Ștefan
cel Mare comemorat în Prahova
Evocăm
în cele ce urmează figura unuia dintre cei mai luminați voievozi pe care i-a
avut neamul nostru - Ștefan cel Mare,
cea mai puternică personalitate dată de poporul nostru în secolul al XV-lea.
Niciodată în întreaga epocă feudală Moldova nu a avut un alt voievod atât de
valoros ca Ștefan, căruia pe drept temei posteritatea i-a conferit denumirea
"cel Mare". Domnind aproape
jumătate de secol, el a consolidat structurile interne ale țării, a desăvârșit
organizarea ei militară bazată pe potențialul uman al țărănimii și i-a apărat
independența.
Cele
aproape cinci decenii ale domniei lui Ștefan cel Mare (1457-1504) reprezintă
din perspectiva istoriografiei românești un măreț apogeu al dezvoltării
Moldovei medievale ca proiect politic intern, dar mai ales punctul culminant al
afirmării sale în planul realităților internaționale.
În
acord cu interpretările tradiționale domnul român de la finele Evului Mediu
continuă să fie evocat ca restaurator al ordinii interne, inițiator al unor
restructurări în cadrul elitei sociale, protector al Bisericii ortodoxe și
ctitor de centre monastice, dar mai ales cel mai fidel apărător al
creștinătății în fața pericolului otoman.
În
domnia lui Ștefan cel Mare găsim sensuri europene în perspectiva implicării în
așa numita Cruciadă târzie. Europa ca realitate politică și de civilizație
nu-și câștigase locul în mentalul politic medieval iar Christianitas, entitatea
transnațională cu care oamenii politici și de cultură ai vremii operau se află
la jumătatea secolului al XV-lea într-un proces de transformare din care avea
să rezulte sistemul politic bazat pe echilibru de putere.
Politica
sa socială a tins să lărgească baza de masă a dominației prin limitarea puterii
marilor feudali și proteguirea țărănimii libere, a orășenilor. De altfel,
eforturile lui Ștefan aveau ca scop să asigure centralizarea statului feudal și
urmăreau realizarea unei largi coeziuni interne, singura cale de tărie și
rezistență a statului în fața pericolelor ce se profilau la hotare.
Demn
de subliniat este și efortul său de a alătura și Țara Românească luptei de
rezistență împotriva politicii expansioniste a Porții Otomane. Ne-au rămas din
această perioadă încercările unui mare om politic și strateg de a atrage,
alături de Moldova, într-o unică alianță, celelalte două țări române. În mai
multe rânduri, a intervenit în Muntenia (pe care obișnuia să o numească "cealaltă țară românească"), spre a
așeza pe tronul ei, domnii hotărâți să înfrunte pericolul otoman. Aceste
repetate intervenții au putut genera acea tradiție consemnată de cronica
munteană, că Ștefan ar fi domnit și în Muntenia.
În
acest context, documentele relevă și prezența lui Ștefan cu oștile sale în
județul Prahova, cu prilejul campaniilor militare din 1473, când urmărea
schimbarea lui Radu cel Frumos cu Laiotă Basarab, lupta între cele două oștiri
pe pârâul Vodna, un afluent al Prahovei, între 18-20 nov. Iar în anul următor
oștile lui Ștefan au intrat din nou în Țara Românească și au luat cetatea de pe
Teleajen din Județul Prahova, pe care cercetătorii au identificat-o la Vălenii
de Munte. Ștefan deținea posesiuni în Transilvania, care aveau să contribuie la
strângerea relațiilor dintre români.
În
timpul domniei sale, Moldova a fost una dintre principalele forțe
politico-militare din jumătatea de Răsărit a Europei. El și-a condus oastea în 36 de
bătălii, nepierzând decât două dintre ele, fapt rar în istoria războaielor.
Succesele sale politico-militare nu au fost obținute numai împotriva imperiului
Otoman, ci și împotriva puternicelor regate vecine – Polonia și Ungaria.
Acestea, încălcând teritoriul Moldovei, doreau să ocupe poziții dominante la
gurile Dunării și la țărmul Mării Negre, ce aparțineau Moldovei.
O
grijă deosebită a arătat vigilentul domn pentru înzestrarea oastei cu
armamentul necesar, procurat fie din orașele Brașov, Sibiu și Bistrița, fie de
la Liov chiar din Veneția și Genova. Ștefan a adăugat oastei o armă nouă,
redutabilă artileria care, cu toate imperfecțiunile tehnice inerente
începutului, a contribuit foarte mult la mărirea capacității de izbire, cât și
la puterea de rezistență a armatei.
Dacă
de fiecare dată biruința a fost în cele din urmă a lui Ștefan, aceasta se
datorează geniului politic și militar al domnitorului și deopotrivă țării,
acelor mulți care s-au ridicat într-un singur gând alături de voievod.
Strălucitele
victorii ale oștilor sale asupra Porții Otomane care au salvat pentru o vreme
înseamnată, țările din centrul continentului de contopirea turcească turcească,
au conferit luptei românilor o semnificație europeană.
Se poate susține cu deplin temei că Moldova a cunoscut în timpul lui Ștefan cel
Mare, culmea afirmării sale pe plan european. Evocăm cu mândrie și recunoștință
mesajul lui Ștefan cel Mare din 1477 către dogele și senatul Veneției, în care
domnitorul arată că rezistența opusă de Moldova invaziei otomane a îngăduit
celorlalte țări europene să trăiască în liniște și pace, în timp ce el a
trebuit să înfrunte expedițiile otomane, conduse de însăși sultanul.
Cei
patruzeci și șapte de ani ai domniei lui Ștefan au adus un prestigiu fără
precedent Moldovei. El a întreținut cu neîntrecută iscusință și relații
diplomatice cu statele vecine Moscova apoi cu Papa, Veneția, cu hanul turcoman
UZUN-HASAN.
Geniul
lui Ștefan se vădește și în grija pentru sporirea puterii economice a țării,
pentru dezvoltarea agriculturii, a meșteșugului și comerțului, astfel că în timpul
domniei sale Moldova a avut o perioadă de prosperitate economică.
Ștefan
cel Mare a manifestat constant largi și rodnice preocupări culturale și
artistice. Pentru a face cunoscută activitatea sa de iscusit organizator al
țării și de viteaz apărător al ei, domnul a pus să se scrie Letopisețul
Moldovei, în care se arată pe scurt și numele înaintașilor săi la domnie
începând cu Dragoș și Bogdan.
Preocuparea
lui Ștefan pentru propășirea artei este oglindită de numeroasele monumente
religioase de rară frumusețe arhitectonică pe care le-a zidit. Epoca sa este
considerată ca cea mai fertilă epocă constructivă a feudalismului românesc.
În
ciuda faptului că domnia lui Ștefan este plină de războaie, unele campanii
fiind pustietoare pentru țară, Moldova cunoaște pe plan cultural o epocă de o
deosebită înflorire.
Țara
se înfățișase la sfârșitul domniei sale "roditoare și foarte plăcută și bine așezată, îmbelșugată în animale și
pomi" cum scria medicul venețian sosit la curtea sa.
Personalitatea
excepțională a lui Ștefan a impresionat puternic mulți conducători politici,
religioși, scriitori și istorici care l-au prețuit și admirat. Contemporanii și
urmașii au lăsat numeroase mărturii care tratează impresia pe care le-au
produs-o acțiunile și însușirile remarcabile ale domnului moldovean. Înțelegem
astăzi mai bine ca oricând că Moldova și Ștefan cel Mare au luptatmulți ani
pentru apărarea neatârnării indiferent de puterea dușmanului.
Un
moment grăitor care dovedește prețuirea unanimă a tuturor românilor, tineri și vârstnici,
intelectuali și țărani, față de marele domnitor a fost măreața sărbătoare de la
Putna, organizată la 15-27 august 1871, cu ocazia împlinirii a 400 de ani de la
zidirea ctitoriei lui Ștefan. Pornit din inițiativa poetului național Mihai
Eminescu, adânc cunoscător al trecutului poporului nostru și entuziast
admirator al eroilor neamului, gândul preamăririi lui Ștefan, cu ocazia
aniversării amintite a prins aripi și a cuprins într-o unitate de simțire
românească, mii de oameni veniți din toate colțurile țării, din toate
provinciile locuite de români, ca să cinstească memoria marelui domnitor.
În
anul 1876, mai mulți locuitori prahoveni au contribuit cu modesta sumă de 201
lei la înălțarea în Iași a grandiosului monument reprezentând pe Ștefan cel Mare.
Comemorarea
a 400 de ani de la trecerea în eternitate a marelui domnitor – acțiune
inițiată de Spiru Haret, pe atunci ministrul Cultelor și Instrucțiunii
Publice – prilejuiește prahovenilor inițiativa unor acțiuni. Inițiativa trebuia
să fie o ripostă la reproșurile presei conservatoare privitoare la faptul că
guvernul liberal instaurat la 14-27 februarie 1901, ratase celebrarea celor 300
de ani de la Moartea lui Mihai Viteazul. Există și o presiune publică în acest
sens, politica de maghiarizare a Transilvaniei, dusă de guvernul Tisza Istvan
provocând opinia publică din Regat și înmulțind gesturile de solidarizare cu
ardelenii. De aceea, comemorarea lui Ștefan avea să conțină destule accente
revendicative postromâniste. În școlile prahovene au loc numeroase acțiuni de
comemorare. Vom reda aici un raport al directorului școlii primare din comuna
Starchiojd din 23 august 1904, din care rezultă modul cum școlarii de pe Valea
superioară a Teleajenului au cinstit memoria "nemuritorului domn român Ștefan cel Mare".
Astfel,
"pe locul cel mai deschis vederii,
pe o pajiște neridicată și cu multă întindere liberă împrejur în centrul
comunei Posești", elevii din Stachiojd, Posești și din alte comune, în
prezența a numeroși locuitori, au evocat personalitatea ilustrului voievod.
Astfel,
din comuna Starchiojd s-au deplasat la Posești 150 de elevi, însoțiți de
învățători, 50 dintre aceștia "îmbrăcați în bluze militărești, pe cap cu
pălării de paie (lucrate în atelierele școlii), uniforme vânătorești (lucrate
de elevi) și înarmați cu puști de lemn. Așezați în coloană de două rânduri în
marș militar și multă preciziune având în frunte un elev ce ducea drapelul
școlii". Erau urmați de părinții lor și multă lume care mergea să se uite
la serbare. În urma acestora "mai
mergea și o căruță care transporta elevii mici, care ar osteni din cauza
lungimii drumului de parcurs". Au plecat la ora 7 dimineața și au
ajuns la ora 11 la Posești, după un marș "în sunetul tobei, care făcea să răsune văile de primprejur și să scoată
din case de poseșteni spre a primi micuța armată de școlari."
La
ora unu după-amiază a început serbarea după un serviciu religios pentru odihna
sufletului lui Ștefan cel Mare, la care au luat parte toți preoții din comunele
învecinate, în prezența notabilităților și a unui număr de aproape 1600 de
persoane.
După
cuvântările privind personalitatea ilustrului voievod și însemnătatea serbării,
a urmat desfășurarea programului acesteia.
Elevii
școlii din Starchiojd au prezentat piesa de teatru sătesc "Țara nouă" de C. Dobrescu-Argeș,
piesă jucată în anul 1903 de elevii aceleiași școli, în prezența ministrului
Instrucțiunii Publice, Spiru Haret, și "mult apreciată de domnia -sa".
După
terminarea sebării, la ora 18.30, elevii s-au întors în comuna Starchiojd în
aceeași ordine în care au venit la Posești.
Deși
drumul parcurs a fost destul de lung, ajungând seara "elevii erau atât de voioși, atât de entuziaști, încât ajungând la
școală un <<Ura!>> nesfârșit a ieșit din micuțele piepturi în fața
mulțimii, care ne aștepta". Pe lângă emoționanta acțiune care trage
concluzia că dascălii prahoveni, cu toate lipsurile, dar cu dragoste de meserie
și țară au pregătit de fapt generația care se va jertfi pentru realizarea
idealului național la 1 Decembrie 1918.
Sărbătorirea
în 1904 a patru secole de la moartea vioevodului Ștefan cel Mare (1457-1504), a
prilejuit sumarul manifestărilor naționale dedicate atunci evenimentului,
apariția, în chiar ziua comemorării (2 iulie) a două publicații, numere unice,
festive, purtând, ambele, numele domnitorului: Ștefan cel Mare.
Una
dintre acestea a apărut la Iași, cea de a doua la Ploiești. Cronologic, sunt
primele apariții publicistice editate la noi, ce poartă ca titlu un nume de
voievod român. Anterior, în 1902, săptămânal apare tot la Iași, între 24
ianuarie și 10 martie, publicația Cuza
Vodă, organ independent al societății locale cu același nume.
De
remarcat că de existența publicației din fosta capitală a Moldovei – inedită azi (numele ei nu figurează în
niciunul din dicționarele presei românești elaborate până acum) – informează (nu
cunoaștem alte surse) însăși apariția omonimă tipărită cu acest prilej la
Ploiești. Din păcate însă, în afara mențiunii existenței ei, ca și a datei de
apariție, publicația comemorativă ploieșteană nu oferă niciun alt amănunt.
Puțin
cunoscută și ea publicului larg (cu excepția, desigur, a unui grup restrâns de
specialiști), consultarea publicației ploieștene păstrată astăzi în fondul
revuistic național al Bibliotecii Academiei Române (cotă IV 1500) prilejuiește,
pe lângă prezentarea sa bibliografică, semnalarea unor aspecte parțial inedite
ori foarte puțin cunoscute, privind atât conținutul unor materiale, cât și
aspecte ale bibliografiei unora dintre colaboratorii săi.
Format
mare (54 x 38 cm), în patru pagini, publicația numără în sumarul său prezența
tipografică a unor nume cunoscute ale vieții culturale și pedagogice locale și
nu numai, între care semnalăm aici pe cele ale lui N. Iorga, I.A. Bassarabescu,
A.[tanasie] Mândru (1883-1962), E. Flavian, Gr. Niculescu, Al. A. Naum (1884-?)
ș.a.
Sunt
publicate știri, informații, articole, beletristică (poezie, proză),
bibliografie.
Prima
pagină se deschide cupoezia omagială "Imnul
lui Ștefan cel Mare", semnată I.A. Bassarabescu. Mai puțin cunoscut
contemporaneității este faptul, încă o dată probat acum, că îndrăgitul
prozator, unul din "maeștrii genului scurt din literatura noastră", a
fost și un apreciat, în epocă, autor de versuri, iubirea sa pentru rimă
manifestându-se în special în perioada de început a activității literare.
Local, Ștefan cel Mare este de fapt
cea de-a doua publicație ploieșteană, după Stindardul,
ziarul național-liberal local al lui Ion G. Ionescu-Quintus, la care
colaborează, prima dată, aici, scriitorul. "Imnul lui Ștefan cel Mare// Freamăte de bucurie/ Trec duios prin inimi
azi/ Ca zefirul care adie/ Picurând roua din brazi.// Sus Români, voi ce-ați
pus pieptul/ Zi cu zi și an cu an/ Și-ați luptat, aveți tot dreptul/ Sunteți
vrednici de Ștefan!// Că e scris în cartea firii/ Să avem sfinți de slăvit,/
Sfinții noștri sunt martirii/ Și eroii ce am jertfit// Prin ai lor ochi
România/ A citi în viitor/Ei ne-au apărat moșia/ Prin ei suntem azi popor// Fii
slăvit, Ștefan cel Mare,/ Fii slăvit, erou-martir/ Azi românu-n minte-i are/
Toate faptele înșir// Tu ne-ai dus la biruință/ Tu ne-ai prețuit și-ai vrut/ Să
învingem prin credință/ Și-am învins, căci am crezut".
În
finalul imnului se face mențiunea transcrierii sale muzicale. Autor: V.
Soloveanu "maistru la liceul local". Este vorba, evident, de
cunoscutul liceu ploieștean "Sfinții Petru și Pavel".
Două
ample articole: "Ștefan cel Mare", semnate Gr. Nicolescu (continuat
și în pagina 2) și "Bucovina – omagiu lui Ștefan cel Mare", semnat
"B", completează aceeași primă pagină. Inedit, în realitate, pseudonimul aparține lui I.A. Bassarabescu,
la acea vreme profesor de geografie al aceluiași liceu. Venise la Ploiești
prima dată la 1 decembrie 1897. Să mai spunem că astfel aparițiile tipărite în Ștefan cel Mare de I.A. Bassarabescu
infirmă afirmațiile susținute de Tiberiu Avramescu, potrivit cărora, în 1904,
Bassarabescu "nu publică nimic" (v. I.A. Bassarabescu, Un om în toată firea, Ed. Albatros,
București, 1988, ediție îngrijită, prefață și bibliografie de Teodor Vârgolici
– p.XVIII – Tabel cronologic alcătuit de Tiberiu Avramescu: "1904. Se
căsătorește cu Ecaterina Dinescu...
fiica unui înstărit comerciant din Ploiești...; nu publică nimic în acest an";
Tabel cronologic reprodus după volumul: I.A. Bassarabescu, Un om în toată firea, București, Ed. Ion Creangă, 1973, p.333-341).
Alte articole: "Antemergătorul
idealului național", autor binecunoscutul institutor local Pană Popescu,
profesor încă din 1897 al liceului "Sf. Petru și Pavel" și viitor
director, în două rânduri al acestuia (p.2); "O amintire frumoasă din
trecut", autoare Janeta Vasiliu, institutoare și ea (p.2).
Nu
lipsesc nici creațiile în proză: "Mănăstirea Putna", autor Emil
Flavian (p.3) și "Borzeștii", semnată "Flav", ultima proză
aparține de fapt aceluiași Emil Edgar Flavian, fost elev al liceului
ploieștean, instituție unde va activa ca profesor din 1920. Licențiat în litere
și filozofie (București, 1928), Emil Flavian va deține și funcții (la început
consilier, apoi ajutor de primar) în administrația locală ploieșteană între
anii 1914 – septembrie 1917. A cochetat o vreme și cu literatura, scriind și
tipărind local poezie.
Creația
poetică din sumarul publicației este completată prin tipărirea altor două
poezii:"Imn lui Ștefan cel Mare" și "Mănăstirea Putna",
ambele tipărite pe pagina a două, semnate, în ordine, de poeții Alex. A. Naum
și A[tanasie] Mândru. Ambii au fost colaboratori în epocă ai unor publicații
prahovene. Al. A. Naum a colaborat, între altele, la Calendarul "Neamul românesc", scos la început, o vreme,
la Vălenii de Munte, de Nicolae Iorga, iar semnătură lui A. Mândru este
întâlnită din 1921, nu o dată, în revista literară ploieșteană Stropi de rouă.
Tot
în pagina a doua sunt reproduse fragmente cu referire la voievod și perioada
domniei sale, extrase din Istoria
poporului român de N. Iorga. Iar în p.3 și 4. - "Panegiricul lui
Ștefan cel Mare".
Este
anunțată acordarea medaliei "Ștefan cel Mare", cu efigia domnitorul,
premianților "școalelor secundare ploieștene". În acest sens este
tipărit un tabel al acestora.
Bine
scrisă, interasntă, atât prin alcătuirea sumarului, cât și prin calitatea
intrinsecă a materialelor însumate, publicația a beneficiat în plus de o ținută
grafică apreciată. A fost tipărită la Ploiești, Tipografia
"Democratul" – înființată de C.T. Grigorescu și rămasă, la acea
vreme, după moartea proprietarului în 1888, muncitorului tipograf Aron Trifu.
Prof.dr. Constantin
Dobrescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu