TEOLOGIA ADEVARATA
- Arhimandritul
Sofronie Saharov –
Theologia
academica nu este îndestulatoare pentru mântuire. Cititi mai cu seama pe
parintii nevoitori. Acolo veti învata adevarata atitudine a mintii si a inimii
când este vorba de Dumnezeu.
Rugaciunea
curata nu se da celor ce studiaza mult. În acest sens, calea stiintei
theologice nu este prea lucratoare, si rareori poate duce la rugaciunea curata.
Theologia,
de-Dumnezeu-cuvântarea, este starea duhului sub înrâurirea harului dumnezeiesc.
Iata în ce consta deosebirea între theologie si filozofie, între adevarata
theologie si theologia intelectuala. Daca o astfel de însuflare va atinge inima
voastra, ea nu va avea sfârsit pe pamânt. Ea este nesfârsita, caci într-însa se
afla începutul vietii vesnice. Chiar daca alcatuirea voastra trupeasca se va
risipi, aceasta însuflare va trai în voi cu putere.
Dumnezeu
poate atinge duhul omului spre a-i da într-o clipa cunoasterea de sine. Este o
mare deosebire între aceasta cunoastere si cea dobândita în institutele
teologice. Poate fi un lucru foarte primejdios a face theologie fara a avea o
experienta existentiala a vietii în duhul lui Hristos. Într-adevar, riscul este
de a studia theologia mai cu seama în formele sale apofatice, ca pe o filozofie
si o poezie. Riscam sa adoptam o atitudine falsa, sa ne credem superiori, iar
aceasta este destul pentru a ne pierde. Alta este însuflarea pe care trebuie sa
o cautam în viata în Hristos.
Stiinta
theologica predata în scoli, si care a devenit o specialitate intelectuala
deschisa tuturor, nu duce la cunoasterea lui Dumnezeu. Cunoasterea lui Dumnezeu
vine de la viata în Dumnezeu ce se naste în strafundul inimii.
Putem cadea
prada unei aberatii duhovnicesti, faptul de a aprecia ceea ce aduce stiinta
theologica mai mult decât sfintenia vietii.
Pentru a
învata stiinta vietii în Hristos nu este nevoie a citi zeci sau sute de carti.
Duhovnicul meu m-a sfatuit sa nu citesc decât câteva pagini pe zi. Un sfert de
ceas, o jumatate de ceas, însa luând aminte a înfaptui în viata ceea ce citeam.
Arhimandritul Sofronie Saharov, Din
viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba
Iulia, 2011, p. 38-39, 40.
LUPA - Sfantul Ioan din
Kronstadt
La lumina
soarelui vedem deslusit toate obiectele, îndeosebi cele apropiate, pe cele mai
mari si pe cele mai mici, dar cu o lupa sau cu un instrument optic maritor
vedem clar si obiectele foarte mici dar si pe cele îndepartate. Tot astfel
Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu si toti Îngerii Domnului, aflându-se
neîncetat în Dumnezeu, în Lumina cea vesnica, în Fiinta cea mai simpla, uniti
în chipul cel mai strâns cu Ea, vad toate nevoile noastre, ne cunosc toate
gândurile, dorintele, simtamintele, intentiile, faptele, aud toate cuvintele
noastre. De aceea, chemând înainte de toate pe Domnul, sa chemam cu
nezdruncinata credinta si cu osârdie întru pocainta pe Maica Domnului, pe
Sfintii Îngeri, pe Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu, în ajutorul nostru
cu nadejdea ca vom fi auziti – si sa vietuim în sfi ntenie, asa cum sfânt este
Domnul, cum sfinti sunt si Sfintii.
Sfantul Ioan din Kronstadt,
Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996,
p. 240.
FOCUL APRINS
- Sfantul Ioan din Kronstadt
Focul
lumânarilor si candelelor aprinse, precum si cadelnita cu carbuni aprinsi si cu
tamâie binemirositoare slujeste pentru noi ca si chip al focului duhovnicesc,
al Duhului Sfânt, pogorât în chip de limbi de foc asupra Apostolilor, mistuind
întinaciunea pacatelor noastre, luminându-ne mintea si inima, înflacarându-ne
sufletele cu flacara iubirii de Dumnezeu si a unora fata de altii; focul în
fata sfintelor icoane ne readuce în minte înflacarata iubire fata de Dumnezeu a
Sfintilor, pentru care ei au urât lumea, toate amagirile ei si toata
nedreptatea ei, ne aduce aminte si ca trebuie sa-I slujim lui Dumnezeu, sa ne
rugam Lui cu duh înflacarat, care de cele mai multe ori ne lipseste, fiindca
inima ni s-a racit. Astfel, în biserica, totul este spre învatatura, nu exista
nimic de prisos, inutil.
Sfantul Ioan din Kronstadt,
Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996,
p. 120
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu
Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu