“reorganizarea Europei
in nationalitati,
iar nu intr-o ingramadire silnica"
Eugen Lovinescu (n. 31 octombrie 1881, Fălticeni -
d. 16 iulie 1943, Bucureşti) a fost un critic şi istoric literar, teoretician
al literaturii şi sociolog al culturii, memorialist, dramaturg, romancier şi
nuvelist român, cel mai de seamă critic după Titu Maiorescu. Membru post-mortem
al Academiei Române.
“…revoluţia
de la 1848 s-a manifestat, după cum am văzut, mai pretutindeni şi sub forma
ridicării popoarelor subjugate; din ea s-a limpezit principiul
naţionalităţilor; e o fericire că la o asfel de flacără s-a încălzit şi
patriotismul viitorilor conducători ai revoluţiei paşoptiste.
Propăşirea
omenirii prin dezvoltarea naţionalităţilor a devenit, astfel, axa cugetării lui
Brătianu. “Istoria toată confirmă, a scris el, că progresul neamului omenesc se
face în folosul dezvoltării naţionalităţilor, precum s-a făcut în folosul
personalităţii fiecărul om”. Idealismul lui îmbrăţişa, de altfel, şi viziunea
tardivă a unei înfrăţiri a tuturor popoarelor europene într-o republică
universală. El prevedea deci “reorganizarea Europei în naţionalităţi, iar nu
într-o îngrămădire silnică, astfel încât din construirea fiecărei
naţionalităţi, în întregimea ei, să iasă o solidaritate între toate popoarele
Europei, şi aşa să se înfiinţeze acea unitate a republicii universale, ce nu fu
prin putinţa catolicismului a face”. Până la întemeierea acestei utopice
republici europene, pe temeiul naţionaliăţilor, Brătianu lucrează, însă, la
întărirea propriei sale naţiuni. Din toate articolele şi memoriile lui reiese,
mai ales, convingerea puternică în misiunea poporului roman la Dunăre:
“România, dar, scria el, creată în numele unei idei, fu destinată a înfăţişa
democraţia în Europa orientală, misiune căreia i-a rămas credincioasă de la
început până acum”. Pe când în ţările din jur se dezvolta feudalismul, “România
creştea pe lespezile democraţiei”. Trecutul ei de “naţiune de apostoli,
încercată de 18 secole şi care nu numai că are mintea şi sufletul pregătite
pentru democraţie, dar care a păstrat-o neîncetat în inima şi moravurile ei”,
îi dau misiunea de a “personifica democraţia în Orientul Europei”. În Răsărit
ea e, în adevăr, singura ţară “în stare a înţelege legea cea nouă (revoluţia),
deoarece aceasta e legea întru care s-a născut, modificată de progresul
civilizaţiei ce s-a făcut în sânul naţiunilor latine”.
Credinţa în
vitalitatea poporului roman, îmbrăţişat în totalitatea teritoriului său
geografic, credinţa în caracterul democratic al întregii noastre dezvoltări, ce
a făcut ca “principiile revoluţiei celei mari să vorbească instinctelor şi
tradiţiei noastre”, credinţa, mai ales, în misiunea democratică a poporului
român în Răsăritul Europei, siguranţa cu care privea dezmembrarea Austriei şi
întregirea neamului fac din aceste pagini, pline încă de romantismul verbal al
timpului, nu numai un act de exaltare umanitară, ci şi o viziune naţională, pe
care evenimentele ulterioare n-au dezminţit-o”.
Eugen Lovinescu
ISTORIA CIVILIZAŢIEI ROMÂNE MODERNE
Editura
MINERVA,
Bucureşti,
1997
http://www.romaniamagnifica.ro/?do=Cultura&optiune=Literatura&optiune2=1881.10.31+-+1943.07.16+-+Eugen+Lovinescu
Cu respect,
Valentin-Nicolae Bercă
"România
Magnifică" - www.romaniamagnifica.ro - un proiect cultural pentru unitatea
şi bogăţia spirituală a Românilor de pretutindeni, militând pentru reafirmarea
valorilor spiritualităţii poporului român, unit prin limbă, tradiţii şi
credinţă creştină, mereu mândru de istoria sa multimilenară în spaţiul carpato-danubiano-pontic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu