat cu brio colegiul
naţional „Nicolae Bălcescu”-Brăila, ca și Perpessicius, Carandino,
Polihroniade. În cadrul Facultăţii de Litere şi Filosofie a Universităţii
Bucureşti i-a audiat pe iluştri dascăli, Vasile Pârvan, Constantin
Rădulescu-Motru, Dumitru Drăghicescu, Nicolae Iorga, P. P. Negulescu. A
colaborat cu succes la revista lui C. Rădulescu-Motru, Noua Revistă Română. A susţinut cu excelenţă Licenţa în Filosofie,
apoi prin bursa Fundaţiei Universitare Carol I, pleacă alături de soţia sa
Elena-Margareta Fotino, la studii postuniversitare în Germania între 1913-1919,
perioadă în care i s-au născut cei doi băieţi, Radu, care va deveni erou-martir
pe frontul din Octombrie 1941, şi Răzvan. După intrarea României în război
contra Puterilor Centrale, Nae Ionescu este internat în lagărul de la Rogling, ocupat
de prizonierii de război intelectuali, alături de Monsenirul Vladimir Ghica şi
profesori de la Universitatea Catolică Louvain, între care Jacques Riviere.
Doctorandul Nae Ionescu participă activ la controversele religioase, despre
care prinţul Ghica reliefa strălucirea
argumentativă a tânărului. Copiii şi soţia filosofului sunt ajutaţi de un evreu
neamţ care se va stabili ulterior în România sub numele de Vişan, ajutat apoi la
rândul său de profesorul Nae Ionescu.
Raul Vişan, fiul binefăcătorului va deveni
unul dintre studenţii ilustrului filosof.
În 3 Aprilie 1919, în cadrul Universităţii
din Munchen, Nae Ionescu şi-a susţinut doctoratul cu magna cum laudae, sub
îndrumarea profesorului Clemens Baumker, cu teza Die Logistik als Versuch einer neuer Begrundung der Mathematik.
Se povesteşte că la petrecerea organizată de conducerea Universităţii germane
în cinstea proaspătului Doctor în Filosofie, amfitrioana, soţia rectorului l-a
întrebat pe Nae Ionescu:
-Spuneţi-mi dle doctor, prin
ce se deosebeşte ţara dumneavoatră de Germania sau de alte ţări. Nae Ionescu
care era un Don Juan al vremii respective, ca frumuseţe şi cuceriri galante, plin
de erudiţie şi un spirit aprins i-a răspuns înflăcărat:
-Prea distinsă doamnă şi onorabilă gazdă, în fiecare ţară există prin
tradiţie, câte un înţelept al satului, al cetăţii, al localităţii respective.
La noi în România este invers. În fiecare sat, cetate, localitate există doar câte un prost.
De aici expresia : Prostul satului !
Asistenţa l-a felicitat cu urale
şi cu un ropot fierbinte de aplauze prelungi.
Ce departe suntem de acele vremuri minunate...
În acelaşi an s-a întors în ţară, unde va
preda la început germana, filosofia şi matematica în Liceul Militar-Mănăstirea
Dealu, apoi va urma ca asistent al catredei lui Constantin Rădulescu-Motru,
între 1920-1923, debutând în premieră cu lecţia, Funcţia epistemologică a iubirii. Va ţine cursurile de Logică,
Filosofia religiei şi Problema filosofică a Dumnezeirii având drept axă
epistemologică-Dragostea divină.
Savantul Constantin Rădulescu-Motru va
înfiinţa noile reviste Ideea Europeană,
Revista de filosofie, unde profesorul
Nae Ionescu va fi printre preferaţii fondatorului.
În 1928, ajunge proprietarul cotidianului CUVÂNTUL, care va deveni celebru şi va înfiinţa
revista LOGOS. Revue internationale
de synthese chretienne orthodoxe.
Între 1929-1930 susţine o furibundă campanie
de întoarcere a fugarului prinţ Carol.
După ce Carol a devenit rege, profesorul
ajunge „consilier politic” al monarhului, refuzând postul de şef al Siguranţei.
Prin Cuvântul, filosoful „lămurea” opinia publică despre „ce va face” regele, neştiind că
suveranul doar va desface...
Din anul 1933, Nae Ionescu şi Cuvântul, se despart de rege şi sprijină
mişcarea naţionalistă ortodoxă creştină. În afara catedrei, pentru a se menţine
permanent în luptă cu convingerile, cu îndatoririle civice, cu luminarea
maselor, cu raţiunea intelectualilor, cu societatea în general, profesorul a
avut o efervescentă activitate publicistică, făcând din CUVÂNTUL, cea mai teribilă tribună de luptă în slujba
ideilor, principiilor, onoarei, demnităţii, mândriei profesiei, chiar a
intereselor proprii.
În arborele genealogic al Jurnalisticii de
elită românească, profesorul ocupă un loc de frunte după Mihail Eminescu,
Bogdan Petriceicu Haşdeu şi Nicolae Iorga. Ceea ce este dramatic la români,
dramă care se extinde apoi ca o filoxeră a raţiunii peste societate, mult timp,
dacă nu permanent este că în jurnalism mai ales, nu se păstrează o limită a
demnităţii peste care să nu se poată trece şi la fel de important este verticalitatea
de a nu-ţi călca în picioare flamura de luptă ridicată întru slujirea
adevărului, dreptăţii, unităţii, religiozităţii naţiunii din care te-ai născut
şi pentru care ai o datorie nobilă de a o purta în suflet, de a o lumina, de a
te jertfi pentru ea.
Duelul politic exprimat prin publicistică nu
trebuie să se răsfrângă negativ niciodată asupra CULTURII şi SPIRITUALITĂŢII NAŢIUNII. El trebuie doar să aţâţe
minţile, să înfierbinte inimile, să ardă în suflet cultura, să înfrunte, să
confrunte ideile, lipsurile, cerinţele, îndreptările, să corecteze permanent politicul, educându-l, îndrumându-l,
călăuzindu-l, pentru ca naţiunea să-şi păstreze nobleţea spirituală şi
monarhică.
Culoarea politică în publicistică trebuie să
arate doar rangul sabiei spiritului, dar mânuirea ei cu măiestrie cavalerească
trebuie pusă numai în slujirea CUVÂNTULUI, pentru a deveni stâlp şi temelie la înfăptuirea demnă a NAŢIUNII, a BISERICII.
Nae Ionescu a fost discipolul marelui
istoric-savant Nicolae Iorga, căruia îi purta un respect deosebit, dar nu-l
ierta când se abătea de la Crezul în care şi el a fost format.
„Neculai
Iorga ne-a definit generaţia, ne-a precizat drumurile. De aceea, ori pe unde
ne-am afla, alături de el sau...împotriva lui, noi, generaţia războiului,
căreia îi cade în sarcină crearea noului stat românesc, sîntem PROMOŢIA
ISTORICĂ NECULAI IORGA. Ce reprezintăm? PRIMATUL
SPIRITUALULUI. Mai exact: depăşirea „economicului” prin
<<spiritual>>.” (Nae Ionescu, 13
August-1930, în Roza vînturilor, Ed. Roza vînturilor, Bucureşti-1990, p.
193)
Mare blestem s-a abătut atunci asupra
naţiunii noastre când cei doi titani ai culturii, unul în Istorie, celălalt în
Filosofie s-au luptat prea mult timp, aprig, unul pentru mândria exacerbată,
celălalt pentru dreptatea socială, dar şi pentru orgoliul personal.
Nae Ionescu a fost girantul aducerii
prinţului aventurier, fugar pe tronul ţării. L-a auxiliat în problemele legate
de Coroană, l-a sprijinit în presă. „Nae
Ionescu – teoreticianul fanatic al restaurării, carlistul de zile rele,
apologistul de vremi trandafirii.” (Stelian Neagoe, Însemnări politice (1929-1939), Ed. Humanitas, Bucureşti-1991, p.
320)
Când a văzut că nădejdea poporului şi a sa
au fost spulberate, filosoful l-a părăsit pe monarh şi a luptat împotriva lui
pe faţă până la moartea sa provocată de suveran.
Dimpotrivă, Nicolae Iorga la început s-a
opus, apoi a cedat cu uşurinţă, l-a slujit pe rege, l-a slugărit, a închis
ochii şi gura la afacerile veroase, necinstite, revoltătoare şi i-a girat
crimele împotriva celor mai buni fii ortodocşi ai Naţiunii creştine.
Filosoful Nae Ionescu şi-a folosit CUVÂNTUL
împotriva falangei NEAMULUI ROMÂNESC a istoricului Iorga,
când acesta a dezertat de la principiile pe care le-a semănat, le-a udat, le-a
răsărit, le-a crescut, dar le-a secerat înainte de rodire, înainte de coacere.
„Noi, generaţia
lui 1906, am înţeles că naţiunea nu
este un instrument politic, ci unul cultural. Generaţia lui 1906 este generaţia crescută prin
fermentarea ideilor, dar mai ales prin temperatura dlui Iorga. Aşadar, anul
celei mai perfecte osmoze între generaţia tînără şi învăţătorul ei, profesorul
Nicolae Iorga. Anul cînd elementele vii, conştiente şi creatoare au dinamizat o
ţară întreagă – nu în jurul unui crez politic, ci pentru o luptă spirituală: autonomia culturii româneşti. Privit de
departe, anul 1906 are o mai mare
valoare decît oricare altă răscruce sau victorie realizată de generaţia care ne
precede. Pentru că s-a dat atunci lupta în chiar lăuntrul culturii româneşti,
între elementele sale creatoare şi cele sterpe. Şi de această luptă depindea
însăşi fiinţa românească.” (Mircea Eliade, Vremea, an.
VIII, nr. 377, 21 februarie 1935)
Filosoful l-a acuzat mai întâi de pregătirea
Răscoalei din 1907, (ajutat călduros
şi de Oculta binevoitoare), care prin cuvântul său greu a răscolit, a răzvrătit
masele, a aprins ţăranii, apoi i-a abandonat, fiind primul care a aprins
fitilul tunurilor să tragă în ei, dar lăsând să-i cadă o palidă lacrimă rece, „Dumnezeu să-i ierte!”
Istoricul s-a jucat cu focul. Îi plăcea să-l
aprindă. Îl aţâţa. Îl întreţinea până se înălţa ameninţător, apoi de frică să
nu se ardă, turna apă peste el. „ În 1907
articolul apărut în „Neamul Românesc” şi intitulat <<Dumnezeu să-i
ierte!>> - magnifică pagină de literatură revoluţionară, căreia revoluţia
franceză abia dacă i-ar putea oferi un analog – îl ridicase în fruntea
turburătorilor. A, desigur, istoria nu a înregistrat un nou Danton, şi nici
măcar un nou Doja.” (Nae Ionescu, Cuvîntul,
an.IV, nr. 1231, marţi 25 septembrie 1928)
Teoretic, istoricul Nicolae Iorga care venea
din Mişcarea „Sămănătorul”, sânul cald al tradiţiei, al satului, alături de
Vlahuţă, Coşbuc, Aurel C. Popovici, apărea ca un susţinător, chiar ca un
Părinte al maselor, al ţăranilor, susţinând în articolul-interviu al gazetei Giornale d’Italia, că „sîntem un stat de ţărani, că nu avem
burghezie românească.” Uitase repede teza lui A. C. Cuza, pe care o
anticipase, o valorificase şi o trăise, precum că: „Naţiunea este realitatea
creatoare a culturii umane, iar statul, instrument tehnic, adaptat cu totul
altor scopuri, trebuie să ţină el însuşi samă de imperativele culturii.”
(Nae Ionescu, Cuvîntul, duminică 19
august, 1928)
Nicolae Iorga iniţiase de la început în Mişcarea de la Sămănătorul, procesul de
transformare spirituală a ţării. „Mişcarea
aceasta însemnează o nouă formulă: şi anume formula generaţiei noastre. Nu am inventat-o noi. Ea se ridică în
chip necesar din structura noastră şi îşi cere, împotriva tuturor
întîrziaţilor, realizarea.” (Nae Ionescu, Cuvîntul, 13 august 1930)
Dar, cel care a intuit-o, a formulat-o, a şi
sfărâmat-o. Când Iuliu Maniu şi ţărăniştii săi (sprijiniţi de publicistul Nae
Ionescu în 1928), militau pentru înregimentarea ţăranilor în viaţa politică,
savantul a sărit ca ars. [...]
„Naţional-ţărăniştii aruncă astăzi în viaţa publică masele... „[...] Această
concepţie are pentru noi două defecte. Întîi că e antinaţională. Naţia e un
suflet, o conştiinţă, o acţiune. Masele sînt oamenii cîţi s-au întîmplat a fi
aduşi să locuiască pămîntul unei ţeri. Oricari ar fi şi oricum să fie. Merită
această adunătură să se impună naţiunii selecţionate în curs de secole? Al
doilea, masele n-au voinţa care li se atribuie. Ele nu pot avea decît instincte
şi pasiuni. Instinctele duc însă la sălbăticia primitivă, pasiunile trag spre
îndeplinirea poftelor şi satisfacerea intereselor.” (Nicolae Iorga, Politica de mase în Neamul Românesc, an. XXIII, 2 august 1928)
În anul 1931 a avut loc o inversare de
atitudini. Atunci Nae Ionescu l-a susţinut călduros pe istoricul Nicolae Iorga
să ajungă în posesia puterii, punându-şi toată nădejdea în vizionarismul
mentorului său, dar l-a mustrat aprig pentru catastrofala sa savantă guvernare, în care cel mai mult
au avut de suferit profesorii şi învăţătorii „sfertodocţii”, cum îi răsfăţa istoricul, care în şase luni de
guvernare n-au primit o leţcaie. Savantul le-a precizat de sus, prin răsfirarea
bărbii, programul de guvernare:
-Eu nu sunt eu! Sfertodocţilor, cântaţi la nunţi, luaţi-vă o
bucată de pământ, cultivaţi-o, puneţi răsaduri...
„...O singură iluzie – şi aceea foarte puţin
consistentă – am avut... Am susţinut guvernul Iorga care a fost o necesitate
logică şi, am zice, socială. Dar guvernul Iorga a fost o „formulă”, nu o <<combinaţie>>.
O formulă care suplinea un sistem prăbuşit.” (Nae Ionescu, Cuvîntul, sîmbătă 4 iunie, 1932)
Tot în această strălucită guvernere, pe lângă învăţători şi profesori, pe lângă
toată ţara, au fost umiliţi cel mai abitir studenţii, căruia Ion Plăeşu îi
reproşează de la înălţimea articolului său, Unde
eşti, domnule Iorga?
-„Cum
te-ai purtat d-ta cu tinerimea care te-a adus pe braţe? <<Secături entuziaste>>, aşa le spuneai. Nu te-ai
apropiat niciodată de sufletul lor, de greşelile tinereţii lor. I-ai ironizat,
i-ai dispreţuit... Cu nimeni nu te-ai purtat mai neomeneşte decît cu studenţii.
Cînd ai fost prim-ministru, în nimeni n-ai
lovit mai adînc decît în intelectuali. Şi n-ai spus, atunci, o vorbă despre
halul în care se făcea politică românească. Te-ai scuzat pe urmă în trei sau
patru cărţi de memorii.” (Ion Plăeşu, Credinţa,
an.I, nr. 19, 23 decembrie 1933)
Nicolae Iorga excela aproape în toate
domeniile, dar mai presus de toate în
colosala sa mândrie. „Eu nu mă
umilesc nici în faţa lui Dumnezeu şi nu cer nimic nimănui.” (N. Iorga, Memorii, vol. VI, p. 17)
Fiica istoricului Grigore Tocilescu, Maria
Gr. Tocilescu era însă de altă părere. „Îmi
amintesc şi acum cu mîhnire de articolul intitulat Trajanus Ulpius Cotigă, în care acest mare suflet era terfelit de slugoiul cu barbă al tuturor guvernelor
care-l plăteau.” (Porunca Vremii,
an.IX, nr.1751, miercuri 18 septembrie 1940, p. 6)
În anul 1933, liberalii şi-au început
guvernarea sub zodia imprevizibilului,
aplicând măsura brutală, complet nejustificată, dar cerută de Oculta
omniprezentă, de dizolvare a formaţiunii naţionalist creştine, a cărei ripostă
sub bagheta monarhului Carol al II-lea,
a condus la asasinarea premierului I. G. Duca, pe peronul gării Sinaia. Anul
1934 a început din prima zi cu prigoana carlisto-liberală.
1 ianuarie 1934: „Represiunea începe cu furie. Este suspendat mai întîi Calendarul lui
Nichifor Crainic. Se arestează generalul Cantacuzino – care este lovit de
prefectul poliţiei- Nichifor Crainic, Dragoş Protopopescu, Nae Ionescu. Ziarul
Cuvîntul este suspendat.” (Armand Călinescu, Însemnări politice, Ed. Humanitas, Bucureşti-1990)
Grigore Gafencu a fost consternat de faptele
liberalilor şi ale monarhului. „Arestarea
lui Nae provoacă stupoare şi indignare. Dacă e unul pe care regele era dator
să-l acopere e Nae. Totuşi, la prima cerere, la prima telegramă se zice a lui
Titulescu, Nae e sacrificat.” (Stelian Neagoe, Însemnări politice..., p. 320)
Contrar tuturor aşteptărilor profesorul
Nicolae Iorga a reacţionat destul de demn şi de repede în apărarea lui Nae
Ionescu prin telegrama trimisă monarhului în 4 Ianuarie 1934. „Rog pe m.v. să intervie pentru profesorul
Nae Ionescu, pentru tot ce a făcut pentru ea. Într-o ţară în care Tătărăscu are
preşedenţia, profesorul Nae Ionescu poate să aibă, cel puţin, libertatea.”
(N. Iorga, Memorii, vol. VII, p. 129)
Soţia filosofului Elena-Margareta Fotino-Ionescu,
mărturiseşte că profesorul a fost arestat între 2 ianuarie-15 martie 1934. „...Am alergat de la Iorga la Vaida, de la
Pascu la Zeciu, eu am făcut legătura cu regele şi eu ţi-am făcut atmosfera
binevoitoare de la Malmaison.” (Elena-Margareta Ionescu, Jurnal cu şi fără Nae Ionescu. Ed.
Vremea, Bucureşti-2015, p. 88)
După telegramă, istoricul îşi continuă
apărarea în celebra sa gazetă universitară. „Nae
Ionescu mi-a fost elev, şi coleg, şi prieten. Nae Ionescu al mieu e un brăilean
focos, plin de talent la vorbă şi unul din marii maeştrii ai scrisului
gazetăresc. El e şi un cugetător original, de concepţii largi şi de o logică
prin care mulţi au fost strânşi în chingi. E un profesor pe care elevii săi îl
iubeau pentru puterea convingerilor sale... Mai ales însă am admirat la dînsul
fanatismul cu care, zi de zi, confiscat, ameninţat, gata să intre la
închisoare, cerea restituirea în drepturile sale a unui prinţ căruia, să fi
căutat cu lumânarea, nu-i găseai atunci zece prieteni.” (N. Iorga, Neamul românesc, marţi 9 ianuar 1934)
Publicistica unuia dintre cei mai mari
Filosofi metafizici şi gânditori creştini Români, Nae Ionescu a fost selectată
de discipolul său, cel care se va ridica la înălţimea magistrului, Mircea
Eliade în anul 1935, care va întregi volumul Roza vânturilor.
Dacă în Patria sa dragă, personalitatea
marelui Om era încremenită, fiindcă, „În
cercul de fier al celor patruzeci şi cinci de ani de comunizare impusă de
totalitarismul comunist, despre Nae Ionescu, spirit strălucit care a exercitat
o influenţă covârşitoare asupra generaţiei de la 1930, nu s-au putut publica în
ţară decât texte <<critice>>,
în schimb, afară l-au onorat mari personalităţi de talia lui Claude-Henri
Rocquet, „Prodomos”, nr. 10, 1970 şi
Linscott Ricketts, Mircea Eliade. The
Romanian Roots, 1907-1945, SUA, 1988.
(Nae Ionescu în Conştiinţa
Contemporanilor săi. Memorii. Articole. Eseuri. Interviuri. Corespondenţă. Crestomaţie
de Gabriel Stănescu, Criterion
Publishing Co, Inc. Bucureşti, 1998, p. 9-10)
Cuvântul de excepţie al profesorului Nae
Ionescu, întrupat din Logosul divin, a ars ca un Rug aprins în CUVÂNTUL, de pe Muntele jurnalisticii româneşti
interbelice.
„Cuvântul”,
sublinia unul dintre discipolii săi, mozaistul Mihail Sebastian, a fost mereu, din primul său ceas de viaţă, antiliberal. Era în antiliberalismul său mai mult decât o
poziţie politică; era o necesitate organică. Prin tot ce a gândit „Cuvântul” în viaţa românească, prin
tot ce a înţeles şi explicat în istoria ţării, el se opunea liberalilor, partid de bancă, partid de
oligarhie, partid de poliţie.”
(Mihail Sebastian, Cum am devenit huligan,
Ed. Humanitas, Bucureşti-1990)
Să fie oare vorba, în fapt, despre
repetabila povară a vieții politice românești în care trecutul devine permanent
prezent ?!
Fond de carte, bibliofil Dumitru Ionescu-Bucureşti
+ Botezul Domnului, 6 Ianuarie 2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu