EMINESCU
.....istoria se repeta...
Treptat
ies la iveală legături pe care anevoie le-am fi descoperit din frânturile de
informaţii oficiale, ori oficioase ale vremii. Glasul său, unic în concertul
politicianismului vremii, trebuia să fie stins. Supăra mult adevărul său, al
căutătorului de Absolut! Căci pentru el, nu exista adevărul de conjunctură al
partidelor, ci doar adevărul naţiei româneşti pentru care a trăit şi pentru
care a fost sacrificat, cu tăcuta complicitate a unor personaje malefice.
Zoe
Dumitrescu Buşulenga
Istoria
oficială a vieţii lui Mihai Eminescu a impus un şablon convenabil. Conform
acestuia, Eminescu ar fi fost o fiinţă labilă, neadaptată, pierdută în lumea sa
de poet şi ar fi murit nebun, bolnav de sifilis şi alcoolic.
Istoria sa
reală este însă cu totul alta. Eminescu a fost de fapt un om puternic, de o
luciditate excepţională, bine ancorat în realitatea socială şi mai ales
politică a vremurilor zbuciumate în care a trăit, un militant activ pentru
drepturile românilor din Ardeal şi pentru unitatea naţională, un ziarist de excepţie,
un vizionar, un reformator.
Eminescu
a fost declarat nebun şi internat la psihiatrie într-un moment în care guvernul
României urmărea să încheie un pact umilitor cu Austro-Ungaria, prin care
renunţa la preten��iile asupra Ardealului şi se angaja să îi anihileze pe toţi cei catalogaţi
drept „naţionalişti”. Mulţi au renunţat la valorile şi principiile lor
pentru a fi scoşi de pe lista proscrişilor.
Eminescu nu
a acceptat să facă niciun fel de compromisuri, şi de aceea era cel mai
periculos dintre ei. El deranja nu doar prin ceea ce scria, ci mai ales prin
faptul căplănuia să pună bazele unei organizaţii independente, aflate în
afara controlului francmasoneriei, de trezire şi promovare a spiritului
românesc şi de refacere a Daciei mari.
„Mai
potoliţi-l pe Eminescu!”
„Mai
potoliţi-l pe Eminescu!”Acesta este mesajul pe care francmasonul şi junimistul
P. P. Carp îl transmitea de la Viena mentorului Junimii, francmasonul şi
parlamentarul Titu Maiorescu. Comanda va fi executată întocmai de cei
din ţară pe 23 iunie 1883. Eminescu avea 33 de ani.
Carp se afla
la Viena pentru a stabili ultimele detalii ale unui acord secret cu Tripla
Alianţă (Austro-Ungaria, Germania şi Italia), care de altfel a şi fost încheiat
pe 18 (30) octombrie 1883. Reputatul eminescolog, profesorul Nae
Georgescu, lămureşte în ce context a avut loc internarea forţată a lui
Eminescu. „Ce voia acest tratat?”, scrieNae Georgescu.
„În primul
rând, ca România să se orienteze politic spre Austro-Ungaria. Cu alte cuvinte,
România nu mai putea să-şi revendice Ardealul. Acest tratat muta lupta
ardelenilor în Ardeal. Bucureştiul era de zece ani dominat cultural de
ardeleni, care ridicau puternic vocea pentru eliberarea Ardealului, pentru
drepturile românilor care erau asupriţi. Or, tratatul le interzice
brusc să protesteze în Bucureşti pentru eliberarea Ardealului. Ioan
Slavici este nevoit să fugă din Bucureşti în 1883. Întemeiază Tribuna în 1884.
În jurul ei se organizează primele lupte pentru Ardeal. Condiţia
semnării tratatului era deci amorţirea vocii pentru Ardeal în Bucureşti.
«Directiva de sus» s-a reverberat în diferite moduri la nivel cultural. Declararea nebuniei lui Mihai Eminescu este unul dintre ele.”
Într-adevăr,
28 iunie 1883 este o zi în care se petrec mai multe evenimente importante.
Austro-Ungaria rupe relaţiile diplomatice cu România timp de 48 de ore.
Cancelarul Germaniei, Otto von Bismark, îi trimite regelui Carol I o telegramă
prin care ameninţă România cu războiul. La Bucureşti au loc descinderi şi
percheziţii simultane la sediile mai multor organizaţii care luptau pentru
Ardeal, printre care şi Societatea Carpaţii, în care activa Eminescu.
Este închis
ziarul L’Independance Roumaine şi directorul acestuia, Emil Galli, este
expulzat din ţară . La fel şi Zamfir C. Arbore. Societatea Carpaţii este pur şi
simplu desfiinţată, în urma unui raport al baronului von Mayr, agent al
serviciilor secrete austro-ungare. Intimidaţi de aceste măsuri, o parte din militanţii
pentru Ardeal se dezic de ideile lor şi îşi trădează confraţii, pentru a-şi
salva propria piele. Printre ei se află Simţion şi Chibici, preşedinţii
Societăţii Carpaţii, Ocăşeanu şi Siderescu, membri în conducerea aceleaşi
societăţi, Grigore Ventura, ziarist la L’Independance Roumaine, acelaşi pe care
Caragiale îl ridiculizase în personajul Rică Venturiano. În semn de
obedienţă, toţi aceştia se vor implica plini de zel în acţiunea de internare
forţată a lui Eminescu.
De ce era
atât de incomod Eminescu?
Privită în
acest context, nebunia lui Eminescu, ca şi detaliile internării sale, capătă o
nouă dimensiune. Nu mai poate fi vorba de un accident sau de o coincidenţă, ci
de executarea comenzii trasate de la Viena : „Mai potoliţi-l pe Eminescu!”
În perioada
care va urma se fac eforturi importante pentru a convinge Tripla Alianţă că
situaţia din România este sub control. Regina Elisabeta, Regele Carol I,
primul-ministru Brătianu, P. P. Carp şi Titu Maiorescu merg în Germania pentru
a calma spiritele. Ministrul de externe, D. A. Sturdza, ministrul C. Stătescu
şi Petre Grădişteanu merg la Viena, unde Grădişteanu îşi cere personal
scuze pentru organizarea sărbătorii de la Iaşi, unde fusese dezvelită statuia
lui Ştefan cel Mare şi fusese citită poezia manifest a lui Eminescu, Doina.
Judecând
după măsurile luate împotriva lui, Eminescu era cel mai incomod. Spre
deosebire de ceilalţi, el nu putea fi convins cu niciun chip să renunţe
la ideile şi principiile sale. Eminescu era membru activ în mai multe
organizaţii care luptau pentru drepturile românilor din Ardeal: Românismul
(care respingea chiar aducerea lui Carol I ca rege), Orientul, România Jună,
Societatea Carpaţii, din care făcea parte şi Slavici. Cu astfel de preocupări,
nu este de mirare că era constant urmărit atât de poliţia şi serviciile
secrete româneşti, cât şi de cele austro-ungare. În anturajul său erau
infiltraţi mai mulţi informatori, printre care se număra şi Ocăşanu de la
Societatea Carpaţii.
La 7 iunie
1882, baronul Von Mayr îi trimitea contelui Kalnoky, ministrul Casei Imperiale
austro-ungare, o notă informativă în care arăta: „Societatea Carpaţii a ţinut
în 4 ale lunii în curs, o întrunire publică cu un sens secret. Dintr-o sursă
sigură, am fost informat despre această întrunire [n.n după toate
probabilităţile sursa era chiar Titu Maiorescu]. S-a stabilit că lupta
împotriva Austro-Ungariei să fie continuată. Eminescu, redactor
principal la Timpul, a făcut propunerea ca studenţii transilvăneni de
naţionalitate română, care frecventează instituţiile de învăţământ din
România pentru a se instrui, să fie puşi să acţioneze în timpul
vacanţei în locurile natale pentru a orienta opinia publică în direcţia unei
Dacii Mari.”
Această notă
a dus în final la desfiinţarea Societăţii Carpaţi.
Activitatea
sa ca jurnalist îl făcea cu atât mai periculos, cu cât avea şi pârghiile
necesare pentru a acţiona: ideile sale erau exprimate în mod magistral într-un
ziar, Timpul,pe care îl transformase în cotidian naţional.
În această
publicaţie demascase corupţia politicienilor români şi grasele
comisioane pe care aceştia le încasaseră din concesionarea căilor
ferate. Scrisese desprecondiţionările umilitoare impuse României de puterile
europene, în schimbul recunoaşterii Independenţei. În 1880 declanşase o
incitantă campanie de presă privind „chestiunea dunăreană”, problemă sensibilă
pentru marile puteri europene. Participase activ la Iaşi la inaugurarea statuii
lui Ştefan cel Mare şi citise acolo în faţa mulţumii poezia manifest Doina.
Acest
eveniment naţional deranjase foarte mult puterile occidentale. În sfârşit, chiar
în dimineaţa zilei în care avea să fie dus cu forţa la balamuc, apăruse în
Timpul un alt articol. Intitulat „Pentru libertatea presei şi a
jurnalistului”, acesta era un protest la adresa încălcării dreptului la
liberă exprimare şi demasca măsurile represive luate de guvernul Brătianu
împotriva jurnalistului Emil Galli.
Titu
Maiorescu pregătise internarea lui Eminescu încă de la primele ore ale
dimineţii
Varianta cea
mai des vehiculată despre cele petrecute pe 28 iunie 1883 este următoarea: În
dimineaţa acelei zile, Eminescu s-ar fi trezit cu noaptea în cap şi lovit de
nebunie ar fi început să se certe cu soţia lui Slavici, la care locuia în
gazdă, Ecaterina Szöke Magyarosy. Aceasta îi trimite la orele şase dimineaţa un
bilet lui Maiorescu, cerându-i să o scape de Eminescu.
Maiorescu
ia o măsură de excepţie – în loc să meargă direct la Slavici acasă, pentru a o salva
pe soţia acestuia de „nebun”, se duce împreună cu Constantin Simţion,
preşedintele Societăţii Carpaţi, la spitalul doctorului Şuţu şi, pentru
suma de 300 de lei, aranjează internarea imediată a lui Eminescu. A
doua ciudăţenie, Maiorescu, bazându-se exclusiv pe spusele acestei femei, cere
direct internarea, şi nu examinarea lui Eminescu de către doctorul Şuţu, aşa
cum ar fi fost firesc.
Întors
acasă, se pomeneşte însă cu Eminescu, care avea cu el un exemplar din ziarul
Timpul, în care tocmai îi apăruse articolul despre Emile Galli. Maiorescu nu-l
întreabă nimic despre incidentul de dimineaţă cu doamna Slavici (presupunând că
acesta ar fi avut într-adevăr loc). Îl trimite însă la sediul Societăţii
Carpaţi, unde Poliţia făcea percheziţie, pentru a se întâlni chipurile cu
Simţion, complicele său la internare.
„Numai, de
s-ar face asta fără greutate” scrie Maiorescu în jurnalul său în dimineaţa zilei
de 28 iunie 1883, după ce petrecuse o noapte de nesomn, sub apăsarea a ceea ce
ştia că va face a doua zi. Nu se va face însă „fără greutate”, aşa cum îşi
dorea Maiorescu, căci Eminescu îşi schimbă traseul. Nu se duce la Societatea
Carpaţii, unde totul s-ar fi făcut fără martori, ci la Capşa. La acea vreme
Capşa nu era doar un local de lux, ci şi sediul Ambasadei SUA şi reşedinţa mai
multor ambasadori occidentali.Eminescu se duce la Capşa în speranţa de a
semnala abuzurile guvernului acestor diplomaţi şi în special ambasadorului SUA,
Eugene Schuyler, pe care îl cunoştea personal şi care era un fervent ap��rător al drepturilor omului. Orchestratorii monstruosului
complot sunt nevoiţi să îşi schimbe planul.
Scena cu
pistolul relatată de Grigore Ventura – o nouă înscenare
La Capşa,
Eminescu este abordat de Grigore Ventura. Aici, conform declaraţiilor lui
Ventura, Eminescu ar fi început să ţină un discurs „politico-socialo-naţional”
înfierbântat, ar fi scos un pistol, ar fi ameninţat-o pe soţia patronului şi ar
fi strigat „la toate aceste nu-i decât un leac. Să îl împuşc pe rege!”. Semne
clare de nebunie! Ventura, în loc să îl calmeze, îi ţine isonul şi îi propune
să meargă împreună la palatul Cotroceni. Ajunşi acolo află că Regele nu este în
Bucureşti. Pe drumul de întoarcere, Ventura îl duce pe Eminescu la
băile publice Mitraşevski, îl lasă într-una din camere şi apoi alertează
Poliţia că un nebun s-a închis în baia publică. Îi cheamă la faţa
locului pe alţi doi membri ai Societăţii Carpaţi, Siderescu şi Ocăşanu. Ca un
făcut, cei doi au cu ei o cămaşă de forţă. Intră în baie, îl
imobilizează pe Eminescu şi spre orele 19 îl duc la stabilimentul Şuţu, unde
avea deja rezervat un loc de cu noaptea în cap.
Scena cu
pistolul de la Capşa şi declaraţia lui Eminescu că îl va omorî pe Rege sunt
piesele de rezistenţă ale tezei nebuniei sale. Ele sunt relatate însă doar
de o singură persoană, Grigore Ventura, care va povesti acest episod
în stânga şi dreapta, dar va ezita să scrie totuşi despre el, deşi era ziarist.
Scena va fi consemnată de-abia în octombrie 1911 de Al. Ciurcu într-un articol
apărut în Adevărul, „Eminescu, din amintirile mele”.
Povestea
lui Grigore Ventura nu stă însă deloc în picioare din mai multe motive. În primul rând, Ventura susţine că a
asistat la toate evenimentele din acea zi. Fiind principalul martor, ar fi
trebuit să apară în procesul verbal încheiat de Poliţie, ori numele său nu
apare deloc.Ventura susţine că el este cel care a alertat Poliţia, ori în
procesul verbal este consemnat că poliţia a fost sesizată de domnii Ocăşeanu şi
Siderescu. Aceştia dau însă detalii pe care nu aveau cum să le
cunoască, întrucât nu fuseseră prezenţi la faţa locului. Ceea ce arată că
cineva îi informase. Acesta nu poate fi decât Ventura, care a
avut rolul de a-l intercepta pe Eminescu şi a face în aşa fel încât
acesta să poată fi luat pe sus dintr-un loc izolat şi dus la psihiatrie, în
condiţiile în care primul plan imaginat de Maiorescu căzuse. Ventura a imaginat
apoi şi a răspândit povestea cu pistolul pentru a crea impresia că Eminescu era
nebun şi a justifica astfel internarea.
Advertisement
Cel��lalt martor al acestei scene, doamna Vautier, soţia patronului de
la Capşa, despre care Ventura spune că a fost persoana ameninţată cu pistolul
de Eminescu,nu menţionează în memoriile sale publicate la Paris în 1909,
absolut nimic despre această scenă, care, dacă ar fi avut loc, ar fi
trebuit să o fi marcat profund. Eminescu declară că vrea să îl împuşte pe Rege,
ori era puţin probabil ca el, în calitate de ziarist să nu ştie că Regele era
plecat de câteva zile la Sinaia.
În procesul
verbal întocmit de Poliţie nu se aminteşte nimic de vreo armă, ci doar că
„Eminescu a venit singur la Băile Mitraşevschi, şi fiind atins de alienaţie
mintală s-a încuiat singur pe dinăuntru şi a refuzat să deschidă”. La locul
faptei ajung, Simţion, Siderescu si Ocăşeanu de la Societatea Carpaţii, care
aveau încă de dimineaţă misiune de la Maiorescu să îl ducă la casa de nebuni a
doctorului Şuţu. Aceştia intră în baia unde Eminescu se află în apă,
dezbrăcat. Eminescu le cere să iasă. Îl imobilizează şi îi pun cămaşa de forţă.
Între timp Poliţia îi perchiziţionează locuinţa, îi ridică bunurile, îi umblă
prin hârtii şi manuscrise, sperând să descopere ceva compromiţător. Totul se
petrece cu complicitatea soţiei lui Slavici. Poliţia nu va deschide o
anchetă, aşa cum proceda de obicei şi cerea legea. Omiterea lui Ventura din
procesul verbal al Poliţiei nu este întâmplătoare. Varianta că Eminescu a venit
singur şi s-a închis în baie era mai credibilă pentru teza nebuniei, decât cea
în care era adus de Ventura şi care ar fi putut atrage suspiciuni.
Omorât
lent prin otrăvire cu mercur
De la Băile
Mitraşevschi Eminescu este dus direct în stabilimentul doctorului Şuţu,
unde tratamentul aplicat îl transformă într-o legumă. Niciun
alt bolnav nu mai este acceptat pentru internare în acea perioadă, chipurile
pentru a nu-i deranja liniştea lui Eminescu,
Fiica lui
Titu Maiorescu, Livia, îi scrie lui I.. E. Torouţiu despre modul în care era
tratat Eminescu la Şuţu în următorii termeni: „Aş vrea să vă spun că toţi
domnii care cercetează mintea lui Eminescu au un mare cusur: ils cherchent midi
à 14 heures” (caută miezul zilei la ora 14).
În noiembrie
1883, la insistenţele unor prieteni, printre care Emilia Humpel, Eminescu
este transferat într-un sanatoriu din Viena. Titu Maiorescu, care ştia cel mai
bine că Eminescu nu este nebun şi medicii din Viena îşi vor da uşor seama de
aceasta, se opune la început vehement. În cele din urmă cedează,
gândindu-se că este mult mai important să îl ţină pe Eminescu departe de ţară.
Eminescu
ştia foarte bine ce i se înscenase şi odată reîntors în ţară a făcut
chiar eforturi pentru o campanie de presă în favoarea sa. Privit însă
ca un nebun, nimeni nu i-a acordat dreptul la replică. Într-o
scrisoare adresată în ianuarie 1887 lui Gheorghe Panu el scrie: „S-a răspândit
prin ziare ştirea că aş fi grav bolnav. Toate aceste zvonuri, lipsite de orice
fundament, sunt răspândite poate cu rea credinţă, încât şi dl. C. Mille,
într-unul din articolele sale, a găsit motiv de-a vorbi de boala mea pretinsă.
Te rog a spune tuturor că se află în deplină eroare şi că afară de suferinţa
mea de picioare, nu am absolut nimic .. Un mic dementi (dezminţire) în organul
(ziarul) dumitale n-ar strica..”
Timp de
mai bine de o lună, medicii austrieci nu reuşesc să îşi dea seama deloc de ce
boală suferă Eminescu. În decembrie, îl declară sănătos şi recomandă
externarea. Nimeni
nu are însă interesul să îl readucă în ţară , cu atât mai puţin Maiorescu.
Medicul austriac, Obersteiner, îi cere în repetate rânduri să îl scoată pe
Eminescu din spital, unde nu-şi are locul printre bolnavii psihic. Fişele
de observaţie medicală din timpul şederii în sanatoriul austriac dispar într-un
mod misterios,pentru a nu distruge mitul nebuniei lui Eminescu.
Tot
Maiorescu aranjează ca Eminescu să plece în Italia, sub atenta supraveghere a
unui om de încredere, chipurile „pentru a se reface”. La întoarcerea din Italia,
Eminescu vrea să vină la Bucureşti, dar Maiorescu face tot posibilul să îl ţină
departe de capitală. Toate munca sa, cărţile, notele de lectură, manuscrisele
se află la Bucureşti, la Maiorescu… Prin intermediul diverşilor prieteni, Eminescu
îi cere în mod repetat acestuia să îi înapoieze „lada cu cărţi”, fără de care
ar fi trebuit să îşi reia toată munca de la zero. Maiorescu este de
neînduplecat.
Cum nu se
cuminţeşte, este trimis tot cu forţa la ospiciul de pe lângă Mânăstirea
Neamţ. Eminescu, pe deplin lucid, i se plânge lui Gheorghe Bojeicu de
la Cernăuţi, că a fost „internat ca alineat, deşi nu fusese”. Este sechestrat
la Neamţ din noiembrie 1886 până în aprilie 1887. Gardienii aruncă pe
el găleţi de apă rece şi îl bat cu funia udă pentru a-l „calma”. Încearcă să
fugă de mai multe ori şi în cele din urmă reuşeşte să obţină o mutare la Iaşi,
sub îngrijirea doctorului Iszac.
Acesta
este cel care îi va pune un diagnostic abracadabrant, preluat apoi de istorie:
„sifilis congenital matern cu paralizie generală progresivă”. Diagnosticul conţinea însă un mesaj
important: Eminescu trebuia să fie paralizat, Eminescu trebuia să fie anihilat,
trebuia oprit din a mai publica în ziarele vremii. Asasinarea civilă a lui
Eminescu din 1883 va fi completată de experimentele doctorului Iszac, care visa
să scrie o lucrare despre cazul Eminescu, cu care să intre în analele
medicinii. Contrar tuturor preceptelor medicale ale vremii, care arătau
că mercurul este toxic şi total contraindicat în tratarea sifilisului, doctorul
Iszac îi va administra doze uriaşe de mercur, de 4 până la 7 grame.
Un alt
psihiatru din Bucureşti, Panait Zosin, care nu îl consultase vreodată pe
Eminescu şi cunoştea cazul doar din corespondenţa cu sora lui, Harieta, preia
diagnosticul lui Iszac şi chiar îl completează cu următoarele reflecţii: „ca
psihopat ereditar, el ar fi petrecut încă nopţi albe, ar fi făcut orgii, ar fi
mistuit narcotice şi excitante (n.n. în condiţiile în care se ştie că Eminescu
era un adversar declarat al narcoticelor). Un psihopat alcoolic şi sifilitic,
el a ajuns să aibe perioade de furie, de inconştienţă, de prozaică întunecare a
activităţii psihice.. ”
De-abia
în 1888, Veronica Micle reuşeşte să îl smulgă din mâinile doctorului Iszac şi
să îl aducă în sfârşit la Bucureşti. Aici reîncepe să publice şi, în urma unui articol
împotriva guvernului, apărut în România liberă, este internat cu forţa tot la
dr… Şuţu, unde va şi muri.
La
moartea sa, produsă din câte s-a spus, de o lovitură la cap cu o piatră, celebrul doctor G. Marinescu nu
realizează după autopsie, analiza microscopică a creierului, care ar fi dovedit
că Eminescu nu suferea de sifilis. După o examinare superficială,
aruncă pur şi simplu la gunoi creierul lui Eminescu, pe motiv că intrase în
putrefacţie. Este totuşi nevoit să consemneze că a fost frapat de mărimea
acestui creier. Pe actul său de deces, nu apare semnătura niciunui
prieten sau membru al familiei, ci doar amprentele digitale a doi martori
analfabeţi din personalul spitalului.
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Omul asta, frumos la trup si suflet, nu a avut parte de semeni care sa-l aprecieze la adevarata valoare nici in timpul vietii nici dupa moartea fizica. Mi-as fi dorit sa vad un film artistic (gen Puccini) in care sa fie prezentata viata lui Eminescu. Dar.... surpiza! (neplacuta pentru mine) Se finanteaza si promoveaza filme gen Disanta dintre mine si mine (in care se prezinta viata Ninei Cassian-iertare Renée Annie Cassian-originea ei fiind evreiasca- nu am nimic cu evreii, ba chiar ii admir pentru incapatanarea cu care isi promoveaza tot ce e al lor).
Dragostea sincera pentru tara lui, a fost o binecuvantare dar si un blestem in acelasi timp pentru Eminescu. De ce a fost diagnosticat "nebun"???? Din pacate traim niste vremuri care, pe fiecare dintre noi, ne ajuta sa intelegem jocuri politice, jocuri de putere, necesitatea declararii drept "nebun" a unui om incomod.
A incercat, in zilele noastre, sa faca un film documentar, Andrei Gheorghe.
in seria Mari Romani.
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu