duminică, 2 august 2020

Grid Modorcea - Asasinul perfect




Asasinul perfect
Grid Modorcea, Dr. în arte
29 Iulie 2020

Am cunoscut-o pe Uma Thurman tocmai în perioada când terminase prima serie la Kill Bill și când acest film avea un succes enorm, o impusese ca un mare star al Americii. O văzusem anterior în alte filme, în „Nimphomaniac”, „Bel Ami”, „The Producers”, „Pulp Fiction”, „Vatel”, „Dangerous Liaisons”, filme seducătoare, dar ce a făcut în „Kill Bill” era o mare surpriză.  De altfel, acest film era anunțat de Quentin Tarantino, regizorul filmului, în stilul atipic din „Pulp Fiction”, filmul său de debut, care a obținut Palme d’Or la Cannes, și unde Uma face  un rol incredibil, soția unui mare gangster, un traficant, care se încurcă cu un slujitor de-al lui, un gangster mai mărunt (Travolta) și are o criză narcotică. Filmul este model de antifilm, un gen lansat în America de Gus Van Saint, dar dus mai departe de Tarantino, care isi va impune stulul și ca actor (vezi în special „From Dusk till Dawn” (De la apusul la răsătirtul soarelului, unde face echipă cu George Clooney).

Ce face Uma în „Kill Bill” întrece genul thriller. Ea creează rolul asasinului perfect. E o poveste de iubire, în care Beatrix este trădată de Bill, și drumul răzbunării ei se face pe calea uciderii a tot ce se interpune pe acest drum. Ea se apropie de țintă, de Bill, ucigându-i toți interpușii și ucigăndu-l în final și pe el, cu o lovitură unică, învățată de la un maestru japonez. Ca să ajungă să-și regăsească fetița. Iubirea de mamă se dovedește superioară meseriei de a ucide, în stilul samurailor și cu sabia Hattori. De altfel, ținta ei, în toată această avenrtură a morții, este să aperee viața, să ajungă să-și recupereze fetița. Pentru această țintă, ea face moarte de om! Normal, toate filmele criminale ale lui Tarantino sunt ficțiuni, care impun o noua realitate în genul respctiv. Uma se achită formidabil de acest rol.

Când am cunoscut-o eu, la un vernisaj, în Chelsea, m-a uimit ceea ce mă uimise și la Robert de Niro, și la Woody Allen, și la Armand Assante, și la Meryl Streep, pe care îi cunoscusem antertior: modestia. Fenomenala modestie!  Nu ziceai că e starul intangibil. Dimpotrivă, se comporta ca un om obișnuit, oarecare. Cu fața ei de copil, părea inocența înruchipată. Am scris despre această întâlnire nesperată de la o galerie de pe 27 St. din Chelsea. Apoi am mai întălnit-o de multe ori, fiindcă locuiam în aceeași zonă și o vedeam adesea cum își duce fetița la școală, cu câtă grijă o trecea strada, era îmbrăcată lejer, sportiv, e o mamă fermecătoare, seamănă cu Beatrix când își regăsește fetița. Da, dar Uma avea să ni se înfățișeze cu totul diferit în alte filme. Am văzut-o în comedii. E super, super. Cum ar fi rolul nebunaticei Ulla din „Producătorii” lui Mel Brooks.

Iar în altă comedie trăsnită, „My Super Ex-Girlfriend”, este G-Girl, care este o replică la Superman. Poate o parodie. G-Girl este Superman feminin, care salvează America și pe amerticani de dezastre. Așa este secvența când are întâlnire cu un băiat, sunt la o masă, la un restaurant, unde pe televizorul de la bar se anunță că o rachetă vine spre oraș și impactul va fi nimicitor. Ea îi spune băiatului că merge până la toaletă, să-și pudreze nasul, dar iese afară și zboară, ajunge la înălțimea rachetei, o ia și o întoarce din drum. Salvează orașul. Lumea își poate relua viața normală. Ea revine la masă, ca și cum nimic nu s-a întâmplat, fiindcă oamenii nu au văzut când G-Girl a salvat orașul de bomba nimicitoare.

Uma joacă acest rol cu tandrețe, dar și cu furie, fiindcă băiatul cu care a ieșit la resturant este curtat și de Hannah, o colegă de-a lui de pe șantier, fiindcă el era constructor proiectant. E povestea a două fete care iubesc același băiat. Dar o fată e normală, cealalată supranormală, are calități fantastice. De unde îi vine lui Jenny (G-Girl) o asemenea putere? Într-un flashback vedem cum ea, la zece ani,  se urca cu un coleg pe care îl plăcea într-o pădure, iar acolo cade un meteorit. Ea întinde mânile spre bulgărele încins care a căzut, și energia din bulgărele de foc se transmite prin palmele ei ființei întregi. Preia toată putera cosmică a bulgărelui și de atunci devine o superwoman, care face numai minuni. O minune este și cea de  bătăuș, ca în secvența când el, Ben, băiatul, este agresat de un bătăuș, iar ea îl salvează. Mereu îl salva pe cel slab, fără apărare.


Calitățile actriței Uma Thurman sunt fără echivalență între starurile americane, deși actorul total este modelul de star american, cel care e la fel de fantastic în diverse roluri, de dramă, tragedie, horror, comedie, romantic, S.F., și se pot da zeci de exemple. Uma are însă un farmec în plus, fiindcă este și inteligentă, face aceste roluri  ca un demiurg, ea nu e copleșită de rol, ci stăpânește rolul, adică are o capacitate intelectuală deosebită. Are o nebunie rațională. Ideal pentru o actriță de top. Nu are nici un premiu Oscar, dar a fost nominalizată pentru rolul din „Pulp Fiction”. Are zeci de alte premii americane și internaționale, inclusiv premiul Academiei S.F. pentru rolul din „Kill Bill”.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu