Palatul
lui Take Ionescu din centrul Bucureștiului
Un avocat italian a cumpărat Palatul lui
Take Ionescu din centrul Bucureștiului și are un plan formidabil pentru
clădire. Take a murit intoxicat cu stridii. Cine l-a otrăvit?
Palatul
Take Ionescu din Bucuresti, foto credit facebook, "Dincolo de
fațade".
Palatul se află pe strada care leagă Piața
Lahovary de Piața Amzei, la intersecția cu Magheru. Trecem pe lângă el tot
timpul, fără să știm al cui a fost, ce arhitect celebru l-a proiectat și ce
valori ascunde. Imaginați-vă doar atât: în perioada interbelică, prin grădina
Palatului se plimbau un urs, o maimuță și multe, multe căprioare. L-a proiectat
un mare arhitect elvețian, Louis Blanc, pentru un om care-a făcut mai degrabă
istorie, decât politică: Take Ionescu. După ce a trecut prin două războaie, o
ocupație comunistă și o dezolantă distrugere post comunistă, Palatul are șansa
să renască pentru că un avocat italian a înțeles mai bine decât noi ”cât de
grandios a fost acest interbelic în România”. Mai jos, interviu în
exclusivitate cu avocatul italian Mario Antico la “Make Bucharest Great Again”,
un proiect B365 dedicat salvării patrimoniului orașului.
Despre Take Ionescu se învață puțin la
școală, câteva rânduri în treacăt în manualul de istorie pentru clasa a 12-a.
Cine mai știe că a fost un mare orator (discursurile sale înflăcărau
mulțimile), tribun politic, avocatul care câștiga orice proces prin pledoariile
sale imbatabile, politician, diplomat, ministrul Instrucțiunilor Publice, Prim
Ministru, omul care a contribuit cu mare dăruire la înfăptuirea României Mari?
A mai fost și ziarist (corespondentul TheTimes la București), un pasionat
călător care planuia să vadă Japonia, poet romantic, multidisciplinar. Așa că,
dacă personalitatea sa este uitată, de ce s-ar vorbi despre măreția palatului
său în care găsim pasiunea lui pentru Artă, Frumos, Arhitectură?
take,
ionescuTake Ionescu, 1858-1922.
Un personaj cu calități atât de evidente,
încât până și acidul Caragiale îl respecta, ba chiar Nenea Iancu s-a înscris în
noul partid înființat de domnul Take, Partidul Conservator Democrat desprins
din Partidul Conservator, că și pe atunci partidele făceau pui. Caragiale
țintea la o carieră politică de care până la urmă s-a lipsit.
Caragiale:
„Take Ionescu a fost o adevărată glorie pentru vremea si țara lui”
Caragiale: “El de-abea a intrat în largul
marii pe valurile înalte: nimeni între prieteni or vrăjmași, nici el însuși, nu
se îndoiește de puterea talentului și voinței lui. La ceea ce spunea, în 1888,
G. Panu despre Take Ionescu, astăzi, peste zece ani am putea adaugă: cum îl
vedem mânându-și luntrea, vâslașul acesta departe are să ajungă și când,
într-un târziu, se va opri, el va fi fost o adevărată glorie pentru vremea și
țara lui”, însemnarea lui Caragiale din iunie 1898, sursa Arhivele Naționale.
Insemnarea
lui Caragiale din iunie 1898, sursa Arhivele Naționale.
Bine că, până la urmă, dacă îi citiți
scrisorile, Caragiale se supără pe Take că nu l-a pus pe liste ca să devină
deputat de Argeș. “Gândesc că Take, cum îl știu om bun, mă va pune la masa lui,
bogată ori săracă, în cel din urmă loc din coadă, mă va pune însă la masă-între
meseni”. (Berlin, 1908, Caragiale, Cele mai frumoase scrisori alese de Dan C.
Mihăilescu). Take nu l-a pus la masă, așa că nenea Iancu a rămas la Berlin să
manânce “franzela exilului”, cum spunea.
Palatul Take Ionescu, foto credit
facebook, „Dincolo de fatade”. palatul, take, ionescu, din bucuresti,
fatadaPalatul Take Ionescu din Bucuresti, foto credit „Dincolo de fațade”.
Poporul îl știa de ”Take, Șapte Pantaloni” sau “Tăkiță, Guriță de Aur”
Poporul îl știa de “Tăkiță, Guriță de Aur”
pentru că avea darul vorbirii, și mai ales, al rostirii. Mi-l imaginez în
campanie electorala in București prin mahalale desfundate și prin târgurile
prăfuite din țară. Sau la Barou, unde nimeni nu-i rezista. „De la primele
cuvinte place prin dulceața graiului, de i se spune Guriță de aur, și
interesează prin limpezimea expunerii, raționamentul este atât de strâns, încât
adversarul se simte ca intr-un clește. Faptele defilează, argumentele se
înșira, concluzia se desprinde repede. Intreaga lui ființă raspândește o imensă
simpatie, este vrajitorul cuvintelor. Este peste putință când sfârșește să nu
fii de părerea sa; cauza e câștigată. Pledoaria lui era o bijuterie fină din
care te deșteptai ca dintr-un concert, prins și de inimă și de minte, avea
vraja inimilor si succesul lui in toate directile se explica prin acest dar
mistic ( Dem I. Dobrescu, Decanul Baroului Ilfov in „Take Ionescu, viața si
opera” de Romulus Seișanu). Să nu uit. Dem. I Dobrescu a fost cinci ani primar
al Bucureștiului, a făcut lucruri importante pentru oraș, are o vilă absolut
extraordinară în cartierul Armenească, imobil care care în prezent se află
într-o ruină totală. Cineva urmărește terenul ei.
La
Paris, Take a frecventat Cenaclul Hidropaților în care studenții studiau arta
improvizării discursurilor
Cei zeflemitori, cei care nu-l aveau la
inimă, adversarii politici îi spuneau ”Take, Șapte Pantaloni”, după cum scrie
George Costescu în “Bucureștii Vechiului Regat” (1944, Editura Universul). Și
asta pentru că tatăl sau, negustor de cereale avea și o abagerie în Ploiești,
unde atârna pe o sfoară, drept marcă a firmei, șapte perechi de pantaloni din
aba. Așa arătau panourile publicitare pe atunci: șapte pantaloni de aba, pe o
sfoară. Nici “aba” nu mai avem, așa că de unde să știm ce înseamnă dacă nu se
mai face? Era o țesătură groasă de lână din care țăranii își croiau haine pe
vremea când nu aveau Gucci, Nike, Hugo sau Boss Casual. Nu aveau posibilități.
Take
Ionescu a fost casătorit cu o englezoaică miloasă, apoi cu o fată mai tânără ca
el cu 33 de ani
Take Ionescu, băiatul de negustor din
Ploiești, se întoarce după sapte ani de la Paris cu diplomă de doctor în drept
“magna cum laude” (l-a avut coleg pe Raymond Poincare, viitorul Președinte al
Franței). Se înscrie în Baroul de Ilfov, rupe gura târgului cu pledoariile
sale, intră în politică, iar în ultimii ani ai secolului al XIX-lea, îl
poftește pe Louis Blanc să-i ridice un Palat. Blanc a făcut foarte multe pentru
chipul Bucureștiului, printre care Ministerul Agriculturii, Facultatea de
Medicină sau Palatul Maurice Blank, fostul sediu al Amabasadei SUA la
București, despre care am scris aici.
Interior
Palatul Take Ionescu din Bucuresti.
Un Palat cu un turn fascinant, în curtea
căruia, în locul unor foste grajduri, cea de-a doua soție a lui Take, Adina, a
construit replica unui palat florentin, asta mai târziu, după moartea
politicianului. De prima soție, o englezoaică, Elisabeth Richards, domnul Take
se îndrăgostește la prima vedere la Paris și se însoară împotriva voinței
tatălui său care-și dorea ca baiatul lui să se insoare cu o fată de boier, la
București. Elisabeth era săracă, dar avea inimă mare, puțină lume știe că
doamna Bessi Ionescu a înființat “Societatea pentru prevenirea cruzimii față de
animale”, prima de acest tip din România.
Interior
Palatul Take Ionescu din Bucuresti.
La
Palat veneau de la “senatori respectabili”, la ”șantajiști și cămătari”
“ Lumea cea mai neașteptată, diplomați
cunoscuți, senatori respectabili, deputați grăbiți, arivisti de tot felul,
clienți bogați, ziariști serioși sau lihniți, șantajiști de meserie,
solicitatori de rând, văduve, orfani, bancheri, cămătari, femei suspecte, toată
zgura politicianismului român venea la parterul Palatului. În timp ce la etaj,
doamna Bessi era înconjurată de câteva englezoiace și de nenumărați câini,
citind, cântând la pian și ocupându-se, cu o britanică tenacitate, de protecția
animalelor” (I.G.Duca “Memorii”).
Doamna
Bessie Ionescu a infiintat Protectia Animalelor in Romania.
După 35 de ani de căsnicie cu domnul Take,
Bessie moare la vârsta de 60 de ani într-un accident de călărie, în Anglia.
Take se recăsătorește cu Adina Olmazu, fostă Cordescu, o fată care avea cu 33
de ani mai puțin ca el. În timpul primului război mondial, Adina era refugiată
la Odessa. Venerabilul politician sare toate granițele ca să o vadă, fapt
despre care scriu ziarele vremii: “țara este în nenorocire și miniștrii bătrâni
petrec și se țin de aventuri amoroase”.
Take
Ionescu a avut o moarte stupidă după o intoxicație cu stridii, a existat
suspiciunea că a fost otrăvit
În martie 1922, Take Ionescu pleacă în
vacanță în Italia. Într-un restaurant din Napoli consumă stridii oferite cu
insistență. Moare în ziua de 22 iunie 1922 într-un sanatoriu din Roma de febră
tifoidă, boală contractată în urma consumului de stridii. In țară, compatrioții
sunt convinși că a fost otrăvit. Este îngropat cu onoruri militare la
Mănăstirea Sinaia, conform dorinței sale, un loc sacru de care era foarte legat
(avea și o minunată vilă la Sinaia), locul în care în copilărie se vindecase de
holeră. Nicolae Iorga scrie că „înmormântarea a fost mai strălucită ca a
Regelui Carol”. Cavoul său în stil neoromânesc va fi proiectat de un alt mare arhitect,
Petre Antonescu. L-am văzut. E scump.
Interior din cavoul lui Take Ionescu de la Manastirea Sinaia, cavou proiectat de arhitectul Petre Antonescu.
Foto
Antoaneta Dohotariu. Manastirea Sinaia, drumul spre cavoul lui Take
Ionescu.Foto Antoaneta Dohotariu.
„Mulți străini, inclusiv ai mei din
Italia, nu stiu cât de mare a fost România in perioada interbelică”
În Palatul lui Take Ionescu din București
a funcționat Institutul de Etnografie și Folclor. De curând, monumentalul imobil a fost cumpărat de avocatul
italian Mario Antico.
mario,
antico, avocat, italian Mario Antico, avocat italian.
Mario Antico trăiește și lucrează în
București de 12 ani. Împreună cu asociatul său, Andrea Chirulli, Mario a gândit
un plan amplu și nobil pentru Palatul Take Ionescu. “Va fi contribuția mea la
țara aceasta care mi-a dat tot”, spune Mario.
„Vrem
să facem un incubator de cultură italiană, vom colabora cu mari teatre din
Italia cum este Scala din Milano”
Mario Antico: “Palatul are o structura
extraordinară, are anumite caracteristici tehnice care ne permit să realizăm
acolo tot ce vrem. Vrem să facem un incubator de cultură italiană, cu
laboratoare gastronomice în care o să aducem chefi din Italia, cu laboratoare
de artă și pictură. Există niște vitralii mari și acolo vom face o parte
artistică unde studenții vor veni să picteze, dar în același timp împreună cu
Eduard Uzunov de la Galeria “Rotenberg Uzunov” vom organiza expoziții de artă
pentru public. Avem un pod foarte, foarte mare de șapte metri înălțime, acolo
vom construi un teatru pentru arte dramatice în care se vor ține cursuri de
regie și de actorie. Și acest pod va fi deschis publicului și avem deja
colaborări cu artiști din Italia și cu mari teatre din Italia, cum este Teatro
alla Scala din Milano. Vor fi și laboratoare de fashion design în care marile
case de modă din Italia o să ne sprijine pentru a organiza ceva pentru public,
un proiect de excelență. Vom concentra cultura italiană, adică arta, pictura,
designul, arhitectura, gastronomia și muzica într-o școală opendoor, acesta
este proiectul”.
Palatul
Take Ionescu din Bucuresti.
Mario Atico: „Vom face acest proiect
dintr-un mare respect pentru toată splendoarea pe care a avut-o perioada
interbelică în România, mai ales pentru un exponent de marcă al ei care este
Take Ionescu”.
„Noi
deschidem această scoală pentru români, asta este miza proiectului”
B365:
Când îi dați drumul?
Mario Antico:
“Inaugurarea este prevăzută pentru septembrie, 2023 și suntem în faza de
renovare totală. Este efectiv distrus, el a fost distrus, au existat mulți ani
de litigii în care palatul a fost vandalizat, un monument istoric, un exemplu
extraordinar al culturii românești a fost distrus. Chiar dacă este școală
italiană ea va respectă România, acolo va fi România. Noi deschidem această
școală pentru români, asta este miza proiectului”.
Podul
Palatului Take Ionescu din Bucuresti.
„Am văzut ce dezastru s-a intâmplat cu
arhitectura extraordinară pe care voi o aveți”
B365:
Cum de v-ați gândit la un “incubator de cultură italiană”? Noi suntem frați
latini.
Mario Antico:
“Sunt trei motive. Unul vine dintr-o frustrare pe care am avut-o în anii
aceștia. Sunt aici de 12 ani și am văzut cum multe monumente istorice au fost
distruse, am văzut ce dezastru s-a întâmplat cu arhitectura extraordinară pe
care voi o aveți. Apoi este o pasiune de-a mea, stau nopțile să mă uit la ce
monumente mai sunt la vânzare în ideea de a le cumpăra și de a le renova.
Pentru că este ceva ce foarte puțină lume știe, și anume cât de grandios a fost
acest interbelic în România. Și mulți din străinătate, ai mei din Italia nu se
așteaptă la așa ceva, nu știu cât de mare a fost România în perioada
interbelică”.
Palatul este coplesit de un bloc ridicat
dupa 1977 iar in fata sa sunt gheretele Primariei in care se vând langosi.
“România
este o țară în care ai șanse să faci orice dacă vrei și ești serios”
Mario Antico:
“Mi se pare important și frumos să reevaluăm ce a fost România în acea
perioadă, sunt pasionat de aspectul acesta arhitectural și imobiliar. După
care, să zicem, mai am un motiv de frustrare, unul pentru cultura italiană. În
sensul că sunt multe școli bune private, școala franceză, școala americană, dar
școala italiană nu a avut până acum un incubator de cultură, noi am
supraviețuit, dar nu am fost la adevăratul nostru nivel în București. Și al
treilea motiv este că mi se pare că latinitatea aceasta merită mai mult și
deschiderea României către facultățile bune din Italia trebuie să aibă o
legătură în țară”.
Interior
Palatul Take Ionescu din Bucuresti.
B365:
Ați cumpărat mai multe imobile în București? Sunteți un colecționar de case?
Mario Antico:
“Este prea mult spus. Mai avem un monument în zona Ion Mihalache pe care
încercăm să-l renovăm, mai am o proprietate monument pe Louis Blanc, tot așa o
clădire extraordinară, și acest Palat al lui Take Ionescu”.
Interior
Palatul Take Ionescu. ” In Italia ar fi muzeu” spune noul proprietar.
B365:
De ce iubiți Bucureștiul?
Mario Antico:
“Pentru că îți permite să ai absolut orice și pentru că, inclusiv ca străin,
dacă vrei să faci ceva, să realizezi ceva, ai șansa să o faci. Dar asta este în
general România. Este o țară in care ți se permite să faci dacă vrei, daca ești
serios ai șanse, prin comparație cu o țară ca Italia în care dacă nu ești
copilul cuiva și dacă nu ai recomandări nu ajungi nicăieri”.
„In Italia acest Palat ar fi Muzeu, aici au
devastat din punct de vedere estetic ceva grandios”
Mario Antico:
“Am văzut ce monumente există în București, am văzut cât s-a distrus și văd
zilnic acest paradox. Dacă va uitați la Palatul lui Take Ionescu o să vedeți că
o bună parte din el este “îngropat” vizual de un bloc comunist. Deci în această
școală italiană vom avea pe de-o parte un lucru oribil, vedem un monument care
în Italia ar fi muzeu, “îngropat” într-un bloc plin de balcoane abuzive, cu
termopane. În fața Palatului avem niște gherete cu plăcinte, practic au
devastat din punct de vedere estetic ceva grandios. Totuși, eu am zis că îmi
place și acest lucru. Pe de o parte pentru ca oamenii de artă să înțeleagă ce a
însemnat comunismul, ce a însemnat distrugerea artei și cât de urât poți să îți
bați joc de tot ce ai avut”.
Palatul
Take Ionescu din Bucuresti.
„Unii incearcă să recupereze ceea ce a
fost, aceasta este contribuția mea la țara aceasta care mi-a dat tot”
Mario Antico:
“Poate de asta îmi și place Bucureștiul. Pentru că are o parte de arhitectură
extraordinară, dar are și un contrast incredibil cu ceea ce se întâmplă la
nivel de blocuri și de orori care s-au făcut și care, din păcate, se fac
inclusiv astăzi. Asta este fascinant pentru mine: ce a putut să facă
comunismul. Lumea nu conștientizează ce înseamnă să închizi un balcon istoric
cu termopane. Ce înseamnă să pui niște chiriași să locuiască într-un monument
istoric, o familie care habar nu avea ce a însemnat pentru foștii proprietari
să realizeze acea proprietate. Oarecum este un fel de nișă în care unii
încearcă să recupereze ceea ce a fost. Cel puțin așa voi face eu, acest puțin
este partea mea, este partea mea mică, contribuția mea la țara aceasta care
mi-a dat tot”.
Palatul
Take Ionescu se află în portofoliul Regatta Imobiliare și a fost vîndut de
Eduard Uzunov, proprietarul firmei.
“Make Bucharest Great again”, proiectul
B365.ro susținut de Promenada Mall și Mega Mall, parte din grupul NEPI
Rockcastle, vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București
sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare, moderne, revoluționare. Ce
am mai scris se află aici.
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu