RAI
VIRTUAL
Athmosphere – Portrete ale Unirii –
Întâlniri cu Dumitru Stăniloae –
Filocalii - Anexă
SURENDER BHUTANI
Atmosphere
The brooding atmosphere is here to
stay
the dramatic density is no longer
relevant
the existing anarchy will prevail...
without paying tribute to its maker
Coming out from life-long depression
is not easy
half-truths create their own jitters
guilty twitches of neglect have their
own history
no one will sing soul-searching hymns
for anyone
One can see the absurdity of the
image
the nastiness of the content is
appalling
idiotic predictions are also visible
and one is trapped in the oppressive
past
It is simple to make everything a
mystery
when curiosity is assailed by
unwanted questions
the so-called tranquil sanctuary is a
mirage
a respectful distance is merely a
dream
What script is there for such a
condition?
the wounded veterans are deprived of
self-esteem
the notion of identity is fast
disappearing
and there is no way to confront
loneliness
BOGDAN MIHAI
Portretele Marii Uniri
Regele Ferdinand I al României (24
august 1865 - 20 iulie 1927)
Majestatea sa Ferdinand I, născut
Ferdinand Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen (n. 24 august
1865, Sigmaringen - d. 20 iulie 1927, Sinaia--Castelul Peleş) a fost rege al
României din 10 octombrie 1914 până la moartea sa.
Istoria menţionează că, datorită
admiraţiei sale pentru România, Regele Ferdinand, în numai 13 ani de domnie,
dintr-un "necunoscut", avea să devină regele României Mari,
supranumit fie "Întregitorul", fie "Ferdinand cel Loial",
pentru felul în care şi-a dedicat viaţa ţării sale. A trecut peste originea sa
germană pentru a urma voinţa de unitate a poporului său, în timpul primului
război mondial.
Visul lui Ferdinand a fost, în egală
masură, acelaşi cu al milioanelor de români - crearea României Mari prin
alipirea Transilvaniei regatului român. Însă la acea dată Ardealul se afla sub
stăpânire austro-ungară, acolo unde românii, care erau cei mai vechi şi cei mai
numeroşi locuitori ale acelor locuri, nu aveau nici cele mai elementare
drepturi.
Momentul prielnic s-a ivit odată cu
declanşarea primului război mondial.
Deşi rudă cu familia imperială ce
conducea Germania, Hohenzollern, Ferdinand a hotărât, împreună cu Consiliul de
Coroană din 14/27 august 1916, intrarea României în primul război mondial de
partea Antantei, împotriva Germaniei şi Austro-Ungariei, realizând astfel pasul
cel mai important pentru realizarea idealului României Mari.
În cursul anului 1918, anul de
naştere al României Mari, Ferdinand s-a întors triumfal la Bucureşti, în
fruntea armatei sale eroice, trecând pe sub Arcul de Triumf, întâmpinat fiind
de populaţia entuziastă.
În anul 1922, pe data de 15 octombrie,
printr-o ceremonie spectaculoasă, Ferdinand este încoronat rege al României
Mari la Alba Iulia, oraşul care avea să trăiască a doua Mare Unire. Ferdinand I
a fost martorul realizării României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania
şi Bucovina de Nord.
El a fost cu adevarat un "bun
român" aşa cum a jurat în momentul încoronării sale. Unii istorici insistă
că ar fi fost de fapt cel mai strălucit rege al Romaniei, în ciuda faptului că
era o persoană relativ timidă şi introvertită.
După război, în ciuda gravei crize
economice şi a instabilităţii politice, a condus ţara pe drumul reconstrucţiei
şi al armonizarii administrative. A realizat reforma agrară împărţind pământ
ţăranilor, prioritate având veteranii de război şi familiile celor căzuţi în
războiul pentru reintregirea ţării şi a promulgat Constituţia din 1923. În urma
acestor măsuri, Ferdinand îşi adaugă pe lângă renumele de "Lealul" şi
"Întregitorul" şi pe cel de "Rege al Ţăranilor".
Ion I.C. Brătianu (20 august 1864 - 24 noiembrie 1927)
Ion I.C. Brătianu, cunoscut şi ca
Ionel Brătianu (n. 20 august 1864, Florica, azi Ştefăneşti, Argeş - d. 24
noiembrie 1927, Bucureşti) a fost inginer, om politic, preşedinte al Partidului
Naţional Liberal, membru de onoare al Academiei Române din 1923. Devine membru
al Partidului Naţional Liberal încă din 1895.
A condus guvernul României timp de 12
ani, contribuind direct la înfăptuirea Marii Uniri din 1918, la legiferarea şi
realizarea reformei agrare şi a celei electorale, la consolidarea statului
naţional unitar român.
În momentul în care I.I.C. Brătianu
preia conducerea Partidului Naţional Liberal, în anul 1910, se prefigurează şi
opţiunea politicii externe a partidului, aceea de a desprinde România de Tripla
Alianţă şi de a o orienta spre tabăra Antantei, singura orientare politică
compatibilă cu idealul major, acela de a uni pe toţi românii în graniţele
aceluiaşi stat.
Actul de Unire a Transilvaniei cu
România de la 18 noiembrie/1 decembrie 1918 încheie procesul de formare a
statului naţional unitar, la care Ionel Brătianu avusese o contribuţie majoră.
La 29 noiembrie 1918 se constituie un
nou guvern liberal, condus de I.I.C. Brătianu, în componenţa lui regăsindu-se,
pentru prima dată în istoria ţării, şi miniştrii din provinciile istorice
româneşti unite cu ţara mamă.
Acest guvern ratifică actul de unire
a Transilvaniei cu România (Decretul-lege din 13 dec. 1918 pentru unirea
Transilvaniei şi a celorlalte ţinuturi din Ungaria locuite de români cu Regatul
României) şi cel al unirii cu Bucovinei cu România (decretul-lege din 19 dec.
1918 relativ la Unirea Bucovinei cu Regatul României). După Marea Unire,
oamenilor politici le revenea răspunderea de a găsi mijloacele adecvate pentru
a asigura dezvoltarea României ca stat european.
Ion I.C. Brătianu a dominat viaţa
politică din România cu autoritate. Dintre cei care au încercat să-şi explice
cauzele acestei dominaţii, toţi au căzut de acord că avea o vocaţie nativă de
conducător.
Cel mai adesea era văzut cu o carte
în mână, de regulă o carte de istorie. Dominând cu autoritate viaţa politică a
României timp de două decenii, Ion I.C. Brătianu a fost una dintre cele mai
complexe şi controversate personalităţi ale istoriei naţionale.
El aprecia că nu există pentru
oamenii politici îndatorire mai mare decât apărarea intereselor şi a demnităţii
poporului român.
Alexandru Vaida Voevod (27 februarie
1872 - 19 martie 1950)
Alexandru Vaida Voevod (n. 27
februarie 1872, Olpret, azi Bobâlna — d. 19 martie 1950, Sibiu) a fost un om
politic, medic, publicist şi unul dintre liderii marcanţi ai Partidului
Naţional Român din Transilvania, apoi al Partidului Naţional Ţărănesc.
Aexandru Vaida-Voevod a avut o
contribuţie deosebit de importantă la înfăptuirea Unirii Transilvaniei cu
România. Pe 29 septembrie/12 octombrie 1918, la Oradea s-au desfăşurat
lucrările Comitetului Executiv al Partidului Naţional Român.
În cadrul acestora s-a hotărât ca
naţiunea română din Austro-Ungaria, "liberă de orice înrâurire
străină", să-şi aleagă "aşezarea ei printre naţiunile libere".
Rezoluţia Comitetului Executiv a fost citită de către Alexandru Vaida-Voevod în
Parlamentul din Budapesta pe 5/18 octombrie.
Pe 1 decembrie 1918, a participat la
Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, unde cei 1228 de delegaţi aleşi ai
românilor "din Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească" au votat
Rezoluţia Unirii care "decretează unirea acelor români şi a tuturor
teritoriilor locuite de dânşii cu România".
După acest eveniment istoric,
Alexandru Vaida Voevod devine membru al Consiliului Dirigent, pentru a pregăti
unificarea administrativă cu Vechiul Regat şi s-a numărat între cei patru
delegaţi ardeleni (alături de Vasile Goldiş, respectiv episcopii Iuliu Hossu şi
Miron Cristea) care au adus regelui Ferdinand I Rezoluţia Unirii pentru a fi
ratificată.
Deputat în Parlamentul României din
anul 1919, ministru secretar de stat al Transilvaniei, preşedinte al
Consiliului de Miniştri şi ministru al afacerilor străine, guvernul său
semnează tratatul de pace cu Austria şi răspunde pozitiv la propunerea URSS de
semnare a tratatului dintre cele două ţări.
La 30 martie 1938 este numit
consilier regal, şi a participat la consiliile de coroană. În timp ce deţinea
aceste funcţii importante în stat, el a militat întotdeauna pentru păstrarea
patriotismului românesc.
Vasile Goldiş (12/24 noiembrie 1862 - 10 februarie 1934)
Vasile Goldiş (n. 12/24 noiembrie
1862, Mocirla, azi Vasile Goldiş, Arad - d. 10 februarie 1934, Arad) a fost un
academician român, om politic, membru de onoare (1919) al Academiei Române.
Slujind cu credinţă idealurile de
libertate şi unitate naţională a românilor, Vasile Goldiş se numără printre
inspiratorii şi organizatorii actului Unirii din 1918, cu tot ce a însemnat el
pentru făurirea statului unitar român, printre gânditorii progresişti ai vremii
care au promovat ideile generoase ale emancipării maselor populare şi ale
înţelegerii între toate popoarele lumii.
La 10 ianuarie 1905, în cadrul
conferinţei Partidului Naţional Român, cere cu insistenţă, alături de alţi
membri, să fie abandonată tactica rezistenţei pasive faţă de politica oficială
promovată de guvernele de la Budapesta şi Viena faţă de români şi să fie
înlocuită cu o tactică activă, elastică, care să ţină cont de conjunctură şi de
sarcinile imediate ce stăteau în faţa poporului român din Transilvania.
Vasile Goldiş însuşi, în calitate de
deputat în parlamentul maghiar pentru circumscripţia Radna, între anii
1906-1910, a intervenit de numeroase ori (22 discursuri) împotriva diverselor
legi asupritoare de naţionalităţi.
Redactează împreună cu Emanoil
Ungureanu şi Ioan Mihu un memoriu pe care acesta din urmă îl înaitează
guvernului la 13 septembrie 1910 din partea Partidului Naţional Român ca
răspuns la propunerile de tratative ale acestuia.
Diferenţele de opinii faţă de
tratativele cu guvernul maghiar crează în jurul anilor 1910-1911 grave
disensiuni în cadrul Partidului Naţional Român având ca rezultat conturarea a
două orientări diferite în problema formelor pe care este necesar să le îmbrace
lupta de emancipare naţională: orientarea radicală susţinută în general de
membrii tineri ai partidului grupaţi în jurul ziarului Tribuna, în frunte cu
Octavian Goga, Ilarie Chendi, Onisifor Ghibu, Sever Bocu etc. şi cea moderată
reprezentată de membrii mai vârstnici ai partidului.
Vasile Goldiş face parte, mai întâi,
din grupul intransigenţilor, apoi dându-şi seama că un conflict ar putea avea
consecinţe ireparabile asupra activităţii partidului, adoptă o atitudine de
compromis între cele două orientări încercând alături de Aurel Lazăr, Ioan
Suciu, Vasile Lucaciu şi Ştefan Cicio-Pop să menţină unitatea de acţiune a
românilor ardeleni.
În aceste condiţii primeşte să
conducă ziarul "Românul" fondat la Arad de la 1 ianuarie 1911, care
după încetarea apariţiei în martie 1912 a ziarului "Tribuna" a
devenit cartierul general al luptei politice româneşti, pregătind Unirea cea
mare, anunţând pe orice cale prăbuşirea iminentă a Imperiului Austro-ungar.
În calitate de director al ziarului,
Vasile Goldiş refuză semnarea declaraţiei de fidelitate faţă de guvernul
contelui Tisza în condiţiile intrării României în război împotriva
Austro-Ungariei. Acest act de curaj, calificat de autorităţile maghiare drept
atitudine duplicitată şi lipsită de patriotism a determinat suspendarea, în
martie 1916, a ziarului "Românul" care va reapărea abia în preajma
evenimentelor de la Alba Iulia.
La 1 decembrie 1918, Vasile Goldiş
rosteşte la Marea Adunare de la Alba Iulia celebrul său discurs în care relevă
asuprirea naţională şi socială exercitată de-a lungul veacurilor asupra
românilor din Transilvania şi Banat, subliniind perenitatea acestora în
condiţii vitrege, inevitabilitatea dezmembrării monarhiei austro-ungare, a
eliberării popoarelor asuprite şi a constituirii pe ruinele acesteie a unor noi
state naţionale.
După Unire, Vasile Goldiş a făcut
parte din guvernele de la Bucureşti conduse de I.C. Brătianu (1918-1919), A.
Văitoianu (1919-1920), A. Averescu (1920-1926), a fost ales deputat al
Partidului Naţional Român în circumscripţiile Radna (1919), Pecica şi Ineu
(1922).
Ştefan Cicio Pop (1 aprilie 1865 - 16
februarie 1934)
Ştefan Cicio Pop (n. 1 aprilie 1865,
Şigău, Cluj - d. 16 februarie 1934, Conop, Arad) a fost jurist şi om politic,
membru al PNR şi mai apoi al PNŢ, deputat român în Parlamentul de la Budapesta,
participant activ la Marea Unire din 1918, vicepreşedinte al Marii Adunări
Naţionale de la Alba Iulia, membru al Consiliului Dirigent deţinând portofoliul
apărării.
El nu a ezitat să-şi pună averea în
slujba cauzei naţionale - spre exemplu, casa lui a devenit, în noiembrie 1919,
sediul Consiliului. Momentul de glorie şi maximă activitate a omului politic
român Ştefan Cicio Pop a fost noiembrie 1918, când a fost ales în fruntea
Consiliului Naţional Român Central, în care s-au regăsit alte 11 personalităţi,
reprezentând cele două partide româneşti, PNR şi PSD, între care amintim pe
Vasile Goldiş, Teodor Mihali, Alexandru Vaida-Voevod, Ioan Fluieraş, Aurel Vlad
şi alţii.
Casa lui din Arad a devenit în acea
lună de noiembrie un loc de pelerinaj pentru românii din Câmpia de Vest şi, aşa
cum menţionau ziarele vremii, "strada era plină de căruţe venite de
departe, iar în apropierea casei se vedeau ţăranii români cu şubele lor, cu
căciulile miţoase, soldaţi veniţi de pe front, domni îmbrăcaţi cu
paltoane".
La Alba Iulia, în acea zi a
împlinirii idealului naţional de unire a Transilvaniei cu Regatul României,
Ştefan Cicio Pop a fost ales între cei 15 membri ai Consiliului Dirigent, cu
atribuţii de guvern provizoriu al Transilvaniei, el ocupându-se de resortul
Armatei şi Siguranţei publice.
După Unire a fost ales deputat, în
1919, în primul parlament al României Mari, ocupând şi funcţia de preşedinte al
Consiliului de Miniştri atunci când titularul, Alexandru Vaida-Voevod a fost
plecat la Conferinţa de Pace de la Paris.
Pe 1 decembrie 1918, Ştefan Cicio Pop
a avut onoarea de a deschide lucrările, iar apoi activează în Consiliul
Dirigent pentru a pregăti unirea administrativă cu Vechiul Regat.
Rolul lui Ştefan Cicio Pop a fost
unul covârşitor, el a ocupat funcţia de preşedinte al Consiliului Naţional
Român Central, în timpul lunilor de graţie octombrie-noiembrie 1918, un
adevărat guvern al românilor, cu sediul la Arad, înzestrat cu autoritatea
necesară protejării, îndrumării, organizării naţiunii pentru Unirea cea Mare.
Episcopul Iuliu Hossu (30 ianuarie
1885 - la 28 mai 1970)
Iuliu Cardinal Hossu (n. 30 ianuarie
1885, Milaş, comitatul Bistriţa-Năsăud, d. 28 mai 1970, Bucureşti), a fost un
episcop greco-catolic de Cluj-Gherla.
Alături de predecesorii săi,
episcopul Iuliu Hossu a contribuit decisiv la unirea Transilvaniei cu
ţara-mamă.
După terminarea primului război
mondial, noua situaţie mondială favoriza formarea statelor naţionale. Prin
urmare, românii din Transilvania, Banat şi Ungaria şi-au format organe politice
proprii, aşteptând momentul prielnic înfăptuirii unirii politice cu România.
Audio: Interviu difuzat la Europa
Liberă în 1970, cu puţin timp înainte de moartea Episcopului Iulian Hossu,
aflat pe patul de suferinţă de la mânăstirea Căldăruşani.
La 1 decembrie 1918, la Alba Iulia,
din încredinţarea Marelui Sfat al Naţiunii, noul episcop de Gherla, Iuliu
Hossu, a vestit lumii Unirea tuturor românilor, prin citirea Declaraţiei de
Unire.
"Astăzi, prin hotărârea noastră,
se înfăptuieşte România Mare, una şi nedespărţită, rostind fericiţi toţi
românii de pe aceste plaiuri: Ne unim pe veci cu Ţara-Mamă, România. A biruit
Dreptatea. Acesta-i ceasul dreptăţii lui Dumnezeu şi al răsplătirii Lui pentru
suferinţele veacurilor purtate de un neam, cu credinţă în Dumnezeu şi cu
nădejdea în dreptatea Lui", a spus Iuliu Cardinal Hossu.
"Pe cum ne vedeţi aici
îmbrăţişaţi frăţeşte, aşa să rămână îmbrăţişaţi pe veci toţi fraţii
români", a spus Iuliu Hossu după citirea declaraţiei.
În ziua următoare este ales în
delegaţia celor patru membri, doi uniţi (Iuliu Hossu, Alexandru Vaida-Voevod)
şi doi ortodocşi (Miron Cristea, Vasile Goldiş) pentru a prezenta la Bucureşti,
Regelui Ferdinand, hotărârile Adunării Naţionale. În calitate de senator de
drept al României întregite, activitatea sa parlamentară a vizat probleme
vitale ale ţării precum întărirea unităţii naţionale, apărarea integrităţii
teritoriale, apărarea drepturilor şi libertăţilor Bisericii.
George Anca
ÎNTÂLNIRI CU DUMITRU STĂNILOAE
Inițiatice și liberatoare, de vreme
ce Grigore Popa, auzind că frecventez pe părintele Stăniloae și pe Constantin
Noica, îmi augurase: asta te va salva mâine. M-a salvat de atunci și mă voi
fi pierdut mai apoi pe cont propriu.
Ajunsesem la primul etaj de pe strada Cernica, reporter începător, hotărât
pentru poezie, pe urmele lui Ioan Alexandru, Gheorghe Pituț sau Marcel
Petrișor, invidiabili ca ardeleni, precum îndumnezeitorul, paternul amfitrion.
O vagă șansă dădea poezia, practicată neostentativ hermeneutic, de Lidia, fiica
Stăniloae. Cât despre lumina blândeței presbiterei Maria, numai îngerii ar
putea-o scanda.
A fost un timp nemăsurabil, într-un
ritm de sus. Și după ce, târziu, am revenit din India la duhovnicul tuturor
generațiilor, ca după o clipire de recunoștință, necum despărțire, puțin a mai
fost până ce grandoarea-i, finalmente publică, să-l fi instituționalizat,
înconjurat, să zicem – eufemistic – de o nouă birocrație. Bine de gloria
teologului maxim al Ortodoxiei - la urma urmei, chiar și a celor ce i-au
clamat-o impresarial. Nici la Păltiniș nu m-am dus, aveam un straniu sentiment
că reformatorii atâtora fuseseră rearestați. Mi s-o fi părut și bine ar fi
dacă.
După primiri discret spoveditoare, și
cu soția și fiica, am trecut, la fel de lin, la cateheză personalizată, pe
iubire-icoană-rugăciune. Mi-a dat, pe rând, cărțile, cu seminarizare amicală,
la înapoiere și continuare. Ortodoxie și românism – Poziția d-lui Lucian Blaga
față de creștinism și Ortodoxie – Viața și îvățătura Sf. Grigire Palama – Iisus
Hristos sau Restaurarea Omului –
Teologia Dogmatică și Simbolică - prima cărticică a lui Olivier Clemant despre
Stăniloae, despre teologia dogmatică ortodoxă, apostolică și profetică,
teologia iubirii și comuniunii, a învierii și persoanei....
În deosebire, probabil, de discipolii
săi teologi, cât de timid, dacă nu timorat, dar și, hai, îndrăzneț, avansam
elogii apologetice, paralel cu insinuări strecurate ca în apărarea literaturii.
Cum să nu fi fost copleșit de restaurarea omului în Iisus, pagină de pagină, în
vecinătatea lui Ioan Evanghelistul? Pe de altă parte, după dezvoltări vibrante
asupra egoismului, păcat capital, întrebându-l ceva gen: ce-ați avut cu Blaga,
mi-a răspuns sec: din egosim. M-am fâstâcit.
Voi fi adoptat o tăcere și citind și
ascultând elaborările polemice asupra uniatismului transilvan – nu eram în
branșă. Mai târziu, când primeam spre lectură și mansuscrise și dactilograme,
printre care memoriile tuturor stareților ortodocși români, culese de un
călugăr ce-i fusese student, publicate
în mai multe volume, cu relaxarea interdicțiilor și cenzurii. Am citit înfiorat
un volum – Profilul spiritual al poporului român (apărut tocmai în 1992 cu
titlul: Reflecții despre spiritualitatea poporului român).
În textul prim - n-am văzut versiunea
publicată, poate motivat de ceea ce consemnez acum – marele teolog scria că
Eminescu n-ar fi reprezentativ pentru poporul român, situându-se creator
prea sus, poporul român fiind
reprezentat de George Coșbuc. Normal, am comentat „profilul”, dar nu mi-a
venit, stupefiat, să iau „apărarea” lui Eminescu. Le-am spus-o și altora, unii
fiind de acord cu Stăniloae. Așa, nici Dumitru Drăghicescu nu-l pomenește pe
Eminescu în Din psihologia poporului român, nici în altă parte, deși există
afinități de profunzime între cei trei.
Și am ajuns la Filocalie. La ora
aceea, de fapt de cu ani înainte, urmați de pușcărie și interdicție – erau
publicate patru volume. Aici, duhovnicul
se plasa deasupra, poate unde-l plasase pe Eminescu, însă într-o frazare
amețitor de cursivă, de la Maxim Mărturisitorul la taină. Ce taină? Păi, i-am
zis, în vreun interval, toți ne uităm la televiziunea bulgară, și acolo auzim
într-una „taina-ta”. A, păi unde a ajuns taina la noi?!
Din câte știu, la argumentarea mea,
s-a vorbit prima oară din nou de părintele Staniloae, la Radiodifuziunea
Română, ca traducător al Filocaliei. De
mai nainte, primisem cele patru volume pe vecie, și cu dedicație: „Poetului G.
Anca / aleasă prețuire / D. Stăniloae”.
Prin 1970 mi-a dat și o recomandare manuscrisă la doctoratul cu tema
Baudelaire și poeții români – am depus-o la dosar și nu o mai am. Să fi fost o
frică până-n oasele de hârtie relația cu lumina teologiei sub comuniști? Lui
Noica nici nu i-am mai cerut, deși m-a „îndrumat” în esențe.
Sistemul teologic al lui Dumitru
Stăniloae pare bruiat de encomiastica din jurul său, altfel comutată sistematic
în uitare, dacă nu nouă obstaculare.
Din intelepciunea filocalica a Parintelui
Staniloae
Programul vietii descrisa in
Filocalia este un program hristologic. Este trairea in Hristos din puterea lui
Hristos pe care il au traitorii in ei prin rugaciune tot mai deasa. Este calea
spre cea mai inalta noblete omeneasca, este singura cale care promoveaza unirea
oamenilor intre ei in Hristos, opusa dezbinarilor care aduc atata suferinta
omeneasca. (Filocalia I pag.7)
Deci cel ajuns la contemplatie nu
paraseste activitatea practica, ci iubind pe Dumnezeu, ajuta si pe oameni.
Acuza apuseana ca contemplatia Rasaritenilor dispretuieste practica vietii e
gresita. (Filocalia II, nota 34, pag.303)
Cel ce va avea pe Dumnezeu va fi mai
presus de timp, de spatiu si de veacuri, caci Dumnezeu nu exista impreunat cu
vreuna din acestea. (Filocalia II, nota 71, pag.313)
Pana ce omul are idei, el trece de la
o idee la alta. Dar aceasta mutare de la o idee la alta usor il poate muta si
de la o atitudine la alta. Iar cand sunt multe idei, nici una nu reprezinta pe
Dumnezeu. Numai cand se fixeaza mintea intreaga si statornic cu gandul la
Dumnezeu, nu mai au loc nici mutari intelectuale, nici morale. Iar cel ce e
fixat intreg cu gandul la Dumnezeu a uitat de sine, a iesit din preocuparea de
sine. (Filocalia II, nota 87, pag.315)
Prin Botez am primit o nestricaciune
virtuala, pe care o putem pierde. Ea inca nu e asimilata de noi prin vointa si
fapte (e dupa trup, nu dupa duh). Dar prin staruinta in fapte, ne devine
nestricaciune in duh si n-o mai putem pierde. (Filocalia II, nota 94, p.317)
Dumnezeu in calitate de fiinta
superioara nu judeca pe om, ca fiinta inferioara, asa cum nici omul nu judeca
animalele. Pentru ca a judeca inseamna a te lua pe tine ca masura. Dar Dumnezeu
nu se poate lua ca masura pentru om. (Filocalia II, nota 31, p. 333)
Intreg urcusul de-a lungul celor trei
trepte (faptuire, cunoastere si vedere descoperita a lui Dumnezeu) e sustinut
de Hristos salasluit in noi, care urca impreuna cu noi, facandu-ni-se tot mai
descoperit. (Filocalia II, nota 72, p.335)
Patimile cele de voie sunt cele care
ne atrag spre placeri, cele fara de voie sunt suferintele de care vrem sa
fugim. Deci sa nu ne pese nici de placere, nici de durere, nici de cele din
fata, nici de cele din spate. (Filocalia II, nota 85, p. 336)
Sfintii Parinti aseamana pe Tatal cu
mintea, pe Fiul cu ratiunea (sau cuvantul), iar pe Duhul cu viata. Deci
Cuvantul intrupandu-se a ramas unit cu Mintea (Tatal) si cu Viata (Duhul Sfant)
adica mintal si viu. (Filocalia II, nota II, p. 338)
Dumnezeu e simplu dupa fire, dar noi
ne putem dezbina de fire prin vointa facandu-ne compusi. Deci tot prin vointa
putem iesi iarasi din compozitie, unificandu-ne vointa cu firea. (Filocalia II,
nota 37, p. 340)
Marea Imparatie a Duhului e lumea
Sofiei, sau a energiilor divine, care umpland intreaga pe fiecare, pe masura
puterii fiecaruia, cum aceeasi lumina ii umple pe toti, ii uneste pe toti.
(Filocalia II, nota 39, p. 341)
Hristos prezent in noi de la Botez,
desi nesimtit de noi, ne da putere de a birui patimile. Aceasta e puterea
lucratoare a primei parusii. La inceput Iisus indemnandu-ne de sub val numai,
prin porunci, ne apare aspru, fara "frumusete". Abia pe urma ni se
arata si ne atrage prin dulceata si frumusetea cunoasterii Lui. (Filocalia II,
nota 100, p. 317-318)
In credinta se ascunde toata puterea
lui Dumnezeu-Cuvantul, avand sa se dezvolte ca grauntele de mustar. (Filocalia
II, nota 111, p.319)
Iisus Hristos sau harul Lui se
ascunde de la Botez in adancul inimii noastre, ca intr-un pamant, cum zice
Marcu Ascetul. Cultivandu-L prin virtuti, El se dezvolta si iese la iveala,
cuprinzandu-ne in intregime. "Ratiunile" poruncilor sunt sensurile
lor, iar "modurile", modalitatile de aplicare. (Filocalia II, nota
112, p. 319)
Mintea e mai adanca decat ratiunea,
iar ratiunea e autorevelarea mintii. Deci intre minte ca (o] cunoastere
intuitiva si ratiune ca (o) cunoastere discursiva nu e o opozitie, ci ultima
porneste si se intoarce la prima. (Filocalia II, nota 123, p.321)
Imparatia lui Dumnezeu e mai presus
de miscarea de devenire a celor create. Cei ce ajung in ea se odihnesc de orice
miscare. La ea nu ajunge nimeni prin miscarea naturala a spiritului, ci vine ca
un dar al lui Dumnezeu, ca o incoronare a acestor eforturi, dar cand ele au
incetat. Ea e ultimul lucru dorit spre care tindem si acesta e un nou motiv pentru
care, ajunsi la ea, ne odihnim de orice miscare temporala. (Filocalia II, nota
219, p.329)
Sfintii Parinti numesc mandria si
incantarea ascunsa de pe urma virtutilor, pacate de-a dreapta. (Filocalia II,
nota 28, p. 333)
Harul dumnezeiesc se salasluieste in
ascunsul firii noastre, dar el asteapta ca voia noastra sa se uneasca cu el.
Numai unindu-se voia cu el, ne preface toata viata. Propriu-zis ceea ce castiga
voia din impreunarea cu harul, din intrepatrunderea ei cu harul este tocmai
dorinta ei de a se armoniza cu ratiunea firii. (Filocalia II, nota 60, p. 344)
Pacatul nu poate fi inspirat de fire.
Firea nu poate da decat temeri si inspiratii bune. Pacatul vine ca un adaos,
prin faptul ca vointa primeste inspiratii din alta parte, sau poate nu vrea sa
tina seama peste tot de ratiunea firii. (Filocalia II, nota 62, p. 344)
Fara a avea cineva lumina
dumnezeiasca (binele, dragostea, pe Dumnezeu) in sine, nu poate sa o vada nici
in afara de sine, asa cum ochiul care nu e strabatut de lumina fizica nu o poate
vedea nici in afara. (Filocalia III, nota 9, p.463)
Patimile sunt "faptele
omului", in sensul ca nu se nasc din puterea lui Dumnezeu. Virtutile sunt
faptele lui Dumnezeu pentru ca se nasc din puterea lui Dumnezeu. (Filocalia
III, nota 29, p, 466)
Viata virtuoasa este o treapta mai
inalta fata de credinta. Credinta simpla e treapta intai, viata virtuoasa a
doua, contemplarea a treia. (Filocalia III, nota 66, p. 469)
Infierea cea dupa har, daruita prin
credinta o au toti credinciosii. E prima treapta a vietii in Hristos. Dar la
intelepciune, la cunoasterea simpla, unitara si mai presus de intelegere, se
ajunge numai dupa curatirea de patimi si dobandirea virtutilor. E treapta cea
mai inalta a urcusului duhovnicesc. (Filocalia III, nota 71, p.469)
Singuratatea ii deprima pe multi. Li
se pare ca nu au nici un ajutor, nici o atentie de la nimeni. Pe nevoitori ii
face sa se simta cu inima zdrobita. Simt mai accentuat ca nu sunt prin ei
insisi si nu au viata adevarata prin ei insisi. Ii face sa nu se mai increada
in ei insisi. Ajung la adevarata constiinta a ceea ce sunt prin ei insisi, la
constiinta unita totdeauna cu smerenia. (Filocalia VII, nota 182, p.128)
Caldura inimii e de ordin spiritual.
E infocarea inimii pentru Dumnezeu. E o iubire fata de Dumnezeu, care
covarseste, prin alipirea mintii la El, atractia oricarui alt gand. Dar ea
produce o caldura curata si in inima sensibila. (Filocalia VII, nota 250, p.
188)
Marturisind gandurile rele, le
tintuim la stalp si le luam puterea, caci le facem de rusine, cum ne facem pe
noi insine daca le-am da salas in noi mai departe. De aceea, prin marturisire,
ne detasam de ele. Lumina in care sunt puse prin marturisire le arata in
uraciunea lor si le ia puterea ispititoare. A le tine in noi, inseamna a ne
ascunde intr-un intuneric; a le marturisi, inseamna a voi sa fim deschisi si a
nu mai ocroti in noi ganduri pe care, din rusine, le tinem ascunse. (Filocalia
VII, nota 82, p.65)
Nu trebuie primite in cugetare in
vremea chemarii numelui lui Iisus nici macar intelesuri nepacatoase ale
lucrurilor. Caci si prin ele duhurile rele incearca sa distraga cugetarea de la
numele lui Iisus, sau de la rugaciunea curata, fara alte ganduri. (Filocalia
VII, nota 238, p. 173)
In rugaciunea pe care mintea o face
in inima, cateodata precede mintea lipindu-se prin gandirea ei iubitoare de
Domnul si apoi aceasta lipire provoaca rugaciunea; alte dati precede rugaciunea
si apoi ea atrage mintea in bucuria ei, legand-o de chemarea numelui lui Iisus
si unind-o cu EL. (Filocalia VII, nota 236 bis, p. 171)
Calugarul trebuie sa se insingureze
nu numai cu trupul, ci si cu sufletul fata de cele din afara. De aceea trebuie
sa goleasca sufletul si de intelesurile lucrurilor, sa uite si vorbele fara
rost. (Filocalia VII, nota 49, p. 47)
Nu trebuie indemnati toti sa faca
rugaciunea mintii in mod neincetat. Pot fi indemnati la ea cei ascultatori,
chiar daca sunt simpli, pentru ca cel ce asculta se impartaseste prin smerenie
de toata virtutea. In ascultarea lui se cuprinde vointa de a implini tot ce i
se recomanda ca bun. Dar nu trebuie indemnati cei neascultatori, chiar daca
sunt invatati, pentru ca acestia sunt obisnuiti, sa faca numai voia lor si din
aceasta se naste parerea de sine, din care vin toate ratacirile. (Filocalia
VII, nota 244, p. 178-179)
Viata calugareasca este aleasa pe
baza unei chemari de la Dumnezeu. Cel ce a ascultat de aceasta chemare trebuie
sa prelungeasca in fapte raspunsul sau afirmativ. Numai asa raspunsul la
chemarea lui Dumnezeu este deplin. (Filocalia VII, nota 48, p. 47)
Prin aceasta (prin rugaciunea lui
Iisus - n.n) vine in suflet nu numai o bucurie, ci si o putere de a se retine
de la placerile inferioare si de a stapani pofta si mania, care tulbura vederea
clara a sufletului. (Filocalia VII, nota 47, p. 47)
Vietuirea calugareasca nu e o
vietuire stearpa, ci ea creste in continut ca un pom inalt si stufos. Ea creste
din radacina desprinderii de cele trupesti; pe nepatimirea ei de multe feluri,
ca pe niste ramuri ale lipsei de egoism, odraslesc rodurile virtutilor ca tot
atatea daruiri ale vietii proprii Iui Dumnezeu si altora, daruiri insufletite
de iubire si culminand in iubirea ce indumnezeieste pe cel ce se daruieste.
Sunt roduri ce sustin in suflet o bucurie curata si neintrerupta, care nu e ca
bucuria de lucrurile si succesele lumii, mereu intrerupte de lipsa acestor
lucruri si succese, sau fara o plinatate de substanta. (Filocalia VII, nota 41,
p.43)
Nu ne dam seama de decaderea noastra
de la umanitate prin pacat, daca nu ne cunoastem frumusetea originara, la care
revenim prin curatirea de pacat si prin unirea cu Dumnezeu, modelul nostru,
pentru care ne-o facem transparenta. (Filocalia VII, nota 150, p. 107)
Pacatul face sa se murdareasca chiar
sangele trupului nostru prin sucurile naturale exagerate ce le exala. El e
curatit prin lacrimile de cainta care ies tot din firea trupului nostru, dar
dintr-o stare curata a lui, sau orientata spre curatire. Sunt altele sucurile
puse in miscare de simtirea placerii si altele cele puse in miscare de simtirea
durerii. Durerea este purificatoare, spre deosebire de voluptate, pentru ca
durerea e opusa placerii. (Filocalia VI, nota 387, p. 239)
Din sufletul descurajat, pizmas,
scarbit, plin de ura, trece si in trup o stare de tristete, de apasare, de
slabiciune, de moleseala nevindecabila, toate aducatoare de moarte si
intretinand moartea. (Filocalia VII, nota 715, p. 456)
In adierea subtire de lumina se arata
desavarsirea rugaciunii, caci ea e semnul odihnei ferme a mintii in Dumnezeu.
Unde mai e vifor si agitatie, sufletul inca nu s-a statornicit pe deplin in
Dumnezeu. (Filocalia VII, nota 258, p. 200)
Mintea are puterea sa se depaseasca,
dar numai prin Dumnezeu. Caci prin Dumnezeu aceasta putere a ei trece din
potenta in act. Fiecare are puterea sa cunoasca alta persoana, dar numai cand
aceea i se deschide, aceasta putere a ei trece in fapta. (Filocalia VII, nota
482, p. 325)
Lenesi in implinirea poruncilor.
Acestia s-au instrainat de Dumnezeu si de aceea s-au intunecat. Ei nu mai vor
sa stie de Dumnezeu, temandu-se de pedeapsa vesnica pe, care le-o va pricinui
neimplinirea poruncilor. (Filocalia VII, nota 218, p. 154)
Luarea-aminte la sine, impreunata cu
lupta impotriva patimilor de placere si a imprastierii gandurilor si cu tinerea
continua a pomenirii lui Dumnezeu este un exercitiu care cere un mare efort si
aduce o uriasa tarie de vointa celui ce le practica. (Filocalia VII, nota 184,
p. 129)
Iubirea lui Dumnezeu tasneste de
pretutindeni, din toate lucrurile si imprejurarile, aratandu-se in toate
felurile. (Filocalia VIII, nota 597, p. 293)
Dumnezeu isi manifesta prin cei
lipsiti trebuinta de noi, ca unul ce a luat asupra Sa indatorirea de a ne duce
la realizarea completa ca fapturi ale Sale. Si cu cat devenim mai capabili de
darurile lui Dumnezeu, prin milostivirea noastra, cu atat Dumnezeu se simte mai
indatorat sa ni le dea, sa ne duca spre desavarsire. (Filocalia V, nota 105, p.
57)
Dar pentru ca diavolul se poate
travesti in inger al luminii, amestecand ganduri la inceput cuvioase in
rugaciunea noastra, ca sa ne imprastie mintea, trebuie ca rugaciunea sa constea
intr-un singur cuvant sau gand, in cel al lui Iisus. Aceasta e rugaciunea lui
Iisus. Ea trebuie sa devina obisnuita ca respiratia, "lipsita de
respiratie", dupa formula lui Ioan Scararul. Rugaciunea aceasta respirata
continuu va curati aerul inimii de nourii intunericului. Atunci ca intr-o
oglinda ne vedem pe noi insine, dar si fetele negre ale etiopienilor
spirituali. Cu numele lui Iisus putem zdrobi pruncii vavilonesti, adica
gandurile nascute de satana in noi. (Filocalia IV, p. 39-40)
Caderea din rai s-a produs intai in
planul constiintei omului. El nu se mai simtea in rai. (Filocalia VI, nota 256,
p. 126)
Lumea aceasta insasi este un rai virtual,
pentru cei ce pot sa vada prin lucruri ratiunile dumnezeiesti ale lor.
(Filocalia VI, nota 577, p. 358)
*
George Anca
F I L O C A L I I
Stăniloae-Maxim Noica-Aristot
Corneanu-Scăraru
Bhose-Făgețan Bharata-Natyasastra
Eschine-Marin
Bogdan-Hegel Drăghiceascu-Anca
Ivănescu-Joyce
Biblio
Talasie
treime în unime
unime în treime
unul și același spre Dumnezeu
priveghiați să nu
intrați în ispită
taina îndumnezeirii ne fie ținta
ia seamă la șarpe
să nu-ți dea din pom
omoară păcatul să nu învii mort
Isihie Sinaitul
marea apă multă
rugăciunea fără gânduri
liniștea inimii pază minții
adevăratul subiect al
istoriei nu este omul
ci Dumnezeu apud Draghicesco
silind sufletul să
vorbească lucruri străine
va dormi cu amar moartea uitării
adu-ți aminte de moarte
ca de răsuflarea proprie
prin moarte zboară sufletul în văzduh
saltă și se dau
peste cap
delfinii în marea liniștită
*
să se taie în două
să se rupă
să se facă el însuși dușman al său
omul dinlăuntru
petrece în trezvie
păzind și pe cel de afară
atâta tace încât
biruiește și pe Pitagora
om prin om să se mântuiască să se
piardă
monahii din India
i-au scris lui Ioan Carpatinul
avva Filimon se închisese într-o
peșteră
*
începătoriile
stăpâniile
lumina neapropiată
Ioan Damaschinul
intră într-o casă de desfrâu
să scape de la pieire o femeie
piedută
*
Drăghicescu
spirit separat de el însuși
conștiință inconștientă
gândire pietrificată
conștiința Dumnezeu
sferă cu rază infinită
eul causa sui
*
20-10-14
de vei cădea în păcat
și nu te vei întrista
vei cădea iar
leoaica nu juninca
nerușinarea nu
întristarea lui Dumnezeu
căutăm casa
batem la ușă
în ceasul morții
*
faci bine
rabzi dușmănia
răutățile binefacerilor
îți intră în urechi cuvinte urâte
mânie pe tine însuți
și nu pe cine le grăiește
șerpi în păduri
șerpi în case
se preschimbă între ei
Nil
joacă pe scenă
mască străină
nume de gol
cea mai de pe urmă
neasemănare
chipului dintâi
ne-am răstignit lumii
am încetat a fi
oameni în firea îngerilor
întorși la cele dindărăt
prinși de cele ce suntem
datori să-le uităm
cuvioasă schimă
poză fariseică
stâncă în loc de liman
mormânt văruit
în loc de biserică
lup în loc de oaie
Nil nevorbirii
de bine de rău
nici în dodii
*
21-10-14
Drăghicescu
absența lui Dumnezeu
probează pe Dumnezeu
așa cum seceta probează apa
Dumnezeu însuși
se creează
gradual în lume
în om există
doar un Dumnezeu
embrionar
vița măslinul smochinul
n-au primit să stăpânească
peste copacii pădurii
mărăcinele
copacilor
asupra oamenilor
*
21-10-14
vei fi țintă de batjocură
nu vei avea nour să-ți facă umbră
în vremea rugăciunii
după Dumnezeu mintea
se face nematerială
și săracă de toate
aibe ochiul neîmprăștiat
și lepădându-te de trup și suflet
trăiește prin minte
Ioan cel mic
marele monah
se îndeletnicea cu lucrul isihiei
atât i s-a împotrivit cel rău
că îndată ce întindea mâinile
acela i se înfățișa ca un leu
nu vor putea sta câinii
când tu stăruiești
în convorbirea cu Dumnezeu
sabie scoasă
lampă spre vedere
nu te turbura
când pismașul diavol
nu poate mișca memoria
în timpul rugăciunii
cel ce pătimește
împreună cu cei neștiutori
să te cerceteze și pe tine
apropie-te în chip
nematerial
de cel nematerial
se mânie
ține minte răul
își turbură ochii
nu-l mai preamărește
pe ziditor din făpturi
ci din el însuși
stă de vorbă cu el
de-a pururi
cum ar sta cu un tată
starea de rugăciune
răpește mâinea înțeleaptă
spre înălțimea spirituală
ești încă un mirean
înfrumusețând
cortul pe din afară
de patimi
de neștiință și de uitare
de toată ispita și prăbușirea
voia ta
voia lui
el voiește
roagă-te pentru dobândirea lacrimilor
să înmoi sălbăticia
din sufletul tău
se atinge de trupuri
stârnind întrânsele
fierbințeala dobitocească
Marcu
nu te întrista
nu te lăsa întristat
de pricină tristă
nepăsarea țese
veșmântul norului
peste suflet
pe aripile sufletului
se răpesc în nori
și la judecată nu vin
Isaia pustnicul
defăimaților
lipsiți de tot binele
vrednici nici de câini
se ascund în vicleșug
și răpesc sufletul
ca pe o vrabie
răsuflare
până la cea
din urmă suflare
vremea foametei
mila
cu sfinții
nimic nu te
învinovățește
de păcat
mintea
urmează
dragostei
pocăința
îl va naște
a doua oară
nepurtarea de
grijă adică
moartea față de oricine
Drăghicescu
liberând timpul
de caracterul său pur temporal
în haosul timpului
distilarea timpului
pentru a face
să iasă eternul
Diadoh
împăcați cu sine
nu suntem ai noștri
suntem asemenea
24-10-14
înmuindu-se sufletul
prin înrâurirea temerii
vine la dragoste lucrătoare
temeți-l sfinții
iubiți-l cuvioșii
frica drepților
nu mai este gândul
vreunei temeri
ci o ardere neîncetată
sufletul acoperit
de lepra voluptății
nu simte frica
mai presus de laude
întâi frica
apoi dragostea
adâncul credinței
fiind apa
uitării relelor
se are
pe sine însuși
pârâș al său
iubind ce e înrudit cu sine
sufletul cer
trupul pământ
negura turburării
vicleșugurile pescărești
mintea contemplativă
mângâiere de veghe
arătare în somn
a vreunui bun viitor
zămislește îndoială
înțeles întinat
folosind sfântul nume
afecțiune
de o simplitate
infinită
vărsând untdelemn
în marea turburată
furtuna biruită
nu putem
să-l vedem
în chip văzut
spun lucruri mari
și amenință luându-și
chip de ostași
ni s-ar trimite vreo vedere
chipurile gândurilor
batjocurile dracilor
Drăghicescu
idealismul critic
nu diferă esențial
de spiritualitatea creștină
Dumnezeu
și spiritul
religiei spiritului
adevărul este
binele este
Dumnezeu este
mintea se face
străvezie și-și vede
propria lumină
legea unității
într-o ființă
nemai a noastră
lovind sufletul cu sunete
până ce norul va fi împrăștiat
de valurile melodiei
Antonie
somnul trezviei
ochii închiși
vedere
pentru om
se schimbă
Dumnezeu la față
celor din cer nemurirea
celor de pe pământ
prefacerea
demonul propriu
pururea cu tine
și cu Dumnezeu
25-10-14
Drăghicescu
a-l afirma pe Dumnezeu ca real
înseamă a-l nega
pentru că el aparține viitorului
se creează în inconștientul omului
nu poate avea altă existență în afara
eului
este reflexul eului nostru
27-10-14
Joyce
în cruce o odihnă și un brici
cruci grăbite prin aer
o adevărată Christină Chrisostomos
tatăl este
el însuși
propriul său fiu
28-10-14
Drăghicescu
lumea un vis
fruct al imaginației
încetează cu visul
poate sunt creația
unui vis ori a imaginației
unui necunoacut incognoscibil
cele două infinituri
eul de jos e sufletul
eul de sus e dumnezeu
noțiunea de cauză nu este
aplicabilă fenomenului
de care ne ocupăm
Casian
nu s-ar vătăma omul
de om dacă n-ar avea
înăuntru pornirile
fiarele sălbatice
cu tine în pace
fericitule Iov
întristarea n-a lăsat
pe Cain să se pocăiască
după ce și-a ucis fratele
29-10-12
Drăghicescu
atributele conștiinței
ordine coeziune libertate
introduse în haos
conștiința echvalentul
lui Dumnezeu
demiurgul
creatorul lumii
personificare a
conștiinței noastre
sinuciderea nu ar putea fi
pedepsită cu moartea
de către puterea supremă
aruncă-mă
în metafizică
și după sinucidere vorbim
ai câștigat întregul
univers și ți-ai
pierdut sufletul
să ne aprindem
prin amintire
de focul cel veșnic
s-au izbăvit
în largul mării
se îneacă în port
fugi de locurile
unde poți să cazi
după fructe nevăzute
31-10-14
demonul este profet
totdeauna înșelător
pentru cine l-a disprețuit
1-11-14
neispitit de diavol
ispitit de mântuire
îngropat cu sfinții
slava deșartă
se gonea pe sine însăși
și se ascundea dinaintea oamenilor
stând culcat la
pământ a rostit
toată psaltirea
2-11-14
repeza reteza voia ta
pe pământ nor de vânt
de-ngropat de sărutat
vezi pământ fie fii
patru vede vanghelii
tuspatru patrii temerii
oarecând Ioan a luat-o
înaintea lui Petru alergând
la mormântul Domnului
contemplația te va urmări
și prinzându-te se va împreuna
cu tine într-o preacurată nuntă
iluminarea negrăită se vede
de către ochiul sufletului
nu și de către cel al trupului
piatră colțuroasă
lovindu-se de alte pietre
și devenind rotundă
din groapă în prăpastie
frică după frică
venin lângă venin
bucură-te cel dintâi
fii sănătos cel de-al doilea
fii fericit cel de-al treilea
se mâniau pe ei înșiși
pentru că s-au lăsat
cuprinși de mânie
spune numele celui ce te-a născut
porecla celei ce rău te-a adus pe
lume
necuratele nume ale fiilor și
fiicelor tale
3-11-14
Drăghicescu
sursa științelor este
în predispoziția naturii umane
de a realiza omnisciența divină
matca de repulsie a făcutului
vinovat de durere și de rupere
de desfacere din mintea universului
o nouă religie
pentru cele nevăzute
eliberare de neînțelesul imediat
hai hai hai
cu mândra-n rai
că din iad abia scăpai
în iconomia divină
un demon vindecă răul
făcut de alt demon
4-11-14
simți făurarul divin
că sacra lui arcă nu este
precum o văzuse în vie
cu marea cetate clădită de zei
în mijlocul țării
cu munți de patru părți
plinul de sine
recunoscător devotatul tău
sclav și prieten Plinius
matematica este
cea mai clară moștenire
a omniscienței divine
cădeau fără de voie
alți mai nenorociți
voiau să cadă dar nu puteau
obișbuiesc prea ticăloșii ucigași
să ne războiască pe noi nenorociții
întru cele contrare firii
5-11-16
Bharata
santal alb santal roșu
mistuitorului de sacrificii
făcătorului de ziuă
după spargerea ulciorului
maestrul artei dramatice
va lumina scena cu o lampă
pe tron pe gunoi afară din cetate
dospitu-m-am și m-am topit
și socotitu-m-am pământ și ceruri
nu există un loc
mai sigur decât cerul
de unde au căzut îngeri
în erezie și hulă
din tulburare și veselie
cunoaștem teomahia demonilor
6-11-14
lumea lui credulus și faber
se schimbă indefinit
formele geometrice sunt etern
aceleași
sămânța stropul episodul
incidentul deznodământul sunt
cele cinci elemente ale intrigii
pământul să fie plin de roade
să piară necazurile și bolile
pacea să domnească peste vaci
arborele cunoașterii
nu trebuie tăiat
în timpul înfloririi
ne temem să vă filosofăm
în acest cuvânt de acum
despre limanul isihiei
în groapa adâncă a necunoștinței
întru întunecatele patimi și în umbra
morții
începem să filosofăm despre cerul pe
pământ
această desăvârșire a celor
desăvârșiți
mereu nedesăvârșită foarte
extaz până la cer a contempla pe
Dumnezeu
credința raza soarelul
nădejdea lumina soarelui
dragostea discul soarelui
cerbul scoțând pe șerpi din
ascunzătorile lor
ucigându-i și mâncându-i este cuprins
de sete și caută apa izvoarelor
dar cine mă oprește a spune și a grăi
cuvânt cu cuvânt cele ce-mi sunt
cunoscute
prea luminată răpire alergătorule
spre cer
7-11-14
numai viață numai farmec
nu numai ai lui Dumnezeu
nu numai ai diavolului
va interpreta înțepenirea
nemișcat și inconștient
cu membrele atârnând
nimic nu mă oprește
a continua istorisirea
în marea sărată a morții
izvor fără de apă
plin de broaște egiptene
și mai ales de cărbuni
8-11-14
nu zgomot nu mișcare
nu incident sala plină
succesul e numit divin
adevărații spectatori de teatru
mulțumiți de mulțumirea altora
întristați de tristețea altora
îl omoram cu mâna mea
la venirea nemților
dar nu-l predam comuniștilor
omul lui Dumnezeu
acest om minte
Satana ia chip de femeie
comuniștii și-au întors
cămașa pe dos
și țipă lozinci democratice
război pentru a învinge
politică pentru a construi
întreprindere pentru a reuși
accident rutier din cauza ta
stop cardiac în plină sănătate
sinucidere din melancolie
pedepsitorul personalității
aducătorul deșertului
făcătorul de vid
9-11-14
s-a ivit din același
principiu al subiectivității
mântuirea lumii
starea staționară
neagă stare inițială
menținând revenirea în univers
ce e fals și ce e adevărat
poartă asupra
îmbinării și diviziunii
rugămintea este o rostire
dar nu e nici
adevărată nici falsă
niciun om nu e alb
orice om este alb
există un om alb
în cele ce nu sunt neîncetat în act
există deopotrivă posibilitatea
de a fi și a nu fi
este necesar ca
existentul să fie când este
inexistentul să nu fie când nu este
nefericirea necesară
unității omului
cu Dumnezeu
participând la adevăr
este un moment
al ideii divine
râul curge în ocean
cu apa tulburată
de relele elefanților
bătut cu bice de fulgere
cerul plânge
cu stelele stinse
în cingătoare de fulgere
șirag de păsări albe
norul elefant pe cer
10-11-14
de-ai fi unul din dușmanii mei
încetează de a mai fi
în fața cenușii mele
publicul trezit
din nebunie îi va face
pe cei puternici să roșească
versurile exilatului din Tomis
ca unele fraze ale lui Platon
ca Dieu est en nous de Ronsard
din veritate în veritate
puteți merge până la Dumnezeu
care este veritatea verităților
sălbăticia plebeiană
și infamia curtenilor
își găsesc justificare în religie
devenirea neidentică
a identicului și devenirea
identică a neidenticului
din aparența colorată a sensibilului
dincoace
și din noaptea goală a
surasensibilului dincolo
conștiința pășește în ziua spirituală
a prezentului
legea inimii se găsește
în ființa pentru sine
a conștiinței
11-11-14
în capul universului
sabei sarmați își duc izvorul
să-și potolească setea
nu culcuș în iarbă
nu umbră de măslin
alungat și din râpă
o aduc din orășelul din vale
dar nu pot să-i pomenesc
numele că aude căprița
să nu îndrăznești să uiți
fiecare din noi e Cristos
toți suntem răstigniți
acest individ singular
nu are decât valoarea
umbrei ideale
umbră lipsită de sânge
lege a slăbiciunii și întunericului
lege a zilei și a forței
principiul asuprit al ruinei
și al distrugerii apare la lumină
și este ceea ce are valoare
12-11-14
separarea fenomenelor
nu prin foc ci prin spirit
un sort de foc divin
în urma unui accident
Dumnezeu a pierdut omnisciența
și o reface prin știința umanității
procesul universal al lumii ar fi
reprezentat
printr-un singur imens sistem de
ecuații diferențiale simultane
falanga în șiruri
arcașii prăștiași
să tragă în barbari
nu mai putea rosti niciun cuvânt
făcea semne unora și altora
capul sus semne din ochi
spațiile dintre elefanți
spaima călăreților
pedestrași călcați în picioare
a vorbi frumos despre Homer
e putere divină
care te pune în mișcare
zvonuri false
zvonuri adevărate
mai ales în război
în timpul mulsului
nu se grăiește nu se cântă
nu se rostesc măscări
concordatio complexatio
explicatio via negativa
coincidența contrariilor
sărăcia umilința pocăința
nu carne nu vin nu căsătorie
numai Tatăl nostru
au accentuat dualismul
sporind rolul
diavolului
străin predicator vrăjitor
rezistență persecuție triumf
tu însuți te-ai fi convertit
grecii începutul filosofiei
Hegel desăvârșirea
azi descompunerea
un gol al persoanei
o existență întâmplătoare
o mișcare lipsită de esență
lumea înstrăinării
eterul conștiinței pure
conștiința în două lumi
13-11-14
curtezana merge încetișor
femeia de neam speriată
servitoarea cu pași repezi
clinchetul bijuteriilor
alifii parfumate
vânt cu poala veșmintelor
depresia femeilor
când își văd iubitul
mergând alene
întruparea femeilor
celeste sub blestem
ori pentru a avea urmași
chemarea înapoi
cămara tainei
slava fecioriei
*
înțelegătoare scară
de taină cerului
gândind pogorând
gura ta cea de gând
tăcerea ta cea de gând
în luarea aminte
norule în chipul
porfirei porfirei
umbrește acea fierbințeală
sfat nespus
zid nezidit
brazdă nearată
văzând naștere străină
ne înstrăinăm de lume
mutându-ne mintea în cer
leproși curățați
diavoli sugrumați
credincioși împărați
ieșirea din ascundere
este ieșirea la iveală
în starea de neascundere
*
fie că trăiesc
fie că mor
eu nu sunt Osiris
nu spun să facem risipă de bani
și să construim atâtea trireme
pentru a ne păzi pe noi înșine
cei ce nu pedepsesc pe nelegiuiți
să nu aducă sacrificii
ofrandele lor să nu fie primite
i-a prins la o primejdie sigură
cu toate că sacrificiile s-au arătat
neprielnice și auspiciile funeste
*
în interiorul culturii
gândirea a apărut
ca o latură a înstrăinării
religia ne-a apărut conștiință
nefericită
conștiința pură este înstrăinată de
conștiința reală
esența este înstrăinată de existența
ei
*
neispitire de nuntă
munte netăiat
pântecele tău m-a înnoit
roua pe lână focul pe rug
cuvântul cel dintru început
trecut-a umbra legii
din tine s-a închipuit
precum suntem noi
cel neîmpărtășit de chip
cel ce ține toate
numai cu voia
în brațele tale ca un om se ține
pruncul tău cu mâna sa
a cercetat vizuina cea
pierzătoare de suflete a aspidelor
din muntele netăiat
s-a tăiat piatra
cea din capul unghiului
nor luminos
al apei celei vii
ai plouat pe Hristos
îndoit în fire nu în fețe
Dumnezeu desăvârșit
om desăvârșit
Isaia dănțuiește
văzând născut din tine
pe Dumnezeu și omul
*
14-11-14
inima pământului
inimă fără vină
inima cuvântului
ajută-mă să zidesc
în negrăita fire
din depănarea litaniei
bunăvoința de rouă
trandafirul cel plâns
al întoarcerii de taină
ascetică neprihănire
nemărginirea desăvârșirii
cu trup de nestricăciune
*
este de prisos ori nu
îndemnul oracolului din Delhi
cunoaște-te pe tine însuți
contingentul semnifică
ceea ce nu este
dar poate să se ivească
Socrate este viețuitor
omul este viețuitor
în chip întâmplător viețuitor
tot ce se petrece în univers
este o dovadă că există
o providență divină
15-11-14
Dinspre ambasada cu Demostene
ne-am înțeles să ia cuvântul întâi
cel mai bătrân
și apoi ceilalți după vârstă
cel mai tânăr era Demostene
omul acesta în care totul este vândut
chiar și glasul simte dezgust
și disprețuiește venalitatea noastră
aceaastă ființă fioroasă începu să
bolborosească
mort de frică un exordiu obscur
fără să mai poată găsi șirul
cuvintelor
când ne întorceam acasă din ambasadă
vorbi cu fiecare dintre noi
într-un chip neașteptat de politicos
nu știusem ce înțeles au cuvintele
de om imposibil de înțeles de
cameleon
m-a făcut să înțeleg viclenia sub
toate formele
unuia îi promitea să-i înlesnească un
împrumut
altuia să-l facă strateg
pe mine mă fericea pentru talent
fu cel dintâi care ne lăudă și jură
în fața consiliului că el felicită
cetatea
că a trimis în ambasadă asemenea
oameni
legiuitorul îndepărtează de la
purificarea lustrală din agora
pe cel ce refuză serviciul militar
pe cel lipsit de curaj și pe dezertor
și nu-i permite să fie încoronat
și nici să ia parte la sacrificiile
publice
iar tu chemi în orchestră
pe timpul reprezentării tragediilor
pe cel ce a prădat dușmanilor
templele
atenieni țineți seama de lucrurile pe
care vi le-am spus
și de acelea pe care nu vi le-am spus
și prin votul vostru
sprijiniți dreptatea și interesul
statului
*
Bharata
semnificațiile pătrund în auditori cu
ajutorul
interpretării verbale gestuale și
temperamentale
oh toate lucrurile s-au pătruns de
acest miraj
starea emotivă stârnită de un înțeles
aflat
în armonie cu sufletul pătrunde
trupul
precum focul în lemnul uscat
mânie față încruntată față
schimonosită de
de furie buze mușcate mâini lovite
una
de alta și brațe amenințătoare
frica aparține femeilor și
caracterelor inferioare
provenind din vinovăție față de
superiori
fiare sălbatice și codri pustii
vederea elefanților sau șerpilor
amenințările vremea rea
noaptea întunecoasă auzirea bufniței
se va interpreta prin tremurul
mâinilor
și picioarelor zvâcnetul inimii în
măruntaie
gura uscată umezirea buzelor cu limba
sila trebuie subliniată prin acoperirea
nasului
crisparea membrelor corpului
stinghereală și junghi la inimă
omul dezolat are ochii scăldați în
lacrimi
chipul și ochii jalnici de oftat
stând ca yoghinul adâncit în
meditație
omul suspicios are membrele
tremurătoare
capul aplecat privește într-o parte
și în alta
are limba scoasă și atârnând chipul
pământiu
invidia se ivește la vederea
norocului
prosperității inteligenței și
exuberanței
jocurilor și desfătărilor altora
beția este moderată ușoară și josnică
unii bețivi cântă unii plâng unii râd
unii spun vorbe urâte alții dorm
grija se va interpreta prin suspine
răsuflare anevoioasă zbuciumul
gol în inimă neglijarea curățeniei
neliniște
descumpănirea se naște din nenorocire
vătămare frică amintirea unei vechi
dușmănii
se va interpreta prin tulburarea
tuturor simțurilor
mulțumirea înseamnă a te bucura de toate cele
de ascultat gustat pipăit văzut sau
mirosit
ori întâlnite în cale și a nu te
întrista de cele nedobândite
rușinarea se va reprezenta prin
acoperirea feței
scrijelarea pământului roaderea
unghiilor
pipăirea veșmintelor sau inelului
omul ce purcede la fapte nesăbuite
ca omorul sau vătămarea din lipsa de
judecată
trebuie socotiți irascibili de către
cei înțelepți
bucuria bărbaților se naște la
atingerea celor de neatins
dobândirea averii sau reunirea cu cei
dragi
ca și la împlinirea dorinței inimii
lor
panica provine din semne rele rafale
de vânt
ploaie foc elefanți turbați auzirea
veștilor
bune sau rele atac al dușmanilor
aroganța provine din suveranitate
neam nobil frumusețe tinerețe
erudiție forță îmbogățire
se va interpreta prin iritare
dispreț dezaprobare nerăspundere
la întrebări și neacceptarea
discuției
priviri peste umăr mișcări în toate
părțile
ridiculizare vorbe jignitoare
neascultarea superiorilor
și luarea lor în derâdere
întreruperea vorbelor altora
disperarea la pesonaje de tip
superior se va reda prin
căutarea unor tovarăși născocirea
unui mijloc de scăpare
pierderea rigorii mintea dusă
respirația anevoioasă
la cele de tip inferior prin alergare
într-o parte și în alta
privirea împrejur gura uscată
umezirea colțurilor gurii
somnolență respirație anevoioasă
cugetare
visarea apare din scufundarea în somn
desfătări senzuale
sau rătăcirea minții se va reprezenta
cu ochii închiși
letargia simțurilor și vorbit în somn
resentimentul apare la bărbați
energici
când sunt jigniți prin cei ce le sunt
superiori
prin învățătură vitejie sau putere
disimularea întemeiată pe frică
se naște din fățărnicie înșelătorie
se va reprezenta
prin dseconsiderare și vorbe în doi
peri
violența apare când un hoț e prins
furând
sau ca urmare a ofensei regelui
interpretarea ei
se va face prin ucidere întemnițare
lovire amenințare
certitudinea oamenilor se naște din
înțelegerea
sensului feluritelor scripturi sau
științe
interpretarea se va face prin
instruirea discipolilor
otrăvirea slăbiciune tremurat arsuri
horcăit spume la gură prăbușirea
umerilor paralizia moartea
chibzuirea provine din îndoială
cântărirea argumentelor
discuții în contradictoriu se va
interpreta
prin ipoteze interogții deiberare
planuri secrete
judecăți contrare cu privire la
lucruri contrare
înțelepciunea e ceva bun
înțelepciunea e ceva rău
16-11-14
Drăghicescu
a crede este a vedea în timp
a ști e a vedea în spațiu
a crede a vedea ce va fi
a nu crede în Dumnezeu
este a împiedica realizarea
destinelor umane
umanitatea crește
în măsura în care crede
credința îi determină creșterea
lumea se poate răci sorii să se
stingă
dar este vorba de a menține înăuntrul
nostru ceva ce nu poate pieri
sângele și pasiunea existenței
noastre
au fost reprezentate în perioada
carboniferă
prin ceva cu sânge rece și piele
vâscoasă
credința un soldat
mila un spital
speranța cimitir
17-11-14
posibil Peguy
în cer se diviniza lumina
pe pământ apele subterane
nopțile astronomice
înțeleg foarte bine
spune Dumnezeu
să vă faceți examenul de conștiință
bieți imitatori pe invers
puneți-vă seara jerbele
păcatelor de peste zi
oaspeți îmi sunteți spune Dumnezeu
și eu sunt Dumnezeul oaspeților
copii ai mei veniți în noaptea mea
se vorbește zice Dumnezeu
de imitația lui Iisus Hristos
imitația fiului meu de către oameni
a nu se uita că fiul meu
începuse prin această
singulară imitație a omului
a se naște
a suferi
a muri
nu iubesc pe cel
ce știe mai bine ca mine
ce voi face mâine
nu iubesc spune Dumnezeu
pe cel ce nu mi se încrede
mă vedeți punând capcane ca un rege
barbar
sunt bun creștin zice Dumnezeu
credeți că m-ar amuza
a vă surprinde ca un asasin de noapte
18-11-14
universul devine corpul omului
fenomenele fizice expresia materială
a voinței stărilor sufletești umane
încarnare empirică a lui Dumnezeu
omul imensificat se va revela scop
umanității
și vieții dar și universului material
evoluția omului provoacă o revoluție
a universului
materia inorganică nu va mai fi
moartă
va fi vivifiată prin viața omului
qui empti sunt de terra
vous voyez ce que nous
en avons fait
19-11-14
orice crimă ține de un vis
se vrea comisă
naște tot ce-i trbuie
toată lumea asasinează
o mică mișcare secretă
un reflex asasin(ează)
privirea de-ar putea fecunda
morții de-ar putea ucide
străzi pline de cadavre și borțoase
20-11-14
Turnavitu
pricopsitu
n-ai gânditu
veste
de răsmiriță
că este
balăur
scrâșnii
strășnicii
tunuri fumuri
trăznet pleznet
păr din creștet
22-11-14
scenometrii Draghicesco & comp
transduse acoperăminte
acatistominte
a neignorării gnoza
în tranșeu vai
de cap de jansenist
scit exercit
Xerxex
exers
*
IOAN
CIOFU
A n e x ă
Şefu, pentru mine nu aveţi secrete în
ceea ce priveşte citirea comportamentului dv., prietenia ce mi-aţi acordat, sprijinul
total acordat în perioada iniţială (a „romantismului” în popularizarea teoriei
mele – perioadă care, v-am explicat, de vre 2-3 ori o consider depăşită,
încercând să mă înscriu pe o altă strategie. Aceasta fiind mai atentă cu un tip
de popularizare care viza sprijinul
argumentului de autoritate ştiinţifică. Este motivul esenţial care m-a convins
că în perioada anilor care vin trebuie să mă bazez pe o orientare
propagandistică schimbată.
Aceasă veste v-a deranjat. Vă spun eu
motivul: bucuros că puteţi să concretizaţi ajutorul, pe acel stil vechi al
fazei romantice – a apărut frustrarea, resimţită ca o ingratitudine din partea
mea, de a nu mai putea s-o faceţi şi în continuare. Am avut vreo 2 discuţii
despre treaba asta, şi am rămas uimit să constat că nu aţi înţeles mai nimic
din rolul acestei teorii pentru viaţa mea, că nu aţi înţeles nici marile mele
sacrificii pentru a o trata ca o singură prioritate, şi nici dreptul autorului
de a lua deciziile care i se păreau necesare. Au fost acele discuţii un dialog
al surzilor. Revenirea la trecut. Mecanismul acestor dorinţe eu îl cunosc f.
bine la dv., de atâtea ori vi l-am amintit prieteneşte, că unele decizii le
luaţi numai sub imperiul subiectivismului, în unele momente orice logică fiind
anihilată (eu fiind tipul opus).Nu insist asupra acestui aspect care, pun
mâna-n foc, în viaţă v-a pus pe destule căi eronate aducându-vă prejudicii.
Eu nu sper că veţi înţelege ceva
esenţial şi bun de reţinut din ceea ce afirm acum. Este doar un fel de
întroducere, de fapt, pentru că, în cele ce urmează voi căuta ca din ciocnirea
de idei avută să pun faţă-n faţă fapte care v-ar ajuta să INTRAŢI,
ÎN SFÂRŞIT , ÎN REALITATE, pe baza unor ARGUMENTE din partea mea,
cinstite de la cap la coadă (dacă veţi dori să le taxaţi ca atare) cu privire
la încriminările făcute de dv. în subtext desigur, la aşa bănuita mea schimbare
de atitudine care v-a nemulţumit atât de mult.
X
Deci: în ultima perioadă îmi făceaţi,
cu aceeaşi cunoscută bunăvoinţă, sunt sigur,
tot felul de propuneri pentru a putea continua popularizarea muncii
mele. La anunţul că mă gândesc să folosesc altă strategie (şi v-am explicat de
ce), dv. aţi considerat schimbarea ca o ingratitudine din partea mea, aproape
ca un atac la persoană. Dar apare la un moment pe internet şi acel mesaj pe
care l-am trimis Leocadiei. Este exact de ce aveaţi nevoie pentru a demonstra
bănuiala dumneavstră: iată, cu mine nu mai vrea să conlucreze la popularizarea
cărţii, teoriei, dar cu Coţovanu doreşte!
Complet fals: eu am luat legătură cu
ea în primul rând că sunt un om politicos. Dânsa mi-a mai trimis unele
materiale şi altădat, anunţându-mă şi de unele reuniuni care, se gândea, mă
interesează. Când am primit materialul cu Valeriu Popa, m-am gândit că e bine
să-i mulţumesc pentru atenţie. Apoi, să profit de prilej pentru a trece pe la
bibl. spre a dona ultimul volum, zicându-mi că e bine ca, lângă cele 2 care
există deja, să fie şi aceasta. Mi-am mai zis însă că atunci când va apărea şi
vol. II să fac acelaşi lucru. Nu m-am oprit aici, deoarece am fost montat, nemulţumit
total de persoana care a făcut întroducerea la practicile lui Valeriu Popa,
care, apropos de o teorie ştiinţifică (rolul gândirii în vindecare) a bătut
câmpii, pur şi simplu. Preocupat oarecum de problemă, s-a legat imediat ideia
ca, atunci când voi trece să aduc şi vol.II, să fac o prezentare a unora din problemele capitolului paranormal din vol
II, care puteau oferi exact contextul pentru a inţelege ceea ce nu s-a
putut înţelege din materialul cu Valeriu
Popa. Recitiţi acel mesaj, domnule Anca: scrie undeva acolo că propuneam o
cinferinţă cu public spre a-mi populariza cartea şi teoria? Adică ceea ce vă
refuzam dv. dar ofeream Leocadiei? Nu scrie aşa ceva. Intenţia mea era de a-i
propune ca, dacă dintre membrii bibliotecii vor fi 5 -10 persoane interesate să
afle unele lucruri interesante cu acel subiect, eu voi putea să le fac o
expunere, donând şi cartea, din care puteau eventual unii s-o împrumute pentru
a vedea ce e cu acea problematică a paranormalului despre care ziceam că e
„trăsnet” (aşa şi e). Scrie undeva în mesaj că propuneam să-mi popularizez
teoria? Nu scrie aşa ceva. Nu e nici o mirare că fiind impregnat de de acel
subiectivism aprins v-aţi considerat profund îndreptăţit să vă simţiţi jignit.
Este şi motivul pentru care aţi
încălcat orice uzanţă: într-un mesaj care, neavând nimic de ascuns, era trimis
de mine pe o adresă colectivă, dar nominalizând o anumită persoană ca
destinatar, dv. aţi găsit cu cale să răspundeţi. Ce anume? Păi oful dv., făcut
acum cunoscut şi altora de pe adresele colective de acolo: că lansarea la
Calderon cade şi continuând cu un fapt
care, zic eu, pe destui de la bibliotecă i-a lăsat perplecşi. Deoarece nimeni
nu şi-ar putea imagina că schizofrenia la care vă refereaţi se referea în altă
parte. Mi-a lăcut şi sfatul din subtext, să nu cad în ea. Pornit cum eraţi,
nici nu vă putea trece prin gând că donarea volumului, ca şi acea prezentare
propusă colectivului bibliotecii se dorea ca o atenţie faţă de câţiva dintre
persoanele de acolo care m-au ajutat când aveam nevoie de sprijin de
specialitate în PC, şi fără a-mi cere recompense care să depăşească decenţa.
(Este adevărat că ajutorul acesta mi-era acordat şi pentru faptul că, în
subsidiar, toţi ţineau cont de faptul că eram amicul dv. Asta e, ce să fac, vă
rămân îndatorat până şi aici).Dar pentru că tot insinuaţi o ingratitudine din
partea mea, să încerc şi eu una, asta pentru a vedea cum e: ce ar fi dacă ,
referindu-mă la faptul că odată cu apariţia vol. II voi trece să-l depun şi pe
acesta la bibliotecă - dumneavoastră
comentaţi, „dacă va mai exista biblioteca până atunci!” eu aş comenta că fraza
ascunde o bucurie mascată din partea dv., cum ar fi ...au găsit ceea ce au
căutat!? N-ar fi deloc plăcut, aceasta e o ipoteză comparativă, la dv.
ingratitudine care mi-o atribuiţi nu mai e doar o insinuare deghizată bine, ci
o convingere care reiese din mesajul pe care mi l-aţi trimis
substituindu-vă Leocadiei.
În rezumat, ce vreau să afirm în plus
cu acest pasaj. Faptul că, bănuiesc, în accepţiunea dv. era o ingratitudine din
partea mea că, datorită mizeriei pe care v-au făcut-o unele persoane de la
biblioteacă a trebuit să vă daţi demisia, iar eu, care atunci v-am ţinut
partea, încercam de această dată să stabilesc unele legături cu ea. Dar chiar
nu vă daţio seama că eu îmi stabilesc
relaţiile după principii personale, că sunt răspunzător de ele şi nu pot fi
bănuit că alunec în capcane ca prostul?
Pe lângă faptul că dv. doreaţi să ne
întoarcem la acel tip de popularizare care, în trecut îşi avea rostul lui,
depăşit actualmente, şi că vă doreaţi implicat
(binevoitor, desigur, şi cu bune intenţii) şi mai mult în proiectul meu
prioritar, o constituie şi modul atent şi neîntrerupt de a mă face cunoscut
opiniei publice, anunţându-mă în mod repetat despre diferite evenimente
culturale, literale, invitâdu-mă chiar direct la unele din ele. Dacă eu a-şi
totaliza lunga listă cu o asemenea agendă de preocupări pe care mi-o făceaţi,
s-ar putea vedea, f.clar, că în pofida intenţiilor pe care le aveaţi, eu eram,
practic, deturnat de la proiectele mele prioritare. Căci eu nu eram ca un
pensionar care să se bucure că e invitat pe la nişte reuniuni culturale pentru
a-şi petrece timpul într-un mod şi folositor, şi cu efecte în a-şi menţine
imaginea de sine neerodată. Eu nu eram absolut de fel într-o asemenea poziţie,
ştiam exact ce vreau, ce pierd şi ce câştig, motiv pentru care îmi vedeam de
treaba mea, cu toată nemulţumirea dv. că eu nu prea răspundeam la campania
dv.de ajutor benevol.
La acest paragraf aş dori să fiu
exact înţeles, pentru ca să nu se bănuie că exagerez sau sunt resentimentar. Să
încercăm şi aici să INTRĂM ÎN REALITATE,
ca şi la paragraful anterior. Nu fac un bilanţ exhaustiv, nu e nevoie. M-aşi
referi doar la propunerile făcute de dv. pentru agenda mea personală de preocupări din ultimile 2-3 săptămâni, ca şi cea de la Colocviile de Marţi. La vreo 3 din ele eram
invitat la unele lansări de carte cu discuţii care, deşi cuprindeau poate
autori şi lucrări care aveau merite, pe mine nu aveau cum să mă intereseze – şi
aceasta desigur nu pentru că ele meritau aşa ceva, ci doar pentru că
priorităţile mele erau cu totul altele, mult mai stringente. Aminiţi-vă că în
acest scurt interval mi-aţi trimis vreo3-4 misive să vin să asist la lansarea
lui Puşi , amicul dv. Ce treabă serioasă, sau interes, aveam eu cu cărţile lui?
Cu ce mă ajutau ele în munca mea, singura care conta? Ca să nu mai adaug faptul
că, rupt de capitolul cultural în care se înscria persoana, imaginea mea
adăugată acestuia, nu era favorabilă. Şi dv ştiaţi aceasta. Vă amintiţi de la
aceiaţi propunere de a veni la o asemenea lansare pe care mi-aţi făcut-o când
beam o cafea pe o terasă, ieşid de la şedinţa de la Uniune şi mi-aţi prezentat
coperta cărţii în care el se războia cu ambasadorul nostru Unesco de la Paris.
V-am spus atunci că eu sunt agresat fizic în faţa grotescului ca instrument
artistic (e adevărat ceea ce spun) şi că, deşi el poate fi folosit adesea în
artă ca o imagine care-şi păstrează necesitatea, ca oricare alta, mi se părea
de neadmis pentru un scriitor reputat, spuneaţi, să o ia ca o mobilizare încă
înainte de a deschide paginile cărţii, la războiul şi bălăcăreala cu acea
persoană cunoscută. Aici nu e vorba că poate Puşi al dv. nu ar fi avut deloc dreptate
în unele acuze, aici e vorba despre faptul că un om de cultură deschide un
scandal de tipul celora de la OTV, fapt care, în ochii mei, nu putea fi decât
absolut condamnabil. Deplorabil. Şi în ciuda faptului că eraţi deja avizat că
aveam încă de pe acea terasă un dinte cu acest Puşi, iată că dv. speraţi că,
aducându-mă la acele prezentări de carte, poate că reuşeaţi să-mi schimb
părerea. Presupunînd că aş fi fost prezent şi mi-aş fi făcut o bună parere
despre el ca scriitor, cum credeţi că aş fi putut şterge părerea despre el ca
ca om, ca scandalagiu adică?
Episodul acesta e unul minor de fapt,
dar l-am extins pentru a vă arăta ce capcane vă puteţi monta singur furat de
acel val, ştiţi dv. care, când un scurt moment de atenţie, situat pe logică de
aceast dată, v-ar fi oprit de a face erori.
Bat câmpii, nu? Ei bine, atunci să vă
aduc încă o probă, cea mai recentă. În ultimul mesaj, văzând că încă nu v-am
răspuns (am avut unele probleme) mi-aţi trimis un mesaj de o deplină claritate
că uneori evoluaţi complet în afara realităţii, în ceea ce mă priveşte. Ce
efect au avut acele discuţii în contradictoriu privind continuarea campaniei
publicitare pe acel tipic socotit de mine depăşit? Păi să vedem. Iată
propunerea de a veni la Colocvii pentru a-l prezenta pe Eminescu şi NA,
jumătate oră. Degeaba v-am tot explicat eu că experinţa îmi arată că un destin
uman nu poate fi discutat înainte de a se şti nişte lucruri primare despre
teoria NA, Că pentru aceasta numai, pentru a fi mai bine înţeleasă, trebuie cel
puţin 2 şedinţe, abia după aceea putându-se face aplicări cu destinul. Degeaba
v-am tot explicat că, din acest motiv, vol.I a trebuit să includă un capitol de
80 pagini cu teoria generală. Amintesc aceste chestiuni deoarece, iată, din toate
acele discuţii nu aţi reţinut nimic atunci când, după şedinţa cu Eminescu şi
NA, propuneaţi, la o altă dată, să prezint problematica vol.I iar într-un alt context, teoria generală.
Aşadar, la lamentările mele că destinul nu poate fi înţeles fără teoria NA,
propuneaţi ca să vorbesc despre destinul poetului o şedinţă, iar în alta,
ulterioară, să explic abia fundamentul pe care se poate situa destinul
persoanei! Recitiţi-vă mesajul tentant
pe care mi l-aţi trimis. Cum pot eu, numai pentru a vă face plăcere, să fiu de
acord cu o asemenea programare. Îmi puteţi spune care ar fi beneficiul meu, al
cărţii, al teoriei? Evident că, în semenea cazuri, prieteni-prieteni, dar
deciziile le iau singur.
Şi, să nu uit, încă ceva concludent.
Dacă aş marşa pe o asemenea agendă de propuneri, continuaţi undeva în felul
acesta: „mie mi s-ar părea că într-adevăr ne cunoaştem de o vreme”.
Dar cine v-a afirmat că n-ar mai fi
aceiaşi situaţie, că ea s-ar fi schimbat
? Schimbarea aceea pe care o blamaţi (desigur, dedusă din comportamentul meu de
a da o altă orientare în legătură cu publicitatea teoriei mele) este doar în
mintea dv. Nu o puteţi transfera intenţiilor mele. N-a fi corect, deoarece nu e
adevărat.
Să vă mai spun un secret, acum când
după ce am scris dintr-un şut această misivă, sper pentru a lămuri definitiv
contradicţiile, dacă nu, asta e - poate
vă gândiţi puţin şi la ceea ce afirm acum: ştiţi de ce am hotărât, alături de
motivele cunoscute a urma altă
strategie, care, aşa după cum presupuneaţi la discuţiile de la mine presupune o
cale nesigură de succes şi timp îndelungat? Iată pentru ce: deoarece, în loc să
mă duc la atâtea acţiuni culturale folositoare in spe, am muncit obsedat pe
proiect şi la o dovadă salvatoare pentru ca teoria mea să nu mai necesite
neapărat susţinerea imediată a unor somităţi din domeniu. Vă amintesc la ce mă
refer. La acel paragraf din Cap. Introductiv întitulat Validarea pe cale
experimentală a teoriei ordonării prin NA. Când vor apărea cele 2 vol.
împreună, dacă până atunci nu va încerca cineva să demoleze, după aceea nu va
mai fi posibil. De aceea sunt mai liniştit cu privire la faptul că teoria va fi
recunoscută de cei în drept. Eu sunt răbdător şi încrezător şi pentru un alt
motiv. Unele idei preţioase, dacă au văzut tiparul şi unii au aflat despre ele,
nu pot fi ucise. Cândva, vor răzbate. Chiar dacă după ce eu nu voi mai fi.
Şi încă ceva. Nu mai fiţi ironic cu
problema Pi, recte cu plăcerea mea de a lucra vreo 10 zile la o chestiune
privind teoria unui matematician oarecare, în schimb evit să cheltui jumătate
de zi venind la o întrunire de popularizare a muncii mele, care vă face dv.
plăcere. Ar trebuie să ştiţi, şi v-am spus-o, dar aţi stins informaţia: toată
acea bătaie de cap cu Pi a fost făcută având ca suport întregul aparat logic
câştigat în problematica NA. A fost, dacă vreţi, o confirmare care mi-era
necesară. Deloc ruptă de preocupările mele stringente. Deci la obiect.
Aceste lucruri trebuiau spuse, pentru
a înlătura neînţelegerile. Dacă sunt contra păreri, faceţi-le cunoscut şi să
punem punct situaţiei.
http://georgeanca.blogspot.com.au/2018/04/rai-virtual.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu