Mere
pădurețe 11
Tu ai fost
primul om, îți zic maistre Ben, ca şi cum tu Dumnezăiescule , ai fi păşit pe
lună cu paşii tăi cât tingani, că experența ta o pot asemăna cu a lui Dumitru
Prunariu (nu Pruneanu Vasile din Dorna maritatat, ca mine-n Ciubăncuța, zis Țiica,
după cum îi zicea nepotu-su din Someşeni, cu aiesta cu nepotu-su, am fost
fautat, internat, la Cl. Endocrinologie la doamna doctor Stroe Mariana, o
femeie faină la chip, dar ce zic, că tu ai fost cu mulți ani mai înainte în
America, dar civilizația şi frumusețele ei nu te-au rumegat, asimilat, nici
ademenindu-te iepurii şi cangurii sau Ming, că era din altă ecuație), deşi tu
ai fost în America a lui cine o condus-o pe-atunci când ai fost figură a
tinereții şi turist curios, dar cu mofturi cocoşeşti, descurcăreț ai refuzat-o
ca țară, America fiind pe atunci a celui ce o conducea polititic totul
depinzând de nişte voturi doar tu cu cinstea ta, aşiderea demnitatea ta de om
neânfumurat închipuindu-ți în altă parte şansa ta, cu o voință nedepinzând de
aşa ceva, de voturile electortului, ca un Amerigo Despuci, unul din pirații lui
Cristofor Columb, subordonat acestuia, Cristofor nimerit de săgeata ucigaşă a
indigenilor temerarul dase în primire bolind, a dat celuilat comanda, lui
Amerigo, c-acest şef Cristofor a lor, era fascinat de lumea nouă, dar s-a dus
făcând tumbe pe cealaltă lume Cristofor, ca Vica, dar tu, Ben ai păşit deplin
victorios cu tolba plină de iluzii, cu păreri
contradictorii, care de care, ca săgețile indienilor din tolbă, care mai de
care ştiind sau mai degrabă nu, ce-i politica care se cheamă tâlhărie,
colonizarea, schimb de cioburi colorate pe aurul aiasta autohton, lăcomie,
hoție, înavuțire pentru englezi şi regină, pentru Anglia, recunocută, ca
imperiu cuceritor că albii erau cine erau şi-n cucerirea lor au venit cu
om-ucidere, au venit nu ca reprezentanți a lui Dumnezeu, şi, asemeni tagmei
furilor năpăstuitorilor prădau luând viața omenilor, că nimeni nu era cinstit, drept,
ca tine, Ben, care te-ai stabilit cu Ming în Australia, că-n Austrlia eşti, Ben,
ca un mesteacăn pus de arminden în sufletul drăguț, în inima lui Ming draguță
şi fascinată prințesă a Chinei, iubită de tine fără dor şi poate, chiar dacă tu
i-ai făcut figură, poznă, amărând-o căzâd în hora fabricii, acel favozizat
de-al tău, conațional de a lui Ming, crezându-te mort, cu iz de busuioc, deşi
erai ca o icoană pentru el, crezând, c-ai zis “tai, tai”, vieții a crezut mai ales, că erai
ca un fițingău sub grumaz de ceteră fară inimă bătând cu emoția omului bun, deşi
lui Pavel, i-ai zis provocator, ca Vica: -"Lasă, PAVELE, SCRIE , CĂ EU MĂ
FAC BINE, CUM ÎȚI DOREŞTI, CĂ NOI NE-AM LEGAT UNUL DE ALTUL PRIN SENTIMENTE ŞI
CU TRĂIRE ARTISTICĂ, ÎNTR-UN FEL APARTE AL NOSTRU, NEOBIŞNUIT ŞI NUMAI AL
NOSTRU, CĂ PENTRU'CĂ DUMNEZEU N-A OPRIT TIMPUL PENTRU NOI, CUM N-A OPRIT TIMPUL
PENTRU EL GRECO ŞI EMINESCU UN NAȚIONAL DE POVESTE, DEŞI NOI SUNTEM ÎN TIMPUL
NOSTRU, DOAR O ATITUDINE A LUI, UN DELICAT SCRIS DE UN APARTE AL NOSTRU, FERICIREA
CELORLALȚI, că legământul dintre noi ne face să nu ne mai doară nimica, BEN, că
trebuie să recuperăm soarele, luna şi stelele furate de zmeul-balaur, că
aiasta, ca lui Sfântul Gheorghe, ca lui Greuceanu, sfânt Petru, sfântu Pavel, ne-a
dat de lucru, ca dacă nu facem bine, suntem băgați în boală, dar nu ne lăsăm
noi, Ben, că noi scriem cu reuşită, ca un bucătar talentat, care rămâne prin ce
face ortodox, că tu Ben, mulțumesc lui Dumnezeu, că tu, Ben, sănătos întorci
lumea pe dos, că şi Ming, pentru Hristos la întoarcere ne pregăteşte, ca la o
nuntă în care ne bucurăm cu toții de
viața din Arca benefică eficientă a lui Hristos, pe care salvator îl avem
corăbier, că face inimos ceva gustos, că noi trăim generos pentru ceilalți
citiți, intectuali şi spirituali cetățeni, neuitându-i nici pe nepoți, că ostenala
e orfandă, dar din dar şi pentru nepoți,
stră-nepoți..., că prin scris îi surprindem pe toți, ca Avram Iancu frate în
Carpați, că pot, ca-ntr-un film făcut de tine, dragoste şi bine pentru ceilalți
să ne vadă, vindeați datorită iubirii lor, vindecați de rănile interioare
suferite din cauza minciunii şi strâmbătății social-umane
(Vezi, prietene,
că uneori scriu tot ce-mi străfurgeră prin minte, ca un prunc din flori, ìncpântecele
femeii îndrăgostite minunat în afara familiei ei, că barbatul ei e sterp, dar
ea activă vrea să întregească familia ei, ca unde-s copiii e un bine care
întregeşte şi omenirea, că unde-s copiii şi Dumnezeu e şi nu se mai aruncă cu
pietre, ca-n Maria-Magdalena din Magdala gândindu-ne că n-ar fi de față Iisus, că
viața ìți oferă posibilități: să creezi impecabil şi să ai standard fiind tu
însuți, ideal şi național nemaiavând probleme cu cei dragi, aşa, că tu, Ben,
trăieşti să scrii opera omnia, fericire pentru ceilalți şi eu aşiderea, că-n
aiasta constau credința în bine şi Marele speranțe a lui Ch.Dikens).
Noi scriem, ca
noi neapărat, scriem, cum ne-a rânduit, menit, Dumnezeu, scriem cu dar, cum
bine zice românul drag Ioan Miclău şi cum scrie în mod special, ca un veritabil
specialist bijutier, Arghezi şi Eminescu-Patria limba română Nichita Stănescu, această
dragă Vasilica Grigoraş, că domnia sa e prin eseu, corectă în ce ne priveşte, are
verb, ca un pescăruş în zbor către viitor şi cum scrie domnia sa e superb, cu
aură şi nimb de proverb, e din inimă cu mult soare şi căldură de om dintre
oameni, pentru oameni: subiect şi predicat întru luminat şi curat sfânt şi
drag.
Circulă
expresia: -"Nu ce intră-n gură îi pacat, ci ce iese pe gură, ca sudalme şi
blesteme, spurcând pe Dumnezeu şi nu pe dracu, pe tată-su şi pe mama dracului, mai
cuminte, mai cuminte fiind Dănilă Prepeleac, (nu-mi explic nici într-un fel de
ce se suduie de Dumnezeu oricât ți s-ar spune, că nu-i bine, nu-i voie, dar ca
un foe verde, un copil te încăpățânezi şi răsfeți făcând tot contra, din contră
faci ce ți se zice, interzice, să nu faci, ca un Dan Puric din România Profundă
dorindu-şi România şi mare, deşi nu prin asta demonstrezi, că cine face, lui
îşi face şi cine-şi dă lui îşi dă, că eşti deştept sau sorcova, sorcova, cum e
Sorin Revnic, Sorinu Cecanii, că mamă-sa-i din
din Ceaca, comuna Zalha, Sj., fir-ar să fie ! când popa nu predică de
două ori pe lume culme existând, vorba lui Eminescu existând mai mulți sori, ca
om care ştie afirmă, cunoştiințele lui fiind diverse şi profunde, el cu talent
nativ îmulțit în har ştiind în toate privințele ce şi cum, pe el doar geniulul
dându-l de gol, că el prin ceea ce a scris făcându-se remarcat, intrigându-mă, Ben,
doar ce nu reuşesc eu să mă mobilizez şi să fac excepțional, ca acest fără
pereche (las pe Dumnezeu să mă conducă, să mă scoată în evidență, ca pe un om
de top, că trebuie să am facilitatea pentru popor având plinătatea acestui drum
plin de realitate, că drumul aiesta te duce către/cu atmosferă, către
responsabilitate,, că Dumnezeu e pacea mea, iubire pentru lume, starea de om
firesc, ca sa ne dăm seama ce-i firesc, care-i caraceristica, Ap. Pavel, cum să
fii plin de lumina lui Dumnezeu în lupta pentru viață, că Dumnezeu trăieşte în
noi, e o sfințire a dreptului de a fi întru Hristos, ca să ne bucurăm de frumos,
totul fiind pentru sănătatea noastră, arucând haina, lumina, omului trecător (iubirea-i
firescul din noi, potirul de aur, gramatica firii arătându-ne încătro, Doamne, nu
ne lăsa să mergem prin bălării, că noi trebuie să ştim ce suntem, iubirea, să
ne favorizeze).
Tu-n grădina
lecturii ai aflat posibilități, valori autentice româneşti, zâmbete cereşti,
adevăruri de inspirație şi expirație, că tu ştii unde ți capul şi ți-l porți pe
umeri, stălucitor, văzând multicolor şi la mine: flux şi reflux de omenesc şi
firesc, obişnuit să scoți din întuneric lumina, ca să ne lumini, ştiind
fracțiunea din fracție, ştiind simplificarea în adunare, scădere, în îmulțirea
talanților cu har şi împărțirea generoasă şi frățească, noi bucurându-ne şi de
puțin, ca de mult, că nici clipele uşoare nu ni-s uşoare, tu, Ben, fiind unic, în
plăcerea şi pasiunea care te dezlănțuie în trăiri în felul tău: trăiri
ancestrale, artistice şi fără egal descurcându-te bine, O.K, că tu, Ben scrii
şi scrii, ca mine, amândoi avându-ne planurile noastre.
Tot la badea
Viorel unul din feciorii învățătorului
Ioan Rătundeanu-Ferghete, tot la badea Viorel în ocol şi în casă veneau sătenii
şi consătenii să-i lămurească-n orice problemă de viață şi moarte, veneau, să
le arete parcela, lotul, de pământ, care-l avuse, până a se întovărăşii, ca să
se lucre-n comun, cu obştea satului, pământul care-l avuseră şi i se adresau
lui bunicul familial, deşi în armată se calificase, ca radio-telefonist, cum
vroisem şi eu nepotul lui, dar o nimerisem, ca găina oarbă grăunțul, el,Viorel,
chiar lucrase la Braşov 16 luni şi câțiva ani la mină la Tămaşa, dar chemarea
pământului, glasul lui, a fost mai puternică, aşa că revenise la glie în satul
natal, veneau la bunicul şi tot cu badea Viorel i se adresau şi nu se simțea ofensat,
deşi mai promovase la şcoala teologică de popii din Cluj, promovase examenul de
diaci, veneau sătenii, țăranii, veneau să le arate pe harta cu hotarul, să le
arate unde avuseră pământ la gura Cornişorului ori la gura Groapelor ... veneau
şi după ce se luase pămământul la colectiv, că Viorel nu doar că le citea din
Biblie, dar era un om cu îndemână în orice, era şi el țăran precum ei, dar mai
deghețat, un om la care-i plăcea dreptatea, un om demn şi cinstit, ca întreg
neamul lui.
Viorel se
canonea ținând coarnele plugului şi cu coasa la coasă, făcând legături pentru
snopi, în holdă şi-n lanul de porumv, mălai, cu sapa căpălind, că mânca în
fiecare dimineață mămăligă cu brânză şi mujdei şi uneori arând de mălăină de
ogor sau orice ar fi făcut, Viorel, cunoscând şi viață, taifasul, orăşeanului
se mai întreba în dorul lelilii:
-"Domnul
de ce îmbătrâneşte, că coasa-n iarbă n-o bagă...?!"
- O intelepciune rara in omul pamantului!
O voce pe care domnii nu vor s-o auda, da o vor auzi ei cand coasa va straluci.
HRISTOSUL DIN NOI SĂ ELIMINE RĂZBOI DIN LUME ŞI DIN NOI
Pavel Ratundeanu-Ferghete
~*~
După unii tu, Ben, eşti
artistic-literar,
iar eu nu singur, ci singular,
cu talanții îmulțiți original în har,
un nativ luminos, născuți ambii,
din neamul lui Făt-Frumos
că tu m-alduieşti cu marele-ți dar
din dar,
amândoi trăindu-ne traiul şi
măcându-ne mălaiul literar
cu sentimente şi înaltă simțire şi
fericire cu drept la înviere şi iubire
de pe picior de plai şi gură de rai,
de omenire, să nu mai fie tulai şi
vai !
Hristosul, din noi să elimine din ei,
din urâciuni, şi din minciuni, eliminând
cu pace şi pâine să elimine erori,
chiar şi urme de război să elimine,
ca pururi să ne desfătăm iară şi iară
veseli de primăvară: de paşti şi
crăciun cu oameni veritabili, nobili şi buni.
~*~
Acum la
poarta cerurilor amandoi suntem storsi de ce avem mai bun in noi, că stii cum
e? Nu avem voie inauntru cu drogurile iubirii lumesti. Cand vom muri, vom
ramane cu materiale neterminate si netrimise din calculator si acele’ vor
ramane pana la descoperirea lor de un nou temerar din nemurire. In ele vor fi
ingropate dragostea noastra pentru aproapele.bt
Turn off
for: Romanian
Măi, omule, măi!
Vremea bună te scuteşte de năpăstuire, te are pe scut şi sub scut, cu vrerea şi
plăcerea lui Dumnezeu, dar ce ştiu unii oameni înebuniți de răul cu
porniri instinctuale dezlănțuite de o
catrastofă animalică, sălbatică neruşinată, ne-pudică pentru celorlalți
căşunând rău, că nu făcând rău, poate fi
mântuire, că aiasta poate fi moarte curată, că nici Alah, nici Budha nu
îndeamnă să faci rău (vedeți Corranul cu strălucitele învățături pilde
semenilor tăi, că mioriticii şi le explică eliminând, să eliminăm răutățile, viciul, slăbiciunea socio-umană, că
doar omul e dracul gol-goluț, răul, imaginat ca sfârşit de lume, că-n om de ce
n-ați învățat? în om e puterea binelui şi omul e o forță şi o energie a
binelui, un benefic pe care încă nu-l cârmuim peste lume ca o forță să domine
cu împăcare, armonie, pace şi pâine, ca o forță care pune, condamnă, arestează,
la închisoare raul, pune sub picioare, ca să nu mai existe, ca să nu existe, ca
şi cum nici n-ar fi existat vreodată (-"Tu, Pavele, trebuie să fii frâna a
ce se întâmplă rău pe lume (sărăcie, războaie)" .
-"Pavele,
trebuie să vezi ce nu-i potrivit cu aspirația noastră omenească către bine, ca
să ne justificăm doar a fi, dreptul de a ne fi născut oameni de bine pentru
bine, pentru iubire". Dacă vezi ce se întâmplă, ca să ştii ce-i potrivit, ca
ne să sfințească, că doar sfințirea şi nu botezul repetat, te scoate: -"Doamne
apără-ne şi, Doamne, fereşte-ne ! ne fereşte
de rău, aiasta fiind un moft (botezul) şi nu pocaința în sine (în Evrei
-6 poruncindu-ni-se: "să lăsăm cele începătoare şi să mergem spre cele
desăvârşite... "eccetera, eccetera, că n-am la mine vioara
"Stadivarus", n-am cetera întru Iisus, cu răsărit de soare Iisus, Iisus
mai presus, Eminescu, mai aparte de moarte, mai presus, cum adevărat, adevărat,
ni s-a spus cu pace şi binecuvântare, prin neamul omenesc de la Adam şi Ieva
având un legământ cu Dumnezeu pe Arca vieții, țarile mari, de bani gata, prost
înțeles).
Am încercat
de" n" 0ri, dar nu mi s-a admis pe facebook, aşă , că acuma, voi
admininistratorilor: să mi-l dați, adminiatrați din oficiu. Cu bine. Nu mai
zic: să-mi dați şi binele de care m-ați văduvit, vitregit neânțelegându-mi oful
după cunoastere de bine. Vă salut ! Pavel Ferghete
Pentru bine
faceți tot ce vă stă în putință: pentru bine plătind tot cu bine. De ce a-ți
înțelege greşit dorința, doleanța, lui Alah, Dumnezeu, că El, no! vrând să vă
iubiți până şi vrăjmaşul rugându-vă pentru el, ca pentru o ființă dragă şi
atunci de ce veniți cu bombă artificială făcând şi sinucid şi toată munca
ziditoare praf sau să veniți cu un kaşnikov prăpăd şi omor în popor
inexplicabil făcând oricum: moarte de om ?! Nu se renunță la viață fără să
slujşti pe Alah, peDumnezeu, şi popor, te omori omorând şi pe ceilalți, pe
semeni, însemnând fanatism, că asta fraților musulmani nu înseamna iubire, drept
la înviere, cum greşit, criminal, credeți. Limbaj agresiv n-a avut poporul meu
nici pentru vrăjmaş, nici pentru duşman şi atunci voi de ce-ați fi contra mea
fără a vă face rău?! Eu scriind aşa caut să mă descopăr întru adevăr şi viață, în
cale către Budha, Iisus. Mă stăpânesc a face rău cuiva. De ce s-ar înțelege şi
interpeta greşit Coranul şi musulmanismu, mahodismul, Alah arătându-ne calea de
a face bine făcând bine. Pentru aiasta, ne bate inima, oamenilor ! Aşa suntem
măsura lucrurilor, aşa suntem creştini, oameni între oameni şi pentru oameni
iubire: "pace şi pâine, Pavele !"
Sântem o
flacără de lampă Aladin în mâna lui Diogene,suntem în căutarea unui om ?
De ce-ar fi
marea carte jucată de corupți, de neisprăviți ? De ce n-ar fi toți pentu toată
lumea cu omenie şi toată lumea pentru toată lumea cu omenie pentru toți, cu
toți cu omenie ? Tu, Ben, eşti minte prețioasă, ca aurul, exprimând limpede: ce
şi cum stau lucrurile, dar hai spune şi ce-i de facut bine, ca toată lumea cu
bine să fie pentru toată lumea.
Mă uit în
jur şi m-aventur să zic:-"E bine,vă jur,ca omul să nu fie sperjur !"
Sa fie
cinstit şi dacă nu te mai întâlneşti cu el vreodată, că nu zici niciodată
niciodată ținând pe "nu"în brață.Daria: -"Dacă dai cu piciorul
în ocazie, aşa zice el, pețitorul meu, Petru Pop, că poate nu te mai întâlneşti
niciodată, deşi pana pețitorului îi după vatra cuptorului, îi ca pană a
bradului (şi toate pot fi doar vorbe de clacă până la contrar, că nici el, deşi
Petru, nu-i Sf. Petru, temelia bisericii, Marele Pescat îmulțit în har, ca om
potrivit de însurat, chiar dacă frate-su popa Pop Petru om educat mă întrebase
cuvincios: -"Ìmi dai voe s-aduc pe frate-meu pocăit înrăit, s-o cunoască
pe Daria ? "Chiar dacă Daria se opuse, că deabia se îngropase mamă-sa eu
nu am zis: -"Nu".
Ea însuşi
Daria, cu sensibilitatea ei regretând, că de ce nu s-a zis: -"Da". Nu
poți şti din ce tufă, din care sat, sare iepurele, deşi am îndoieli, ea punând
stavilă pe nu, presupuând, că nu va face față, că... o frică "nişte
alții", interpretează, c-ar fi... şi descuajările ei sunt multe, cu caru. Are
inteligență nativă şi-i este de ajutor, dar e şi exagerat de naivă, de
visătoare, Daria.
Daria nu
prea-i în apele ei, vârsta-şi mai spune cuvântul, timiditate şi altceva nici având
de gând s-o părăsească vreodată şi atunci cum să-ți urmezi sfletul, visul,
țelul vieții, cu pospețime, cu lejeritate. Va fi ageră, c-a urlat feciorelnic
în gura mare, potrivită, în momente nepotrivite ?
A cupins-o Dumnezeu
în dragoste de mireasă, ca-n univers să
capete primenire, miruire şi sens, în sângele mielului ?
Căile
Domnului sunt ascunse, dar românii sunt o putere, o magie, prin ceea ce sunt ei
iubire, prin lumina ce oferă mister, taină de roadă deplină divină prin aură şi
auroră stelară, ca o rouă pe iarbă-nzori de dimineață cu om în raze luminat la
lucru-n lucrare şi binecuvântare.
Turn off
for: Romanian
-"El,pețitorul
o zis, că vine la doisprezece, dar el nu s-o gândit: stai, că nu pot până mulg
vaca deabia fătată şi descurajată:
-"Aiesta
ticule, nu-i de mine, din aieste diverse mitive", zice Daria cu of şi n-ar
acăța pe oricine de capul ei, nu, că ea ar fi fără lipsuri, mai brează, dar
dacă o tot a ales, c-o avut şi pețitori până-i lume, c-au roit ca muştele pe
timp de vară la mâncare, deci dacă tot ales, acuma culege ce-a rămas: ciurucuri,
că te mărită babele, trecându-ți şi ție vremea ca la bureții usturoi, a tăi
feciori nenăscându-se la timpul sau ne-ursindu-ți-se norocul, nefiindu-ți încă
sorocul sorocit, că şi Nică cu pupaza din tei o încurcase o țâră-n iarmaroc cu
bătrânul şmecher, coțcar?.
Merg după
pâine şi salutându-l pe şoferul vânzător de la Vad:
-"Ce
mai faceți ?
-"Ca
ruşii mergem înainte către prăpastie şi noi înaintea lor, că suntem deja-n
prăpastie."
-"Şi
dacă ne-am prins în speranță de colțul ierbii ?"
Pe un
anevoios, mai leneş, cu mişcări încete, lente, satu-l toieşte, sfădeşte,
ceartă:
-"Tu ai
fi bun de-o moarte, că n-ai mai ajunge
la om".
În mine
sufletul mai urlă ca un lup la lună: -"Pe unde-i fi călătorind, că Daria a
făcut plăcinte şi te-aşteptăm să guşti şi tu, Vică".
- Da ! Si eu as gusta !!! Frumoasa fata!
Are trasaturile ochilor tai Pavele.
- Pofteşte, că te-aştem cu dragă inimă.
Să te-anuți
din vreme cu vizita în Ciubăncuța, că-i ieşită Vica până-n sat şi Daria mai are
de învățat, să ne anunți din timp, Ben, ca să nu ne-afli pe nepusă cu
toate-ntoarse, vraişte, ca după un război a lui Napoleon cu ruşii, deşi Tolstoi
e mai pace şi război blând, mai romantic îngăduitor, omițând dezordinea
sufletelor moarte a lui Gogol.
Mai poate fi
patul nefăcut, neaşternut şi fără o grabă, nici, casa nu-i măturată, că
cineva-n clacă te calcă în timp ce eu scriu şi Daria, n-am de unde şti
anticipat ce are de făcut Daria şi pe unde-i plecată având treburi, ca Toma
Alimoş sau Dănilă Prepeleac pe lângă baltă şi nu-i plăcut să nu dai un scaun
celor ce-ți vin la casă şi făcut tablou şi gură cască, de bucurie şi emoție
nici să mai ştii dincătro să te aduni şi hainele pe mine fiind parcă puse cu
furca, uneori şi eu cu Hemipareza corp stâng călcând, ca din pod, ca pe un drum
al cetățeanului turmentat dint-"O scrisoare pierdută", a maiestrului
dramaturg şi scriitor de seamă Ion Luca Caragiale.
Dragomir a
fost harnic, scuturat, nelcoş şi copil şi fecior holei cu ochii după codane şi
mai maturizat şi pe când îşi pierduse oile, pe bolundele despre care
referindu-se: "eşti prost, ca o oaie, că dacă sare una în apă după ea sar
şi celelalte, câte apucă şi se îneacă sau la trecerea drumului sunt călcate de
maşina în viteză sunt făcute zdrob, zob, că erau zălude, deşi Mircea Eliade de pe la Gingis Han... încoace la ...,
în conteporaneitate, când îl preocupa istoria religiilor şi fantasticul şi
farmecu nopților de sânzâiene, când erai teleportat prin timp, el, acest cuminte,
le zicea oi nazdrăvane, că-n firea lor era un dumnezăiesc, îşi spunea şi
Dragomir întrbându-se de ce s-o putut speria năzdrăvanele să se sperindu-se şi
luând-o minunea care-ncătro, numa' Dumnezo
o şti încătro, dar ce mai putea face acest brav flăcău, fițingău cu
răpăguşul, feciorescul, sub grumazul ceterii lui Karoi, contra lui Butean, Zamfir...,
un trio, că i dat să trăiască ce nu i s-o mai întâmplat vreodată. Ieşind din
piesaj, din decor şi anjungând într-o parte a satului, pe o parte de parău, în
preajma grădinii Ursului, Sub Rătundu, locuia sub coma acestui deal diacul
bătrân Zdroba având un aşezământ fain, ca de bun gospiodar, stă uroiul, poiata
oilor având-o acoperită cu pozdări, iar grajdul vitelor şi şura, ca majoritatea
sătenilor cu snopi de păioase, dar ho, ho! că nu despre aiasta-i vorba, ci de
cum în aceeaşi noapte cu povestea lui Dragomir, cum nimerise, se trezise şi
lupul nimerind pe acoperişul staurului, poeții unde erau adăpostite oile,
acopetiş din pozdări, resturi de tulpini rezultate de la meliță, dla zdrobalăul
care zdrobeşte cânepa topită în vale şi uscată, acoperiş, care se năruise sub
greutatea lui, a lupului, cu lup cu tot în lontru, se duse naibii în-lăuntu
peste oi, oi care se zvăpăiase, se speriaseră, vezi bine, Doamne. În dimineața
cu pozna lui Dragomir, cu acel păr lung de femeie şi oile zăpăcite, care luase
razna mâncând pământu făcându-se nevăzute din fața ochilor lui Dragomir, ca un
epilog pe când badea Zdroba se duse să-şi dea drumul la oi şi el se zăpăcise
nedându-şi seama ce se țâpă negru, sur, țâşnind, ca o rachetă cu viteza
luminii, țâşnind pângă el, dându-şi seama deabia după câteva secunde, c-are
de-aface cu cumătru caprei, cu lupul, după el ieşind îngrămadite cele câteva
oizbuelite, zăpăcite, îngrămădite, înfricate, dar pe când striga speriat, emoționat:
-"Lupul, mă, lupul... !", lupul dispărea pe gura părăului luând-o la
deal catre pădurea Rătundu, c-auci urma i se pierde.
Nu fi găuază
şi să-ți stea firea. Că de cumva nu ți se dă, din nu ştiu ce motive, să nu fii
poftit la masă, tu, Doamne fereşti ! să te îmbolnăveşti !
Nu te
descuraja, că descurajarea, gândul rău, pesimismul, îți vine de hac. Hai, fruntea
sus şi fii optimist, fii pozitiv !
Sunt
întrebat: "-dacă doresc, ceva ? Aş putea să nu doresc ? Atunci du-te si fă lucrurile să se întâmple, fiindcă singurul lucru care
pică din cer, e ploaia. ( Micaela
Gherman)
Nu ştiu, care
zău, ea-şi puse ochii pe Dragomir sau Dragomir îi făcuse ochi dulci, îmi zise
sâmpetranca Silvia Pop măritată în Nădăşel lizindu-şi ochii galeşi către mine: -"Tatâtu,
Dragomir un om fain, nealcoş, a fost un neântrecut danstor".
Ar fi vrut
să mai spună ceva, dar nu-mi puse atunci, că după cum îmi vorbea de drag despre
tata, mi se părea, c-ar fi trăit cu el, cum aveam să aflu şi, că unul din
feciorii ei, cel mai mare, mi-ar fi frate, ți-am spus, îmi zice ea, Silvia, dar
vezi să nu mai vorbeşti, ca să afle omul aiesta (se referea la bărbatul ei
actual).
Zdroba pe
când îşi dase seama trăgând şi o sperietură, alba trecuse dealul, dar şi baba
cu colacii, deşi vecinii atenționați de gălăgia lui şcolarească îi trezise la
realitate şi cu ochii erau grapă şi numai urechi vroiau s-audă ce se întâmplase
(dar ce să audă ? auziseră de:
-"Lupul,
măi !" şi intuiseră, dar nu le era-clar, dar apoi vestea, zvonul, povestea
umpluse satul, c-aşa ceva era ca o râie, că mai întâi aflaseră vecinii: Ion
Rătundeanu, Jeler Simion, Dulişu, apoi aieştea a lui Mâcioc... şi se dase
sfară-n țară şi ca-ntodeauna: sfara a fost mai mare, ca jumara din țânțar făcându'se
armăsar, că altul peste gard întreabă:
-"Ce se
aude, lele (bade) dragă ?!" şi totul se petrecea pe nerăsuflate ?
În Nădăşel
am locuit în castel până când a venit în locu lui Ciki Arpad şi a lui Gherman,
ca medic veterinar localnicul Toşa Liviu, care-l aduse în locul meu pe Vlădău
Viorel neştiind pentru ce perioadă, aiesta având şi puşcă şi cadorisându-l cu
câte-un iepure, pe mine mă transferase la Berind şi Topa-Mică, satul natal a
lui Ioan Alexandru, poetul imnelor. Lui Viorel i se urâse cu binele, în satul
Şard, el fiind din Sumurduc , în Sard nevaccinând de Pseudo-pestă aviară, aici
apăruse boala, dar nu asta îl făcuse să i se urască cu binele, cu traiul şi
mălaiului, îngurgându-şi lucrurile, eu mutându-mă cu serviciul pe la CAP-ul
Crişeni, comuna Mociu, nu ştiu exact corect concret, că s-a puşcat sau otrăvit
cu Stricnină (şi se mai otrăvise unul pe la Dăbâca). Se omorâse după ce se
însurase cu Rodica din Şard şi-şi lasase şi o odraslă, moştenitor.
Îndrăsneț, ca
Dragomir, mai rar, deşi Dragomir nu trecea pe nimeni prin foc şi sabie, cum
alții în viața aiasta scurtă ne-au trecut, chiar şi-n biserica din sat, că răii
nu ştiu ce-i omenie, nu cunosc la omenie, lor fiindu-le de pielea lor, ca să se
îmbogățească pe spatele nostru, noi fiindu-le robi, chiar şi-n zile de azi
mergând forțat slugă la dârloagă să-i punem pe ei şi țara lor la rând
lăsându-ne pe noi şi pe Rmânia noastră, deşi nu aşa-i lucru bun, nu asta-i
bine. Pe cineva trebuie tras la răspundere, dar pe cine tragem pentru toate
rele ce ni s-o făcut şi ni se face ?
Dumnezeu
să-ți dea sănătate şi bine Ionică dragă, că tu şi Ben, mă mâmgâiați şi
vindecați pe lumea aiasta, că voi doi îmi sunteți de ajutor, în acest moment
senzațional, eu, dragilor rămânând prostit, păcălit, ca Iov, rămânând cu foc, cu
amărăciune, rămând pe la noi fără Vica şi singur n-am voe bună, n-am viață
bună, n-am noroc, că nu-s jucător nici la joc, deşi soarele, dragilor, va
răsări şi ne va binecuvânta viața, ca o frunză-n vânt şi cu drag şi cu sfânt, cu
epuizare, dar şi cu dăruire prin cuvânt, dăruire de fericire celorlalți, Dumnezeu
v-ajute, dragilor prieteni, că voi din plăcere mă îndrumați fiindu-mi alături, ca
să nu fiu singur, eu în căderea mea având viața sumbră, ca un râu, care firesc
se umflă la maxim pentru un diurn, că umbrela nu v-ajută la puhoaiele care în
paleta largă te mână, dar în corabia vieții,
salvatorul face din mucegaiuri lucruri noi.
Am dorința
să fiu permanent fără pauză cu voi, ca vinul vechi. Voi îmi dați o viață
sănătoasă. În voi e binele la discreție. În voi e plus valoare, e dragul de
aproape. Aveți sinceritate fără culoare politică, ci una mioritică, o armonie
natală, un pitoresc socio-uman fără egal național, un brend românesc, omenesc. La
voi nimic nu-i controversat, deşi nu sunteți privelegiați, că şi voi sunteți
loviți de boală, de greutăți, dar cine şti dragilor ? Nici în Australia nu se
plimbă câinii cu covrigi în coadă. Dumnezeu să vă dea sănătate şi împliniri !
Voi mă
scoateți din disperarea mea. Sunteți dragii mei dragi. Fară voi aş fi căzut în
depresie şi schizofrenie, că disperarea mea n-ar fi avut capăt. Dezamăgirea mea
e cum ştiți şi voi: "moartea lui Vica". Voi m-ați scos din
descurajare. S-aveți parte de bine !
Dumnezeu să
ne dea bine şi eleganță !
Nu este nici
un semn de întrebare, cât timp noi nu abandonăm lupta cu dragoste şi dor pentru
viață, avându-ne fiecare rolul aparte, că a nu cădea psihic e lucru important. Căderea
ar fi stresare, pierdere, înfrângere. Optimismul vostru e o victorie, o
biruință.
- As vrea si eu sa ma vaiet dar nu mai am
loc de voi fratilor. Mare noroc pentru cine s-o lua cu Daria. Fata harnica si
gospodina muncitoare si iubitoare de casa ca o albina. Viata isi urmeaza
cursul. Si el se vede om bun, numa sa nu beie.
- Mă simt îndrăgit de Ben, sunt în
grațiile lui. Are încredere în mintea prețioasă, în tot ce-i aur cenuşiu şi mai
ales în acea încăpățânarea năbădăioasă de a nu mă lăsa de scris, că mie-mi
intrase-n cap să devin scriitor şi, ca Alex. Ştefănescu nimeni nu ştie mai
bine: scriitor cu talent înăscut, scriitor luminos, zice cu ardoare şi
încredere acest critic Alex. ŞTEFĂNESCU, cunoscător în stofă de oameni, că de
n-ar fi fost aşa cum ar fi scris Istoria literaturii, continuare la cea scrisă
de George Călinescu, un alt magistral şi eu cum puteam să urmez sfaturile celor
de bun augur, cunoscători de valori, ca Ben, care-i clar de ce zice:
- "Scrie,
Pavele..."că de ce-ar da prin mine cu piciorul în noroc? În mine nimic
nu-i artificial, nimic prefăcut. Cine-i om te apără şi se apără de rău. De ce
ai renunța la viață fără să ai o izbândă, slujindu-ți poporul ? Toată lumea
trebuie să ne ştie oameni de omenie, c-avem potențialul, potențialul aiesta ni
foarte mare, că şi Dumnezeu ne dă această posibilitate să fim cu rost şi cu
folos neamului şi omenirii, că pentru aşa ceva ne bate şi inima, jucându-ne cu
diplomație marea carte a vieții.
Nu mă aflam
tot timpul bine, dar eu trebuia să scriu, că trebuia să prind trenul nepierdut
nici de Marcel Proust. N-aveam ce să-mi iert, c-a murit Vica. Nu trebuia să mă
prăbuşesc, deşi sau pentru'că boala, moartea, e o realitate crudă. Noi, ca
oameni sădim lucruri bune, revelatoare, cum zice şi Sonia Iovan, un om al
sportului, om "happy şi O.K.." Tu nu-mi ceri să renunț la scris, că
şi eu sunt ca Sonia care n-a renunțat la sport şi performanță mai bine făcând
avort şi după moartea lui Paul Iovan, a mers, ca profesoară pentru 12 ani în
Liban, acuma recăsătorită trăind în Franța. Ție-ți place cum scriu, c-altfel de
ce m-ai îndemna:
-"Pavele,
tu scrie". Şi eu ascultător scriu, ca să iasă socoteala. Scriu dacă mă
doare sufletul pentru Vica, dar nu renunț la scris cum n-a renunțat la sport
nici Sonia Iovan, chiar şi la Cluj invitată fiind o răsfățată, după cum ne
spune fericită şi mulțumită.
Daria: -"Io
pe mica gândeşti, c-o aştept să vină".
-"O să
vină".
- As dori sa-mi scrii o poezie in
dialectul locului tau natal cu cuvinte dulci si vindecatoare pe care numai mama
ta a putut sa ti le spuna. As vrea sa o recit cu acelas drag si s-o simt ca si
tine. O poezie de care sa fie mandru tot ardealul !
Cuvântul lui
Dumnezeu e viu, e pâine, mană cerească şi chiar leac şi ni peste veac, în
omenescă ecuație ne este firesc, omenesc leac pentru suflet, că e magnet , e un
concret întru drum firesc a ceea ce sunt ceea ce sunt: iubire prin Eminescu şi
drept de a fi candidat la fericire ni cuvântul Patria Limba Română, sfântă țară
a românilor. Prin cuvânt am în vedere o mare dezbatere, o mare examinare, ca să
mă descoper cine de anume sunt, ca mirabilă sămânță a binelui, ca înzestrare
mai corso a mea prin scris, şansă ce mi-o ofer precum Dan C.Mihăilecu critic şi
istoric literar, un om marcat de superlativ talisman socio-uman şi prin recenta
carte: Castelul, bibleoteica şi puşcăria (a făcut un eseu citând din 11 femei
elita României, superbe fiind şi comentariile sale eseistice). Naturaleța face
casă bună. Cătălin Ştefănescu îl evidențiază în emisiunea Garantat sută la sută
la TVR3 şi e de proverb omul, e un îndrăgostit ca un Emil Cioran de România. În
Decembrie fac 60 de ani, se desumflă plin de sinceritate fără să complice
omenescul din propria-i fire Dan C.Mihăilescu, critic şi istoric literar, un
mare caracter al culturii, crăciunul având rânduiala tradițională şi-n citatele
lui, citate cuprinse în cartea lui, Castelul, Bibleotecaa şi Puşcăria, carte
cu-n senzual poetic, sentimental, ,bovaric, cu-n plin de respect pentru
femenin, sentimente şi prețuire, respect, că suntem şi istoric prin România
mea, cu unirea ei, de acuma 100 ani; suntem ceea ce suntem prin ce a fost
România prin pace, prin omenie, perspectivă: oameni pentru oameni... Autorul e
şi el un natural, un om care păşeşte înainte, păşeşte minunat, păşeşte cu
Dumnezeu şi cu lucru bine făcut înainte şi e cu Dumnezeu în toate, mai ales după
suferință, că autorul a trecut prin stop cardiac şi după ce a făcut în excursie
la Ierusalim schimbându- i-se viața e altfel în cântarea cântărilor,
convingerile, credința şi speranța de viață, întru viață eco-sănătoasă îşi are
propriu echilibru interior, că-i bine să ştii, ce şi cum e, care e concepția
lui, ca să îl înțelegi pefect, corect, prin ce şi cum scrie şi de ce crede cum
crede şi la el, la Dan C.Mihaielescu, contând, ca la noi, Ben, dragostea de
țară, lucru ce trebuie reținut, cartea e cu citate din femei celebre, ca şi din
reputata regina Maria şi... E un fel de antologie de citate femenine expresive,
superbe, care stau în picioare, chiar prin dragostea lor, al acestor femei, că
nu a-i fi om dacă n-ai avea simțire, sentimete mioritice etc.
Poziționat
spiritual, ca mare conştiință, autorul, scrie alert frumos, luminos, coerent,
corect, ca om între oameni, pentru oameni. Cartea: CASTELUL, BIBLEOTEICA ŞI
PUŞCĂRIA, e happy şi O.K., e edificatoare. (N-avem un film despre Eminescu şi
Veronica Micle, îl doare pe Dan C. Mihăilescu) Regina Maria cu geniul şi
spiritul său vorbeşte dulce despre unire cuprinzător, aşa cum contemporanii
noştri corupții n-o fac la centenarul unirii din a.c . Cătălin Ştefănescu un
redactor, un om cu inimă minunată. Vrea
o Europă creştină asemeni autorului, dar noi ne-am pierdut textura, chiar dacă
ne-avem aura. Vorbeşte de Lucian Boia
care s-a pierdut în spațiu prin atitdine şi cu lingura a spart un car de oale, n-are
scriitura şi informația corectă, zice Dan C.Mihăilescu complex deosebind răul
de bine, descoperindu-l pe Hristos în existența perenă a României. În România
nu se mai predă în şcoală Liviu Rebreanu cu Ion, Marin Preda se predă decât cu
salcâmul... Nu poți să te simți bine în pielea ta, mâncând semințe şi nesimțind
cotorul cărții în mână, cum Toma a simțit sub buricele degetelor palpând rănile
lui Iisus, deşi Emil Cioran ar fi dat cu aieşte cu leptop şi tablete, ar fi dat
cu ei, ca Ieremia cu oiştea-n gard, ori în pomul cu roadă, deşi-n grădina
Edenului s-ar fi lovit în sarpe omorându-l, ca să nu mai fie cine-o ispiti pe
Eva. (E o chestie. Cum se face o astfel de chimie ? Care-i rafinalmentul? Se
scrie multe cărți. Care-s eficinte: cu punct țintit şi punct lovit ? Cătălin
Ştefănescu:
-"Scrie minunat Dan C. Mihăilescu". Şi
atunci, întreb curios şi nătâng:
-"Unde
ni societatea de azi cu omenii de bine ? De
ce mai avem încă scandal şi lipsă de pace şi pâine ? Unde ni dramul de
bine şi ce se numeşte fericire? Cu ce griji ni se întrezare ziua de mâine ? Când
ne-am cunoscut “on laine”, cum ne era viața ancorată-n mâine, tot cu speranțe
de lacrime amestecate, frământată, aveam credința amestecată-n aluatul cristic
de pâine ? Istoric şi critic, se înghițea tot sârmă ghimpată cu Monica
Lovinescu ? Dan C. Mihăilescu unde ni bon-ton-ul, fiind destul ospățul
deavolului cu Urcan bătrânu şi cu Pavel Dan ce- i plânge de milă, Câmpia
Transivaniei, că ni s-au împrăştiat copiii Romniei prin cele țări străine.
Ungurii şi acuma ne dau cu
alimete cu alimente congelate contaminate cu Listeria, aşa cum pe vremuri în
Transilvania, tata lui mătuşa Elvira, Petru Ferghete învățător calificat, învățător
în satul natal Sâmpetru-Almaşului, a fost bătut de jandarmul cu pană, ungur şi
notarul de ungur, care puseră ochii dulci pe mama, pe Leontina, îl bătuse pe
învățător pentru'că predase în limba română ziseră ei, cu toate, că legea Apony
interzicea predarea în română şi acest om practic, cu adevarat român
transilvănean, absolvent de şcoală în Cluj cu iubirea lui națională, îşi
impresiona şi elevii, îi impresiona din inimă, cu impresiona cu siguranță, c-avea
şcoala de-acasă de la tătâne-su Ioan Rătundeanu-Ferghete, care-şi avea mândria
şi dragostea, de la Andrei Mureşanu, lucru care nu era rar, cum îmi spunea
Ioanu Petri şi Ioanu Țanghi, doi din elevii lui Petru, amândoi pantofari şi
frizeri, care îmi spuneau de învățătorul lor şi plus, cum notarul şi jandarmul
l-au mobilizat în primul război mondial, ca să cadă pe front în primul război, în
1915, acest român nemai fiindu-i dat să se bucure de marea unire a României, de
1 Decembrie 1918, că spurcații ăia doi, o plăceau pe mama şi ca să scape de
tata aflaseră ocazie să-l recruteze şi mobilizeze , să-l trimită, pe front, că
ungurii ori maghiarizau numele românilor sau se scăpau de cei îndrăzneți, de
românii ce-şi trăiau clipa pentru a se bucura de viitor, că ce facem pentru noi
facem la momentul potrivit, facem din timp, ca atare s-au scăpat de cei
sănătoşi încăpățănați în bine, (aşa aveam să ne omorâm geniile) a spus şi
mătuşa necomplicând lucrurile (vom celebra cum se cuvine centenarul fără să fim
dezamăgiți cheltuind cât şi pe ce se cuvine ?) Pentru asta şi ce v-am spus
mătuşa îmi propunea să-mi schimb numele de Ferghete în cel de Rătundeanu, dar
eu fiind laş, cum zice şi Vica, n-am făcut-o, nu mi-am schimbat numele,
ținându-mă cu dinții de ce o zis dirigentele-profesor Iuliu Borr inginer
agronom, un om numărul 1)
Vica vine
obligată de sine, cu-n caritabil făcându-mi din inimă un bine, vine cu o
substanță, că e fantastică optimistă, încurajatoare, cu stare sa bună, îmi
aducea încredere în mine, venea către mine plină de realitate, cu plinitate, c-acest
om atât de controvesat în sat, era într-un fel savant, era talentat acest om cu
înflorire, ca un pom, mă umplea de poveşti plină de viață şi incredibil era
mult, un avantaj pentru cine o cunoştea, era ca o victorie, că era o vedetă
acest om obişnnuit, lejer, că ea mă făcea fantastic mândru, că muncea mult, că
-mi dă curaj şi speranță, că voi reuşi fără probleme şi viitorul îmi va
aparține (Devenise, ca Dragomir, ca tata, care devenise delicat convins, că voi
deveni eu însumi “fair play” că într-adevăr zici şi tu, Ben, că sunt o valoare,
un impecabil, dar ce să mă laud eu?).
- Am ajuns acasa si incerc sa fiu creativ,
incerc sa fiu Ardelean, Moldovean si apoi Banatean ca sa fiu mai Roman decat
Romanii care alearga limba prin parlament precum cainii cu conserve in coada
hodorogind dupa ei in public.
- Tu cu ce pui un picior în țară ? Tu-ți
scoți sufletul de la mezatul emoțiilor.Tu ai o forță de muncă.Care-i explicația
?
- Probabil medicamentele pe care le iau.
- Se face gargară cu întorsul românilor acasă ?
- Se face gargară cu întorsul românilor acasă ?
- Ce-i cu medicamentele? îți fac ceva: te
dau în leagăn cu-n elefant,doi elefanți?
- Vad mai mult decat trebuie.
- Hortensia
Papadat-Bengescu îi aseamănă şi nu lui Marcel Proust, un maistru al scrisului, că
femeia aiasta parcă alfel răsare femenin ca o fetiță a Teleormanului, repectiv
Târgu-Măgurele, cu un stil al său care ne relevează impresia artistică a
peronalității sale şi nu ştii dacă a scris exact ce a fost şi de ce, chipul ei
fiind atât de fascinant în ce scrie cu noblețe femenină de artist desăvârşit, modificarea
fiind un raport între cauză şi efect, îmi tot bătea capul cu aşa ceva un alt
coleg de bancă emoționat pur şi simplu, coleg de clasă, apreciat la matematică,
dar văzut de mine citind cu pasiune unul sau mai multe romane, precis citind
Fecioarele despletite, Concert din muzică de Bah, mai spunându-mi, că n-ar fi
terminat Hortensia Papadat-Bengescu romanul Fetița, arabesul amintirii... asta
fiind în mare (dar cine a put reține ce mi se spunea în acei ani de şcoală
agricolă de la Bistrița de prin anii 1965-1968 ?)
- El citea ca sa se de-a mare la fete. Era
stilul lui!
- Sunt confesiuni sau similtitudini, cu
perspective adânci din trăiri şi-n Arabescul amintirii, chiar dacă autorea
Hortesia Papadat-Bengescu neagă în propia operă, c-ar fi viața sa, că s-ar
asemăna doar cu propria viață, că ce a scris n-ar fi memorii, amintiri, c-ar fi
o dedublare aristică, că: "Intenționez totuşi să scriu odată ce
într-adevăr a fost. (Fireşte aşa cum scriu eu, obiectiv, imparțial)". La
urma urmelor fiecare poate opinia cum crede, având dreptul lui aparte.
- Poti sa te scobesti in nas si in cur
deodata cand scrii si iti va iesi ceva original insa nimic nu sta in picioare
ca adevarul. E plina lumea de magicieni deaceea ne merge asa bine ca planeta.
- Viața începe dimineața, dar viața a
învins prin sens. Veronica a fost cum a fost atunci când a fost trezită cu
noaptea-n cap cu văcuța lor pe ascuns de notarul de ungur, că fericirea care e
cum e pentru ceilalți cum o simți. Când îți vine să râzi surprinzător colosal
râzi, că tu ca om te transformi investind în sănătatea celuilalt, tu trebuind
să dai din fericirea ta proporționat, că poți da din fericire, că e un dar din
dar (n-aş vrea să încurc lucrurile, eu având menirea, chiar pentru asta; ce-ar
relaționa cu noi înşine, ce ne'ar da iubirea pentru celalalt, ca ochii din cap,
la ce duce?) Ce putem controla, pe ce contăm ? Ce-i jocul numit viață ? Ce-i
benefic pentru viețile noastre ? De ce punem preț pe tot ce se mişcă în viața, în
jurul nostru ? E o bălteală (în balteală e stătut, împuțeală) sau un izvor
(prosperitate şi energetic). Cum ne păstrăm ritmul, calmul, distinctul?
Daria o
pregătit micul dejun după care-mi spune:
-"Mă
duc până dinjos, c-aş ieşi şi eu", zice Daria neastâmpărată, fără stare, ca
o fecioară furată dintre sfinți şi dusă la gâsca-n şezătoare. Să-i fi zis, ca
un țigan, deşi să fiu nepoliticos nu se cade nici chiar unui țăan, care-i mai
ceva, ca un academicin: cum s-o ac, că nu-i omenos, deşi desele ei ieşiri, coborâri,
în vatra satului nu-mi placeau, însă cum să-i zic, nici în fire neavând
implantat reproşul (aveam eu destule vorbe cu tupeu pentru alți neruşinați, dar
nu şi pentru acest înger de fată, dar nu pentru această cenuşareasă a mea, deşi-mi
era acrit, cătrănit sufletul, că murise,
divorțase de mine Vica şi o lingură era suficientă la un car de oale, deci cum
să-i scot ochii:
-"Dute
tot învârtindu-te...!), dar iară stau şi mă întreb nu-i până peste cap, suficientă
amărăciunea mea fără s-o necăjesc şi pe ea, pe Daria, stricând cu împunsături
armonia, bună-dispiziția, căldura de om, căldura şi luminozitatea soarelui, stârnind,
căşunând, aduând nori şi vântase țzunamii, vorbe fără şir ?, că stau eu parcă-s
ied, unul din cei trei iezi, cucuieți, uşa mamii descuieț, pace vouă ! că
v-aduce mama vouă... stam cu zăvorul tras, zăvorât în casă la scris, din cauza,
pricina cumătrului lup, eu însingurându-mă, depărtându-mă, de lume, ca să pot
scrie, ca acel învățător bolnav, fără Tinca, Tincuța, că murise şi biata de ea
asemeni dragii mele Vica şi el se socotea să scrie câte zile o mai avea sub
soare rânduite de Dumnezeu, (mă refer la marele scriitor Ion Creangă aflat
singur cuc în bojdeuca din Țicău, căera un mare însingurat, că de când murise
fratele Eminescu, n-avea paşi nici până la Bolta-Rece, i se uscase, ofilise,
dorul pentru ulcica de vin murfatlar, cu toate, că arşița verii îl seca rău de
tot în suflet şi de pe picioare pe bătrânul dascal răspopit şi şi se năduşea
rău de tot, nimeni nedându-i un leac pentru astmul bronşic, dar nici pentru
aburul cald al verii, dar cine ce-ți putea da, răcoare neputându-se afla nici
la umbră ?
- Asa le zic si eu copiilor si pe urma
regret in sinea mea ca sunt atat de ingrijorat insa daca ii tii legati ii furi
de la viata.
- Nimic nu există fără credință, că noi
suntem ceea ce suntem prin Dumnezeu, că-n noi e Dumnezeu şi-n toate e iubire,
că Dumnezeu e dragoste.
- Prin asta, prin Dumnezeu putem face
fericiți pe ceilalți şi asta vine responsabil, rațional sau amagalmat şi
omenos, cu sens al vieții. Cu Dumnezeu nu mai este rezervă având nevoie şi de
ştiință, că până şi preotul are nevoaie de doctor (umor negru cum zice, un
pocăit, aşa zis creştin). Omul are valoare, că fără plată a-ți primit şi fără
bani să dați darul din dar, că Iisus şi apostolii n-au câştigat nimic material,
dar doctorii îți iau... Nu
deschideți poțile spiritelor rele. Credința e epifania dragostei, că unde
Dumnezeu, e... Ce-i concret, dar grijă că şi Satan se face în lumină. Datorită
lui Iisus în noi e profund şi suficientă lumină.
Dacă va veni
de la sine voi scrie, momentan,
Trăiesc sub
voia lui Dumezeu
Şi nu ştiu
dacă o fac artistic sau în van.
Educația ne
formează,ca scriitor,literat, contând şi talentul,ca să aduci un aport
natural,ca cine se aseamamănă să se adune în acest pazăl cu viziune de a
împlini implicit un ideal inspirat(că scriind învățăm pe alții prin ce scriem
aratând ce vrem să facem,că-n felul ăsta dorind să-i facem morali,mai buni,că
cunoscându-ne pe tine îți vei cunoşte drumul către Dumnezeu,chestia-i să-mi duc
la bun sfârşit preocuparea fiind o excelență,că trebuie să dăm scoteală de
profunzime,deşi cum zice un profesor:nu toți elevii sunt locomotive,că nu-s
nici eu cel mai bun,cel mai grozav,deşi slții susțin contrarul(uneori scriu cu
mare bucurie,chiar întrebându-mă:
-"N-am
un anume plan, dar, eu n-am un model, Doamne, mâine ce voi mai scrie temeinic
punând fericire, curiozitate, responsabilitate şi entuziasm, având curiozitate,
ce voi scrie lui Ben, ca să folsească şi altora în viață fiind o
responsabilitate, lecție de viață, care pleacă din familie, autocunoaştere,
pentru a interacționa demn de urmat autentic, cu cinste, cu onoare, cu o
pregătire pentru viață formând destinul de om, scoțându-te din zona de confort
pentru a deveni model, un om exemplu cu forță, om convingător, că trebuie să
lupți cu dragoste şi dor pentru armonios ?)
- Ce nazbatii faceai cand erai mic? Ai
luat vreodata bataie? Ce crezi despre aceasta forma de educatie?
- Sântem unici pe ultima sută de metri, tu
ce concluzionezi, deşi scisul nu ni se opreşte, că oricine are talent, are
responsailități să învețe pe ceilalți.
- Nu stiu sa concluzionez..., Cred ca imi
plac femeile, inca.
- Mai nou se crede altceva despre bătaie, dar
nu ce se înțmplă cu obrznicături, că unele bestii drogate îşi omoară comorile, ființele
dragi (voi exemplifica şi asta, dar nu cum a exagerat, nu cum a făcut-o marele
prozator şi director de la Editura Cartea Românească, în betsslerul VIAȚA CA O
PRADĂ, una din cărțile mele de căpătâi as putea zice în mod serios. Eşti culmea
pentru'că eşti încă viril, eşti bărbat şi atunci pot să te întreb: -"De ce
iubeşti femeile ? "Ming ce zice ?
- Iubesc femeile din cauza lui Dumnezeu ca
le-a facut atat de frumoase incat imi vine greu sa parasesc aceasta lume. Abia
acum realizez ce dar frumos ne-a facut. Of de-as mai avea o suta de veti sa le
iubesc pe toate. Ori macar sa stau de vorba cu ele si sa le miros prezenta
intre meri. Ming e femeie necrutatoare in materie de frumuseti. Imi spune sa
plec ca imi dau aere pe gura. Jocul diavolesc din gradina - sarpele e de vina.
Îmi trăiesc
viața cum trebuie, dar de ce stâlp a imfamiei îți ții copiii legați
îmbrățişându-i cu ce-i învățaare de minte, ca să se țină minte cât au de trăit,
că le eşti dragule părinte înainte la plăcinte şi înapoi la război ?
Grozav e, că
renunți la propria viață să-nveți dăruindu-te celorlalți, care inteligenți
susțin, ştiindu-te, foarte mulți ori părându-li-se, că te cunosc, însă nu te
ştiu suficient eficienți, că-n balanța vieții te legini nani, nani, cu-n
elefnt, doi elefanți...
Meriți să
trăieşti cu sens de daragoste cuprins şi-nvins îngrijirea lor, ca să te simți
bine.
Pă lângă
Daria care se rentorcea din sat mai încolo de casă a oprit pe drum de ea o
maşină, după cum îmi povesteşte ea şi un om cu barbă, popă probabil, îi zice:
-"Omul
bun nu moare" (la cine se referea, nu ştiu, că altceva n-a mai zis, Daria
i-a zis doar:)
-"Nu-i
musai să moară nimeni".
-"Tot
timpul e de făcut ceva acasă", zice Daria. E cald, dizconfort termic.
Daria şi iar
Daria, că Daria-i Daria. Înoptasem la Osoiu, unde toată ziua vaccinasem de
peste porcină şi rujet porcii sătenilor, osoienilor. Acasă, în Cibăncuța, veniseră
din Cluj Flaviu şi Cristina, era până-n revoluție şi până a pleca-n Spania
nemulțumiți, că noi nu le puteam oferi ajutor să-şi plătească apartamentul de
pe Aleea Peana, Mănăştur, Cluj-Napoca şi din salariile lor n-aveau cum să-l
achite, dar problema li se puneau acut, c-aveau deja pe Adela-Timeea urmând s-o
aibă pe Flavia, dar acuma erau acasă în Ciubăncuța Daria o ținea în brațe pe
Adela plimbând-o pe pietrele colțuroase aduse dintr-o grămdă din drum din fața
porții, c-atunci deabia ni se pietruia drumul şi până să ni se asfalteze mai
era o hore, dar şi prin ocol mi se băltea când ploua şi era noroi, aşa că
îndreptasem în fața treptelor până-n vraniță, portiță şi Daria se împiedecase
în pietriş şi alunecase în genunchi fără s-o scape din brațe pe Adela pe care
Vica o îmbrăcase cu-n pieptăraş pe care-l purtase în copilărie încăpățânatul de
Flaviu-Teodor, până a se naşte Daria la 10 ani distanță de el, el fiind cel mai
mic copil a lui Vica, mezinul, Prâslea cel voinic cu merele de aur. În cădere
Daria se răni la genunche pielea de pe rotulă căscându-se. Prin cădere
trautismul pentru moment îi căşună
durere şi Daria în spaima ei nu strigă numele de mamă în ajutor cum făceau copiii
de obicei, ci culmea strigase cel de tată, că ea mă striga pe mine, am aflat, când
ajunsem acasă îngrijorat anunțat de
pădurarul Ninel Todică, că el m-aflase la Duma Pavel şi Morica tocmai în
capătul satului Osoiu către Bezded rugat de Vica: să mă caute şi să-mi spună să
vin iute, repede, acasă, că se lovise Daria la genunche şi... Ninel Todică se
ofierise să mă aducă el cu căruța, c-avea doi cai năzdrăvani" ca-n
poveste, se oferise să mă ducă la nevoie până la spital la Recea-Cristur chiar,
se oferise dacă nu mă aduce Nicolae Mocanu din Escu venit la unchiu-su Duma
Ilie la Osoiu, Nicolae, care era şofer pe cisterna de lapte la Napolact şi-n
Osoiu a venit cu maşină cu tot, el ducându-ne cu pe Daria şi până-n
Recea-Cristur, unde o găsisem de serviciu pe asistenta Mirela Căprar, care o
sutură pe Daria la genunchi, că ea făcuse practică la Chirurgie şi se pricepea
la aşa treabă.
Fără tam, tam,
bla, bla, Daria temătoare, ca o copilă, ca un copil cuminte speriat încă sta în
cabina cisternei, mijlocul de transport de lapte, sta stânjenitoare şi cu o
teamă vădită, ca o încălzire globală, bucurându-ne de soare, dar şi de norii
care s-adună, cu aer cald, cu frecvență sufocantă, dogoritoare în sud,
dogoritor şi memorabil, că totul era cu vârf şi îndesat, c-avea Daria griji, necunoscutul
dându-i emoții în nuanțe, care nu mi se păreau să se manifeste furtunos, ca
luteina care menține vederea în peremetri normali, că Daria copil care ținuse
în brațe cu drag alt copil dintr-un drag ținuse, o afectase emoțional pe Adela-Timeea
şi o pățise, care îl lasă să se vadă emoția dominatoare, pe mine în maşină la
Nicolae Mocanu din Escu, mă copleşi şi acest copil şofer surprinzându-mă prin
bunătatea lui, că cine s-ar fi oferit să ne-ajute, ca el, în ziua următoare
trebuind să fie la servici, dar asta nu-l împedica să fie sufletist Nicolae, om
bun, cu palmaresul bogat de om (eu mă gândeam la om, la omul Mocanu, ca la un
test fără să aştepte să fie răsplătit, asta fiind un specific omenesc, că-n
structura firii noastre având omenescul, ospitalitatea noastră, asta ne ține-n
priză, ne armonizează tonusul în dreptul de a fi).
Daria avuse
parte de injecții, care i le facea oficiantul sanitar Cristea Octavian de-a
Lupului, frate cu Nicolae casier pe la Primărie, cu Luțu, dar mai diferit, mai
cumpătat, ca ei, cu-n secret a lui, răspunzător față de semeni în această luptă
crâncenă cu moartea. Pe Daria o învățasem să zică:
-"Nu mă
doare, nu mă doare..." şi după injecție Daria să zică încântătoare:
-" ...Chiar
nu mă doare". Uitasem de încurăjarea, că trecuse mai mult timp de când nu
mai necesita să fie injectată, dar la un moment dat în căzu pasența şi-i spusem
cu insistență să zică: -"Nu mă doare, nu mă doare..." şi ea timidă zise şi Melania Căprar reuşise să-i
coase rana şi fără anestezic fără să se strâmbe Daria din cauza durerii deşi se
apropia 6 ore de la incident, dar totul era ca un examen promovat cu brio de
Daria, chiar de-ar fi vorba de Bacalauriat, dar nu era.
Aflu, că
omul e cu-n câştig, un câştig a lui Dumnezeu şi teologii pornesc de la
Dumnezeu, iar fizicienii îl descoperă pe Dumnezeu şi e o mândrie, orgoliu, o
domolire al acestui păcat într-un regim de libertăți, că a te descoperi pe
tine, cunoscându-te, că omul e lumină din lumină eficientă divino-umană ,
importanța covârşitoare şi pe unde e cunoaştere, Dumnezeu e, că verticala şi
orizontala e crucea lui sfântul Andrei, colona fără sfârşit a românului cu
propriul statut, existență, Brâncuşi, şi e limpede, nimic nefiind fără Dumnezeu
cu sens şi cuprins prin Hristos, că noi suntem a lui Dumnezeu, dar şi a
comunității cu coordonata geniului a tot-ştiutor că vrând-nevrând de la vlădică
până la opincă suntem creştini prin sacru, în slujba lui Dumnezeu, c-avem os
domnesc, şir nesfârşit omenesc pur şi simplu: templu de voevozi români, o voce
liberă a României cu iz mioritic, o sinfonie cu folclor, tradiții, de țară şi
neam românesc, cu nădejdea, că suntem de folos celorlați.
E
surprinzător acest gust de cireşe, că la noi totul e parfumul de România care
durează şi durează prin dragoste şi grija pe care ne-o avem față de național şi
acest specific spiritual cu-n mod de a fi mai aparte.
Ben ne
schimbăm de la o clipă la alta, că omul învață dacă vrea să învețe, ca la carte
învață pentru a fi pregătit, pentru a putem visa la bine, c-avem nevoie de
bine, contribuind noi la bine depinzând de o strategie națională, dar cine o
are din capu'unghilui, c-avem potențial impecabil, special, în România, dar
corupții îşi fac de cap, îl folosesc pentru înteresul egoist personal, că apa
pe infrastructura lor e condusă doar pentru ei, atunci cum poate fi frauda pe
inima noastră, că ne plafonează bunăstarea, Ben ? că totul e bine analizat cu
înteresul şi fesul, care dă derogare, dar pentru cine, în folosul cui? se
interoga justițiar Dragomir extrem de serios, dar nemulțumit: de ce politica, se
întreabă el, de ce avem probleme ani şi ani de zile, c-avem disponibilitate
pentru o viață mai bună, optimă, că până şi apa pământului e exportată în
Ungaria de un primar ungur din Arad, Oradea şi de ce sunt derogări şi fără
strategie făcută național prinzând fluturi, că rămâne mălaiul, cucuruzii, nepolinizat
şi este, sunt neânchicat, ştuletele e fără grăunțe şi atunci ce se face efectiv
şi afectiv, că a apărut şi la noi ca un focar dezastru, epidemic, calamitate, Pesta
porcină africană (se zice, că o stăpânim, dar cum? se întreabă Dragomir, dar se
răspândeşte, ca otrava-n sânge, cum ne-am aşteptat la focar, care ne impune ne
împinge la această lupta inegală, că evolează epidemia catre vecini,
nedurându-ne situația precară de la noi şi este o cauzuistică fără a şti ce-i
aparent, ce ne-ar putea bucura? dar cu ce nu-şi implica Dragomir mintea 24 din
24 de ore, că ceva, altceva mai mult decât vorbe, că trebuie să fie un punct de
vedere, dar trebuie luate măsuri, că trebuie să se lucre şi cum ne continuăm
viața cu logistica şi dinamica ei. În tot e un timp şi nişte pârgâii care pe
unii îi îmbogățeşte, că unii au şi alții nu au (mereu de ceva ne îndoim, îşi
zice Dragomir). Cum să ne testăm necesitatea acțiunii, în ciuda faptului, că
există o stare emoțională ?
CU RESPECT, PREȚUIRE: BINECUVÂNTARE !
-"Of ! c-aşa-i viața omului,
ca floarea pomului",
Dor şi de dor, dor de-a mărului,
dor călător pe altarul soarelui,
măi, dorule, măi, măi omule, măi !
stând la umbra pomului, mărului,
din grădina Edenului...
...ai mândria şi bucuria ta,
ai, Ben, că ai cu eficiență:
ai, crucea şi Golgota ta pe Golgota,
că eşti o mare conştiință,
cu inegalabilă şi impecabilă ştiință:
ai, o nobilă prezență de pe
orizontală,
ai a spiritul şcoală
şi ai potrivit Cuvântul
lui Dumnezeu,
a Celui mai iubit,
că m-ai bătut cu soarele-n cap
şi mă scoți în evidență, cu
providență,
cu demnitate şi relevanță,
să ai din partea mea mulțumiri
sincere
cu respect, prețuire: binecuvântare
şi reverență !
Fiecare după
propriu merit şi aiasta dacă este o voință, să crezi în oameni, cât eşti în
viață, deşi tu de câteva zile ai performanță, că eşti cu versiunea de voință şi
conştiință de bună calitate după om: extraordinar, magistral, natural, prin
natural demențial național şi punctual prin recitare şi horit, cântat, că nu ai
concurenți şi-ți poți să doineşti în grai românesc cum vrei, cum îți vrea
inima, muşchii ei, că-n sine eşti o performanță mioritică, cum zice pistruiatul
Patriei Limba Română, conform unui scenariu, cum rar vezi happy şi O.K. vezi pe
alcineva regizând atât de marcant şi rar, ca Dan Puric, un campion la un
campionat, ca o cinste pentru România, care în mic şi mare e o cinste pentru
tine, chiar România, care-i mare cât inima ta dusă, ca un elev în ghiozdan
până-n Australia, ca la un campionat, excepție şi excelență, deşi dorul te face
melancolic, fără a-l lua amețeala dorul lui Ben fiind dragoste, chemarea
străbunilor acasa, fiind ce-şi doreşte de la femeia iubită, cu ce are ea intim,
legitim surprizându-şi bărbatul permanent, c-aşa vrea Dumnezeu cu muşchii lui
modelând în femeie frumusețe, tandrețe, atracție, ca un răsfăț, o soluție
unică, potrivită pentru om, o bună dispoziție, un bonus în acest ceva trecător,
că timpul ne trece, ca să ne bucurăm făcându-ne bine treaba, când nu-i loc de
glume, că-i vorba de un excepțional, ca Dragomir să se bucure de Veronica
suplimentar, un bonus, o obligație pentu el, că-şi găsise perechea să se aşeze
la casa lui, ca dintr-o cursă cu taur unde nu te abții să participi pentru a-ți
dovedi curajul punându-ți inima emoțional pe jar (şi vorba ceea, omul e prin
sine, iubire şi nu barbarie, tradiția pastrându-se, ca-n broderia proverbului: câte
bordeie să fie, ca mai ieri, să existe tot atâtea obiceie, dar ce zic? sunt sau
nu om modest, ca o vreme cu instabilitate, deşi nu se compară cu o vreme cu
soare...)
-"Omul
e cum întorci mâna, deşi nu-i obligat, dar aşa e, asta este", zice şi Vica
surprinsă de năbădăioasa ei boală, cea mai gravă, un cod roşu pentru ea, care
nu-i da victoria în situația, în cauză cu efect negativ, deş n-ar fi vrut să
moară, dar cine vrea, oameni buni ? moartea fiind o dezamăgire, un musafir
nepoftit, care paralizează situația prin prezența ei, e sălbăticia, slăbiciunea
dintr-un context complicat (dar de ce lauda ne flatează orgoliul ? Complimentele
ne scot din atmosferă, din caracteristice, că lauda e mai puțin sofistificată, e,
ca un vin bun, de calitate, un virus, după percepția fiecăruia, că fragilitatea
e bizară, că-n tot şi la vin, că şi vinul se consumă cu moderație, ca un vânt
la câmpie, la deal, la munte, în Carpați, fiind şi mâine, ca azi, că viața îşi
are înaintele ei alături de toți românii, dar pur şi simplu şi pentru ceilalți,
că pacea şi pâinea depind şi de tine şi nu-i din fericire un rău, că-i un
potrivit pentru vremuri nepotivite, că fără a exista cumpătare şi bună-cuvință
ce ne-am face ? încătro ne-am mai cormănii având mari speranțe arătând cine
suntem şi pentru ce suntem făcuți preferați, pe măsura timpurilor în nevoia de
a trăi ideal, ancenstral şi artistic fără a ne neglija semenii, fabulos, chiar
iubindu-i împărțându-ne cu ceilalți fericire fără nici un motiv de a ne supăra,
toate reacțiile fiindu-ne pozitivul lor, ce ne surprinde, dar îşi doresc şi ei,
binele care le dă euforia, puterea, de a lupta pentru bine cu dragoste şi dor.
- Esti un adevarat frate si simti corect
emotia sufletului. Omenirea e in mreaja unui mare pescar negru. O mama isi
creste copilul cu atata dragoste si doriri de bine ca sa fie incinerat de
experimentele diavolului pe care ne prefacem ca nu-l vedem aparandu-ne ignorant
cu mana de muste. Dar pana cand? Mi-e rusine de tine Doamne ca m-ai facut atat
de mic si de neputincios!
Şony, zice
neinspirat (s-ar ține fire poetică fără poezie cu toate că-şi cumpărase chitară
să zdrăngăne pe la bar la Floricuța, că nu-i romantic, cum tu, Ben, eşti), zice
neântrebat, că pe cine înteresa, ca atare neîntrebat zice deşi nu înteresa pe
cineva, urechile cuiva şi atunci la ce să caşti gura debitând vorbe de clacă,
vorbind în dodii şi dându-ți cu părerea la Şoş, în Dej:
-"Vosica,
Juncu Vasile, Câcăciosu, că se câcase de anume în găleata de la fântâna
satului. Vosica lui juncu nu-i cu tătu', nu i bun hăizaşu, zice acuzator
doctoru' cotoaştelor, Găvruş Alexandru, ca atare judecă gozu' din ochii altuia
şi nu vede bârna din ochii lui. Judecă, deşi este cine a ne judeca, c-aşa
suntem noi răuți şi fără temei, că-i necivilizat, neşcolat, e semn că nu eşti
de ieri, că eşti de nicăieri, că Şony nu argumentase de ce zice el despre
Vosica (uneori se cântă după ureche).
- Important e mesaju. Chiar si ala care
s-a cacat in galeata nu a gresit pentru ca a avut un mesaj de transmis si el a
facut-o cum a stiut mai bine ca sa-si castige titlul.
- Tu cu soarele-n suflet mă însoreşti cu veşti
bune, că tu îmi eşti asul din mânecă. Şi ce mare brânză fac.Totu-i din înteres,
să-şi păstreze prin astfel de nimicuri electoratul. Pe mine cu ce mă încălzeşte
? Mi se publică cărțile sponsorizând Nunta din Transilvania, antologie de
poezie şi monografie a nunții, sporizând editura"Cuget Românesc, Bârda-Mehedinți
? ori Proverbe şi zicători, comora înțelepciunii în vorbele de duh etc.?
- Ne uitam sa vedem cat de prosti suntem.
Caile prin care incercam sa vedem lumea dovedesc cat de slabe si nepotrivite/ neputincioase/
rahitice/ anemice/ bolnave sunt. Incercam sa privim viitorul sau cel putin sa-l
prevestim un pic. Suntem orbiti/ inecati in multimea evenimentelor
multiculturale care reprezinta suma natiunilor intregii planete aruncate asupra
noastra. O suma care necesita o baza de cunoasteri ale acestora. O baza pe care
nu avem timp s-o acumulam, s-o intelegem, sa intelegem o astfel de suma. E ca o
grenada inamica aruncata peste tine pe care nu
stii cum sa o desamorsezi pentru ca nu o cunosti. Iata unde am ajuns!
Pierdem tot timpul discutand fleacuri, pudra de talc aruncata in obraz, ne
pudram cu lucruri triviale criticand cutare presedinte sau personalitate pentru
tradare asteptand verdictul pentru achitarea lui care nu vine niciodata
datorita interventiilor neprevazute. Acest pericol venit din trivial acopera in
realitate adevaratul pericol ascuns care, pulseaza precum cancerul si distruge
adevarul. Elementul care produce diabetul “e dulcele” pe care il bagam in noi.
E la mintea cocosului ca mancand zahar cu lingura timp de zece ani duce la
diabet. Si daca aruncam in permanenta cu medicamente in el si, developam noi
medicamente ca sa ne vindecam, nu duce la rezolvarea problemei ci ne vom trezi
la un moment dat cu o populatie de diabetici. Asa e si cu presedintii nostril
alesi. Daca nu schimbam sistemul de educatie vom continua sa avem aceiasi
soarta intr-un sistem in continua instabilitate. Bunastarea lumii de azi depinde
in mare masura de industria promovarii tehnologiei militare, a mortii, a
fricii, a razboiului si inarmarilor. De la al doilea razboi incoace asistam la
milioane de morti anual si zeci de tari distruse sub umbrella asazisei paci, in
timp ce noi ne crestem in lacrimi si sudoare copiii ca sa-i trimitem prin alte
tari pentru jefuire si profit de resurse si promovare militara in numele
Imperiilor civilizate. Care Civilizatie? Civilizatia masacrelor in cercuri. Ce
specie urata si murdara ascunde fatarnicia noastra. Pana si animalele se
ingrozesc de noi.
- La ce să te uiți când n-ai nici la ce, nici
la cine, să te uiți, deşi fără obraza ține casa şi blânda, blonda, sparge
ghinda sau tinda ?
ŞONY parcă
n-ar fi român, ci neamț sau turc:
-"Doctore,
nu-mi place, că unii mă iau la mişto, ca şi cum aş fi duhănaşul, pipaşul,
lui"Peşte" aiesta de Juncu, care mă consideră, că n-aş fi om în
păpuşoi cu trifoi cu patru foi, cu coasă nouă cosind dacă mi se merită pe
rouă".
Revnic
Gavril, Gavriş de a Bobului din Jurca a fost preşedintele Sfatului Popular din
Ciubăncuța până în 1968, c-atunci s-a desfințat, c-apoi desfințându-se la
Recea-Cristur a funcționat, ca vice-primar (îmi spune că trimetea vorbă acasă
când avea pe cap vre-o inspecție, nu ştiu ce activist, poruncea lui Ludovica
lui să scoată icoanele cu sfinți de pe pereții casei, ca cel venit să nu-i facă
probleme pe la partid, la județ.
-"Şi
Ludovica se executa, ca să le repună după ce plecau domnii, tovarăşii, de la
raion şi regiune, îmi zice şi Vica despre câte are de îndurat această mătuşă a
ei cu bărbat în servici de stat, că de cât să stai dinaintea împăratului şi
înapoia calului, e mai bine să te fereşti, ca de dracu de ştabi, că unii nu
ştiau decât una şi bună inventând răul dacă nu exista, ca să-şi arate bravura,
că au dumnealor activitate şi merită promovați, chiar premiați, distinşi de şefii
lor superiori (e foarte uşor să faci rău, dar de ce nu poți face bine cu
acelaşi energie, travaliu?) Nu era de joacă cu datoria şi îndatoria, mai având
şi maşina neagră... Îmi vin
dumnealor pe cap în Europa şi-i prtențios vrea mai mare tribut 4 la sută, că
dumnealuTrump aiesta are gărgăuni şi ca înintaşii lui preşedinți Stalini şi
Putini visează războie, ca se distrugă alte țări si ei să boierească, să se-n
avuțescă, îmbogățescă, pe seama şi pielea cui, prietene, pe amarul şi suferința
altora, dar cui le pasă ?
PR-F&BT.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu